سازمانهاي نوين بر مبناي تفکرات مبتني بر ارزش مشتري از قبيل مديريت مبتني بر ارزش، تحليل زنجيره ارزش، مهندسي ارزش و با هدف خلق ثروت (ارزش) تاسيس مي شوند. سه عنصر بهاي تمام شده، کيفيت و کارکرد، مولفه هايي هستند که تداوم فعاليت سازمانها با آن گره خورده است. به طوريکه تلاش مي شود محصولات و خدمات با کمترين بهاي تمام شده، بالاترين کيفيت و کارکرد در حداقل زمان ممکنه به مشتريان تحويل شود. سيستم هاي اطلاعات حسابداري نيز ميبايست متناسب با شرايط فعلي کسب و کار اطلاعات مورد نياز مديريت را در حوزه هاي تصميم گيري، برنامه ريزي و کنترل تامين نمايند. طراحي نظام مديريت هزينه براي پاسخگويي به اين نياز مديريت در شرايط جديد است. در اين نظام نگاهي استراتژيک به بهاي تمام شده وجود داشته و سعي در کنترل و کاهش هزينه ها با حداقل تاثير کاهشي ممکنه بر کيفيت و کارکرد محصولات را دارد. اين تفکرات را مي توان در صنايع مختلف عملياتي نمود و نحوه کاربست آنرا بررسي کرد. در اين مقاله سعي شده است با توجه به رويکرد هاي نوين حسابداري مديريت و نظام مديريت هزينه، اصلاح ساختار محاسبه بهاي تمام شده در صنعت بيمه کشور بررسي شود. براي اين منظور نحوه استفاده از الگويي نوين به نام نظام ترکيبي (ABC-EVA) براي محاسبه بهاي تمام شده بيمه نامه ها و ارايه اطلاعات صحيح، مربوط، بموقع و تعيين قيمت فروش منصفانه بيمه نامه ها، مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. يافته هاي مقاله نشان مي دهد که اولا بهاي تمام شده بيمه نامه ها نياز به مهندسي مجدد دارد و ثانيا نظام ترکيبي (ABC-EVA) قابليت پياده سازي دارد.