پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
2 : مجله انسان شناسي (نامه انسان شناسي) بهار و تابستان 1381; 1(1):19-31. |
|
"من" مزدايي و جان ها |
|
هرن اشميت كلاريس* |
|
* آزمايشگاه انسان شناسي اجتماعي، مركز ملي تحقيقات علمي فرانسه، پاريس |
|
مزداگرايي، دين باستاني ايران، هم چون هر دين ديگري، به پيروان خود پنداره هاي عام درباره چيستي نوع و شخصيت انساني عرضه مي كرد. در اين مقاله، بحث درباره شخصيت دروني شده در دين مزدايي است، آن چه مي توانيم «من مزدايي» بناميم.
براي توصيف «من» از نگاه مزدايي مولف، دست به تحليل يك متن متعلق به داريوش اول، سنگ نبشتهDNb بر آرامگاه او در نقش رستم زده است. در اين سنگ نبشته داريوش از خود به اول شخص مفرد سخن مي گويد. در اين جا تصوير داريوش به مثابه يك انسان به خوبي در چارچوب عمومي انسان شناسي مزدايي، كه ميدان تحقق انساني را در پندار، گفتار و كردار تعريف مي كند، جاي مي گيرد. داريوش، به مثابه انساني ظاهر مي شود كه هم چون همه انسان هاي ديگر، داراي اندام هاي فيزيكي و عقلاني است. او به مثابه شاه، از اهوره مزدا، هوش و كارايي را دريافت نموده است: از اين دو، نخستين نوعي توانايي ناب است، در حالي كه دومين، كاربردي برتر از اندام هاي مغزي به شمار مي آيد.
پندار (انديشه) (پارسي باستان منه (manah با همساز كردن كاركردها و اندام ها ميان يكديگر،به همان چيزي شكل مي دهد كه،ما انسان هاي مدرن، به آن «من» يا شخص مدني شده، مي گوييم. اين يك اندام پايهاي است كه شكل پذير نيست، اما از خلال ادراك (دريافت) و كنترل ابعاد شيطاني يعني خشم و ترس، شكل مي گيرد، بر كالبد استيلا مي يابد و تصميم و قابليت تصميم گيري را درون خود جاي مي دهد.بنابراين در اين جا مي توان با نتيجه انديشيدني بر مفهوم «انسان» روبه رو گرديد. اما من مزدايي به دليل وجود شياطين و آفريدگان آن ها، ناچار به تقسيم شدن است. مولف نشان مي دهد كه سوژه مزدايي تنها در شرايطي مي توانسته است وحدت يافته،و كامل شود كه جان هاي مختلف آن (روان،دين، فروشي) پس از مرگ وي در بهشت به يكديگر بپيوندند. بنابراين تجربه سوژه در زمان حيات زميني اش،تجربه جدايي و تقسيم او در درون وجودش است.
اصل مقاله به صورت متن کامل انگليسي، در بخش انگليسي قابل رويت است.
|
|
كليد واژه: انسان شناسي ديني، اهوره مزدا، ايران باستان، داريوش، مزداگرايي، من، هخامنشيان |
|
نسخه قابل چاپ
|
یک شنبه 17 اردیبهشت 1391 7:51 AM
تشکرات از این پست