پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
: انديشه هاي نوين تربيتي پاييز و زمستان 1386; 3(4-3):95-117. |
|
زبان، مساله اي معرفتي و تربيتي در آراء فيلسوفان و مربيان |
|
دادرس محمد,نقيب زاده ميرعبدالحسين |
|
|
با توجه به کاربرد گسترده زبان در عرصه هاي مختلف تربيتي، مساله زبان در تربيت، از ابعاد مختلفي قابل طرح است. بررسي محدوديت هاي زبان در ارايه و کسب معرفت، راهي است براي آگاهي از تاثير کاربرد زبان بر نتيجه تربيت. در اين مقاله کوشش مي شود تا اين مساله تربيتي، در آرا فيلسوفان و مربيان مورد بررسي قرار گيرد. از بعد فلسفي، اين مساله، ماهيتي معرفت شناختي دارد و فيلسوفان کوشيده اند تا از ديدگاه هاي مختلف، نقش زبان را در کسب معرفت و ابلاغ آن، بررسي کنند. اين مساله، در آرا فيلسوفان، و ديدگاه هاي فلسفي مختلف، اگرچه از زواياي متفاوتي نگريسته شده است، اما، به نظر مي رسد، به برخي نتايج مشترک، انجاميده است. به نظر مي رسد افلاطون، فيلسوف خردگرا، کسب و ابلاغ معرفت، به ويژه معرفت حقيقي مورد نظر خويش را، از طريق زبان، ناممکن، مي داند. ويتگنشتاين، فيلسوف تجربه گرايي است که کوشش هاي فلسفي اش، در زمينه زبان، موجب دگرگوني هايي در فلسفه شده است. وي معتقد است، زبان به انديشه جامه مي پوشاند و مي تواند موجب گمراهي گردد؛ بنابراين، فعاليت فيلسوفان بايد صرف روشن ساختن اشتباهات ناشي از زبان گردد. مساله زبان در تربيت از نظر روسو نيز، ماهيتي معرفت شناختي دارد؛ زيرا او معتقد است کاربرد زبان در فرايند تدريس مفاهيم و موضوعات، براي تربيت شونده معرفتي ايجاد نمي کند، بلکه مانع از کسب معرفت نيز مي شود. ديويي، فيلسوف عمل گرايي است که شعار تربيتي خود، يعني «يادگيري از طريق عمل» را بر اساس معرفت شناسي فلسفه عمل گرايانه خويش، استوار ساخته است. آيزنر، به عنوان فيلسوف و نظريه پرداز برنامه درسي، بر اساس ديدگاه کثرت گرايي شناختي به مساله زبان در تربيت، پرداخته است. وي، معتقد است، معرفت هاي بشري گوناگونند و کاربرد زبان، آنچنان که در مدارس و دانشگاه ها، رواج دارد، در ارايه بخش بزرگي از معرفت بشري دچار محدوديت است. اين معرفت ها، از آن روي که از طريق کاربرد زبان استدلالي بيان ناشدني اند، نادانستني محسوب شده و از دايره دانش هاي مورد توجه در فرايند تربيت، کنار رفته اند. شناخت محدوديت هاي زبان و توجه به آنها مقدمه اي است براي جستجو و به کارگيري روش هاي ديگر کسب معرفت؛ تا از اين طريق، نتايج تربيت بهبود يابد.
|
|
كليد واژه: تربيت، معرفت، کاربرد زبان، افلاطون، ويتگنشتاين، روسو، ديويي، آيزنر |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 1 اردیبهشت 1391 11:00 AM
تشکرات از این پست