0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(2):87-102.
 
بررسي اثر بخشي درمان شناختي مبتني بر فن خودگويي در كاهش ميزان هراس اجتماعي و تصحيح تعابير مربوط به خود و ديگران
 
مسيبي چناربن حسين*,اسماعيلي معصومه,فلسفي نژاد محمدرضا
 
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

اين پژوهش به منظور بررسي اثربخشي درمان شناختي مبتني بر فن خود گويي بر کاهش ميزان هراس اجتماعي و تصحيح تعابير مربوط به خود و ديگران صورت گرفته است. گروه نمونه 8 نفر زن از 16 نفر زن و مرد مبتلا به هراس اجتماعي بودند که از ميان 27 نفر مراجعه كننده شاکي از اضطراب به يک مرکز مشاوره دولتي با استفاده از ابزار تشخيصي (SPIN) و ملاک هاي تشخيصي DSM-IV تعيين شده بودند. براي گردآوري اطلاعات از پرسشنامه هراس اجتماعي و پرسشنامه تعبير رويدادهاي هاي مربوط به خود و ديگران استفاده شد. تجزيه و تحليل آماري داده ها نشان داد اگر چه درمان شناختي مبتني بر فن خودگويي بر کاهش ميزان هراس اجتماعي موثر است اما در تصحيح تعبير رويدادهاي مربوط به خود و ديگران اثر معنادار نداشته است.

 
كليد واژه: درمان شناختي، فن خود گويي، هراس اجتماعي، تعبير رويدادهاي مربوط به خود، تعبير رويدادهاي مربوط به ديگران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:47 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(2):103-120.
 
روند تحول تفکر انتقادي در دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد
 
جاويدي كلاته جعفرآبادي طاهره*,عبدلي افسانه
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

اين پژوهش بررسي چگونگي روند تحول تفکر انتقادي دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد را کانون توجه خويش قرار داده است. بدين منظور، پژوهشي پيمايشي در مقطع زماني معيني؛ براي تعيين ميزان تفکر انتقادي دانشجويان سال اول و سال چهارم انجام شده است. افراد نمونه در اين پژوهش 144 نفر دانشجوي کارشناسي دانشگاه فردوسي مشهد هستند که به روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شده اند. در اين پژوهش، آزمون تفکر انتقادي واتسون- گليرز بعنوان ابزار اندازه گيري مورد استفاده قرار گرفته است. در اين پرسشنامه مولفه هاي اصلي تفکر انتقادي عبارتنداز: استنباط، شناسايي مفروضات، استنتاج، تعبير و تفسير و ارزشيابي. براي مقايسه نمره تفکر انتقادي بين دو جنس و دانشجويان علوم انساني و ساير رشته ها، و دانشجويان سال اول و سال آخر از آزمون تي مستقل استفاده شد و مقدار (p<0.05) معنادار تلقي گرديد. يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد که بين ميانگين نمرات تفکر انتقادي دانشجويان سال اول و سال چهارم تفاوت معني داري وجود دارد. البته بايد متذکر شد، که ميانگين کلي نمرات تفکر انتقادي دانشجويان سال اول و چهارم با توجه به استانداردهاي گزارش شده، در حد ضعيف ارزيابي مي شود. همچنين يافته هاي اين پژوهش نشان داده است دانشجويان دختر در مهارت استنتاح و دانشجويان پسر در مهارت تفسير نمرات بيشتري را کسب کرده اند. با وجود اين بين ميزان تفکر انتقادي دانشجويان دختر و پسر تفاوت معني داري مشاهده نشده است. بعلاوه، بر اساس يافته هاي بدست آمده، تفاوت معناداري بين ميانگين نمرات تفکر انتقادي دانشجويان رشته هاي علوم انساني و ساير رشته ها در کليه حيطه ها به جز حيطه تفسير مشاهده نشد.

 
كليد واژه: تفکر انتقادي، دانشجو، مهارت، آموزش عالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:47 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(2):121-144.
 
رويكرد تربيت ديني با توجه به دو مولفه عقل محوري و ايمان محوري
 
خالق خواه علي*,مسعودي جهانگير
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

يکي از موضوعاتي که از دير باز و بويژه در دوران اخير، همواره ذهن و ضمير دينداران ژرف نگر را به خود مشغول داشته است، ربط و نسبت دين (در تمام ابعاد و ساحت هايي که براي آن مي توان تصور کرد) با انگاره عقل و عقلانيت است عرصه دين پژوهي آکنده از پرسش هاي نو به نو و گونه گون در اين زمينه است، و رويکردهاي گوناگوني در نسبت ميان اين دو وجود دارد که با در نظر گرفتن هر يک از آنها، نحوه ارايه آموزه هاي ديني از طريق نظام تعليم و تربيت تفاوتهاي گسترده اي با يکديگر پيدا خواهد کرد، و نوع تبين و تعليم مسايل ديني متفاوت خواهد بود. ما در اين مقاله به تبين دو نوع رويکرد عقل محور و ايمان محور خواهيم پرداخت تا از آن منظر بتوانيم به سوال اصلي مقاله پاسخ گوييم. سوال و مساله اصلي ما در اين مقاله عبارت است از اينکه: آيا درارايه دين از طريق نظام تعليم و تربيت بايد بر رويکرد عقل محور تاکيد کرد يا بر رويکرد ايمان محور ؟ اگر رويکرد و جهت گيري تعليم و تربيت در تبيين دين، عقل محورانه باشد، در اين رويکرد پرورش چه نوع عقلانيتي بايد مد نظر قرار گيرد ؟ و اگر رويکرد مطلوب بايد ايمان محورانه باشد ، چه نوع ايمان محوري بايد مورد توجه قرار گيرد ؟ به منظور پاسخگويي به سوالات مذکور در اين نوشتار، ضمن توضيح رويکردهاي عقل محور و ايمان محور، انواع عقلانيت و ايمان محوري مورد تحليل قرار گرفته و عقلانيت و ايمان محوري مناسب جهت تربيت ديني از طريق نظام تعليم و تربيت مورد توجه و بحث قرار مي گيرد .

 
كليد واژه: رويکرد عقل محور، رويکرد ايمان محور، نظام تعليم و تربيت، عقلانيت، تربيت ديني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(2):145-164.
 
ميزان استفاده اساتيد از روش هاي تدريس خلاق و بررسي ويژگي هاي خلاقانه مدرسان دانشگاه از نظر دانشجويان استعداد درخشان
 
نيك نشان شقايق*,نصراصفهاني احمدرضا,ميرشاه جعفري ابراهيم,فاتحي زاده مريم
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

هدف اين پژوهش بررسي ميزان کار بست اصول تدريس خاص دانشجويان استعداد درخشان و ويژگي هاي مدرسان اين دانشجويان در دانشگاه اصفهان ميباشد. روش تحقيق علي – مقايسه اي و کمي – کيفي است. در بخش کمي از پرسش نامه محقق ساخته و در بخش کيفي از مصاحبه نيمه سازمان يافته براي گردآوري داده ها استفاده شده است. جامعه آماري اين پژوهش، تعداد 102 دانشجوي استعداد درخشان مي باشد. از اين تعداد 70 نفر انتخاب و پرسش نامه در اختيار آنان قرار گرفت. براي مقايسه دانشجويان استعداد درخشان با دانشجويان عادي، 70 نفر نيز از بين دانشجويان عادي دانشگاه اصفهان انتخاب گرديدند. به منظور انتخاب نمونه مصاحبه شوندگان، از روش نمونه گيري هدفمند از نوع موارد مطلوب استفاده شد. يافته هاي تحقيق در بخش کمي حاکي از آن است که دانشجويان استعداد درخشان و دانشجويان عادي از وضعيت آموزشي ناراضي بوده اند. نتايج پژوهش در بخش کيفي نشان مي دهد متخصصان در خصوص روش هاي تدريس بر سه مقوله شامل: کاربرد روش تدريس فعال، روش هاي تدريس خلاق و مشارکتي تاکيد کرده اند. متخصصان در مورد ويژگي اساتيد، بر چهار مقوله، هماهنگ بودن دانش اساتيد با دانش روز، داشتنن تفکر انتقادي، خلاق بودن و آشنا بودن اساتيد با شخصيت منحصر به فرد فراگيران تاکيد نموده اند.

 
كليد واژه: دانشجويان استعداد درخشان، روش تدريس، ويژگي هاي اساتيد، خلاقيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 8 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(2):165-184.
 
تاملي بر تمرکزگرايي، تمرکز زدايي و بازگشت مجدد به تمرکزگرايي و بررسي دلالت هاي آنها براي نظام برنامه درسي ايران: منظري جديد
 
امين خندقي مقصود*,دهقاني مرضيه
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

پس از دوره نسبتا طولاني تمركزگرايي و با آغاز تجارب تمركززدايي از دهه 70 به اين سو، تمايل دولتها به نظام هاي متمركز و غيرمتمركز در حال نوسان بوده است. از آنجايي که تمركززدايي عمدتا ريشه در عرصه هاي سياسي و اقتصادي دارد، بنابراين تمركززدايي از اين عرصه ها به نظام هاي برنامه درسي و آموزشي رخنه كرده است. مشكلاتي نظير كمبود نيروي انساني متخصص، جهاني شدن و مقاومت از طرف معلمان موجب توجه دوباره دولتها به تمركزگرايي به منظور ارتقاي كيفيت آموزش و رفع اين مشكلات شده است. در اين مقاله ضمن تبيين تمركزگرايي و تمركززدايي، به ويژه در عرصه آموزش و پرورش و نظام برنامه درسي، به علل عمده انحراف از هدف اصلي تمركززدايي، از جمله توجه بيش از حد به مسايل حاشيه اي آن نظير مسايل مالي، اجرايي و مديريتي (مواجهه سخت) و توجه کمتر به مسايل کيفي و محتوايي آموزشي و برنامه درسي (مواجهه نرم) اشاره شده است. اين دو نوع مواجهه عملا در تمركززدايي نظام آموزشي و برنامه درسي پديدار شده و برداشتهايي غلط و نادقيق از تمرکززدايي و تمركزگرايي به دنبال داشته است. در پي آن استدلال شده که فهم ويژگي هاي درست هر دو نظام و در نتيجه، مواجهه سنجيده و درست با آنها مي تواند به روند اصلاح برنامه درسي ياري رساند. در نهايت، دلالتهاي تمركزگرايي، تمركززدايي و بازگشت مجدد به تمرکزگرايي در مورد نظام برنامه درسي ايران، با توجه به زمينه هاي تاريخي و فرهنگي منحصر به فرد آن در بخش بحث و نتيجه گيري اين نوشتار تشريح شده است.

 
كليد واژه: تمرکزگرايي، تمرکززدايي، تمرکزگرايي مجدد، برنامه درسي، نظام آموزشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 9 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(2):185-210.
 
طراحي مکانيزم اولويت يابي پژوهشي براي نظام آموزش و پرورش ايران (مورد سازمان آموزش و پرورش شهر تهران)
 
فتحي واجارگاه كورش*,خسروي علي اكبر,سعادت طلب آيت اله,توراني حيدر,ديباواجاري طلعت
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

در پژوهش حاضر تعيين مکانيزم اولويت يابي پژوهشي براي آموزش و پرورش (مورد شهر تهران) مورد بررسي قرار گرفته است. روش پژوهش از نوع آميخته (کمي وکيفي) بوده است. اين پژوهش درقالب مراحل زير سازماندهي شده بود: 1- مطالعه اسنادي 2- مطالعه ميداني وضع موجود 3- مطالعه کيفي ناظر بر طراحي الگو 4- مطالعه اعتبار بخشي الگو. نمونه مورد پژوهش شامل گروهي از متخصصان، صاحبنظران و کارشناسان درحوزه پژوهش در تعليم و تربيت بوده که باروش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شده اند. دراين پژوهش از فرم پرسشنامه محقق ساخته صاحبنظران پژوهشي به منظور گردآوري داده هاي پژوهش استفاده شده است. داده هاي حاصل از ابزار پژوهش، به دو شيوه توصيفي و استنباطي تحليل آماري شده اند. در اين پژوهش چارچوب اصلي الگوي اولويت يابي پژوهشي در قالب تعاريف و مفاهيم نيازسنجي پژوهشي، مفروضات و اصول، ساختار و چارچوب اصلي الگوي نيازسنجي پژوهشي بر مبناي مطالعات مباني نظري، ارزيابي وضع موجود و بررسي هاي متخصصان خبره، صاحبنظران و کارشناسان درحوزه پژوهش تهيه و اعتبار بخشي شده و نتايج کلي حاصل اين پژوهش حاکي از آن است که صاحبنظران پژوهشي با تعاريف و مفاهيم مطرح شده، مفروضات و اصول نيازسنجي پژوهشي و ساختار و چارچوب اصلي الگوي نيازسنجي پژوهشي مطرح شده به ميزان زيادي موافق بوده و بر اجراي آن تاکيد داشتند.

 
كليد واژه: اولويت يابي پژوهشي، آموزش و پرورش، شهر تهران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 10 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(2):211-226.
 
بررسي ميزان استفاده دانشجويان از مهارت هاي مطالعه و يادگيري و رابطه آن با وضعيت و سوابق تحصيلي آنها
 
عبدخدايي محمدسعيد*,غفاري ابوالفضل
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

اين پژوهش با هدف تعيين ميزان استفاده دانشجويان از راهبردهاي مطالعه و يادگيري و ارتباط آن با وضعيت تحصيلي آنها انجام شد. در اين مطالعه 425 نفر از دانشجويان سالهاي 84 و 86 دانشکده هاي ادبيات و مهندسي دانشگاه فردوسي مشهد به روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي انتخاب شدند. پرسشنامه راهبردهاي مطالعه و يادگيري کرمي (1384) که به منظور اندازه گيري ميزان استفاده دانشجويان از اين راهبردها طراحي شده است، توسط آنها تکميل گرديد. يافته ها حاکي از اين بود که عملکرد دانشجويان در استفاده از مهارت ها، در حد متوسط بود. دخترها بيشتر از پسرها از مهارت ها بهره برده، دانشجويان دانشکده ادبيات نيز بيشتر از دانشجويان دانشکده مهندسي از راهبردها استفاده کرده اند. بين دانشجويان روزانه و نوبت دوم و همچنين دانشجويان سال اول و سوم تفاوتي در استفاده از راهبردها مشاهده نشد. همبستگي بين رتبه کنکور و استفاده از راهبردها معنادار نبوده و همبستگي بين استفاده از راهبردها با معدل دوره متوسطه و معدل دانشگاهي دانشجويان معنادار بوده است و در نهايت تحليل رگرسيون نشان داد که فرآيند فراشناختي دانش و کنترل خود، بيشترين سهم را در تبيين موفقيت تحصيلي دانشجويان برعهده داشته است.

 
كليد واژه: مهارت هاي مطالعه و يادگيري، موفقيت تحصيلي، دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 11 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(2):227-238.
 
بررسي اثر بخشي واقعيت درماني به شيوه گروهي بر افزايش ميزان عزت نفس دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد
 
مرادي شهربابك فاطمه*,قنبري هاشم آبادي بهرام علي,آقامحمديان شعرباف حميدرضا
 
 
 

اين پژوهش با هدف مطالعه اثر بخشي واقعيت درماني به شيوه گروهي در جهت افزايش ميزان عزت نفس دانشجويان دانشگاه فردوسي انجام پذيرفت. پژوهش حاضر کاربردي و از نوع آزمايشي (به صورت پيش آزمون پس آزمون با گروه کنترل) است. با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس از ميان مراجعه کنندگاني که به کلينيک دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي مراجعه کرده بودند، با توجه به ملاک نمره عزت نفس پايين (کمتر از نقطه برش 23) در آزمون عزت نفس کوپراسميت، 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفي به دو گروه آزمايشي و گواه گمارش شدند. نتايج تحليلي آماري آزمون T در پيش آزمون تفاوت معناداري را در ميزان عزت نفس دو گروه نشان نداد. سپس در گروه آزمايش مداخله واقعيت درماني به شيوه گروهي به صورت 8 جلسه هفتگي درمان اجرا شد. بعد از اتمام دوره، به منظور سنجش ميزان تغيير متغير وابسته (ميزان عزت نفس)، مجددا آزمون مذکور به عنوان پس آزمون در هر گروه اجرا شد. نتايج تحليل آماري تحليل واريانس دو عاملي با اندازه گيري مکرر به تاييد فرضيه پژوهش (با ارزش معناداري (p<0.001) 0.099 در مرحله پس آزمون انجاميد. جهت بررسي تداوم اثربخشي مداخله درماني پس گذشت 45 روز، آزمون مذکور در گروه آزمايش اجرا شد. نتايج نشان داد تفاوت بين مرحله پيگيري و مرحله پس آزمون در جهت کاهش معنادار شده است چنين به نظر مي رسد که اثر واقعيت درماني در اين گروه تداوم نداشته است.

 
كليد واژه: گروه درماني، واقعيت درماني، عزت نفس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 12 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(2):239-254.
 
بررسي رابطه سبک هاي فرزندپروري و طرحواره هاي ناسازگار اوليه
 
شهامت فاطمه*,ثابتي عليرضا,رضواني سمانه
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

پژوهش حاضر به منظور بررسي سهم سبک هاي فرزندپروري در پيش بيني طرحواره هاي ناسازگار اوليه صورت گرفته است. به اين منظور 150 دانشجوي دختر دانشکده ادبيات و علوم انساني و کشاورزي دانشگاه فردوسي (20 تا 27 ساله) به شيوه سهميه اي غيراحتمالاتي انتخاب و دو پرسشنامه سبک هاي فرزند پروري ديانا بامريند و فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره (SQ-SF) را پر کردند. متغيرهاي مورد نظر پژوهشگر در چارچوب نظريه هاي سبک هاي فرزندپروري ديانا بامريند و طرحواره هاي ناسازگار اوليه(EMSs)  جفري يانگ مورد بررسي قرار گرفتند. تحليل نتايج به دست آمده با استفاده از تحليل رگرسيون چندگانه نشان داد که سبک فرزند پروري مقتدرانه پيش بيني کننده معناداري براي سطوح پايين تر طرحواره ناسازگار طرد/ پي ثباتي (F1.88=6.786, p<0.05) و سبک فرزندپروري سهل گير پيش بيني کننده سطوح بالاتر طرحواره استحقاق/ بزرگ منشي(F1.93=8.764, p<0.05)  است.

 
كليد واژه: طرحواره ناسازگار اوليه، سبک هاي فرزندپروري، طرحواره
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(1):5-20.
 
بازشناسي مفهوم و تبيين جايگاه تخيل در برنامه هاي درسي و آموزش با تاکيد بر دوره ابتدايي
 
مهرمحمدي محمود*
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

در اين مقاله نخست به بازشناسي مفهوم تخيل پرداخته شده و معاني گوناگون آن به اجمال مورد بررسي قرار مي گيرد. اين بحث مقدماتي روشن مي سازد که شناخت مفهوم تخيل به عنوان يک ظرفيت انساني کار ساده اي نبوده و بايد به عنوان يک پروژه ناتمام براي دست اندرکاران تعليم و تربيت و خصوصا سياست گذاراني که به نوآوري و تحول در اين عرصه خطير مي انديشند مطرح شود. خصوصا اين که بايد ميان معناي تخيل در کودکي و بزرگسالي و تخيل به عنوان يک ظرفيت فکري – ذهني ممتاز و يک بيماري و عارضه خطرناک تمايز قائل شد.
به دنبال اين مبحث مقدماتي، از منظر ثبوتي درباره کاربرد تخيل و تجربيات تخيلي کودکان در برنامه هاي درسي و آموزش بحث مي شود. اين موضوع متضمن پذيرش اصل تازه اي در طراحي آموزشي است و چگونگي پاسخگو نمودن آموزش به قدرت و ظرفيت تخيل به عنوان يک ابزار ذهني يا يک منبع مغتنم در فرايند ياددهي ، يادگيري را در کانون توجه قرار مي دهد
.
در بخش بعدي، ظرفيت تخيل در انسان از منظر اثباتي مورد توجه قرار مي گيرد و ضرورت پرورش آن در نظام هاي تعليم و تربيت از ابعاد گوناگون مورد بحث واقع مي شود. از جمله اين ابعاد مي توان به انسان شناسي و هستي شناسي اسلامي، نقش برنامه درسي در فعليت بخشيدن به ظرفيت هاي بالقوه ذهني يا "ساختن ذهن"، نقش تخيل در تفکر مفهومي، نسبت گسست ناپذير تخيل با خلاقيت و بالاخره نسبت تخيل با حل مساله يا فرايند علمي اشاره کرد
.
در آخرين بخش مقاله ودر مقام جمع بندي، علاوه بر تاکيد بر مواضع اساسي نويسنده در اين زمينه، ضرورت پرداختن به پروژه ديگري جهت شناسائي "قفل هاي ذهني" در نظام آموزش و پرورش که مهم ترين موانع بر سر راه استفاده از تخيل يا پرورش آن مي باشد مورد بحث قرار مي گيرد
.

 
كليد واژه: تخيل، برنامه درسي، آموزش، دوره ابتدايي
 
 
 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:49 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 

 2 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(1):21-38.
 
رابطه بين نشخوار فکري و افسردگي در نمونه اي از دانشجويان ايراني
 
باقري نژاد مينا*,صالحي فدردي جواد,طباطبايي سيدمحمود
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

نشخوارفکري به عنوان يکي از مهم ترين مولفه افسردگي شناخته شده است. از اين رو، هدف اين پژوهش معرفي نشخوار فکري در چارچوب نظريه سبک هاي پاسخ و پيامد هاي آن براي خلق غمگين و اختلال افسردگي بود. در اين راستا، رابطه بين نشخوارفکري، افسردگي و اضطراب در نمونه اي از دانشجويان ايراني نيز بررسي شد. شرکت کنندگان (تعداد = 119، 63% زن) به روش نمونه گيري تصادفي از ميان دانشجويان دانشگاه فردوسي انتخاب شدند و پرسشنامه هاي افسردگي و اضطراب بِک و مقياس پاسخ هاي نشخواري را کامل کردند. ضريب آلفاي کرونباخ a=0.88 به عنوان شاخصي از همساني دروني براي مقياس پاسخ هاي نشخواري، محاسبه شد. نتايج تحليل رگرسيون سلسه مراتبي نشان داد که نشخوار فکري، پس از کنترل اثرات سن، جنس و ميزان اضطراب، به طور معني داري 30% از تغيير در واريانس افسردگي را پيش بيني کرد. با وجود تفاوت هاي فرهنگي و اجتماعي، يافته هاي پيشين در مورد رابطه نشخوارفکري و افسردگي در نمونه ايراني نيز تاييد شد. به علاوه، معلوم شد که نشخوارفکري مي تواند ميزان افسردگي را حتي پس از کنترل ميزان اضطراب پيش بيني کنند که اين يافته با توجه به نقش نشخوار فکري در اضطراب و علايم مختلط اضطراب ـ افسردگي، حايز اهميت است. تلويحات درماني در زمينه نشخوارفکري مورد بحث قرار گرفته است.

 
كليد واژه: نشخوار فکري، افسردگي، نظريه سبک هاي پاسخ، مقياس پاسخ هاي نشخواري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:49 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(1):39-60.
 
نسبت آموزش مجازي با هدف هاي تربيت از ديدگاه فلسفه هستي
 
ضرغامي سعيد*
 
* دانشگاه تربيت معلم تهران
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي نقش آموزش مجازي در دستيابي به هدف هاي تربيتي است که با توجه به تبيين مشترک فيلسوفان برجسته هستي درباره انسان و زندگي او استنتاج شده اند. روش پژوهش نيز تحليل تطبيقي انديشه فيلسوفان هستي از رويکردهاي پژوهش کيفي است. هدف نخست کمک به فراگير است تا در کنار شيوه هاي تعقل، احساس هاي خود را نيز در زندگي واقعي نشان داده و رشد دهد. در صورتي که بر بنياد يافته هاي پژوهش تجربه مجازي بيش از آن که تجسدي و همراه با درگيري کامل بدني با واقعيت باشد، مشاهده اي و ذهني است. هدف دوم، توجه به آگاهي و آزادي فراگيران است. در اين باره تربيت فراگيران همچون عضو سودمند جامعه هم به معني آماده کردن آن ها براي شغل و زندگي آينده است که آموزش مجازي در اين زمينه فرصت هاي فراوان و مفيدي فراهم کرده و هم به معني بيدار کردن، نگهداري و پروردن سنت ها و فرهنگ تاريخي اصيل و مخصوص آن جامعه در فراگيران است که از راه زندگي روزانه، چگونگي سخن گفتن و برخوردهاي اجتماعي مثل برخورد چهره به چهره با شخصيت انساني معلم ممکن است. در نتيجه گيري، برخي تلويح هاي کاربردي چون پي گيري آموزش مجازي در کنار آموزش حضوري و چهره به چهره، تاکيد بر جامع نگري در بهره گيري از آموزش مجازي، به جاي يکسونگري فني، و طراحي آموزش مجازي براي تسهيل خردورزي، نقد و خلاقيت پيشنهاد شده است.

 
كليد واژه: آموزش مجازي، آموزش چهره به چهره، فيلسوفان هستي، هدف هاي تربيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:49 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 

 4 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(1):61-76.
 
تاثير قصه هاي قرآني بر هو
 
هويدا رضا*,همايي رضا
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

هدف اين پژوهش «تعيين تاثير قصه هاي قرآني بر هوش هيجاني کودکان» بود. روش پژوهش آزمايشي با دو گروه آزمايش و کنترل، و انجام پيش آزمون و پس آزمون بود. حجم نمونه برابر با 30 کودک 6،4 ساله (15 نفر گروه آزمايش و 15 نفر گروه کنترل) از سه مهد کودک در شهر اصفهان در سال 1386 بود که با روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي انتخاب شدند. ابزار اندازه گيري پرسشنامه30 سوالي سنجش هوش هيجاني پيترايدز و فارنهام (2003) بود. ضريب پايايي پرسشنامه برابر با 84.0 محاسبه گرديد. داده ها با استفاده از روش آماري کوواريانس تجزيه و تحليل گرديد. نتايج آزمون تحليل کوواريانس در سطح نشان داد که بين ميانگين نمرات کودکان گروه آزمايش و کنترل در زمينه تاثير قصه هاي قرآني بر چهار حيطه هوش هيجاني (درک عواطف و احساسات خود و ديگران، کنترل احساسات و عواطف، مهارت هاي اجتماعي، خوش بيني و نگرش مثبت) تفاوت معناداري وجود داشت.

 
كليد واژه: قصه هاي قرآني، کودکان، هوش هيجاني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:49 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(1):77-108.
 
استعاره: مفهوم، نظريه ها و کارکردهاي آن در تعليم و تربيت
 
زنگويي اسداله*,شعباني وركي بختيار,فتوحي محمود,مسعودي جهانگير
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

اين مقاله به هدف بازشناسي مفهوم و نقش استعاره از منظر تعليم و تربيت، در دو بخش تنظيم شده است: در بخش نخست ديدگاههاي شش گانه در نظريه هاي استعاره کلاسيک و جديد را بر اساس رويکردهاي شناختي و با توجه به اهميت استعاره شناسي در بحثهاي شناختي و ذهني معرفي مي کند، در بخش دوم صورتهاي استعاري زبان را در سه گونه اصلي (تشبيه، تمثيل و نماد) رده بندي کرده و هريک را جداگانه معرفي نموده و آنگاه نقشهاي صور استعاري را با تکيه بر ارزشهاي شناختي و نقش آنها را در صورتبندي و بازشناسي معني معرفي مي کند در سراسر اين نوشتار به ماهيت استعاره به عنوان يک امر شناختي و به نقشهاي آن به منزله يک فرايند تربيتي و پرورشي نظر دارد. و چنين نتيجه مي گيردکه بسياري از نقشهاي استعاره از جمله نقشهاي انگيزشي، اکتشافي، تاويلي، اقناعي، و نقشهاي معطوف به بازپروري معني همگي کارکردي تربيتي نيز دارند که در نظامهاي تعليم و تربيت بايد که مورد توجه قرار گيرند.

 
كليد واژه: استعاره، نظريه هاي استعاره، کارکردهاي استعاره، تعليم و تربيت، استعاره تربيتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:49 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(1):109-132.
 
بررسي الگوي سازمان دهي برنامه درسي جاري سطح يک حوزه علميه و ارايه ويژگي هاي مطلوب آن با توجه به رويکرد تلفيقي مضمون محور
 
قنديلي سيدجواد*
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

هدف از اين مطالعه، بررسي وضعيت سازمان دهي محتواي درسي سطح يک حوزه علميه و ارايه ويژگي هاي مطلوب آن بر اساس رويکرد تلفيقي مضمون محور بوده است. در اين راستا، پس از مطالعه مباني نظري و مصاحبه اوليه با تعدادي از استادان حوزوي، ويژگي هاي مربوط به سازمان دهي محتواي درسي حوزه شناسايي گرديد. بر اساس اين مجموعه مطالعات، پرسشنامه اي که حاوي گويه هاي مربوط به سازمان دهي محتوا در وضع موجود و مطلوب مي باشند، طراحي گرديد. پس از آن، تعداد 115 نفر (حدود نيمي از جامعه مورد مطالعه) از استادان و طلاب پايه ششم سطح يک حوزه، در مورد اين ويژگي ها قضاوت نمودند. بر اساس يافته هاي اين پژوهش، بارزترين مشخصه هاي سازمان دهي محتواي درسي جاري عبارتند از: تنظيم محتوا با عنوآن هاي مستقل درسي، رعايت تقدم و تاخر عناوين و محتواي دروس تعيين شده در مرکز برنامه ريزي توسط اساتيد و طلاب، انبعاث نظم موجود در محتواي دروس صرفا از ساختار رشته هاي علمي مربوطه. موارد ياد شده ويژگي هاي الگوي دانش محوري مي باشند. از طرفي انتظار مي رود سازمان دهي محتوا در شرايط مطلوب داراي اين ويژگي ها باشند: مطالعات و مباحثات طلاب حول مسايل و مضامين مربوط به واقعيات زندگي تنظيم شوند، رشته هاي مختلف (ادبيات، فقه، اصول و...) در جهت حل مسايل و موضوعات واقعي، با يکديگر مرتبط و هماهنگ شوند، مضامين و موضوعات جامع و کلي، مقدم بر موارد جزيي باشند، و ارتباط محتواي دروس، به گونه اي باشد که طلاب قادر شوند تجربيات و يادگيري هاي گذشته شان را با يادگيري هاي حال و آينده مربوط سازند.

 
كليد واژه: سطح يک حوزه علميه، تلفيق مضمون محور، الگوي سازمان دهي محتوا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:50 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها