پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
7 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1383; 11(2-1 (ویژه نامه روانشناسی)):121-142. |
|
مقايسه نظام ارزشي و نگرشهاي دانش آموزان سال سوم دبيرستانهاي اهواز با والدين و نزديكترين دوستان همكلاسي آنان |
|
مهرابي زاده هنرمند مهناز,شكركن حسين,نجاريان بهمن,محمودي ميترا |
|
|
پژوهش حاضر به منظور مقايسه نظام ارزشي، نگرش نسبت به کنترل نوجوانان و نگرش نسبت به تحصيل دانش آموزان سال سوم دبيرستانهاي اهواز با والدين و نزديکترين دوستان همکلاسي آنها طراحي و اجرا شد. جامعه آماري شامل کليه دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دبيرستانهاي شهر اهواز در سال تحصيلي 82-81 بود. نمونه پژوهش تعداد 400 نفر دانش آموز (200 دختر و 200 پسر) بود که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شد. به علاوه، تعداد 800 نفر والدين (400 نفر پدر و 400 نفر مادر) و تعداد 1200 نفر از نزديکترين دوستان همکلاسي دانش آموزان در تحقيق حاضر شرکت داشتند. در اين تحقيق از پرسشنامه نظام ارزشي آلپورت، ورنون و ليندزي و پرسشنامه نگرش نسبت به کنترل نوجوانان استات و پرسشنامه نگرش نسبت به تحصيل رانکويست و اسلتو استفاده گرديد. ابزارهاي فوق از لحاظ ويژگيهاي روان سنجي مورد بررسي قرار گرفتند. نتايج پايايي و اعتبار اين آزمونها مطلوب و رضايت بخش هستند. فرضيه اصلي اين پژوهش يعني وجود تفاوت معني دار بين ابعاد ششگانه ارزشها (نظري، اقتصادي، اجتماعي، هنري، سياسي و مذهبي) و نگرشهاي دانش آموزان و والدين و شباهت بين ارزشها و نگرشهاي دانش آموزان و نزديکترين دوستان همکلاسي آنان با استفاده از روش آماري تحليل واريانس چند متغيري با اندازه گيريهاي مکرر مورد تحليل و بررسي قرار گرفت. آزمونهاي پيگيري توکي، مشخص کردند که بين ميانگين نمره هاي به دست آمده دانش آموزان و والدين در ابعاد ارزش نظري، سياسي، هنري و اجتماعي تفاوت معني داري وجود دارد، ولي در ارزشهاي اقتصادي و مذهبي تفاوت معني داري وجود ندارد. همچنين، اين آزمونها نشان دادند که بين ميانگين نمره هاي دانش آموزان و نزديکترين دوستان همکلاسي آنان در ابعاد ارزش نظري، اقتصادي و اجتماعي شباهت وجود دارد ليکن در ارزشهاي هنري، سياسي و مذهبي تفاوت وجود دارد. بين ميانگين نمره هاي والدين و دانش آموزان در نگرش نسبت به کنترل نوجوانان و نگرش نسبت به تحصيل نيز تفاوت معني دار وجود دارد، در حالي که بين ميانگين نمره هاي دانش آموزان و نزديکترين دوستان همکلاسي آنان در نگرشهاي فوق الذکر شباهت وجود دارد. نتايج نيز با توجه به مساله شکاف بين نسلها، مورد بررسي قرار گرفت.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:26 PM
تشکرات از این پست