0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1383; 5(2):17-36.
 
روابط ميان رشته اي در علوم انساني: تحليلي استنادي
 
داورپناه محمدرضا*
 
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه فردوسي
 
 

اين پژوهش با روش تحليل استنادي چگونگي روابط ميان رشته اي سيزده رشته علوم انساني شامل: اقتصاد، بازرگاني، تاريخ، جغرافيا، حسابداري، حقوق، روانشناسي، علوم اجتماعي، علوم تربيتي، علوم سياسي، فلسفه، كتابداري و اطلاع رساني و مديريت را بررسي تا ميزان اتكاي هر رشته به متون خود و متون ساير رشته ها مشخص گردد. جامعه آماري پژوهش مقاله هاي تاليفي فارسي مجله هاي علمي- پژوهشي حوزه علوم انساني در فاصله سال هاي 1376-1380 مي باشد. از اين ميان 3829 استناد مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج نشان دهنده آن است كه رشته هاي مورد بررسي بين 15 تا 50 درصد متكي به متون ساير رشته هاي علوم انساني يا غير علوم انساني هستند. به علاوه در شكل گيري محتواي هر يك از رشته هاي علوم انساني رشته هاي مختلفي دخيل هستند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:04 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
سنجش اثر بخشي كارگاه هاي آموزشي مهارت هاي سواد اطلاعاتي
 
پريرخ مهري*
 
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

در دوراني كه سواد اطلاعاتي به عنوان سرمايه اي براي كسب قدرت و رقابت با ساير توانمندان به شمار مي رود، مشخص نيست استفاده كنندگان از اطلاعات تا چه ميزاني به مهارت هاي سواد اطلاعاتي نياز دارند، كدام يك از مهارت ها بايد به آن ها آموزش داده شود و كارگاه هاي آموزشي سواد اطلاعاتي چه ويژگي هايي بايد داشته باشند. براي پاسخگويي به اين سوال ها، پژوهشي تجربي با همكاري 33 نفر از دانشجويان تحصيلات تكميلي در رشته هاي علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد كه با روش نمونه گيري طبقه اي و بر اساس جدول نمونه گيري كوهن انتخاب شدند، صورت گرفت. اين پژوهش با استفاده از پيش آزمون و پس آزمون به سنجش نياز براي فراگيري سواد اطلاعاتي و ميزان اثر بخشي كارگاه هاي سواد اطلاعاتي پرداخت. ابزار نياز- سنجي پرسشنامه ايست كه بر اساس نظريه ها، تجربه ها و نيز استانداردهاي سواد اطلاعاتي طراحي شد. نتايج به دست‌آمده نشان داد كه، به طور تقريب، تمام دانشجويان به مهارت هاي سواد اطلاعاتي نياز دارند. تفاوت معني داري بين مهارت هاي سواد اطلاعاتي آنان قبل از شركت در كارگاه ها و بعد از آن ديده شد.

 
كليد واژه: سواد اطلاعاتي، كارگاه آموزشي، اثربخشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:05 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1383; 5(2):121-143.
 
بررسي وضعيت وب سايت هاي ايراني بر اساس معيارهاي عمومي ارزيابي
 
خالقي نرگس,داورپناه محمدرضا
 
 
 

شبكه جهاني وب به عنوان رسانه اي كار آمد به منظور تبادل اطلاعات اقتصادي، سياسي، فرهنگي و ... محسوب مي شود. وب سايت هاي هر كشور به عنوان دروازه هاي اطلاعاتي اشاعه دهنده اطلاعات آن كشور و بيانگر ميزان حضور اطلاعاتي آن كشور در شبكه جهاني مي باشد. در اين پژوهش، وضعيت وب سايت هاي ايراني بر اساس معيارهاي عمومي ارزيابي شامل: سازمان پشتيباني كننده، نوع،‌ هدف،‌ زبان، نحوه دسترسي، موضوع، روزآمدي، نوع قلمرو، پيوندها و ارائه خدمات و امكانات به منظور شناخت و آگاهي از حضور اطلاعاتي ايران در شبكه وب، بررسي شده است. تحقيق به روش پيمايشي انجام گرفت. 265 وب سايت به صورت تصادفي از 5 ابزار (سه موتور جستجو، راهنماي وب Iran Digest، و كتاب "راهنماي وب سايت هاي مشهور ايراني و سايت هاي مشهور خارجي بر روي وب") انتخاب شدند و داده ها توسط سياهه ارزيابي محقق ساخته، جمع آوري شد. نتايج نشان داد كه اكثر وب سايت ها تحت مالكيت مراكز دولتي در تهران مي باشند. اكثر وب سايت ها در ارائه موضوعاتي نظير موضوعات علمي، فرهنگي، و همچنين در ارائه اطلاعات توسط پايگاه هاي اطلاعاتي و منابع الكترونيكي، بسيار ضعيف عمل كرده اند. بيش از 80 درصد آن ها به تاريخ روزآمدي و بيش از نيمي از آن ها به بيان اهداف خود، توجهي نداشته اند. به طور كلي مي توان گفت در ارائه و اشاعه اطلاعات از طريق وب سايت ها برنامه ريزي مشخص و مدوني وجود نداشته است.

 
كليد واژه: اينترنت، وب سايت ايراني، معيارهاي ارزيابي، منابع الكترونيكي، فناوري اطلاعات، ايران
 
 
 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:05 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1383; 5(2):37-60.
 
بررسي ديدگاه مسوولان بخش هاي مختلف كتابخانه هاي مركزي دانشگاه ها درباره وظايف، دانش و مهارت هاي حرفه اي مورد انتظار آن ها
 
تهوري زهرا,فتاحي سيدرحمت اله
 
 
 

پژوهش حاضر به منظور بررسي ديدگاه مسوولان بخش هاي مختلف كتابخانه هاي مركزي دانشگاه هاي تحت پوشش وزارت علوم در مورد وظايف، دانش و مهارت هاي مورد نياز آن ها انجام گرفت. جامعه اين پژوهش را كه به روش پيمايشي و با استفاده از پرسشنامه انجام گرفت 245 نفر تشكيل مي دهد كه از اين تعداد 152 نفر (62.04 درصد) به پرسشنامه ها پاسخ دادند. به منظور پاسخ به سوال هاي پژوهش از آمار توصيفي و استنباطي (آزمون ANOVA و آزمون t دو نمونه مستقل) استفاده شد. پس از تحليل داده هاي بر گرفته از پرسشنامه ها، سياهه اي از وظايف، دانش و مهارت هاي عمومي و تخصصي احراز مسووليت هاي بخش هاي مختلف كتابخانه هاي مركزي دانشگاه ها به دست آمد. همچنين ميزان تناسب برنامه هاي آموزش كتابداري و اطلاع رساني با شرايط احراز مسووليت ها،‌ مورد بررسي قرار گرفت.

 
كليد واژه: وظايف حرفه اي، دانش حرفه اي، مهارت هاي حرفه اي، كتابخانه هاي دانشگاهي، كتابداران مسوول
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:05 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 8 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1383; 5(2):165-187.
 
مجلات الكترونيكي فارسي و ابر برچسب ها: بررسي ميزان استفاده از ابر برچسب ها در طراحي مجلات الكترونيكي فارسي
 
مهراد جعفر*,گيلوري عباس
 
* دانشگاه شيراز
 
 

استفاده از ابر برچسب ها يكي از راه كارهاي مهم براي معرفي محتواي اطلاعاتي مجلات الكترونيكي براي موتورهاي كاوش وبي و در نتيجه ايجاد قابليت جست و جوي اين مجلات و گامي در راستاي استاندارد سازي آن ها است. از اين رو، در اين تحقيق ميزان استفاده از ابر برچسب ها در مجلات الكترونيكي فارسي مورد بررسي قرار گرفته است. 97 مجله الكترونيكي فارسي جامعه پژوهش اين تحقيق را شكل داده اند. براي بررسي ميزان استفاده از ابر برچسب ها در اين مجلات، از روش پيمايش توصيفي استفاده شده است. نتايج تحقيق نشان داد كه ميزان استفاده از ابر برچسب ها در مجلات الكترونيكي فارسي برابر با 26.9 درصد است. مجلات الكترونيكي فارسي كه نام دامنه آن ها شبكه (net) بوده است، ‌با 20.83 درصد، ‌بيشترين ميزان استفاده از ابر برچسب ها را به خود اختصاص داده اند.

 
كليد واژه: مجلات الكترونيكي فارسي، ابر برچسب ها، وب، موتورهاي كاوش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:05 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1383; 5(1):23-41.
 
بررسي علل گرايش فراگيران بزرگسال غير شاغل به آموزشهاي كاردانش
 
طالب زاده نوبريان محسن,ابوالقاسمي محمود,خيري خواه آرش
 
 
 

اين پژوهش درصدد آن است تا به شناخت گرايش فراگيران بزرگسال غيرشاغل به آموزشهاي کاردانش در شهر قزوين بپردازد و علل گرايش آنان به اين شاخه را باز شناسد. روش اين تحقيق توصيفي است و همه فراگيران بزرگسال 40-16 ساله غيرشاغل مشغول به تحصيل در پايه هاي دوم و سوم مدارس کاردانش بزرگسال شهرستان قزوين به تعداد 2352 نفر به عنوان جامه آماري در نظر گرفته شده است که از اين تعداد 384 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه بوده است که حاوي 20 سوال کوتاه پاسخ، چند گزينه اي مي باشد. ضريب آلفاي کرونباخ اعتبار پرسشنامه برابر 0.87 بدست آمد. نتايج پژوهش به شرح زير مي باشد: 1- دستيابي سهل تر به شغل موجب گرايش فراگيران بزرگسال غيرشاغل به آموزشهاي کاردانش بوده است. (P<0.001) 2- به نظر مي رسد عامل سهولت کسب ديپلم موجب گرايش فراگيران بزرگسال غيرشاغل به آموزشهاي کاردانش بوده است. (P<0.001) 3- سهولت ادامه تحصيل تا سطح کارداني پيوسته موجب گرايش فراگيران بزرگسال غيرشاغل به آموزشهاي کاردانش بوده است (P<0.001). 4- گرايش فراگيران بزرگسال غيرشاغل به آموزشهاي کاردانش در طبقه سني 20-15 سال کمتر از ساير طبقات سني بوده است (P<0.001). 5- گرايش فراگيران بزرگسال غيرشاغل به آموزشهاي کاردانش به ترتيب اولويت به هر يک از زمينه هاي تحصيلي، خدمات، صنعت و کشاورزي بوده است. 6- گرايش زنان بزرگسال غيرشاغل به آموزش هاي کاردانش بيشتر از مردان بوده است (P<0.001).

 
كليد واژه: فراگيران بزرگسال، آموزش هاي كاردانش، غير شاغل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:05 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1383; 5(1):67-79.
 
تاثير آموزش ضمن خدمت بر ميزان كارايي و بهره وري مديران و كاركنان مدارس
 
رئوفي محمدحسين,تاريخي قوچاني دروس امير
 
 
 

در عصر حاضر هر چند که به امر آموزشهاي ضمن خدمت به سبب تحولات سريع جوامع و نياز سازمانها به انطباق فرد بر آنها بها مي دهند، ولي تحقيقات کمي مبتني بر تاثير آموزشهاي ضمن خدمت مخصوصا در ميزان کارايي و عملکرد مديران صورت گرفته است. در اين مقاله محققين برآنند که يافته هاي تاثير اين آموزشها را بر ميزان کارايي و بهره وري مديران را بررسي نمايند. جامعه آماري در اين تحقيق مديران و معلمان مرد شهر مشهد بوده و نتايج زير بدست آمده است: 1- مديران آموزش ديده در برقراري روابط انساني و ايجاد محيطي صميمي نسبت به مديران آموزش نديده از ديدگاه معلمان عملکرد بهتري داشته و اثربخش تر مي باشند. 2- مديران آموزش ديده در زمينه هاي «اهميت دادن به آموزش کارکنان» داراي عملکرد بهتري بوده و کارايي بيشتري دارند. 3- مديران آموزش ديده در زمينه «استقبال از تغييرات و نوآوريها در سازمان» عملکرد بهتري دارند. 4- مديران آموزش ديده در زمينه «اعتماد به نفس در انجام امور» نسبت به مديران آموزش نديده از عملکرد بالاتري برخوردارند. 5- مديران آموزش ديده در زمينه «رعايت شرح وظايف شغلي نسبت به مديران آموزش نديده از ديدگاه معلمان داراي عملکرد بهتري مي باشند.

 
كليد واژه: آموزش ضمن خدمت، كارايي مديران، كارايي كاركنان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:06 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1383; 5(2):61-78.
 
رابطه ميزان توليد ناخالص ملي با ميزان توليد و مصرف اطلاعات
 
آزاد اسداله,نوكاريزي محسن,قاسمي علي حسين
 
 
 

مقاله حاضر به بررسي رابطه بين مصرف اطلاعات، توسعه ملي و توليد اطلاعات مي پردازد. روش تحقيق همبستگي است. جامعه آماري شامل كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه كه داراي بالاترين و پايين ترين توليد ناخالص ملي هستند مي باشد. نمونه آماري شامل 47 كشور داراي بالاترين شاخص هاي توسعه ملي و ايران است. رابطه همبستگي بين سرانه توليد ناخالص ملي با چند شاخص توسعه ملي (شمارگان كتاب، ‌شمارگان روزنامه، تعداد اتصالات اينترنتي، تعداد باسوادان و تعداد دانشجو) بررسي شده است. نتايج نشان مي دهند كه بين سرانه توليد ناخالص ملي با شمارگان كتاب، شمارگان روزنامه، ‌تعداد اتصالات اينترنتي، با سوادان و تعداد دانشجو رابطه مثبت و معنادار (به ترتيب با r=0.825، p=0.01؛ r=0.866، p=0.01؛ r=0.608، p=0.01؛ r=0.616، p=0.01؛ r=0.616، p=0.01؛ r=0.667، (p=0.01 وجود دارد.
همچنين  بررسي رابطه بين سرانه توليد ناخالص ملي با تعداد مقالات نمايه شده در مجموع سه بانك مورد بررسي، همبستگي مثبت و معنا دار
(p=0.01, r=0.702) را نشان مي دهد. شاخص هاي توسعه يافتگي در اكثر كشورهاي اسكانديناوي بالا، و توليد و مصرف اطلاعات در اين كشورها نسبت به ديگر مناطق، بيش تر است.

 
كليد واژه: توليد ناخالص ملي، توليد اطلاعات، مصرف اطلاعات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:06 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مطالعات تربيتي و روان شناسي پاييز و زمستان 1382; 4(2 (پياپي 8)):41-63.
 
بررسي عوامل موثر درون مدرسه اي جذب دانش آموزان مقطع متوسطه استان خوزستان به نماز با روش تحليل عوامل
 
بشليده كيومرث,مكتبي غلام حسين,تقي پور منوچهر,شكركن حسين
 
 
 

پژوهش حاضر در صدد بررسي عوامل موثر درون مدرسه اي در جذب دانش آموزان دختر و پسر دبيرستانهاي استان خوزستان به نماز است. جامعه آماري پژوهش شامل کليه دانش آموزان روزانه پايه هاي اول، دوم و سوم مقطع متوسطه مدارس دولتي سراسر استان خوزستان است؛ که در سال تحصيلي 78-77 به تحصيل اشتغال داشته اند. نمونه آماري پژوهش حاضر شامل 1062 دانش آموز دختر و پسر پايه هاي سه گانه مقطع متوسطه است که با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. ابزار پژوهش مشتمل بر: الف) تهيه مقدماتي پرسشنامه عوامل موثر درون مدرسه اي جذب دانش آموزان به نماز (70 ماده اي)؛ ب) تهيه پرسشنامه اصلي با روش تحليل عوامل از کل نمونه پژوهش (31 ماده اي)؛ ج) تهيه پرسشنامه جذب به نماز ويژه خواهران (52 ماده اي)؛ د) تهيه پرسشنامه جذب به نماز ويژه پسران (38 ماده اي). نتايج حاصل از تحليل عوامل براي کل نمونه پژوهش منجر به استخراج دو عامل قوي با محتواي تبليغي – تشويقي (18 ماده) و حسن روابط انساني – آموزشي با فراگير (13 ماده) گرديد؛ تحليل عامل تفکيکي در مورد دانش آموز پسر سه عامل تشويقي – ترغيبي (18 ماده)؛ تبليغي – آموزشي (10 ماده) و حسن روابط انساني – آموزشي (10 ماده) را نشان مي دهد و براي دانش آموزان دختر، تحليل عامل تفکيکي مبين به عامل قابل حصول با ماهيت تبليغي – مشارکتي، يادگيري مشاهده اي و حسن روابط آموزشي – انساني با دانش آموزان است. ضريب همساني دروني با روش آلفاي کرونباخ براي پرسشنامه کلي يعني پرسشنامه ويژه پسران و پرسشنامه دختران به ترتيب برابر با 0.90، 0.90 و 0.89 مي باشد. به طور کلي، آزمون t براي گروه هاي مستقل، تحليل واريانس يک راهه و آزمون شفه (scheffe) تفاوتهاي معني داري را ميان آزمودنيهاي پژوهش به شرح ذيل نشان مي دهند: ميان ارزشيابي دانش آموزان دختر و پسر در پرسشنامه کلي عوامل موثر در جذب دانش آموزان به نماز تفاوت معني دار P<0.028 وجود دارد، ميانگين نمرات آزمودنيهاي دختر بيشتر است؛ مقايسه ديدگاه دانش آموزان دختر و پسر با وضعيت اقتصادي – اجتماعي در هر سه پرسشنامه سه گانه بالا، متوسط و پايين نشان مي دهد که ميانگين آزمودنيهاي با وضعيت اقتصادي – اجتماعي متوسط از دانش آموزان طبقه بالا و پايين بيشتر است که اين تفاوت در سطح P<0.001 معني دار است. اما در خصوص مقايسه ديدگاه دانش آموزان پايه هاي اول، دوم و سوم مقطع متوسطه از لحاظ عوامل موثر درون مدرسه در جذب آنها به نماز (پرسشنامه کلي) تفاوت معني داري وجود ندارد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:06 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : مطالعات تربيتي و روان شناسي پاييز و زمستان 1382; 4(2 (پياپي 8)):65-104.
 
كاهش كم تواني خواندن از طريق تشخيص به موقع كودكاني كه در خطر ناتواني خواندن هستند
 
لطف آبادي حسين*
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

مدارس عموما ادعا مي کنند که علت کم تواني خواندن دانش آموزان اساسا در خود شاگردان است نه در عملکردهاي مدرسه. به نظر ما، چنين تشخيصي از مشکل يادگيري خواندن درست نيست بلکه فراگيري خواندن در دانش آموزان، علاوه بر تسلط عمومي آنان به زبان فارسي، مستلزم دست يافتن آنان به مهارتهاي فرازباني يا سيستمي از تبديل رمز نوشته ها به زبان شفاهي است که بايد در جريان تدريس به آنان آموخته شود. براي بررسي اين موضوع، با ساختن «آزمونهاي تشخيص توانايي خواندن لطف آبادي – فردوسي» دو فرض اساسي را در اين تحقيق مورد آزمون قرار داده ايم: الف) دانش آموزاني که کم تواني خواندن دارند، در مقايسه با دانش آموزاني که مشکل خواندن ندارند، در تواناييهاي فرازباني و پردازش آواشناختي با آنها متفاوتند؛ ب) تواناييهاي فرازباني و پردازش آواشناختي علل مستقيم مشکلات يادگيري خواندن است و با تشخيص به موقع علل مشکل در هر دانش آموز، مي توانيم به شاگرداني که کم تواني خواندن دارند کمک کنيم. براي آزمون اين فرضيه ها، مدل پژوهشي خود را روي يک نمونه 336 نفري از دانش آموزان پسر و دختر کلاسهاي اول و دوم و سوم ابتدايي نواحي هفت گانه آموزش و پرورش مشهد آزمايش کرده ايم. در اين مطالعه، دانش آموزان به گروه هاي تجربي و کنترل تقسيم شده و سي آزمون تشخيص توانايي خواندن لطف آبادي – فردوسي را براي هر گروه در سه نوبت (در آغاز سال تحصيلي، در ميانه سال و در پايان سال) روي آنان اجرا کرده ايم. داده هاي جمع آوري شده در اين تحقيق با روشهاي آماري تحليل واريانس و تحليل رگرسيون مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و اين نتيجه به دست آمده است که، علاوه بر عوامل پايه اي موثر بر يادگيري خواندن (سطح انگيزشي، هوشي عمومي، حافظه فعال و تجربه زباني)، تواناييهاي فرازباني (آگاهي آواشناختي، رمزگشايي آواشناختي، آگاهي نحوي و آگاهي معناشناسي) بر يادگيري خواندن تاثير قطعي دارد. به اين ترتيب، با تشخيص به موقع کم تواني خواندن و کشف عوامل اساسي در کم تواني يادگيري و مهارتهاي خواندن مي توانيم شاگرداني را که در خطر ناتواني يادگيري خواندن هستند از افت تحصيلي و بيسوادي برهانيم.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:06 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1383; 5(2):105-119.
 
ضريب تاثيرگذاري وب و سنجش آن در برخي سايت هاي دانشگاهي ايران
 
نوروزي عليرضا*
 
* فرانسه
 
 

ضريب تاثير گذاري وب، ابزاري براي ارزيابي، رتبه بندي، مقايسه و طبقه بندي وب سايت هاي مختلف در سطح حوزه هاي ملي مانند (ir) و يا براي مقايسه وب سايت ها در سطح بين المللي است. در اين نوشته به بررسي سير تاريخي و تعريف ضريب تاثير گذاري وب و برخي از مزايا و معايب آن پرداخته خواهد شد. همچنين كاربردهاي فرا پيوندها و ضريب تاثير گذاري وب در نمايه سازي وب - نمايه سازي پيوندي - و تفاوت هاي روش ضريب تاثير گذاري وب با ضريب تاثير گذاري مجله ها نيز به اختصار توضيح داده خواهد شد. به عنوان نمونه وب سايت 15 دانشگاه ايراني به منظور محاسبه ضريب تاثير گذاري وب انتخاب شده اند و نتايج نشان مي دهد كه به دلايلي از جمله زبان فارسي و فقدان منابع اطلاعاتي مناسب براي جذب پيوند، دانشگاه هاي ايراني نتوانسته اند ميزان پيوندي را كه مستحق آن هستند دريافت كنند.

 
كليد واژه: وب سنجي، ضريب تاثير گذاري وب، ضريب تاثيرگذاري مجله ها، نمايه سازي پيوندي، دانشگاه هاي ايراني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:06 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : مطالعات تربيتي و روان شناسي پاييز و زمستان 1382; 4(2 (پياپي 8)):145-158.
 
بررسي رفتارهاي اطلاع يابي معلمان پژوهنده در نواحي آموزش و پرورش شهر شيراز
 
جوكار عبدالرسول,رستمي فروشاني مرضيه
 
 
 

در اين پژوهش رفتار اطلاع يابي معلمان پژوهنده در نواحي آموزش و پرورش شهر شيراز مورد بررسي قرار گرفته است. روش پژوهش پيمايشي است و براي گردآوري داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماري مورد مطالعه را 73 نفر از معلمان پژوهنده شهر شيراز تشکيل مي دهند. فعاليت هاي پژوهشي مهمترين انگيزه و هدف جستجوي اطلاعات محسوب مي شود. از ميان انواع اطلاعات، اطلاعات علمي اهميت بيشتري دارد. معلمان پژوهنده از دو روش رسمي و غيررسمي استفاده مي کنند که از ميان منابع رسمي به ترتيب کتاب، گزارشهاي تحقيقاتي و نشريات ادواري مورد استفاده بيشتري قرار مي گيرند و از ميان منابع غير رسمي مشورت با همکاران از اهميت بيشتري برخوردار است. اکثر پاسخگويان در جهت دستيابي به اطلاعات مورد نياز استفاده از منابع چاپي را ترجيح مي دهند. در بين منابع الکترونيکي از اينترنت و پس از آن پايگاه هاي اطلاعاتي استفاده مي شود. موجود نبودن منابع اطلاعاتي در کتابخانه ها، کمبود وقت کافي در جستجوي اطلاعات و عدم آشنايي با نظام هاي رايانه اي به ترتيب از عوامل موثر بر عدم دسترسي آسان به اطلاعات محسوب مي شوند. عوامل مختلفي از قبيل رشته تحصيلي، مقطع تحصيلي و سابقه تدريس و رفتار اطلاع يابي پاسخگويان تفاوت معني داري وجود ندارد و معلمان پژوهنده در جستجوي اطلاعات از الگوي مشابهي پيروي مي کنند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:07 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1383; 5(2):145-164.
 
طرح پيشنهادي وب سايت خدمات تحويل مدرك ايران
 
حيدري غلام,عصاره فريده
 
 
 

در اين مقاله ابتدا با استفاده از روش تحليل محتوا، وب سايت هاي خدمات تحويل مدرك جهان بررسي شده و سپس با استفاده از روش تحقيق پيمايشي، خدمات تحويل مدرك ايران، مورد مطالعه واقع مي شود. در بخش نخست وب سايت هاي خدمات تحويل مدرك جهان (107 وب سايت) از لحاظ ويژگي هاي ساختاري و محتوايي مورد ارزيابي قرار گرفتند. وب سايت هاي مورد مطالعه در يك مدت زمان معين (ارديبهشت 1382) به رايانه شخصي منتقل گرديده و در پايگاهي از قبل تهيه شده در نرم افزار صفحه گسترده Excel، داده هاي مربوط به هر سايت، وارد و مورد شمارش واقع شدند. سپس پر بسامدترين ويژگي ها شناسايي شده و به عنوان ويژگي هاي غالب در طراحي ساختاري و محتوايي وب سايت هاي خدمات تحويل مدرك جهان گزينش شدند. از آنجايي كه هنگام اجراي اين تحقيق در ايران سايت هاي خدمات تحويل مدرك اندكي وجود داشت،‌ اطلاعات مربوط به خدمات تحويل مدرك ايران با روش پيمايشي و از طريق پرسشنامه گردآوري شد. در پايان، ‌با توجه به نتايج حاصل از تحليل ساختاري و محتوايي وب سايت هاي خدمات تحويل مدرك جهان و مطالعه پيمايشي خدمات تحويل مدرك ايران و در نظر گرفتن شرايط خدمات تحويل مدرك در ايران، طرح تهيه وب سايت خدمات تحويل مدرك ايران،‌ پيشنهاد گرديده و نمونه آن طراحي و ارائه شده است.

 
كليد واژه: وب سايت هاي خدمات تحويل مدرك، ارزيابي وب سايت هاي تحويل مدرك، تحليل محتواي وب سايت هاي تحويل مدرك، تحويل مدرك، امانت بين كتابخانه اي، خدمات تحويل مدرك در ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:07 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 

 1 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1383; 5(1):5-21.
 
بررسي رابطه راهبردهاي رويارويي و حمايت هاي اجتماعي با پيشرفت تحصيلي در دوره نوجواني
 
تابع بردبار فريبا,رضويه علي اصغر
 
 
 

هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه راهبردهاي رويارويي و حمايت اجتماعي در دوره نوجواني و رابطه آن با پيشرفت تحصيلي بود. گروه نمونه در اين پژوهش شامل 360 دانش آموز دختر و پسر که به شيوه خوشه اي تصادفي از بين دبيرستانها و مدارس راهنمايي ناحيه يک شيراز انتخاب شده بود. نتايج نشان داد که بين راهبردهاي رويارويي حل مساله مدار و هيجان مدار با حمايت هاي دريافت شده رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. همچنين ميان راهبردهاي رويارويي اجتنابي و راهبردهاي کمتر موثر با حمايت هاي دريافت شده رابطه منفي اما معنادار وجود دارد. نتايج ديگر نشان داد که ميان راهبرد حل مساله مدار و حمايت هاي دريافت شده با پيشرفت تحصيلي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد و ميان راهبردهاي اجتنابي و پيشرفت تحصيلي رابطه منفي اما معناداري نيز وجود داشت. نتايج تحليل رگرسيون نشان داد که در کل نمونه از بين راهبردهاي رويارويي و حمايت ها، راهبرد رويارويي حل مساله مدار از قدرت پيش بيني کنندگي بيشتري در جهت پيش بيني پيشرفت تحصيلي به عنوان متغير وابسته برخوردار بود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:07 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1383; 5(1):43-66.
 
شناخت اجتماعي: تحولات استدلال «تئوري ذهن» در كودكان
 
امين يزدي سيدامير*
 
* دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه فردوسي
 
 

درک کودکان از ذهن يا آنچه که به عنوان تئوري ذهن خوانده مي شود در طي دو دهه اخير تحقيقات زيادي را در حيطه روانشناسي تحولي به خود اختصاص داده است. در ادبيات جديد تئوري ذهن، اعتقاد بر اين است که انسانها به عنوان موجوداتي اجتماعي مجهز به قابليت خاصي جهت درک ديگران مي باشند. اعتقاد بر اينست که اين توانايي ماهيتي حيطه – اختصاصي دارد. اين قابليت که تئوري ذهن خوانده مي شود اشاره به توانايي انسانها در نسبت دادن حالات ذهني به خود و ديگران دارد. با درک ذهني گرايانه از رفتارها، فرد مي تواند رفتارهاي ديگران را درک، تبيين و پيش بيني نمايد. تکاليف باور کاذب جهت اندازه گيري توانايي تئوري ذهن مورد استفاده قرار مي گيرند. تحقيقات نشان مي دهند که کودکان در حدود چهار – پنج سالگي قادر به پاسخگويي صحيح به اين آزمون ها مي باشند. بر اين اساس استدلال مي شود که کودکان قبل از اين سنين، فاقد درک رشد يافته اي از ذهن مي باشند. رويکردهاي نظريه – نظريه، پيمانه اي و شبيه سازي چگونگي فرايندها و تحولات تئوري ذهن را مفهوم سازي کرده اند. در مقاله حاضر چگونگي تبيين رويکردهاي فوق از فرايندها و تحولات تئوري ذهن مورد بحث قرار مي گيرند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:07 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها