0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(2):5-21.
 
طبقه بندي الگوهاي طراحي سازنده گرا بر اساس رويكردهاي يادگيري و تدريس
 
فردانش هاشم*
 
* گروه تعليم و تربيت، دانشگاه تربيت مدرس
 
 

در اين مقاله ده الگوي طراحي آموزشي مشهور، از ميان 25 الگوي طراحي آموزشي سازنده گراي موجود در متون تخصصي انتخاب و رويكردهاي ياددهي-يادگيري مستتر در آنها با استفاده از روش تحليل محتوي مورد ارزيابي قرار گرفت. در اين تحليل با مراجعه به متون اصلي بنيان گذاران هر يك از الگوها، هر يك از الگوها از نظر فردي، جمعي، يا دوگانه بودن رويكردهاي يادگيري و تدريس مفروض در طراحي شان طبقه بندي شدند. حاصل اين تحليل و ارزيابي يك طبقه بندي شش گانه از الگوهاي طراحي آموزشي بر اساس رويكردهاي يادگيري و تدريس مستتر در آن ها مي باشد. يافته ها حاكي از آن است كه هيچ يك از الگوهاي طراحي آموزشي به صورت توامان داراي رويكردهاي دوگانه يادگيري و تدريس نيستند؛ و اغلب الگوهاي طراحي سازنده گرا از نظر رويكردهاي تدريس در ناحيه فردي قرار دارند؛ و تنها برخي از الگوها در هر دو رويكرد تدريس و يادگيري در ناحيه جمعي قرار مي گيرند.

 
كليد واژه: الگوي طراحي آموزشي، الگوهاي سازنده گرا، رويكرد يادگيري، رويكرد تدريس
 
 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:56 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(2):65-78.
 
مقايسه اثربخشي روان درماني گروهي مبتني بر نظريه انتخاب و درمان انگيزشي نظام مند در افزايش رضايت زناشويي
 
حسيني غفاري فاطمه,قنبري هاشم آبادي بهرام علي,آقامحمديان شعرباف حميدرضا
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف مقايسه روان درماني گروهي مبتني بر نظريه انتخاب و درمان انگيزشي نظام مند در جهت افزايش رضايت زناشويي انجام شد. در اين پژوهش 30 زن متاهل داراي مشكلات رضايت، از مراجعه كنندگان به كلينيك هاي موجود در سطح شهر مشهد با روش نمونه گيري در دسترس انتخاب و به طور تصادفي به گروه هاي درمان انگيزشي نظام مند، نظريه انتخاب و گروه كنترل گمارش شدند. پرسش نامه رضايت زناشويي در دو مرحله پيش آزمون و پس آزمون اجرا شد. روش هاي مداخله اي به مدت 8 جلسه دو ساعته و به صورت هفته اي برگزار شد. از روش تحليل واريانس يك طرفه به منظور تحليل داده ها استفاده شد. يافته هاي اين پژوهش نشان داد كه هر دو روش درماني به طور يكسان موجب افزايش ميزان رضايت زناشويي شدند. در نتيجه، يافته هاي اين مطالعه نشان مي دهد كه هر دو روش درمان انگيزشي نظام مند و نظريه انتخاب به يك ميزان رضايت زناشويي را بهبود مي بخشد.

 
كليد واژه: رضايت زناشويي، نظريه انتخاب، درمان انگيزشي نظام مند،گروه درماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:57 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(2):79-93.
 
بررسي رابطه ادراکات محيطي مدرسه اي و اهداف پيشرفت؛ آيا نوع مدرسه، رشته تحصيلي و منطقه محل سکونت تفاوت ايجاد مي کند؟
 
كارشكي حسين,خرازي سيدعلي نقي,قاضي طباطبايي سيدمحمود
 
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي اثر نوع مدرسه، رشته تحصيلي و منطقه محل سکونت در ادراکات فعاليت هاي کلاسي و اهداف پيشرفت دانش آموزان است. بدين منظور، نمونه اي به حجم 571 آزمودني از دبيرستان هاي مناطق مختلف تهران انتخاب شدند. آزمودني هاي ياد شده ازجهت نوع مدرسه (عادي، دولتي و غيرانتفاعي)، رشته تحصيلي (رياضي فيزيک و ادبيات و علوم انساني) و منطقه محل سکونت (شمال و جنوب تهران) تفکيک شدند. پرسش نامه هاي ادراکات فعاليت هاي کلاسي (جنتري و همکاران، 2002) و اهداف پيشرفت ميدگلي و همکاران (1998) پس از احراز روايي و پايايي، توسط آزمودني ها تکميل شدند. نتايج نشان داد که تمام مولفه هاي ادراکات محيطي کلاسي (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پيشرفت (تبحري ، عملکردي رويکردي و عملکردي اجتنابي) دو به دو با هم ديگر رابطه دارند (01/0>p). با اجراي تحليل واريانس چند متغيري مشخص شد که ميانگين مولفه هاي علاقه و انتخاب در رشته هاي رياضي فيزيک و علوم انساني، باهم تفاوت داشتند (05/0>p)، اما ساير اثرات ساده معنادار نبود. اثرات تعاملي رشته و منطقه در مولفه هاي ادراکات محيطي کلاسي (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پيشرفت (تبحري، عملکردي رويکردي و عملکردي اجتنابي)، اثرات تعاملي رشته و نوع مدرسه در مولفه هاي ادراکات محيطي کلاسي (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پيشرفت (تبحري)، و نوع مدرسه و منطقه در مولفه هاي ادراکات محيطي کلاسي (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پيشرفت (تبحري)، معنادار بود (05/0>p). ساير تعامل ها معنادار نبود.

 
كليد واژه: ادراکات محيطي کلاسي، اهداف پيشرفت، جهت گيري هاي تبحري، عملکردي رويکردي و عملکردي اجتنابي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:57 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(2):113-125.
 
مقايسه يادگيري توالي حركتي مشخص در سالمندان و جوانان
 
نجاتي وحيد,عشايري حسن,گروسي فرشي ميرتقي,اقدسي محمدتقي
 
 
 

توالي حرکتي اساس بسياري از رفتارهاي هوشيارانه انسان است؛ چرا که رفتارهاي پيچيده حرکتي زنجيره اي از رفتارهاي اوليه است. هدف اين پژوهش مقايسه يادگيري توالي حرکتي مشخص (يادگيري صريح) در دو گروه سني سالمندان و جوانان است. ابزار مورد استفاده در اين مطالعه، نرم افزار تخصصي ارايه محرک هاي متوالي و ثبت زمان و خطاي پاسخ بود. در اين نرم افزار تکليف يادگيري حرکتي به صورت فشار دادن کليدهاي تعريف شده صفحه کليد خاص در پاسخ به يک سري محرک هاي رنگي بود که بر روي صفحه نمايش گر ظاهر مي شدند. در اين پژوهش، دو گروه سالمند و جوان (هر گروه 15 نفر) در تکليف يادگيري صريح شرکت داده شدند. آزمون تحليل واريانس براي اندازه گيري هاي مکرر زمان پاسخ و خطاي پاسخ، تي زوج شده براي مقايسه داده هاي منظم و نامنظم يک گروه و تي مستقل براي مقايسه داده هاي دو گروه سالمند و جوان مورد استفاده قرار گرفت. نتايج نشان داد که در هر دو گروه جوانان و سالمندان با پيشرفت مراحل آزمون، خطا کمتر و سرعت اجراي توالي حرکتي سريع تر مي شود. در گروه جوانان نسبت به سالمندان خطا کمتر و سرعت اجراي مهارت حرکتي سريع تر بود. از آن جايي که در يادگيري صريح بيشتر قطعه پيشاني مغز در يادگيري ترتيب توالي ها نقش دارد و زوال مغزي در قطعه پيشاني بيشتر از ساير نواحي مغزي است، سالمندان در يادگيري صريح مهارت حرکتي کارايي کمتري نسبت به جوانان دارند.

 
كليد واژه: يادگيري صريح، توالي حرکتي، سن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:57 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 8 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(2):127-148.
 
بررسي ارتباط سلامت سازماني مدرسه و تعهد سازماني دبيران دبيرستان هاي پسرانه استان اردبيل
 
زاهدبابلان عادل,عسكريان محمد,بهرنگي محمدرضا,نادري عزت اله
 
 
 

اين پژوهش به منظور بررسي ارتباط سلامت سازماني ادراك شده به وسيله دبيران با تعهد سازماني آنان در دبيرستان هاي استان اردبيل اجرا شد. سلامت سازماني در اين پژوهش بر اساس مفهوم سازي هوي و همكاران (1991) به عنوان يك سازه شامل هفت بعد يگانگي نهادي، نفوذ مدير، ملاحظه گري، ساخت دهي، پشتيباني منابع، روحيه و تاكيد علمي عملياتي شد و براي سنجش تعهد سازماني دبيران از مدل سه بعدي مي ير و آلن (1990) استفاده شد. جامعه آماري پژوهش را كليه معلمان رسمي و پيماني مرد دبيرستان هاي دولتي استان اردبيل در سال تحصيلي 86ـ85 تشكيل مي داد كه تعداد آن ها در 359 دبيرستان 19 منطقه آموزشي، 1935 نفر بود. از ميان اين تعداد بر اساس فرمول كوكران و جدول كرجسي-مورگان نمونه اي به حجم 350 نفر به روش نمونه گيري چند مرحله اي انتخاب شد. روش اين پژوهش توصيفي-همبستگي است و به منظور گردآوري داده ها از دو پرسش نامه OHI-S و OCQ ويراست جديد استفاده شد. تحليل داده هاي به دست آمده حاكي از آن است كه ميانگين سلامت سازماني و تعهد سازماني به گونه معني داري بالاتر از متوسط مفهومي است. سلامت سازماني و ابعاد هفت گانه آن با تعهد سازماني و انواع سه گانه آن همبستگي مثبت دارد. دبيرستان هايي كه سلامت سازماني بالايي دارند، معلمان متعهدتري دارند. از ميان ابعاد سلامت سازماني، روحيه، تاكيد علمي، نفوذ مدير، پشتيباني منابع و ساخت دهي قابليت پيش بيني تعهد سازماني را دارند و 40 درصد از واريانس تعهد سازماني به وسيله تغييرات اين پنج بعد قابل تبيين مي باشد. از ميان سطوح سه گانه سلامت سازماني نيز سطح فني و اداري قابليت پيش بيني تعهد سازماني را دارند (r2=0/03). از ميان متغيرهاي پيش بين سهم نفوذ مدير، روحيه و پشتيباني منابع از ابعاد سلامت سازماني و سطح فني از سطوح سلامت سازماني در پيش بيني تعهد سازماني بيشتر از ديگران است.

 
كليد واژه: سلامت سازماني، جو سازماني، تعهد سازماني، تعهد عاطفي، تعهد مستمر، تعهد هنجاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:57 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 9 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(2):149-165.
 
بررسي تاثير آموزش حركات ريتميك ورزشي بر كاركرد حافظه عددي دانش آموزان مبتلا به اختلالات ويژه يادگيري
 
غنايي چمن آباد علي,گروسي فرشي ميرتقي,عشايري حسن,باباپورخيرالدين جليل,مقيمي علي
 
 
 

 

در پژوهش حاضر به بررسي تاثير آموزش حركات ريتميك ورزش كاراته بر كاركرد حافظه عددي دانش آموزان مبتلا به اختلالات ويژه يادگيري پرداخته شده است. همه دانش آموزان شركت كننده در اين پژوهش از طريق مدارس مقطع ابتدايي شهر مشهد به علت بروز مسايلي در فرآيند آموزش رسمي ايشان به سازمان آموزش و پرورش كودكان استثنايي ارجاع شده اند و پژوهش گران با به كارگيري شيوه تمام نگر باليني به ارزيابي اختلال در اين افراد پرداخته اند و به شيوه علمي اختلالات ويژه يادگيري در اين افراد محرز گرديده است. تعداد افراد 58 نفر بود كه به طور تصادفي به دو گروه آزمايش و گروه گواه تقسيم شدند. هر دو گروه قبل از ارايه متغير مستقل از لحاظ عملكرد حافظه عددي با به كارگيري آزمون حافظه عددي و كسلر مورد ارزيابي قرار گرفتند. سپس، گروه آزمايش طي 4 ماه، هر هفته 3 جلسه، جمعا 48 جلسه و هر جلسه معادل 5/1 ساعت، با به كارگيري حداكثر 60% ضربان قلب تحت تاثير متغير مستقل بوده اند. پس از اتمام دوره آموزشي، هر دو گروه از لحاظ كاركرد حافظه عددي مورد ارزيابي مجدد قرار گرفته اند. نتايج نشان مي دهد كه بين آموزش حركات ريتميك كاراته و پيشرفت حافظه عددي دانش آموزان مبتلا به اختلالات ويژه يادگيري رابطه مثبت معناداري وجود دارد.

 
كليد واژه: اختلالات ويژه يادگيري، حركات ريتميك ورزش كاراته، حافظه عددي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:57 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 8 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(2):49-66.
 
بررسي عوامل موثر بر مهارت هاي جست و جوي پيوسته دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه شيراز
 
مهراد جعفر,رحيمي فروغ
 
 
 

هدف اين تحقيق، سنجش عامل هاي اثرگذار بر مهارت هاي جستجوي پيوسته در ميان دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه شيراز و تعيين توانايي آنها در استفاده از هر يك از مهارت ها است. بر اساس پژوهش هاي انجام شده و منابع موجود در زمينه مهارت هاي جستجوي پيوسته، هفت مهارت جستجو که از پرکاربردترين و رايج ترين مهارت ها هستند، براي اين پژوهش انتخاب گرديد. به علاوه، 10 عامل اثرگذار در شناخت و آشنايي با اين مهارت ها نيز تعيين شد. اين پژوهش به دنبال سنجش تاثير اين عامل ها بر سطح مهارت ها است. روش پژوهش، پيمايشي و ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه مي باشد. تجزيه و تحليل داده ها با روش هاي آمار توصيفي و استنباطي چون اندازه گيري هاي مکرر و تحليل واريانس و جز آن و به کمک نرم افزار آماري علوم اجتماعي انجام شد.
يافته هاي اين پژوهش نشان داد که نمره مهارت استفاده از محدود کننده زماني در بالاترين سطح و مهارت جستجوي مجاورتي در پايين ترين سطح قرار دارد. همچنين در ميان عامل هاي 10 گانه اثرگذار بر سطح مهارت ها، يافته ها نشان داد که ميان سن، ميزان علاقه به اينترنت و استفاده از پايگاه هاي اطلاعاتي خريداري شده توسط دانشگاه شيراز، و نمره مهارت هاي جستجوي پيوسته رابطه معناداري وجود دارد. به علاوه ميان گروه هاي تحصيلي مهندسي و علوم انساني تفاوت معناداري از جنبه نمره مهارت ها مشاهده شد. به عبارت ديگر، دانشجويان گروه تحصيلي مهندسي از مهارت بيشتري نسبت به دانشجويان گروه علوم انساني برخوردار هستند.

 
كليد واژه: عوامل موثر بر جستجوي پيوسته، مهارت در جستجو، دانشجويان تحصيلات تكميلي، دانشگاه شيراز، جستجوي پيوسته
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:57 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 9 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(2):67-90.
 
چالش هاي شيوه نگارش زبان فارسي در بازيابي اطلاعات از موتورهاي کاوش وب
 
عبدالهي محمدصادق,جوكار عبدالرسول
 
 
 

شيوه هاي گوناگون در نوشتن يك واژه، يكي از مشكلاتي است كه در بازيابي مدارك مربوطه از طريق ابزارهاي جستجو وجود دارد. در زبان فارسي نيز برخي از واژه ها به ريخت هاي متفاوتي نوشته مي شوند. به همين دليل اين پژوهش به بررسي مسايلي پرداخته است كه كاوشگران فارسي در كاوش ريخت هاي مختلف يك واژه با آن رو به رو هستند. براي پاسخگويي به سوال هاي پژوهش از دو روش پيماش مقايسه اي و اسنادي استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل سه موتور کاوش گوگل، ياهو و آلتاويستا است كه امکان جستجو به زبان فارسي را فراهم کرده اند.
با مطالعه و دقت در متون فارسي، سياهه اي شامل 17 كليدواژه انتخاب شد كه هركدام نمايان گر يك مورد از چالش هاي زبان فارسي در بازيابي اطلاعات هستند. پژوهشگران كليدواژه ها را وارد فيلد جستجوي ابزارهاي كاوش انتخابي كرده و تعداد بازيافت ها براي هركدام از موتورهاي کاوش را ثبت كردند.
تجزيه و تحليل داده ها در دو سطح آمار توصيفي و استنباطي انجام شد. يافته ها نشان داد كه موتورهاي کاوش وب، شيوه هاي نگارش زبان فارسي را به منظور بهبود كاوش، مورد توجه قرار نداده اند. همچنين رابطه معناداري بين شكل واژه و نوع ابزار جستجو وجود دارد.

 
كليد واژه: بازيابي اطلاعات، موتورهاي کاوش، شيوه نگارش، زبان فارسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:58 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 10 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(2):91-112.
 
بررسي مقايسه اي الگوي جستجوي كليدواژه اي با دريافت كمك و الگوي جستجوي بدون دريافت كمك در موتور کاوش گوگل از ديدگاه كاربران
 
حياتي زهير,طاهريان آمنه سادات
 
 
 

پژوهش حاضر به بررسي مقايسه اي و ميزان رضايت از الگوي جستجوي كليد واژه اي بدون دريافت كمك و الگوي جستجوي كليد واژه اي با دريافت كمك در موتور جستجوي گوگل از ديدگاه كاربران پرداخته است. روش انجام اين پژوهش طرح يك گروهي پيش آزمون پس آزمون بود. ابزار گرد آوري داده ها سه پرسشنامه پژوهشگر ساخته، يکي حاوي سوال هاي بسته پيرامون مشخصات فردي و وضعيت استفاده از رايانه و ابزارهاي کاوش و دو مورد ديگر برگه هايي فرايندمدار پيرامون پرسش هاي جستجو، نحوه جستجو و جداول ارزيابي در هر مرحله بوده است. جامعه آماري پژوهش را دانشجويان كارشناسي ارشد رشته هاي زبان هاي خارجي و زبان شناسي دانشگاه شيراز تشکيل دادند. حجم نمونه با توجه به نوع پژوهش 30 نفر تعيين شد که از روش نمونه گيري تصادفي و غير تصادفي براي افرادي که همکاري نکردند استفاده شد. يافته هاي پژوهش نشان داد كه حدود 70% پيشنهادهاي خدمت "گوگل ساجست بتا" به عنوان ارايه دهنده يك الگوي كليد واژه اي با دريافت كمک از ربط متوسط به بالا برخوردار بود. همچنين بين الگوي جستجوي كليد واژه اي بدون دريافت كمك و الگوي جستجوي كليد واژه اي با دريافت كمك از لحاظ ميزان دقت بر مبناي ربط كاربر مدار اختلاف معناداري وجود نداشت، اما الگوي دوم منجر به افزايش معنادار دقت بر مبناي ربط نظام مدار و ميزان دقت كلي گرديده است. در نهايت الگوي دوم موجب افزايش معنا دار ميزان رضايت از سهولت استفاده و عملكرد كلي نظام در دستيابي به منابع مورد نظر گرديد. ليكن اين اختلاف بين ميزان رضايت از زمان صرف شده در فرايند جستجو و ارزش كلي نتايج جستجو معنا دار نبود. ولي رضايت كلي كاربران در روش دوم به طور معناداري افزايش يافت.

 
كليد واژه: الگوهاي جستجو، جستجوي کليدواژه اي بدون دريافت کمک، جستجوي کليدواژه اي با دريافت کمک، کمک خودکار، اصلاح پرسش، گوگل ساجست بتا، گوگل، دانشجويان دانشگاه شيراز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:58 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 12 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(2):251-270.
 
مديريت رسانه اي و مهندسي افکار عمومي
 
عيوضي محمدرحيم*
 
* دانشگاه بين المللي امام خميني (ره)
 
 

بحران سازي و بحران زدايي يكي از كاركردهاي رسانه ها با کمک گرفتن از ابزارها و اهرم هاي نوين مي باشد. رسانه ها با استفاده از راهبردها و فراراهبردها در ايجاد شرايط بحراني مي توانند در تحولات سياسي-اجتماعي و فرهنگي جديد در گستره وسيعي نقش آفريني كنند و موجب شکل دهي افکار عمومي گردند. چرا كه امپراتور رسانه اي با بهره گيري از امکانات سرشار موجب شكل گيري نوعي استبداد اطلاعاتي از طريق گزينش و انتشار اطلاعات و اخبار انحصاري، تراست هاي خبري و اطلاعاتي و كارتل هاي رسانه اي در پرتو انقلاب اطلاعاتي شده است. همچنين استبداد رسانه اي که رواج گسترده اي پيدا كرده است، با استفاده از ابزارها و اهرم ها و با اتكا به فناوري افکار عمومي جهان را به سوي خود جلب کرده و به ارايه چهره اي مخدوش از برخي از نظام هاي سياسي، فرهنگ ها، قوم ها و يا دين هاي رقيب پرداخته است. چنين رسانه هايي به شكلي نظام مند نسبت به جهت دهي افكار عمومي، گرايش ها، عقايد و نگرش ها و رفتارها تلاش مضاعفي را به كار مي بندد. به گونه اي كه برخي -همچون آلوين تافلر و هايدي تافلر (1376)- از آن به جنگ جهاني فرهنگي-اطلاعاتي تعبير کرده اند و به نقش اطلاعات درعرصه جهاني اذعان دارند.
در اين مقاله رويکردي مديريتي به بحران رسانه اي مبناي کار قرار گرفته است. اين رويکرد شامل مديريت بحران از طريق واكنش سريع جلوگيري از انتشار اطلاعات كنترل شده، بازنگري در اميددهي و جز آن مي باشد. همچنين سعي شده فرايند بحران سازي در جهان امروز -که به عنوان قدرت نرم ارتباطاتي ناميده شده است- بررسي و به اين سوال پاسخ داده شود که مديريت بر رسانه چگونه و با اعمال چه شيوه ها و راهبردهايي افکار عمومي را در جهت رسيدن به هدف هاي تعيين شده هدايت مي نمايد.

 
كليد واژه: بحران رسانه، رسانه، قدرت نرم، امنيت سياسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:58 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(1):27-45.
 
مقايسه ايدئولوژي هاي برنامه درسي آيزنر با ميلر: نگاهي ديگر
 
مهرمحمدي محمود,امين خندقي مقصود
 
 
 

در داخل حوزه تعليم و تربيت، حوزه اي فرعي وجود دارد كه «برنامه درسي» ناميده مي شود. برنامه درسي به عنوان يك حوزه مطالعاتي، در زمينه مباحث نظري از اختلاف برانگيزترين حوز هاي معرفت بشري محسوب مي شود. يكي از مباحثي كه از ديرباز منشا و مصدر اين اختلاف نظر بين نظريه پردازان اين رشته بوده، ايدئولوژي هاي برنامه درسي يا نظريه هاي هنجاري برنامه درسي است. موضوع ايدئولوژي برنامه درسي يكي از مباحث اساسي و پر مناقشه برنامه درسي است. نگاهي گذرا به منابع منتشر شده در حوزه برنامه درسي در دهه هاي گذشته حاكي از آن است كه به اين موضوع توجه بسيار جدي شده است؛ به نحوي كه آثار قابل ملاحظه اي در اين زمينه به رشته تحرير در آمده است. دو تن از صاحب نظران بنامي كه در اين زمينه آثار معتبري منتشر نموده اند، آيزنر و ميلر مي باشند. مقاله حاضر بر آن است تا ضمن بررسي عميق انديشه هاي آيزنر و ميلر در اين زمينه، تنوع برداشت ها از ايدئولوژي هاي برنامه درسي و دلايل آن را به گونه اي منطقي به تصوير بكشد. براي نيل به اين مقصود، ابتدا مروري بر انديشه هاي هر دو صاحب نظر شده و پس از آن، با تاملي دوباره در اين ايدئولوژي ها، نكات كليدي انديشه هاي اين افراد استنتاج گرديده و در نهايت، با مقايسه ايدئولوژي هاي آيزنر و ميلر، تحليل و نتيجه گيري انجام شده است. به طور كلي، نتايج اين مقايسه و ارزيابي نشان مي دهد كه تفاوت هاي اساسي و بنيادي در فلسفه و جهان بيني اين دو صاحب نظر وجود دارد.

 
كليد واژه: ايدئولوژي هاي برنامه درسي، پست مدرنيسم، آموزه هاي ديني و معنوي، نظريه هاي توصيفي برنامه درسي، آيزنر، ميلر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:58 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(1):47-61.
 
مقايسه كنش وري عصب-روان شناختي (زمان واكنش) در معتادان و افراد عادي
 
اصغري محمدجواد,دژكام محمود,آزادفلاح پرويز
 
 
 

 در اين تحقيق، كنش وري عصب-روان شناختي بين سوء مصرف کنندگان هروئين، سوء مصرف کنندگان ترياك و افراد عادي مورد بررسي قرار گرفته است. دو گروه معتاد (N=30) از طريق پرسشنامه و مصاحبه از بين افرادي كه به كلينيك هاي درماني جهت ترك مراجعه كردند انتخاب شدند. گروه كنترل (N=15) با توجه به خصوصيات تاثيرگذار در تحقيق از قبيل سن، تحصيلات، وضعيت اقتصادي و اجتماعي با گروه هاي معتاد همتا شدند. در اين تحقيق علي-مقايسه اي، داده ها با استفاده از دستگاه کرونوسکپ، به صورت موردي جمع آوري گرديدند. نتايج حاصله از اطلاعات جمع آوري شده نشان داد که زمان واکنش بين سه گروه تفاوت معني دار داشت. در بيشتر سطوح محرک هاي بينايي و شنوايي، اين تفاوت بين دو به دو گروه ها به صورت معني دار مشاهده گرديد. سوء مصرف کنندگان ترياک و سوء مصرف کنندگان هروئين در زمان واکنش کلي با همديگر تفاوت معني داري داشتند. همچنين بين زمان واکنش ساده و زمان واکنش پيچيده گروه معتادان با گروه عادي نيز تفاوت معني داري ديده شد.

 
كليد واژه: كنش وري، عصب روان شناختي، زمان واكنش، سوء مصرف کنندگان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:58 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(1):83-100.
 
بررسي عوامل موثر بر تجارب پژوهشي دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاه شهيد بهشتي
 
يمني دوزي سرخابي محمد,امين مظفري فاروق
 
 
 

هدف اصلي اين پژوهش، شناسايي عامل هايي است كه بتواند تجارب پژوهشي دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاه شهيد بهشتي را مشخص نمايد. جامعه آماري اين مطالعه تعداد 85 دانشجوي تحصيلات تكميلي است كه از تاريخ 1/9/1382 الي 1/5/1383 موفق به دفاع از پايان نامه خود شده اند. پرسشنامه PREQ ابزار گردآوري داده ها است. عامل هاي استخراجي براي برسي تجارب پژوهشي دانشجويان عبارتند از: سرپرستي؛ مهارت ادراكي؛ مهارت عملي؛ جو دانشكده؛ آزمون پايان نامه. اين پنج عامل در مجموع 46/64 درصد از واريانس تجارب پژوهشي دانشجويان را تبيين نموده است. در بين اين پنج عامل، عامل جو دانشكده با ميانگين 26/2 از مقياس 5 و عامل مهارت عملي با ميانگين 78/3 از مقياس 5 به ترتيب پايين ترين و بالاترين ميزان را در دانشگاه داشته اند.

 
كليد واژه: ارزيابي در آموزش عالي، تجارب پژوهشي دانشجويان، كيفيت آموزش عالي، تحصيلات تكميلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:58 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(1):101-116.
 
بررسي وضعيت سلامت عمومي و شادكامي در دانشجويان دانشگاه يزد
 
اميديان مرتضي*
 
* دانشگاه يزد
 
 

پژوهش حاضر به منظور كسب اطلاعاتي درباره وضعيت سلامت رواني دانشجويان و مقايسه آن در دانشجويان دختر و پسر طراحي و اجرا گرديد. 554 دانشجوي دختر و پسر با توجه به فهرست اساميِ ارايه شده از اداره آموزش دانشگاه به صورت تصادفي طبقه اي از مجتمع هاي فني و مهندسي و علوم انساني و علوم پايه و معماري انتخاب و آزمون GHQ-28 و شادكامي را تكميل نمودند. نتايج نشان داد كه دانشجويان دختر و پسر از نظر ميانگين نمره در اختلال كلي و شاخه هاي فرعي آزمون سلامت رواني و نمرات آزمون شادكامي با هم تفاوت معني داري ندارند. به علاوه، با استفاده از نقطه برش 23 كه براي تعيين سلامت رواني به كار مي رود، 7/56 درصد دانشجويان مشكل روان شناختي نداشته و سالم بودند، 7/27 درصد به مشكلات متوسط دچار بودند و 7/15 درصد مشكلات جدي داشته و به خدمات روان شناسي و روان پزشكي نياز داشتند. مقايسه دانشجويان دختر و پسر با استفاده از فراواني گروه ها در سه گروه به دست آمده از نقاط برش نيز معني دار نبود. نتايج نشان داد كه شادكامي با نمره كلي اختلال رواني و خرده مقياس هاي به دست آمده از GHQ-28 رابطه معكوس دارد. نتايج با توجه به سطوح مختلف بهداشت رواني و پژوهش هاي مربوطه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

 
كليد واژه: بهداشت رواني، شادكامي، اختلال رواني، دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:59 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(1):117-127.
 
بررسي ارتباط هوش هيجاني، سبك اسناد و خودكارآمدي با رضايت از زندگي در زنان شاغل
 
احدي بتول*,نريماني محمد,ابوالقاسمي عباس,آسيايي مريم
 
* دانشگاه محقق اردبيلي
 
 

هدف از انجام پژوهش حاضر، تعيين ارتباط هوش هيجاني، سبك هاي اسنادات و خودكارآمدي با رضايت از زندگي در زنان شاغل شهرستان بجنورد بود. جامعه اين پژوهش كليه زنان شاغل 30 تا 40 ساله اي بود كه به طور تمام وقت در بخش دولتي شهرستان بجنورد در سال 1384 مشغول به كار بودند كه از ميان آنان، نمونه اي به حجم 120 نفر به روش تصادفي طبقه اي انتخاب گرديد. جهت جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه هاي هوش هيجاني، خودكارآمدي، سبك هاي اسنادات و رضايت از زندگي استفاده شد. يافته ها نشان داد: بين هوش هيجاني و خودکارآمدي با رضايت از زندگي رابطه مثبت معنادار وجود دارد. بين سبک هاي اسنادات و رضايت از زندگي رابطه معني داري ديده نشد. نتايج رگرسيون نشان داد که خودکارآمدي توان پيش بيني رضايت از زندگي را دارد.

 
كليد واژه: هوش هيجاني، سبك اسناد، خودكارآمدي، رضايت از زندگي، شاغل فايل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:59 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها