0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(2):0-0.
 
مطالعه مقايسه اي دسترس پذيري وب سايت وزارتخانه هاي ايران بر اساس شاخص هاي کنسرسيوم وب جهان گستر و تجارب کاربران
 
حسن‌ زاده محمد*,نويدي فاطمه
 
* تهران، دانشگاه تربيت مدرس، دانشكده علوم انساني، اتاق 324
 
 

دسترس پذيري يکي از مهمترين ارکان و پيش نيازهاي وب سايت ها در راستاي ارايه خدمات بهينه به کاربران و مخاطبان آنهاست. با توجه به مطرح شدن ايده دولت الکترونيک اهميت دسترس پذيري در وب سايت هاي دولتي بيش از پيش آشکار شده است. با توجه به اهميت موضوع، در اين مقاله تلاش شده است تا نتايج حاصل از ارزيابي دسترس پذيري وب سايت وزارتخانه هاي جمهوري اسلامي ايران (21 وزارتخانه) بر اساس شاخص هاي کنسرسيوم جهاني وب جهان گستر و مقايسه آن با نتايج حاصله از تجارب کاربران ارايه شود. نتايج نشان داد از لحاظ ارزيابي دستي، ميزان دسترس پذيري وب سايت وزاتخانه هاي ايران پايين تر از متوسط مي باشد و از لحاظ ارزيابي تجارب کاربر نيز ميزان دسترس پذيري وب سايت وزارتخانه هاي دولت جمهوري اسلامي ايران كمي بالاتر از متوسط است. ميانگين ارزيابي دستي بر اساس شاخص هاي کنسرسيوم وب جهان گستر، 32/46 درصد (پايين تر از متوسط) و ميانگين ارزيابي تجارب کاربر، 4/64 درصد (كمي بالاتر از متوسط) ارزيابي شد. نتايج همچنين نشان داد که بين دسترس پذيري وب سايت وزارتخانه هاي دولت جمهوري اسلامي ايران بر اساس دو شيوه ارزيابي شاخص هاي استخراجي از كنسرسيوم وب جهان گستر و تجارب كاربران تفاوت معني داري وجود ندارد.

 
كليد واژه: دسترس پذيري، وب سايت، وزارتخانه ها، دولت جمهوري اسلامي ايران، ارزيابي دستي، تجارب کاربران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:54 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(2):0-0.
 
وب سنجي دانشگاه هاي دولتي كشور
 
نوكاريزي محسن*
 
 
 

در اين مقاله وب سايت هاي دانشگاه هاي زير پوشش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزشي پزشكي با استفاده از روش وب سنجي بررسي شده است. كل پيوندها، پيوندهاي دريافتي، هم پيوندي ها، ميزان رويت، عامل تاثيرگذار خالص و تجديد نظر شده وبي و همكاري گروهي ميان دانشگاه ها تحليل شده است. از ميان 119 وب سايت دانشگاه ها، به دليل مشكلات فني فقط 111 دانشگاه بررسي شد. اين تعداد در بخش تحليل هم پيوندي ها و تعيين وب سايت هاي پربسامد، به 101 وب سايت كاهش يافت. نتايج نشان داد وب سايت دانشگاه علوم بهزيستي داراي بالاترين و وب سايت علوم پزشكي قم داراي پايين ترين ميزان رويت بودند. ضريب تاثيرگذاري كلي وب سايت دانشگاه علوم پزشكي شاهرود با 44/6، بالاترين و دانشگاه  علوم پزشكي رفسنجان با 08/0، پايين ترين بودند. از نظر عامل تاثيرگذار تجديد نظر شده، وب سايت دانشگاه محقق اردبيلي با 5/3 در رتبه نخست و وب سايت سه دانشگاه (گيلان، علوم پزشكي شهيد بهشتي، و علوم پزشكي گيلان) با 04/0 در رتبه آخر قرار گرفتند. در اين مطالعه وب سايت 23 دانشگاه به عنوان هسته انتخاب شد. يافته هاي ناشي از تحليل هم پيوندي اين وب سايت ها به روش دسته بندي خوشه اي و مقياس چندبعدي نشان داد كه آن ها در 9 خوشه با هم دسته شدند و فقط در روش نخست، 16 وب سايت به صورت مستقل باقي ماندند.

 
كليد واژه: وب سنجي، ميزان رويت، وب سايت دانشگاه هاي ايران، تحليل پيوند، تحليل وب سايت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:54 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(2):0-0.
 
شناسايي مسايل و عوامل مطرح در تدوين برنامه راهبردي پيشنهادي براي گروه آموزشي کتابداري و اطلاع رساني دانشگاه فردوسي مشهد
 
پريرخ مهري,ارسطوپور شعله
 
 
 

امروزه بسياري از سازمانها و نهادها براي ايجاد تحول از برنامه ريزي راهبردي استفاده مي کنند. برنامه ريزي راهبردي يکي از راه حلهاي جلوگيري از اشتباه ها و هم راستا شدن فعاليتها با اهداف و پيش بيني آينده بشمار مي آيد. اين نوع برنامه ريزي ابزار مناسبي براي مديريت تحول در نهادهايي آموزشي و پزوهشي است. در اين رابطه، گروه کتابداري و اطلاع رساني دانشگاه فردوسي که سابقه طولاني دارد و در سه مقطع کارشناسي تا دکترا دانشجو پذيرفته نيز مي تواند از اين نوع برنامه ريزي براي کنترل کيفيت و تعيين چشم انداز آينده استفاده کند. در اين راستا، طرح پژوهشي براي طراحي برنامه راهبردي پيشنهادي اين گروه پيشنهاد شد. مقاله حاضر گزارش خلاصه اي از آن طرح مي باشد. براي فراهم کردن امکان ارايه اين طرح و بر اساس مراحل برنامه ريزي راهبردي، به مطالعه امکانات و تحولات برون دانشگاهي و برون کشوري پرداخته شد، وضعيت گروه و امکاناتي که در اختيار دارد از ديدگاه سه گروه دانشجويان شاغل به تحصيل، دانش آموختگان کارشناسي ارشد و دکترا و نيز اعضاي هيات علمي گروه و مسوولان دانشکده مورد سنجش قرار گرفت. اين اطلاعات از طريق پرسشنامه، مصاحبه و سياهه وارسي گردآوري شد. اطلاعات بدست آمده بر اساس تحليل SWOT، مورد مقايسه و بررسي قرار گرفت و توانمنديها، ضعفها، تهديدها و فرصتها شناساي شد. تحليل اين عناصر امکان طراحي برنامه پيشنهادي را بوجود آورد. براي اينکه بتوان از اين برنامه براي اجرا بهره گرفت، برنامه اجرايي اوليه نيز طراحي و در اين مقاله ارايه شد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:54 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(2):5-26.
 
تحليل و مقايسه شبکه مفهومي حاکم بر سر عنوان موضوعي و متون فارسي کتابداري و اطلاع رساني بر اساس رويکرد تحليل حوزه
 
اخوتي مريم,داورپناه محمدرضا,دياني محمدحسين,شعباني وركي بختيار
 
 
 

هدف نظام هاي سازماندهي دانش کمک به بازيابي کارآمد است و نظام بازيابي نيز متاثر از نظام ذخيره سازي مي باشد. از طرف ديگر، وضعيت هر حوزه از دانش را متن هاي آن حوزه تعيين مي کند، بنابراين، لازم است باز نمون کلامي نظام سازماندهي {رده بندي} با عنصرهاي کلامي متن هاي توليد شده همخواني داشته باشد. از آنجا که مبناي نظام ذخيره و بازيابي اطلاعات به زبان فارسي در کتابخانه هاي کشور "سرعنوان هاي موضوعي فارسي" است، پژوهش حاضر بر آن است که به روش تحليل محتوا به تحليل و مقايسه شبکه مفهومي حاکم بر سرعنوان موضوعي فارسي و متون فارسي کتابداري و اطلاع رساني بپردازد تا مشخص گردد سرعنوان هاي موضوعي فارسي تا چه اندازه شبکه مفهومي موجود در متن هاي کتابداري و اطلاع رساني را منعکس مي سازد. جامعه پژوهش متشکل از 392 عنوان کتاب و 782 عنوان مقاله منتشر شده طي سال هاي 85-81 است که حجم نمونه اي به ميزان 99 عنوان کتاب و 197 عنوان مقاله به روش نمونه گيري منظم انتخاب شد. يافته هاي پژوهش نشان داد که شبکه مفهومي حاصل از مقالات با شبکه مفهومي بدست آمده از کتاب ها متفاوت مي باشد؛ به علاوه تفاوت معني داري ميان شبکه مفهومي سرعنوان موضوعي فارسي با شبکه مفهومي حاصل از تحليل حوزه اي متن هاي فارسي کتابداري و اطلاع رساني وجود دارد. بنابراين ساختار شبکه مفهومي سرعنوان هاي موضوعي فارسي، نيازمند بازنگري و تجديدنظر است.

 
كليد واژه: شبكه مفهومي، تحليل حوزه، سرعنوان هاي موضوعي فارسي، كتابداري و اطلاع رساني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:54 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 11 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(2):227-250.
 
بررسي عوامل موثر بر تجربه پژوهشي دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه فردوسي مشهد
 
بهزادي حسن,داورپناه محمدرضا
 
 
 

پژوهش حاضر با روش پيمايشي عامل هاي تبيين کننده تجربه پژوهشي دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه فردوسي مشهد و عامل هاي اثرگذار بر آن را مورد بررسي قرار داده است. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه اي است که بر مبناي پرسشنامه PREQ طراحي و هنجارسازي شده است. جامعه آماري اين پژوهش آن دسته از دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه فردوسي مشهد مي باشند که در دوره زماني مورد مطالعه، طرح مقدماتي پايان نامه (پروپوزال) آنها در شوراي آموزشي دانشکده به تصويب رسيده است و يا از پايان نامه خود دفاع کرده اند. نمونه مورد بررسي بر اساس نمونه گيري تصادفي طبقه اي تعيين گرديد. يافته هاي پژوهش نشـان داد که: بين تمـــام عامل هاي تبيين کننده تجربه پژوهشي رابطه معناداري وجود دارد. رضايت کلي دانشــجويان از عامل هاي هفت گانه تبيين کننده تجربه پژوهشي، متفاوت است. متغيرهايي مانند جنسيت، مقطع تحصيلي، حوزه آموزشي، ميزان فعاليت علمي و مرحله انجام پژوهش بر ميزان رضايت دانشجويان از عامل هاي تبيين کننده تجربه پژوهشي اثرگذار است. يافته هاي پژوهش نشان داد که به طور کلي، دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه فردوسي مشهد از عامل هاي مختلف تبيين کننده تجربه پژوهشي رضايـت نسبي دارند.

 
كليد واژه: تجربه پژوهشي، عوامل تبيين کننده تجربه پژوهشي، پايان نامه نويسي، دانشجويان تحصيلات تکــميلي، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:54 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 8 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(3):163-176.
 
بررسي رابطه پيامدهاي رهبري و ابعاد سبک رهبري تحول گرا در ميان روساي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي شهر تهران
 
نورشاهي نسرين*
 
* موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي
 
 

هدف از اين مطالعه، بررسي رابطه پيامدهاي رهبري و ابعاد سبک رهبري تحول گرا در ميان روساي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي است. در اين پژوهش 30 نفر از روساي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي شهر تهران و 102 نفر از همکاران مستقيم ايشان مورد مطالعه قرار گرفته اند. به منظور گردآوري داده ها از پرسشنامه رهبري چند عاملي فرم5x  ويراست سوم استفاده شده است. تحليل داده هاي به دست آمده نشان داد که اکثريت روساي مورد مطالعه در پيامد رهبري تلاش بالاتر از حد انتظار نمره بالا و در دو پيامد، اثربخشي و رضايت مندي نمره متوسط اخذ کرده اند. همچنين، اکثريت روساي مذکور در بعد تاثيرگذاري ايده آلينمره بالا، در دو بعد انگيزش الهام بخش و برانگيزندگي ذهني نمره متوسط و در بعد ملاحظه فردي نمره پايين کسب کرده اند. بين نمره روسا در همه ابعاد سبک رهبري تحول گرا با هر سه پيامد رهبري همبستگي مثبت معني دار مشاهده شد. به طور کلي يافته هاي پژوهشي ضرورت تقويت روسا در بعد ملاحظه فردي را نشان مي دهد. همچنين، يافته هاي پژوهش نشان داد که سبک رهبري تحول گرا نقش موثري در افزايش رضايت مندي و تلاش بالاتر از حد انتظار در ميان همکاران روساي مذکور دارد.

 
كليد واژه: پيامدهاي رهبري، تلاش بالاتر از حد انتظار، اثربخشي، رضايت، سبک رهبري تحول گرا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:54 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(1):5-25.
 
رابطه الگوهاي ارتباطي خانواده و کيفيت زندگي دانش آموزان دوره متوسطه شهر شيراز
 
رحيمي مهدي,خير محمد
 
 
 
کيفيت زندگي از اساسي ترين مفاهيم روان شناسي مثبت گراست. هدف پژوهش حاضر بررسي ميزان پيش بيني ابعاد کيفيت زندگي، شامل «سلامت جسمي»، «سلامت روان»، «ارتباطات اجتماعي» و «ادراک محيط زندگي» توسط ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده، شامل «بعد گفت و شنود» و «بعد همنوايي» بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 435 دانش آموز (215 نفر دختر و 220 نفر پسر) دبيرستان هاي مختلف شهر شيراز بودند. براي سنجش کيفيت زندگي از مقياس کوتاه کيفيت زندگي سازمان بهداشت جهاني و براي سنجش ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده از مقياس تجديد نظر شده کوئرنر و فيتزپاتريک استفاده شد. روايي مقياس ها از طريق همساني دروني و پايايي آنها به روش آلفاي کرونباخ تعيين شد. نتايج بيانگر روايي و پايايي مطلوب مقياس ها بود. با استفاده از تحليل رگرسيون چندگانه به روش همزمان ميزان پيش بيني هريک از ابعاد کيفيت زندگي توسط دو بعد گفت و شنود و همنوايي الگوهاي ارتباطي خانواده مورد بررسي قرار گرفت. يافته ها نشان داد که در هر چهار بعد کيفيت زندگي، يعني سلامت جسمي، سلامت روان، ارتباطات اجتماعي و ادراک محيط زندگي، جهت گيري گفت و شنود خانواده پيش بيني کننده مثبت و جهت گيري همنوايي پيش بيني کننده منفي بود. بنابراين، مي توان گفت که ارتقا گفت و شنود خانواده پيش بيني کننده کيفيت زندگي فرزندان است، در حالي که تاکيد بر همنوايي در خانواده از کيفيت زندگي فرزندان مي کاهد.
 
كليد واژه: الگوهاي ارتباطي خانواده، کيفيت زندگي، گفت و شنود، همنوايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:55 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 9 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(3):177-196.
 
رابطه مفهوم خود، ساختار خانواده و نگرش به عملکردهاي تربيتي والدين در نوجواني
 
رضوان خواه مهناز*
 
* مركز تربيت معلم شهيد باهنر
 
 

در پژوهش حاضر، مولفه مفهوم خود و رابطظ آن با ساختار خانواده و شيوه هاي فرزندپروري مورد بررسي قرار گرفته است. تعداد 163 دانش آموز نوجوان با ميانگين سني 16 سال و به تفکيک جنسيت از ميان مدارس متوسطه شهر تبريز انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از مقياس مفهوم خود تنسي متشکل از 84 ماده و مقياس 77 ماده اي عملکرد تربيتي والدين استفاده شد. نتايج بيان گر تفاوت هاي جنسي معني داري در مفهوم خود نبود. دختران در مقايسه با پسران محبت والديني را بيشتر ارزيابي کردند، ولي در نگرش به بعد کنترل والديني تفاوت هاي جنسي معني داري مشاهده نشد. چهار شيوه تربيتي (مقتدر، آزادگذارنده، قدرت طلب و مسامحه کار) در رابطه با مفهوم خود مورد مقايسه قرار گرفت. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل ANOVA گوياي آن بود که نقش اقتدار والديني در ايجاد مفهوم خود بالا در مقايسه با سه شيوه ديگر به مراتب بيشتر بود. همچنين، مفهوم خود، جز در رابطه با تحصيلات مادر، تحت تاثير ساختار فيزيکي خانواده قرار نگرفت.

 
كليد واژه: مفهوم خود، شيوه هاي فرزندپروري، ساختار فيزيکي خانواده، نوجواني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:55 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 10 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(3):197-212.
 
تاملي بر آموزش پذيري مديريت آموزشي: انتقادها و ديدگاه ها
 
سعيدي رضواني محمود*,بهره مند آزاده
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

اين مقاله حاصل بررسي موقعيت مساله زايي است که برخي تحقيقات از جمله مطالعه اي در سطح دانشکده علوم تربيتي آن را به تصوير کشيده اند. آن موقعيت مساله زا عدم توفيق فارغ التحصيلان دوره هاي آکادميک مديريت آموزشي در محيط واقعي سازمان بوده است. در پي آن، اين مساله مطرح شد که چه بسا اصولا فرايند تربيت مديران فرايندي ناشدني است. بنابراين، براي بررسي موضوع" امکان سنجي آموزش مديريت "ديدگاه هاي صاحب نظران بررسي و تحليل گرديد. بر اين اساس، پرسش اساسي اين نوشتار آن است که آيا مديريت آموزشي قابل آموزش است؟ نتايج پيشينه کاوي نشان داد که گروهي از صاحب نظران به دلايلي نظير شکاف ميان تئوري و عمل مديريت قايل به امکان ناپذيري آموزش مديريت هستند. در اين مقاله، نقطه نظرات مخالفان آموزش پذيري مديريت نقد شد و چنين نتيجه شد که نقص مشاهده شده در فارغ التحصيلان، به احتمال بيشتري به کاربران نظريه هاي مديريت (آموزه هاي مديريتي) و نه دانش فعلي مديريت مربوط است. کاستي هاي اين کاربران مي تواند به دو عامل (الف) دريافت آموزش هاي نامناسب و (ب) ويژگي هاي شخصيتي غيرمتناسب با شغل مديريت، مربوط باشد. در صورت پذيرش اصل تعامل آموزه هاي مديريت با ويژگي هاي کاربر (دانشجوي مديريت آموزشي)، بايستي افرادي را در دوره هاي مديريت گزينش نمود که داراي ويژگي هاي اوليه يک مدير موفق باشند. ضمنا مي توان به راهکارهاي ديگري در آموزش مديريت در سطح سازمان هاي آموزشي انديشيد. رويکرد گردش و ارتقاي شغلي همراه با آموزش هاي ضمن خدمت مبتني بر تحقيق عمل يکي از روش هاي موثر مي باشد.

 
كليد واژه: مديريت آموزشي، آموزش پذيري، خصوصيات روان شناختي مديران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:55 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(1):63-77.
 
مقايسه اثربخشي درمان هاي رفتاردرماني شناختي و فلئوکزتين در بهبود مبتلايان به اختلال وسواسي-اجباري
 
فرنام عليرضا*,ايماني مهدي,محمودعليلو مجيد,بخشي پوررودسري عباس
 
* گروه روانپزشکي، دانشگاه علوم پزشکي تبريز
 
 

هدف از اين پژوهش، مقايسه ميزان اثربخشي رفتاردرماني شناختي و فلئوکزتين در بيماران وسواسي-اجباري است. اين بررسي از نوع آزمايشي بود. آزمودنيهاي پژوهش را 42 نفر بيمار وسواسي-اجباري که به صورت جايگزيني تصادفي در سه گروه رفتاردرماني شناختي، فلئوکزتين و ليست انتظار جاي داده شده بودند، تشکيل ميدادند. آزمودنيهاي سه گروه از نظر متغيرهايي چون سن، جنس، سطح تحصيلات و وضيعت تاهل همتاسازي شده بودند. براي گردآوري اطلاعات از پرسشنامه هاي وسواسي-اجباري مادزلي، افسرد گي بک و اضطراب بک استفاده شد. نمره هاي به دست آمده از ارزيابيها در سه مرحله (پيش آزمون، پس آزمون و دو ماه بعد از پس آزمون) به کمک آزمون هاي آماري تحليل واريانس چند متغيره يک راهه و آزمون تعقيبي T توکي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد که در کاهش علايم وسواسي، رفتاردرماني شناختي اثر درماني بيشتري نسبت به فلئوکزتين در کوتاه مدت (P<0.05) و بلند مدت (P<0.01) دارد، و اين تفاوت بين رفتاردرماني شناختي و گروه ليست انتظار در کوتاه مدت و بلندمدت معني دار است (P<0.01)، اما فلئوکزتين فقط در کوتاه مدت تفاوت معني داري با گروه ليست انتظار دارد (P<0.01)، در کاهش علايم افسردگي بيماران وسواسي-اجباري هم فلئوکزتين اثر درماني بيشتري نسبت به رفتار درماني شناختي در کوتاه مدت و بلندمدت دارد (P<0.05)، همچنين، اين تفاوت بين فلئوکزتين و گروه ليست انتظار در کوتاه مدت و بلندمدت معني دار است (P<0.01)، در کاهش علايم اضطراب بيماران وسواسي-اجباري هم بين هيچ کدام از گروه تفاوت معني داري وتجود ندارد. بر پايه يافته هاي اين پژوهش نتيجه گرفته مي شود که رفتاردرماني شناختي در کاهش علايم وسواسي-اجباري و فلئوکزتين هم در کاهش سطح افسردگي اين بيماران اثر درماني عمده دارند. همچنين، رفتاردرماني شناختي در طولاني مدت بيشتر از فلئوکزتين اثرات درماني خود را حفظ مي کند.

 
كليد واژه: اختلال وسواي-اجباري، رفتاردرماني شناختي، فلئوکزتين
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:55 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 9 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(1):148-170.
 
بررسي ابعاد فرهنگ سازماني بر اساس مدل دنيسون از نظر اعضاي هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد
 
رحيم نيا فريبرز,علي زاده مسعود*
 
 
 

هدف اصلي از انجام اين تحقيق شناسايي ابعاد و شاخص هاي موثر بر فرهنگ سازماني در دانشگاه فردوسي مشهد مي باشد. بدين منظور از مدل دنيسون که مدلي نسبتا جديد و کامل است استفاده شده است. اين مدل داراي چهار بعد اصلي انطباق پذيري، درگير شدن در کار، رسالت و سازگاري مي باشد که براي ارزيابي هر بعد اصلي سه شاخص تعريف شده است. داده هاي مربوط به مولفه هاي فرهنگ سازماني بصورت پيمايشي توسط پرسشنامه از اعضاي هيات علمي دانشگاه جمع آوري گرديده است. پايايي مربوط به ابزار سنجش با آلفاي کرونباخ 90/0 محاسبه شد و با استفاده از فرمول کوکران نمونه اي به تعداد 101 نفر تعيين شد. تحليل هاي حاصل از يافته هاي تحقيق اين نتيجه را محقق ساخت که بعد انطباق پذيري بيشترين و بعد درگير شدن در کار و بعد سازگاري کمترين امتياز را به دست آورده اند. و همچنين در بين شاخص هاي دوازده گانه شاخص هاي تغيير پذيري و چشم انداز در حد بالايي قرار گرفته اند و برخي شاخص ها مانند هماهنگي و تيم سازي کمترين امتياز را بدست آورده که نيازمند بهبود مي باشند. از روش آناليز واريانس چند متغيره جهت مقايسه چهار بعد با يکديگر و دوازده شاخص با همديگر استفاده شد که مشخص شد ابعاد و شاخص ها با همديگر تفاوتشان معني دار است. و همچنين نتايج تحليل عاملي نشان داد که از منظر پاسخ دهندگان چشم انداز بيشترين تاثير را بر روي فرهنگ سازماني مي گذارد.

 
كليد واژه: فرهنگ سازماني، مدل دنيسون، انطباق پذيري، درگير شدن در كار، رسالت سازگاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:55 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(2):0-0.
 
بررسي و مقايسه ميزان استناد مقالات مجلات نمايه شده در وب علم آي اس آي (ISI Web of Science) با مجلات راهنماي مجلات دسترسي آزاد (DOAJ) در طول سال هاي 2008-2003
 
سعادت رسول,شعباني احمد
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي ميزان استنادات صورت گرفته از مقالات مجلات پايگاه وب علم آي اس آي به مجلات راهنماي مجلات دسترسي آزاد در طول سال هاي 2008 – 2003 انجام شده است. در اين پژوهش که از روش کتابسنجي و فن تحليل استنادي بهره جويي شده، داده ها از طريق ابزار Cited Reference Search در وب علم آي اس آي گردآوري شده، و با کمک نرم افزار SPSS16 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند. در نهايت مشخص شد که به 321 عنوان مجله (87/10 درصد) از بين 2953 عنوان استناد شده و تعداد استناداتي که به اين مجلات اختصاص يافته، 19050 استناد مي باشد. در اين ميان، حوزه علوم پايه با 10116 استناد (1/53 درصد)، حوزه علوم بهداشت و پزشکي با 5965 استناد (31/31 درصد)، حوزه فني و مهندسي با 1436 استناد (54/7 درصد)، حوزه علوم اجتماعي با 832 استناد (37/4 درصد)، و حوزه هنر و علوم انساني با 701 استناد (68/3 درصد)، به ترتيب به عنوان حوزه هاي اول تا پنجم از لحاظ ميزان استناد شناخته شدند. با توجه به اين موارد مشخص شد که ميزان گرايش به مجلات دسترسي آزاد در موضوعات حوزه علوم پايه نسبت به مجلات در چهار حوزه ديگر و نيز ميزان گرايش به اين مجلات در حوزه هاي علوم پايه و علوم بهداشت و پزشکي در حالت کلي تفاوت چشمگيري با موضوعات حوزه هنر و علوم انساني و علوم اجتماعي دارد. از طرفي، نتايج آزمون مجذور خي (c2) حاکي از اين نکته است که تفاوت معناداري از لحاظ ميزان استنادات بين حوزه هاي پنج گانه مذکور وجود دارد.

 
كليد واژه: مجلات دسترسي آزاد، راهنماي مجلات دسترسي آزاد، وب علم آي اس آي، تحليل استنادي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:56 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 11 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(1):185-196.
 
بررسي تاثير دستكاري انگيزشي بر روي سرعت پردازش مغزي در افرادي با حساسيت بالا در سيستم هاي بازدارنده/فعال ساز رفتاري
 
صبوري مقدم حسن,بخشي پوررودسري عباس,عشايري حسن,قادري پاكدل فيروز,گروسي فرشي ميرتقي
 
 
 

هدف پژوهش حاضر، بررسي تاثير دستكاري انگيزشي بر روي سرعت پردازش مغزي در افرادي با حساسيت بالاي BAS و افرادي با حساسيت بالاي BIS بود. در واقع، اين پژوهش به دنبال فراهم كردن حمايتي براي تاثير همخواني در يادگيري در مدل گري، در مقايسه با مدل آيزنگ، مي باشد. براي اين منظور، 35 آزمودني BAS و 28 آزمودني BIS انتخاب شدند و تحت سه مرحله دستكاري انگيزشي (مرحله فقدان دستكاري انگيزشي، مرحله تنبيهي، و مرحله تشويقي) قرار گرفته و زمان واكنش تمايزي آنها سنجيده شد. داده ها با استفاده از روش آماري MANOVA مورد تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد كه سرعت پردازش افراد BAS در شرايط تشويقي و سرعت پردازش افراد BIS در شرايط تنبيهي افزايش مي يابد. اين نتايج تاييدي براي مدل همخواني گري، در مقايسه با آيزنگ، فراهم نمود.

 
كليد واژه: سيستم فعال ساز/بازدارنده رفتاري، دستكاري انگيزشي، سرعت پردازش مغزي، همخواني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:56 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 12 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(1):197-213.
 
نقدي بر انسان شناسي تيلوريسم و پيامدهاي آن در مديريت آموزشي
 
سرمدي محمدرضا*,پاك سرشت محمدجعفر,صفايي مقدم مسعود,مهرعلي زاده يداله
 
* دانشگاه پيام نور
 
 

در جهان امروز، كمتر كسي مي تواند با نگاه مكانيستي به مديريت سازمان ها و بالاخص مديريت آموزشي بنگرد. به ويژه در دهه هاي اخير، عواملي همچون آگاهي، انديشه و آزادي در نظام هاي آموزشي به طور فزاينده اي مورد تاكيد قرار مي گيرد. علي رغم اين سير پيشرونده علمي، به مباني فلسفي اين نظريه ها و روند شكل گيري آنها توجه لازم مبذول نشده است. مديريت آموزشي علمي جوان است و لازم است از لحاظ فلسفي پشتيباني شود. در همين راستا، پژوهش حاضر به بررسي مبناي انسان شناسي تيلوريسم به عنوان اولين نظريه علمي مديريت پرداخته و پيامدهاي آن را در مديريت آموزشي به نقد مي كشد. نتايج تحقيق حاكي از آن است كه طبق اين تئوري، انسان به عنوان يك موجود مادي نگريسته مي شود كه مرتبا بايد كنترل شود. منابع نيروي انساني برابر با منابع نيروي صنعتي فرض مي شوند و انسان بر مبناي اين تئوري، انساني منطقي-اقتصادي و واحد تجزيه و تحليل مديريت در سازمان است. به همين سياق، مديريت آموزشي از اقتدار عقلايي-قانوني براي اداره مدرسه بهره مي جويد و در شيوه هاي كنترل معلمين و شاگردان تمركز شديد وجود دارد و نقش هنجارها به عنوان عوامل كنترل كننده رفتارهاي انساني به حداقل كاهش مي يابد.

 
كليد واژه: تيلوريسم، انسان شناسي، مديريت آموزشي، سازمان دهي معقول، دانش علمي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:56 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(2):27-48.
 
مطالعه پديده هاي حوزه علوم کتابداري و اطلاع رساني در پرتو نظريه هاي معنايي
 
شريف عاطفه*
 
 
 

عصر اطلاعات، پيچيدگي فرايندها و ارتباط ميان پديده ها را بيش از پيش آشکار ساخته است. مفاهيم و معنا از مقوله هاي اصلي علم اطلاع رساني هستند و به حوزه معني شناسي ارتباط مي يابند. اين مقاله با هدف تمرکز بر نظريه هاي معنايي و بيان تاثير مستقيم و غيرمستقيم آن بر مطالعه پديده هايي چون "بازنمون" و "ربط" در حوزه کتابداري و اطلاع رساني نگارش يافته است. به اين منظور برخي از نظريه هاي معنايي و گوشه اي از تاثير آن نظريه ها بر اين حوزه مورد بررسي قرار گرفته است. همچنين معنا در فرايند ارتباطي، اهميت اشتراک در معني و بافت غير زباني در درک معني مورد تاکيد قرار گرفت. در ادامه نظريه تحليل حوزه يورلند و امکان ساخت و توسعه ابزارهاي بازنمون دانش با اين رويکرد مورد اشاره قرار گرفته است.

 
كليد واژه: معني شناسي، نظريه هاي معنايي، بازيابي اطلاعات، بازنمون، ربط
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:56 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها