0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 8 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(1):129-145.
 
ناگويي هيجاني و مشکلات بين شخصي
 
بشارت محمدعلي*
 
* دانشگاه تهران
 
 

در اين پژوهش رابطه بين ناگويي هيجاني و مشکلات بين شخصي در يک نمونه دانشجويي مورد بررسي قرار گرفت. هدف اصلي پژوهش حاضر مطالعه نوع رابطه ناگويي هيجاني و مولفه هاي آن شامل دشواري در شناسايي احساسات، دشواري در توصيف احساسات و تفکر عيني با مشکلات بين شخصي و جنبه هاي شش گانه آن شامل مشکلات مربوط به قاطعيت، مردم آميزي، اطاعت پذيري، صميميت، مسئوليت پذيري و مهارگري بود. سيصد و پنجاه و هفت دانشجو (210 دختر و 147 پسر) از رشته هاي مختلف دانشگاه تهران در اين پژوهش شركت كردند. از آزمودني ها خواسته شد "مقياس ناگويي هيجاني تورنتو "(FTAS-20) و "مقياس مشکلات بين شخصي "(IIP) را تكميل كنند. براي تحليل داده هاي پژوهش از شاخص ها و روش هاي آماري شامل فراواني، درصد، ميانگين، انحراف معيار، تحليل واريانس چند متغيره، ضرايب همبستگي و تحليل رگرسيون استفاده شد. يافته ها نشان داد كه ناگويي هيجاني با مشکلات بين شخصي همبستگي مثبت معنا دار دارد. نتايج تحليل رگرسيون نشان داد که مؤلفه هاي ناگويي هيجاني مي توانند مشکلات بين شخصي دانشجويان را در زمينه هاي قاطعيت، مردم آميزي، صميميت و مسووليت پذيري پيش بيني کنند. بر اساس يافته هاي پژوهش حاضر مي توان نتيجه گرفت که ناگويي هيجاني با مشکلات بين شخصي همبستگي دارد. نتايج و پيامدهاي پژوهش در اين مقاله تشريح و تبيين خواهند شد.

 
كليد واژه: ناگويي هيجاني، مشکلات بين شخصي، پردازش اطلاعات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:59 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 10 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(1):172-184.
 
بررسي اثر بخشي گروه درماني مبتني بر رويكرد اميد درماني بر افزايش ميزان اميد به زندگي زنان مبتلا به سرطان پستان
 
بيجاري هانيه,قنبري هاشم آبادي بهرام علي,آقامحمديان شعرباف حميدرضا
 
 
 

اين پژوهش با هدف اصلي بررسي اثربخشي گروه درماني مبتني بر رويکرد اميد درماني بر افزايش اميد به زندگي زنان مبتلا به سرطان پستان انجام پذيرفت. با توجه به ارتباط ميان اميد، افسردگي و سرطان، بررسي اثربخشي اين شيوه درمان بر کاهش افسردگي را نيز به عنوان هدف دوم در نظر گرفتيم. پژوهش حاضر کاربردي و از نوع نيمه آزمايشي (طرح گروه کنترل نابرابر) مي باشد. با استفاده از روش نمونه گيري مبتني بر هدف يا در دسترس از ميان مراجعه كنندگاني كه به درمانگاه هاي پستان شهر مشهد مراجعه كرده بودند، با توجه به ملاك هاي در نظر گرفته شده 20 نفر را انتخاب كرده و آنها را به دو گروه آزمايشي و گواه تقسيم كرديم (10 نفر براي هر گروه). سپس آزمون هاي اميد اشنايدر با ضريب پايايي 89/0 و افسردگي بک با ضريب پايايي 86/0 از هر دو گروه گرفته شد. نتايج تحليل آماري آزمون T در پيش آزمون، تفاوت معناداري را در ميزان اميد به زندگي (با ارزش معناداري 81/0 اطمينان 95%) و افسردگي (با ارزش معناداري 72/0 و اطمينان 95%) نشان نداد. سپس در گروه آزمايش مداخله گروه درماني مبتني بر رويکرد اميد درماني اجرا شد. بعد از اتمام دوره 8 جلسه هفتگي درمان (دو ماه و هر جلسه دو ساعت) در گروه آزمايش، به منظور سنجش ميزان تغيير متغيرهاي وابسته (ميزان اميد به زندگي و افسردگي)، مجددا آزمون هاي اميد اشنايدر و افسردگي بک به عنوان پس آزمون در هر دو گروه اجرا شد. نتايج تحليل هاي آماري آزمون T به تاييد فرضيه اول (با ارزش معناداري 000/0 و اطمينان 99 %) و فرضيه دوم (با ارزش معناداري 01/0 و اطمينان 95 % ) انجاميد. بدين ترتيب، گروه درماني مبتني بر رويکرد اميد درماني در مقايسه با گروه گواه به طور معناداري موجب افزايش اميد به زندگي و كاهش افسردگي زنان مبتلا به سرطان پستان مي شود.

 
كليد واژه: گروه درماني، اميد درماني، اميد به زندگي، افسردگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:59 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(2):23-45.
 
بررسي ميزان افسردگي، هيجان خواهي، پرخاشگري، سبك هاي دلبستگي و تحصيلات والدين به عنوان پيش بين هاي وابستگي به مواد مخدر در نوجوانان پسر شهر اهواز
 
فتحي كيهان,مهرابي زاده هنرمند مهناز
 
 
 

هدف از پژوهش حاضر، بررسي ميزان افسردگي، هيجان خواهي، پرخاشگري، سبك هاي دلبستگي و تحصيلات والدين به عنوان پيش بين هاي وابستگي به مواد مخدر در نوجوانان پسر شهر اهواز است. افراد مورد مطالعه تحقيق شامل 112 نوجوان معتاد و 112 نوجوان غيرمعتاد بودند. در اين پژوهش، براي انتخاب نمونه معتاد از نمونه در دسترس و براي انتخاب نمونه غيرمعتاد از روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي استفاده شد. ابزار مورد استفاده در اين تحقيق عبارت بودند از: پرسش نامه افسردگي بك، مقياس هيجان خواهي زاكرمن، پرسش نامه پرخاشگري اهواز و پرسش نامه دلبستگي به والدين و همسال. براي تحليل داده ها، علاوه بر روش آمار توصيفي، روش تحليل مميز به كار بسته شد. نتايج به دست آمده همه فرضيه هاي اين پژوهش را تاييد كرد و نشان داد كه وابستگي به مواد مخدر در نوجوانان را مي توان بر اساس متغيرهاي افسردگي، هيجان خواهي، پرخاشگري، سبك هاي دلبستگي و تحصيلات والدين پيش بيني نمود. نتايج به دست آمده و مدل ارايه شده توسط اين پژوهش به تفضيل مورد بحث قرار گرفته است.

 
كليد واژه: افسردگي، هيجان خواهي، پرخاشگري، سبک هاي دلبستگي، تحصيلات والدين
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:59 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(2):47-63.
 
بررسي رابطه بين ابعاد شخصيت و سلامت عمومي در دانشجويان دانشگاه تبريز
 
گروسي فرشي ميرتقي,صوفياني حكيمه
 
 
 

 اين پژوهش به منظور بررسي ارتباط بين ابعاد شخصيت و سلامت عمومي دانشجويان انجام گرفت. از 370 دانشجوي مقطع کارشناسي، خواسته شد تا پرسش نامه شخصيتي نئو(NEO-FFI) ، و پرسش نامه سلامت عمومي (GHQ-28) را تکميل کنند. براي تحليل داده هاي پژوهش از شاخص ها و روش هاي آماري شامل ميانگين، انحراف معيار، t-test، ANOVA، ضرايب همبستگي و رگرسيون گام به گام استفاده شد. نتايج تحليل همبستگي نشان داد كه بين ابعاد شخصيتي برون گرايي و با وجدان بودن، با سلامت عمومي دانشجويان رابطه مثبت و معني دار، و بين روان نژندگرايي و سلامت عمومي آنان، رابطه متفي و معني دار وجود دارد. همچنين بعد انعطاف پذيري با ابعاد اختلال جسماني و اختلال در عملکرد اجتماعي ارتباط مثبت و معني داري نشان داد، اما بعد دلپذير بودن با هيچ يک از ابعاد سلامت عمومي، داراي رابطه معني دار نبود. ننايج آزمون t، تفاوت معني داري را در ميزان ابعاد شخصيت، و سلامت عمومي دانشجويان دختر و پسر نشان نداد، اما نتايج تحليل واريانس يک راهه(ANOVA)  بيانگر وجود تفاوت بين ميانگين هاي ابعاد شخصيت و سلامت عمومي در گروههاي مختلف تحصيلي بود. نتايج حاصل از اجراي مدل رگرسيوني نشان داد كه از پنج ويژگي شخصيتي فقط سه ويژگي روان نژندگرايي و برون گرايي و دلپذيري وارد مدل رگرسيوني شدند و اين ويژگي هاي شخصيتي توانستند حدود 50 درصد از واريانس سلامت عمومي را تبيين كنند.

 
كليد واژه: ابعاد شخصيت، سلامت عمومي، پرسش نامه شخصيتي نئو، پرسش نامه سلامت عمومي (GHQ-28)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:59 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(2):95-111.
 
رابطه بين هوش هيجاني و شوخ طبعي در دانشجويان دانشگاه
 
خشوعي مهديه سادات*
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين هوش هيجاني و مولفه هاي آن (خودآگاهي هيجاني، خودابرازي، حرمت نفس، خودشكوفايي، استقلال، همدلي، مسوليت پذيري اجتماعي، روابط بين فردي، واقع گرايي، انعطاف پذيري، حل مساله، تحمل فشار رواني، كنترل تكانش، خوش بيني و شادماني) با شوخ طبعي در بين دانشجويان دانشگاه بود. براي دست يابي به اهـداف پژوهش 320 دانشجو با روش تصادفي خوشه اي چند مرحله اي به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. پرسش نامه هاي هوش هيجاني بار-آن و شوخ طبعي در مورد آن ها اجرا گرديد. در تجزيه و تحليل داده ها از روش ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون گام به گام استفاده شد. نتايج نشان دادند که بين هوش هيجاني و کليه مولفه هاي آن با شوخ طبعي رابطه مثبت معني دار وجود دارد. همچنين، از بين مولفه هاي هوش هيجاني، سه مولفه خوش بيني، خودشکوفايي و شادماني قادر به پيش بيني شوخ طبعي هستند.

 
كليد واژه: هوش هيجاني، شوخ طبعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:00 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(1):5-20.
 
تدوين و هنجاريابي مقياس انگيزش تحصيلي و بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي مطالعه بر افزايش انگيزش
 
عبدخدايي محمدسعيد,سيف علي اكبر,كريمي يوسف,بيابان گرد اسماعيل
 
 
 

پژوهش حاضر به منظور تدوين و هنجاريابي مقياس انگيزش تحصيلي دانش آموزان پسر دوره متوسطه و بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي مطالعه بر افزايش انگيزش انجام شد. براي تدوين مقياس انگيزش تحصيلي از هشت نظريه انگيزش در آموزش و پرورش (نياز پيشرفت، انتظار - ارزش، هدف گرايي، انگيزش توانش، خود ارزشي، خود کارآمدي، اسنادي و انگيزش دروني - بيروني) استفاده شد. پس از جمع بندي مفاهيم موجود در نظريه هاي فوق، سه مولفه نياز پيشرفت، خود کارآمدي و انگيزش دروني استنتاج شد. سپس عبارت هايي که نشان دهنده ويژگي هاي رفتاري مولفه ها باشند تدوين و پس از بررسي و اجراي مقدماتي، بر روي نمونه 1122 نفر از دانش آموزان پسر شاغل به تحصيل در مقطع متوسطه دبيرستان هاي دولتي نواحي هفتگانه مشهد در سال تحصيلي 85-84، که با استفاده از روش نمونه گيري چند مرحله اي انتخاب شده بودند اجرا شد. پايايي اين وسيله اندازه گيري با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ 0.91 و با استفاده از بازآزمايي 0.88 به دست آمد. روايي محتوايي با بررسي عبارت هاي مقياس به وسيله چندين متخصص روانشناسي تربيتي و روان سنجي و مشاوران تربيتي در آموزش و پرورش مورد تاييد قرار گرفت. روايي ملاکي از طريق ضريب همبستگي نمره فرد در مقياس ساخته شده با ميانگين معدل دو سال گذشته وي 0.31 و ضريب همبستگي نمره فرد در مقياس ساخته شده با ميانگين نظرات معلم و معاون دبيرستان 0.56 به دست آمد که شواهدي بر روايي ملاکي است. همبستگي نمره هر سوال با کل آزمون و همبستگي مولفه هاي سه گانه شاهدي بر وجود روايي سازه است. براي آزمون اثربخشي آموزش مهارت هاي مطالعه بر افزايش انگيزش، دو گروه آزمايش و کنترل هر کدام به تعداد 30 نفر از بين دانش آموزان شرکت کننده در کلاس هاي تقويتي انتخاب شدند. ابتدا پيش آزمون (مقياس ساخته شده توسط محقق) براي هر دو گروه اجرا و پس از اجراي آموزش براي گروه آزمايش، پس آزمون نيز براي هر دو گروه اجرا شد. نتيجه مقايسه ميانگين دو گروه، اثربخشي آموزش مهارت هاي مطالعه بر افزايش نمره انگيزش تحصيلي فرد در مقياس ساخته شده را نشان نداد.

 
كليد واژه: مقياس انگيزش تحصيلي، هنجاريابي، مهارت هاي مطالعه، دانش آموزان دوره متوسطه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:03 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(1):21-37.
 
بررسي رابطه شيوه هاي فرزندپروري با خود کارآمدي و سلامت رواني دانش آموزان
 
حسيني نسب سيدداوود,احمديان فاطمه,روان بخش محمدحسين
 
 
 

مقاله حاضر به بررسي رابطه شيوه هاي فرزندپروري با خود کارآمدي و سلامت رواني دانش آموزان پايه دوم دبيرستان هاي شهرستان مهاباد در سال تحصيلي 84-1383 پرداخته است. اين تحقيق از نوع پيمايشي - همبستگي است. حجم نمونه مورد مطالعه شامل 360 نفر، که 193 پسر و 167 دختر و از نوع نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي مي باشد. جمع آوري اطلاعات به وسيله پرسشنامه شيوه هاي فرزندپروري شيفر، خود کارآمدي شرز و همکاران و سلامت عمومي گلدبرگ و هيلر انجام شده است. يافته ها نشان داد که: بين خود کارآمدي دانش آموزاني که والدين آنها شيوه هاي فرزندپروري متفاوتي داشته اند، تفاوت معني داري وجود دارد. سلامت رواني دانش آموزاني که شيوه هاي فرزندپروري متفاوتي را تجربه کرده اند، بصورت معني داري با هم تفاوت دارد. بين سلامت رواني و خود کارآمدي رابطه مثبت و معني داري وجود دارد. بين سلامت رواني دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معني داري وجود ندارد. شيوه فرزندپروري دانش آموزان با توجه به رشته تحصيلي آنها متفاوت است. خود کارآمدي دانش آموزان در رشته هاي مختلف متفاوت نمي باشد. دانش آموزاني که در رشته هاي مختلف تحصيل مي کنند از نظر سلامت رواني تفاوت معني داري با هم ندارند. بين دانش آموزان دختر و پسر از نظر خود کارآمدي تفاوت معني داري وجود ندارد.

 
كليد واژه: شيوه هاي فرزند پروري، خود کارآمدي، سلامت رواني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:03 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(1):39-56.
 
بررسي تاثير ويژگي هاي شخصيتي و خصيصه اي کارکنان سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي بر ميزان مشارکت آنها در نظام پيشنهادها
 
مقيمي مريم,مهرام بهروز*,سعيدي رضواني محمود,آقامحمديان شعرباف حميدرضا
 
* گروه علوم تربيتي، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير ويژگي هاي شخصيتي و خصيصه اي کارکنان سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي بر ميزان مشارکت آنها در نظام پيشنهادها در سال تحصيلي 1385-1384 انجام شده است. کليه کارکنان شاغل در سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي، نواحي هفتگانه و منطقه تبادکان مشهد، جامعه آماري اين پژوهش را تشکيل داده اند. متناسب با تحقيقات از نوع علي مقايسه اي، دو جامعه کارکنان مشارکت کننده و غير مشارکت کننده در نظام پيشنهادها در نظر گرفته شد. در جامعه افراد مشارکت کننده 30 نفر به روش تعمدي و غيراحتمالي و بر اساس بيشترين ميزان مشارکت و در گروه افراد غير مشارکت کننده 50 نفر متناسب با تعداد افراد مشارکت کننده در هر منطقه يا ناحيه، به صورت تصادفي ساده به عنوان نمونه انتخاب گرديدند. داده هاي مورد نياز از طريق دو نوع پرسشنامه جمع آوري شده و از طريق آزمون هاي مقايسه دو ميانگين و دو نسبت مستقل مورد تحليل قرار گرفت. بر اساس يافته ها، ميان ويژگي هاي شخصيتي منبع کنترل، سازگاري با موقعيت و عزت نفس کارکنان مشارکت کننده و غير مشارکت کننده در نظام پيشنهادها تفاوت معناداري وجود ندارد. همچنين از ميان مولفه هاي خصيصه اي، تنها عوامل جنسيت و مدرک تحصيلي، تفاوت معناداري را ميان کارکنان مشارکت کننده و غير مشارکت کننده در نظام پيشنهادها نشان مي دهد.

 
كليد واژه: مديريت مشارکتي، نظام پيشنهادها، رفتار سازماني، ويژگي هاي شخصيتي، ويژگي هاي خصيصه اي، سازمان آموزش و پرورش
 
 
 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:03 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(1):57-72.
 
تحليل فرآيند هدف گذاري در ارزيابي دروني کيفيت گروه هاي آموزشي دانشگاهي: مطالعه موردي
 
بازرگان هرندي عباس,اسحاقي فاخته
 
 
 

در طي دو دهه گذشته، اغلب نظام هاي آموزش عالي جهان کوشش هايي براي انجام ارزيابي و بهبود کيفيت آموزش، پژوهش و عرضه خدمات تخصصي در سطح دانشگاه و نيز در سطح نظام هاي آموزش عالي به عمل آورده اند. کشورهايي که به کسب تجربه موفق در اين زمينه نايل آمده اند، به انجام ارزيابي مستمر پرداخته اند و از ارزيابي دروني به عنوان رويکردي زيربنايي جهت اشاعه فرهنگ کيفيت استفاده کرده اند. در اغلب اين کشورها انجام ارزيابي دروني بر اساس هدف هاي واحد سازماني آموزش عالي انجام مي شود. در ايران نيز اجراي طرح هاي مربوط به ارزيابي مستمر از سال 1375 آغاز شد. پس از آن کوشش هايي در انجام ارزيابي دروني در گروه هاي آموزشي دانشگاهي به عمل آمده است. اما در اين تجربه ها هدف گذاري براي ارزيابي دروني گروه هاي آموزشي همواره با چالش مواجه بوده است. تازه ترين تجربه ارزيابي دروني در آموزش عالي ايران، اجراي طرح ارزيابي دروني گروه مديريت و برنامه ريزي آموزشي دانشگاه تهران است که هدف گذاري براي انجام آن از نوآوري ويژه اي برخوردار مي باشد. در اين مقاله ضمن بيان تجربه هاي ملي ارزيابي دروني در دهه اخير، با تاکيد بر تجربه ياد شده به تحليل چگونگي هدف گذاري براي ارزيابي دروني گروه هاي آموزشي دانشگاهي پرداخته مي شود و چارچوبي براي اين منظور عرضه مي گردد.

 
كليد واژه: ارزيابي دروني، هدف هاي گروه آموزشي، کيفيت، آموزش عالي ايران، ملاک هاي ارزيابي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:03 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(1):73-90.
 
بررسي تاثير سبک هاي مديريت کلاس بر رشد مهارت هاي فراشناختي دانش آموزان
 
امين يزدي سيدامير,عالي آمنه
 
 
 

هدف اين پژوهش، مطالعه تاثير سبک هاي مديريت کلاس معلم، بر رشد مهارت هاي فراشناختي دانش آموزان است. در اين پژوهش سه نوع سبک مديريت کلاس (سبک مداخله گر، سبک تعاملي و سبک غيرمداخله گر) در نظر گرفته شده است. جامعه تحقيق، کليه کلاس هاي پايه پنجم در مدارس ابتدايي پسرانه و دخترانه ناحيه شش آموزش و پرورش مشهد در سال تحصيلي 1384-1383 مي باشد. سبک مديريت کلاس معلمان با استفاده از يک پرسشنامه محقق ساخته در نمونه 60 نفري معلمان سنجيده شد و متغير فراشناخت نيز با استفاده از پرسشنامه خود - گزارش دهي اسپرلينگ و همکاران در نمونه 307 نفري دانش آموزان ارزيابي گرديد. بر اساس نتايج به دست آمده از تحليل داده ها، فرضيه تحقيق مبني بر اينکه: «دانش آموزان معلمين تعامل گرا در مقايسه با دانش آموزان معلمين مداخله گر از مهارت هاي فراشناختي بالاتري برخوردارند» تاييد گرديد. همچنين يافته ها، نشان مي دهد؛ مهارت نظارت فراشناختي دانش آموزان پسر بطور معناداري بالاتر از دختران است و بين فراشناخت دانش آموزان و نمره پيشرفت تحصيلي (معدل) آنان، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.

 
كليد واژه: فراشناخت، مهارت هاي فراشناختي، سبک هاي مديريت کلاس، دانش آموزان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:04 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(1):91-101.
 
مقوله علم در حکمت متعاليه
 
نبيان پروين*
 
* دانشكده ادبيات، دانشگاه اصفهان
 
 

در اين مقاله به بررسي مقوله علم نزد فيلسوف الهي، ملاصدرا پرداخته شده و به اختلاف ذاتي اعتقاد او با نظر مشايين اشاره مي گردد. از نظر ملاصدرا حقيقت علم از سنخ وجود بوده و در نتيجه حضوري و شهودي مي باشد. بنابراين معرفت هستي جز از طريق معرفت نفس ميسر نخواهد شد و معرفت نفس نيز جز از طريق سلوک و تربيت نفس صورت نخواهد گرفت. همچنين معرفت به خداوند جز به طريق علم شهودي معرفت حقيقي نخواهد بود. از اين جا معلوم مي گردد که انسان، برخلاف موجودات ديگر مفهومي ماهوي نيست بلکه حقيقتي وجودي است که به ميزان فعليت مراتب هستي در او از حقيقت «انسان» برخوردار مي گردد.
با اين ادراک از حقيقت علم معلوم مي گردد، بين علم و اخلاق، نظر و عمل هيچ گونه جدايي وجود ندارد و در حقيقت بين حکمت نظري و حکمت عملي رابطه دو طرفه تنگاتنگي موجود است. يعني انسان در ارتباط با هستي تنها نقش انفعالي ندارد که چون آيينه، تنها صور را در ذهن خود مرتسم نمايد بلکه او موجودي است که هستي در او ظهور مي يابد و جايگاهي است که وجود، خود را از آن طريق مکشوف مي سازد. بدين ترتيب مرز ميان شناخت شناسي و وجود شناسي از ميان مي رود.

 
كليد واژه: علم، علم حصولي، علم حضوري، معرفت نفس، معرفت خدا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:04 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(1):103-126.
 
تاملي بر انديشه هاي تربيتي کمينوس
 
ذكاوتي قراگوزلو علي*
 
* دانشگاه تربيت معلم
 
 

مبحث صلح در انديشه عرفاني و تربيتي و اخلاقي غرب حداقل از زمان فلوطين تاکنون استمرار دارد. کمنيوس به ظريف ترين تلفيق نظري و عملي صلح در دنياي غرب با تکيه بر پارادايم مهر دست يافت. او نگرشي چند وجهي را در قلمرو تربيت عرضه کرد. آرزوي کمنيوس پيوند مهر، دانايي و خرد، توانايي (نظر و عمل) و ايمان و دين بود. نگرش جهاني او، در عرصه تعليم و تربيت به ابداعاتي در حوزه انديشه صلح نزد او منجر شد. کمنيوس را مي توان از پيشروان نظريه هاي تکاملي روان شناسي ژنتيک، روش هاي تدريس، روان شناسي ژنتيک، روش هاي تدريس، روان شناسي کودک و تربيت از جمله در بعد بين المللي آن برشمرد. تربيت فراگير به طور منطقي چهره او را بالقوه به عنوان يکي از پيشروان آموزش از راه دور هم مطرح کرد. او در صدد اصلاح و بهبود تعليم و تربيت کودکان و بزرگسالان و پيران بود. وي يکي از پيشروان مباني روان شناسي رشد و بنيانگذار نظام آموزش گام به گام متناسب با رشد شاگردان معرفي شده است. کمنيوس به ترکيب تربيت فراگير، و اصلاح عمومي و جهاني در دانش، ايمان و اخلاق مي انديشيد و تربيت را نوري در تاريکي مي ناميد. او توفيق يافت مباني اخلاقي صلح و نيز زواياي تاريک نظري آن را باز نماياند.

 
كليد واژه: صلح، جنگ، مهر، دانايي و خرد، کمنيوس، تربيت فراگير
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:04 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 8 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(1):127-141.
 
تاثير آموزش روش ذهن آگاهي بر ميزان علايم اختلال وسواس - اجبار در زنان شهر اصفهان
 
سجاديان ايلناز,نشاط دوست حميدطاهر,مولوي حسين,معروفي‌ محسن
 
 
 

اين پژوهش با هدف بررسي تاثير آموزش روش ذهن آگاهي بر ميزان علايم اختلال وسواس - اجبار در بيماران سرپايي مراجعه کننده به مراکز خدمات روانشناختي و روانپزشکي شهر اصفهان اجرا گرديد. بدين منظور تعداد 18 بيمار مبتلا به اختلال وسواس - اجبار که بر اساس مصاحبه باليني توسط روانشناس باليني و روانپزشک معرفي شده بودند و دارو مصرف مي کردند، به روش تصادفي ساده از ميان جامعه پژوهش انتخاب و به طور تصادفي در دو گروه 9 نفري آزمايش و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه وسواس - اجبار مادزلي به عنوان پيش آزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد. آزمودني هاي گروه آزمايش به صورت فردي و به مدت شش جلسه در معرض برنامه درماني آموزش روش ذهن آگاهي قرار گرفتند. اين برنامه شامل توضيح ماهيت اختلال وسواس - اجبار و انواع آن، مراحل چهارگانه ذهن آگاهي و ارايه تکاليف خانگي با استفاده از روش ذهن آگاهي بود که از طريق کتابچه راهنماي محقق ساخته و با هدايت پژوهشگر به هر بيمار آموزش داده شد. در طول درمان علاوه بر جلسات حضوري هفتگي، بيماران از طريق تماس تلفني با پژوهشگر در ارتباط بوده و به منظور برطرف نمودن مشکلات احتمالي در انجام تکاليف، راهنمايي هاي لازم را دريافت نمودند. آزمودني هاي گروه کنترل فقط دارو دريافت کردند و هيچ نوع درمان روانشناختي بر آنها اعمال نشد. نتايج تحليل کواريانس دال بر تاثير آموزش روش ذهن آگاهي در بهبودي معنادار علايم کلي وسواس در مرحله پس آزمون و آزمون پيگيري بود (P<0.001). همچنين نتايج، حاکي از تاثير اين روش در بهبودي معنادار علايم شستشو، وارسي، کندي وسواسي، ترديد وسواسي و نشخوار ذهني در مرحله پس آزمون و آزمون پيگيري بود (P<0.05).

 
كليد واژه: اختلال وسواس - اجبار، ذهن آگاهي، پرسشنامه وسواس - اجبار مادزلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:04 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 9 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(1):143-156.
 
رابطه سبک هاي شناختي و پيشرفت دانش آموزان در دروس رياضي و شيمي در محيط يادگيري با کمک کامپيوتر در مقايسه با محيط سنتي
 
شهامت فاطمه,كديور پروين,فرزاد ولي اله
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه سبک هاي شناختي دانش آموزان در محيط يادگيري با کمک کامپيوتر (مدارس هوشمند) و پيشرفت آنها در دروس رياضي و شيمي، در مقايسه با محيط سنتي صورت گرفته است. متغير مورد نظر پژوهشگر، سبک هاي شناختي (کلامي - تصويري و کل گرا - تحليلي). بر اساس مدل رايدينگ مورد بررسي قرار گرفته است. نمونه اين تحقيق شامل 321 دانش آموز سال دوم دوره دبيرستان (رشته هاي علوم تجربي و رياضي) از مناطق 4 و 7 تهران است. به منظور کنترل عوامل مرتبط با پيشرفت درسي دانش آموزان، همتاسازي بر اساس متغيرهاي انگيزش دروني و هوش صورت گرفته است. تحليل يافته هاي اين پژوهش با استفاده از مدل لگاريتم خطي، نشان مي دهد که دانش آموزان داراي سبک شناختي کلامي در محيط يادگيري با کمک کامپيوتر در مقايسه با محيط عادي عملکرد بهتري در درس رياضي داشته اند. اما در مورد درس شيمي تفاوتي معناداري بين دو محيط به دست نيامد.

 
كليد واژه: يادگيري با کمک کامپيوتر، مدارس هوشمند، سبک هاي شناختي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:04 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 10 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(1):157-165.
 
بررسي ميزان کارآيي آموزش مهارت هاي هوش هيجاني بر افزايش آن در نوجوانان
 
قنبري هاشم آبادي بهرام علي,باقري حسين
 
 
 

هدف اين پژوهش بررسي تاثير آموزش مهارت هاي هوش هيجاني بر رشد آن در نوجوانان دبيرستاني است. بدين منظور تعداد 1000 نفر دانش آموز دختر از ميان دانش آموزان پايه اول و دوم دبيرستان استان خراسان رضوي به طور تصادفي انتخاب شدند و در دو گروه 500 نفره (آزمايش و گواه) جايگزين شدند. پرسشنامه هوش هيجاني شوت، در مرحله پيش آزمون و پس آزمون اجرا گرديد. گروه آزمايشي طي 6 جلسه 90 دقيقه اي، مداخلات مبتني بر آموزش مهارت هاي هوش هيجاني را به صورت گروهي دريافت نمود. مقايسه نتايج آزمون ها در مراحل پيش آزمون و پس آزمون نشانگر تاثير مداخلات در بهبود شاخص هوش هيجاني گروه آزمايش در مقايسه با گروه کنترل بود.

 
كليد واژه: مهارت هاي هوش هيجاني، پيشرفت هوش هيجاني، سواد هيجاني، دوره نوجواني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:04 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها