طرح بحث: هدف از مطالعه حاضر، ارزيابي ويژگي هاي روانسنجي نسخه فارسي سازه هاي رواني، اجتماعي به عنوان پيش بيني کننده هاي رفتارهاي مشکل، در چارچوب يک الگوي روابط ساختاري مبتني بر نظريه رفتار مشکل بود.
روش تحقيق: روش بررسي خود گزارشي مقطعي به کار گرفته شد. 505 دانش آموز (288 پسر و 217 دختر) از بين 18 دبيرستان با روش نمونه گيري طبقه اي، خوشه اي انتخاب شدند. ابزارهاي اصلي سنجش شامل پرسشنامه سلامت و رفتار نوجوان، مقياس شايستگي اجتماعي سايمونس - مورتن و عزت نفس روزنبرگ بودند. رويکرد تحليلي الگوي معادلات ساختاري براي آزمون روابط ميان سازه هاي رواني، اجتماعي و با رفتارهاي مشکل چارچوب نظري مطالعه حاضر، بکار گرفته شد.
يافته ها: نتيجه نهايي تحليل عاملي تاييدي، تدوين يک الگوي جديد براي تبيين رفتارهاي مشکل نوجوانان و شناسايي پديده سندرم رفتار مشکل بود. شاخص هاي آماري نشان داد که الگو تناسب قابل قبولي با داده ها دارد (شاخص CFI و NNFI برابر با 0.98 و شاخص RMSEA برابر با 0.065). همچنين، اين الگو شاخص خطر در سطح فردي را به عنوان ميانجي اثرات خانواده، همسالان و مدرسه بر رفتارهاي مشکل، مشخص نمود.
نتيجه گيري: تحليل عاملي از وجود سندرم رفتار مشکل حمايت مي کند. يافته ها پيشنهاد مي کند که الگوي جديد تبيين رفتار مشکل مي تواند در مطالعات مربوط به نوجوانان ايراني بکار گرفته شود.