فرايند جهاني سازي که با گسترش تکنولوژي هاي ارتباطي - اطلاعاتي نوين همراه شده است، چنان سرعت و عمقي به تغييرات اجتماعي داده است که حتي پابرجاترين عرصه حيات بشري يعني فرهنگ را در نورديده و ما را در ميان يک دگرگوني جدي فرهنگي قرار داده است. از اين رو بررسي آثار و پيامدهاي کاربرد تکنولوژي هاي ارتباطي - اطلاعاتي نوين در عرصه هاي مختلف حائز اهميت است. کنشگران به طور اعم و دانشجويان به طور اخص، از مصرف کنندگان اصلي اين تکنولوژي ها مي باشند. اينترنت، رايانه و ماهواره بخش مهمي از فعاليت هاي آموزشي، شغلي و فراغتي دانشجويان را به خود اختصاص داده است. به اين جهت اين احتمال وجود دارد که بهره مندي از اين پديده بر الويتها و جهت يابي افراد تاثير داشته باشد. مقاله حاضر که ماحصل يک تحقيق است با اين هدف سازمان يافته است که رابطه در معرض فرآيند جهاني سازي (وسايل ارتباطي نوين) قرار گرفتن را با هويت ملي و هويت جهاني بررسي نمايد. الگوي نظري اين تحقيق تلفيقي از نظريات تانبرگ، گيبينز، گيدنز و جيمسون مي باشد.
اين تحقيق با روش پيمايشي انجام شده است. جمعيت آماري تحقيق، دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران مي باشد که 352 نفر از آنها با روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که در معرض فرآيند جهاني (رسانه هاي ارتباطي نوين) قرار گرفتن رابطه اي با هويت ملي ندارد ولي با احساس تعلق جهاني رابطه معنادار دارد.