0

بانک مقالات علوم اجتماعی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 3 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز تابستان 1383; 21(2 (پیاپی 41) ویژه نامه حقوق):35-58.
 
بيع سهام شركت هاي سهامي
 
تفرشي محمدعيسي,سكوتي نسيمي رضا
 
 
 

در اين مقاله، تلاش شده است تا بيع سهم شركت هاي سهامي با توجه به قوانين موضوعه و منابع فقهي و ديدگاه هاي حقوقدان ها، تجزيه و تحليل شود. اين تحقيق، نشان مي دهد كه منظور از واژه «عين» در تعريف عقد بيع مذكور در ماده 338 قانون مدني فقط اموال مادي نيست؛ بلكه افزون بر آن، اموالي غير مادي از قبيل سهام شركت هاي سهامي و همه حقوق مالي مانند حق مولف و حق سرقفلي را نيز در بر مي گيرد. به تعبير ديگر،«عين» افزون بر اين كه عين مادي را شامل مي شود، اموال معنوي يا عين معنوي را نيز  شامل مي گردد. در اين تحقيق، ماهيت حقوقي سهام كه در قانون تجارت مشخص نشده است، با استفاده از ديگر مقررات قانوني و همچنين با تجزيه و تحليل آن روشن مي شود و معلوم مي شود كه از طرفي سهام جزو اموال اعتباري محسوب مي شوند نه ذاتي و ازطرف ديگر جزو اموال منقول مي باشند و نمي توان آنها را، در گروه اموال غير منقول قرار داد. در اين مقاله با بررسي پيشينه تاريخي عقد بيع و ماهيت آن كه يك امرو موضوع عرفي است روش مي شود كه انتقال سهام از طريق عقد بيع، با هيچ منع قانوني يا عرفي مواجه نمي باشد. بنابراين، در موارد سكوت دو طرف، بايد آثار عقد بيع را برقرار داد ياد شده جاري ساخت و نبايد آن را با قواعد عمومي قراردادها و ماده 10 ق.م تفسير كرد.

 
كليد واژه: بيع، سهام، ماهيت حقوقي سهام، عين، مال، انتقال، مال ذاتي، مال غير مادي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  9:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 4 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز تابستان 1383; 21(2 (پیاپی 41) ویژه نامه حقوق):59-76.
 
بررسي حجيت علم قاضي در فقه و حقوق ايران
 
خورسنديان محمدعلي*
 
* دانشكده حقوق و علوم سياسي، دانشگاه شيراز
 
 

در آيين دادرسي اسلام، علم قاضي به عنوان يكي از ادله اثباتي مورد پذيرش بيشتر فقيهان اماميه قرار گرفته است؛ اما حقوق دانان با استناد به علم، براي اثبات دعاوي مخالف اند. اين مقاله، پس از بيان ديدگاه هاي مطرح شده پيرامون اين موضوع در فقه و حقوق، به بررسي مباني نظريات مي پردازد. با تحقيق در آيات، روايت ها و دلايل مطرح شده در فقه، مي توان دلايل معتبري براي اعتبار علم قاضي يافت؛ اما در ميان استدلالهاي موافقان و مخالفان، مواردي وجود دارد كه موجه به نظر نمي رسد. با توجه به دلايل مورد پذيرش، قلمرو اعتبار علم قاضي تعيين مي گردد. بر اين اساس، ارزش اثباتي علم در دادگاه ها، تنها براي قضات جامع شرايط است؛ با وجود اين ، استناد به علم، براي اثبات جرايمي مانند زنا، صحيح نيست. علمي كه اعتبار آن به اثبات مي رسد، علم متعارف است؛ اما لازم نيست كه اين علم حسي باشد. با مطالعه قوانين موضوعه ايران، درمي يابيم كه علم قاضي به طور مطلق مورد پذيرش قرار گرفته است. يافته هاي اين تحقيق، ناهمگوني و تا حدودي فاصله مواد قانوني را از مباني فقهي مورد پذيرش نشان مي دهد.

 
كليد واژه: علم قاضي، ادله اثبات دعوا، دادرسي، آئين دادرسي اسلام، قضاوت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  9:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 5 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز تابستان 1383; 21(2 (پیاپی 41) ویژه نامه حقوق):77-92.
 
وكالت در اقرار
 
دادمرزي سيدمهدي*
 
* دانشگاه قم
 
 

مطابق قانون آيين دادرسي مدني سال 1379 و برخلاف ترتيب مقرر در قانون آيين دادرسي مدني سابق، اقرار، غير قابل توكيل معرفي شده است. دليل رويكرد جديد قانونگذار نسبت به وكالت در اقرار، تبعيت از فتواهاي فقيهان و مستندات ارايه شده از سوي ايشان دراين مورد است. در اين مقاله تلاش كرده ايم ابتدا با نشان دادن جايگاه مساله در متون قانوني كشورمان، به معرفي معيار وكالت پذيري امور بپردازيم؛ قابليت تطبيق اقرار بر چنين معياري را مورد بررسي قرار دهيم و موانعي را كه از بعد فقهي برسر راه اين تطبيق وجود دارد، ضمن گزارش، مورد ارزيابي قرار دهيم.

 
كليد واژه: وكالت، اقرار، اقرار وكيل، وكالت در اقرار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  9:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 8 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز تابستان 1383; 21(2 (پیاپی 41) ویژه نامه حقوق):125-138.
 
رابطه دين و سياست در نامه اول لاك درباره تسامح
 
گلشني علي اصغر,قادري حاتم
 
 
 

اين مقاله، بررسي رابطه دين و سياست، در انديشه جان لاك را دنبال مي كند و مطرح ترين اثر او، دراين زمينه، يعني نامه اي در باب تسامح، موضوع را پي جويي خواهد كرد.
ابتدا استدلال هاي هشت گانه وي در اين نامه بررسي شده است. سپس درباره تسامح با ايده تفكيك كليسا و حكومت بحث شده است. لاك سه استدلال به نفع ايده تفكيك مطرح مي كند: 1. تاثير منفي حكومت ها بر كليسا؛ 2.عوارض اجتماعي پيوند كليسا با قدرت مدني؛ 3. رهنمود مسيح. در پايان نتيجه گيري شده است كه لاك به تفكيك كامل دين از حكومت معتقد نبود اما دين مورد نظر لاك بسيار نحيف و پايه فردي دارد
.

 
كليد واژه: لاك، دين، سياست، كليسا، حكومت، تسامح
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  9:49 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 7 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز تابستان 1383; 21(2 (پیاپی 41) ویژه نامه حقوق):111-124.
 
دولت و پديده قدرت از منظر واقع گرايي سياسي
 
اخوان كاظمي بهرام*
 
* دانشكده حقوق و علوم سياسي، دانشگاه شيراز
 
 

دولت برترين و اصلي ترين نهاد واجد قدرت عمومي و سياسي است. از سويي نظريه «واقع گرايي سياسي» با محوريت بخشي به پديده قدرت و « آموزه زور» از ديرپاترين و قوي ترين نظريه ها، در عرصه علم سياست و روابط بين الملل است. در اين مقاله، سعي شده است بر اساس بحث تفصيلي از گفتمان ها، نظريه ها و وجوه مختلف دولت، اين نهاد، به همراه پديده قدرت، از منظر واقع گرايي سياسي و پاره اي از نظريه هاي انديشمندان مخالف و موافق اين نحله، مانند افلاطون، سن اگوستين و ماكياول، مورد بررسي قرار گيرد.

 
كليد واژه: دولت، قدرت، واقع گرايي، آموزه زور، افلاطون، سن اگوستين، ماكياول
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  9:49 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 6 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز تابستان 1383; 21(2 (پیاپی 41) ویژه نامه حقوق):93-110.
 
مباني نظري مراجع شبه قضايي و جايگاه آن ها در حقوق ايران
 
امامي محمد,موسوي سيدنصراله
 
 
 

به علت گسترش دخالت دولت ها، در امور و ايجاد سازمان هاي اداري متعدد، مناسبات جديدي در روابط حقوقي و اجتماعي ظاهر گشت كه ازجنبه هاي مختلف براي مراجع عام قضائي ناشناخته بود و ورود در ماهيت و حل و فصل دعاوي ناشي از آنها، نياز به اطلاعات فني و آگاهي هاي تخصصي در رشته وابسته به آن ها، داشت. از طرف ديگر، رفع اختلافات ناشي از آن روابط، نيازمند به سرعت عمل و اتخاذ تصميم سريع بود كه با طبع مراجع قضائي عمومي و آئين دادرسي آن سازگار نبود؛ پس مراجعي در خارج از سامانه مراجع عمومي قضائي، با عنوان هاي سازمان، هيات، كميسيون حل اختلاف و ... بوجود آمده اند كه براساس قوانين ماهوي و شكلي ويژه، به اختلافاتي كه از اجراي قوانين خاص ناشي مي گردد، رسيدگي مي نمايند. گوناگوني و فراواني و توسعه روز افزون صلاحيت هاي اين مراجع، در ساختار حقوقي ايران، اين پرسش را مطرح مي سازد كه ماهيت موضوعات و مسايل مطرح در اين مراجع، داراي چه ويژگيهايي هستند كه بر اساس آن، بتوان مراجع عام دادگستري را كه از پشتوانه صلاحيت عام دادرسي برخوردارند؛ دراين گونه موضوعات و مسايل، بدون صلاحيت ماهوي دانست. آيا وجود مراجع شبه قضائي با كاركرد ويژه، ضروري است؟ براي پاسخگويي به اين پرسش، دراين مقاله، سعي شده است، مباني نظري زيربنايي درباره ضرورت بود با نبود اين مراجع، مورد بررسي قرار گيرد و سرانجام، با پذيرش وجود اين مراجع به عنوان يك واقعيت، پيشنهادهايي جهت جلوگيري از چند گانگي فراوان و شكل دادن و سازگاري بين آنها، ارايه گردد.

 
كليد واژه: شبه قضايي، مراجع، محظورات قضايي، حل اختلافات، مباني نظري، اختلاف حقوقي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  9:49 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 9 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز تابستان 1383; 21(2 (پیاپی 41) ویژه نامه حقوق):139-165.
 
آسيب شناسي نظام عدالت كيفري ايران
 
حبيب زاده محمدرضا*
 
* دانشكده حقوق وعلوم سياسي، دانشگاه تربيت مدرس
 
 

تضمين حقوق شهروندان و اجراي عدالت كيفري، از وظايف اساسي نظام عدالت كيفري است. اگر تحقق اين هدف امكان پذير نباشد؛ با بحران مواجه هستيم و بايد با نظر داشت اين سخن كه بحران عبارت است از ايجاد تنگنا و گسست اساسي در يك سيستم، به نحوي كه حركت آن سيستم متوقف يا دچار تزلزل گردد و از حالت عادي خارج شود؛ به دنبال آسيب شناسي آن برويم. منشا بحران متفاوت است؛ ليكن نتيجه آن نارضايتي عمومي از عملكرد دستگاه متولي عدالت كيفري است. منابع بحران اعم از ساختاري و رفتاري است. عمده ترين علل رفتاري بحران عبارت است از: سياسي شدن دستگاه عدالت كيفري؛ رويكردي غيرحقوقي به اصل تفكيك قوا و استقلال قضات و عملكرد نامطلوب مسئولان نظام عدالت كيفري.
علل ساختاري بحران عبارت است از تورم نهادهاي قانوگذاري و تورم مراجع كيفري. آثار بحران عبارت است از: افزايش جرم؛ هم به لحاظ جرم انگاري و هم به لحاظ بزهكاري، انسداد و وقفه درفرآيند كيفري، راه حل خروج از بحران عبارت است از: تحقق اصل حاكميت قانون و تلاش در جهت تعميم فرهنگ قانون پذيري و اصلاح سياست هاي كلي از طريق تشكيل  يك ستاد كاري متشكل از صاحب نظران امور حقوقي و اجتماعي است
.

 
كليد واژه: حقوق كيفري، نظام عدالت كيفري، قوه قضاييه، دادگاه كيفري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  9:50 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 2 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز بهار 1383; 21(1 (پیاپی 40) ویژه نامه زبان انگلیسی و زبان شناسی):2-11.
 
نگاهي به نظريه حوزه هاي معنايي از منظر نظام واژگاني زبان فارسي
 
صفوي كورش*
 
* گروه زبان شناسي دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

هدف از نگارش اين مختصر، معرفي نظريه حوزه هاي معنايي و چگونگي کارايي آن، در قالب واژگان زبان فارسي است. براي دستيابي به اين مهم، ابتدا به تاريخچه پيدايش اين نظريه در حوزه مطالعات معني شناسي ساختگرا اشاره خواهد شد. سپس با توجه به بررسي حوزه هاي معنايي، از دو ديدگاه در زماني و همزماني، سعي بر آن خواهد بود تا عملکرد اين نظريه، در قالب واژگان زبان فارسي مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  9:50 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 3 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز بهار 1383; 21(1 (پیاپی 40) ویژه نامه زبان انگلیسی و زبان شناسی):12-21.
 
معني شناسي پيش الگويي؛ نگرش و آزمايش
 
پرهيزگار محمدرضا*
 
* بخش زبان هاي خارچي و زبان شناسي دانشگاه شيراز
 
 

در اين مقاله، نخست نظريه معني شناسي پيش الگويي، در مقايسه و تقابل با پيشينه خود، نظريه معني شناسي مؤلفه اي که ريشه در رويکرد کلاسيک ارسطويي، به مقوله بندي دارد؛ مورد بررسي قرار خواهد گرفت و کاربست هر يک از اين دو نظريه در زبان پژوهي، به ويژه در مطالعه مؤلفه هاي زبان، همچون آواشناسي و معني شناسي و هم چنين آموزش زبان نموده خواهد شد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  9:51 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 4 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز بهار 1383; 21(1 (پیاپی 40) ویژه نامه زبان انگلیسی و زبان شناسی):15-27.
 
بررسي مقابله اي ساخت هاي پرسشي پاسخ طلب در نمايشنامه هاي معاصر انگليسي و فارسي
 
يارمحمدي لطف اله,جعفري ژانين
 
 
 

هدف اين تحقيق بررسي کارايي الگوي تجزيه و تحليل گفتار تسويي (1995) به خصوص در مورد زير مقوله هاي ساخت هاي پرسشي پاسخ طلب و بررسي مقابله اي آنها در فارسي و انگليسي مي باشد. به منظور دستيابي به اين اهداف تعداد 361 نمونه ساخت پرسشي از سه نمايشگاه معاصر انگليسي و تعداد 337 نمونه از سه نمايشگاه معاصر فارسي استخراج و مقابله شده اند.
نتايج اين مطالعه نشان داد که الگوي تسويي براي توصيف ساخت هاي پرسشي پاسخ طلب و رده بندي اين ساخت ها بر حسب نقش گفتماني آنها مناسب است.

 
كليد واژه: 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  9:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 5 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز بهار 1383; 21(1 (پیاپی 40) ویژه نامه زبان انگلیسی و زبان شناسی):22-28.
 
تركيبات حرف اضافه دار گيلكي استثنايي ديگر بر پارامتر هسته چامسكي
 
فلاحتي محمدرضا,يميني مرتضي
 
 
 

هدف اين تحقيق، بررسي ترکيبات حرف اضافه دار گيلکي و مقايسه نتايج آن با نظريه چامسکي، در خصوص پارامتر هسته مي باشد. براي انجام تحقيق، 1200 آزمودني از دو شهر فومن و رشت انتخاب و بر اساس متغيرهاي سن، جنس، سواد و مکان به دوازده گروه تقسيم شدند. 20 جمله به طور تصادفي از کريستن سن (102-97: 1375) انتخاب شد و پس از اعمال اصلاحات واژگاني و ساختاري مورد استفاده قرار گرفت. در هر جمله، يک جاي خالي وجود داشت که مي بايست با يک عبارت حرف اضافه دار مناسب تکميل مي شد. از اين تعداد آزمودني، 24020 ترکيب جمع آوري شد. ترکيبات به دست آمده به چهار گروه بدون حرف اضافه، داراي حرف اضافه پيشين، داراي حرف اضافه پسين و سرانجام ترکيبات داراي هر دو نوع حرف اضافه پيشين و پسين، به طور همزمان، تقسيم شدند. يافته ها نشان داد که در اين زبان به جاي اين که پارامتر هسته دوتايي باشد، سه تايي است. به بيان ديگر، در ترکيبات حرف اضافه دار گيلکي، سه نوع ساختار به چشم مي خورد: (1) هسته - آغازين (2) هسته - پاياني و سرانجام ترکيبي از موارد (1) و(2) .

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  9:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز بهار 1383; 21(1 (پیاپی 40) ویژه نامه زبان انگلیسی و زبان شناسی):29-41.
 
گوناگوني نشانه هاي جمع - ات و - ان در فارسي
 
كريمي دوستان غلام حسين*
 
* دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه کردستان
 
 

در اين مقاله، نشان داده مي شود که نشانه هاي جمع فارسي - ات، ان، - گان، - يان، - جات، - وان و - يات تکواژگونه هايي از دو تک واژ - ان و - ات هستند که تحت تأثير محيط آوايي، واجي و واژگاني دچار چنين گوناگوني شده اند؛ با توجه به ساختار واژگاني، تحولات تاريخي واژگان و ساختار هجا و با استفاده از نظريه برتر دلايل ظهور دو تک واژ - ان و - ات، به صورت تک واژه گونه هاي متفاوت معرفي و توضيح داده مي شوند. هم چنين روشن مي گردد که ساخت هجا، رسايي و همانندي آواها، نقش موثري در پديده افزايش دارند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  9:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 9 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز بهار 1383; 21(1 (پیاپی 40) ویژه نامه زبان انگلیسی و زبان شناسی):42-55.
 
منظور شناسي جمله هاي پرسشي در اشعار اخوان ثالث
 
رحيميان جلال,بتولي آراني عباس
 
 
 

متداولترين انواع جمله در زبان هاي دنيا، خبري، پرسشي و امري است که به ترتيب براي دادن اطلاع، طلب خبر و صدور فرمان بکار مي روند. مطالعات رده شناسي زبان ها حاکي از آن است که در استفاده روزمره از زبان، کمتر شاهد تطابق مقوله هاي دستوري ياد شده با مقوله هاي معنايي - منظوري مربوط به آنها هستيم. نمونه هاي اين نبود همساني را هم در زبان روزمره مردم و هم در آثار ادبي موجود در زبان مي توان ديد، البته از آنجا که شعر بازتاب سيلان پيش بيني نشده افکار و احساسات بشري است، شايد بتوان نمونه هاي اين نبود همساني را در آثار ادبي بيش از ديگر آثار مشاهد نمود.
متخصصان صنايع ادبي فارسي، نقش هاي معنايي - منظوري فراواني را در اين زبان برشمرده اند. تحقيق حاضر نقش هاي معنايي - منظوري 91 جمله پرسشي از ميان اشعار اخوان ثالث را، در قالب ارائه شده از سوي شميسا (1373 و 1376) تجزيه و تحليل نموده است. يافته هاي اين تحقيق حاکي از آن است که اخوان، در 91 جمله پرسشي از 17 قطعه شعر خود 12 نقش از نقش هاي بيست و هفتگانه ارائه شده از سوي شميسا را به کار گرفته است. نتايج تحقيق نشان مي دهد که وي از مقوله معنايي - منظوري نوميدي بيشترين بهره را گرفته است. اين کاربرد حاکي از وجود بحران در جامعه اي است که شاعر در آن زندگي مي کرده است. البته بسامد بالاي بهره گيري از مقوله نوميدي نيز بي ارتباط با بدبيني شاعر نسبت به آنچه در اطراف وي مي گذشته نيست؛ اين موضوع مؤيد نظر کساني است که اخوان را شاعر ياس و شکست مي دانند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  9:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 11 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز بهار 1383; 21(1 (پیاپی 40) ویژه نامه زبان انگلیسی و زبان شناسی):56-82.
 
تحليل منظور شناختي محاوره فارسي
 
پاكروان حسين*
 
* دانشگاه صنعتي مالک اشتر دانشگاه اصفهان
 
 

در اين مقاله، نگارنده بر آن است تا چهارده گفت و گوي فارسي را، در قالب اصول تعامل گرايس و بر اساس نظريه ليچ درباره قواعد آداب داني در گفتار بررسي نمايد. هدف هاي اين بررسي عبارتند از: 1. در خصوص اهميت يافته هاي منظور شناسي در بررسي صورت هاي زباني تصريح گردد؛ 2. بعضي از پيچيدگي هاي محاوره فارسي به کمک اصول ياد شده، باز شود. بررسي حاضر نشان مي دهد که رفتار زباني گويشوران فارسي، ريشه در بعضي از قراردادهاي اجتماعي خاص اين زبان دارد؛ و غفلت از اين اصول، منجر به ناقص ماندن مطالعات انجام شده مي شود.

 
كليد واژه: منظور شناسي، منظورمندي، اصول مقابل گرايس، قواعد آداب داني در گفتار ليچ، نقش بينافردي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  9:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی

 2 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز تابستان 1382; 20(1 (پیاپی 39)):2-15.
 
بررسي باورهاي والدين در مورد فرزندپروري و مفهوم آنان از هوش كودكان با توجه به وضعيت تحصيلي والدين
 
ملك پور مختار*
 
* دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه تهران
 
 

هدف اصلي اين تحقيق، بررسي باورهاي والدين در مورد فرزندپروري و هوش کودکان، در رابطه با ميزان تحصيلات است. بدين منظور 100 نفر از والدين شامل 72 مادر و 28 پدر با تحصيلات متفاوت که فرزندان آنان در کلاس اول بودند؛ در اين تحقيق شرکت نمودند. اين والدين به پرسش هاي دو پرسشنامه باورهاي فرزندپروري و هوش پاسخ دادند. در اين تحقيق، دو پرسش مطرح بود. 1. آيا والدين با تحصيلات متفاوت در ميزان اهميتي که براي فرزندپروري قايل هستند، تفاوت دارند؟ 2. آيا والدين با ميزان تحصيلات متفاوت در باورهاي خود درباره هوش فرزندان، تفاوت دارند؟
نتايج مربوط به پرسش اول نشان داد که سه گروه والدين با تحصيلات راهنمايي و کمتر، ديپلم و کارداني يا بالاتر، از نظر باورهاي مربوط به فرزند پروري تفاوتي ندارند. هم چنين نتايج مربوط به پرسش دو نشان داد که از نظر باورهاي کلي، در مورد هوش فرزند (کل باورهاي هوشي)، والدين داراي ديپلم نسبت به والدين داراي کارداني يا بالاتر، در سطح بالاتري قرار داشتند (P<0.05)، اما با والدين داراي تحصيلات راهنمايي يا کمتر تفاوتي نداشتند.
در ضمن نتايج تحليل زير مقياس هاي هوش نشان داد که والدين داراي ديپلم در رابطه با باورهاي انگيزش تحصيلي فرزند، يعني زير مقياس ششم هوش، نسبت به والدين داراي کارداني و بالاتر، در سطح بالاتري قرار داشتند ( (P=0.01هم چنين والدين داراي تحصيلات راهنمايي يا کمتر، در اين زير مقياس، نسبت به والدين داراي کارداني يا بالاتر در سطح بالاتري قرار داشتند (.(p=%38

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  9:54 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها