0

بانک مقالات علوم اجتماعی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 6 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز بهار و پاییز 1379; 16-15(2-1 (پياپي 31-30)):61-84.
 
بررسي تابع تقاضاي واردات در اقتصاد ايران (بر اساس روش حداقل نمودن هزينه)
 
پروين سهيلا,يوسفي مهران
 
 
 

در اين مطالعه بمنظور بررسي ساختار تجارت خارجي، دو فرضيه اساسي در باره وجود رابطه جانشيني بين واردات و خدمات سرمايه اي و واردات و نيروي کار، آزمون شده است. براي آزمون فرضيه هاي فوق از تابع هزينه ترانزلوگ دوستانده اي (کالاهاي مصرفي و سرمايه اي)، سه نهاده اي (نيروي کار، سرمايه و واردات)، استفاده شده که واردات را بعنوان يک عامل توليد به عوامل توليد نيروي کار و سرمايه اضافه نموده است؛ سپس بر اساس روش حداقل مربعات سه مرحله اي تکراري و برآورد معادله هاي سهم هزينه و درآمد، کششهاي جانشيني آلن- اوزاوا و قيمتي تقاضا براي عوامل توليد برآورد شده اند.
نتايج حاصل از اين مطالعه، نشان مي دهد که رابطه جانشيني بين عوامل توليد، يعني واردات و خدمات سرمايه اي، واردات و نيروي کار، خدمات سرمايه اي و نيروي کار، از نظر عددي، مقادير کوچکي هستند و دو عامل نيروي کار و سرمايه، جانشين ضعيفي براي واردات مي باشند. روند رابطه جانشيني بين عوامل توليد حاکي از اين واقعيت است که اقتصاد کشور تحت الشعاع درآمدهاي نفتي بوده و کشش هاي جانشيني محاسبه شده بين عوامل توليد به شدت از نوسانهاي ناشي از بحرانهاي نفتي متاثر هستند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:15 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 8 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز بهار و پاییز 1379; 16-15(2-1 (پياپي 31-30)):97-120.
 
تعيين ارتباط علي بين صادرات و رشد اقتصادي با استفاده از الگوي VAR به روش رگرسيون به ظاهر غيرمرتبط تكراري (ISUR) در ايران
 
حيدريان حسن,سقاييان نژاد سيدحسين
 
 
 

در اين مقاله ارتباطات علت و معلولي بين رشد اقتصادي، رشد صادرات و رشد عوامل توليد (نيروي کار و سرمايه)، در قالب يک الگوي خود رگرسيوني برداري، براي اقتصاد ايران در دوره 72-1338 بررسي شده است.
ايستايي مجموعه هاي استفاده شده، در الگو با آزمونهاي ديکي - فولر (DF) ديکي - فولر تعميم يافته (ADF) و با استفاده از مقادير بحراني مکينون، آزمون گرديده است. طول وقفه هاي هر متغير در هر يک از معادلات با استفاده از روش دنباله اي هسيائو (1979) که بر اساس تعريف "گرانجر" از عليت و معيار حداقل خطاي نهايي، پيش بيني (FPE) آکائيک بنا گرديده، تعيين شده است. پس از شناسايي معادله هاي الگو با روش رگرسيون بظاهر غير مرتبط تکراري (ISUR) زلنر برآورده گرديده و همه برآوردها با استفاده از نرم افزار کامپيوتري TSP7 انجام شده است.
با توجه به اينکه برآوردهاي به دست آمده از روش تکراري زلنر، بعد از همگرا شدن، معادل با برآوردگرهاي حداکثر درستنمايي مي باشند، براي آزمون فرضها از آزمونهاي والد استفاده کرده ايم.
براي تعيين ارتباط علت و معلولي بين متغيرها با الگو، ابتدا آزمونهايي جهت اثبات کفايت و مناسب الگو، با بيش از حد برازش نمودن و کمتر از حد برازش نمودن الگو انجام شده که کفايت الگو به اثبات مي رسد. آزمونهاي والد، حکايت از آن دارند که رشد صادرات، علت رشد اقتصادي است؛ يعني نتايج از فرضيه رشد متکي به صادرات حمايت مي کنند، بين متغيرهاي رشد سرمايه و رشد اقتصادي و همچنين بين رشد عوامل توليد (رشد سرمايه و رشد نيروي کار)، ارتباط علي بازخور وجود دارد. رشد سرمايه نيز علت رشد صادرات است که نشانگر حمايت داده هاي ايران از قضيه "ريبزينسکي" است.

 
كليد واژه: رشد و توسعه اقتصادي، روش شناسي الگوها، آزمون گرانجر، ارتباط هاي علي، استراتژي توسعه صادرات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:16 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 13 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز بهار و پاییز 1379; 16-15(2-1 (پياپي 31-30)):205-219.
 
ارزيابي مجموعه كتابخانه هاي دانشگاه شيراز
 
پورحمزه افسانه*
 
* دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه شيراز
 
 

هدف از تحقيق حاضر ارزيابي مجموعه کتابخانه هاي دانشگاه شيراز بر اساس "استانداردهاي کتابخانه هاي دانشگاهي ايران" است که کتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران تهيه کرده است. در اين بررسي که از روش پيمايشي کتابخانه اي استفاده شده است. وضعيت موجود مجموعه کتابخانه هاي دانشگاه شيراز (مشتمل بر 8 کتابخانه) در پائيز 1377 با توجه به عوامل تعيين کننده مجموعه استاندارد مانند: برنامه هاي آموزشي و پژوهشي، تعداد جامعه استفاده کننده اعم از اعضاي هيات علمي و دانشجويان در مقاطع مختلف تحصيلي، تعداد رشته هاي تحصيلي و ... مورد ارزيابي قرار گرفته است و نتايج به دست آمده حاکي از آن است که بجز نشريات ادواري، مجموعه تمامي کتابخانه هاي اين دانشگاه زير سطح استاندارد است. ارقام نشان مي دهد که در اکثر کتابخانه هاي اين دانشگاه به رشد مجموعه مواد غير چاپي به اندازه موارد چاپي توجه نشده است. در مورد نشريات ادواري نتايج حاصل نشان مي دهد که بجز کتابخانه دانشکده حقوق و دانشکده صنعت الکترونيک که تعداد نشريات موجود آنها زير استاندارد است، تعداد نشريات ادواري ساير کتابخانه هاي بالاي استاندارد است و وضعيت نسبتا مطلوبي دارند. در پايان اين مقاله پيشنهاداتي جهت بهبود مجموعه سازي در کتابخانه ها ارائه گرديده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:20 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 1 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز پاییز 1381; 18(2 (پیاپی 36)):2-12.
 
مقايسه خود ادراكي دانش آموزان عادي، تيزهوش مدارس تيزهوشان و دانش آموزان تيزهوش مدارس عادي
 
خير محمد,جوكار بهرام
 
 
 

هدف از تحقيق حاضر، بررسي تاثير نوع مدرسه بر خود ادراکي دانش آموزان با سطوح مختلف هوشي است. تحقيقات نشان داده اند، سطح عملکرد و ساختار مدرسه اي که دانش آموزان در آن مشغول به تحصيل اند؛ تاثير بسزايي بر خود ادراکي آنان دارد. به همين لحاظ، از مسايلي که دست اندرکاران نظام تعليم و تربيت، در هر جامعه، با آن مواجه هستند، اين است که آيا بايد دانش آموزان سطوح مختلف را در مدارس جداگانه طبقه بندي کنند؟ و در صورتي که چنين جداسازيهايي صورت گيرد، اين تفکيک چه تاثيري بر خود ادراکي دانش آموزان دارد؟
به منظور دستيابي به هدف فوق، 455 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمايي از مدارس عادي و تيزهوشان انتخاب و براساس نمره آزمون هوشي اوتيس در سه گروه عادي، تيزهوش مدارس عادي و تيزهوش مدارس تيزهوشان، دسته بندي شدند. سپس با استفاده از پرسشنامه خود ادراکي، عامل موفقيت و عدم موفقيت (خير، 1369) خود ادراکي سه گروه مورد مقايسه قرار گرفت.
يافته هاي پژوهش نشان داد که از نظر عوامل کوشش، سطح دشواري تکليف و شانس ميان سه گروه تفاوت معني دار وجود دارد. ولي از نظر عامل توانايي، سه گروه ادراک مشابه اي داشته اند. تفاوتهاي ياد شده، در ابعاد مختلف دروني، بيروني و پايدار و ناپايدار نيز بررسي شد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:20 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 14 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز بهار و پاییز 1379; 16-15(2-1 (پياپي 31-30)):221-236.
 
ابو دهبل الجمحي و غزلهاي كيدي
 
ميرقادري سيدفضل اله*
 
* دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه شيراز
 
 

ابودهبل الجمحي يکي از شاعران چيره دست سده اول هجري در عرصه ادبيات عربي است که از شعر به عنوان ابزاري براي مبارزه با ستم و خودکامگي ها بهره جسته است. او در دوران زندگي، سرور قبيله خود بود و در شمار پنج تن شاعر مشهور قريش به حساب مي آمد؛ البته در دوره هاي بعد به عللي چندان مورد توجه قرار نگرفت؛ به نظر مي رسد علت اصلي اين عدم استقبال، بعضي از غزلهاي اوست.
در اين تحقيق پس از نگاهي گذرا به زندگي و شخصيت و مقام شاعري او، ثابت شده که اين مضامين يا غزلهاي خاص، از نوع غزلهاي کيدي است و يکي از ابزارهاي مبارزاتي شاعر در مقابل ستمگران به حساب مي آيد. شايان ياد است که الجمحي تا پايان عمر، هرگز از راه اسلام راستين و رسالت فکري خود در دفاع از ستمديدگان، بر نگشت.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:20 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 2 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز پاییز 1381; 18(2 (پیاپی 36)):13-25.
 
تاثير برنامه هاي آگاه سازي و تماس اجتماعي بر نگرش دانش آموزان دبيرستاني نسبت به دانش آموزان عقب ماندۀ ذهني و يكپارچه سازي آموزشي آنان
 
به پژوه احمد,فتحي شهپر
 
 
 

پژوهش هاي اخير نشان داده است که داشتن تجربه رابطه و تعامل اجتماعي با دانش آموزان استثنايي و دسترسي اطلاعات و آگاهي درباره افراد با نيازهاي ويژه، مي تواند به نگرش دانش آموزان عادي، نسبت به دانش آموزان استثنايي تاثير مثبت بر جا گذارد. از اين رو، هدف از پژوهش حاضر، بررسي تأثير برنامه هاي آگاه سازي و رابطه اجتماعي بر تغيير نگرش دانش آموزان دختر دبيرستاني نسبت به دانش آموزان عقب مانده ذهني و ضرورت يکپارچه سازي آموزشي آنها است. در اين تحقيق، هفتاد و پنج دانش آموز دختر پايه اول دبيرستاني، به روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي، از سه دبيرستان، در شهرکرد انتخاب و به صورت تصادفي به دو گروه آزمايشي و يک گروه کنترل تقسيم شدند. در مورد گروه آزمايشي اول، ابتدا برنامه آگاه سازي و پس از آن برنامه رابطه اجتماعي اجرا شد. در مورد گروه آزمايشي دوم، فقط برنامه آگاه سازي اجرا گرديد و گروه کنترل هيچ برنامه مداخله اي را دريافت نکرد. سپس براي سنجش نگرش افراد مورد مطالعه، مقياس نگرش به پژوه (1991) به مرحله اجرا در آمد. داده ها با استفاده از روش تحليل واريانس يک طرفه، مورد بررسي قرار گرفتند. نتايج به دست آمده نشان داد که تفاوت ميانگين هاي نگرش سه گروه مورد مطالعه، نسبت به دانش آموزان عقب مانده ذهني معنادار بودند. به طوري که بين ميانگين هاي نگرش گروه آزمايشي اول با گروه کنترل و بين ميانگين هاي نگرش گروه آزمايشي دوم با گروه کنترل تفاوت ها (P<0.001) معنادار بودند. در مقابل، بين ميانگين هاي نگرش گروه آزمايشي دوم (شرکت کنندگان در برنامه آگاه سازي) تفاوت معناداري به دست نيامد. در پايان، مقايسه ميانگين هاي نگرش دانش آموزان دبيرستاني، نسبت به يکپارچه سازي آموزشي دانش آموزان عقب مانده ذهني، در سه گروه مورد مطالعه، تفاوت معناداري را نشان نداد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:20 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 3 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز پاییز 1381; 18(2 (پیاپی 36)):26-39.
 
بررسي روايي و پايايي مقياس نوميدي بك در گروهي از دانشجويان دانشگاه شيراز
 
گودرزي محمدعلي*
 
* بخش روان شناسي باليني دانشگاه شيراز
 
 

به منظور بررسي روايي مقياس نوميدي بک، نسخه انگليسي آن، با رعايت اصول مربوط به ترجمه آزمون هاي رواني، از انگليسي به فارسي برگردانده شد. سپس، آزمون به دست آمده، همراه با آزمون افسردگي بک، روي گروهي از دانشجويان رشته هاي مختلف که به صورت تصادفي خوشه اي انتخاب شده بودند، اجرا گرديد. نتايج حالي از آن بود که بين مقياس نوميدي و آزمون افسردگي بک، همبستگي معني داري در جهت مثبت وجود داشت. علاوه بر اين، افراد داراي افسردگي بالا و شديد نسبت به افراد داراي افسردگي پايين و خفيف، در مقياس نوميدي بک، نمرات بالاتري کسب نمودند و تفاوت آنها از لحاظ آماري معني دار بود. اين يافته ها حاکي از روايي همزمان مقياس نوميدي بک در بين دانشجويان مي باشد. همچنين، با استفاده از روش بازآزمايي، پايايي بالايي براي مقياس فوق پيدا شد. ضريب همساني دروني (آلفاي کرونباخ) مقياس نيز نسبتا بالا بود و پرسشهاي مقياس با نمره کل آزمون همبستگي مثبت و معني دار داشتند. با انجام تحليل عاملي روي داده هاي به دست آمده بر اساس مقياس نوميدي بک، پنج عامل زير استخراج گرديد: 1- ياس در دستيابي به خواسته ها؛ 2- عدم اطمينان به آينده؛ 3- بدبيني؛ 4- نوميدي در مورد آينده؛ 5- انتظار منفي نسبت به آينده

 
كليد واژه: مقياس نوميدي بك، تحليل عاملي، افسردگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:20 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 4 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز پاییز 1381; 18(2 (پیاپی 36)):40-55.
 
اطلاعات كلامي: سنگ اول بناي آموزش
 
حسين چاري مسعود,خير محمد
 
 
 

در اين مقاله، موضوع يادگيري اطلاعات کلامي مورد ملاحظه قرار گرفته است. پس از نگاهي کوتاه در قالب يک مقدمه، به معرفي مهارت هاي مربوط به دانش بياني اقدام شده است. پيشينه اطلاعات کلامي در پژوهش هاي مربوط به تداعي، در دهه هاي پاياني سده نوزدهم رديابي شده و روند پژوهشي مرتبط با اين حوزه تا ساليان اخير نيز از نظر دور نمانده است. ويژگيهاي مختلف اطلاعات کلامي، توأم با طبقه بندي آنها، مشتمل بر سه نوع نام ها، واقعيت ها و دانش هاي کلامي سازمان يافته به بحث گذاشته شده اند. در مورد پردازش و ذخيره سازي ذهني طبقات سه گانه اطلاعات کلامي با اتکا به رويکرد پردازش اطلاعات نيز به اجمال نکاتي ارايه شده است. در ضمن عرضه روشهاي مختلفي که براي و ذخيره سازي اطلاعات کلامي مورد استفاده قرار مي گيرند، گوشه هايي از کاربردهاي اين روشها در امر آموزش مطرح شده است. در بخش پاياني اين مقاله، به نقش اطلاعات کلامي در تعليم و تربيت اشاره شده و از سودمندي دانش هاي بياني، به عنوان مبنا و بستر يادگيري بسياري از مهارت ها، سخن به ميان آمده و از اطلاعات کلامي، در برابر برخي سوء تعبيرها و ملاحظات طعن آميز دفاع شده است. سرانجام، يک جمع بندي و نتيجه گيري کوتاه بر اين نوشتار مهر ختام مي زند.

 
كليد واژه: اطلاعات كلامي، طبقه بندي اطلاعات كلامي، يادگيري و اطلاعات كلامي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:20 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 5 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز پاییز 1381; 18(2 (پیاپی 36)):56-71.
 
مطالعه تطبيقي ارزشيابي در مديريت اسلامي و مديريت متداول
 
بهارستان جليل*
 
* گروه علوم تربیتی دانشگاه یزد
 
 

هدف از اين نوشتار مقايسه کار ارزشيابي در مديريت اسلامي و مديريت متداول است. به منظور نيل به اين هدف، دو پرسش پژوهشي مطرح مي گردد:
پرسش اول – آيا در اسلام ارزشيابي وجود دارد يا خير؟
پرسش دوم – تفاوت ارزشيابي در اسلام و ارزشيابي در مديريت متداول چيست؟
براي پاسخ به دو پرسش پژوهشي مذکور، دو فرضيه عنوان مي شود که عبارتند از:

فرضيه اول – با استناد به دلايل مختلف، ارزشيابي در اسلام به طور جدي مطرح است.

فرضيه دوم – ارزشيابي در اسلام با ارزشيابي متداول تفاوتي آشکار دارد؛ از جمله توجه به حسن فاعلي به جاي توجه به حسن فعل.

نوع اين تحقيق (بنيادي – کتابخانه اي) و روش آن (نظري – تحليلي) مي باشد.

ابتدا به منظور تأييد فرضيه اول به پنج دليل زير استناد مي شود:

دليل اول: براساس اصول فطري و تکويني انسان با توجه به داشتن هدف، عقل، وجدان و فطرت الهي و وجود رقيب و عتيد، دو فرشته اي که در سمت راست و چپ انسان مراقب اعمال آدمي است، به طور دقيق اعمال را مي نويسند؛ بنابراين انسان کارهاي خود را ارزيابي مي کند و به سوي خير و کمال گام بر مي دارد.

دليل دوم: با توجه به اصل اعتقادي معاد که روز حسابرسي است و با در نظر گرفتن امر به معروف و نهي از منکر که از فروع دين اسلام است، ارزشيابي عنصر جدايي ناپذير از شريعت اسلام است.

دليل سوم: با توجه به اصل امتحان و آزمايش که سنت الهي و عامل تکامل انسان است. تمام بندگان بدون استثنا در معرض آزمايش و امتحان الهي قرار دارند و اصولاً فلسفه مرگ و زندگي، امتحان و آزمايش است.
دليل چهارم: توجه به آيات متعدد قرآن کريم و احاديث فراوان در مورد امتحان، بلا، فتنه، ميزان و محاسبه که با صراحت، وجود امتحان و آزمايش اعلام گرديده است.

دليل پنجم: توجه به پيامهايي که در نهج البلاغه، در قالب خطبه ها، نامه ها و حکمت ها در مورد ارزيابي و نظارت در مديريت اسلامي آمده است.

سپس، براي تأييد فرضيه دوم، ابتدا مفاهيم مختلف ارزشيابي، اهداف و ملاکهاي ارزشيابي و شيوه هاي آن در مديريت متداول و اسلامي مقايسه و تفاوت آن بيان شده است. در پايان، تفاوت ارزشيابي در اسلام و ارزشيابي متداول، از نظر حسن فعل و حسن فاعل و تفاوت مفهوم علم و شناخت، هدفهاي رفتاري و هدفهاي غايي و محدوديتهايي که در ارزشيابي متداول از نظر (زماني – مکاني) و تبعيت از مصالح سياسي، اقتصادي و اجتماعي وجود دارد و پيوسته خطاهاي فراواني که در کمين شيوه ارزشيابي متداول وجود دارد ولي در ارزشيابي اسلامي وجود ندارد. مورد بررسي قرار مي گيرد که نتيجه آن است که بر اساس ميزان عدل الهي ارزشيابي ذره اي کم يا زياد نمي شود در حالي که ارزشيابي هاي متداول، مصلحت گرايانه و سازشکارانه هستند و در بيشتر مواقع در آنها رابطه بر ضابطه حاکم است و به جاي در نظر گرفتن تفاوتها، تبعيض صورت مي گيرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:21 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 7 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز پاییز 1381; 18(2 (پیاپی 36)):86-99.
 
بررسي الگوي نشانه هاي اختلالات رواني در دانشجويان سال اول پزشكي بر اساس اطلاعات بدست آمده از فهرست 90 نشانه اي تجديدنظر شده
 
يوسفي فريده,حسين چاري مسعود
 
 
 

هدف از پژوهش حاضر ارايه اطلاعات مربوط به پايايي، روايي و نتايج حاصل از کاربرد مقياس SCL-90-R در 133 نفر از دانشجويان سال اول پزشکي شيراز بوده است. براي دستيابي به پايايي، از ضريب آلفاي کرونباخ و براي بررسي روايي مقياس، از شاخص هاي مختلف، از جمله ضريب همبستگي نمرات مقياس مذکور با شاخص هاي روان نژندي و روان پريشي در پرسشنامه شخصيتي آيزنک، مقياس تنهايي UCLA و مقياس اضطراب تيلور استفاده گرديد. نتايج به دست آمده همگي بيانگر پايايي و روايي مطلوب مقياس SCL-90-R براي کاربرد در فرهنگ ايراني است. در اين پژوهش، همچنين ضمن ارايه جدولهاي مربوط به تبديل نمرات خام به نمرات تراز شده T، وضعيت دختران و پسران در هر کدام از شاخص هاي مقياس نيز مورد بررسي قرار گرفته است.

 
كليد واژه: بهداشت رواني، SCL-90، دانشجويان پزشكي، مقياس هاي روان شناختي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:21 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 8 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز پاییز 1381; 18(2 (پیاپی 36)):100-110.
 
انتخاب آگاهانه و تحصیل در رشته كشاورزي
 
زماني غلام حسين,آزادي حسين
 
 
 

کيفيت آموزشي، شاخصه هاي مختلفي دارد که مهمترين آنها عملکرد تحصيلي دانشجويان است. از سازه هاي تأثير گذار بر عملکرد تحصيلي، انگيزه و علاقه مندي دانشجو است. اين موضوع بدليل اهميت، مورد کنکاش قرار گرفت تا ابعاد انگيزه ورود به دانشگاه و علاقه مندي به تحصيل در رشته هاي کشاورزي بيشتر شناخته شود. پژوهش حاضر با روش توصيفي طراحي شد و با استفاده از فن پيمايش و بهره گيري از پرسشنامه به انجام رسيد. روايي ظاهري پرسشنامه با نظر متخصصين رشته و پايايي آن با انجام يک مطالعه راهنما با ضريب 0.68=a ضريب همبستگي بازآزمايي معادل 0.7=r مورد تاييد قرار گرفت. جمعيت مورد تأييد قرار گرفت. جمعيت مورد مطالعه، دانشجويان ورودي سال 1376 دانشکده کشاورزي دانشگاه شيراز (292 نفر) بودند که از اين تعداد 247 پرسشنامه دريافت کردند و پس از واکاوي، 234 پرسشنامه کامل مورد استفاده قرار گرفت. در تجزيه و تحليل اطلاعات از آمارهاي مختلف نظير فراواني، آناليز واريانس، LSD، آزمون تي، Wilcoxon، و مجذور کاي استفاده شد.
نتايج نشان مي دهد که دانشجويان کشاورزي مهمترين انگيزه براي ادامه تحصيل خود را، کسب علم به عنوان يک امر با ارزش، اظهار کرده اند؛ ولي اين مورد را براي ساير دانشجويان، در رتبه يازدهم قرار داده و احساس مي کنند که براي ديگر دانشجويان برخورداري از مزاياي مادي و شغلي بهتر اولين انگيزه براي ورود به دانشگاه است. در اين تحقيق همچنين، ويژگي هدف هاي ورود به دانشگاه مثل اميدواري، صراحت، و واقع گرايي مورد سنجش قرار گرفت و ميزان آن بين دانشجويان در حد ضعيف تشخيص داده شد. در نهايت توان دانشجويان به کسب دانش و مهارت از طريق نظام آموزش خودگردان ارزيابي شد و زمينه هاي ششگانه برنامه هاي آموزشي در حد ضعيف تا متوسط برآورد شد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:21 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 9 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز پاییز 1381; 18(2 (پیاپی 36)):111-135.
 
مقايسه تطبيقي روند تحولات ارزشيابي آموزشي در غرب و ايران
 
موسي پور نعمت اله*
 
* بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان
 
 

در مقاله حاضر، هدف آن بوده است که با اتکا به ديدگاهي تطبيقي، پاسخي براي اين پرسش فراهم شود که ارزشيابي آموزشي، طي دو قرن گذشته چه وضعي داشته و چگونه تکوين يافته است. گر چه ترسيم چگونگي تکوين ارزشيابي آموزشي در ايران بر پايه تحليل منابع موجود به عمل آمده است؛ اما نظريه مدوس، استافل بيم و اسکريون (1988) در شناخت وضع ارزشيابي آموزشي در غرب، مبناي کار قرار گرفته است. تحليل تاريخي، مدوس، استافل بيم و اسکريون (1988) از تحول ارزشيابي آموزشي در غرب، آنان را به اين جمع بندي رسانده است که ارزشيابي آموزشي، شش دوره را تجربه کرده است و آنان اين دوره ها را با عناوين دوره هاي دگرگوني (1900-1800)، کارايي و آزمون (1930-1900)، تايلري (1945-1930)، معصوميت (1957-1946)، بسط (1972-1958) و حرفه اي شدن (1983-1973) طبقه بندي کرده اند.
در ايران نيز ارزشيابي آموزشي در تعامل با ساير جوامع بشري، طي همين دوره ها، تحول يافته؛ اما با آنچه در غرب گذشته، همساني ندارد. تحليل مدارک موجود نشان مي دهد که ارزشيابي آموزشي در ايران از ابتداي قرن نوزدهم ميلادي (1179) تاکنون، هفت دوره را گذرانده است و مي توان آنها را با عناوين دوره هاي بي نيازي (1279-1179)، آگاهي (1309-1280)، تلاش رسمي (1324-1310)، دشواري (1336-1325)، علاقمندي (1351-1337)، اقدام (1370-1352) و اميدواري (1371 تاکنون) معرفي کرد. شايان ذکر است که اين مرحله بندي به صورت تطبيقي صورت گرفته است و شک نيست که در يک نگاه تحليلي، گستره و نام دوره ها متفاوت خواهد شد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:21 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 10 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز پاییز 1381; 18(2 (پیاپی 36)):136-146.
 
بررسي ميزان كارآيي نمرات آزمون سراسري در پيش بيني عملكرد تحصيلي دانشجويان برخي رشته هاي تحصيلي دانشگاه شيراز
 
ساماني سيامك,جوكار بهرام
 
 
 

با توجه به محدوديت پذيرش دانشجو در کشور ايران، بررسي ابزار گزينش دانشجو و کارآيي آزمون سراسري در جهت گزينش داوطلبان شايسته و کارآمد، ضرورتي انکارناپذير مي نمايد. هدف پژوهش حاضر بررسي ميزان کارايي آزمونهاي سراسري جهت پيش بيني عملکرد تحصيلي دانشجويان دانشگاه شيراز در رشته هاي حسابداري، روانشناسي باليني، مهندسي برق و رياضيات بود. براي نيل به هدف پژوهش، معدل تحصيلي دانشجويان در نيمسال تحصيلي اول و هشتم، معدل کل نمرات دانشگاهي و نمرات برخي از درسهاي آزمون سراسري از شبکه رايانه اي دانشگاه استخراج شد.
نتايج حکايت از آن داشت که برخي آزمونهاي سراسري، کارآيي لازم براي گزينش و پيش بيني عملکرد تحصيلي دانشجويان را دارند. همچنين يافته ها بيانگر آن بود که برخلاف انتظار، آزمون رياضي، توان لازم براي پيش بيني عملکرد تحصيلي دانشجويان رشته رياضي را ندارد. در پايان بر مبناي يافته هاي به دست آمده برخي پيشنهادات در زمينه تغيير رويه گزينش دانشجو ارايه شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:21 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 11 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز پاییز 1381; 18(2 (پیاپی 36)):147-158.
 
بررسي پايايي و روايي مقياس سنجش مهارتهاي اجتماعي ماتسون و مقايسه عملكرد دختران و پسران دبيرستاني در اين مقياس
 
يوسفي فريده,خير محمد
 
 
 

هدف از مطالعه حاضر، بررسي پايايي و روايي مقياس سنجش مهارتهاي اجتماعي ماتسون در فرهنگ ايراني و نيز مقايسه مهارتهاي اجتماعي دختران و پسران نوجوان دبيرستاني بود. براي اين منظور، مقياس ياد شده به 562 نفر از دانش آموزان دبيرستاني شيراز داده شد و پس از تکميل، با استفاده از يک شاخص 5 درجه اي نمره گذاري گرديد. براي محاسبه پايايي مقياس، از روش آلفاي کرونباخ و تنصيف استفاده گرديد و ضرايب مطلوب و مناسبي بدست آمد. براي بررسي روايي سازه مقياس ياد شده، از روش تحليل عوامل استفاده شد و پنج عامل بدست آمد. در عامل مربوط به مهارتهاي اجتماعي مناسب، نمرات دختران به نحو معني داري بيشتر از پسران و در عامل مربوط به رابطه با همسالان، نمرات پسران به نحو معني داري بيشتر از دختران بود. اگر چه که در نمره کل مقياس تفاوت معني داري بين اين دو جنس مشاهده نگرديد.

 
كليد واژه: مهارتهاي اجتماعي، مقياس سنجش مهارتهاي اجتماعي ماتسون، روايي - پايايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:21 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 12 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز پاییز 1381; 18(2 (پیاپی 36)):159-170.
 
بررسي پراكندگي جغرافيايي نسخ و مجموعه هاي خطي در كتابخانه هاي كشور
 
شعباني احمد*
 
* گروه علوم کتابداري و اطلاع رساني دانشگاه اصفهان
 
 

فرهنگ و تمدن اسلامي حاصل ميراث و ارزشهاي علمي و هنري در طول قرون پيشين بوده، بخشي از اين پيشينه در چارچوب نسخ و مکتوبات خطي به نسل حاضر انتقال يافته است.
در اين پژوهش به تعيين سطح پراکندگي نسخ خطي در جوانب مختلف شهرها، کتابخانه ها و اشخاص حقيقي مبادرت ورزيده ايم، تا بر حسب تشخيص پراکندگي به برنامه ريزي مناسبي بر اساس تهيه بودجه، تأمين نيروي انساني متخصص و تجهيز امکانات براي مناطق کوچک و ناشناخته اقدام شود.
شيوه مورد استفاده در پژوهش حاضر مبتني بر روش تحقيق کتابخانه اي به منظور تشخيص مکان يابي نسخ و مجموعه هاي خطي در کشور و استفاده از آمار توصيفي با توجه به دريافت پراکندگي جغرافيايي نسخ خطي است. بر اين قرار آشکار شد که وضعيت کلي مجموعه هاي نسخ خطي در کتابخانه هاي کشور مشتمل بر شصت و نه کتابخانه گوناگون از نوع ملي، مجلس، سلطنتي، دانشگاهي، تخصصي، عمومي، آستان هاي مقدس، مساجد، خانقاه ها، موزه ها و مدارس قرار دارد. تهران با موجوديت پانزده کتابخانه معادل 21.37 درصد؛ و مشهد ده کتابخانه شخصي معادل 12.5 درصد از نظر اهميت در بالاترين سطح قرار گرفته اند.

از بررسي فراواني کتابخانه هاي شخصي در سطح شهرهاي کشور عيان شد که در مجموع شصت و چهار کتابخانه حاوي نسخ و مجموعه هاي خطي است که در شهر تهران با توجه به موجوديت چهارده کتابخانه معادل 21.87 درصد؛ و همدان و يزد هر کدام هشت کتابخانه شخصي معادل 12.5 درصد جايگاه شايسته اي را حايز است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:23 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها