0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(1):133-150.
 
بررسي رابطه تسلط ربع هاي مغزي مديران آموزشي با سطح اثربخشي عملکردآن ها
 
مقدسي اكرم*,سيدعباس زاده ميرمحمد,غنايي چمن آباد علي
 
* دانشگاه اروميه
 
 

هدف اين پژوهش بررسي رابطه تسلط سبک تفکر ربع هاي مغزي مديران آموزشي با سطح اثربخشي عملکرد آنها مي باشد. نمونه مورد مطالعه شامل 103 نفر از مديران و 412 نفر از دبيران مقطع متوسطه شهر مشهد در سال تحصيلي 88،1387 مي باشندکه به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبي انتخاب شده اند. در اين پژوهش، از پرسشنامه 60 سوالي سنجش تسلط مغزي هرمن (حوريزاد، 1385: 264) جهت سنجش تسلط سبک تفکر ربع هاي مغزي مديران و از پرسشنامه 35 سوالي سنجش اثربخشي مدل پارسونز (فرخ نژاد، 1376) جهت سنجش اثربخشي عملکرد مديران استفاده شد. بر اساس يافته هاي به دست آمده متغيرهاي پيش بين تسلط ربع مغزي،  D, C, Aو (P<0.01) قادر به پيش بيني متغير ملاک (اثربخشي عملکرد مديران) بودند. همچنين، نتايج نشان دادند تسلط ربع مغزي B قادر به پيش بيني اثربخشي عملکرد مديران نمي باشد.

 
كليد واژه: مديريت آموزشي، اثربخشي، ربع هاي مغز، سبک تفکر، تسلط مغز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:50 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 8 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(1):151-170.
 
توانايي برنامه ريزي و سازمان دهي در کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه، فزون کنشي
 
مشهدي علي*,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم,آزادفلاح پرويز,سلطاني فر عاطفه
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

هدف پژ‍وهش حاضر مقايسه عملکرد کودکان مبتلا به اختلالADHD  و کودکان عادي در آزمون هاي برنامه ريزي است. بدين منظور، 45 کودک مبتلا به اختلال نارسايي توجه، فزون کنشي 7 تا 12 سال شهر مشهد با استفاده از آزمون هايSNAP، CBCL، TRF، 4-CSI، و نيز مصاحبه باليني شناسايي و در سه زيرريخت غلبه با نارسايي توجه، غلبه با فزون کنشي/تکانش گري و زيرريخت ترکيبي جاي گرفتند. بدين ترتيب، در هر زيرريخت اين اختلال 15 کودک مبتلا قرارگرفت. همچنين، 15 کودک عادي سنين 7 تا 12 سال نيز به عنوان گروه کنترل از طريق شيوه نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند. به منظور اندازه گيري کنش اجرايي برنامه ريزي از آزمون برج لندن، آزمون مازهاي پرتئوس و خرده آزمون مازهاي وکسلر استفاده گرديد. تحليل داده ها با استفاده از آزمون هاي آماري تحليل واريانس چند متغيري (MANOVA)، تحليل واريانس تک متغيري(ANOVA)  و آزمون توکي نشان داد که کودکان مبتلا به اين اختلال در مقايسه با گروه کنترل عملکرد ضعيف تري در آزمون هاي برنامه ريزي دارند. در بررسي عملکرد زيرريخت ها تفاوت معناداري بين آنها مشاهده نگرديد، هرچند که عملکرد کودکان مبتلا به زيرريخت ترکيبي در اين آزمون ها بهتر بود. در بررسي مولفه هاي مختلف آزمون برج لندن نيز تفاوت معناداري بين گروه کنترل و کودکان مبتلا به اين اختلال در زمان کل آزمايش، زمان آزمايش، تعداد خطا و امتياز کل به دست آمد. در مجموع، نتايج پژ‍وهش از ضعيف تر بودن توانايي برنامه ريزي و سازمان دهي کودکان مبتلا بهADHD  حمايت کرد.

 
كليد واژه: اختلال نارسايي توجه، فزون کنشي، زيرريخت،کنش اجرايي، برنامه ريزي و سازماندهي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:50 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 9 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(1):171-188.
 
بررسي تاثير حرکات ريتميک يوگا بر تعاملات اجتماعي کودکان کم توان ذهني (پسر) مقطع ابتدايي شهر سنگان، خواف
 
قنبري هاشم آبادي بهرام علي*,سعادت معصومه
 
* دانشگاه فروسي مشهد
 
 

ارتباط مهارت هاي حرکتي با ساير جنبه هاي شخصيت از قبيل خود پنداري، رفتار اجتماعي و...، لزوم پرداختن به مهارت ها و فعاليت هاي حرکتي را به عنوان يک ضرورت در روان شناسي مطرح مي کند. مطالعه و تحقيق در حيطه مهارت هاي اجتماعي، براي افراد با نيازهاي ويژه سودمند است. مسئولان با شناخت و آگاهي از اين مهارت ها و تاثيرگذاري آن بر رفتار و فعاليت هاي تحصيلي و شغلي، به ضرورت اقدامات پشتيباني کننده در اين زمينه واقف مي شوند و با ايجاد امکانات مناسب، زمينه را براي پيشرفت افراد مهيا مي سازند. در اين راستا، پژوهش حاضر به بررسي تاثير حرکات ريتميک يوگا بر تعاملات اجتماعي کودکان کم توان ذهني پرداخته است. به اين منظور 12 نفر دانش آموز کم توان ذهني، 6 نفر در گروه کنترل و 6 نفر در گروه آزمايش، به روش نمونه گيري هدفمند، به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. اين گروه در رده سني 7 تا 10 سال و با بهره هوشي 75 تا 85 مورد بررسي قرار گرفتند. در اين پژوهش از پرسشنامه رشد اجتماعي وايلند استفاده شده است. در اين مطالعه، بهبودي معني دار از نظر آماري در تمامي آبعاد 8 گانه مربوط به سنجش سلامت مهارت هاي اجتماعي موجود در پرسشنامه وايلند ملاحظه گرديد.

 
كليد واژه: حرکات ريتميک يوگا، تعاملات اجتماعي، کودک کم توان ذهني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:50 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 10 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(1):189-210.
 
تاثير بازانديشي در عمل بر تفکر انتقادي دانشجو، معلمان مراکز تربيت معلم تبريز
 
بدري گرگري رحيم*,فتحي‌ آذر اسكندر,حسيني نسب سيدداوود,مقدم محمد
 
* دانشگاه تبريز
 
 

پژوهش حاضر با هدف تعيين تاثير بازانديشي در عمل بر تفکر انتقادي دانشجو معلمان انجام گرفت. طرح پژوهشي از نوع طرح هاي عاملي (عامل جنسيت با دو سطح و عامل کاربندي با دو سطح «روش باز انديشي در عمل و روش سنتي») بود. آزمودني ها را 93 نفر از دانشجويان مراکز تربيت معلم چهارگانه تبريز در دو گروه آزمايش (24 دختر و 22 پسر) و دو گروه شاهد (25 دختر و 22 پسر) تشکيل دادند. به منظور جمع آوري اطلاعات از دو ابزار آزمون تفکر انتقادي واتسون – گليزر (فرم الف) با پنج مولفه (استنباط، تشخيص پيش فرض ها، استنتاج، تعبير و تفسير و ارزشيابي دلايل) و پرسشنامه آمادگي تفکر انتقادي کاليفرنيا با هشت مولفه (حقيقت جويي، گرايش به موقعيت مساله، اعتماد به قضاوت خود، تحليلي بودن، کنترل خود، کنجکاوي ذهني، عمل منظم و پختگي در قضاوت) استفاده شد. براي تجزيه وتحليل اطلاعات از روش هاي تحليل کوواريانس چند متغيري استفاده گرديد. نتايج تحقيق نشان دادکه روش باز انديشي در عمل موجب رشد مهارت تفکر انتقادي (استنتاج قياسي) و گرايش تفکر انتقادي (کنجکاوي ذهني، عمل منظم و پختگي در قضاوت) دانشجو معلمان مي شود. بين دانشجو معلمان دختر و پسر از نظر تاثير باز انديشي بر تفکر انتقادي تفاوتي وجود نداشت.

 
كليد واژه: بازانديشي، تفکر انتقادي، گرايش تفکر انتقادي، دانشجو معلم، آزمون واتسون گليزر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:50 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 11 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(1):211-234.
 
ذهنيت فلسفي و سبک رهبري مديران (مورد بررسي: دانشگاه فردوسي مشهد)
 
جاويدي كلاته جعفرآبادي طاهره*,ابوترابي رزيتا
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

بررسي رابطه ذهنيت فلسفي و سبک رهبري مديران در دانشگاه فردوسي مشهد، هدف اصلي اين مقاله مي باشد. در اين پژوهش، مديران دانشگاه فردوسي مشهد به عنوان گروه مورد بررسي(n=88)  مورد مطالعه قرار گرفتند. براي سنجش سبک رهبري از پرسشنامه سبک رهبري و براي سنجش ذهن فلسفي از پرسشنامه ذهنيت فلسفي استفاده شده است. تحقيق حاضر با استفاده از شيوه کمي غيرآزمايشي تبييني مقطعي انجام شده، و براي تحليل داده ها از تحليل واريانس، آزمون تعقيبي LSD و آزمون t استفاده شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد که بين سبک هاي رهبري مديران بر حسب ذهنيت فلسفي آنان تفاوت معني داري وجود دارد. اين بدان معني است که مديراني که در پرسشنامه ذهنيت فلسفي نمره بالاتري کسب کردند، بيشتر به استفاده از سبک رهبري تيمي گرايش دارند. در نتيجه، نياز به تقويت خصوصيات ذهن فلسفي شامل جامعيت، ژرف نگري و انعطاف پذيري، در مديران دانشگاه با نظر به يافته هاي اين تحقيق بارز و نمايان گشته است.

 
كليد واژه: ذهن فلسفي، جامعيت، تعمق، انعطاف پذيري، سبک هاي رهبري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:51 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 13 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(1):261-278.
 
مقايسه وضعيت سلامت روان پدران و مادران کودکان کم توان ذهني آموزش پذير شهر مشهد
 
كيميايي سيدعلي*,مهرابي بشرآبادي حسين,ميرزايي زهرا
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

هدف مطالعه حاضر، مقايسه وضعيت سلامت روان والدينِ داراي فرزند کم  توان ذهني آموزش پذير و ابعاد مختلف آن شامل افسردگي، اضطراب، شکايت هاي جسماني و اختلال در عملکرد اجتماعي مي باشد. پژوهش حاضر، يک مطالعه پيمايشي بر روي 191 پدر و مادر داراي فرزند کم توان ذهني آموزش پذير (114=مادر و 77=پدر) است که فرزندان آن ها در 28 مدرسه استثنايي شهر مشهد در سال تحصيلي 88،1387 مشغول به تحصيل بودند. روش نمونه گيري، روش خوشه اي ـ تصادفي چند مرحله اي بود. پس از نمونه گيري، وضعيت سلامت روان آن ها به کمک پرسشنامه سلامت عمومي مورد ارزيابي قرار گرفت و مشخصات دموگرافيک آن ها نيز به کمک پرسشنامه محقق ساخته گردآوري شد. جهت تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصيفي، آزمونt مستقل و آزمون غيرپارامتريک يومن ـ ويتني به منظور مقايسه ميانگين در دو گروه استفاده شد. از 191 پدر و مادر داراي فرزند کم توان ذهني اين مطالعه، تعداد مادران 114 نفر (6.59%) با ميانگين سني 38 و با دامنه سني 25،58 سال و 2.62% آن ها بي سواد يا داراي سواد ابتدايي بودند و پدران 77 نفر (3.40%) با ميانگين سني 41 سال و دامنه سني 28،60 سال و 8.42% بي سواد يا داراي سواد ابتدايي بودند. با توجه به نمره ميانگين سلامت روان براي کل والدين (4.29=`Xبا SD=11.7)، تمام آن ها در سلامت روان مشکلات جدي داشتند، ولي تفاوت معناداري بين پدران و مادران اين کودکان به لحاظ ميزان اختلال در سلامت روان وجود نداشت و هر دو گروه به يک ميزان از مشکلات سلامت روان رنج مي بردند (p<0.05). همچنين بين شکايت هاي جسماني آن ها نيز تفاوتمعناداري وجود نداشت (p<0.05)، اما بين اضطراب و افسردگي والدين کودکان کم توان ذهني متفاوت معنادار بود و مادران سطح اضطراب و افسردگي بيشتري در مقايسه با پدران داشتند (p>0.05). اما بين شدت اختلال در عملکرد اجتماعي پدران و مادران تفاوت معناداري وجود نداشت (p<0.05).

 
كليد واژه: سلامت روان، پدران و مادران، كم توان ذهني آموذش پذير
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:51 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 12 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(1):235-260.
 
بررسي تطبيقي عنصر محتوا در برنامه درسي آموزش عمومي علوم ايران و چند کشور جهان
 
جعفري هرندي رضا*,ميرشاه جعفري سيدابراهيم,لياقت دار محمد‌جواد
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

اين مقاله بخشي از يک پژوهش کيفي است که با دو روش تطبيقي و توصيفي، تحليلي به بررسي عنصر محتوا در برنامه درسي آموزش علوم ايران و چند کشور جهان پرداخته است. بدين منظور، اسناد و مدارک مربوط به اين موضوع در کشورهاي پيشرو در زمينه علوم و فناوري (کشورهاي منتخب) گردآوري و به توصيف، تفسير، هم جواري و مقايسه آن ها پرداخته شده تا نتايج پژوهش آماده شود. مقاله حاضر تلاش مي نمايد تا عنصر محتوا از برنامه درسي آموزش علوم ايران و کشورهاي منتخب را مورد مطالعه و بررسي قرار دهد. با مقايسه نتايج مشخص شد که در کشورهاي مورد مطالعه، محتواي انتخابي حول زمينه هاي چهارگانه علوم شامل فيزيک، شيمي، زيست شناسي و بهداشت و زمين شناسي است. به علاوه، محتوا در سه حيطه دانشي، مهارتي و نگرشي تدوين يافته اند، هر چند در زمينه ميزان و نوع پرداختن به حيطه مهارتي و نگرشي تفاوت قابل ملاحظه اي بين کشور ما و ديگر کشورها وجود دارد. مباحثي در مورد کسب سواد علمي فن آورانه، حل مساله، تفکر و مباحثي در مورد طبيعت، عمده ترين نکات برجسته محتوا است که در بين کشورهاي مورد مطالعه مشترک مي باشد. همچنين، نتايج به دست آمده شباهت هاي قابل ملاحظه اي را بين محتواي آموزش علوم در بين کشورهاي مورد مطالعه و ايران نشان مي دهد. اين شباهت ها بيشتر در اسناد مکتوب برنامه درسي يا برنامه درسي قصد شده موجود مي باشد. در اين قسمت، برنامه ريزان درسي، برنامه هاي درسي علوم تعداد زيادي از کشورهاي پيشرو در علم و فن آوري را بررسي نموده و نسبت به تدوين محتوا اقدام نموده اند و بنابراين، طبيعي است که حتي در برخي موارد محتوا کامل تر تدوين شده باشد. در عين حال، فاصله قابل ملاحظه اي بين آموزش علوم کشور ما با کشورهاي مورد مطالعه وجود دارد که جاي تامل دارد و شايد بتوان آن را ناشي از اجراي برنامه درسي دانست که در برنامه درسي کسب شده توسط دانش آموزان خود را نشان مي دهد.

 
كليد واژه: بررسي تطبيقي، برنامه درسي، آموزش علوم، محتواي آموزش علوم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:51 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 14 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(1):279-296.
 
بررسي سبک ها و ابعاد دلبستگي بزرگسال در تجاوزگران جنسي و مقايسه آن با افراد عادي
 
حقيقت منش الهه*,آقامحمديان شعرباف حميدرضا,قنبري هاشم آبادي بهرام علي,مهرام بهروز
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

اين مطالعه با هدف بررسي سبک ها و ابعاد دلبستگي در يک نمونه تجاوز گر جنسي انجام گرفت.34 تجاوزگر جنسي با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده از ميان افرادي که به جرم تجاوز به عنف در زندان مرکزي شهر مشهد به سر مي بردند انتخاب شدند. 34 آزمودني عادي از لحاظ چهار متغيير سن، وضعيت تاهل، وضعيت اشتغال و سطح تحصيلات با گروه اول جور شدند. گروه عادي بر اساس نمره مقياس GSI در پرسشنامه SCL-90-R انتخاب شدند (1?GSI) داده ها با استفاده از فرم بازنگري شده پرسشنامه تجربه روابط نزديک (ECR-R)، جمع آوري شد و با آزمون t استيودنت براي گروه هاي همبسته مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد که ميانگين نمرات گروه تجاوزگران جنسي در بعد اضطراب دلبستگي به طور معني داري از گروه عادي بيشتر است. بين دو گروه در بعد اجتناب مربوط به دلبستگي تفاوت معني داري وجود ندارد. همچنين، نسبت تجاوزگران جنسي در سبک هاي دلبستگي نا ايمن به طور معني داري از گروه عادي بيشتر است. بنابراين، افراد تجاوزگر جنسي داراي سطح بالايي از اضطراب مربوط به دلبستگي اند که مي تواند در سوق دادن آنان به سوي رفتارهاي تعدي گرانه جنسي نقش داشته باشد.

 
كليد واژه: تجاوزگري جنسي، جرايم جنسي، سبک هاي دلبستگي، ابعاد دلبستگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:52 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 

 1 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(3):5-20.
 
بررسي رابطه باورهاي فراشناختي مختل با موفقيت تحصيلي دانش آموزان داراي اضطراب امتحان
 
ابوالقاسمي عباس*,گل پور رضا,نريماني محمد,قمري گيوي حسين
 
* دانشگاه محقق اردبيلي
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين باورهاي فراشناختي مختل و موفقيت تحصيلي در دانش آموزان داراي «اضطراب امتحان» مي باشد. نمونه اين پژوهش شامل 243 آزمودني داراي اضطراب امتحان بود که از ميان 900 دانش آموز سال سوم راهنمايي شهرستان نوشهر شناسايي شدند. براي جمع آوري داده ها از فرم کوتاه پرسشنامه فراشناخت ولز و پرسشنامه اضطراب امتحان اسپيل برگر استفاده شده است. معدل کل نمرات دانش آموزان به عنوان موفقيت تحصيلي در نظر گرفته شد. نتايج نشان داد که باورهاي فراشناختي مختل با موفقيت تحصيلي (r=0.21) دانش آموزان داراي اضطراب امتحان رابطه منفي معني داري دارد. بين باورهاي فراشناختي مختل و شدت اضطراب امتحان (r=0.17) همبستگي مثبت معني داري به دست آمد (P<0.01). همچنين، نتايج تحليل رگرسيون چند متغيري نشان داد که 11 درصد واريانس مربوط به موفقيت تحصيلي توسط مولفه هاي فراشناختي تبيين مي شود. اين نتايج حاکي از آن است که با افزايش باورهاي فراشناختي مختل موفقيت تحصيلي دانش آموزان داراي اضطراب امتحان کاهش مي يابد.

 
كليد واژه: باورهاي فراشناختي مختل، موفقيت تحصيلي، اضطراب امتحان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:53 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(3):21-40.
 
بررسي روابط بين هدف هاي تسلط، هدف هاي عملکردي گرايش اجتناب، راهبردهاي يادگيري و توانايي حل مساله رياضي دانشجويان
 
احمدي ده قطب الديني محمد*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي واحد انار
 
 

اين مطالعه با هدف بررسي روابط بين هدف هاي تسلط، هدف هاي عملکردي گرايش، اجتناب، راهبردهاي يادگيري و توانايي حل مساله رياضي دانشجويان دانشگاه هاي آزاد اسلامي استان کرمان انجام گرفت. دادهاي مورد نياز با استفاده ار پرسشنامه هاي هدف پيشرفت، اليوت و چرچ و فرايندهاي مطالعه، بيگز از427 نفر از دانشجويان با روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي جمع آوري شد. نتايج نشان داد اثر هدف هاي تسلط بر راهبردهاي عميق يادگيري مثبت و معنادار و بر توانايي حل مساله رياضي مثبت اما معنادار نمي باشد. همچنين اثر آن بر راهبردهاي سطحي يادگيري منفي و معنادار مي باشد. اثر هدف هاي عملکرد، گرايش بر راهبردهاي عميق و بر راهبردهاي سطحي مثبت و معنادار و بر توانايي حل مساله رياضي منفي اما معنادار نمي باشد. اثر هدف هاي عملکرد، اجتناب بر راهبردهاي سطحي مثبت و معنادار و بر راهبردهاي عميق و توانايي حل مساله رياضي معنادار نمي باشد. بنابراين نتايج نشان دهنده رابطه قوي هدف هاي تسلط با راهبردهاي عميق يادگيري و توانايي حل مساله رياضي بالا و هدف هاي عملکرد گرايش، اجتناب رابطه قوي با راهبردهاي سطحي و توانايي حل مساله رياضي پائين مي باشد.

 
كليد واژه: هدف هاي تسلط، هدف هاي عملکردي گرايش، اجتناب، راهبرهاي عميق و سطحي، توانايي حل مساله رياضي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:53 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(3):41-64.
 
مطالعه چگونگي شکل گيري برنامه درسي برآمده با الهام از رويکرد رجيو اميليا براي کودکان 6 تا 8 سال
 
فتحي واجارگاه كورش*,عارفي محبوبه,ترقي جاه علي
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

چگونگي شکل گيري برنامه درسي برآمده در اين تحقيق با روش قوم نگاري مورد بررسي قرار داده شده است. در برنامه درسي برآمده گروه معلمان با بررسي علايق و دغدغه هاي کودکان و مستند کردن آن امکانات گسترش پروژه ها را براي کودکان فراهم مي آورند. برنامه درسي توسط کودکان بوجود مي آيد و توسط معلمان قالب بندي مي شود.مراحل مختلفي از جمله شنيدن، پرسيدن و باز کردن موضوعات، پيش بيني مراحل آينده و ايجاد آمادگي براي حمايت، مستند سازي از کل فرآيندو باز نگري و همفکري با همکاران، کودکان و اوليا جزء مراحل برنامه ريزي مي شود. معلمان نقش هاي متنوعي را بازي مي کنند، معلم به عنوان همراه و يادگيرنده، معلم به عنوان راهنما و معلم به عنوان محقق. مدت 5 ماه تعاملات 35 کودک و 2 معلم و محقق مورد توجه قرار گرفت. شادي، انرژي و سرزندگي از جمله مهمترين مشخصه هاي همه گروههاي ذينفع بود. کودکان در قالب پروژه هاي بلند مدت يا کوتاه مدت فردي و گروهي به يادگيري مي پرداختند، 3 پروژه اصلي بلند مدت در اين مدت توسط کودکان به اجرا در آمد و کودکان موضوعات متنوعي را در آنها به تحقيق آموختند.

 
كليد واژه: برنامه درسي برآمدني، رويکرد رجيو اميليا، اجراي برنامه درسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:53 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(3):65-82.
 
بررسي رابطه ميزان مشارکت فعال دانش آموزان در جريان تدريس با پيشرفت تحصيلي
 
محمودي فيروز*,فتحي‌ آذر اسكندر,اسفندياري رجب
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

مشارکت فعال دانش آموزان در فرايند ياددهي و يادگيري يکي از مباحث اساسي است که توجه بسياري از محققان را به خود جلب کرده است، چون مشارکت فعال دانش آموز در فرايند تدريس موجب درگيري ذهني آنها و افزايش ميزان يادگيري مي شود. در اين تحقيق ميزان گفتار معلم و دانش آموز بر اساس سيستم تحليل ارتباط کلامي فلندرز مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است، تا مشخص شود که ميزان گفتار معلم و دانش آموز و ميزان مشارکت آنها به چه ميزان است. براي بررسي اين موضوع 60 کلاس سوم متوسطه (30 کلاس دخترانه و 30 کلاس پسرانه) از سه رشته ادبيات و علوم انساني، رياضي ـ فيزيک و علوم تجربي از نواحي پنچگانه آموزش و پرورش شهر تبريز به شيوه نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي انتخاب گرديد. 10 کدبردار از طريق مشاهده فرايند تدريس داده ها را جمع آوري نمودند. سپس بر اساس سيستم تحليل ارتباط کلامي فلندرز، فراواني عوامل دهگانه محاسبه گرديد. بر اساس نتايج به دست آمده بين ميانگين مشارکت فعال و نوع گفتار آزادانه و محدود بين دانش آموزان دختر و پسر و همچنين بر اساس رشته تحصيلي تفاوت معني دار آماري وجود ندارد. ولي بين ميزان مشارکت و نوع گفتار آزادانه و محدود دانش آموز با پيشرفت تحصيلي رابطه مثبت وجود دارد.

 
كليد واژه: مشارکت فعال دانش آموز، تعامل کلامي معلم و دانش آموزان، سيستم تجزيه و تحليل ارتباط کلامي فلندرز، گفتار محدود دانش آموز، گفتار محدود دانش آموز و پيشرفت تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:53 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(3):105-126.
 
بررسي ميزان کاربست مولفه هاي دانشگاه ياددهنده از نظر اعضاي هيات علمي دانشگاه ها
 
زارع محمدآبادي حسين*,رجايي پور سعيد,جمشيديان مهدي,مولوي حسين
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

در اين پژوهش، براي بررسي ميزان کاربست مولفه هاي دانشگاه ياددهنده [ديدگاه قابل ياددهي، ايده ها، ارزش ها، انرژي، و قاطعيت در تصميم گيري] در دانشگاه هاي دولتي از روش تحقيق پيمايشي استفاده شده است. جامعه آماري پژوهش تمام اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي دولتي در سال تحصيلي 86، 85 بوده که از ميان آنان يک نمونه 315 نفري به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي به صورت تصادفي انتخاب شده است. براي جمع آوري اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته 74 سوالي در قالب طيف 5 درجه اي ليکرت به کار برده شده است. جهت آزمون سوال هاي پژوهش از آزمون هاي آماري پارامتريک از جمله t تک نمونه اي و تحليل واريانس چند متغيري (MANOVA) استفاده شده است. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که ميانگين نمرات پاسخ گويان در خصوص تمام مولفه هاي دانشگاه ياددهنده کمتر از حد متوسط (3) بوده و در تمام مولفه ها تفاوت معني دار است. بررسي تفاوت بين نظرات نمونه آماري در مورد ميزان کاربست مولفه هاي سازمان ياددهنده با توجه به متغيرهاي دموگرافيک نيز،f  مشاهده شده نشان مي دهد که بر اساس رتبه علمي اعضاي هيات علمي و مديران دانشگاه در سه مورد انرژي، ايده ها و ارزش ها، تفاوت معني دار بود. تفاوت بين ميانگين هاي زنان و مردان و نيزتفاوت بين ميانگين بر اساس سنوات خدمت پاسخ گويان معني دار نبود، ولي در خصوص سمت هاي مدير و عضو هيات علمي در تمام موارد تفاوت بين ميانگين ها معني دار بود. تحليل نتايج همچنين نشان داد که ميانگين نمرات کاربست مولفه هاي سازمان ياددهنده در دانشگاه هاي علوم پزشکي بالاتر از ميانگين نمرات دانشگاه هاي غير پزشکي است. در مورد مولفه هاي انرژي، ايده ها و ارزش ها، f مشاهده شده معني دار مي باشد.

 
كليد واژه: دانشگاه ياددهنده، ديدگاه قابل ياددهي، ايده ها، ارزش ها، انرژي، قاطعيت در تصميم گيري و آموزش عالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:53 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(3):127-140.
 
مقايسه سبک هاي دلبستگي در نوجوانان عادي و بزهکار
 
مشهدي علي*,محمدي محسن
 
* دانشگاه فروسي مشهد
 
 

پژوهش حاضر به منظور بررسي و مقايسه سبک هاي دلبستگي در نوجوانان عادي و بزهکار به انجام رسيده است. نمونه پژوهش شامل 60 نوجوان عادي (32 پسر و 28 دختر) و 60 نوجوان بزهکار (32 پسر و 28 دختر) مي باشد. در اين پژوهش، به منظور سنجش سبک هاي دلبستگي از پرسشنامه دلبستگي کولينز و ريد، و براي سنجش عملکرد خانواده از پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده استفاده گرديد. نتايج بر اساس روش هاي آماري تحليل واريانس چند متغيري، تحليل واريانس تک متغيري و ضريب همبستگي پيرسون نشان داد که بين سبک هاي دلبستگي نوجوانان عادي و بزهکار تفاوت معناداري وجود دارد و آزمودني هاي بزهکار بيش از آزمودني هاي عادي داراي سبک هاي دلبستگي ناايمن (اجتنابي و دوسوگرا) هستند. به علاوه، بين گروه دختران و پسران نيز در سبک دلبستگي تفاوت معنادار به دست آمد. همچنين، نتايج حاکي از آنند که نحوه عملکرد خانواده در بروز سبک دلبستگي ناايمن و پيامد آن بزهکاري و اختلال هاي رفتاري موثر مي باشد. در مجموع، يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که نحوه عملکرد خانواده، کيفيت نگهداري و نحوه تعامل بين افراد خانواده تعيين کننده نوع دلبستگي در کودک، نوجوان و بزرگسال مي باشد.

 
كليد واژه: نوجواني، دلبستگي، سبک هاي دلبستگي، بزهکاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:53 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(3):141-162.
 
تاثير ساخت و ارايه نقشه مفهومي و سبک يادگيري بر يادداري، درک
 
مصرآبادي جواد*,حسيني نسب سيدداوود,فتحي‌ آذر اسكندر,مقدم محمد
 
* دانشگاه تربيت معل آذربايجان
 
 

مقاله حاضر به مقايسه اثربخشي دو شيوه ساخت نقشه هاي مفهومي توسط فراگيران و ارايه نقشه هاي از قبل آماده شده بر يادداري، درک و حل مساله براي در نظرگرفتن سبک يادگيري آزمودني ها پرداخته است. اثرات کاربندي ها از طريق دو آزمون پيشرفت تحصيلي که داراي شاخص هاي قابل قبول روايي و پايايي بودند، مورد اندازه گيري قرار گرفتند. براي اندازه گيري سبک يادگيري وابسته به زمينه و نابسته به زمينه، آزمودني ها از آزمون گروهي اشکال نهفته استفاده شد. پژوهش بر اساس طرح نيمه آزمايشي با پيش آزمون و پس آزمون طراحي شده است. شش کلاس به روش نمونه گيري هدفمند به عنوان 4 گروه آزمايشي و 2 گروه کنترل انتخاب شدند. در دو گروه آزمايشي، نقشه هاي از قبل آماده شده به آزمودني ها ارايه شد و اعضاي دو گروه آزمايشي ديگر به تهيه نقشه هاي مفهومي پرداختند. در گروه هاي کنترل نيز آزمودني ها به شيوه مرسوم به يادگيري متن هاي درسي مشابه پرداختند. يافته هاي پژوهش نشان مي دهند که ارايه نقشه مفهومي در شرايطي که سبک يادگيري آزمودني ها وابسته به زمينه باشد نسبت به ساخت تاثير بيشتري دارد و ساخت نقشه مفهومي در شرايطي که آزمودني ها داراي سبک نابسته به زمينه باشند بر ارايه نقشه مفهومي برتري دارد. بدون در نظر گرفتن سبک يادگيري هيچ کدام از اين دو روش برتري چشم گيري نسبت به هم نداشتند.

 
كليد واژه: نقشه مفهومي، سبک يادگيري، پيشرفت تحصيلي، حل مساله
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:53 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها