پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
2 : فصلنامه تعليم و تربيت بهار 1385; 22(1 (مسلسل 85)):43-64. |
|
از بازخورد دانش پژوهانه و فرهنگ دانش پژوهي به همه سالاري آموزشي و فرهنگ همه سالاري |
|
حميدي منصورعلي* |
|
* دانشگاه الزهرا (س) |
|
شايد واژه همه سالاري براي خواننده تازگي داشته باشد، چون در هيچ واژه نامه اي ديده نمي شود، ولي با همه تازگي اش نا آشنا نيست چون برساخته از دو واژه و يك واژه آشناست. واژه هاي مردم سالاري، پدرسالاري، مردسالاري، و زن سالاري آشناترند و آشنايي با آن ها به خواننده كمك مي كند كه واگوي همه سالاري را دريابند. در همه اين واژه ها، مراد از سالار، به گفته معين (1376)، سركرده، سردار، و فرمان فرماست و واژه »ي« هم نشان دهنده پديده اي است كه با هر يك از اين نام ها ناميده مي شود: مراد از مردم سالاري پديده اي است كه در آن مردم فرمان فرمايي مي كنند، همان گونه كه زن سالاري به جاوگاهي گفته مي شود كه در آن زن فرمان فرماست. ولي «مردم» نه تنها در برگيرنده زنان و مردان، پدران، مادران، و فرزندان است، كه گروه هاي كوچك و بزرگ را نيز در بر مي گيرد و سالاري هر يك از اين ها مي تواند سالاري مردم پنداشته شود. از اين رو واژه همه سالاري مي تواند گوياتر و درست تر باشد چون به واگوي فرمان فرمايي همگان است. براي اينكه يك همه سالاري كارايي داشته باشد، بايسته است كه زير ساخت ويژه اي داشته باشد. اين زير ساخت ويژه همانا فرهنگ همه سالاري است. مراد از فرهنگ آگاهي ها، رفتارها، و ارزش هايي هستند كه به يك گروه توان خودگرداني مي دهند. در يك همه سالاري، ناهمانند با جاهايي كه فرد سالار يا گروه سالار و خواهان پديدآوري باز خورد سرسپارانه اند، آماج سامانه پديد آوري شهرونداني با ديدگاههاي ناوابسته، پرسا، بخرد، و آشنا و آگاه با نهاد و نمود همه سالاري است. همه سالاري آموختني است و آموختن آن نبايد به بخت واگذاشته شود بلكه شايسته است كه براي آن نه تنها برنامه ريزي شود كه بن گويه هاي آن در سامانه آموزشي و كاركرد هاي آن به كار برده شوند. يكي از راهكارهاي چنين كاري همانا گنجاندن پژوهش آموزي و پژوهش در برنامه ها و كاركردهاي سامانه آموزشي يا گستراندن فرهنگ دانش پژوهي به اين سامانه است. فرهنگ دانش پژوهي زمينه ساز پديدآيي باز خورد دانش پژوهانه مي شود.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 3:23 PM
تشکرات از این پست