0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز 1385; 13(3 (ويژه نامه روانشناسي)):163-188.
 
رابطه الگوي پنج عاملي شخصيت با احساس شادكامي در دانشجويان دوره كارشناسي دانشگاه شهيد چمران
 
حقيقي جمال,خوش كنش ابوالقاسم,شكركن حسين,شهني ييلاق منيجه,نيسي عبدالكاظم
 
 
 

در اين پژوهش، رابطه الگوي پنج عاملي شخصيت با احساس شادكامي در دانشجويان دوره كارشناسي دانشگاه شهيد چمران مورد بررسي قرار گرفت. افراد شركت كننده در نمونه تحقيق شامل 569 نفر (356 دانشجوي دختر و 213 دانشجوي پسر) بودند كه به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي از ميان دانشجويان دختر و پسر دوره كارشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزيده شدند. براي بررسي فرضيه هاي پژوهش، دانشجويان مورد نظر به وسيله فرم كوتاه آزمون شخصيتي نئو و مقياس شادكامي آكسفورد مورد مطالعه قرار گرفتند. تحليل داده ها فرضيه هاي تحقيق را تاييد كردند و نشان دادند كه بين ويژگيهاي پنج گانه شخصيتي و احساس شادكامي همبستگي هاي ساده و چندگانه وجود دارد.

 
كليد واژه: الگوي پنج عاملي شخصيت، احساس شادكامي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:51 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 8 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز 1385; 13(3 (ويژه نامه روانشناسي)):189-208.
 
بررسي روابط ساده و چندگانه ويژگي هاي شخصيتي با تعهد حرفه اي در پرستاران برخي از بيمارستانهاي شهرستان اهواز
 
جزايري سيده زبيده,نعامي عبدالزهرا,شكركن حسين,تقي پور منوچهر
 
 
 

در پژوهش حاضر روابط ساده و چندگانه ويژگيهاي شخصيتي با تعهد حرفه اي در پرستاران بيمارستانهاي شهر اهواز مورد بررسي قرار گرفت. در اين پژوهش هشت فرضيه مورد بررسي قرار گرفتند كه در آنها روابط ساده و چندگانه پنج ويژگي بزرگ شخصيتي به صورت انفرادي و تركيبي با تعهد حرفه اي مطرح شدند و مورد آزمون قرار گرفتند. نمونه اين تحقيق 100 نفر از پرستاران بيمارستانهاي شهر اهواز بودند كه با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. روشهاي آماري ضريب همبستگي ساده و همبستگي چندگانه با روشهاي همزمان و مرحله اي براي تحليل داده ها مورد استفاده قرار گرفته اند. نتايج تحقيق نشان مي دهند كه هر هشت فرضيه مورد تاييد قرار گرفتند. علاوه بر آن نتايج نشان مي دهند كه بالاترين ضرايب همبستگي بين ويژگيهاي شخصيتي و دو نوع تعهد عاطفي و هنجاري به دست آمده است. نتايج تحليل رگرسيون با روش مرحله اي نشان مي دهند كه برونگرايي، بازبودن و توافق بيشترين نقش را در تبيين واريانس حيطه هاي سه گانه تعهد حرفه اي ايفا مي كنند.

 
كليد واژه: عصبيت، برونگرايي، بازبودن، توافق، وجداني بودن، تعهد حرفه اي، تعهد عاطفي، تعهد مستمر و تعهد هنجاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:51 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي تابستان 1385; 13(2 (ويژه نامه علوم تربيتي)):1-30.
 
بررسي تطبيقي آراء تربيتي ژان ژاك روسو و اسلام (اهداف،‌ اصول و روشها)
 
علوي سيدحميدرضا,شريعتمداري علي
 
 
 

در اين مقاله، آراء و نظريات تربيتي ژان ژاك روسو در زمينه هاي اهداف، اصول و روش هاي تربيت از منابع مربوطه، استخراج گرديده و سپس آن آراء و نظريات با انديشه هاي تربيتي اسلام كه از متون اسلامي- نظريات انديشمندان اسلامي و آيات و روايات، استخراج شده اند مورد مقايسه قرار گرفته اند. نتيجه چنين كاري آن بوده كه وجوه تشابه و تفاوت بين آراء تربيتي روسو با انديشه هاي تربيتي اسلام در موارد فوق مشخص و تبيين گرديده است. نتايج تحقيق مبين آن است كه وجوه تشابه فراواني،‌ علي رغم برخي تفاوتها، بين‌ آراء روسو و آراء تربيتي برگرفته از اسلام در زمينه هاي اهداف نهايي و واسطه اي تربيت، اصل تعقل و روش هاي پرورش نيروي عقلاني، اصل عزلت و روش هاي دور ساختن كودكان از اجتماع ناسالم،‌ اصل پيروي از طبيعت و روش هاي مجازات و پاداش طبيعي، تعليم و تربيت منفي و عدم عادت وجود دارد.

 
كليد واژه: اسلام،‌ تربيت اسلامي، روسو، هدف، اصل، روش،‌ تربيت، آموزش و پرورش (تعليم و تربيت)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:51 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز 1385; 13(3 (ويژه نامه روانشناسي)):135-162.
 
مقايسه سلامت رواني، سازگاري فردي – اجتماعي و عملكرد تحصيلي دانش آموزان پايه اول فاقد و واجد مادر در دبيرستانهاي اهواز با كنترل حمايت اجتماعي و هوش دانش آموزان
 
نيسي عبدالكاظم,شكركن حسين,شهني ييلاق منيجه,سپهوند محمدعلي
 
 
 

هدف اصلي اين پژوهش مقايسه سلامت رواني، سازگاري فردي – اجتماعي و عملكرد تحصيلي دانش آموزان واجد و فاقد مادر پايه اول دبيرستانهاي شهرستان اهواز با كنترل حمايت اجتماعي و هوش دانش آموزان مي باشد. حجم نمونه در اين پژوهش شامل 300 دانش آموز پسر و دختر (150 دانش آموز فاقد مادر و 150 دانش آموز واجد مادر) پايه اول دبيرستان بود كه به طور تصادفي از بين دبيرستانهاي نواحي چهارگانه آموزش و پرورش شهرستان اهواز انتخاب شدند. ابزارهاي مورد استفاده در اين تحقيق پرسشنامه سلامت رواني (GHQ)، پرسشنامه حمايت اجتماعي (SSI)، آزمون شخصيتي كاليفرنيا (CTP)، ماتريسهاي پيشرونده ريون، معدل پايان سال تحصيلي و پرسشنامه توصيف آزمودني (محقق ساخته) بودند. نتايج تحقيق نشان دادند كه فقدان مادر مي تواند سلامت رواني و عملكرد تحصيلي دانش آموزان را تحت تاثير قرار دهد و مخصوصا دختران فاقد مادر را به افسردگي وخيم دچار سازد اما بر سازگاري فردي – اجتماعي آنان تاثير سويي نداشته است. همچنين، هوش و حمايت اجتماعي در اين ميان نقشي بر عهده داشته اند.

 
كليد واژه: عملكرد تحصيلي، سلامت رواني، سازگاري فردي – اجتماعي، حمايت اجتماعي، هوش و فقدان مادر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:51 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي تابستان 1385; 13(2 (ويژه نامه علوم تربيتي)):31-54.
 
بررسي تاثير روش اجتماع پژوهشي در برنامه آموزش فلسفه به كودكان بر پرورش مهارتهاي استدلال دانش آموزان پسر پايه سوم راهنمايي مدرسه نمونه دولتي اهواز
 
صفايي مقدم مسعود,مرعشي سيدمنصور,پاك سرشت محمدجعفر,باقري خسرو,سپاسي حسين
 
 
 

هدف از اين پژوهش بررسي تاثير روش اجتماع پژوهشي در برنامه آموزش فلسفه به كودكان بر پرورش مهارت هاي استدلال دانش آموزان پسر پايه سوم راهنمايي مدرسه نمونه دولتي اهواز است. نمونه اصلي اين پژوهش شامل 60 نفر دانش آموز پسر پايه سوم راهنمايي مدرسه نمونه دولتي شهر اهوز بود كه به روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوري داده ها در اين پژوهش آزمون مهارت هاي استدلال نيوجرسي (NJTRS) بود كه توسط مرعشي، نمازكار و صفايي مقدم به فارسي برگردانده و ضرايب اعتبار و پايايي آن محاسبه گرديد. فرضيه اصلي اين پژوهش تاثير روش اجتماع پژوهشي در برنامه آموزش فلسفه به كودكان را بر پرورش مهارت هاي استدلال در نمونه اي از دانش آموزان پسر پايه سوم راهنمايي مدرسه نمونه دولتي بررسي مي كند. نتايج اين پژوهش نشان داد كه اجراي روش اجتماع پژوهشي در كلاس درس مي تواند بر پرورش مهارت هاي استدلال دانش آموزان تاثير مثبتي بگذارد. نتايج اين پژوهش با يافته هاي تحقيقات انجام شده در خارج از كشور هماهنگ است.

 
كليد واژه: آموزش فلسفه به كودكان،‌ روش اجتماع پژوهشي، ‌مهارت هاي استدلال
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:51 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي تابستان 1385; 13(2 (ويژه نامه علوم تربيتي)):55-76.
 
مقايسه عملكرد تحصيلي رياضيات دانش آموزان پايه پنجم مشمول و غيرمشمول طرح تصويري رشد، با كنترل هوش، در شهر اهواز
 
سپاسي حسين,مهرعلي زاده يداله,دهخدا منيژه
 
 
 

هدف اين تحقيق مقايسه عملكرد تحصيلي رياضيات دانش آموزان پايه پنجم مشمول و غيرمشمول طرح تصويري رشد با كنترل هوش در شهر اهواز بود. بررسي نگرش آموزگاران مجري طرح رشد در زمينه تاثير فيلم آموزشي رياضي در عملكرد تحصيلي رياضيات هدف ديگر اين پژوهش را تشكيل داد. 491 دانش آموز پسر و دختر در دو گروه آزمايش و گواه (گروه، آزمايش n1=237، گروه گواه، n2=254) بطور تصادفي انتخاب گرديدند. همچنين،‌ از كل آموزگاران مرد و زن مجري طرح رشد (n=104) درباره تاثير فيلم آموزشي نظر سنجي به عمل آمد. ابزارهاي اين تحقيق را 1) آزمون رياضي پايان نيمسال اول،‌ 2) آزمون رياضي هماهنگ، 3) آزمون هوش ريون، 4) مقياس نگرش سنجي تشكيل داد. در اين تحقيق 9 فرضيه مورد بررسي قرار گرفت. يافته هاي تحقيق نشان داد كه بين عملكرد رياضي دانش آموزان مشمول و غيرمشمول طرح تفاوت معني داري مشاهده نمي شود. ساير مقايسه ها نشان داد كه فقط دانش آموزان دختر مشمول طرح در مقايسه با ساير گروه ها عملكرد بهتري در درس رياضي داشتند. شايد اين تفاوت معني دار را بتوان به انگيزه و رضايت شغلي معلمان زن و نيز مديريت موثر مدارس دخترانه مشمول طرح نسبت داد. يافته هاي نگرش سنجي نشان داد كه بين سابقه كار و نگرش آموزگاران درباره تاثير فيلم آموزشي رابطه معكوس و معني داري وجود دارد. بين ميزان تحصيلات و جنسيت آموزگاران و نگرش آنان به تاثير فيلم آموزش در عملكرد تحصيلي رياضيات دانش آموزان رابطه معني داري مشاهده نشد. بين امكانات و تجهيزات و نگرش آموزگاران درباره تاثير فيلم آموزشي رابطه مثبت مشاهده گرديد. بنابراين پيشنهاد مي شود كه سازمان آموزش و پرورش به منظور افزايش كارايي طرح تصويري رشد اهداف اين روش تدريس جديد را مورد بازبيني دقيق قرار دهد.

 
كليد واژه: فيلم آموزشي،‌عملكرد تحصيلي، رسانه هاي تصويري، آزمون رياضيات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي تابستان 1385; 13(2 (ويژه نامه علوم تربيتي)):77-94.
 
نقش خودپنداره رياضي، انگيزش يادگيري رياضي، عملكرد قبلي رياضي و جنسيت در پيشرفت رياضي
 
كيامنش عليرضا,پوراصغر نصيبه
 
 
 

در اين پژوهش با توجه به ارتباط خودپنداره تحصيلي با پيشرفت تحصيلي طبق ديدگاه هاي خودپنداره و همچنين طبق رويكرد شناختي- اجتماعي، نقش خودپنداره رياضي، انگيزش يادگيري، عملكرد قبلي رياضي و جنسيت بر پيشرفت رياضي به روش تحليل مسير مورد بررسي قرار گرفته است. براي انجام مطالعه تعداد 304 دانش آموز (152 دختر و 152 پسر) پايه اول دبيرستان از منطقه 6 تهران، مقياس خودپنداره و انگيزش يادگيري رياضي را تكميل نمودند. همچنين، براي تعيين ميزان پيشرفت رياضي، نمره نيم سال اول تحصيلي 83-1382 و براي سنجش عملكرد قبلي رياضي نمره رياضي سال تحصيلي 82-1381 اين دانش آموزان از مدارس جمع آوري گرديد. يافته هاي مربوط به مدل كلي تحليل مسير نشان داد كه خودپنداره رياضي در مقايسه با عملكرد قبلي رياضي، انگيزش يادگيري رياضي و جنسيت پيش بيني كننده قوي تري براي پيشرفت رياضي مي باشد. بررسي دقيق اثرهاي مستقيم متغيرها نشان داد كه عملكرد قبلي رياضي نيز اثر مستقيم بسيار قوي برخود پنداره رياضي دارد. اين اثر تقريبا برابر با ميزان اثر خودپنداره رياضي بر پيشرفت رياضي است و لزوم توجه به ديدگاه تاثير دو جانبه خودپنداره تحصيلي را در آموزش رياضي آشكار مي سازد.

 
كليد واژه: خودپنداره رياضي،‌ انگيزش يادگيري رياضي،‌ عملكرد قبلي رياضي، جنسيت، پيشرفت رياضي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي تابستان 1385; 13(2 (ويژه نامه علوم تربيتي)):95-118.
 
كاربرد گرافيك در آموزش مفاهيم فيزيكي در كتابهاي درسي علوم مقطع ابتدايي كشورهاي ايران، آمريكا و انگلستان به منظور پرورش روحيه جستجوگري در دانش آموزان
 
زماني بي بي عشرت,اسفيجاني اعظم
 
 
 

انسان از همان دوران كودكي در شرايط طبيعي و با تجربيات روزمره و همچنين در شرايط ساختگي و تجربيات طراحي شده به كسب شناخت و معرفت در مورد مفاهيم علمي مي پردازد. مي توان گفت دبستان اولين محيطي است كه مفاهيم و اصول علمي را در قالب تجربيات طراحي شده و سازمان يافته در اختيار كودك قرار مي دهد و كتاب علوم نقش مهمي را در اين رابطه ايفا مي نمايد. اغلب مفاهيم علمي بويژه آنهايي كه به حوزه فيزيك تعلق دارند از مفاهيم انتزاعي هستند. از اين رو، فراگير براي درك آنها نياز به تصويرسازي ذهني دارد. در مورد برخي از مفاهيم (به عنوان مثال امواج صوتي) دانش آموز هيچگونه تصوير ذهني ندارد و لازم است كه براي آموزش اينگونه مفاهيم در كتاب هاي درسي از عناصر ديداري براي عينيت بخشيدن به موضوع استفاده شود. در سالهاي اخير، در كتاب هاي علوم تجربي دوره ابتدايي ايران تغييرات چشمگيري صورت گرفته است كه برخي ناشي از تحقيقات داخلي و خارجي و برخي نيز به تقليد از كشورهاي خارجي  اتفاق افتاده است. از نظر ظاهري يكي از برجسته ترين تغييرات ايجاد شده در كتابهاي علوم، بكارگيري عناصر گرافيكي است. در رابطه با نقش عناصر گرافيكي و تاثير آن بر ميزان توجه و يادگيري فراگيران تحقيقات متعددي انجام شده است كه اكثريت قريب به اتفاق آنها بر تاثيرات مثبت اين عناصر دلالت دارند. هدف از اين پژوهش بررسي و مقايسه ميزان استفاده از عناصر گرافيكي در ارايه مباحث فيزيكي در كتاب هاي علوم تجربي دوره ابتدايي كشورهاي ايران،‌ آمريكا و انگلستان به منظور پرورش روحيه پژوهشگري دانش آموزان مي باشد. جامعه آماري، كليه مباحث فيزيكي مطرح شده در كتاب هاي علوم و روش تحقيق تحليل محتوا است. بخش صدا به عنوان نمونه آماري اين پژوهش از ميان مفاهيم فيزيكي بطور تصادفي انتخاب شده است. ابتدا كاربردهاي گرافيك از نظر پرورش روحيه تحقيق، تفحص و پژوهشگري به پنج مقوله عمده تقسيم شده و سپس محتواي كتاب ها بر اساس اين مقوله ها مورد تجزيه و تحليل و مقايسه قرار گرفته اند. بطور كلي، گرچه در كتاب هاي ايران نيز مانند كتاب هاي دو كشور ديگر سعي شده است از تصاوير مرتبط با موضوع و همچنين از تنوع رنگ استفاده شود ليكن به علت كيفيت بسيار نامطلوب كاغذ، اين كتاب ها در مقايسه با كتاب هاي آمريكا و انگلستان از كيفيت پايين تري برخوردارند. در رابطه با ارايه اطلاعات و تحريك حس كنجكاوي از طريق تصاوير، كتاب هاي آمريكا بيشترين ميزان را به خود اختصاص داده است. در زمينه استفاده از گرافيك به منظور سازماندهي اطلاعات و چگونگي انجام كار از طريق تصاوير بيشترين سهم متعلق به كتاب هاي علوم انگلستان بوده است و در رابطه با كاربرد گرافيك براي پرورش روحيه همكاري، كتاب هاي آمريكا و سپس انگلستان فعال تر عمل كرده اند. در نتيجه گيري كلي اين پژوهش مي توان گفت كه در رابطه با ارايه مفاهيم فيزيكي، كتاب هاي انگلستان بيشتر از دو كشور ديگر از گرافيك براي پرورش روحيه پژوهش و جستجوگري استفاده كرده است.

 
كليد واژه: تصاوير و گرافيك، كتاب هاي درسي،‌ دوره ابتدايي،‌ مفاهيم فيزيك، صدا، روحيه كاوشگري،‌ايران، انگلستان،‌ آمريكا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 8 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي تابستان 1385; 13(2 (ويژه نامه علوم تربيتي)):163-186.
 
ديدگاه اعضاي هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز درباره اهميت و ميزان استفاده از مجله هاي علمي موجود،‌ و جايگزيني مجله هاي علمي چاپي با شكل الكترونيكي آنها
 
بيگدلي زاهد,عبدالهي ام البنين,آرامش مهين
 
 
 

هدف از اين پژوهش بررسي ديدگاه اعضاي هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز درباره اهميت و ميزان استفاده از مجله هاي علمي موجود و جايگزيني مجله هاي چاپي با شكل الكترونيكي آن مي باشد. اين پژوهش از نوع توصيفي و روش آن پيمايشي است. ابزار گردآوري اطلاعات «پرسشنامه» است و جامعه مورد مطالعه شامل كليه اعضاي هيات علمي (469 نفر) دانشگاه شهيد چمران اهواز در سال تحصيلي 1383-1382 مي باشد. از اين تعداد 384 نفر در مطالعه نهايي شركت نمودند. نتايج پژوهش نشان داد كه 75% از اعضاي هيات علمي نقش مجله هاي علمي چاپي و 80%‌ از آنان نقش مجله هاي الكترونيكي را در ارتقاي سطح علمي خود «زياد» يا "بسيار زياد" دانسته اند. اما، فقط 44%‌ از آنها مطابقت عناوين مجله هاي چاپي را با نيازهاي اطلاعاتي خود «زياد» يا "بسيار زياد" ارزيابي كرده اند، اين رقم براي مجله هاي الكترونيكي 67% است. در مجموع ميزان استفاده از مجله هاي علمي چاپي نسبت به مجله هاي علمي الكترونيكي در بين پاسخگويان بيشتر بوده است. نتايج آزمون تحليل واريانس نشان داد كه متغير گروه آموزشي بر استفاده اعضاي هيات علمي از انواع مجله هاي علمي چاپي و الكترونيكي موثر مي باشد،‌ ليكن متغيرهاي جنسيت، مدرك تحصيلي، مرتبه علمي، و سابقه تدريس در اين مورد بي تاثير بوده اند. نتايج همچنين نشان داد كه اكثريت پاسخگويان در مورد كاهش بودجه خريد كتاب ها به منظور افزايش بودجه خريد مجله هاي علمي چاپي موافق نبوده اند ولي 35%‌ از آنها با افزايش عناوين مجله هاي علمي الكترونيكي و 76%‌ با افزايش عناوين چاپي «بسيار زياد» يا "زياد" موافق بوده اند يافته هاي ديگر پژوهش نشان مي دهد كه از ميان روش هاي مختلف تهيه مقالات علمي چاپي و الكترونيكي،‌ استفاده از مجله هاي علمي اشتراكي دانشگاه در بين پاسخگويان بيشترين توزيع فراواني را به خود اختصاص داده است. همچنين از ميان عوامل موثر بر عدم استفاده از مجله هاي علمي چاپي، كامل نبودن شماره هاي مجله ها و بي نظمي حاكم در بخش نشريات كتابخانه و از ميان عوامل موثر بر عدم استفاده از مجله هاي علمي الكترونيكي،‌سرعت كم شبكه و مشكل دسترسي به اطلاعات و عدم آشنايي با شيوه هاي جستجوي اطلاعات، بيشترين توزيع فراواني را داشته است. مهمترين دلايل استفاده از مجله هاي علمي چاپي از ديد پاسخگويان به ترتيب اولويت عبارتند از: سهولت استفاده، قابليت تورق يا مرور سريع متون، آشنايي با شكل مدرك و امكان خط كشيدن و تاكيد بر متون، دوام بهتر اطلاعات دريافتي و مهمترين دلايل استفاده از مجله هاي علمي الكترونيكي از ديد آنها به ترتيب اولويت عبارتند از: ارايه و نمايش متون به صورت تازه و امكان تعامل با كاربر، تازه بودن اطلاعات دريافتي، امكان استفاده از قابليت هاي خاص جستجو در بازيابي متون، و سرعت دستيابي.

 
كليد واژه: استفاده از مجله هاي علمي، مجله هاي علمي چاپي،‌ مجله هاي علمي الكترونيكي، اعضاي هيات علمي، دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي تابستان 1385; 13(2 (ويژه نامه علوم تربيتي)):119-136.
 
بررسي اختلال يادگيري رياضي در دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدايي ناحيه يك شهر تهران و اثر آموزش كاربردي، تقويت ژتوني و آرامش عضلاني در كاهش اختلال يادگيري رياضي در آنان
 
حميد نجمه*
 
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

ناتواني يادگيري رياضيات يكي از اختلالات يادگيري ويژه است كه به تاخير بدون دليل و معنادار در توانايي حساب مربوط مي شود. براي تشخيص اين اختلال بايد مهارت هاي رياضي كودك به طور قابل توجهي زير سن تقويمي، هوش و عملكرد تحصيلي وي باشد. اين اصطلاح اصولا افرادي را كه بواسطه معلوليت هاي ديداري، شنيداري يا حركتي، همچنين عقب ماندگي ذهني يا محروميت هاي محيطي، فرهنگي يا اقتصادي به مشكلات يادگيري دچار شده اند، شامل نمي شود. در اين پژوهش، ناتواني يادگيري رياضيات در بين دانش آموزان دوره ابتدايي بررسي و تاثير روش آموزش کاربردي، تقويت ژتوني و آرامش عضلاني در آنها مطالعه شده است. در اين پژوهش، روش آزمايشي ميداني به كار رفته است كه در آن از طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه هاي آزمايشي، گواه و گواه بهنجار استفاده شده است. نمونه پژوهش شامل 70 كلاس (2800 دانش آموز دختر و پسر) دبستان هاي ناحيه يك آموزش و پرورش شهر تهران بود كه به صورت نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. همچنين 100 دانش آموز به طور تصادفي ساده براي آزمون فرضيه ها گزينش شدند. براي جمع آوري داده ها از آزمون هاي تشخيصي اختلال رياضيات، ماتريس هاي پيشرونده ريون، آزمون رياضيات و بررسي پرونده تحصيلي دانش آموز استفاده شد. يافته هاي اين پژوهش نشان داد كه ميزان اختلال يادگيري رياضيات 3.6 درصد است. ميزان اختلال يادگيري در دانش آموزان پسر نسبت به دختر 3.5) درصد در مقابل 3 درصد) بيشتر است. نتايج حاصل از اجراي سه روش آموزش كاربردي، تقويت ژتوني و آرامش عضلاني به صورت معني داري باعث كاهش اختلال يادگيري رياضيات مي گردد.

 
كليد واژه: اختلال يادگيري رياضيات، روش آموزش كاربردي، آرامش عضلاني،‌ تقويت ژتوني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار 1385; 13(1 (ويژه روانشناسي)):1-30.
 
بررسي ويژگي هاي شخصيتي، مهارتهاي اجتماعي، سبكهاي دلبستگي و ويژگيهاي جمعيت شناختي به عنوان پيش بينهاي موفقيت و شكست رابطه زناشويي در زوجهاي متقاضي طلاق و عادي در اهواز
 
شكركن حسين,خجسته مهر غلام رضا,عطاري يوسف علي,شهني ييلاق منيجه
 
 
 

پژوهش حاضر ويژگي هاي شخصيتي، مهارتهاي اجتماعي، سبكهاي دلبستگي و متغيرهاي جمعيت شناختي به عنوان پيش بينهاي موفقيت و شكست رابطه زناشويي در زوجهاي متقاضي طلاق و عادي در اهواز بررسي كرده است. افراد شركت كننده در نمونه اصلي شامل 128 زوج متقاضي طلاق و 129 زوج عادي (جمعا 514 نفر) و در نمونه اعتباريابي شامل 61 زوج متقاضي طلاق و 100 زوج عادي (جمعا 322 نفر) بودند. در اين پژوهش براي انتخاب نمونه طلاق از جامعه زوجهاي متقاضي طلاق استفاده شد و براي انتخاب نمونه عادي از روش نمونه گيري چند مرحله اي تصادفي استفاده به عمل آمد. همه زوجهاي نمونه هاي اصلي به وسيله پرسشنامه شخصيتي نئو (فرم تجديد نظر شده)، پرسشنامه مهارتهاي اجتماعي، پرسشنامه تجديد نظر شده تجارب در روابط نزديك (ECR-R) و پرسشنامه جمعيت شناختي محقق ساخته مورد سنجش قرار گرفتند. در اين پژوهش براي تحليل داده ها علاوه بر روش آمار توصيفي، روش تحليل مميز به كار بسته شد. نتايج به دست‌ آمده فرضيه پژوهش را تاييد كرد و نشان داد كه شكست و موفقيت در رابطه زناشويي را مي توان از روي متغيرهاي ويژگيهاي شخصيتي، مهارتهاي اجتماعي، سبكهاي دلبستگي و ويژگيهاي جمعيت شناختي پيش بيني نمود. نتايج به دست آمده و مدل ارايه شده توسط اين پژوهش به تفصيل مورد بحث قرار گرفته است.

 
كليد واژه: ويژگي هاي شخصيتي، مهارتهاي اجتماعي، سبكهاي دلبستگي و متغيرهاي جمعيت شناختي، طلاق
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار 1385; 13(1 (ويژه روانشناسي)):31-60.
 
تحليل چند سطحي روابط کارآمدي جمعي معلمان، تجارب تبحري رياضي، تجارب تبحري خواندن و وضعيت اجتماعي - اقتصادي با عملكرد رياضي و خواندن دانش آموزان دختر كلاس پنجم شهر اهواز
 
شهني ييلاق منيجه,سهرابي فرزانه,مهرابي زاده هنرمند مهناز
 
 
 

هدف از پژوهش حاضر تحليل چند سطحي روابط متغيرهاي كارآمدي جمعي معلمان، تجارب تبحري رياضي، تجارب تبحري خواندن و وضعيت اجتماعي - اقتصادي با عملكرد رياضي و خواندن دانش آموزان دختر كلاس پنجم در شهر اهواز مي باشد. ابتدا با روش نمونه گيري تصادفي ساده، ناحيه 4 آموزش و پرورش اهواز انتخاب شد. پس از آن نمونه گيري در دو سطح به صورت سرشماري انجام گرفت: در سطح مدرسه 20 مدرسه با 163 معلم (كل جامعه ناحيه 4 آموزش و پرورش) و در سطح دانش آموز 1034 دانش آموز كلاس پنجم مقطع ابتدايي (كل جامعه آماري) انتخاب شدند. همچنين، به منظور بررسي پايايي و روايي مقياس كارآمدي جمعي نمونه اي شامل 100 نفر از معلمان، غير از نمونه اصلي، از نواحي ديگر آموزش و پرورش، به جز ناحيه 4، به صورت تصادفي مرحله اي انتخاب شد. دانش آموزان پرسشنامه وضعيت اجتماعي - اقتصادي و معلمان مقياسهاي خود كارآمدي و كارآمدي جمعي را تكميل نمودند. در ضمن نمره هاي درسهاي رياضي و خواندن سال گذشته دانش آموزان آنان به عنوان تجارب تبحري رياضي و خواندن و نمره هاي درسهاي رياضي و خواندن سال پنجم آنها به عنوان عملكرد رياضي و خواندن، از پرونده تحصيلي آنان استخراج شد. از روش آماري مدل سازي خطي سلسله مراتبي (HLM) براي تحليل داده ها استفاده شد. نتايج تحقيق نشان داد كه مدارس مختلف در كارآمدي جمعي با هم تفاوت معني دار دارند و تجارب تبحري رياضي، تجارب تبحري خواندن و وضعيت اجتماعي - اقتصادي دانش آموزان به صورت جداگانه پيش بينهاي پراكندگي كارآمدي جمعي در بين مدارس مي باشند، ولي به صورت همزمان واريانس اندكي از آن را تبيين مي كنند. همچنين، مدارس مختلف در عملكرد رياضي با هم تفاوت معني دار داشتند ولي در عملكرد خواندن تفاوت معني دار مشاهده نشد. علاوه بر اين، كارآمدي جمعي و وضعيت اجتماعي - اقتصادي پيش بينهاي پراكندگي عملكرد رياضي در بين مدارس نبودند، ولي تجارب تبحري رياضي پيش بين پراكندگي عملكرد رياضي در بين مدارس بود.

 
كليد واژه: كارآمدي جمعي معلمان، تجارب تبحري رياضي، تجارب تبحري خواندن، وضعيت اجتماعي - اقتصادي، عملكرد رياضي، عملكرد خواندن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي تابستان 1385; 13(2 (ويژه نامه علوم تربيتي)):137-162.
 
ارزيابي جامع مراكز تربيت معلم استان خوزستان بر اساس الگوي ارزيابي سيپ CIPP
 
زندوانيان احمد*
 
* مجتمع علوم انساني، دانشگاه يزد
 
 

از آنجا كه وزارت آموزش و پرورش براي تامين معلم مورد نياز مدارس به پذيرش و پرورش دانشجو در مراكز تربيت معلم و استخدام آنها مي پردازد،‌ در طرح حاضر به ارزيابي جامع مراكز تربيت معلم فعال استان خوزستان اقدام گرديد. در فرايند اجراي طرح ابتدا عوامل چهارگانه زمينه، درون داد، فرايند و برون داد مبناي كار قرار گرفتند، سپس براي عامل زمينه شش ملاك، عامل درون داد هفت ملاك، عامل فرايند هشت ملاك و عامل برون داد سه ملاك (جمعا 24 ملاك) تدوين شد و براي هر ملاك نيز نشانگر و استاندارد تعريف گرديد تا بتوان بر اساس داده ها درباره وضعيت و ميزان مطلوبيت هر يك از ملاك ها و عوامل قضاوت نمود. روش تحقيق اين مطالعه توصيفي پيمايشي مي باشد. اين مطالعه داراي هفت زير جامعه متخصصان تعليم و تربيت، روسا و معاونان آموزشي، دانشجويان، مسوولان امور مالي، مسوولان كتابخانه،‌ استادان و فارغ التحصيلان سه مركز تربيت معلم پسرانه و دو مركز تربيت معلم دخترانه استان در سال هاي 84-82 مي باشد. داده هاي مورد نياز با استفاده از ده ابزار شامل پرسشنامه، مصاحبه،‌ چك ليست و پرونده هاي بايگاني شده گردآوري شدند. نتايج ارزيابي نشان مي دهد كه هدف اين مراكز كه تربيت معلم در مقطع كارداني و با بودجه وزارت آموزش و پرورش مي باشد در مقايسه با اهداف جانبي از وضعيت كاملا مطلوب؛ زمينه جغرافيايي، اجتماعي- اقتصادي و فرهنگي مراكز تربيت معلم استان از وضعيت نسبتا مطلوب؛ درون داده هاي مراكز تربيت معلم استان و فرايندهاي ساختي/ سازماني، تدريس/ يادگيري و خدماتي/ پشتيباني از وضعيت نسبتا مطلوب و سرانجام محصول مراكز تربيت معلم استان از وضعيت كاملا مطلوب برخوردار مي باشد.

 
كليد واژه: تربيت معلم، الگوي ارزشيابي سيپ
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار 1385; 13(1 (ويژه روانشناسي)):61-78.
 
بررسي تاثير آموزش مهارتهاي زندگي بر سلامت رواني و عزت نفس دانش آموزان دختر سال اول مقطع متوسطه
 
حقيقي جمال,موسوي محمد,مهرابي زاده هنرمند مهناز,بشليده كيومرث
 
 
 

پژوهش حاضر به بررسي تاثير آموزش مهارتهاي زندگي بر سلامت رواني و عزت نفس دانش آموزان دختر سال اول مقطع متوسطه شهر ايلام مي پردازد. جامعه آماري اين پژوهش را كليه دانش آموزان دختر سال اول مقطع متوسطه شهر ايلام و نمونه آن را 60 نفر از اين دانش آموزان كه به روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شده و در دو گروه آزمايشي و كنترل گمارده شده اند، تشكيل مي دهند. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش عبارتند از پرسشنامه سلامت عمومي گلدبرگ، مقياس عزت نفس كوپر اسميت و راهنماي آموزش مهارتهاي زندگي. طرح پژوهش، از نوع طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. پس از انتخاب تصادفي گروههاي آزمايشي و گواه، ابتدا بر روي هر دو گروه پيش آزمون اجرا گرديد، سپس مداخله آزمايشي (آموزش مهارتهاي زندگي) اجرا گرديد و پس از اتمام برنامه آموزشي، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. نتايج اين پژوهش نشان مي دهند كه آموزش مهارتهاي زندگي، موجب افزايش سلامت رواني و عزت نفس دانش آموزان دختر گروه آزمايشي در مقايسه با گروه گواه مي شود.

 
كليد واژه: آموزش مهارتهاي زندگي، سلامت رواني، عزت نفس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار 1385; 13(1 (ويژه روانشناسي)):79-92.
 
بررسي رابطه ساده و چندگانه عدالت سازماني با رفتار مدني سازماني در كاركنان يك سازمان صنعتي در شهر اهواز
 
نعامي عبدالزهرا,شكركن حسين
 
 
 

هدف از اين پژوهش بررسي رابطه عدالت سازماني با رفتار مدني سازماني در كاركنان يك سازمان صنعتي مي باشد. در عدالت سازماني مطرح مي شود كه بايد به چه شيوه هاي با كاركنان رفتار شود تا احساس كنند به صورت عادلانه با آنها رفتار شده است. عدالت سازماني شامل سه حيطه عدالت توزيعي، رويه اي و تعاملي است. رفتار مدني سازماني، رفتاري است كه به قصد كمك به همكاران يا سازمان به وسيله يك فرد انجام مي گيرد و بر عكس عملكرد شغلي، رفتاري است كه در حيطه وظايف رسمي يك شغل نمي گنجد. در اين پژوهش فرضيه هاي مورد بررسي عبارتند از: (1) عدالت سازماني كلي با رفتار مدني سازماني رابطه مثبت دارد. (2) عدالت توزيعي با رفتار مدني سازماني رابطه مثبت دارد. (3) عدالت رويه اي با رفتار مدني سازماني رابطه مثبت دارد. (4) عدالت تعاملي با رفتار مدني سازماني رابطه مثبت دارد. (5) حيطه هاي سه گانه عدالت سازماني با رفتار مدني سازماني همبستگي چندگانه دارند. نمونه تحقيق شامل 200 نفر از كاركنان مي باشد كه با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شده اند. روشهاي آماري ضريب همبستگي ساده و چندگانه براي تجزيه و تحليل داده ها مورد استفاده قرار گرفتند. نتايج نشان دادند كه متغير عدالت سازماني و سه حيطه آن همبستگي مثبت معني داري با رفتار مدني سازماني و حيطه هاي آن يعني وظيفه شناسي، ادب و مهرباني، نوع دوستي، مردانگي و خوش خويي دارند. نتايج تحليل رگرسيون چندگانه نشان مي دهند كه سه نوع عدالت سازماني با رفتار مدني سازماني همبستگي چندگانه معني دار دارند.

 
كليد واژه: عدالت سازماني، عدالت توزيعي، عدالت رويه اي، عدالت تعاملي، رفتار مدني سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:10 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها