پاسخ به:بانک مقالات حسابداری و حسابرسی
6 : بررسيهاي حسابداري و حسابرسي زمستان 1389; 17(62):85-102. |
|
بررسي تجربي رفتار چسبندگي هزينه ها در بورس اوراق بهادار تهران |
|
نمازي محمد,دواني پور ايرج* |
|
* دانشگاه خليج فارس بوشهر، ايران |
|
يکي از مفروضات اوليه حسابداري مديريت بيانگر آن است که تغييرات هزينه ها رابطه اي متناسب با افزايش و کاهش سطح فعاليت دارد. اما به تازگي اين فرض با مطرح شدن بحث چسبندگي هزينه ها توسط آندرسون و همکارانش مورد بحث قرار گرفته است؛ به اين معنا که ميزان افزايش در هزينه ها با افزايش در سطح فعاليت بيشتر از ميزان کاهش در هزينه ها در ازاي همان ميزان کاهش در سطح فعاليت است. هدف اصلي اين پژوهش آن است که چسبندگي هزينه ها را در بورس اوراق بهادار تهران مورد مطالعه قرار دهد و هزينه هاي اداري، عمومي و فروش به عنوان نمونه مورد واکاوي قرار خواهد گرفت. به عبارت دقيق تر، هدف اصلي اين پژوهش پاسخ به اين پرسش ها است: 1) آيا هزينه هاي اداري، عمومي و فروش چسبنده هستند؟ و 2) در صورت وجود چسبندگي، شدت چسبندگي هزينه ها چگونه است؟ نتايج اين پژوهش که بر اساس اطلاعات شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، براي يک دوره 10 ساله از سال 1377 تا 1386 است، نشان مي دهد در ازاي 1% افزايش در سطح فروش، هزينه هاي اداري، عمومي و فروش 65% افزايش مي يابد؛ در حالي که در ازاي 1% کاهش در سطح فروش هزينه هاي اداري، عمومي و فروش 41% کاهش مي يابد. نتايج براي 50 شرکت فعال در بورس و صنايع مختلف نيز ارايه شده است. در اين پژوهش همچنين چگونگي تغيير در شدت چسبندگي هزينه ها در دوره هاي زماني متفاوت و در ميان شرکت هاي مختلف بررسي شده است. نتايج نشان مي دهد، شدت چسبندگي هزينه ها در دوره هايي که در دوره قبل از آن کاهش درآمد رخ داده، کمتر است. همچنين شدت چسبندگي هزينه ها براي شرکت هايي که نسبت جمع دارايي ها به فروش بزرگ تري دارند، بيشتر است.
|
|
كليد واژه: عمومي و فروش، رفتار چسبنده هزينه ها، شدت چسبندگي هزينه ها، هزينه هاي اداري، هزينه هاي نمايندگي، رفتار هزينه |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 1 اردیبهشت 1391 11:22 AM
تشکرات از این پست