0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : انديشه هاي نوين تربيتي زمستان 1384; 1(4):67-78.
 
بررسي نيازهاي آموزشي كاركنان مراكز آموزش فني و حرفه اي استان تهران
 
ميرزامحمدي محمدحسن*
 
* گروه علوم تربيتي، دانشکده علوم انساني، دانشگاه شاهد
 
 

در اين پژوهش، نيازهاي آموزشي کارکنان رسته هاي اداري - مالي و فني - مهندسي آموزشگاه هاي فني و حرفه اي استان تهران در دو بعد دانش و مهارت بررسي، سنجش، و رتبه بندي شده است. شمار کل کارکنان 310 نفر 208) نفر مرد و 75 نفر زن( بوده است که همه گي آنان در پژوهش گنجانده شده اند. براي گردآوري داده هاي پژوهش، پرسش نامه ساخته شده پژوهش گر به کار گرفته شد. يافته ها نشان داد که نيازهاي آموزشي کارکنان در بعد دانش در رسته اداري - مالي عمدتا چنين بود: آشنايي با فن آوري اطلاعات و کاربرد آن؛ شناسايي و رتبه بندي نيازهاي کارکنان؛ و مطالعه آيين نامه ها. اين نيازها در رسته فني - مهندسي نيز مطالعه آيين نامه ها، و مطالعه روش هاي آموزشي و پژوهشي، به ويژه در ارتباط با فن آوري بود. نيازهاي آموزشي کارکنان در بعد مهارت در رسته اداري - مالي چنين بود: شرکت در همايش هاي آموزشي و پژوهشي؛ پيش بيني درآمد و هزينه، و ارايه راه کارهاي کاربردي براي فراهم آوري منابع مالي؛ و برنامه ريزي آموزش کارکنان. اين نيازها در رسته فني - مهندسي نيز چنين بود: تشکيل گروه هاي تخصصي آموزشي؛ گردآوري و فراهم سازي آئين نامه هاي آموزشي و پژوهشي؛ و بررسي وضعيت کاري کارآموزان. هم چنين، کارکنان نيازهاي آموزشي خود را در زمينه هاي رايانه، زبان تخصصي، ICT، IT، دوره هاي تخصصي مربوط به کار، و مديريت آموزشي دانسته و خواستار برگزاري دوره هاي آموزشي در اين زمينه ها شده اند.

 
كليد واژه: نيازسنجي آموزشي، آموزش فني و حرفه اي، كاركنان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  11:08 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1384; 1(1):7-24.
 
دين و ارزش ها از ديدگاه كانت و فيلسوفان نو كانتي
 
ماهروزاده طيبه*
 
* دانشگاه الزهرا
 
 

كانت عقل را به عقل نظري و عقل عملي تقسيم كرده است. او در عقل عملي، به تاسيس نظامي اخلاقي همت گمارد كه بنيان آن بر قضاياي اخلاقي پيشيني استوار بود. كانت با تقسيم عقل به نظري و عملي حيطه ي دانش را از ارزش جدا ساخت.
اديان الهي و برخي از فلاسفه ي اخلاق، دين را مقدم بر اخلاق دانسته و اخلاق را بر پايه ي ديانت استوار ساخته اند؛ در حالي كه كانت تلاش نمود تا دين را بر پايه ي اخلاق استوار سازد و بنياد دين را از الهيات به اخلاق، و از عقايد به رفتار تغيير دهد. با ارائه ي نظريات كانت، دين از حوزه ي استدلال بيرون رفت و صرفا از سنخ اخلاق به شمار آمد. بدين سان، زمينه ي لازم براي جدائي ديانت از علم و نيز جدائي دين از شئون مختلف اجتماعي فراهم شد.
در ميان فيلسوفان نوكانتي، ويندل باند ارزش ها را اساسي ترين مسئله در فلسفه مي دانست. واي هين گر معتقد است آن چه براي ما ارزش مند است، در عالم واقع بي اهميت است. هوف دينگ درباره ي واقعيت نهائي ترديد دارد، اما آدمي را به تحقق بخشيدن ارزش ها مي خواند. كوهن و ديگر فيلسوفان مكتب ماربورگ به نظريه ي حلولي كه بر اساس آن دين و اخلاق يكي شناخته مي شود، باور دارند. چنين ديانتي، قاعدتا، يا بدون خدا است و يا خدائي دارد كه بيش از يك مفهوم نمي تواند باشد؛ يعني دين تهي از باورهاي متعالي.

 
كليد واژه: عقل عملي، پيشيني (مقدم بر تجربه)، آزادي اراده، تكليف، امر مطلق (تنجيزي)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  11:09 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : انديشه هاي نوين تربيتي زمستان 1384; 1(4):79-96.
 
مقايسه تعارض زناشويي والدين با تعارض زناشويي فرزندان همسردار آن ها
 
حسيني فاطمه*,ثنايي ذاكر باقر
 
 
 

در اين پژوهش، هم ساني تعارض زناشويي والدين (زوج هاي نسل اول) با تعارض زناشويي فرزندان همسردار آن ها (زوج هاي نسل دوم) بررسي شده است. طرح پژوهش علي - مقايسه اي (تطبيقي) است. جامعه ي آماري پژوهش، براي زوج هاي نسل دوم، در برگيرنده زن و شوهرهاي ساکن اصفهان بود که با يک ديگر زنده گي مي کردند و زنان از اول تير تا پايان شهريور در دوره هاي اوقات فراغت در فرهنگ سراهاي اين شهر شرکت کرده بودند. جامعه آماري، براي زوج هاي نسل اول، در برگيرنده مادران و مادرشوهرهاي زنان شرکت کننده در اين دوره ها بود. براي گزينش نمونه، روش نمونه گيري غير احتمالي از نوع گلوله برفي به کار رفت که بر اساس دستور برآورد نمونه، 120 زوج به عنوان زوج هاي نسل دوم گزيده شدند. نمونه برآورد شده براي زوج هاي نسل اول، در برگيرنده 120 مادرزن و 120 مادرشوهر بود. روي هم رفته، نمونه نهايي پژوهش 480 نفر در خود داشت. براي گردآوري داده ها، پرسش نامه تعارض هاي زناشويي با روايي 0.71 به کار رفت. اين پرسش نامه، هفت بعد از تعارض هاي زناشويي را مي سنجد: کاهش رابطه جنسي؛ جداسازي امور مالي از يک ديگر؛ کاهش هم کاري؛ حمايت جويي از فرزند (ان)؛ افزايش رابطه فردي با خويشاوندان خود؛ کاهش رابطه خانواده گي با خويشاوندان همسر؛ و افزايش واکنش هاي هيجاني. داده ها براي مقايسه ميانگين هاي مستقل با روش آماري t تجزيه و تحليل شد. نتايج آماري به دست آمده در سطح P<0.05، نشان داد تعارض هاي زناشويي والدين با تعارض هاي زناشويي فرزندان همسردارشان هم سان است. هم چنين در همه زير مقياس هاي تعارض هاي زناشويي، زنان با مادران شان هم ساني دارند. هم ساني زير مقياس هاي تعارض هاي زناشويي ميان مردان و مادران شان، تنها در دو زير مقياس جلب حمايت فرزندان و کاهش رابطه جنسي معنادار نبود و در پنج زير مقياس ديگر رابطه اي معنادار ديده شد.

 
كليد واژه: تعارض زناشويي، نسل اول، نسل دوم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  11:09 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1384; 1(1):25-38.
 
كثرت گرايي فرهنگي، هويت و تعليم و تربيت (تبيين و ارزيابي)
 
سجادي سيدمهدي*
 
* گروه تعليم و تربيت دانشگاه تربيت مدرس
 
 

تعليم و تربيت، يكي از نهادهاي اجتماعي است كه با تحولات اجتماعي، علمي، سياسي و فرهنگي در ارتباط است. به عبارت ديگر، چند و چون كاركرد نظام هاي تربيتي هر جامعه يي، به چند و چون و كاركرد تحولات پيراموني بسته گي دارد. امروزه، تعليم و تربيت، با مجموعه ئي از تحولات اجتماعي، سياسي و فرهنگي جهاني رو به روست كه به گونه ئي گريز ناپذير بايد خود را با آن تحولات هم آهنگ نمايد. با توجه به بروز تحولاتي در گستره ي ارتباطات و اطلاعات، و در نتيجه، پيدايش نظريه هايي چون پست مدرنيسم، فمنيسم، كثرت گرايي، جهاني شدن و ... طبيعي است كه نظام هاي تربيتي بايد موضع و جايگاه خود را در برابر تحولات و نظريه هاي ياد شده روشن كنند. يكي از نظريه هاي مهم در گستره ي تعليم و تربيت، نظريه ي كثرت گرايي فرهنگي است كه البته پي آمدهايي براي مسئله ي هويت داشته است. ما در اين مقاله، با بررسي كثرت گرايي فرهنگي و پي آمدهاي آن براي هويت دانش آموزان، به تبيين نقش تعليم و تربيت در اين ارتباط مي پردازيم.

 
كليد واژه: كثرت گرايي فرهنگي، هويت، جهاني شدن، تعليم و تربيت كثرت گرا، پست مدرنيسم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  11:09 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

3 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1384; 1(1):39-50.
 
بررسي تاثير روش تصحيح نارسا خواني ديويس در افزايش سطح مهارت هاي خواندن
 
فيضي پور هايده,اخوان تفتي مهناز*
 
* دانشگاه الزهرا
 
 

اين تحقيق براي بررسي تاثير روش ديويس، بر سطح مهارت هاي خواندن دانش آموزان نارسا خوان انجام شده است. به اين منظور، چهار دانش آموز پايه چهارم (11 ساله) كه داراي مشكل نارسا خواني بودند، از مركز آموزش مشكلات ويژه ي يادگيري شهرستان اروميه انتخاب شدند. اين چهار آزمودني، بر حسب جنسيت، دو دختر و دو پسر بودند كه از نظر سن، بهره ي هوشي، سطح نارسا خواني، سطح سواد والدين و وضعيت اقتصادي - اجتماعي خانواده با يك ديگر هم خواني داشتند. پس از اجراي پيش آزمون خواندن، از بين آزمودني ها، يك دختر و يك پسر به طور تصادفي به عنوان گروه آزمايش انتخاب و به مدت سه ماه به روش ديويس (مشاوره ي موقعيت يابي و تسلط يابي بر نماد) آموزش داده شدند. گروه گواه نيز آموزش با شيوه هاي رايج را ادامه دادند. پس از سه ماه از آزمودني هاي هر دو گروه، پس آزمون خواندن به عمل آمد. نتايج آزمون ها نشان داد كه روش ديويس در افزايش مهارت هاي خواندن و پيش رفت تحصيلي آزمودني هاي گروه آزمايش تأثير مثبت دارد.

 
كليد واژه: ناتواني هاي ويژه ي يادگيري، نارسا خواني، روش آموزشي و ترميمي ديويس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  11:10 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1384; 1(1):51-60.
 
مقايسه ارزش هاي شغلي زنان و مردان تحصيل كرده دانشگاهي قبل از ورود به بازار كار
 
يزدي سيده منوره,حسينيان سيمين
 
 
 

هدف اين پژوهش، مقايسه ي ارزش هاي شغلي زنان و مردان تحصيل كرده ي دانشگاهي، پيش از ورود به بازار كار، و بررسي اين ارزش ها در رشته هاي مختلف تحصيلي بود. فرضيات تحقيق چنين است: ارزش هاي شغلي زنان، با ارزش هاي شغلي مردان متفاوت است؛ و ارزش هاي شغلي در رشته هاي مختلف تحصيلي دانشگاهي متفاوت است.
جامعه ي آماري پژوهش، همه ي دانش جويان دانشگاه هاي شهر تهران در سال تحصيلي 82-83 بود كه از بين آنان 500 دانش جوي سال آخر در رشته هاي مختلف تحصيلي، به روش تصادفي انتخاب شدند. ابزار پژوهش در اين بررسي، پرسش نامه ي ارزش هاي شغلي بود كه بر اساس نظريه ي ارزش هاي شغلي سوپر با هفت مقياس ارزشي تدوين شده بود: پيش رفت، استقلال، نوع دوستي، منزلت اجتماعي، بازخورد اقتصادي، امنيت و خلاقيت.
در تجزيه و تحليل داده ها و تأثيرات تعاملي متغيرهاي رشته هاي تحصيلي و هم چنين جنس با مقياس هاي ارزش هاي شغلي، آزمون
F و T انجام شد. يافته ها نشان داد كه در زنان دانش جو، ميزان ارزش هاي پيش رفت، نوع دوستي، امنيت، و خلاقيت به گونه يي معنادار با دانش جويان مرد متفاوت بود. ميزان ارزش هاي شغلي، به استثناي ارزش پيش رفت و بازخورد اقتصادي، در بين رشته هاي مختلف تحصيلي متفاوت بود.

 
كليد واژه: ارزش هاي شغلي، دانش جو، بازار كار، ارزش هاي شغلي سوپر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  11:10 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1384; 1(1):61-74.
 
تاثير كم تواني ذهني كودكان بر رضامندي زناشويي والدين
 
بني جمالي شكوه السادات*,محمدزاده سيما
 
* دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه الزهرا
 
 

پژوهشِ پيشِ رو به بررسي مقايسه ئي رضامندي زناشويي در والدينِ كودكانِ كم توانِ ذهني و عادي پرداخته و هدف از آن، يافتن پاسخي براي اين پرسش ها بوده است كه آيا بين والدين كودكان كم توان ذهني و عادي، از لحاظ ميزان رضايت زناشويي تفاوت وجود دارد يا خير؟ آيا بين ميزان رضامندي زناشويي در والدين كودكان كم توان ذهني، برحسب سطوح مختلف كم تواني ذهني، و رضامندي والدين كودكان عادي تفاوت وجود دارد؟ و آيا بين ميزان رضامندي زناشويي والدين كودكان كم توان ذهني و عادي، برحسب وضعيت اقتصادي و سطوح سواد (تحصيلات) آن ها تفاوت وجود دارد؟
آزمودني هاي اين پژوهش 110 نفر از والدين كودكان كم توان ذهني و 26 نفر از والدين كودكان عادي مقيم شهر تهران بودند كه در سال 1382 تحت پوشش مدارس استثنايي، مراكز بهزيستي و مدارس عادي قرار داشتنند كه به شيوه ي طبقه ئي تصادفي انتخاب شدند. براي اندازه گيري متغيرهاي مورد نظر، پرسش نامه ي رضايت زناشويي آنريچ (Enrich) به كار رفت كه اعتبار و پايايي آن با فرم همانند خارجي مطابقت دارد. يافته هاي آماري نشان گر آن بود كه بين والدين كودكان كم توان ذهني و عادي، از نظر ميزان رضامندي زناشويي تفاوت معنادار وجود داشت. هم چنين ميزان رضامندي زناشويي والدين كودكان كم توان ذهني، بر حسب سطوح كم تواني ذهني، با رضامندي والدين كودكان عادي تفاوت معنادار نشان داد؛ و سرانجام، بين رضامندي زناشويي والدين كودكان كم توان ذهني و عادي بر حسب سطح سواد (تحصيلات) آن ها تفاوت معنادار وجود داشت.

 
كليد واژه: كم تواني ذهني كودكان، رضامندي زناشويي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  11:10 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار اسفند 1388; 16(39 (ويژه مقالات تربيت و اجتماع)):1-14.
 
ارتباط ادراک از سبک فرزندپروري والدين با انگيزش تحصيلي و پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان دبيرستاني
 
تنهاي رشوانلو فرهاد*,حجازي الهه
 
 
 

هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه ادراک از سبک هاي فرزندپروري والدين (درگيري، حمايت از خودمختاري و گرمي) با انگيزش تحصيلي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان است. به اين منظور تعداد 337 دانش آموز (177 پسر و 160 دختر) کلاس سوم رياضي دبيرستان هاي شهر بجنورد با روش نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي انتخاب شدند و دو مقياس انگيزش تحصيلي (AMS) و مقياس ادراک شيوه والدين (POPS) را کامل کردند. از رگرسيون چند متغيري براي تحليل داده ها استفاده شد. در مجموع نتايج نشان داد که درگيري مادر و گرمي پدر خرده مقياس هاي انگيزش دروني، تنظيم همانندسازي شده و پيشرفت تحصيلي را پيش بيني مي کنند. حمايت پدر از خودمختاري انگيزش دروني براي فهميدن، انگيزش دروني براي تجربه تحريک و پيشرفت تحصيلي را پيش بيني مي کند. حمايت مادر از خودمختاري، گرمي مادر و درگيري پدر نمي تواند انگيزش تحصيلي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را پيش بيني کند. تاثيرات سبک هاي فرزندپروري مادر و پدر بر انگيزش تحصيلي دختران و پسران متفاوت بود.

 
كليد واژه: ادراک از سبک فرزندپروري والدين، حمايت از خودمختاري، درگيري، گرمي، انگيزش تحصيلي، پيشرفت تحصيلي، تفاوت هاي جنسيتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  7:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار اسفند 1388; 16(39 (ويژه مقالات تربيت و اجتماع)):15-30.
 
بررسي رابطه توانمندسازي روان شناختي با رضايت شغلي و تعهد سازماني در ميان کارکنان دانشگاه تهران
 
ميركمالي سيدمحمد,حيات علي اصغر*,نوروزي علي,جراحي نازنين
 
* دانشگاه تهران
 
 

تحقيق حاضر با هدف «بررسي رابطه توانمندسازي روان شناختي با رضايت شغلي و تعهد سازماني در ميان کارکنان دانشگاه تهران» به روش توصيفي - تحليلي صورت گرفته است. جامعه آماري تحقيق (2731) نفر از کارکنان دانشگاه تهران بود، که تعداد 156 نفر (72 نفر مرد و 84 نفر زن) از آنها به روش نمونه گيري طبقه اي متناسب با حجم و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش شامل پرسشنامه هاي توانمند سازي روان شناختي اسپريتزر، پرسشنامه رضايت شغلي اسميت، کندال و هولين و همچنين پرسشنامه تعهد سازماني آلن و مي ير مي باشند که پايايي آنها از طريق ضريب آلفاي کرنباخ مورد تاييد قرار گرفت. جهت تحليل داده ها از آزمون هاي همستگي پيرسون و رگرسيون گام به گام استفاده گرديد. نتايج آزمون همبستگي پيرسون حاکي از آن است که توانمندسازي روان شناختي و زير مقياس هاي آن يعني معناداري، خود تعييني، شايستگي و تاثير با رضايت شغلي رابطه مثبت و معناداري در سطح (p<0.01) داشته و به غير از مولفه شايستگي ديگر مولفه هاي توانمندسازي روان شناختي با تعهد سازماني نيز رابطه مثبت و معناداري داشتند. علاوه براين، بين توانمندسازي روان شناختي با دو مولفه تعهد سازماني يعني تعهد عاطفي و تعهد هنجاري نيز رابطه معناداري در سطح (p<0.01) مشاهده گرديد و توانمندسازي روان شناختي تنها با مولفه تعهد مستمر رابطه معنادار پيدا نمي کند. در نهايت، نتايج تحليل رگرسيون گام به گام نيز گوياي اين امر بود که به ترتيب زير مقياس هاي معناداري (0.45)، خود تعييني (0.36) و شايستگي (0.23)، در پيش بيني رضايت شغلي سهم داشتند و همچنين مولفه معناداري (0.30) و خود تعييني (0.31) سهم در پيش بيني تعهد سازماني کارکنان داشتند.

 
كليد واژه: توانمندسازي، توانمندسازي روان شناختي، رضايت شغلي، تعهد سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  7:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار اسفند 1388; 16(39 (ويژه مقالات تربيت و اجتماع)):31-44.
 
ارزيابي نظام ارزش هاي اساتيد و دانشجويان در دانشگاه شاهد
 
اكرامي محمود*
 
* دانشگاه پيام نور
 
 

پژوهش حاضر با هدف ارتقاي سطح نظام ارزش هاي موردنظر در دانشجويان از طريق تعيين نظام ارزش هاي دانشجويان و اساتيد شاهد در هر يک از سطوح نظري، اقتصادي، هنري، اجتماعي، سياسي، و مذهبي انجام گرفت. در گروه نمونه مورد مطالعه تعداد 242 نفر از دانشجويان و 50 نفر از اساتيد دانشگاه شاهد انتخاب، و پرسشنامه 45 ماده اي مطالعه ارزش هاي آلپورت، ورنون و ليندزي (SOV) پس از برآورد اعتبار، روي دو گروه اساتيد و دانشجويان اجرا گرديد. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد در نظام ارزش هاي اساتيد، ارزش علمي بالاترين و ارزش هاي سياسي، اقتصادي، هنري، اجتماعي و مذهبي به ترتيب در رتبه هاي دوم تا ششم قرار دارد. نظام ارزش هاي کل دانشجويان شاهد به ترتيب ارزش اقتصادي، سياسي، علمي، هنري، اجتماعي، و مذهبي است. ارزش علمي در دانشجويان پسر بيش از دانشجويان دختر و در ارزش هاي ديگر تفاوت معنادار مشاهده نگرديد. نظام ارزش هاي دانشجويان دختر شاهد به ترتيب ارزش هاي سياسي، اقتصادي، علمي، هنري، مذهبي، اجتماعي، و نظام ارزش هاي پسر شاهد به ترتيب ارزش هاي اقتصادي، سياسي، علمي، هنري، اجتماعي و مذهبي است. بين نظام ارزش هاي دانشجويان با رشته تحصيلي و اسکان آنان رابطه معنادار مشاهده نگرديد.

 
كليد واژه: نظام ارزش ها، اساتيد، دانشجويان، ارزش هاي نظري، اقتصادي، هنري، اجتماعي، سياسي و مذهبي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  7:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار اسفند 1388; 16(39 (ويژه مقالات تربيت و اجتماع)):45-54.
 
مطالعه تجربي بررسي ميزان تاثير آموزش به شيوه فراشناختي بر عملکرد تحصيلي و آگاهي هاي فراشناختي دانش آموزان در برنامه درسي علوم دوره راهنمايي
 
صفري يحيي*,مرزوقي رحمت اله
 
* دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه
 
 

هدف مطالعه حاضر، بررسي تجربي ميزان تاثير آموزش به شيوه فراشناختي بر عملکرد تحصيلي و آگاهي هاي فراشناختي دانش آموزان در درس علوم دوره راهنمايي بود. بدين منظور،از ميان 8271 نفر جامعه آماري، تعداد 8 کلاس شامل 228 نفر از دانش آموزان پايه سوم دوره راهنمايي ناحيه 4 آموزش و پرورش شهر شيراز به روش تصادفي خوشه اي انتخاب و در گروه هاي آزمايشي (تعداد 111) و گواه (تعداد 117) قرار داده شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات، پرسشنامه بررسي آگاهي هاي فراشناختي و آزمون پيشرفت تحصيلي بود که در جامعه آماري اعتباريابي شد. يافته ها نشان داد که ميانگين نمرات پيشرفت تحصيلي و ميزان آگاهي هاي فراشناختي گروه آزمايشي به شکل معناداري از گروه گواه بيشتر بود (p<0.001) بين عملکرد تحصيلي گروه آزمايشي و گروه گواه با توجه به جنسيت آنها تفاوت معناداري وجود نداشت. اما بين آگاهي هاي فراشناختي فراگيران با توجه به جنسيت آنها تفاوت معنادار بود (p<0.001). همچنين بين ميانگين نمرات گروه آزمايشي و گواه در سوالات فراشناختي و سوالات استنباطي تفاوت معناداري وجود داشت (p<0.001) اما در مورد سوالات حافظه اي اين تفاوت معنادار نبود.

 
كليد واژه: فراشناخت، آموزش فراشناختي، آگاهي هاي فراشناختي، دوره راهنمايي تحصيلي، پيشرفت تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  7:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار اسفند 1388; 16(39 (ويژه مقالات تربيت و اجتماع)):55-64.
 
بررسي نقش واسطه گري سبک هاي يادگيري در رابطه بين ويژگي هاي شخصيتي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دبيرستاني
 
رودباري زينب,حسين چاري مسعود*
 
* دانشگاه شيراز
 
 

هدف اين پژوهش تعيين نقش واسطه گري سبک هاي يادگيري بين ويژگي هاي شخصيتي و پيشرفت تحصيلي است. نمونه اي مشتمل بر 403 نفر (204 پسر و 199 دختر) از دانش آموزان دبيرستاني شهر جيرفت، به روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب، و به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش مورد بررسي قرار گرفتند. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصيت، و سبک هاي يادگيري کلب بود. براي تجزيه و تحليل داده ها از تحليل مسير استفاده شد. نتايج نشان داد که بازبودن در تجربه علاوه بر اثر مستقيم و مثبت بر پيشرفت تحصيلي، به واسطه شيوه يادگيري مفهوم سازي انتزاعي نيز اثر مثبتي بر پيشرفت تحصيلي دارد. وظيفه مداري به واسطه مفهوم سازي انتزاعي و برون گرايي به واسطه شيوه يادگيري آزمايشگري فعال، به صورت مثبتي پيشرفت تحصيلي را پيش بيني مي کنند. ضرورت درنظر گرفتن متغيرهاي واسطه اي؛ بررسي الگوي روابط بين متغيرهاي پژوهش در گروه هاي سني، رشته هاي تحصيلي، و خرده فرهنگ هاي مختلف به تفکيک جنسيت؛ پيشنهاد اصلاح الگوهاي آموزشي در جهت متناسب سازي آموزش با سبک هاي يادگيري و آگاه ساختن دانش آموزان از سبک هاي يادگيري خود از مهم ترين کاربردها و مضامين مطرح شده در پرتو يافته هاي پژوهش حاضر بودند.

 
كليد واژه: سبک هاي يادگيري، پنج عامل شخصيت، پيشرفت تحصيلي، دانش آموزان، تحليل مسير
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  7:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار اسفند 1388; 16(39 (ويژه مقالات تربيت و اجتماع)):65-79.
 
بررسي تربيت اخلاقي از منظر امام صادق (ع) (مباني، اصول، روش هاي تربيتي)
 
فرمهيني فراهاني محسن*,ميرزامحمدي محمدحسن,اميرسالاري علي
 
* دانشگاه شاهد
 
 

در پژوهش حاضر به با روش تحليل اسنادي، مباني، اصول و روش هاي تربيت اخلاقي از ديدگاه امام صادق (ع) مورد بررسي قرار گرفته است. جامعه آماري، کليه منابع دست اول (آثار مربوط و منتسب به امام صادق (ع)) و منابع دست دوم از منابع غني اسلامي و احاديث و روايات و اقوال منقول از امام صادق (ع) است که در نشريات و سايت هاي اينترنتي و پژوهش ها و تحقيقات مرتبط با موضوع تحقيق موجود مي باشد و نمونه گيري به شيوه هدفمند انجام شده و بر اين اساس از منابع فوق الذکر استفاده گرديده است. ابزار پژوهش نيز فيش برداري بوده و يافته هاي حاصل از پژوهش مورد تحليل قرار گرفته است که عمده ترين يافته ها عبارتند از: 1) مبناي تربيت از منظر امام صادق (ع) شامل شش مبناي، خداجويي و بندگي خدا، عقلانيت و انديشه ورزي، کرامت، ضعف، هدايت پذيري انسان، جذبه حسن و احسان است. 2) مبناي خداجويي و بندگي خدا شامل اصل تقوي و زهد و مبناي عقلانيت و انديشه ورزي شامل اصول اعتدال و تذکر و مبناي کرامت شامل اصل عزت و مبناي ضعف شامل اصول سعه صدر، مسامحت و مبناي هدايت پذيري انسان شامل اصول تبليغ و ارشاد و تعليم و مبناي جذبه حسن و احسان شامل اصول فضل، تواضع و آراستگي است. 3) در مجموع شش مبنا و 11 اصل ياد شده داراي 29 روش تربيتي مي باشد که همگي به منابع فوق الذکر و منتسب به امام صادق (ع) مستند شده است.

 
كليد واژه: امام صادق (ع)، اخلاق، تربيت اخلاقي، مباني تربيت، اصول تربيت، روش هاي تربيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  7:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار آبان 1388; 16(37 (روان شناسي باليني و شخصيت 13)):1-8.
 
اثربخشي کتاب درماني گروهي بر ميزان اضطراب جدايي و افسردگي در کودکان والدين طلاق گرفته
 
بانكي ياسمن*,اميري شعله,اسعدي سمانه
 
* دانشگاه شهيد بهشتي تهران
 
 

پژوهش حاضر به بررسي اثربخشي کتاب درماني گروهي بر اضطراب جدايي و افسردگي در کودکان والدين طلاق گرفته، پرداخته است. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي از جامعه آماري کودکان 6 تا 8 ساله والدين طلاق گرفته شهر اصفهان، 30 کودک انتخاب شده و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل قرار گرفتند. طرح پ‍ژوهش شبه آزمايشي و از نوع پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. براي ارزيابي ميزان اضطراب جدايي و افسردگي کودکان، از فهرست سلامت کودکان اُنتاريو (بخش اختلالات دروني: اضطراب جدايي و افسردگي) استفاده شد. گروه آزمايش تحت مداخله کتاب درماني گروهي بر اساس داستان کتابي که براي رفع تنش ها، اضطراب ها و احساس گناه کودکان والدين طلاق گرفته، تحت عنوان «خرسي کوچولو تقصير تو نيست» (اين کتاب توسط بانکي و معطر طراحي شده و زير چاپ مي باشد.) طراحي شده بود، قرار گرفتند. براي تحليل داده ها، از تحليل کوواريانس استفاده شد. نتايج به دست آمده، نشان داد اثر کتاب درماني گروهي بر نمرات افسردگي و اضطراب جدايي کودکان والدين طلاق گرفته معنادار بود (به ترتيب P<0.011 و P<0.042 علاوه براين اثر کتاب درماني گروهي بر نمرات پيگيري افسردگي کودکان والدين طلاق گرفته معنادار به دست آمد (P<0.002).

 
كليد واژه: کتاب درماني، اضطراب جدايي، افسردگي، کودکان طلاق
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  7:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار آبان 1388; 16(37 (روان شناسي باليني و شخصيت 13)):9-20.
 
مقايسه ميزان اضطراب در پايگاه هاي هويت
 
آقامحمديان شعرباف حميدرضا*,شيخ روحاني سعيد
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

در اين تحقيق رابطه بين پايگاه هويت و اضطراب مورد بررسي قرار گرفته است، با اين فرض که بعضي از پايگاه هاي هويت آسيب پذيري بيشتري در برابر اضطراب دارند. به اين منظور ميانگين هاي اضطراب چهار پايگاه هويت يعني دستيابي، تعيلق، ممانعت و پراکندگي مورد مقايسه قرار گرفته است. همچنين در تحليل ديگري مقايسه اي بين فراواني پايگاه هاي مختلف هويت در بخشي از گروه نمونه که مبتلا به اضطراب در سطح مرضي بوده اند، انجام شده است و معنادار بودن اين تفاوت ها مورد آزمون قرار گرفته است. اين تحقيق بر روي 78 زن و 60 مرد دانشجوي کارشناسي دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه فردوسي صورت گرفته است. براي تشخيص پايگاه هويت از آزمون گسترش يافته عيني پايگاه هويت من - تجديد نظر دوم (EOM-EIS-2) و براي سنجش ميزان اضطراب از سياهه اضطراب آشکار و پنهان - فرم (STAI-Y) Y استفاده شده است. نتايج تحقيق حاکي از آن است که اضطراب افرادي که در پايگاه هاي فاقد تعهد به هويت هستند، بطور معناداري بالاتر از اضطراب افرادي است که به هويت مشخصي متعهد شده اند. همچنين فراواني افراد فاقد تعهد به هويت در گروه مبتلا به اضطراب (در سطح مرضي) بطور معناداري بيشتر از افراد متعهد به هويت است. براين اساس مي توان گفت که تعهد به هويت مي تواند مانع ابتلا به اضطراب باشد و پايگاه هاي فاقد تعهد در برابر اضطراب آسيب پذيرترند.

 
كليد واژه: اضطراب، پايگاه هاي هويت، دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  7:05 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها