پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
2 : مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت معلم زمستان 1387; 16(63 (ويژه نامه علوم اجتماعي)):33-69. |
|
بررسي رابطه هويت ملي و قومي با تاكيد بر احساس محروميت و جامعه پذيري قومي: مطالعه موردي دانشجويان آذري، كرد و عرب |
|
رباني علي*,يزدخواستي بهجت,حاجياني ابراهيم,ميرزايي حسين علي |
|
* دانشگاه اصفهان |
|
در دهه هاي اخير موضوع هويت ملي و قومي به يکي از مسايل مهم ـ خصوصا در کشورهاي داراي تنوع قومي و فرهنگي ـ تبديل شده است. در برجسته شدن اين موضوع عوامل گوناگوني مؤثر بوده اند که در اين ميان بر روند جهاني شدن اتفاق نظر زيادي هست. گروهي بر اين باورند که گسترش و تعميق فرآيند جهاني شدن باعث تشديد و برجسته شدن وفاداري هاي قومي و محلي و در نتيجه تضعيف هويت و انسجام ملي گرديده است. در مقابل، گروهي ديگر معتقدند که تقويت هويت قومي در تعارض با هويت و انسجام ملي نيست؛ بلکه مي تواند منجر به تقويت هويت و انسجام ملي جوامع گردد. به عبارتي افراد داراي هويت ترکيبي هستند بدون آن که تعارضي بين عناصر هويتي آنان باشد.
اين پژوهش با هدف «بررسي رابطه بين هويت ملي و هويت قومي دانشجويان آذري، کرد و عرب دانشگاه هاي دولتي کشور در سال 1387» و ارتباط «احساس محروميت نسبي و جامعه پذيري قومي با هويت هاي دوگانه (ملي و قومي)» انجام شده است، نمونه پژوهش در اين تحقيق 687 نفر بوده است.
به طور کلي يافته هاي تحقيق نشان داد که بين دو متغير هويت ملي و هويت قومي رابطه مثبت، هم افزا و متوسطي وجود دارد. بين متغير «احساس محروميت نسبي» و «هويت ملي» رابطه منفي نسبتا بالايي وجود دارد و اين ارتباط با متغير «هويت قومي» مثبت و در حد ضعيفي بوده است. هم چنين متغير «جامعه پذيري قومي» با «هويت ملي» رابطه ضعيف و مثبت و با «هويت قومي» رابطه مثبت، هم افزا و متوسط داشته است.
|
|
كليد واژه: هويت ملي، هويت قومي، احساس محروميت نسبي، جامعه پذيري قومي، دانشجو |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 2:33 PM
تشکرات از این پست