0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1382; 10(2-1):101-124.
 
مقايسه باورهاي خودكارآمدي رياضي پسران و دختران دانش ‌آموز سال دوم رشته‌ هاي رياضي - فيزيك، علوم تجربي و علوم ‌انساني شهر اهواز و بررسي رابطه متغيرهاي جنيست، نمره قبلي رياضي و هدف ‌گذاري تحصيلي با آن
 
شهني ييلاق منيجه,رجبي غلامرضا,شكركن حسين,حقيقي جمال
 
 
 

هدف از اجراي اين تحقيق مقايسه باورهاي خودكار‌آمدي رياضي دانش‌آموزان پسر و دختر سال دوم رشته‌هاي تحصيلي رياضي - فيزيك ، علوم تجربي و علوم انساني دبيرستانهاي اهواز و بررسي رابطه ساده و چندگانه متغيرهاي جنسيت، رشته تحصيلي. نمره قبلي رياضي و هدف‌گذاري با آن بود. شركت كنندگان در اين تحقيق 400 دانش آموز پسر و دختر در سه رشته تحصيلي رياضي - فيزيك، علوم تجربي و علوم انساني از نواحي چهارگانه آموزش و پرورش اهواز بودند، كه با روش نمونه‌گيري تصادفي چند مرحله‌اي انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل مقياس باورهاي خودكارآمدي رياضي و مقياس هدف‌گذاري تحصيلي بودند. ضرايب پايايي(آلفاي کرونباخ و تنصيف) مقياس باورهاي خودکارآمدي رياضي رضايتبخش بود.ضرايب روايي اين مقياس با ساير پرسشنامه‌ها معني‌دار بودند. نتايج تحليل واريانس عاملي نشان داد كه بين دانش‌آموزان پسر و دختر و بين دانش‌آوزان رشته‌ةاي تحصيلي سه گانه فوق در مقياس باورهاي خودكارآمدي رياضي تفاوت وجود دارد. همچنين بين عامل جنيست و عامل رشته‌ تحصيلي تعامل ديده مي‌شود. افزون بر اين، نتايج ضرايب همبستگي ساده نشان داد كه متغيرهاي جنسيت، هدف‌گذاري و نمره قبلي رياضي با باورهاي خودكارآمدي رياضي رابطه معني‌داري دارند. در نهايت، ضرايب رگرسيون چندگانه با روش مرحله‌اي نشان داد كه مجموع متغيرهاي پيش بين با مقياس خودكار‌ آمدي رياضي رابطه داشته و آن را پيش‌بيني مي‌كنند.

 
كليد واژه: باورهاي خودكارآمدي رياضي، جنسيت، نمره رياضي، هدف ‌گذاري تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1380; 8(2-1):1-10.
 
بررسي ديدگاههاي فلسفي – عقيدتي دانش آموزان پسر پايه سوم مقطع متوسطه شهر اهواز در مورد نماز
 
سواري كريم,صفايي مقدم مسعود,نيسي عبدالكاظم
 
 
 

در پژوهش حاضر، ديدگاههاي فلسفي – عقيدتي (دلائل گرايش) دانش آموزان پسر پايه سوم متوسطه شهر اهواز در مورد اقامه نماز مورد بررسي قرار گرفت. جامعه آماري اين پژوهش کليه دانش آموزان پسر پايه سوم متوسطه شهر اهواز مي باشد. در اين پژوهش از دو نمونه استفاده گرديد. نمونه اول شامل 120 نفر جهت ساخت پرسشنامه مقدماتي و نمونه دوم 320 نفر بودند که به صورت تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. جهت تجزيه و تحليل داده ها از تحليل عاملي استفاده گرديد. نتايج پژوهش نشان داد که چهار عامل در گرايش دانش آموزان به نماز مؤثر بوده اند. اين عوامل عبارتند از: فردي – روانشناختي، عبادي – تکليفي، فرهنگي – اجتماعي و رستگاري – فلاح.

 
كليد واژه: نماز، ديدگاه فلسفي – عقيدتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

2 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1380; 8(2-1):11-30.
 
تاثير آموزش ابزار وجود بر ابراز وجود، عزت نفس، اضطراب اجتماعي و بهداشت رواني دانش آموزان پسر مضطرب اجتماعي دبيرستاني شهرستان اهواز
 
نيسي عبدالكاظم,شهني ييلاق منيجه
 
 
 

در اين پژوهش به بررسي تاثير آموزش ابراز وجود بر ابراز وجود، عزت نفس، بهداشت رواني و اضطراب اجتماعي در دانش آموزان پسر مضطرب اجتماعي سال اول دبيرستان پرداخته شده است. جامعه آماري دانش آموزان پسر مضطرب اجتماعي سال اول دبيرستانهاي اهواز مي باشند. از بين 200 نفر نمونه اوليه 90 دانش آموز مضطرب اجتماعي انتخاب و به طور تصادفي به سه گروه آزمايشي، دارونما و گواه گمارده شدند. ابزارهاي مورد استفاده عبارتند از: مقياس خود گزارشي مداد – کاغذي ابراز وجود براي نوجوانان، مقياس عزت نفس کوپر اسميت، مقياس اضطراب اجتماعي و فهرست تجديدنظر شده علايم رواني (SCL 90-R). طرح پژوهشي طرح پيش آزمون – پس آزمون با دو گروه کنترل مي باشد. نتايج تحليل فرضيه ها با استفاده از روش آماري تحليل واريانس نشان داد که آموزش ابراز وجود باعث افزايش ابراز وجود، عزت نفس و بهداشت رواني و کاهش اضطراب اجتماعي مي شود. اين تاثير فقط در گروه آزمايشي مشاهده شد و دو گروه ديگر تفاوت معني داري در پيش آزمون نداشتند. نتايج اين پژوهش موثر بودن آموزش ابراز وجود را در افزايش جسارت ورزي، عزت نفس و بهداشت رواني و کاهش اضطراب اجتماعي نشان مي دهد.

 
كليد واژه: آموزش ابراز وجود، عزت نفس، بهداشت رواني، اضطراب اجتماعي، ابراز وجود
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1380; 8(2-1):31-48.
 
بررسي رابطه ساده و چندگانه پيشايندهاي مهم و مربوط با هدفگرايي تبحري و رابطه آن با عملكرد تحصيلي در دانش آموزان پسر سال اول دبيرستانهاي اهواز
 
حاجي يخچالي عليرضا,حقيقي جمال,شكركن حسين
 
 
 

هدف از انجام اين پژوهش بررسي رابطه ساده و چندگانه پيشايندهاي مهم هدفگرايي تبحري و رابطه اش با عملکرد تحصيلي در دانش آموزان پسر سال اول دبيرستانها اهواز مي باشد. در اين پژوهش عزت نفس مثبت، هدف مسئوليت پذيري اجتماعي، تعلق به مدرسه، نگرشهاي مثبت دربار? تعليم و تربيت، ادراکات دانش آموزان از هدفهاي تبحري معلم، والدين و ساختار کلاس به عنوان متغيرهاي پيش بين و هدفگرايي تبحري دانش آموزان به عنوان متغير ملاک محسوب مي شوند. از سوي ديگر هدفگرايي تبحري دانش آموزان به عنوان متغير مستقل و عملکرد تحصيلي، به عنوان متغير وابسته محسوب مي شوند. نمونه تحقيق مشتمل بر 360 دانش آموز پسر پايه اول دبيرستانهاي اهوازند که در سال 80-79 به تحصيل اشتغال داشتند: براي گزينش نمونه تحقيق از روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي استفاده به عمل آمد. از چندين مقياس از مجموعه مقياسهاي الگوهاي يادگيري سازگار براي سنجش متغيرهاي مورد نظر استفاده شد. بر اساس نتايج اين پژوهش، کليه متغيرهاي پيشايند با هدفگرايي تبحري رابطه مثبت معني داري نشان دادند. همچنين ترکيب متغيرهاي پيشايند با هدفگرايي تبحري همبستگي چندگانه داشتند. از سوي ديگر هدفگرايي تبحري با عملکرد تحصيلي، رابطه مثبت معني دار داشت. 

 
كليد واژه: هدفگرايي تبحري، عملكرد تحصيلي، نگرشهاي مثبت درباره تعليم و تربيت، هدف مسووليت پذيري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1380; 8(2-1):49-72.
 
بررسي اثر بخشي روشهاي درمان شناختي، تن آرامي و رفتاري در بهبود كمردرد مزمن در دبيران مرد دبيرستانهاي شهر اهواز
 
پولادي ريشهري اله كرم,نجاريان بهمن,شكركن حسين,مهرابي زاده هنرمند مهناز
 
 
 

تحقيق حاضر اثر بخشي درمانهاي شناختي، تن آرامي و رفتاري را در گروهي از دبيران شهر اهواز که مبتلا به کمردرد مزمن بودند مورد ارزيابي قرار داد. روش اين تحقيق آزمايشي بود. جمعيت هدف اين تحقيق را دبيران مرد شهر اهواز تشکيل مي دادند. نمونه تحقيق شامل 100 نفر بيمار مبتلا به کمردرد مزمن مي باشد که به طور تصادفي از بين بيماران مبتلا به کمردرد مزمن انتخاب و به گروههاي آزمايشي (شناخت درماني، رفتار درماني، تن آرامي) و گروه گواه گمارده شدند (هر گروه 25 نفر). شيوه هاي مداخله (درمان) در اين تحقيق عبارت بودند از: الف) مصون سازي در مقابل درد (ميکنبام و ترک، 1976)، ب) کنترل محرک (کانفر، 1980)، ج) تن آرامي عضلاني پيشرونده (جاکوبسن، 1962). چهار شاخص بهبودي در تحقيق حاضر در نظر گرفته شد که شامل بهبود باورهاي درد، بهبود رفتار درد، بهبود خودکفايي درد و بهبود افسردگي بود. ابزارهاي درد (زارکوفسکا، 1988)، آزمون خودکفايي درد (نيکولاس، 1989)، آزمون افسردگي (بک، 1961) و آزمون درد مزمن (اصغري مقدم، 1374) بودند. نتايج مرحله اول تحقيق بيانگر پايايي و اعتبار مطلوب و رضايت بخش اين آزمونها مي باشد. نتايج آماري نشان داد که روشهاي درمان در بهبود کمردرد مزمن در آزمودنيها مؤثر بوده اند.  تحليل واريانس يک راهه تفاضل ميانگين نمره هاي آزمودني هاي گروه هاي مختلف، در دو مرحله اجراي آزمودني هاي مربوط به درد مزمن، حاکي ازتفاوت معني دار بين گروه هاي درماني در شاخص هاي بهبودي بود. آزمون توکي، نشان داد که گروه شناخت درماني و گروه تن آرامي عضلاني در بهبود باورهاي درد و کاهش افسردگي تفاوت هاي معني داري با گروه گواه ظاهر ساختند. حال آن که، چنين يافته اي در گروه رفتار درماني ديده شد. وانگهي، هر سه گروه درمان شناختي، تن آرامي و رفتاري در خودکفايي درد و بهبود رفتارهاي درد، تفاوت هاي معني داري با گروه گواه نشان دادند. افزون بر آن چه گفته شد، نتايج آماري حاصل از بررسي مقايسه اي روش هاي درماني نشان داد که اين روش ها از لحاظ ميزان کارايي تفاوت هاي معني داري با يکديگر داشتند. 

 
كليد واژه: درمان شناختي، تن آرامي، درمان رفتاري، كمردرد مزمن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1380; 8(2-1):73-98.
 
بررسي و مقايسه انواع هويت در ابعاد اعتقادي و روابط بين فردي در دانشجويان دختر و پسر دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
شكركن حسين,نجاريان بهمن,اميديان مرتضي,حقيقي جمال
 
 
 

پژوهش حاضر به منظور بررسي وضعيت هويت از نظر نحوه توزيع افراد در چهار حالت هويت سردرگم، زودهنگام، مهلت خواه و کسب شده در دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز طراحي و اجرا شد. فرضيه اصلي اين پژوهش يعني تفاوت معني دار در فراواني چهار نوع هويت ذکر شده در کل نمونه و دانشجويان دختر و پسر با استفاده از روش آماري مجذور خي مورد تحليل قرار گرفت و فرضيه پژوهشي در کل نمونه و در دانشجويان دختر و پسر تأييد گرديد. همچنين در ابعاد هويت – اعتقادي و روابط بين فردي در کل نمونه و دانشجويان دختر و پسر تأييد گرديد. نتايج با توجه به ديدگاه اريکسون و مارسيا مورد بحث قرار گرفت.

 
كليد واژه: هويت سردرگم، هويت زودهنگام، هويت مهلت خواه، كسب شده، بعد اعتقادي هويت، بعد روابط فردي هويت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1380; 8(2-1):99-114.
 
ساخت و اعتباريابي مقياسي براي سنجش تحريف واقعيت
 
نجاريان بهمن,سوداني منصور
 
 
 

در اين پژوهش با استفاده از روش آماري تحليل عوامل، يک مقياس 10 ماده اي موسوم به مقياس تحريف واقعيت اهواز (ARDI)براي سنجش سازه تحريف واقعيت ساخته شد که از ضرايب همساني دروني و بازآزمايي رضايت بخشي برخوردار مي باشد. اعتبار مقياس ARDI به وسيله اجراي همزمان آن با مقياسهاي مقبوليت اجتماعي مارلو – کران، تعريف سازه اي مقياس تحريف واقعيت، خرده مقياس دروغ سنج مقياس شخصيتي آيزنک، خرده مقياس دروغ سنج پرسشنامه شخصيتي چند وجهي مينه سوتا، و خرده مقياس دروغ سنج آزمون عزت نفس کوپر اسميت در بين دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز سنجيده شد. نتايج اين مطالعه نشان مي دهند که ARDI از خصوصيات روانسنجي بسيار رضايت بخشي برخوردار است و در نتيجه مي تواند ابزار مناسبي براي ارزيابي تحريف واقعيت باشد.

 
كليد واژه: تحريف واقعيت، دروغ سنج، پسنديدگي اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1380; 8(2-1):115-134.
 
تاثير مشاوره بر كاهش افسردگي و نااميدي نوجوانان لوسميك افسرده در بيمارستان شفاي دانشگاه علوم پزشكي اهواز
 
شهني ييلاق منيجه,اكابريان شرافت
 
 
 

در اين پژوهش تاثير مشاوره بر کاهش افسردگي و نااميدي نوجوانان لوسميک افسرده در بيمارستان شفاي دانشگاه علوم پزشکي اهواز بررسي شده است. بدين منظور 100 نفر دختر و پسر بيمار (20-11 ساله) مورد بررسي قرار گرفتند که از اين تعداد 26 نفر افسرده تشخيص داده شدند. نوجوانان لوسميک افسرده به طور تصادفي به دو گروه آزمايشي و گواه تقسيم شدند. گروه آزمايشي به مدت 8 جلسه مشاوره شدند. فرض بر اين بود که ميزان افسردگي و نااميدي نوجوانان لوسميک بعد از مشاوره به طور معني داري کاهش مي يابد. آزمودنيها به سه پرسشنامه: افسردگي بک، افسردگي کودکان و نااميدي بک، پاسخ دادند. پرسشنامه افسردگي بک براي تشخيص مورد استفاده قرار گرفت. براي تحليل داده ها از روش آماري – تحليل واريانس با اندازه هاي مکرر استفاده شد. نتايج نشان داد که، پس از مشاوره، بين ميزان افسردگي و نااميدي گروه آزمايشي و گواه تفاوت معني دار وجود دارد. اين يافته ها بر اهميت مشاوره در کاهش افسردگي و نااميدي بيماران لوسميک افسرده تأکيد دارد. 

 
كليد واژه: لوسميك، سرطان، افسردگي، نااميدي و مشاوره
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 8 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1380; 8(2-1):135-154.
 
پيدايش و گسترش خدمات مرجع در كتابخانه ها
 
بيگدلي زاهد*
 
* دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

بخش مرجع در کتابخانه ها از مهمترين بخشهاست و خدمات مرجع نمود عيني کليه تلاشهايي است که در يک کتابخانه به عمل مي آيد. تاريخچ? خدمات مرجع به قرنها پيش مي رسد، ليکن خدمات مرجع به مفهوم امروزي از اواخر قرن نوزدهم ميلادي متداول شد. ارائه مناسب اين خدمات علاوه بر مهارتهاي فني و دانش، ارتباط فردي صحيح را مي طلبد. توسعه دانشگاهها و به ويژه تأکيد بر امر پژوهش از عوامل شکوفايي خدمات مرجع در امريکا بوده است و کتابداران مرجع را از موقعيت و اعتبار خاصي برخوردار نموده است. امروزه با پيدايش تکنولوژي جديد اطلاعاتي اين بحث پيش آمده است که کتابداران مرجع چگونه مي توانند علي رغم ظهور امکانات الکترونيکي جديد که امکان جستجوي اطلاعات توسط کاربر را به طور مستقيم فراهم آورده است، موقعيت و پايگاه اجتماعي خويش را حفظ نمايند. مقال? حاضر، ضمن بررسي سير تاريخي پيدايش و گسترش خدمات مرجع و نشان دادن تأثير پيشرفتهاي اخير فناوري اطلاعات بر خدمات مرجع پيشنهادهايي در اين ارتباط ارائه نموده است. 

 
كليد واژه: خدمات مرجع، كتابداران مرجع، فن آوري اطلاعات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاییز و زمستان 1379; 7(4-3):51-68.
 
رابطه نگرش مديران صنايع نسبت به علوم رفتاري با رشته تحصيلي، سابقه خدمت و ميزان آشنايي آنان با علوم فوق
 
نوري ابوالقاسم,مولوي حسين,شكركن حسين
 
 
 

با توجه به تأثير نگرش در رفتار در عملكرد مديران، پژوهش حاضر به بررسي رابطه نگرش مديران صنايع استان اصفهان نسبت به علوم رفتاري مهم در فاصله سالهاي 79-1377 اختصاص يافته است. مرور پژوهشها بيانگر اهميت هر دو مبحث مديريت و نگرش بود، ولي مرور مزبور فقدان تحقيقات مشابه، چه در ايران و چه در ساير كشورها، را نيز نشان داد. بر همين اساس، پرسشنامه محقق ساخته اي براي سنجش نگرش مديران نسبت به علوم رفتاري به همراه دو پرسشنامه ديگر تنظيم گرديد. پايايي و روايي پرسشنامه در مرحلة مقدماتي تحقيق مورد سنجش و تأييد قرار گرفت و سپس پرسشنامه ها اجرا گرديد.
جامعة آماري پژوهش را كليه مديران صنايع استان در نيمه اول سال 1379، و نمونه مورد بررسي را مديران مراكز صنعتي داراي حداقل يكصد نفر كارمند يا كارگر، تشكيل داد. پژوهش حاضر، توصيفي و از نوع پيمايشي بوده است. داده هاي توصيفي مربوط به 124 نفر از مديران كه پرسشنامه ها را تكميل و اعاده كرده بودند مورد محاسبه قرار گرفت. تحليل داده ها در رابطه با يافته هاي جانبي و به ويژه سه فرضية اصلي پژوهش انجام پذيرفت. بررسي فرضيه اول، بيانگر وجود تفاوت معني دار بين نگرش مديران فارغ التحصيل رشته هاي دانشگاهي مديريت با مهندسي – فني (0.05=?) و همچنين بين نگرش مديران فارغ التحصيل رشته هاي دانشگاهي مديريت با مديران ديپلمه بود (0.01=?). فرضيه دوم تحقيق تأييد نشد؛ بنابراين، نگرش متفاوت مديران داراي سوابق خدمت و مديريت متفاوت مورد تأييد قرار نگرفت. آزمون فرضيه سوم، بيانگر وجود نگرش متفاوت مديراني بود كه ميزان آشنايي آنان با علوم رفتاري متفاوت بود. در راستاي يافته هاي اصلي پژوهش، محدوديتهاي تحقيق و همچنين پيشنهادهاي سودمند براي پژوهشگران و مسؤولان، مديران، و برنامه ريزان ارائه گرديده است.

 
كليد واژه: نگرش به علوم رفتاري، آشنايي با علوم رفتاري، رشته تحصيلي مديران، سابقه خدمت مديران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
بررسي عوامل موثر بر ميزان كتابخواني و مطالعه آزاد دانش آموزان متوسطه در استان فارس
 
بحراني محمود*
 
* دانشگاه شيراز
 
 

اين طرح با هدف گسترش اطلاعات موجود در زمينه عادات كتابخواني و مطالعه آزاد در جامعه به اجرا در آمده است. جامعه آماري اين تحقيق را دانش آموزان متوسطه استان فارس تشكيل مي دهند و چارچوب نمونه گيري شامل مركز استان به اضافه پنج شهرستان ديگر بوده است كه به طور تصادفي از بين شهرستانهاي استان فارس انتخاب شده اند. نمونه مورد بررسي متشكل از 3585 دانش آموز پايه هاي اول تا سوم متوسطه مي باشد.
نتايج به دست آمده نشان مي دهد كه در مجموع، بخش زيادي از اوقات فراغت دانش آموزان در ايام تحصيل بيهوده تلف مي شود (36.2 درصد از كل اوقات فراغت)، 22.8 درصد از اوقات فراغت روزانه صرف مطالعه درسي، 17.6 درصد صرف تماشاي تلويزيون و تنها 1.1 درصد صرف مطالعه غير درسي مي شود. به طوري كه سرانه مدت مطالعه آزاد دانش آموزان متوسطه در روز حدود 5.5 دقيقه است. دختران هم از لحاظ مطالعه درسي و هم مطالعه غير درسي مدت زمان زيادتري را گزارش كرده اند.
تحليل رگرسيون به عمل آمده نشان مي دهد كه پس از جنسيت، سرعت مطالعه، عضويت در كتابخانه هاي عمومي، ميزان مطالعه اعضاي خانواده، ميزان برخورداري از كتاب و قصه گويي در دوران كودكي، معدل درسي و سطح شغلي پدر از متغيرهاي مهم و معني دار در زمينه پيش بيني ميزان مطالعه آزاد به حساب مي آيند. 

 
كليد واژه: كتابخواني، مطالعه آزاد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاییز و زمستان 1379; 7(4-3):103-114.
 
بررسي عوامل مهم افت تحصيلي در دبيرستانهاي پسرانه شهرستان اهواز
 
شكركن حسين,حقيقي جمال,پولادي محمدعلي
 
 
 براي بررسي عوامل مهم افت تحصيلي در دبيرستانهاي پسرانه شهرستان اهواز، به 400 نفر از دانش آموزان پايه هاي اول تا چهارم سه رشته رياضي، تجربي (انساني كه به صورت تصادفي انتخاب شده بودند، دو مقياس علل افت تحصيلي و شاخص افت تحصيلي داده شد. اين دو پرسشنامه توسط پژوهشگران ساخته شده اند. در اين پژوهش چهار فرضيه مورد آزمون قرار گرفتند كه عبارتند از: 1. عوامل مختلف حاصل از تحليل عوامل با تعداد مردوديهاي دوران تحصيل دانش آموزان همبستگي ساده دارند. 2. عوامل مختلف حاصل از تحليل عوامل با تعداد تجديديهاي دوران تحصيل دانش آموزان همبستگي ساده دارند. 3. عوامل مختلف حاصل از تحليل عوامل با تعداد مردوديهاي دوران تحصيل دانش آموزان همبستگي چند گانه دارند. 4. عوامل مختلف حاصل از تحليل عوامل با تعداد تجديديهاي دوران تحصيل دانش آموزان همبستگي چندگانه دارند. تحليل عوامل روي داده هاي حاصل از مقياس علل افت تحصيلي 10 عامل را به عنوان عوامل مهم افت تحصيلي در دبيرستانهاي اهواز مشخص ساخت كه عبارتند از: 1. مسائل مربوط به برنامه ريزي آموزشي، 2. مشكلات خانوادگي و سلامتي، 3. مشكلات محيطي، 4. مسائل اجتماعي – رفتاري، 5. مسائل مربوط به رشد، 6. مسائل مربوط به امتحان، 7. مسائل مربوط به كتب درسي، 8. مسائل آموزشي، 9. مسائل عمومي، 10. اختلافات خانوادگي، از اينها، عوامل برنامه ريزي آموزشي، مسائل مربوط به امتحان، مسائل مربوط به كتب درسي و مسائل آموزشي با شاخص «ميزان مردودي» همبستگي پايين ولي معني دار دارند. همچنين عوامل مشكلات خانوادگي و سلامتي، مشكلات محيطي – آموزشگاهي، مسائل آموزشي، مسائل عمومي و اختلافات خانوادگي با ميزان تجديدي آزمودنيها، همبستگي مثبت معني دار دارند. تحليل رگرسيون چندگانه مرحله اي آشكار ساخت كه تنها عامل 6، يعني مسائل مربوط به امتحان، با ميزان مردودي دانش آموزان همبستگي مستقل دارد، در حالي كه عوامل 2، 9، 8، و 3، يعني عوامل مشكلات خانوادگي و وضعيت سلامتي، مسائل عمومي، مسائل آموزشي، و مشكلات محيطي آموزشگاهي با ميزان تجديدي دانش آموزان همبستگي چندگانه دارند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1379; 7(2-1):1-28.
 
فرضيه در تاريخچه پژوهش علمي و مشكلات فرضيه آزمايي در علوم تربيتي و رفتاري
 
پاك سرشت محمدجعفر*
 
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

در تاريخچه آموزش عالي كشور ما، دهه 1370 شاهد توسعه پژوهشهاي علمي در اكثر زمينه ها و از جمله علوم تربيتي و رفتاري بوده است. در پژوهشهاي تربيتي – رفتاري كه در كشور ما عمدتاٌ جنيه توصيفي، ميداني و نيمه آزمايشي دارند، فرضيه آزمائي كه معمولاٌ با بهره گيري از آزمونهاي معني داري آماري انجام مي شود،جايگاه ممتازي يافته است. اما در خصوص شيوه هاي فرضيه آماري و نيز ميزان كارايي آزمونهاي معني داري در پژوهشهاي علوم تربيتي و رفتاري نه تنها اتفاق نظر كافي وجود ندارد، بلكه مناظره هايي هم در جريان است. در اين مقاله كوشش شده است تا پژوهش در علوم تربيتي – رفتاري در چشم انداز تئوريك وسيعي مورد بررسي قرار گيرد تا موقعيت فرضيه آزمايي در آن با توجه با ديدگاههاي شناخت شناسي و روش علمي مشخص شود. براي حصول اين نتيجه، نخست تعريف و تبيني از مفهوم فرضيه عرضه مي شود و ديدگاههاي دو مكتب تجربه گرايي و عقلگرايي و دو رويكرد متناظر با آنها يعني استقرايي گري رايشنباخ و استنباطي گري پوپر در اين خصوص بررسي و مقايسه خواهد شد. سپس به برخي از انتقادات وارده به فرضيه آزمايي از طريق اعمال آزمونهاي معني داري اشاره خواهد شد. مطالب و تحليلهاي اين مقاله برخي از ضعف هاي مبنايي و تئوريك پژوهش در علوم تربيتي و رفتاري را نشان مي دهند و ضمناٌ مدلل دارند كه اگر بنا باشد اين علوم به طور بنيادي پيشرفت حاصل كنند بايد برخي از وجوه متدلوژي تحقيق مورد بازانديشي قرار گيرد. 

 
كليد واژه: فرضيه آزمايي، عقل گرايي، تجربه گرائي، استنباطي گري، استقرايي گري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1379; 7(2-1):29-54.
 
مقايسه اثر بخشي سه روش روان درماني در كاهش اختلال نقص توجه – بيش فعالي كودكان پسر دبستاني پايه هاي سوم و چهارم شهر شيراز
 
هاديان فرد حبيب,نجاريان بهمن,شكركن حسين,مهرابي زاده هنرمند مهناز
 
 
 

اين پژوهش به منظور مقايسه اثر بخشي سه روش روان درماني تعليم خود آموزي كلامي به كودكان، تعليم رفتار درماني و خود آموزي كلامي به مادران كودكان، در كاهش بي توجهي و تكانشوري كوركان مبتلا به اختلال نقص توجه – بيش فعالي انجام شده است. جامعه آماري مورد مطالعه، مشتمل بر دانش آموزان پسر كلاس سوم و چهارم ابتدائي مدارس دولتي شهرستانهاي شيراز بوده است. از جامعه مورد نظر به شيوه تصادفي چند مرحله اي 2863 دانش آموز جهت تشخيص ADHD مورد غربالگري قرار گرفتند. بدين ترتيب، مجموعاٌ 160 آزمودني ADHD در چهار گروه 40 نفري به طور تصادفي گمارده شدند. از همان كلاسها، 40 كودك بهنجار به طور تصادفي جهت گروه گواه بهنجار انتخاب شد. پژوهش به شيوه آزمايشي با طرح پيش آزمون پس آزمون با پنج گروه انجام شد. چهار گروه متعلق به كودكان ADHD است و يك گروه مربوط به كودكان طبيعي است. نوع مداخله در گروههاي ADHD به روش تصادفي تعيين شد. متغيرهاي وابسته (بي توجهي و تكانشوري) با فرم فارسي آزمون عملكرد پيوسته ارزيابي شد. نتايج نشان داد، گروه تعليم خود آموزي كلامي به كودك بيشترين را بهبودي را در عملكرد نشان مي دهد. تحليل واريانس چند متغيري و تحليل واريانس يك راهه، و روش پيگيري توكي، تفاوتهاي معني داري بين گروه هاي تعليم خود آموزي كلامي به مادر و كودك از يك سو و گروههاي گواه از سوي ديگر در پاسخهاي صحيح و حذف نشان داد گروه تعليم رفتار درماني به مادر با هيچ كدام از گروه هاي گواه تفاوت معني داري نشان نداد. 

 
كليد واژه: اثر بخشي، روان درماني، اختلال نقص توجه – بيش فعالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1379; 7(2-1):103-126.
 
رابطه سلسله مراتب نيازهاي مزلو با اضطراب آموزشگاهي و عملكرد تحصيلي با كنترل وضعيت اجتماعي – اقتصادي
 
حقيقي جمال,مهرابي زاده هنرمند مهناز,زندي دره غريبي تاج محمد
 
 
 

هدف از انجام اين پژوهش تعيين رابطه سلسله مراتب نيازهاي مزلو با اضطراب آموزشگاهي و عملكرد تحصيلي در دانش آموزان پايه دوم دبيرستانهاي شهرستان ايذه است. در اين مطالعه، 311 دانش آموز (156 پسر و 155 دختر) كه با روش نمونه گيري تصادفي ساده از جامعه آماري مورد نظر برگزيده شدند. به عنوان گروه نمونه تحقيق مورد بررسي قرار گرفتند. فرضيه هاي تحقيق به طور كلي عبارت از اين بودند كه بين سلسله مراتب نيازهاي مزلو و اضطراب آموزشگاهي و عملكرد تحصيلي رابطه ساده و چندگانه وجود دارد. براي سنجش فرضيه ها از پرسشنامه سلسله مراتب نيازها، مقياس اضطراب آموزشگاهي فيليپس، نمره هاي تحصيلي و پرسشنامه كوتاهي جهت تعيين وضعيت اجتماعي – اقتصادي. رابطه نيازها با اضطراب آموزشگاهي و عملكرد تحصيلي همچنان ثابت و معني دار باقي مي ماند.

 
كليد واژه: سلسله مراتب نيازها، اضطراب آموزشگاهي، عملكرد تحصيلي، وضعيت اجتماعي – اقتصادي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:33 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها