0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاییز و زمستان 1379; 7(4-3):1-28.
 
بررسي رابطه آزمونهاي صنعتي فلانگان با عملكرد شغلي كاركنان فني مجتمع فولاد مباركه
 
شكركن حسين,نائلي پيشين محمدعلي,عريضي ساماني سيدحميدرضا,سلطاني ايرج
 
 
 در مقاله حاضر كاربرد مجموعه آزمونهاي صنعتي فلانگان براي پيش بيني عملكرد شغلي گزارش شده است. آزمونهاي صنعتي فلانگان به همت شكركن و عريضي (1380) پايايي سنجي، اعتباريابي و هنجاريابي شده اند. مجموعه آزمونهاي صنعتي فلانگان شامل مهارتهاي رواني حركتي (سه آزمون)، تواناييهاي ديداري فضايي (سه آزمون)، تواناييهاي خاص (پنج آزمون) و تواناييهاي شناختي عمومي (هفت آزمون) است. عملكرد شغلي كاركنان فني مجتمع فولاد مباركه توسط سرپرست بلافصل، همكاران، خود كاركنان و سازمان اندازه گيري شده است. پژوهش حاضر از نوع همبستگي بوده و انواع ارزشيابي عملكرد به عنوان متغير ملاك مورد بررسي قرار گرفته است. مجموعه آزمونهاي صنعتي فلانگان بر روي 159 نفر از كاركنان فني مجتمع فولاد مباركه اجرا گرديد. پس از آن داده هاي مربوط به عملكرد به عنوان متغير ملاك جمع آوري سد. ضرايب همبستگي ساده و نتايج رگرسيون چندگانه با روش مرحله اي نشان مي دهند كه مجموعه آزمونهاي صنعتي فلانگان با انواع ارزشيابي عملكرد رابطه داشته و آن را پيش بيني مي كنند، به ويژه اگر اين ارزشيابي توسط همكاران، خود افراد و يا سازمان انجام شده باشد. بر پايه اين پژوهش پيشنهاد مي شود در ارزشيابي كاركنان از درجه بندي توسط همكاران و خود افراد علاوه بر ارزشيابي سرپرست استفاده شود.
 
كليد واژه: ارزشيابي عملكرد، ارزشيابي همكاران، خود ارزشيابي، آزمونهاي صنعتي فلانگان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاییز و زمستان 1379; 7(4-3):69-84.
 
بررسي نظرات آموزگاران درباره مشكلات آموزشي و يادگيري رياضيات دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي
 
سپاسي حسن*
 
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 با توجه به اهميت نقشي كه آموزگاران در تدريس و رفع دشواري رياضيات دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي دارند ضرورت پيدا كرد مطالعه اي در زمينه بررسي نظرات آنها درباره مشكلاتي كه فكر مي كنند در آموزش و يادگيري اين درس وجود دارد انجام پذيرد. هدف اصلي تحقيق حاضر در پي پاسخ به اين سؤال بود كه آگاهيهاي آموزگاران تا چه اندازه بر پايه شناخت مباني نظري در مورد مشكلات آموزشي و يادگيري دانش آموزان استوار است. كليه آموزگاران مرد و زن كلاسهاي پنجم مدارس ابتدايي نواحي چهارگانه اهواز (731=N) جامعه آماري و افراد تحت تحقيق حاضر را تشكيل داد. از اين تعداد 389 آموزگار مرد و 342 آموزگار زن بودند. براي آزمون فرضيه هاي تحقيق، پرسشنامه اي ساخته و اعتباريابي گرديد. پنج عامل پرسشنامه مقدماتي در تحليل عوامل به چهار عامل در پرسشنامه نهايي كاهش يافت. از اين پرسشنامه براي آزمون فرضيه هاي تحقيق استفاده گرديد. تحليل عوامل نشان داد كه نظرات آموزگاران در مورد مشكلات آموزشي و يادگيري رياضيات دانش آموزان بر مبناي نظري تحقيق و عوامل مستخرج از نتايج مطالعات استوار است. بين نظرات آموزگاران مرد و زن در رعايت ساختار مفهومي دانش آموزان در آموزش رياضيات تفاوت معني داري وجود دارد. آموزگاران زن نظر مساعدتري نسبت به اين عامل اظهار داشتند تا آموزگاران مرد. ولي، بين نظرات آموزگاران مرد و زن در مورد برقراري ارتباط بين آموزش حل مسأله با مهارتهاي رياضي دانش آموزان تفاوت معني داري مشاهده نگرديد. بررسي نظرات آموزگاران نشان داد كه بايد در ارائه تكاليف درسي به منظور سهولت بخشيدن به پي ريزي ساختار دانش رياضيات دانش آموزان تجديد نظر به عمل آيد. آموزگاران اعتقاد داشتند كه تعداد صفحات كتاب رياضي زياد نيست ولي مطالب و نكته هايي كه بايد به دانش آموزان آموخت زياد است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1379; 7(2-1):55-72.
 
بررسي ميزان همه گير شناسي اضطراب امتحان و رابطه خود – كارآمدي و جايگاه مهار با آن با توجه به متغير هوش
 
مهرابي زاده هنرمند مهناز,نجاريان بهمن,ابوالقاسمي عباس,شكركن حسين
 
 
 

هدف از پژوهش حاضر بررسي ميزان همه گير شناسي اضطراب امتحان و رابطه آن با خودكارآمدي و جايگاه مهار دروني با توجه به كنترل متغير هوش در دانش آموزان پسر و دختر دبيرستانهاي اهواز مي باشد. نمونه مربوط به همه گير شناسي 3109 دانش آموز پسر و دختر دبيرستانهاي اهواز بود كه با روش تصادفي ساده انتخاب شدند. همچنين 340 دانش آموز براي آزمون فرضيه ها به طور تصادفي گزينش شدند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه اضطراب امتحان براي همه گير شناسي، و مقياس خودكار آمدي، پرسشنامه جايگاه مهار و آزمون هوش، براي آزمون فرضيه ها استفاده شد. نتايج نشان داد كه ميزان همه گير شناسي اضطراب امتحان در نمونه مورد بررسي 17.3 درصد است. ميزان همه گير شناسي اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر نسبت به پسر (22 در مقابل 12.8 درصد) و عرب نسبت به فارس (18.7 در مقابل 16.4) بيشتر است. نتايج آزمون فرضيه ها نشان داد كه با كنترل متغير هوش، اضطراب امتحان با خودكار آمدي (0.29-= r) و جايگاه مهار دروني (0.24-= r) همبستگي منفي معني داري دارد. همچنين، نتايج پژوهش نشان داد كه بين تركيب خطي متغيرهاي پيش بين (خودكار آمدي، جايگاه مهار دروني و هوش) با متغير ملاك (اضطراب امتحان) همبستگي چندگانه معني داري وجود دارد (0.01=P). 

 
كليد واژه: اضطراب امتحان، خودكار آمدي، جايگاه مهار دروني و هوش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1379; 7(2-1):73-102.
 
ساخت و اعتباريابي مقياسي براي سنجش پرخاشگري
 
زاهدي فر شهين,نجاريان بهمن,شكركن حسين
 
 
 

اهداف اين پژوهش ساخت و اعتباريابي پرسشنامه اي براي سنجش پرخاشگري متناسب با ويژگيهاي فرهنگي – اجتماعي جامعه بوده و سپس بررسي 4 فرضيه اصلي زير بوده است: 1. بين نمره هاي پرخاشگري دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز و نمره هاي افسردگي اين دانشجويان همبستگي مثبت وجود دارد. 2. بين نمره هاي پرخاشگري دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز و نمره هاي اين دانشجويان در الگوي شخصيتي – رفتاري تيپ الف همبستگي مثبت وجود دارد. 3. بين نمره هاي پرخاشگري دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز و نمره هاي اين دانشجويان در پرسشنامه سردرد ميگرن همبستگي مثبت وجود دارد. 4. بين نمره هاي پرخاشگري دانشجويان مؤنث و مذكر دانشگاه شهيد چمران اهواز تفاوت معني داري وجود دارد.
در اين پژوهش حجم سه نمونه به ترتيب: نمونه هنجاري 550 نفر، نمونه بازآزمايي و آزمون فرضيه ها 229 نفر و نمونه سنجش روايي 215 نفر بود كه به صورت تصادفي چند مرحله اي از بين دانشجويان شركت كننده در كلاسهاي معارف اسلامي دانشگاه شهيد چمران انتخاب شده بودند. ابتدا بر اساس تحليل عوامل، پرسشنامه پرخاشگري مشتمل بر 3 عامل و 30 ماده ساخته شد كه بر روي عامل اول (خشم و غضب) 14 ماده، بر روي عامل دوم (تهاجم و توهين) 8 ماده و بر روي عامل سوم (لجاجت و كينه توزي) 8 ماده قرار گرفته است. پايايي اين پرسشنامه بر اساس ضرايب بازآزمايي و آلفاي كرونباخ رضايت بخش بود. همچنين روايي اين پرسشنامه بوسيله پرسشنامه هاي ملاك شامل پرسشنامه شخصيتي آيزنك، پرسشنامه شخصيتي چند وجهي مينه سوتا و پرسشنامه BDVI ارزيابي شد. ضرايب همبستگي و خلاصه نتايج آزمونهاي رگرسيون چند متغيري بر روي پرسشنامه هاي فوق الذكر حاكي از رضايت بخش بودن اين پرسشنامه بوده است.
براي آزمون فرضيه هاي پژوهش از پرسشنامه هاي پرخاشگري (ساخته شده توسط پژوهشگر) تيپ شخصيتي الف، پرسشنامه سردرد ميگرن و ميزان افسردگي (D) از پرسشنامه شخصيتي چند وجهي مينه سونا استفاده شد. بر اساس ضرايب همبستگي به دست آمده فرضيه اول تأييد شد (به استثناي همبستگي عامل دوم پرخاشگري با افسردگي در آزمودنيهاي مذكر). همچنين همبستگي عامل سوم پرخاشگري با افسردگي در كل آزمودنيها و هر دو جنس معني دار نبود. فرضيه دوم تحقيق در مورد كل آزمودنيها و آزمودنيهاي مؤنث و مذكر به تفكيك نيز تأييد شد. بر اساس ضرايب به دست آمده فرضيه سوم در مورد كل آزمودنيها و آزمودنيهاي مؤنث و مذكر نيز به تفكيك تأييد شد. همچنين فرضيه چهارم (به ترتيب:2.55=t (0.01>P)، نيز به تفكيك 2.86=t (0.01>P)، ?/??=t (0.001>P) و 2.27=t (0.05>P) تأييد شد. 

 
كليد واژه: پرخاشگري، ميگرن، تيپ شخصيتي الف، افسردگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاییز و زمستان 1379; 7(4-3):29-50.
 
رابطه ساده و چندگانه متغيرهاي عزت نفس، اضطراب اجتماعي و كمال گرايي با ابراز وجود دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
هرمزي نژاد معصومه,شهني ييلاق منيجه,نجاريان بهمن
 
 
 هدف از انجام اين پژوهش، بررسي رابطه ساده و چندگانه متغيرهاي عزت نفس، اضطراب اجتماعي و كمال گرايي با ابراز وجود دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز مي باشد. نمونه تحقيق 160 پسر و 160 دختر دانشجو بودند كه با روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. آزمودنيها پرسشنامة خود گزارشي ابراز وجود (ASRI) پرسشنامة عزت نفس آيزنك، مقياس اضطراب اجتماعي (SAS) و مقياس كمال گرايي اهواز (APS) را تكميل نمودند. نتايج تحقيق (در كل آزمودنيها، آزمودنيهاي پسر و آزمودنيهاي دختر) نشان داد كه عزت نفس با ابراز وجود رابطه مثبت دارد. اضطراب اجتماعي با ابراز وجود رابطه منفي دارد. در كل آزمودنيها و آزمودنيهاي پسر كمال گرايي با ابراز وجود رابطه منفي دارد. ولي در آزمودنيهاي دختر، بين كمال گرايي و ابراز وجود رابطه معني داري مشاهده نشد. نتايج تحليل رگرسيون، در كل آزمودنيها، آزمودنيهاي پسر و آزمودنيهاي دختر، نشان داد كه همبستگي چندگانه عزت نفس، اضطراب اجتماعي و كمال گرايي با ابراز وجود، از همبستگي ساده هر يك از متغيرهاي ذكر شده بيشتر است.
 
كليد واژه: عزت نفس، اضطراب اجتماعي، كمال گرايي، ابراز وجود
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1379; 7(2-1):127-138.
 
استفاده از روشهاي كمي در تعيين وزن سوالات پرسشنامه ارزيابي اساتيد
 
افتخاري رضا*
 
* دانشكده علوم انساني دانشگاه شاهرود
 
 

ارزيابي در معناي غير رسمي آن چيز جديدي نيست. بشر به منظور اطلاع از نتايج عملكرد خود، همواره ارزيابي را نيز در پيشبرد امور مدنظر قرار داده است. امروزه ارزيابي به صورت پرسشنامه اي ، به عنوان يك روش علمي محسوب شده كه با استفاده از تكنيكهاي آماري در عمل مفيد و مؤثر واقع مي شود. پرسشنامه ها حاوي سؤالات مختلفي مي باشند كه هر سؤال قسمتي از اطلاعات مورد نياز را فراهم مي نمايد. معمولا در طراحي سؤالات پرسشنامه ها با توجه به اهداف مطروحه از روشهايي براي سنجش ميزان روايي و پايايي استفاده مي شود كه در آنها ضريب اهميت تمامي سؤالات يكسان فرض مي گردد. در حالي كه بعضي از سؤالات اطلاعات مهمتري را فراهم مي نمايند، لذا به نظر مي رسد تعيين وزن مناسب براي هر سؤال نتايج حاصل از آزمون را واقعي تر بيان خواهد نمود.
هدف از اين تحقيق ارائه روش مناسبي جهت ارزش گذاري صحيح وزن سؤالات در پرسشنامه ارزيابي اساتيد مي باشد. بدين منظور پس از جمع آوري نظرات كارشناسان، با اعمال تكنيكهاي AHP گروهي (فرايند سلسله مراتب تحليلي) و مدل رياضي  OR (تحقيق در عمليات) وزنهاي جديد مريوط به هر سؤال مشخص گرديد. نتيجه حاصل از اعمال وزنهاي جديد در پرسشنامه ارزيابي 30 نفر از اساتيد، اختلاف محسوسي را نسبت به روش مرسوم نشان داده است. ضمناٌ در اين مقاله براي راه حل ارائه شده از نرم افزارهاي LINGO و EXCELL استفاده شده است. 

 
كليد واژه: پرسشنامه – روايي – پايايي – تكنيك AHP – مدل OR
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 8 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1379; 7(2-1):141-150.
 
بررسي مسايل و مشكلات عاطفي، رفتاري، خانوادگي و شخصيتي مراجعه كنندگان به مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه لرستان در سال تحصيلي 79-1378
 
سپهوند محمدعلي*
 
* دانشگاه لرستان
 
 

هدف از اين پژوهش بررسي خصوصيات فردي، خانوادگي، رفتاري و شخصيتي دانشجويان مراجعه كننده به مركز مشاوره دانشگاه لرستان در سال تحصيلي 79-1378 بوده است.
جامعه آماري از تمام دانشجوياني كه در سال تحصيلي 79-1378 به مركز مشاوره مراجعه نموده اند، تشكيل شده است. نمونه آماري برابر با جامعه آماري بوده است كه تعداد آنها 77 نفر است. جهت جمع آوري اطلاعات در اين تحقيق، ضمن مصاحبه، از پرسشنامه نيز استفاده شده است. روش تحقيق، روش زمينه يابي بوده است كه به منظور مطالعه و شناسايي شرايط موجود در رابطه با نيازهاي آموزشي به كار برده شده است. ابزار سنجش، همان طور كه قبلا نيز ذكر شد، مصاحبه و پرسشنامه بوده است. براي سنجش پرسشهاي تحقيق از آزمون خي دو (
x2) استفاده شده است. نتايج حاصل از تحقيق بيانگر اين است كه بيشترين علت مراجعه دانشجويان را مسائلي از قبيل مشكلات رواني (54 مورد)، مشكلات اجتماعي (52 مورد)، مشكلات خانوادگي (30 مورد) و مشكلات تحصيلي (17 مورد)، تشكيل مي دادند. اغلب مسائل آنان از آغاز شروع به درس خواندن در دانشگاه به وجود آمده است (61 مورد) و تنها 16 مورد از آنان قبل از زمان تحصيل در دانشگاه دچار مشكل بوده اند. 

 
كليد واژه: مشكلات عاطفي، مشكلات رفتاري، مشكلات خانوادگي، مشكلات شخصيتي، مركز مشاوره
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز و زمستان 1381; 9(4-3):1-24.
 
بررسي رابطه ساده و چندگانه خلاقيت،انگيزه پيشرفت و عزت نفس با كارآفريني در دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
شكركن حسين,نجاريان بهمن,شهني ييلاق منيجه,برومندنسب مسعود
 
 
 

اين پژوهش به منظور بررسي رابطه ساده و چندگانه خلاقيت،انگيزه پيشرفت و عزت‌نفس با كارآفريني در دانشجويان دانشگاه دانشگاه شهيدچمران اهواز طراحي شده است.نمونه اصلي اين تحقيق شامل 400 دانشجوي دختر و پسر دانشگاه شهيدچمران اهواز بود.يك نمونه 200 نفري نيز به منظور اعتباريابي و پاياني سنجي آزمونهاي مورد استفاده به كار گرفته شد.هر دو نمونه با روش نمونه‌گيري تصادفي ساده انتخاب شدند.براي تحليل داده‌ها علاوه بر روشهاي توصيفي ميانگين و انحراف معيار از ضريب همبستگي ساده و رگرسيون چندگانه براي آزمون فرضيه‌ها استفاده شد.ابزارهاي جمع‌آوري داده‌ها در اين پژوهش شامل پرسشنامه سنجش صفات كارآفريني،آزمون جهت‌گيري كارآفريني،آزمون خلاقيت،پرسشنامه انگيزه پيشرفت و آزمون عزت نفس بودند.پرسشنامه‌هاي سنجش صفات‌كارآفريني،جهت‌گيري كارآفريني و انگيزه پيشرفت توسط پژوهشگران اين تحقيق به فارسي برگردانده شد و ضرايب اعتبار و پاياني آنها محاسبه گرديد.فرضيه‌هاي اين پژوهش شامل چهار فرضيه اصلي و 8 فرضيه فرعي است،كه روابط ساده و چندگانه بين متغيرهاي پيش‌بين خلاقيت،انگيزه پيشرفت و عزت‌نفس را با متغير ملاك كارآفريني در كل نمونه و به تفكيك در نمونه‌هاي دختران و پسران مطرح مي‌سازند.نتايج اين پژوهش با يافته‌هاي تحقيقات انجام شده در خارج از كشورها هماهنگند .

 
كليد واژه: كارآفريني،كارآفرين،خلاقيت،انگيزه پيشرفت،عزت نفس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
رابطه بين وضعيتهاي هويت شغلي و جنس با ترس از موفقيت در دانشجويان رشته‌هاي فني و مهندسي
 
شهرآراي مهرناز*,عبدي بهشته
 
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه تربيت معلم تهران.
 
 

450 دانشجوي سال چهارم رشته‌هاي فني و مهندسي دانشگاههاي دولتي شهر تهران كه با روش نمونه‌گيري طبقه‌اي تصادفي براي نمونه تحقيق انتخاب شده بودند،به پرسشنامه وضعيتهاي هويت شغلي ديلاس(1981) و پرسشنامه عيني ترس از موفقيت زوكرمن و آليسون(1976) پاسخ دادند. نتايج به دست آمده از پژوهش نشان داد كه بين جنس و وضعيتهاي هويت شغلي رابطه معني‌داري وجود ندارد.همچنين نتايج تحليل واريانس نشان دهنده معني‌دار نبودن تعامل بين وضعيتهاي هويت شغلي و جنس در ترس از موفقيت بود.از سوي ديگر،بررسي تفاوتهاي جنسي در ترس از موفقيت نيز تفاوت معني‌داري را نشان نداد.اما اثر اصلي وضعيتهاي هويت شغلي بر ترس از موفقيت معني‌دار بود،به اين معني كه دانشجويان داراي وضعيتهاي هويت شغلي موفق،ترس از موفقيت پايين‌تر و دانشجويان داراي وضعيتهاي هويت شغلي مغشوش و نامتمايز ترس از موفقيت بالاتري را نشان دادند.در پايان كاربردهايي براي دانشجويان،والدين،برنامه‌ريزان وزارت علوم،تحقيقات و فناوري و دست‌اندركاران امور زنان ارائه گرديده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز و زمستان 1381; 9(4-3):25-42.
 
بررسي جو رواني - اجتماعي كلاس به عنوان يكي از مولفه‌هاي فرهنگ مدرسه
 
حسين چاري مسعود,خير محمد
 
 
 

به منظور كنكاش در قلمرو فرهنگ مدرسه و بررسي جّو رواني- اجتماعي كلاس به عنوان يكي از مؤلفه‌هاي آن،415 دانش‌آموز اول تا سوم راهنمايي(217 پسر 198 دختر) پرسشنامه جّو رواني - اجتماعي كلاس (فرايزر و همكاران،1995) را تكميل كردند.اين مقياس مشتمل بر چهار مقياس فرعي انسجام،انضباط،رقابت، و اصطكاك مي‌باشد.نمره كلي دختران در اين پرسشنامه،به طور معني‌داري بيش از پسران بود.تعامل جنسيت و پايه تحصيلي،تأثير معني‌داري بر نمرة جّو كلاسي نداشت.بررسي بيشتر نشان داد كه انسجام در دانش‌آموزان كلاس اول راهنمايي بيش از دانش‌آموزان كلاس سوم است.و بين ساير گروهها تفاوت معني‌داري مشاهده نشد.در دو مقياس فرعي رقابت و اصطكاك،نمر‌ه‌هاي پسران بيشتر بود،د حالي كه نمره‌هاي دختران در دو مقياس فرعي انسجام و انضباط بيش از پسران بود.يافته‌هاي اين پژوهش در پرتو روند پژوهشي مربوطه به بحث گذاشته شده‌اند و پيشنهادهايي براي پژوهش بيشتر مطرح شده است.

 
كليد واژه: فرهنگ مدرسه،جو رواني- اجتماعي كلاس،مقياسهاي مبتني بر گزارش شخصي.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز و زمستان 1381; 9(4-3):65-78.
 
بررسي رابطه سبك شناختي وابسته به زمينه و نابسته به زمينه و يادگيري خود نظم داده شده با عملكرد رياضي دانش‌آموزان سوم راهنمايي
 
حسيني نسب سيدداوود,ولي نژاد يداله
 
 
 

به منظور بررسي رابطه سبك شناختي FD-I و راهبردهاي يادگيري خود- نظم داده شده با عملكرد رياضي پايه سوم،280 نفر از دانش‌آموزان اين پايه به روش نمونه‌گيري تصادفي از بين دانش آموزان دختر و پسر منطقه چايپاره در استان آذربايجان غربي انتخاب و به منظور ارزيابي سبك شناختي FD-Iبه آزمون گروهي اشكال نهفته (GEFT) ،و به منظور ارزيابي ميزان استفاده دانش آموزان دختر و پسر از راهبردهاي انگيزشي براي يادگيري (MSLQ) پاسخ دادند.نتايج نشان دادند كه بين دانش‌آموزان دختر و پسر از نظر سبك شناختي FD-I تفاوت معني‌دار وجود ندارد.ولي بين دختران و پسران قوي و ضعيف در رياضي از نظر سبك شناختي FD-Iتفاوت معني‌دار وجود دارد.همچنين بين راهبردهاي يادگيري و پيشرفت در درس رياضي رابطه معني‌دار وجود داردو از بين مؤلفه‌هاي راهبردهاي يادگيري(شامل راهبردهاي شناختي سطح پايين،سطح بالا،و خود نظم‌دهي)،خود- نظم‌دهي بيشترين رابطه با پيشرفت در درس رياضي دارد.از سوي ديگر،در تحليل رگرسيون سبك‌شناختي FD-I و راهبردهاي يادگيري روي عملكرد رياضي مشاهده گرديد كه سبك‌شناختي FD-I نسبت به راهبردهاي يادگيري،بيشترين واريانس درس رياضي را پيش‌بيني مي‌كند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز و زمستان 1381; 9(4-3):79-108.
 
بررسي رابطه جو عاطفي خانواده با سازگاري دانش‌آموزان دختر پايه سوم مدارس راهنمايي اهواز
 
حقيقي جمال,شكركن حسين,موسوي شوشتري مژگان
 
 
 

هدف از انجام اين پژوهش،تعيين همبستگي بين روابط پدر و مادر - فرزندي و سازگاري فردي و اجتماعي دانش‌آموزان دختر پاية سوم مدارس راهنمايي اهواز است.در اين تحقيق،220 دانش‌آموز كه با روش نمونه‌گيري تصادفي چندمرحله‌اي از جامعه آماري مورد نظر برگزيده شده بودند،به عنوان گروه نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند.فرضيه‌هاي تحقيق به طور كلي عبارت از اين بودند كه بين روابط پدر و مادر - فرزندي و سازگاري دانش‌آموزان دختر رابطة ساده و چندگانه وجود دارد.براي سنجش فرضيه‌ها از مقياس روابط پدر و مادر- فرزندي و آزمون شخصيتي كاليفرنيا استفاده به عمل آمد و يافته‌ها اكثر فرضيه‌هاي تحقيق را تأييد كردند و بريافته‌هاي پژوهشي پيشين صحه گذاشتند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز و زمستان 1381; 9(4-3):109-126.
 
بررسي رابطه ساده و چندگانه متغيرهاي كمال‌گرايي،اضطراب صفت- حالت و افسردگي با سردرد ميگرن در دانشجويان
 
شيرزادي افسانه,مهرابي زاده هنرمند مهناز,حقيقي جمال
 
 
 

پژوهش حاضر به منظور بررسي رابطه ساده و چندگانه كمال گرايي،اضطراب و افسردگي با سردرد ميگرن در دانشجويان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامي اهواز انجام شده است.در اين تحقيق كمال گرايي،افسردگي و اضطراب صفت - حالت ،متغيرهاي پيش بين و سردرد ميگرن متغير ملاك مي باشند.نمونه مورد بررسي 150 دختر و 150 پسر دانشگاه آزاد اسلامي اهواز بودند كه به روش نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي انتخاب گرديدند.پژوهش حاضر تحقيق بنيادي و از نوع همبستگي است.در اين پژوهش از چهار مقياس استفاده شد كه عبارتند از:مقياس كمال گرايي اهواز،پرسشنامه اضطراب اسپيل برگر،پرسشنامه افسردگي بك و مقياس سردرد ميگرن اهواز.نتايج نشان داد كه كمال گرايي،اضطراب و افسردگي با سردرد ميگرن رابطه مثبت و معني داري دارند.افزون بر اين،همبستگي چندگانه كمال گرايي،اضطراب و افسردگي با سردرد ميگرن معني دار بود.

 
كليد واژه: كمال ‌گرايي، اضطراب صفت، حالت، افسردگي، سردرد ميگرن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1381; 9(2-1):53-88.
 
مقايسه اثر بخشي دو روش درمان روانشناختي در كاهش علايم نشانگان خستگي مزمن در پرستاران زن شهر تهران
 
نصري صادق,نجاريان بهمن,مهرابي زاده هنرمند مهناز,شكركن حسين
 
 
 

اين پژوهش به منظور بررسي ميزان اثر بخشي دو روش درمان شناختي – رفتاري و آموزش تن آرامي عضلاني تدريجي در كاهش خستگي، پريشاني هيجاني و اختلال كاركردي پرستاران مبتلا به نشانگان خستگي مزمن انجام شده است. جامعه آماري مورد مطالعه مشتمل بر پرستاران زن شاغل در بيمارستانهاي زير مجموعه دانشگاههاي علوم پزشكي شهر تهران بوده است. از جامعه مورد نظر به شيوه تصادفي طبقه اي 1088 پرستار جهت تشخيص نشانگان خستگي مزمن (CFS) مورد غربال گري قرار گرفتند. بدين ترتيب، مجموعا 72 آزمودني CFS در سه گروه 24 نفري به طور تصادفي گماره شدند. از همان بيمارستانها، 24 پرستار بهنجار به طور تصادفي جهت گروه گواه بهنجار انتخاب شدند. پژوهش به شيوه آزمايشي با استفاده از طرح پيش آزمون – پس آزمون همراه با گروه گواه و بهنجار در چهار گروه انجام شد. سه گروه متعلق به پرستاران CFS و يك گروه مربوط به پرستاران بهنجار بوده است. نوع مداخله در گروههاي CFS به روش تصادفي تعيين شد. متغيرهاي وابسته (خستگي، پريشاني هيجاني و اختلال در كاركرد) با استفاده از مقياس خستگي چالدر و فرم خود سنجي ارزيابي شد. نتايج نشان داد كه درمان شناختي – رفتاري در كاهش خستگي، و اختلال كاركردي مؤثر تر از آموزش تن آرامي مي باشد. در حالي كه براي كاهش پريشاني هيجاني، آموزش تن آرامي درمان كارآمدتري است. 

 
كليد واژه: خستگي مزمن، همه گير شناسي، درمان شناختي – رفتاري، تن آرامي، پرستار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1381; 9(2-1):1-16.
 
بررسي رابطه ميزان بي ثباتي هيجاني، رفتار جامعه گرا و پرخاشگري با عملكرد تحصيلي در بين دانش آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمايي شهرستان اهواز
 
عطاري يوسف علي,حقيقي جمال,خانه كشي زلف علي
 
 
 

هدف از اين پژوهش تعيين رابطه بي ثباتي هيجاني، رفتار جامعه گرا و پرخاشگري با عملكرد تحصيلي در دانش آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمايي شهر اهواز است. در اين تحقيق، 400 دانش آموز (200 دختر و 200 پسر) كه با روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي از جامعه آماري انتخاب شدند. به عنوان نمونه تحقيق مورد مطالعه قرار گرفتند. فرضيه هاي تحقيق به طور كلي عبارت از اين بودند كه بي ثباتي هيجاني و پرخاشگري با عملكرد تحصيلي رابطه منفي و رفتار جامعه گرا با عملكرد تحصيلي رابطه مثبت دارند. براي سنجش فرضيه ها از سه مقياس بي ثباتي هيجاني، رفتار جامعه گرا و پرخاشگري و براي عملكرد تحصيلي از ميانگين كل نمره هاي دانش آموزان استفاده به عمل آمد. تجزيه و تحليل داده ها، فرضيه ها را به شكل مورد نظر تأييد كرد.

 
كليد واژه: بي ثباتي هيجاني، رفتار جامعه گرا، پرخاشگري، عملكرد تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:37 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها