0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 8 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز و زمستان 1381; 9(4-3):127-148.
 
بررسي ميزان استفاده دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاههاي شهيد چمران و علوم پزشكي اهواز از مجلات خارجي رشته تخصصي آنان و از طرح تامين مدرك و بررسي ميزان،علل و مشكلات استفاده آنان از مجلات خارجي رشته تخصصي در خارج از دانشگاه
 
بيگدلي زاهد,جمشيدي پور الهام
 
 
 

هدف تحقيق حاضر بررسي ميزان استفاده دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاههاي شهيد چمران و علوم پزشكي اهواز از مجله‌هاي خارجي رشته‌ تخصصي خود موجود در دانشگاههاي مربوط و همچنين بررسي ميزان و علل استفاده آنان از مجله‌هاي مورد نظر موجود در ساير دانشگاهها و كتابخانه‌ها مي‌باشد.ضمناً هدف ديگر اين تحقيق تعيين مشكلاتي است كه دانشجويان مورد مطالعه در دسترس و تهيه مقالات علمي خارجي رشته تخصصي خود با آنها مواجه هستند.نمونه مورد مطالعه در اين پژوهش شامل 36 نفر از دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاه شهيدچمران و 32 نفر از دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاه علوم پزشكي اهواز مي‌باشد كه به طور تصادفي انتخاب شدند.ابزار گردآوري داده‌ها پرسشنامه‌اي حاوي دو نوع پرسشهاي با پاسخهاي بلي/خير بود.براساس نتايج به دست آمده نبود منابع چاپي كافي در كتابخانه‌هاي دانشكده‌اي،نبود امكانات كامپيوتري مناسب در كنابخانه‌هاي دانشكده‌اي،نبود چكيده نامه‌ها و نمايه نامه‌هاي منابع،كمبود وقت،آگاهي نداشتن از چگونگي دستيابي به منابع،عدم دستيابي به مواد كتابخانه به دليل مقررات كتابخانه و عدم توانايي در استفاده از امكانات موجود به ترتيب مهمترين مشكلات دانشجويان در دستيابي به اطلاعات مورد نياز آنها گزارش شده است.ضمناً اكثر دانشجويان هر دو دانشگاه ازطرح تأمين مدرك استفاده نمي‌كنند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1381; 9(2-1):17-52.
 
رابطه هفت مرحله اول نظريه رشد رواني – اجتماعي اريكسون با مرحله هشتم آن – كمال در برابر نوميدي – در سالمندان استان خوزستان
 
كيان پورقهفرخي فاطمه,حقيقي جمال,شكركن حسين,نجاريان بهمن
 
 
 

در اين پژوهش، رابطه ساده و چندگانه هفت مرحله اول نظريه رشد رواني – اجتماعي اريكسون با مرحله هشتم آن – كمال در برابر نوميدي – در سالمندان استان خوزستان بررسي گرديد. افراد شركت كننده در نمونه اصلي تحقيق شامل 469 سالمند (237 زن و 232 مرد) بودند كه به وسيله «مقياس تجديد نظر شده مراحل رشد رواني – اجتماعي اريكسون» مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنين، پيش از اجراي پژوهش، از يك نمونه 50 نفري براي ارزيابي مقدماتي مقياس مورد نظر و نيز از يك نمونه 170 نفري ديگر براي اعتباريابي همان مقياس استفاده به عمل آمد. براي تحليل داده ها، علاوه بر روشهاي توصيفي، روشهاي همبستگي ساده و رگرسيون چندگانه نيز به كار بسته شد. در اين پژوهش، مجموعا 24 فرضيه براي كل سالمندان و زنان و مردان سالمند به طور جداگانه مورد بررسي قرار گرفت. همه اين فرضيه ها تأييد شدند و نشان دادند كه نظريه اريكسون علاوه بر فرهنگهاي غربي، در فرهنگ ما نيز كاربرد دارد. 

 
كليد واژه: مراحل رشد رواني – اجتماعي اريكسون، كمال در برابر نوميدي، سالمندي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

4 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1381; 9(2-1):89-106.
 
مضامين پست مدرنيسم و دلالتهاي تربيتي آن
 
نجاريان پروانه,پاك سرشت محمدجعفر,صفايي مقدم مسعود
 
 
 

پست مدرنيسم رويكرد نويني است كه در دو دهه اخير بر بيشتر رشته هاي علوم، ادبيات، و هنر ها و طبعا علوم تربيتي تأثير گذاشته است. آنچه در وهله نخست زمينه ساز ظهور اين رويكرد شده است، شكست مدرنيسم در به تحقق رساندن وعده هايي نظير دموكراسي، صلح، سلامتي و عدالت اجتماعي در سايه پيشرفت علوم و سيطره عقلانيت بر امور بوده است. پست مدرنيستها معتقدند كه جوامع مدرن دچار بحران شده اند. از اين رو آنان با بازنگري نقادانه برخي مضامين مدرنيسم در صدد حل معضلات آن و نهايتا بحران زدايي بر آمده اند. به اعتقاد پست مدرنيستها اين بحران بر تعليم و تربيت نيز سايه افكنده و براي رفع آن بايد تلاش نمود.

 
كليد واژه: پست مدرنيسم، مدرنيسم، نسبيت گرائي، فراروايت، عقلانيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1381; 9(2-1):107-130.
 
تاثير حل نمونه مسايل كلامي جبر (از نوع كار، تركيب و فاصله) بر روي حل مسايل معادل و مشابه كلامي جبر در دانش آموزان سال سوم رياضي – فيزيك شهرستان تويسركان
 
كاووسيان جواد,كدپور پروين,عريضي ساماني سيدحميدرضا
 
 
 

حلّ مسائل كلامي در قلب آموزش جبر قرار دارد. روشهاي حل مساله نخستين بار توسط پوليا (1962 به نقل از ريد، 2000) مطرح شده است. بسياري از پژوهشگران در حيطه آموزش رياضي متوجه طبقه بندي انواع مسائل كلامي شده اند. ريد (2000) مسائل معادل و مشابه كلامي جبر را در طبقه بندي انواع كار، تركيب و فاصله مورد مقايسه قرار داده است. كلمه هاي كليدي مطرح شده در اين مقاله عبارتند از: مسائل مشابه، مساله هاي كار، تركيب و فاصله. به منظور بررسي اين پرسش كه آيا نمونه مسائل حل شده كلامي جبر كه به دانش آموزان ارائه مي شود، آنها را قادر مي سازد تا مسائل كلامي جبر را كه معادل و مشابه با آن مسائل هستند حل نمايند، تحقيقي در دو مرحله بر روي دانش آموزان سال سوم رياضي – فيزيك كه در قالب دو كلاس سازمان يافته بودند با هم تركيب شده و به صورت تصادفي در دو گروه گواه و آزمايشي گمارده شدند. به گروه گواه در مرحله تمرين، مسائل نا مربوط (مسائلي كه ارتباطي با مسائل مرحله آزمايشي ندارند) و به گروه آزمايشي، مسائل مربوط به مسائل مرحله آزمايش ارائه گرديد. تحليل نتايج نشان داد كه بين ميانگين دو گروه در حل مسائل معادل و مشابه تفاوت معني داري وجود ندارد. در مرحله دوم پژوهش، 48 دانش آموز سال سوم رياضي – فيزيك كه از قبل در قالب دو كلاس سازماندهي شده بودند، انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايشي و حل مسأله – حل مساله نامي است كه براي اين گروه انتخاب شد تا از گروه آزمايشي متمايز شود. گمارده شدند. هر دو گروه در مرحله آموزش و تمرين، مسائلي را دريافت نمودند كه با مسائل مرحله آزمايش ارتباط داشتند. تنها تفاوت دو گروه در اين بود كه دانش آموزان گروه حل مساله در حين حل مسائل مرحله آزمايش مي توانستند به راه حلهاي آموزش داده شده در مرحله آموزش و تمرين مراجعه نمايند، اما گروه آزمايشي چنين فرصتي را نداشتند. نتايج نشان داد كه دانش آموزان گروه حل مساله در حل مسائل معادل كلامي جبر عملكرد بهتري نسبت به گروه آزمايشي داشتند و تفاوت ميانگينهاي آنها معني دار بود. اما در رابطه با مسائل مشابه كلامي جبر تفاوت معني داري بين ميانگينهاي دو گروه حل مساله و آزمايشي يافته نشد. 

 
كليد واژه: مسايل كلامي جبر، مسايل معادل، مسايل مشابه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1381; 9(2-1):131-148.
 
بررسي رابطه نگرش نسبت به شيوه هاي فرزند پروري و مكان كنترل با پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان پسر پايه چهارم ابتدايي
 
مهرافرو حجت اله,شهرآراي مهرناز
 
 
 

اين پژوهش به بررسي رابطه بين نگرش نسبت به شيوه هاي فرزند پروري مادر (اقتدار منطقي، استبدادي، آزاد گذاري) و مكان كنترل با پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان پسر پايه چهارم ابتدايي مي پردازد. بدين منظور 398 نفر از دانش آموزان پسر پايه چهارم ابتدايي و مادران با سواد آنها در منطقه 17 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصيلي 77 - 1376 به عنوان نمونه تحقيق انتخاب شدند. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از رگرسيون چند متغيري (گام به گام) نمايان ساخت كه بين نگرش شيوه هاي فرزند پروري مادر (اقتدار منطقي) و پيشرفت تحصيلي (معدل كل و نمره علوم) رابطه اي مثبت وجود دارد و بين نگرش نسبت به شيوه فرزند پروري مادر (استبدادي) و پيشرفت تحصيلي (معدل كل و نمره علوم، نمره رياضي) رابطه منفي معني داري مشاهده نشد. بين نگرش نسبت به شيوه هاي فرزند پروري مادر (اقتدار منطقي، آزادگذاري، استبدادي) و مكان كنترل دانش آموز رابطه اي معني دار مشاهده نشد. در نهايت بين مكان كنترل دانش آموز با نمره علوم و معدل كل وي رابطه اي منفي و معني دار مشاهده شد بين مكان كنترل دانش آموز و نمره رياضي او رابطه اي مشاهده نشد. نتايج به دست آمده در چارچوبهاي نظري مورد بحث قرار گرفته است. 

 
كليد واژه: شيوه هاي فرزند پروري، مكان كنترل، پيشرفت تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاییز و زمستان 1380; 8(4-3):1-22.
 
بررسي رابطه خشنودي شغلي با رفتار مدني سازماني و عملكرد شغلي در كاركنان برخي از كارخانه هاي اهواز
 
شكركن حسين,نيسي عبدالكاظم,نعامي عبدالزهرا,مهرابي زاده هنرمند مهناز
 
 
 

در اين پژوهش رابطه خشنودي شغلي با رفتار مدني سازماني و عملکرد شغلي در کارکنان برخي از کارخانه هاي اهواز بررسي گرديد. طبق فرضيه هاي تحقيق خشنودي با رفتار مدني و عملکرد شغلي کارکنان کارخانه هاي اهواز رابطه مثبت دارد و اينکه رابطه خشنودي شغلي با رفتار مدني از رابطه آن با عملکرد شغلي قويتر است. نمونه اين تحقيق 400 نفر از کارکنان کارخانه هاي اهواز بودند که با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. روشهاي آماري ضريب همبستگي ساده و رگرسيون چندگانه با روش مرحله اي براي تحليل داده ها مورد استفاده قرار گرفته است. در اين تحقيق از پرسشنامه شاخص توصيف شغل، پرسشنامه گزارش درجه بندي عملکرد کارکنان، پرسشنامه خود ارزشيابي عملکرد شغلي و پرسشنامه هاي سنجش رفتار مدني سازماني (1) و (2) استفاده شده است. دو پرسشنامه مربوط به سنجش رفتار مدني براي اولين بار در ايران پايايي و روايي سنجي شده و مورد استفاده قرار گرفته اند. نتايج تحقيق نشان مي دهند که بين خشنودي شغلي و رفتار مدني سازماني همبستگي معني دار بالا و با ثباتي وجود دارد (0.57=r1 و 0.54=r2). ضرايب همبستگي ساده معني دار بين مولفه هاي پنجگانه خشنودي شغلي و پنج جزو رفتار مدني (1) و پنج جزو رفتار مدني (2) بين 0.13 تا 0.61 دامنه تغيير داشتند. از 72 ضريب همبستگي تنها 4 ضريب به سطح معني داري نرسيده بودند. ضرايب همبستگي چند متغيري مولفه هاي خشنودي شغلي به روش مرحله اي با رفتار مدني کلي (1) و (2) به ترتيب، با R=0.64 و R=0.60 هستند. علاوه بر آن، رابطه به دست آمده بين خشنودي شغلي کلي و عملکرد شغلي براساس گزارش درجه بندي عملکرد کارکنان (r=0.14) و براساس خود ارزشيابي (r=0.16) است. از 12 ضريب همبستگي ساده بين خشنودي شغلي کلي و مولفه هاي پنجگانه آن و دو نوع عملکرد شغلي، گزارش درجه بندي کارکنان و عملکرد شغلي خود ارزشيابي، 7 ضريب همبستگي در پايين معني دار شده اند که پايين ترين آن ها r=0.09 و بالاترين آن ها r=0.32 هستند. ضرايب همبستگي چند متغيري مولفه هاي خشنودي به روش مرحله اي با دو نوع عملکرد شغلي فوق الذکر به ترتيب R1=0.35 و R2=0.17 هستند. نتايج به دست آمده از اين تحقيق با يافته هاي تحقيقات انجام شده در خارج از کشور هماهنگند.

 
كليد واژه: خشنودي شغلي، رفتار مدني سازماني، عملكرد شغلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاییز و زمستان 1380; 8(4-3):23-48.
 
تعليم و تربيت در ديدگاه تاويلي
 
باقري خسرو,يزداني عبدالوهاب
 
 
 

رويکرد تأويلي در دهه هاي گذشته احيا شده است و تأثير آن بر علوم انساني هويداست. در اين مقاله، تأثير آن بر تعليم و تربيت توضيح داده خواهد شد. دو مفهوم مهم در ديدگاههاي تأويلي، متن و فهم است که هر دو در تعليم و تربيت جايگاه مهمي دارند. در اين مقاله، ديدگاه گادامر مورد تأکيد است. طبق نظر وي، تعليم و تربيت معاصر بر مهار پاي فشرده است که بايد فهم را جايگزين آن نمود. تعليم و تربيت، چون هدف خود، بايد دانش آموزان را براي فهم ديگران آماده سازد که با فهم نسبت به خودشان ملازم است. در برنامه ريزي درسي، نه تنها بايد فعاليت شاگردان را در نظر بگيرند، بلکه محتواي برنامه بايد آنان را در فهم موقعيت خاص زندگي ياري نمايد. مفهوم اساسي فهم براي فرايند تعليم و تربيت نيز مدلولهاي معيني دارد. بر اساس مفهوم کليد گادامر، يعني «امتزاج افقها»، خواندن متون درسي، طي چهارگام انجام خواهد شد. در گام نخست، پيش فرضهاي دانش آموزان در مورد اين متون، در آغاز نمودن چرخه تأويل از اهميت برخوردار است. در گام دوم، دانش آموزان بايد معاني مورد نظر مؤلف را دريابند. در گام سوم، امتزاج افقها به منزله نتيجه دو گام پيشين بايد رخ دهد. سرانجام، در گام چهارم، خواننده بايد به ارتباط متن مورد نظر با موقعيت خاص خويش توجه داشته باشد. 

 
كليد واژه: تعليم و تربيت، ديدگاه تاويلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاییز و زمستان 1380; 8(4-3):49-66.
 
تحليل عاملي سوالهاي پرسشنامه بك (BDI-21) بر روي دانشجويان پسر دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
رجبي غلامرضا,عطاري يوسف علي,حقيقي جمال
 
 
 

هدف پژوهش حاضر تحليل سؤالها و تحليل عاملي پرسشنامه افسردگي يک (BDI-21) بوده است. 196 دانشجوي پسر دانشگاه شهيد چمران (اهواز) به صورت تصادفي چند مرحله اي از بين دانشجوياني که در خوابگاههاي دانشجويي ساکن بودند انتخاب شدند. بر اساس نتايج تحليل سؤالهاي پرسشنامه افسردگي بک (BDI-21) همه سؤالها با نمره کل همبستگي معني داري داشتند. بر اساس تحليل عاملي از طريق تحليل مؤلفه هاي اصلي پنج عامل به دست آمد، که عامل يکم بيشترين سهم را در تبيين واريانس پرسشنامه فوق داشت. علاوه بر اين، ضريب آلفاي کرونباخ (همساني دروني) براي کل پرسشنامه 0.87، ضريب پايايي تنصيف آن 0.83 و ضريب پايايي بازآزمايي به فاصله سه هفته 0.49 به دست آمد. همچنين، ضريب همبستگي بين پرسشنامه افسردگي بک و خرده مقياس D از پرسشنامه MMPI 0.60 محاسبه گرديد. از مجموع 196 دانشجو تعداد 21 (10.7 درصد) نفر از آنها دچار افسردگي بودند. نتايج اين پژوهش نشان داد که پرسشنامه افسردگي بک را مي توان در پژوهشهاي روانشناختي و درماني مورد استفاده قرار داد. 

 
كليد واژه: پرسشنامه افسردگي بك، افسردگي، تحليل عاملي، تحليل سوالها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاییز و زمستان 1380; 8(4-3):67-86.
 
مقايسه عملكرد تحصيلي، سلامت رواني و جسماني دانش آموزان پسر فاقد و واجد پدر با توجه به نقش تعديل كننده حمايت اجتماعي در پايه اول دبيرستانهاي شهرستان اهواز
 
نيسي عبدالكاظم,نجاريان بهمن,پورفرج سيدفرج
 
 
 

هدف اصلي اين پژوهش مقايسه وضعيت سلامت رواني، سلامت جسماني و عملکرد تحصيلي دانش آموزان واجد و فاقد پدر پايه اول دبيرستانهاي شهرستان اهواز مي باشد. حجم نمونه در اين پژوهش شامل 200 دانش آموز پسر (100 دانش آموز فاقد پدر و 100 دانش آموز واجد پدر) پايه اول دبيرستان است که به طور تصادفي از بين دبيرستانهاي نواحي 4 گانه آموزش و پروش شهرستان اهواز انتخاب شده اند. ابزارهاي مورد استفاده در اين تحقيق پرسشنامه حمايت اجتماعي (SSI)، پرسشنامه عزت نفس کوپر اسميت، ماتريس پيش رونده ريون، فهرست تجديدنظر شده علائم رواني (SCL-90-R)، مقياس درجه بندي شدت بيماري، معدل پايان سال تحصيلي و پرسشنامه توصيفي آزمودني (محقق ساخته) مي باشند. نتايج تحقيق نشان داد که بين سلامت رواني، جسماني و عملکرد تحصيلي دانش آموزان فاقد و واجد پدر بدون در نظر گرفتن حمايت اجتماعي به عنوان متغير تعديل کننده تفاوت معني دار يافت نشد. اما نتايج نشان داد که بين دانش آموزان فاقد پدر و داراي حمايت اجتماعي بالا و آناني که داراي حمايت اجتماعي پائيني بودند از لحاظ سلامت رواني و عملکرد تحصيلي تفاوت معني دار يافت شد. 

 
كليد واژه: عملكرد تحصيلي، سلامت رواني، سلامت جسماني، فاقد پدر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاییز و زمستان 1380; 8(4-3):87-106.
 
بررسي رابطه ويژگيهاي شخصيتي و سبكهاي رهبري مديران
 
نوين نام غلام عباس,شكركن حسين,مهرابي زاده هنرمند مهناز
 
 
 

هدف از اين پژوهش رابطه ساده و چند متغيري بين ويژگيهاي شخصيتي و سبکهاي رهبري مديران سازمانهاي دولتي اهواز است. در اين پژوهش رابطه عوامل 16 گانه شخصيتي کاتل با سه سبک رهبري ملاحظه کار، سازمانده و مشارکتي مورد بررسي قرار گرفت. از بين 148 سازمان دولتي مستقر در شهرستان اهواز 85 سازمان به طور تصادفي ساده انتخاب شدند. براي شناخت سبک رهبري مديران، 5 نفر از کارکنان زيردست هر مدير نيز به روش تصادفي ساده انتخاب گرديدند. در مجموع 170 مدير يا معاون مدير و850 نفر از کارکنان زيردست آنان در پژوهش شرکت داده شدند. از نمونه مديران 118 نفر به پرسشنامه شخصيتي کاتل پاسخ دادند. 590 نفر از زير دستان اين مديران نيز پرسشنامه سبک هاي رهبري را تکميل کردند. نتايج حاصل نشان دادند که: (1) از بين 16 عامل شخصيتي مورد بررسي در اين پژوهش، عوامل شخصيتي C (استوار – احساساتي) و Q1 (خطرکننده – محافظه کار) با سبک رهبري ملاحظه کار، عوامل شخصيتي L (شکاک – زودباور) و Q3 (خويشتن دار – ناخويشتن دار) با سبک رهبري سازمانده و عوامل شخصيتي B (باهوش – کم هوش)، F (بي خيال – جدي) و H (جسور – ترسو) با سبک رهبري مشارکتي، همبستگي ساده و معني داري دارند. (2) از بين 16 عامل شخصيتي کاتل، عوامل C (استوار – احساساتي)، A (مردم آميز – کناره جو)، L (شکاک – زودباور) و Q1 (خطرکننده – محافظه کار) با سبک رهبري ملاحظه کار، عوامل L (شکاک – زودباور) و C (استوار – احساساتي) با سبک رهبري سازمانده، و عوامل Q1 (خطر کننده – محافظه کار)، G (اصولي – مصلحت گرا) و H (جسور – ترسو) با سبک رهبري مشارکتي به روش مرحله اي همبستگي چندمتغيري معني دار دارند.

 
كليد واژه: ويژگيهاي شخصيتي، سبك رهبري ملاحظه كار، سبك رهبري سازمانده، سبك رهبري مشاركتي، مديران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاییز و زمستان 1380; 8(4-3):125-136.
 
مقايسه نظام ارزشي دانش آموزان پسر هدايت شده به رشته هاي پنج گانه تحصيلي به عنوان اولويت اول در دبيرستانهاي خرم آباد
 
كوشكي نصير,مهرابي زاده هنرمند مهناز,شكركن حسين
 
 
 

مقاله حاضر با عنوان مقايسه نظام ارزشي دانش آموزان پسر هدايت شده به رشته هاي پنج گانه تحصيلي به عنوان اولويت اول در دبيرستانهاي خرم آباد مي باشد. هدف از اين مقاله اين است که مشخص نمايد آن نظام ارزشي مي تواند به عنوان الگويي جهت تحصيل مدنظر مشاوران قرار گيرد. نمونه اين پژوهش 260 نفر از دانش آموزان رشته هاي پنج گانه (علوم تجربي، رياضي – فيزيک، علوم انساني، کار و دانش و فني حرفه اي) مي باشند، که از دبيرستانهاي خرم آباد انتخاب شده اند. از آزمون نظام ارزشي آلپورت – ورنون وليندزي استفاده شده است. اين آزمون 6 ارزش را مي سنجد، جهت تحليل داده ها از تحليل واريانس يک راهه استفاده شده است و نتايج زير به دست آمد: بين سنخهاي نظام ارزشي دانش آموزان رشته هاي مختلف تحصيلي به جز ارزش سياسي تفاوت معني داري وجود دارد و اين مي تواند به عنوان الگويي جهت هدايت تحصيلي دانش آموزان به گرايشهاي مختلف تحصيلي مدنظر مشاوران آموزش و پرورش در نظام جديد قرار گيرد. 

 
كليد واژه: نظام ارزشي، هدايت تحصيلي، رشته هاي پنج گانه تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاییز و زمستان 1380; 8(4-3):107-124.
 
بازنمايي دانش در رويكرد يادگيري ساخت گرايي و دلالتهاي آن براي طراحي آموزشي
 
فردانش هاشم*
 
* دانشگاه تربیت مدرس تهران
 
 

با ظهور رويکردهاي جديد معرفت شناسي در اواخر نيمه دوم قرن بيستم بحث از بازنمايي دانش مجدداً به عنوان محوري تعيين کننده در مباحث فلسفي، روانشناسي، و تعليم و تربيتي مطرح شده است. بازنمايي دانش کليد واژه اي بر ورود به مباحث طراحي آموزشي نيز هست، زيرا که رويکردهاي طراحي آموزشي ساخت گرا با الهام از مباني نظريه هاي روانشناسي شناختي و با مايه گرفتن از تحقيقات گسترده پياژه و ويگوتسکي توانسته اند اين نظريه ها را براي طراحي محيطهاي يادگيري ساخت گرا به کار گيرند. طراحي محيطهاي يادگيري ساخت گرا از جهات و وجوه بسياري با رويکردهاي طراحي آموزشي نسل قبل از آن که طراحي با رويکرد سيستمي ناميده مي شود تفاوت دارد. در طراحي محيطهاي يادگيري ساخت گرا با مفروض دانستن شکل گيري معنا بر اساس فعاليت شناختي و تعامل اجتماعي شاگرد با محيط و منابع يادگيري، سعي بر آن است تا ضمن دست يافتن به آموزشهاي کارآ و مؤثر که جزء ارکان تعريف طراحي آموزشي به عنوان يک رشته است، شاگرد بتواند به منابع و فرايندهاي متنوع و متعددي براي ساختن معنا در ذهن خود نائل آيد. بررسي مباني معرفت شناختي و روانشناختي رويکردهاي يادگيري ساخت گرا و دلالتهاي آن براي طراحي محيطهاي يادگيري ساخت گرا محور اصلي اين مقاله را تشکيل مي دهد. 

 
كليد واژه: بازنمايي دانش، رويكرد ساخت گرايي، طراحي آموزشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(2):5-28.
 
بررسي بار آموزشي اعضاي هيات علمي در دانشگاه مازندران
 
صالحي عمران ابراهيم*,قنواتي ليلا
 
* دانشگاه مازندران
 
 

بررسي وظايف آموزشي و پژوهشي اعضاي هيات علمي دانشگاه يکي از مهم ترين مسايل مربوط به حوزه آموزش عالي است. اين مقاله در صدد توصيف ميزان بار آموزشي (ساعات واقعي تدريس) اعضاي هيات علمي، ارتباط بار آموزشي با تخصص اعضاي هيات علمي و همچنين ارتباط بين رضايت اعضاي هيات علمي و کميت و کيفيت وظايف و بار آموزشي آنها بر حسب سه متغير دانشکده، جنسيت و مرتبه علمي است. اين پژوهش به دو شيوه کمي و کيفي انجام شده است. ابزار اندازه گيري داده ها شامل اسناد و مدارک و مصاحبه است. جامعه آماري پژوهش، کليه اسناد و مدارک آموزشي 222 عضو هيات علمي دانشگاه مازندران در سال تحصيلي 1386-1385 است. علاوه بر آن به منظور گردآوري اطلاعات تکميلي با 16 نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاه نيز مصاحبه اي انجام شده است. براي تجزيه و تحليل داده هاي حاصل از اسناد و مدارک از آمار توصيفي و براي تجزيه و تحليل داده هاي حاصل از مصاحبه از تجزيه و تحليل استقرايي استفاده شد. نتايج حاصل از پژوهش نشان مي دهد که ميانگين بار آموزشي اعضاي هيات علمي در دو نيمسال 50.68 بوده است به طور متوسط اعضاي هيات علمي دانشگاه مازندران بيش از دو برابر ساعات موظف خود تدريس نموده اند. تعداد عنوان دروس در کل دانشگاه 3293 مي باشد و با احتساب حدود 228 عضو حق التدريس و 222 عضو هيات علمي رسمي در دانشگاه، هر عضو به طور متوسط 7 عنوان درس را بر عهده دارد. نتايج مربوط به مصاحبه ها نيز بيانگر ساعات زياد تدريس، تنوع دروس و نارضايتي اعضاي هيات علمي از کميت و کيفيت وظايف آموزشي است.

 
كليد واژه: بار آموزشي، عضو هيات علمي، توسعه حرفه اي، کيفيت آموزشي، دانشگاه مازندران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:47 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(2):29-56.
 
اثر بخشي آموزش كنترل توجه بر كاهش تورش توجه به مواد و بهبود شاخص هاي درماني معتادان تحت درمان سم زدايي
 
صالحي فدردي جواد*,برعرفان زرين,امين يزدي سيدامير
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

مقدمه: مشخص شده است که شناخت هاي ضمني، به ويژه تورش توجه نسبت به محرک مربوط به مواد، نقش مهمي در حفظ، پيشرفت و عود رفتار سو مصرف مواد بازي مي کند. اين تحقيق، امکان پذيري پرورش توجه با برنامه آموزش کنترل توجه نسبت به مواد را بررسي مي کند.
روش: شرکت کنندگان نمونه اي (
N=87) از سو مصرف کنندگان تحت درمان با روش سم زدايي بودند که به شيوه تصادفي به دو گروه تقسيم شدند. گروه آزمايش، سه جلسه آموزش با اين برنامه را پشت سر گذاشتند. تمامي شرکت کنندگان، پرسشنامه جمعيت شناختي، پرسشنامه وسوسه پس از ترک مواد، پرسشنامه خلق مثبت- خلق منفي، پرسشنامه استرس ادراک شده، پرسشنامه آمادگي براي تغيير، پرسشنامه اطمينان موقعيتي و پرسشنامه دغدغه هاي شخصي و آزمون استروپ مواد را کامل کردند. همين طور، شاخص بازخورد زيستي (ترشح بزاق) به هنگام مواجهه آزمودني ها با محرک هاي مواد و محرک هاي خنثي، اندازه گيري شد. از تمامي آزمودني ها در جلسات پس آزمون و پيگيري يک ماهه سنجش به عمل آمد. يک پيگيري مختصر تلفني شش ماهه نيز براي ارزيابي وسوسه، خلق مثبت و منفي، استرس ادراک شده، آمادگي براي تغيير، اطمينان موقعيتي، ميزان دارو، تعداد لغزش و عود آزمودني ها نيز اجرا شد.
يافته ها: نتايج نشان داد که در مقايسه با گروه کنترل، گروه آموزش ديده، در پس آزمون و پيگيري يک ماهه، تورش توجه کمتري را براي محرک هاي مواد نشان دادند؛ وسوسه و خلق منفي آن ها در پس آزمون و پيگيري شش ماهه کمتر بود؛ و استرس ادراک شده پايين تري را در پس آزمون و پيگيري يک ماهه گزارش دادند. همچنين، گروه آموزش ديده، در دو خرده مقياس پرسشنامه اطمينان موقعيتي (مشکلات اجتماعي در کار و موقعيت هاي اجتماعي خوشايند) در پس آزمون و اطمينان موقعيتي در پيگيري شش ماهه افزايش نشان دادند.
نتيجه: آموزش کنترل توجه مي تواند به عنوان يک مداخله تکميلي در درمان سومصرف مواد به کار رود.

 
كليد واژه: وابستگي به مواد، تورش توجه، آزمون استروپ، برنامه آموزش کنترل توجه، آزمون پاسخ گري فيزيولوژيک (ترشح بزاق)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:47 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(2):57-86.
 
سرنوشت شغلي فارغ التحصيلان دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه فردوسي مشهد
 
سعيدي رضواني محمود*,محمدحسين زاده معصومه,باغگلي حسين
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

مقاله حاضر به موضوع سرنوشت شغلي فارغ التحصيلان دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه فردوسي مشهد و عوامل مرتبط با آن پرداخته است. در پژوهش مربوط، از دو پرسشنامه تلفني و پستي استفاده شد (157 نفر به پرسشنامه تلفني و 129 نفر به پرسشنامه پستي پاسخ دادند). نتايج حاكي از شاغل بودن حدود %64 افراد است. نكته مهم آن است كه بيش از 50% افراد از طريق آزمون هاي استخدامي دولتي، مشغول به كار شده اند. اين مساله نشان مي دهد كه سياست هاي اقتصادي و تصميم سازي هاي مجلس و دولت تا چه حدي مي تواند سرنوشت شغلي فارغ التحصيلان دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي را تحت تاثير قرار دهد. بررسي تاثير عامل جنسيت، رشته تحصيلي، داشتن کار دانشجويي و عضويت در تشکل هاي دانشجويي، بر روي اشتغال فارغ التحصيلان، تفاوت هايي را در ميزان اشتغال، احساس ثبات شغلي و دارا بودن شغل ثابت به نفع پسران، رشته روان شناسي، افراد داراي کار دانشجويي و افراد فعال در تشکل هاي دانشجويي نشان مي دهد و برخي متغيرها (مانند نوع ديپلم، انگيزه ورود به دوره کارشناسي و ....) تفاوتي را ايجاد نکرده اند. فارغ التحصيلان دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي از شرايط اجتماعي مرتبط با کار، ارزيابي خوبي نداشته اند؛ به طوري که از نظر اکثريت مطلق اين افراد، شانس و داشتن ارتباطات اجتماعي، مهمتر از «مهارت داشتن» ارزيابي شده است. فارغ التحصيلان مذکور زمينه سازي دانشگاه، در جهت اشتغال را کاملا منفي ترسيم مي نمايند؛ به گونه اي که اکثريت مطلق افراد ابراز مي دارند که مقدمات آشنايي با نيازهاي بازار کار و ساير موارد لازم، ابدا در دانشگاه فراهم نبوده است.

 
كليد واژه: اشتغال، فارغ التحصيلان، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:47 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها