0

بانک مقالات حقوق

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات حقوق

 5 : مدرس علوم انساني زمستان 1380; 5(4 (پياپي 21)):79-104.
 
تحليل نمايندگي ناشي از تنفيذ در حقوق انگليس، اسلام و ايران
 
صفايي سيدحسين,تفرشي محمدعيسي,قنواتي جليل
 
 
 يكي از انواع نمايندگي در حقوق انگليس، نمايندگي از طريق تنفيذ است؛ به اين معنا كه اگر (الف) بدون اذن ‹ ب› به نمايندگي و به حساب او معاملهاي تنفيذ كند، با تنفيذ بعدي ‹ ب› . ‹ الف› به عنوان نماينده را پيدا مي كند و در واقع معامله انجام شده از طرف وكيل منعقد شده است. اين ديدگاه در حقوق اسلام و حقوق ايران پذيرفته نشده است. همه فقيهان و مواد مختلف قانون مدني اثر اجازه مالك را تنفيذ عمل حقوقي انشا شده مي دانند و اجازه را معطي سمت نمايندگي به فضول نمي دانند. در اين مقاله با توجه به اينكه ديدگاه فقها و مواد قانون مدني ايران برمبناي محكمي استوار است. نظريه برخي ازحقوقدانان ايراني كه نمايندگي ناشي از تنفيذ قانون مدني ايران برمبناي محكمي استوار است. نظريه برخي از حقوقدانان ايراني كه نمايندگي ناشي از تنفيذ را پذيرفته مورد نقد قرار مي گيرد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  4:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات حقوق

 6 : مدرس علوم انساني زمستان 1380; 5(4 (پياپي 21)):105-124.
 
نگرش فقهي - اصولي به جرم و مجازات
 
موسوي ركني سيدعلي اصغر*
 
* دانشگاه قم
 
 در اين مقاله، ديدگاه علماي علم اصول نسبت به چگونگي اثبات جرم و اجراي مجازات در فقه و شريعت مطرح شده است. در روشهاي تحقيقي متداول، اين گونه موضوعات را در مباحث فقهي- جزايي جستجو مي كنند و نسبت به بررسي بعد اصولي قضيه اهتمام كمتري دارند؛ اما در اين مقاله به طور فشرده با تقسيم بحث به دو بخش ‹ شرايط تكليف› و ‹ دفع تكليف و مجازات› ديدگاه شارع در مورد مجرم واقعي و چگونگي اجزا يا اسقاط مجازات مطرح گرديده است. بخش نخست، گوياي دقت نظر علم اصول به عنوان پشتوانه تفريك فقيه در شناخت مجرم واقعي است؛ چراكه پيش فرض تحقق عنوان مجرم، شمول خطاب شرع و قوانين الهي نسبت به وي مي باشد و اين مهم در سايه بحث شرايط تكليف تحقق مي پذيرد. در بخش دوم نيز به بحث از توجه خاص شارع به حقوق مجرم پرداخته ايم و با لحاظ شرايط خاصي كه براي عاصي با مجرم پديد مي آيد، مسأله تخفيف يا رفع مجازات از او مطرح شده است؛ يعني همان مسأله مهمي كه تحت عنوان كلي ‹برائت› قرار مي گيرد و ظرافت قضيه در اين است كه حقوق تضييع شده بزه ديدگان نيز بايد مورد توجه قرار گيرد. ناگفته ها پيداست كه گنجايش مختصر مقاله، مجال بهره بري از تمامي مباحث فقهي- اصولي در اين زمينه را ندارد و تنها به بخشهايي از آن بسنده شده است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  4:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات حقوق

 7 : مدرس علوم انساني زمستان 1380; 5(4 (پياپي 21)):125-140.
 
اجراي حقوقي اخلاق
 
مهرپور حسين,تفرشي محمدعيسي,ابدالي مهرزاد
 
 
 اخلاق و حقوق هر دو به زندگي اجتماعي انسان توجه دارند؛ هردو واجد احكام ايجابي وسلبي مشترك بسياري هستند و بنابراين هردو بايد تاحد امكان يكديگر را پوشش دهند، به طوري كه قواعد حقوقي فاقد روح احكام اخلاقي و يا مخالف قواعد اخلاقي مهم، اما فاقد ضمانت اجراي حقوقي، به حداقل برسد؛ اين امر باعث مي شود كه از يك سو قواعد حقوقي، ماهيت اخلاقي نيز گرفته و احساسهاي انساني و هماهنگيهاي وجدان عمومي را نيز در كنار ضمانت اجراي خارجي با خود همراه سازد و از سوي ديگر، قواعد اخلاقي- در موارد ضروري- در سايه حمايتهاي حقوقي قرار گرفته و ضريب اطمينان اجراي آنها بالا رود.
عبارت ‹ اجراي حقوقي اخلاق› در مقام تبيين اين امر است كه حقوق بايد با تجديدنظر در بعضي از مفاهيم و مباني مسؤوليت حقوقي، از بي اعتنايي نسبت به احكام اخلاقي كه با وجود اهميت بسيار به دليل فقدان ضمانت اجرا به مرحله اجرا درنمي آيد، خودداري نمايد؛ به عنوان مثال، حقوق نبايد با وجود حساسيت شديد اخلاق نسبت به مواردي از قبيل ‹ ضرورت كمك به ديگران در مواقعي كه خطري آنها را تهديد مي كند› ، ‹ جلوگيري از اقدام افراد به افعالي كه به ضرر خود آنهاست› ، ‹ لزوم جلوگيري از افعالي كه به طور غيرمستقيم به ضرر ديگران است› و ‹ جلوگيري از افعالي كه ماهيتاً غيراخلاقي است› ، آنها را صرفاً مربوط به قلمرو اخلاق دانسته و ار دخالت مناسب، امتناع ورزد، عدم توجه به اين امر موجب مي گردد كه حقوق از اخلاق فاصله بگيرد و عدالت كه جوهره واقعي آن را اخلاق تشكيل مي دهد به خطر افتد.
دخالت حقوق البته به گونه اي باشد كه مرزهاي اخلاق و حقوق را كاملاً به هم نريزد؛ زيرا بديهي است كه اجراي تمام قواعد اخلاقي بپردازد؛ زيرا تفكيك اخلاق در نظامهاي حقوقي ديني چندان ساده نيست.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  4:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات حقوق

 : مدرس علوم انساني زمستان 1380; 5(4 (پياپي 21)):141-218.
 
حبس خانگي
 
نجفي ابرندآبادي علي حسين,حبيب زاده محمدجعفر,خالقي ابوالفتح
 
 
 كيفر زندان از شايعترين و پرهزينه ترين ضمانت اجراها در حقوق كيفري است كه به لحاظ پيچيدگي مديريت آن از نظر تأثير اصلاحي بر محكومين، چندان موفقيت آميز نبوده است . اصلاح رژيم زندانها و يافتن جايگزين مناسب از ديرباز مورد توجه كيفر شناسان قرار گرفته و اخيراً با نظريه مجازاتهاي اجتماعي، شدت بيشتري پيدا كرده است. اين آموزه با هدف تحميل مجازات بدون مداخله متعارف در روابط اجتماعي و عاطفي بزهكار، همزمان با تأمين امنيت و آسايش عمومي مطرح شده است. به نظر مي رسد حبس خانگي به عنوان مصداقي از مجازاتهاي اجتماعي، از تورم جمعيت كيفري زندانها و هزينه نگهداري زندانيان مي كاهد و ضمن ايجاد محدوديت در آزادي محكومان كم خطر با اصول انساني و بشر دوستانه تطابق بيشتري دارد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  4:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات حقوق

 4 : مدرس علوم انساني پاييز 1380; 5(3 (پياپي 20)):42-58.
 
ماهيت تدريس و ابعاد زيبا شناختي آن
 
مهرمحمدي محمود,عابدي لطف علي
 
 
 

تدريس، در معناي مجموعه اقدامات معلم به منظور ايجاد يادگيري در يادگيرندگان، کانون هر برنامه درسي است و شناخت ماهيت اين اقدامات مي تواند به تدوين برنامه درسي دوره هاي تربيت معلم، کمک مؤثري نمايد. معلمان، نيازمند آشنايي با مجموعه اي از مهارتها هستند که صرف نظر از موقعيت تدريس، موضوع درسي و پايه تحصيلي شاگردان، تحقق مؤثر اهداف مورد نظر را ممکن سازند؛ اين مهارتها که از پژوهشهاي انجام شده در تعليم و تربيت و حوزه هاي وابسته به دست آمده اند به فعاليت تدريس، صيغه اي علمي داده اند. در مقابل اين نظر، برخي جنبه موقعيتي تدريس را مهمتر دانسته و بر اين باورند که موفقيت اقدامات معلمان بيش از آنکه در گرو تواناييهاي کسب شده ايشان باشد، در گرو بصيرت و شناخت ايشان از شرايط منحصر به فرد هر کلاس درس است؛ اين ديدگاه، تدريس را نوعي هنر مي داند که از قبل قابل تعيين نيست. تعمق در متون تخصصي پيرامون تدريس، نشان دهنده وجوه مشترکي بين اين دو ديدگاه به ظاهر متعارض است و ثمربخشي تدريس تا اندازه زيادي به تلفيق بهينه جنبه هاي علمي و هنري بستگي دارد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  4:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات حقوق

 5 : مدرس علوم انساني پاييز 1380; 5(3 (پياپي 20)):59-70.
 
به كارگيري روشهاي ياددهي- يادگيري براساس رويكردهاي معرفت شناسي
 
فردانش هاشم*
 
* گروه تعليم و تربيت دانشگاه تربيت مدرس
 
 

يافته هاي پژوهشي در باره تربيت به کارگيري رويکردهاي يادگيري به ترتيب بر استفاده از "رويکردهاي رفتارگرايي"، "شناخت گرايي" و "ساخت گرايي" تأکيد دارد؛ به اين صورت که در مراحل ابتدايي تحصيل که ميزان اطلاعات شاگرد در باره موضوع آموزش اندک است بايد از رويکردهاي رفتاري براي آموزش او سود جست و وقتي اين مرحله ابتدايي کسب اطلاعات، حقايق و مفاهيم سپري شد، رويکرد شناخت گرايي- که بر ايجاد شبکه اطلاعاتي شامل دانش بياني و دانش روش کاري که از طريق يک شبکه قضيه اي به هم مرتبط است، تأکيد دارد- بايد مورد استفاده قرار گيرد؛ در مرحله پيشرفته يادگيري، بايد از رويکرد ساخت گرايي در محيطي باز، بهره گرفت. از سوي ديگر، بسياري از برداشتهاي جديد در باره يادگيري بر ديدگاههاي نوين پراگماتيست ها و ساخت گرايان تأکيد دارد. در اين ديدگاهها رويکرد "مسأله- محور"، "موضوع- محور" يا "عنوان- محور" در يادگيري و آموزش به کار مي رود. در اين روش، شاگرد نوآموز با يک مسأله واقعي در شرايط عيني، مواجه مي شود و تلاش مي کند آن مسئله را حل نمايد و بازنمايي واقع گرايانه اي از مسأله و شرايط آن در ذهن خود ايجاد کند. اين رويکردها با آنچه در بالا در باره ترتيب به کارگيري ديدگاههاي يادگيري ذکر شد، مغايرت دارد. آيا اين مغايرت باعث ايجاد وقفه در فرايند يادگيري معني دار شاگرد مي شود؟ آيا مواجه ساختن شاگرد مبتدي با سئوالها و مسايل "واقعي" باعث ايجاد نگرش منفي يا تمايل منفي نسبت به موضوع يادگيري يا همان مسأله مورد بحث نمي شود؟
به اين نکته نيز بايد توجه داشت که رويکردهاي ساخت گرايي در باره يادگيري، اغلب بر نوعي معرفت شناسي نسبيت گرا تکيه دارند که در شکل بسيار ساده آن، وجود حقايق خارج از ذهن فرد را نفي مي کند و براي دريافتهاي دروني فرد، نقشي تعيين کننده در کسب معرفت قايلند. به کارگيري اين ديدگاه معرفت شناسي در مراحل ابتدايي تحصيل مي تواند زمينه هاي ذهني ناپايدار و متزلزلي فراهم آورد که باعث جلوگيري از يادگيريهاي آينده بر اساس معرفت شناسيهاي واقع گرايانه مي شود؛ در حالي که به کارگيري معرفت شناسيهاي واقع گرايانه در ابتدا مي تواند اين مشکل را برطرف ساخته و با خصوصيات ذهن شاگرد در مراحل ابتدائي رشد ذهني نيز هماهنگي بيشتري داشته باشد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  4:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات حقوق

 6 : مدرس علوم انساني پاييز 1380; 5(3 (پياپي 20)):71-85.
 
ديدگاه مفسران در حقيقي يا تخيلي بودن داستانهاي قرآن كريم
 
غروي ناييني نهله,فروزانفر عبداله
 
 
 

يکي از شيوه هاي بياني قرآن کريم براي تبيين حقايق و مطالب فراتر از درک محدود بشري، به کار بردن تمثيل و تشبيه است تا انسانهاي مخاطب در نسلهاي مختلف، آن را درست شناخته و درک کنند؛ چنانکه مي فرمايد: "وَ تِلکَ الامثالُ نَضرِبها لِلنّاس ِلَعَلَّهُم يَتَفَکَّرُون" اين مثالها را براي مردم مي زنيم؛ باشد که بينديشند. در جاي ديگر مي فرمايد: "وَ لقد ضَربنا لِلنَّاس ِ فِي هذا القرآن ِ مِن کُلِّ مَثلٍ ... " و به راستي در اين قرآن براي مردم هرگونه مثلي آورديم.
برخورد مفسران در حقيقي بودن يا سمبليک بودن قصه هاي قرآني و زبان تمثيلي قرآن، متفاوت است؛ برخي، داستانهايي از قرآن را فقط سمبليک دانسته و واقعيت آن را انکار کرده اند، در حالي که گروهي ديگر، کلام و بيان قرآن را واقعيت مي دانند. اين مقاله به بيان ديدگاههاي مفسران در اين زمينه پرداخته و تعابير ايشان در واقعي يا تخيلي بودن برخي از داستانهاي قرآني را مورد بحث قرار داده و بر اين اساس به بررسي داستان آدم و فرزندانش پرداخته است .

 
كليد واژه: داستان، سمبليك، واقعي، تخيلي، حقيقي.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  4:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات حقوق

 7 : مدرس علوم انساني پاييز 1380; 5(3 (پياپي 20)):117-128.
 
اسلام و علم محوري غرب
 
رحمتيان روح اله,سنجاني زينب
 
 
 

عبدالحليم هربرت، در سال 1941 در شهر ليون فرانسه، ديده به جهان گشود. وي، دانشمند غربي است که به دين اسلام گرويده و آثار متعددي در تبليغ و ترويج اسلام در غرب به ويژه در فرانسه، ارائه نموده است. اين انديشمند، تحصيلات خود را در رشته علوم اجتماعي، جامعه شناسي و فلسفه به پايان رسانده و امروزه به عنوان دانشمندي مسلمان و صاحب نظر در پي نشر و گسترش عقايد و تعليمات اسلامي است.
عبدالحليم هربرت خود نيز صاحب و مدير مرکزي به نام مرکز مطالعات و گسترش منابع اسلام مي باشد. آثار وي در زمينه علم محوري غرب از ديدگاه اسلام، رهايي کشورهاي جهان سوم، استراتژيهاي جغرافيايي و انقلاب فرهنگي مي باشد. وي به مناسبت کنفرانسي در خصوص "حج" که در خارج از کشور برگزار گرديده است با آقاي دکتر صادق آئينه وند، استاد و انديشمند تاريخ اسلام و رئيس دانشکده علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس، آشنا شده و نوشته حاضر "اسلام و علم محوري" را تحت عنوان فرانسويIslam et Scientificit Occidentale به ايشان تقديم نمود؛ آقاي دکتر صادق آئينه وند نيز بر ترجمه آن عنايت نمودند تا در اختيار علاقه مندان و دانش پژوهان قرار گيرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  4:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات حقوق

 1 : مدرس علوم انساني زمستان 1379; 4(4 (پياپي 17)):1-16.
 
تحليل اختيارات مديران شركتهاي سهامي با توجه به مباني رابطة مديران با شركت در نظامهاي حقوقي ايران و انگليس
 
اسكيني ربيعا,شريفي آل هاشم سيدالهام الدين
 
 
 شرکتها مي توانند داراي کليه حقوق و امتيازاتي شوند که قانون براي اشخاص حقيقي قائل است، اما اعمال اين حقوق به لحاظ اعتباري بودن شرکتها از عهدة آنان خارج است و به اشخاص حقيقي (مديران) واگذار مي گردد. امروزه حدود اختيارات مديران، بيش از آنکه حاصل نظريه هاي صرف حقوقي باشد، از واقعيات و مصالح اقتصادي و اجتماعي نشأت گرفته است. بدين لحاظ نظريه هاي وکالت و نمايندگي که در بردارندة اختيارات محدود و رعايت تشريفات متعدد در معاملات براي مديران بودند و با مقتضيات تجارت و مهمترين اصول آن يعني امنيت و سرعت سازگاري نداشتند، کنار گذاشته شدند. بدين ترتيب نظرية "وحدت" يا "رکن بودن" که مفيد اختيارات کامل براي مديران در قبال اشخاص ثالث بود پا به عرصه وجود گذاشت. نظامهاي حقوقي ايران و انگليس نيز از اين تحولات به دور نمانده و اختيارات کامل براي مديران در مقابل اشخاص ثالث را پذيرفته اند. البته اختيارات کامل مديران در ادارة شرکت در رابطه شرکت با اشخاص ثالث است، اما در رابطة مديران با شرکت، مديران بايد در چهارچوب اختيارات تعيين شده عمل کنند و در صورت تجاوز از اختيارات اعطايي در مقابل شرکت مسئول خواهند بود، اگر چه اقدام آنها در مقابل اشخاص ثالث مؤثر است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  4:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات حقوق

 2 : مدرس علوم انساني زمستان 1379; 4(4 (پياپي 17)):17-34.
 
انتقال فناوري و جايگاه آن در سرمايه گذاري خارجي
 
اخلاقي بهروز,بيابان گرد حسين
 
 
 انتقال تکنولوژي يا فناوري به عنوان فرايندي که براساس آن، علوم، فنون، مهارتها و تواناييهاي علمي و فني تحت مالکيت يا اختيار شرکت و يا کشور دارندة آن به شرکت يا کشوري که متقاضي چنين دانشها يا مهارتهايي است انتقال مي يابد، يکي از مباحث اساسي سرمايه گذاري خارجي را تشکيل مي دهد. يکي از اهداف عمدة کشورهاي در حال توسعه دستيابي به فناوريهاي جديدِ ابداعي کشورهاي پيشرفته و شرکتهاي چند مليتي از طريق جلب و جذب سرمايه گذاري خارجي است. قرارداد انتقال فناوري از نظر تحليل ماهيت حقوقي در سيستم حقوقي ايران از مصاديق مادة 10 قانون مدني به حساب ميآ يد. فناوري به عنوان يک کالاي غيرمادي به صورت تجاري يا غيرتجاري قابل انتقال است. سرمايه گذاري مستقيم خارجي که گاه از آن به مشارکت تجارتي بين المللي تعبير مي شود، مهمترين و اقتصاديترين روش انتقال تجاري فناوري به حساب مي آيد. از بين روشهاي مختلف انتقال فناوري پيشرفته خارجي، سرمايه گذاري مستقيم خارجي از طريق ايجاد شرکتهاي مشترک از اهميت فوق العاده اي برخوردار است، چرا که از طرفي سرمايه گذار خارجي به علت مشارکت در مالکيت و مديريت شرکت، معمولاً فناوري قابل قبولي را ارائه مي کند و از طرف ديگر به دليل علم و آگاهي شرکاي محلي از اوضاع و احوال مختلف داخلي، حساسيتهاي احتمالي حقوقي، اقتصادي و سياسي به حداقل مي رسد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  4:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات حقوق

 3 : مدرس علوم انساني زمستان 1379; 4(4 (پياپي 17)):35-52.
 
رشوه از ديدگاه حقوق كيفري ايران و فقه
 
حبيب زاده محمدجعفر*
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 رشوه از جرائم عمومي و داراي دو طرفِ "راشي" و "مرتشي" است. صرف نظر از ديدگاه حقوق جزاي اختصاصي و علم جرم شناسي، در اين تحقيق به بررسي ماهيت جرم رشوه و اين که آيا رشوه اختصاص به باب قضا دارد، آيا رشا و ارتشا يک جرم واحدند و سرانجام اينکه تکليف مال الرشا چيست پرداخته ايم و نتيجه گرفته ايم که رشوه اختصاص به باب قضا ندارد، رشا و ارتشا هر کدام يک جرم مستقل است و مال الرشا بايد به صاحب آن برگردانده شود؛ هرچند قانونگذار مي تواند براي محکومٌ عليه معادل آن را به عنوان جزاي نقدي تعيين کند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  4:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات حقوق

 4 : مدرس علوم انساني زمستان 1379; 4(4 (پياپي 17)):53-74.
 
جرم سازمان يافته در جرم شناسي و حقوق جزا
 
نجفي ابرندآبادي علي حسين,حبيب زاده محمدجعفر,شمس ناتري محمدابراهيم
 
 
 از جمله مهمترين خطرهايي که جامعة جهاني را در آستانة هزارة سوم به طور جدّي تهديد مي کند، "جرم سازمان يافته" است. اين عنوان در علم جرم شناسي شامل فعاليتهاي مجرمانه شديد توسط گروههاي مجرمانه اي مي شود که با داشتن تشکيلات منسجم و پيچيده و با ويژگيهاي خاص براي کسب منافع مالي يا قدرت مرتکب جرم مي شوند، هرچند در علم حقوق پيچيدگي و ويژگيهاي خاص گروه چندان مورد نظر قانونگذار نيست. جرم سازمان يافته اگر چه از ساليان دور وجود داشته است، لکن جهاني شدن اقتصاد و وابستگي اقتصادي کشورهاي دنيا به همديگر، توسعة صنايع مربوط به ارتباطات و حمل و نقل بين المللي و تبديل شدن دنيا به "دهکده اي جهاني" موجب گرديده است تا جرم سازمان يافته جنبه اي فراملّي نيز به خود گيرد و قلمرو خود را بر عرصة بين المللي بگستراند. از حيث پيشينه، اين جرم ابتدا در جرم شناسي و جامعه شناسي جنايي مورد بحث قرار گرفته است و پس از تبيين تهديدها و آثار مخرّب آن بر جامعه، بعضي از دولتها آن را به تدريج وارد حقوق داخلي خود کرده اند. به علاوه معاهدات منطقه اي و بين المللي دو يا چند جانبه مختلفي نيز براي مقابله با مظاهر اين جرم به امضا دولتهاي مختلف رسيده است. به سبب اهميت مبارزه با جرم سازمان يافته، کنوانسيون مبارزه با جرم سازمان يافته فراملّي ملل متحد براي مبارزة همه جانبة بين المللي با مظاهر اين جرم و هماهنگ سازي قوانين داخلي مربوط، در نوامبر سال 2000 در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در قالب قطعنامه اي به تصويب اعضا رسيد و از 15 دسامبر اين سال طي کنفرانسي در پالرمو ايتاليا براي امضاء مفتوح گشت. با توجه به اينکه ايران نيز يکي از کشورهاي درگير مبارزه با جرم سازمان يافته به ويژه در ارتباط با قاچاق مواد مخدر توسط باندهاي قاچاق داخلي و بين المللي است، جا دارد قانونگذار براي پيشگيري، کنترل و سرکوب مظاهر آن با توجه به مفاد کنوانسيون فوق الذکر تدابير قانوني مناسبي را پيش بيني کند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  4:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات حقوق

 7 : مدرس علوم انساني زمستان 1379; 4(4 (پياپي 17)):109-122.
 
نظريه مدل فلسفي و جايگاه آن در فلسفه ملاصدرا و لايبنيتس
 
ابراهيمي ديناني غلام حسين,ديباجي سيدمحمدعلي
 
 
 رابطه دو نظريه با يکديگر از نگاه معرفت شناسي به دو نوع کلي ِ رابطة تأييد و رابطة تکذيب تقسيم مي شود. در اين مقاله، رابطه "همساختي" به عنوان يکي از انواع رابطه هاي تأييد پيشنهاد شده که خود، پايه نظريه "مدل فلسفي" است. مدل فلسفي، که سخن ديگر اين مقاله است، يعني نظريه اي فلسفي که نظريه اي ديگر به مدد آن فراهم آيد.
ملاصدرا، فيلسوف مسلمان ايراني و لايبنيتس فيلسوف مشهور آلماني، دو فيلسوفي هستند که مسأله مورد بحث در انديشه فلسفي آنها قابل بررسي است. تلقي نفس و بدن به عنوان مدل فلسفي براي شناخت خداوند و طبيعت در ابعادِ مختلفي، مثل تشبيه فلسفي نفس به خدا و بدن به طبيعت، مقايسه تسلط خدا بر طبيعت با تسلط نفس بر بدن و ... از جمله مباحثي است که در اين مقاله از نگاه ملاصدرا و لايبنيتس بدانها پرداخته شده است. بحث از تشابه ديدگاهها و نگرشهاي معرفت شناختي اين دو فيلسوف- نه شيوه و مباني فلسفي آنها- در مسأله مورد بحث از نتايج اين تحقيق است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  4:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات حقوق

 10 : مدرس علوم انساني زمستان 1379; 4(4 (پياپي 17)):147-160.
 
توجيه عقلاني اعتقادات ديني از منظر معرفت شناسي اصلاح شده
 
لگنهاوسن محمد,نظرنژاد نرگس
 
 
 اين نوشتار در نظر دارد چگونگي توجيه عقلاني اعتقادات ديني را از منظر معرفت شناسي اصلاح شده، شرح و تبيين کند. با اين هدف، نخست به جنبة سلبي معرفت شناسي اصلاح شده و سپس به جنبه ايجابي آن مي پردازد. مراد از جنبه سلبي، نقد هايي است که اين معرفت شناسي بر مدل عقلانيت سنتي يعني قرينه گرايي ِ مبتني بر بنيان انگاري کلاسيک وارد مي سازد و جنبه ايجابي، همان مدل پيشنهادي خود آن است که نفي و طرد مدل پيشين که اصلاح و تعديل آن، از طريق افزايش تعداد بنيانهاي ساختار معرفتي معقول يا اعتقادات واقعاً پايه است.
 
كليد واژه: معرفت شناسي اصلاح شده، الهيات طبيهي، قرينه گرايي، بنيان انگاري، اعتقاد واقعاً پايه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  4:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات حقوق

 1 : مدرس علوم انساني تابستان 1379; 4(2 (پياپي 15)):1-24.
 
بررسي مباني تئوريك و كاربرد الگوي قيمت گذاري آربيتراژ در بورس اوراق بهادار تهران
 
نصرالهي زهرا,قره باغيان مرتضي‌
 
 
 اقتصاد دانان مالي مدتهاي مديدي است که درصدد توضيح علت تفاوت قيمت داراييهاي مختلف هستند. از جمله مدلهايي که در تلاش براي تشريح علل تفاوت قيمت داراييهاي مختلف مطرح شده، الگوي قيمت گذاري دارايي سرمايه اي و الگوي قيمت گذاري آربيتراژ است. در اين مقاله ضمن معرفي اين دو الگو با تأکيد بيشتر بر مباني تئوريک الگوي قيمت گذاري آربيتراژ، به آزمون آن در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است.
يافته هاي آزمون تجربي، الگوي قيمت گذاري آربيتراژ با استفاده از سبد نمونه سهام شرکتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طي سالهاي 1371 تا 1376 مؤيد تأثير متغيرهاي اقتصاد کلان بر بازده اوراق بهادار مورد معامله در بورس تهران است، همچنين يافته هاي اين تحقيق وجود يک رابطه خطي بين ريسک و بازده را در بازار بورس تهران تأييد مي کند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  4:29 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها