پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
5 : انديشه هاي نوين تربيتي پاييز 1387; 4(3):105-125. |
|
کميت و کيفيت توليد علم در دانشگاه هاي ايران |
|
ابراهيمي سعيده*,حياتي زهير |
|
* دانشگاه شهيد چمران اهواز |
|
سنجش و مقايسه کمي و کيفي انتشارات علمي دانشگاه ها در قالب گروه هاي دانشگاهي از شيوه هاي بسيار مفيد براي ارزيابي نسبي توليدات علمي اين گروه ها، بر مبناي امکانات و فرصت هاي موجود است. به همين منظور و در جهت ارتقا سطح کيفي تحقيقات علمي در دانشگاه ها، پژوهش حاضر انتشارات علمي دانشگاه هاي ايران در پايگاههاي استنادي Web of Science ISI را در يک دوره ده ساله (2006-1997)، بر مبناي شاخص هاي کمي و کيفي علم سنجي (انتشارات، استنادات، عامل اثرگذار، درصد مدارک استناد شده) در قالب سه گروه (دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، دانشگاه هاي وابسته به وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و ساير دانشگاه ها) مقايسه و بررسي کرده است. پژوهش به روش پيمايشي انجام شده است. جامعه پژوهش را کل دانشگاه هاي ايران تشکيل داده است، که در پايگاه هاي استنادي موسسه اطلاعات علمي (ISI) انتشارات علمي داشتند. نمونه گيري بر مبناي تحقيقات گارفيلد، به صورت قضاوتي غيراحتمالي بوده و 64 دانشگاه را شامل شده است که حداقل 25 توليد علمي در اين دوره زماني در پايگاه هاي استنادي (نمايه استنادي) علوم، نمايه استنادي علوم اجتماعي، نمايه استنادي هنر و علوم انساني) داشته اند. داده هاي لازم از طريق ابزار تحليلي پايگاه هاي مذکور گردآوري شده و به روش آمار توصيفي و استنباطي و با استفاده از نرم افزار آماري SPSS نسخه 13، تجزيه و تحليل شد.
يافته هاي پژوهش نشان مي دهند که گروه هاي دانشگاهي نام برده بر مبناي شاخص کمي توليد و شاخص کيفي استناد تفاوت معني داري ندارند و اين در حالي است که بر مبناي شاخص هاي کيفي عامل اثرگذار و درصد مدارک استناد شده، دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم، ... نسبت به دانشگاه هاي وابسته به وزارت بهداشت، ... در وضعيت مطلوب تري قرار دارند. نتايج رتبه بندي دانشگاه ها نيز نشان مي دهد که اغلب دانشگاه هاي برتر بر مبناي هر 4 شاخص از دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هستند. در بخش رتبه بندي دانشگاه ها، يافته ها بيان کننده آن است که رتبه بندي دانشگاه ها بر مبناي شاخص هاي کمي و کيفي نتايج متفاوتي دارد و دانشگاه هاي شيراز، صنعتي اصفهان و تبريز تنها دانشگاه هايي هستند که در فهرست دانشگاه هاي برتر بر مبناي هر 4 شاخص حضور دارند. متفاوت بودن نتايج ارزيابي دانشگاه ها بر مبناي شاخص هاي کمي و کيفي علم سنجي، چه در سطح فردي و چه در سطح گروه هاي دانشگاهي لزوم توجه به هر دو بعد شاخص ها را در ارزيابي ها روشن مي کند.
|
|
كليد واژه: توليد، استناد، تاثير استنادي، درصد مدارک استناد شده، دانشگاه هاي ايران، شاخص هاي کمي، شاخص هاي کيفي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:58 AM
تشکرات از این پست