0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز و زمستان 1382; 10(4-3):17-38.
 
مقايسه مفاهيم و مفروضه هاي نظريه كلاسيك و نظريه جديد سوال - پاسخ در ساخت آزمونهاي رواني و تربيتي
 
سپاسي حسن*
 
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

مطالعه مسائل اندازه گيري به منظور پيدا کدرن راه حلهايي براي آنها در روانشناسي و تعليم و تربيت نظريه اي به نام نظريه آزمون سازي را به وجود آورده است. هدف هر نظريه آزمون سازي کمک به دست اندرکاران اين فن است تا آنها را از مدلهاي منطقي و رياضي که زيربناي ساخت آزمونهاي رواني و تربيتي را تشکيل مي دهند آگاه سازد. در اين مطالعه تحليلي مفاهيم و مفروضه هاي دو نظريه مهم در ساخت آزمونهاي رواني و تربيتي مورد بررسي قرار گرفت. نظريه کلاسيک آزمون که مي توان پيدايش آن را به چارلزاسپيرمن روانشناس انگليسي نسبت داد و امروز از آن به عنوان يک نظريه قديمي در آزمون سازي ياد مي شود، عمدتا بر سه مفروضه اساسي نمره مشاهده شده، نمره واقعي، و نمره خطا استوار است. اين نظريه تاکنون مبناي اندازه گيري ويژگيهاي رفتاري مورد استفاده بسياري از متخصصان آزمون سازي قرار گرفته است. محدوديتهائي که اخيرا در اين نظريه مشاهد شد موجب گرديد تا نظريه (1993)، وانگهارد (1994) ارايه گردد. نظريه سوال - پاسخ تاثير مهمي در ساخت آزمونهاي رواني و تربيتي داشته است. بر پايه مباني نظري، اين نظريه نشان داده است که هم در پاسخگوئي به سوالات آزمون سازي و هم ارايه راهکارهاي مناسب بر نظريه کلاسيک آزمون برتري دارد. در اين مقاله مفروضه هاي دو نظريه قديم و جديد و تفاوتهاي موجود در مدلهاي رياضي آنها ارايه مي شود. در باره شاخصهائي که اين دو نظريه براي برآورد پارامترهاي سوالهاي آزمونهاي رواني و تربيتي استفاده مي کنند بحث خواهد شد. علاوه بر اين، مزايا و محدوديتهايي که هر يک از دو نظريه در ساخت آزمونهاي رواني و تربيتي دارند بررسي مي شود. در پايان، به تفاوتها و تشابهات بين دو نظريه و شيوه هايي که آزمونها براساس اين تفاوتها و تشابهات ساخته مي شود اشاره خواهد گرديد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز و زمستان 1382; 10(4-3):39-62.
 
بررسي الگوي گذران اوقات فراغت دانشجويان دانشگاه شهيد چمران
 
الهام پور حسين*,پاك سرشت محمدجعفر
 
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

انجام اين پژوهش براي تحقق دو هدف صورت گرفته است:1) شناسايي الگوي گذران اوقات فراغت دانشجويان دانشگاه شهيد چمران و 2) بررسي نحوه گذران اين اوقات با توجه به عواملي همچون جنسيت، وضعيت اجتماعي - اقتصادي، گروه آموزشي، عملکرد تحصيلي، سکونت در خوابگاه، و محل تولد. جامعه آماري اين پژوهش را کليه دانشجويان ورودي سال 178 تشکيل مي دهد که از بين آنها يک نمونه 641 نفري به صورت تصادفي انتخاب گرديد. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که ضمن نظر خواهي از دانشجويان و پس از اجراي آزمايشي آن روي 60 نفر و انجام اصلاحات لازم تدوين شد. داده هاي پژوهش اطلاعات مفصلي را درباره انواع و اقسام فعاليتهائي که دانشجويان در اوقات فراغت خود نسبت به انجام آنها علاقمند يا عملا انجام مي دهند نشان مي دهد. دامنه اين فعاليتها از انواع فعاليتهاي ورزشي گرفته تا تماشاي تلويزيون، مطالعه کتب غير درسي و ... گسترده است. از نظر جنسيتي تفاوتهاي معني داري بين علايق پسران و دختران و نوع و مخصوصا مدت زمان پرداختن به اين فعاليتها ديده مي شود. وضعيتهاي اجتماعي سه گانه (بالا، متوسط ، پائين) نيز تفاوتهايي را نشان مي دهد. اين موضوع در باره گروه آموزشي، عملکرد تحصيلي، و محل سکونت نيز صدق مي کند. دختران دانشجو چه از لحاظ وجود امکانات لازم و چه از لحاظ دسترسي به آنها نسبت به پسران محدوديت بيشتري دارند. با توجه به نتايج تحقيق پيشنهادهايي براي بهبود امکانات و وسايل اوقات فراغت ارائه شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز و زمستان 1382; 10(4-3):63-90.
 
بررسي عوامل موثر درون مدرسه اي جذب دانش آموزان مقطع متوسطه استان خوزستان به نماز
 
بشليده كيومرث*,مكتبي غلام حسين,تقي پور منوچهر,شكركن حسين
 
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

پژوهش حاضر در صدد بررسي عوامل موثر درون مدرسه اي در جذب دانش آموزان دختر و پسر دبيرستانهاي استان خوزستان به نماز است. جامعه آماري پژوهش شامل کليه دانش آموزان روزانه پايه هاي اول، دوم و سوم مقطع متوسط مدارس دولتي سراسر استان خوزستان است، که در سال تحصيلي 78-77 به تحصيل اشتغال داشته اند. نمونه آماري پژوهش حاضر شامل 1062 دانش آموز دختر و پسر پايه اي سه گانه مقطع متوسط است که با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي در چند مرحله انتخاب شدند. ابزار پژوهش مشتمل بر الف - تهيه مقدماتي پرسشنامه عوامل موثر درون مدرسه اي جذب دانش آموزان به نماز( 70 ماده اي) ب - تهيه پرسشنامه اصلي با روش تحليل عوامل از کل نمونه پژوهش (31 ماده اي). ج - تهيه پرسشنامه جذب به نماز ويژه دختران (52 ماده اي) د - تهيه پرسشنامه جذب به نماز ويژه پسران (38 ماده اي ) نتايج حاصل از تحليل عوامل بر کل نموه پژوهش منجر به استخراج دو عامل قوي يا محتواي تبليغي - تشريفي ( 18 ماده) و حسن روابط انساني - آموزشي با فراگير (13 ماده)، تبليغي - آموزشي (10 ماده) و حسين روابط انساني - آموزشي (10 ماده) را نشان مي دهد و براي دانش آموزان دختر، تحليل عامل تفکيکي مبين سه عمال قابل حصول با ماهيت تبليغي - مشارکتي (29 ماده) يادگيري مشاهده اي (12 ماده) وحسن روابط آموزي - انساني با دانش آموزان (11 ماده) است. ضريب همساني دروني با روش آلفاي کرونباخ براي پرسشنامه کلي، پرسشنامه ويژه پسران و پرسشنامه دختران به ترتيب برابر با 90%، 90%، و89% مي باشد که اين ضرايب از نظر منطق پژوهش رضايتبخش مي باشند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز و زمستان 1382; 10(4-3):129-144.
 
بررسي همه گيرشناسي ناتواني يادگيري املاء در دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدائي شهر اهواز و اثر درمان چند حسي در كاهش ناتواني يادگيري املاء در آنان
 
شهني ييلاق منيجه,كرمي جهانگير,شكركن حسين,مهرابي زاده هنرمند مهناز
 
 
 

ناتواني يادگيري نوشتن يکي از اختلالات يادگيري بخصوص است که به درک با استفاده از زبان نوشتاري مربوط مي شود. براي تشخيص اين اختلال بايد مهارتهاي نوشتن کودک به طور قابل توجهي زير سن تقويمي، هوش و عملکرد تحصيلي وي باشد. اين اصطلاح اصولا افرادي را که به واسطه معلوليتهاي ديداري، شنيداري يا حرکتي، همچنين عقب ماندگي ذهني يا محروميتهاي محيطي، فرهنگي يا اقتصادي به مشکلات يادگيري دچار شده اند، شامل نمي شود. اين پژوهش با هدف بررسي همه گيرشناسي ناتواني يادگيري املاء در بين دانش آموزان دوره ابتدائي و بررسي تاثير روش ترميمي چند حسي در کاهش اين ناتواني انجام پذيرفته است. در اين پژوهش روش آزمايشي ميداني به کار رفته است که در آن از طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروههاي آزمايشي، گواه و گواه بهنجار استفاده شده است. نمونه مربوط به همه گيرشناسي 160 کلاس (شامل 4000 دانش آموز پسر و دختر) دبستانهاي اهواز بود که به صورت نمونه گيري مرحله اي انتخاب شدند. همچنين 180 دانش آموز به طور تصادفي ساده براي آزمون فرضيه ها گزينش شدند. براي جمع آوري داده ها از آزمونهاي تشخيصي اختلال املاء، ماتريسهاي پيشرونده ريون، آزمون املاء و بررسي پرونده تحصيلي دانش آموز استفاده شد. يافته هاي اين پژوهش نشان داد که ميزان همه گيرشناسي ناتواني يادگيري املاء 7 درصد است. ميزان همه گيرشناسي ناتواني يادگيري املاء در دانش آموزان پسر نسبت به دختر (7.6 درصد در مقابل 6.4 درصد) بيشتر است. نتايج حاصل از اجراي آزمايش روش ترميمي چند حسي نشان داد که استفاده از اين روش به صورت معني داري باعث کاهش اختلال املاء مي گردد و پس از يک ماه پيگيري نتايج حاصل از مداخله نسبتاً پايدار بودند.

 
كليد واژه: ناتواني يادگيري، ناتواني يادگيري املاء و روش چند حسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 8 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز و زمستان 1382; 10(4-3):145-166.
 
بررسي ميزان استفاده اعضاي هيات علمي دانشگاههاي خليج فارس و علوم پزشكي بوشهر از اينترنت با توجه به عواملي مانند، جنس، سابقه تدريس، درجه و مرتبه علمي
 
حياتي زهرا,شريف پور زهرا
 
 
 

هدف اين مقاله بررسي ميزان استفاده از اينترنتي در دانشگاههاي خليج فارس و علوم پزشکي بوشهر با توجه به متغيرهائي مانند جنسيت، سابقه تدريس، درجه و مرتبه علمي مي باشد. بررسي عوامل مذکور مي تواند شاخصهائي را در اختيار مديران دو دانشگاه قرار دهد تا با توجه به آنها ابزار و شرايطي را فراهم نمايند تا از سرمايه گذاريها و تلاشهاي به عمل آمده در زير ساختهاي اطلاعاتي بهتر استفاده شود. براي انجام اين بررسي 4 سوال که جنبه هاي مختلف تحقيق را در برداشتند مطرح گرديد. براي پاسخ به سوالات از روش تحقيق پيمايشي از پرسشنامه استفاده شد. نتايج تحقيق نشان داد که به جز تفاوت موجود در ميزان استفاده زنان و مردان عضو هيات علمي از اينترنت در دانشگاه خليج فارس در بقيه موارد تفاوتي ميان ميزان استفاده با توجه به متغيرهاي مورد نظر در دو دانشگاه وجود ندارد. نتيجه کلي حاکي از آن است که ميزان استفاده از اينترنت در هر دو دانشگاه با توجه به مدت زماني که به اين کار اختصاص داده مي شود و دفعات استفاده پائين است ولي تمايل به افزايش ميزان استفاده در ميان اعضاي هيات علمي بالا مي باشد.

 
كليد واژه: اعضا هيات علمي، دانشگاه خليج فارس، دانشگاه علوم پزشكي بوشهر، اينترنت، بررسي استفاده
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

1 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1382; 10(2-1):1-24.
 
بررسي همه گيرشناسي مصرف سيگار در كاركنان ادارات دولتي اهواز و مقايسه اثربخش روشهاي رفتاري، رفتاري - آموزشي و رفتاري - دارويي در ترك سيگار با كنترل سن، مدت زمان مصرف و هيجان خواهي
 
نجاريان بهمن,زرگر يداله,مهرابي زاده هنرمند مهناز,حقيقي جمال
 
 
 

پژوهش حاضر از دو بخش همه گيرشناسي و ترك سيگار تشكيل شده است. ابتدا ميزان شيوع استعمال سيگار در كاركنان ادارات دولتي بررسي شد و سپس اثربخشي چند روش ترك سيگار مورد مقايسه و ارزيابي قرار گرفتند. روش تحقيق مرحله اول، ميداني و مرحله دوم، آزمايشي ميداني بود. جمعيت پژوهشي، كاركنان ادارات و سازمانهاي غير صنعتي دولتي شهر اهواز بود. در اين پژوهش از دو نمونه همه گيرشناسي و نمونه ترك استفاده شده است. نمونه همه گير شناسي شامل 1334 نفر(1089 مرد و 245 زن) بود كه بين 26 اداره دولتي به طور تصادفي انتخاب شدند. نمونه دوم شامل135 آزمودني بود که از بين داوطلبان ترک سيگار، انتخاب و به طور تصادفي در يكي از 5 گروه آزمايشي و گواه گمارده شدند. اين گروهها عبارتند از: 1) رفتاري 2) رفتاري - آموزشي 3) رفتاري - دارويي 4) دارونما و 5) فهرست انتظار. در اين تحقيق سه متغير سن - سالهاي مصرف سيگار و هيجان خواهي كنترل شدند. ابزارهاي مورد استفاده شامل يك پرسشنامه حاوي سوالات همه گيرشناسي و مقياس هيجان خواهي آرنت (1994) بودند. آزمودنيها در سه مرحله پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري يكماهه، ازلحاظ تعداد مصرف روزانه سيگار مورد ارزيابي قرار گرفتند. نتايج مرحله همه گيرشناسي نشان داد كه 23% كاركنان مرد و 2/1% كاركنان زن به طور متوسط روزي 9 نخ سيگار مصرف مي كنند و ميانگين سن شروع مصرف سيگار 9/20 سالگي است. نتايج مرحله ترك نشان داد كه روش رفتاري تاثير معني داري در ترك سيگار نداشت، ولي روشهاي - آموزشي و رفتاري - دارويي تقريبا به يك اندازه باعث ترك سيگار شدند. متغيرهاي سن، سالهاي مصرف و هيجان خواهي نقش تعيين كننده اي در كاهش مصرف سيگار نداشتند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1382; 10(2-1):45-58.
 
نقش باورهاي خودكارآمدي، خودگرداني و هوش در پيشرفت درسي دانش‌آموزان دبيرستاني
 
كديور پروين
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش باورهاي خودكارآمدي، خودگرداني و هوش در پيشرفت درسي دانش‌آموزان انجام شده است. نمونه‌اي مشتمل بر 60 كلاس از دانش‌آموزان دختر و پسر از ميان كلاسهاي پايه اول دبيرستانهاي تهران به شيوه نمونه‌گيري تصادفي خوشه‌اي چند مرحله‌اي انتخاب شد تا در اين پژوهش شركت كنند و به پرسشنامه‌ها جواب دهند. يادگيري خودگردان (SRL) در اين پژوهش بر اهميت ابعاد به هم تنيده راهبردهاي شناختي، فراشناخيت و انگيزشي كه يادگيرندگان در يادگيري از آن استفاده مي‌كنند، تاكيد دارد. تحليل داده‌ها نشان داد كه متغيرهاي پيش بين در اين تحقيق يعني هوش، خودگرداني و باورهاي خودكارآمدي به ترتيب، هر يک نقشي در پيش‌بيني پيشرفت درسي دانش‌آموزان پسر و دختر دارند. اين تحليل به طور جداگانه براي هر يك از دو گروه دانش‌آموزان دختر و پسر انجام گرفته و نقش متغيرهاي پيش‌بين در متغير ملاك مشخص شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1383; 11(2-1 (ویژه نامه روانشناسی)):121-142.
 
مقايسه نظام ارزشي و نگرشهاي دانش آموزان سال سوم دبيرستانهاي اهواز با والدين و نزديكترين دوستان همكلاسي آنان
 
مهرابي زاده هنرمند مهناز,شكركن حسين,نجاريان بهمن,محمودي ميترا
 
 
 

پژوهش حاضر به منظور مقايسه نظام ارزشي، نگرش نسبت به کنترل نوجوانان و نگرش نسبت به تحصيل دانش آموزان سال سوم دبيرستانهاي اهواز با والدين و نزديکترين دوستان همکلاسي آنها طراحي و اجرا شد. جامعه آماري شامل کليه دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دبيرستانهاي شهر اهواز در سال تحصيلي 82-81 بود. نمونه پژوهش تعداد 400 نفر دانش آموز (200 دختر و 200 پسر) بود که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شد. به علاوه، تعداد 800 نفر والدين (400 نفر پدر و 400 نفر مادر) و تعداد 1200 نفر از نزديکترين دوستان همکلاسي دانش آموزان در تحقيق حاضر شرکت داشتند. در اين تحقيق از پرسشنامه نظام ارزشي آلپورت، ورنون و ليندزي و پرسشنامه نگرش نسبت به کنترل نوجوانان استات و پرسشنامه نگرش نسبت به تحصيل رانکويست و اسلتو استفاده گرديد. ابزارهاي فوق از لحاظ ويژگيهاي روان سنجي مورد بررسي قرار گرفتند. نتايج پايايي و اعتبار اين آزمونها مطلوب و رضايت بخش هستند. فرضيه اصلي اين پژوهش يعني وجود تفاوت معني دار بين ابعاد ششگانه ارزشها (نظري، اقتصادي، اجتماعي، هنري، سياسي و مذهبي) و نگرشهاي دانش آموزان و والدين و شباهت بين ارزشها و نگرشهاي دانش آموزان و نزديکترين دوستان همکلاسي آنان با استفاده از روش آماري تحليل واريانس چند متغيري با اندازه گيريهاي مکرر مورد تحليل و بررسي قرار گرفت. آزمونهاي پيگيري توکي، مشخص کردند که بين ميانگين نمره هاي به دست آمده دانش آموزان و والدين در ابعاد ارزش نظري، سياسي، هنري و اجتماعي تفاوت معني داري وجود دارد، ولي در ارزشهاي اقتصادي و مذهبي تفاوت معني داري وجود ندارد. همچنين، اين آزمونها نشان دادند که بين ميانگين نمره هاي دانش آموزان و نزديکترين دوستان همکلاسي آنان در ابعاد ارزش نظري، اقتصادي و اجتماعي شباهت وجود دارد ليکن در ارزشهاي هنري، سياسي و مذهبي تفاوت وجود دارد. بين ميانگين نمره هاي والدين و دانش آموزان در نگرش نسبت به کنترل نوجوانان و نگرش نسبت به تحصيل نيز تفاوت معني دار وجود دارد، در حالي که بين ميانگين نمره هاي دانش آموزان و نزديکترين دوستان همکلاسي آنان در نگرشهاي فوق الذکر شباهت وجود دارد. نتايج نيز با توجه به مساله شکاف بين نسلها، مورد بررسي قرار گرفت.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1382; 10(2-1):125-144.
 
ساخت و اعتبار يابي مقياسي جهت سنجش فشار زاهاي رواني دانشجويان
 
علي اكبري دهكردي مهناز,نجاريان بهمن
 
 
 

هدف اساسي اين پژوهش، ساخت مقياسي براي سنجش فشارزاهاي رواني دانشجويي در دانشگاه پيام‌نور اهواز بود. بدين‌منظور، پرسشنامه مقدماتي حاوي 68 ماده مربوط به فشارزاهاي رواني تهيه شد و بر روي 500 دانشجوي دانشگاه پيام نور اهواز كه به روش تصادفي چند مرحله‌اي انتخاب شده بودند اجرا گرديد. سپس داده‌هاي جمع‌آوري شده مورد تحليل عاملي قرار گرفت و بدين‌وسيله يك مقياس كوتاه 28 ماده‌اي دو عاملي با عنوان "مقياس فشارزاهاي رواني دانشجويان دانشگاه پيام نور اهواز(APN-SSI) استخراج گرديد، که 17 ماده روي عامل اول (شرايط فشارزاي تحصيلي) و 11 ماده روي عامل دوم (شرايط فشارزاي غير تحصيلي) قرار داشت. نتايج بررسي پايايي مقياس APN-SSI به روش همساني دروني (87/0 =r) رضايت بخش بود. اعتبار همزمان اين مقياس با دو مقياس استاندارد ديگر بررسي شد كه نتايج بيانگر اعتبار بالاي مقياس است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 8 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1383; 11(2-1 (ویژه نامه روانشناسی)):143-170.
 
ريشه يابي علل از هم پاشيدگي خانواده ها در رابطه با ويژگي هاي رواني- اجتماعي دختران و پسران قبل از ازدواج
 
بني جمالي شكوه السادات,يزدي سيده منوره,نفيسي غلامرضا
 
 
 

پژوهش حاضر به منظور بررسي علل از هم پاشيدگي خانواده ها در دوران قبل از ازدواج، عوامل آشنايي هاي قبلي و تطابق ويژگي هاي فردي، خانوادگي، اجتماعي، فرهنگي و شخصيتي زوجين انجام شد. هدف از انجام آن برداشتن گامي موثر در جهت پيشگيري از تلاشي خانواده ها از طريق شناخت عوامل فوق بود. تا جوانان بتوانند به وسيله پرسشنامه هاي تهيه و ارايه شده، قبل از ازدواج شناخت بيشتري نسبت به خصوصيات يکديگر پيدا کنند و از زندگي پايدار و موفقي برخوردار گردند. تحقيق در دو مرحله مطالعه مقدماتي با نمونه اي به حجم 40 نفر و مرحله اصلي با نمونه اي به حجم 200 نفر انجام شد. نمونه اخير شامل 50 خانواده ناموفق (100 زن و شوهر) و 50 خانواده موفق (100 زن و شوهر) مي شد که به طور تصادفي انتخاب گرديدند. خانواده هاي ناموفق به کمک دادگاه هاي خانواده و به عنوان گروه آزمايشي و خانواده هاي موفق به طور موازي با گروه اول و به عنوان گروه گواه برگزيده شدند. ابزار سنجش شامل آزمون خلقي گليفورد - زيمرمن و پرسشنامه جامع فردي اجتماعي بود: اهم نتايج به شرح زير است: 1. کمي سن جوانان به هنگام ازدواج، فقر اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، کم بودن سواد، پايين بودن سطح شغلي، دخالت بي مورد اطرافيان، پديده طلاق والدين زوجهاي ناموفق، وابستگي مالي زوجين به والدين همه از عوامل تهديد کننده زندگي مشترک زوجين جوان بودند. 2. عدم همسويي زوجين در جهات مختلف موجب اختلاف زناشويي بين زوجين مي شود. 3. تشابه نظرات زوجين به عنوان عامل تداوم بخش زندگي مشترک شناخته شد. 4. وجود بيماريهاي جسمي، رواني و اختلافات رفتاري اعلام نشده از سوي همسران و خانواده هاي آنها عامل سستي روابط بين زوجين تلقي شد. 5. حصول شناخت از خصوصيات يکديگر قبل از ازدواج به عنوان عامل تداوم بخش زندگي شناخته شد.

 
كليد واژه: ازدواج، خانواده، طلاق، سازگاري زناشويي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز و زمستان 1382; 10(4-3):113-128.
 
جهاني شدن و پيامدهاي چالش برانگيز آن براي تعليم و تربيت
 
سجادي سيدمهدي*
 
* دانشگاه تربيت مدرس تهران، ايران
 
 

يکي از تحولات دوران معاصر که اثرات شگرفي را در عرصه هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به جاي گذاشته و مي گذارد، مساله جهاني شدن است. جهاني شدن با ابعادي که دارد (اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي) بر تمامي عرصه ها از جمله تعليم و تربيت نيز اثرات فراواني (اثرات مثبت و منفي) به جاي مي گذارد. امروزه يکي از نمادهاي تاثير پديده جهاني شدن بر تعليم و تربيت، يادگيري جهاني و تغيير پارادايم تعليم و تربيت است. به عبارت ديگر، تاثير جهاني شدن بر نظام آموزشي، به معني دگرگوني در پارادايم يادگيري و تعليم و تربيت است. اين مقاله در پي پاسخ به چند سوال اساسي در مورد تاثير جهاني بر مولفه هاي اساسي تعليم و تربيت است؛ از جمله چه نسبتي بين جهاني شدن و تعليم و تربيت وجود دارد؟ تحولات در اهداف تعليم و تربيت ناشي از تاثير جهاني شدن، کدامند؟ برنامه درسي و محتواي تعليم و تربيت و يادگيري چه تغييراتي مي يابند؟ وجوه چالش برانگيز تاثيرات جهاني شدن براي مولفه هاي تعليم و تربيت (اهداف، محتوي، ساختار) چگونه است؟ البته در اين مقاله به منظور دستيابي به اهداف مورد نظ، بررسي مختصر تاريخچه ظهور جهاني شدن و ابعاد آن نيز مورد توجه قرار گرفته است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز و زمستان 1382; 10(4-3):91-112.
 
سير موضوعي و وضعيت كتابهاي ترجمه شده در حوزه هاي علوم انساني و اجتماعي پس از انقلاب اسلامي ايران
 
داورپناه محمدرضا*
 
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

در اين پژوهش با استفاده از روش کتابسنجي وضعيت کلي کتابهاي مترجم براساس متغيرهايي نظير: موضوع، زبان، نويسنده، کشور محل نشر، نوع فعاليت و جنسيت مترجمان و فعاليت ناشران داخلي در حوزه هاي علوم انساني و اجتماعي در سطح کشور به تصوير کشيده شده است. همچنين سمت و سوي دانش انتقال يافته، ميزان حضور علمي کشورهاي مختلف در ايران و رابطه زمينه هاي موضوعي کتابهاي ترجمه شده با متغيرهايي نظير زبان و کشور در حوزه هاي مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. نتايج پژوهش نشان دهنده آن است که بيشترين کتابهاي ترجمه شده به سه حوزه موضوعي فلسفه و دين، علوم اجتماعي و تاريخ اختصاص دارد. حدود 71 درصد از کتابها از زبان انگليسي ترجمه شده اند. دو کشور آمريکا و انگلستان به ميزان 69.03 درصد در عرصه کتابهاي ترجمه شده حوزه علوم انساني و اجتماعي حضور داشته اند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1382; 10(2-1):25-44.
 
مقايسه شباهت ارزشها و نگرشها در زوجهاي عادي و متقاضي طلاق شهر اهواز
 
عطاري يوسف علي,شكركن حسين,رستمي مسعود
 
 
 

در اين پژوهش شباهت زوجهاي عادي از لحاظ ارزشها (نظري، هنري، مذهبي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي) و نگرشهاي فرزند پروري (وابستگي شديد، بي‌اعتنايي و سلطه‌گري)، نگرش به آموزش و پرورش و نگرش خانواده گرايي با زوجهاي متقاضي طلاق شهر اهواز مورد مقايسه قرار گرفت. در اين تحقيق متغيرهاي شباهت ارزشها و نگرشها به عنوان متغيرهاي وابسته و متغير خانوادهاي عادي و متقاضي طلاق به عنوان متغير مستقل در نر گرفته شد. فرضيه‌هاي پژوهش عبارتند از: 1. شباهت زوجهاي عادي در ارزشهاي ششگانه بيش از شباهت زوجهاي متقاضي طلاق است. 2. شباهت زوجهاي عادي در نگرش به آموزش و پرورش نگرش خانواده گرايي و نگرشهاي فرزند پروري شامل سه نگرش بي اعتنايي سلطه گري و وابستگي شديد بيش از شباهت زوجهاي متقاضي طلاق است. نمونه تحقيق شامل 100 زوج بود. 50 زوج شامل زوجهايي بودند كه به صورت تصادفي از يمان زوجهاي متقاضي طلاق كه به مركز مشاوره مراجعه نمده بودند انتخاب شدند و 50 زوج مربوط به زوجهاي عادي بود كه از خانواده‌هاي وابسته به زوجهاي متقاضي طلاق انتخاب گرديدند. بررسي فرضيه‌هاي تحقيق، از مقياس ارزشهاي آلپورت، و رونون و ليندزي، مقياس نگرشهاي فرزند پروري،‌مقياس نگرش خانواده گرايي و مقايس نگرش به آموزش و پرورش استفاده به عمل آمد. نتايج تحقيق نشان دادند كه شباهت زوجهاي عادي در ارزشهاي هنري و اقتصادي و مقياس بي اعتنايي نگرش فرزند پروري، همچنين در نگرش خانواده‌گرايي و نگرش به آموزش و پرورش بيش از شباهت روجهاي متقاضي طلاق است. در ساير موارد تفاوت معني‌داري بين دو گروه مشاهده نشد. سطح معني‌داري در اين تحقيق 05/0 در نظر گرفته شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1382; 10(2-1):59-82.
 
مقايسه تركيبهاي نه گانه هوش و خلاقيت از لحاظ ويژگيهاي شخصيتي در دانش‌آموزان سال اول دبيرستانهاي اهواز
 
حقيقي جمال,بهروزي ناصر,شكركن حسين,مهرابي زاده هنرمند مهناز
 
 
 

پژوهش حاضر به دنبال بررسي اين مساله اساسي است كه آيا ميان گروههاي تركيبي نه گانه هوش و خلاقيت از لحاظ ويژگيهاي شخصيتي تفاوت وجود دارد؟ براي پاسخ‌گويي به اين سوال، از ميان كليه دانش آموزان سال اول دبيرستانهاي دخترانه و پسرانه شهرستان اهواز تعداد 4500 نفر نمونه اوليه به صورت تصادفي چند مرحله‌اي انتخاب گرديد. سپس، از آنان آزمون مداد كاغذي خلاقيت عابدي به عمل‌آمد و نمره‌هاي هوشبهر شان نيز كه به وسيله آزمون ريون بزرگسالان توسط مشاوران تعيين شده بود، از بايگاني مدارس استخراج شد. آنگاه با تقسيم‌بندي دانش‌اموزان به سه دسته بالا، پايين و متوسط از لحاظ نمره‌هاي هوش و خلاقيت، نه گروه به دست آمد و از ميان آنان 1440 نفر به عنوان نمونه انتخاب گرديد. پس از آن، آزمون 16 عاملي شخصيتي كتل بر روي آنان اجرا شد. نتايج حاكي از آنند كه در گروههاي نه گانه از لحاظ ويژگيهاي كم هوش ـ باهوش، احساساتي ـ استوار، مصلحت‌گرا ـ اصولي، خويشتن‌دارد ـ ناخويشتن‌دار و آرميده ـ مضطرب تفاوت معني‌دار وجود دارد. همچنين با آزمون پيگيري توكي مقايسه‌هايي ميان زوجهاي گروههاي مختلف از لحاظ هر يك از متغيرهاي شخصيتي به عمل آمد. نتايج حاكي از آنند كه تفاوتهايي در برخي از زوجهاي گروهها وجود دارد. اين نتايج با پژوهشهاي پيشين هماهنگند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1382; 10(2-1):83-100.
 
بررسي ساختار عاملي پرسشنامه شخصيت 16 عاملي كتل فرم ‌16PF-E)E) در شهر اهواز
 
عبادي غلام حسين,دلاور علي,نجاريان بهمن
 
 
 

هدف از پژوهش حاضر بررسي ساختار عاملي فرم E پرسشنامه 16 عاملي كتل و سنجش پاياني و روايي آن مي‌باشد. به همين منظور، پرسشنامه 16PF-E روي 513 آزمودني از كاركنان مؤسسات دولتي اهواز، اجرا شد. براساس تحليل عوامل پاسخنامه‌هاي آزمودنيها، 69 ماده از 128 ماده پرسشنامه حذف شد و يك ساختار چهار عاملي به دست آمد. روايي عوامل استخراج شده از طريق ضريب روايي عاملي و پايايي آنها از روش آلفاي كرونباخ محاسبه شد. در كل، ضرايب روايي و پايايي بسيار رضايت‌بخش بود. براساس يافته‌اي اين پژوهش، ساختار اصلي پرسشنامه 16PF-E (يعني 16 عامل) در جامعه پژوهش مناسب نيست ولي چهار عامل استخراجي كه از طريق تحليل عوامل به دست آمده است. از ساختار عاملي مناسبي برخوردارند و واجد شرايط لازم براي كاربرد در پژوهشهاي روانشناختي و فعاليتهاي كلينيكي و تشخيصي مي‌باشند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:27 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها