پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
2 : انديشه هاي نوين تربيتي تابستان 1388; 5(2):25-54. |
|
ارزشيابي اجراي آزمايشي طرح تاسيس مجتمع هاي آموزشي تربيتي در ايران |
|
نويدي احمد* |
|
* پژوهشگاه تعليم و تربيت |
|
براي ارزشيابي طرح مجتمع هاي آموزشي، اطلاعات لازم از منابع متعدد و با استفاده از ابزارهاي مختلف (مطالعه اسناد، مصاحبه و پرسشنامه) جمع آوري شد. در سطح كشور، حجم نمونه آماري 3674 نفر بود كه از ميان گروه هاي مختلف انتخاب شدند: و با 64 نفر كارشناس، 56 نفر رئيس مجتمع آموزشي، 42 نفر نماينده انجمن اوليا و مربيان در هيات امنا، 50 نفر نماينده معلمان در هيات امنا، 52 نفر مديران مدارس در هيات امنا، 40 نفر نماينده آموزش و پرورش در هيات امنا مصاحبه شد. همچنين، تعداد 220 مدير مدرسه، 1000 معلم، 1050 ولي دانش آموز و 1100 دانش آموز، به پرسشنامه هاي ويژه پاسخ دادند. يافته هاي مطالعه حاضر نشان داد كه بيشتر افراد نمونه آماري دستورالعمل اجراي طرح را مناسب ارزيابي كرده اند، ولي تاسيس مجتمع هاي آموزشي را مستلزم تامين شرايط ويژه اي دانسته اند كه از اين شرايط غفلت شده است. بسياري از مصاحبه شونده ها درباره افزايش اختيار مديران مدارس ابراز ترديد كرده يا به كاهش اختيار مديران مدارس در اثر تاسيس مجتمع اشاره كرده اند. بيش از 70 درصد اعضا هيات هاي امنا، مديران مدارس، معلمان، دانش آموزان و اوليا آنها درباره جنبه هاي مختلف طرح و وظايف اختصاصي خود ابهام دارند. بنابراين، اطلاع رساني و نظارت از حوزه ستادي و سازمان آموزش و پرورش استان بسيار ضعيف ارزيابي مي شود. مدارس عضو مجتمع هاي فعال در برخي زمينه ها (برگزاري جلسه هاي آموزش خانواده، اردوهاي دانش آموزي، مسابقه هاي علمي و استفاده مشترك از امكانات آموزشي) همكاري كرده اند، ولي وسعت و كيفيت فعاليت ها در حد مطلوب نبود و تاثير اختصاصي طرح مورد نظر بر فعاليت ها و عملكرد مدارس عضو ناچيز ارزيابي مي شود. بيش از 70 درصد عوامل اصلي مجتمع ها، اعتقاد دارند كه در اثر تاسيس مجتمع هاي آموزشي در برنامه مدارس عضو تغييرات محسوسي به وجود نيامده است. مجموعه شواهد فراهم شده نشان مي دهد كه در زمينه مديريت منابع مالي و نيروي انساني و فضا و تجهيزات آموزشي اقدام مهمي انجام نشده است. موفقيت آميز نبودن طرح را مي توان به چند عامل اساسي نسبت داد كه يكي از آنها واكنش گروه هاي ذي نفع نسبت به طرح است. بي تفاوتي يا ضعف احساس تعهد عوامل انساني نسبت به طرح كاملا مشهود بوده و كمبود انگيزه در همه سطوح اداري به چشم مي خورد. به همين دليل، طرح به صورت خيلي ناقص اجرا شده است. در واقع، شرايط مطلوب براي اجراي طرح مجتمع هاي آموزشي در ايران فراهم نبوده است.
|
|
كليد واژه: مجتمع آموزشي، مدارس خوشه اي، ارزشيابي آموزشي، اجراي آزمايشي، طرح آزمايشي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:50 AM
تشکرات از این پست