پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
5 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي تابستان 1385; 13(2 (ويژه نامه علوم تربيتي)):95-118. |
|
كاربرد گرافيك در آموزش مفاهيم فيزيكي در كتابهاي درسي علوم مقطع ابتدايي كشورهاي ايران، آمريكا و انگلستان به منظور پرورش روحيه جستجوگري در دانش آموزان |
|
زماني بي بي عشرت,اسفيجاني اعظم |
|
|
انسان از همان دوران كودكي در شرايط طبيعي و با تجربيات روزمره و همچنين در شرايط ساختگي و تجربيات طراحي شده به كسب شناخت و معرفت در مورد مفاهيم علمي مي پردازد. مي توان گفت دبستان اولين محيطي است كه مفاهيم و اصول علمي را در قالب تجربيات طراحي شده و سازمان يافته در اختيار كودك قرار مي دهد و كتاب علوم نقش مهمي را در اين رابطه ايفا مي نمايد. اغلب مفاهيم علمي بويژه آنهايي كه به حوزه فيزيك تعلق دارند از مفاهيم انتزاعي هستند. از اين رو، فراگير براي درك آنها نياز به تصويرسازي ذهني دارد. در مورد برخي از مفاهيم (به عنوان مثال امواج صوتي) دانش آموز هيچگونه تصوير ذهني ندارد و لازم است كه براي آموزش اينگونه مفاهيم در كتاب هاي درسي از عناصر ديداري براي عينيت بخشيدن به موضوع استفاده شود. در سالهاي اخير، در كتاب هاي علوم تجربي دوره ابتدايي ايران تغييرات چشمگيري صورت گرفته است كه برخي ناشي از تحقيقات داخلي و خارجي و برخي نيز به تقليد از كشورهاي خارجي اتفاق افتاده است. از نظر ظاهري يكي از برجسته ترين تغييرات ايجاد شده در كتابهاي علوم، بكارگيري عناصر گرافيكي است. در رابطه با نقش عناصر گرافيكي و تاثير آن بر ميزان توجه و يادگيري فراگيران تحقيقات متعددي انجام شده است كه اكثريت قريب به اتفاق آنها بر تاثيرات مثبت اين عناصر دلالت دارند. هدف از اين پژوهش بررسي و مقايسه ميزان استفاده از عناصر گرافيكي در ارايه مباحث فيزيكي در كتاب هاي علوم تجربي دوره ابتدايي كشورهاي ايران، آمريكا و انگلستان به منظور پرورش روحيه پژوهشگري دانش آموزان مي باشد. جامعه آماري، كليه مباحث فيزيكي مطرح شده در كتاب هاي علوم و روش تحقيق تحليل محتوا است. بخش صدا به عنوان نمونه آماري اين پژوهش از ميان مفاهيم فيزيكي بطور تصادفي انتخاب شده است. ابتدا كاربردهاي گرافيك از نظر پرورش روحيه تحقيق، تفحص و پژوهشگري به پنج مقوله عمده تقسيم شده و سپس محتواي كتاب ها بر اساس اين مقوله ها مورد تجزيه و تحليل و مقايسه قرار گرفته اند. بطور كلي، گرچه در كتاب هاي ايران نيز مانند كتاب هاي دو كشور ديگر سعي شده است از تصاوير مرتبط با موضوع و همچنين از تنوع رنگ استفاده شود ليكن به علت كيفيت بسيار نامطلوب كاغذ، اين كتاب ها در مقايسه با كتاب هاي آمريكا و انگلستان از كيفيت پايين تري برخوردارند. در رابطه با ارايه اطلاعات و تحريك حس كنجكاوي از طريق تصاوير، كتاب هاي آمريكا بيشترين ميزان را به خود اختصاص داده است. در زمينه استفاده از گرافيك به منظور سازماندهي اطلاعات و چگونگي انجام كار از طريق تصاوير بيشترين سهم متعلق به كتاب هاي علوم انگلستان بوده است و در رابطه با كاربرد گرافيك براي پرورش روحيه همكاري، كتاب هاي آمريكا و سپس انگلستان فعال تر عمل كرده اند. در نتيجه گيري كلي اين پژوهش مي توان گفت كه در رابطه با ارايه مفاهيم فيزيكي، كتاب هاي انگلستان بيشتر از دو كشور ديگر از گرافيك براي پرورش روحيه پژوهش و جستجوگري استفاده كرده است.
|
|
كليد واژه: تصاوير و گرافيك، كتاب هاي درسي، دوره ابتدايي، مفاهيم فيزيك، صدا، روحيه كاوشگري،ايران، انگلستان، آمريكا |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:10 PM
تشکرات از این پست