پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
7 : فصلنامه علوم اجتماعي زمستان 1388; -(47):229-271. |
|
مقايسه نقش «سرمايه اجتماعي» و «پايگاه اقتصادي اجتماعي» در موفقيت تحصيلي دانش آموزان پيش دانشگاهي شهر اروميه |
|
سالارزاده نادر,محبوبي رضا |
|
|
دستيابي به رفاه مادي و معنوي، يکي از آرزوهاي هميشگي انسان ها بوده است كه در هر دوره اي از زندگي بشر، آرزو شکل خاصي به خود گرفته و سازوکار خاص خود را در جامعه به وجود آورده است. به همين سبب هم بسياري از طرح ها و برنامه هاي دولت ها و برنامه ريزان جامعه به راه کارهاي تامين رفاه بيشتر براي شهروندان معطوف بوده است. برآورده شدن اين خواست در عصر حاضر به سبب تخصصي شدن هرچه بيشتر اکثر شئون زندگي بشر، الزامات خاصي پيدا کرده است که شايد مهم ترين آن ها برخورداري از دانش و تخصص باشد.
مهم ترين نهادي که وظيفه تربيت اوليه نيروهاي متخصص را در جامعه بر عهده دارد، آموزش و پرورش است و اگر بتوان عواملي را شناسايي کرد که به ارتقا کارايي اين نهاد مهم اجتماعي کمک کند در واقع گامي در جهت افزايش رفاه اجتماعي شهروندان برداشته شده است.
سرمايه اجتماعي، يکي از ابزارهاي مفهومي در حوزه جامعه شناسي است که در دهه هاي اخير جايگاه خود را به عنوان متغيري تاثيرگذار در حوزه هاي مختلف باز کرده است. اين تحقيق با هدف بررسي تاثير سرمايه اجتماعي بر روي موفقيت تحصيلي دانش آموزان دوره پيش دانشگاهي شهر اروميه طراحي و اجرا شده است.
نمونه آماري اين تحقيق شامل 380 دانش آموز پيش دانشگاهي بوده است. علاوه بر فرضيه اصلي تحقيق، مبني بر احتمال وجود رابطه بين سرمايه اجتماعي و موفقيت تحصيلي دانش آموزان، در تحقيق حاضر يک فرضيه ديگر هم مورد بررسي قرار گرفته است. (رابطه بين پايگاه اقتصادي اجتماعي پاسخگويان و موفقيت تحصيلي آنان). اين تحقيق به روش پيمايشي از طريق انجام مصاحبه در چارچوب پرسشنامه محقق ساخته به انجام رسيد و اطلاعات توسط نرم افزار SPSS پردازش گرديده است.
نتايج تحقيق نشان داد که بين سرمايه اجتماعي و موفقيت تحصيلي دانش آموزان دوره پيش دانشگاهي شهر اروميه، همبستگي مثبت و بسيار ضعيفي وجود دارد و نتايج، قابل تعميم به جامعه آماري نبود و فرضيه تحقيق مبني بر وجود رابطه بين سرمايه اجتماعي و موفقيت تحصيلي دانش آموزان پيش دانشگاهي شهر اروميه رد شد. اما بر اساس يافته هاي تحقيق، تاثير پايگاه اقتصادي اجتماعي خانواده هاي دانش آموزان بر موفقيت تحصيلي آنان به اثبات رسيد و معني دارتر از رابطه سرمايه اجتماعي آنان با موفقيت تحصيلي بود.
بر مبناي يافته هاي تحقيق، رابطه اي بين ميزان اطلاعات و آگاهي هاي عمومي دانش آموزان و موفقيت تحصيلي وجود ندارد، اما بين سطح ارتباطات اجتماعي و نيز بين ميزان اعتماد دانش آموزان و موفقيت تحصيلي آنان رابطه وجود دارد. همين طور، بين سطح تحصيلات و نوع شغل والدين و موفقيت تحصيلي فرزندان رابطه معني داري وجود دارد.
|
|
كليد واژه: سرمايه اجتماعي، ارتباطات اجتماعي، اعتماد اجتماعي، موفقيت تحصيلي، پايگاه اقتصادي اجتماعي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 15 اردیبهشت 1391 7:36 PM
تشکرات از این پست