پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
8 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(2):127-148. |
|
بررسي ارتباط سلامت سازماني مدرسه و تعهد سازماني دبيران دبيرستان هاي پسرانه استان اردبيل |
|
زاهدبابلان عادل,عسكريان محمد,بهرنگي محمدرضا,نادري عزت اله |
|
|
اين پژوهش به منظور بررسي ارتباط سلامت سازماني ادراك شده به وسيله دبيران با تعهد سازماني آنان در دبيرستان هاي استان اردبيل اجرا شد. سلامت سازماني در اين پژوهش بر اساس مفهوم سازي هوي و همكاران (1991) به عنوان يك سازه شامل هفت بعد يگانگي نهادي، نفوذ مدير، ملاحظه گري، ساخت دهي، پشتيباني منابع، روحيه و تاكيد علمي عملياتي شد و براي سنجش تعهد سازماني دبيران از مدل سه بعدي مي ير و آلن (1990) استفاده شد. جامعه آماري پژوهش را كليه معلمان رسمي و پيماني مرد دبيرستان هاي دولتي استان اردبيل در سال تحصيلي 86ـ85 تشكيل مي داد كه تعداد آن ها در 359 دبيرستان 19 منطقه آموزشي، 1935 نفر بود. از ميان اين تعداد بر اساس فرمول كوكران و جدول كرجسي-مورگان نمونه اي به حجم 350 نفر به روش نمونه گيري چند مرحله اي انتخاب شد. روش اين پژوهش توصيفي-همبستگي است و به منظور گردآوري داده ها از دو پرسش نامه OHI-S و OCQ ويراست جديد استفاده شد. تحليل داده هاي به دست آمده حاكي از آن است كه ميانگين سلامت سازماني و تعهد سازماني به گونه معني داري بالاتر از متوسط مفهومي است. سلامت سازماني و ابعاد هفت گانه آن با تعهد سازماني و انواع سه گانه آن همبستگي مثبت دارد. دبيرستان هايي كه سلامت سازماني بالايي دارند، معلمان متعهدتري دارند. از ميان ابعاد سلامت سازماني، روحيه، تاكيد علمي، نفوذ مدير، پشتيباني منابع و ساخت دهي قابليت پيش بيني تعهد سازماني را دارند و 40 درصد از واريانس تعهد سازماني به وسيله تغييرات اين پنج بعد قابل تبيين مي باشد. از ميان سطوح سه گانه سلامت سازماني نيز سطح فني و اداري قابليت پيش بيني تعهد سازماني را دارند (r2=0/03). از ميان متغيرهاي پيش بين سهم نفوذ مدير، روحيه و پشتيباني منابع از ابعاد سلامت سازماني و سطح فني از سطوح سلامت سازماني در پيش بيني تعهد سازماني بيشتر از ديگران است.
|
|
كليد واژه: سلامت سازماني، جو سازماني، تعهد سازماني، تعهد عاطفي، تعهد مستمر، تعهد هنجاري |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 22 اردیبهشت 1391 8:57 AM
تشکرات از این پست