پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
4 : فصلنامه تعليم و تربيت پاييز 1386; 23(3 (مسلسل 91)):103-124. |
|
نابرابري هاي آموزشي و نابرابري هاي فضايي در بعد قومي و منطقه اي (مطالعه موردي دوره ابتدايي استان آذربايجان غربي در سال تحصيلي 81-1380) |
|
اسماعيل سرخ جعفر* |
|
* دانشگاه آزاد، واحد سقز |
|
اين مقاله، مساله نابرابري هاي آموزشي را در رابطه با ابعاد منطقه اي آن (دو زبانه، شهري و روستايي، مناطق محروم و مرفه) با مطالعه موردي آموزش ابتدايي استان آذربايجان غربي از سه ديدگاه زير مورد مطالعه قرار مي دهد:
1- شانس ورود به نظام آموزشي، نظير نرخ ثبت نام و پوشش تحصيلي واقعي.
2- برخورداري از منابعي كه به عنوان درون داد در اختيار نظام آموزشي قرار مي گيرند، نظير تراكم دانش آموزشي، تراكم كلاسي، ضريب بهره وري از فضاهاي آموزشي و ...
3- عملكرد يا بازده نظام آموزشي، نظير نرخ قبولي، ترك تحصيل، افت و در كل، كارايي دروني.
مطالعه حاضر از نوع اسنادي است و اطلاعات مورد نياز پژوهش از طريق مراجعه به منابع آماري موجود در سازمان آموزش و پرورش و مديريت و برنامه ريزي استان جمع آوري و طبقه بندي گرديده و نتايج حاصل بر حسب شاخص هاي آموزشي مورد نظر بررسي و تحليل شده است. سپس ميزان دست يابي لازم التعليمان دوره ابتدايي مناطق مختلف استان به تفكيك جنس (دختر و پسر) و منطقه (شهري و روستايي) بر اساس فرمول هاي برنامه ريزي، نظير شاخص انتخاب منطقه، ضريب جيني، منحني لورنز و جدول هاي دوبعدي مورد ارزيابي قرار گرفته و مناطق برحسب ميزان بهره مندي از فرصت هاي آموزشي در سه حالت، برخوردار (مرفه)، نابرخوردار (محروم) و متعادل طبقه بندي شده است. نتايج يافته هاي پژوهشي حاكي از آن است كه:
- در هيچ يك از مناطق آموزشي استان، لازم التعليمان دختر و پسر يا شهري و روستايي به طور مساوي و متناسب با سهم جمعيتي خود تحت پوشش آموزش دوره ابتدايي نبوده و در تمامي شاخص هاي مطالعه، لازم التعليمان مناطق شمالي استان، بيش از لازم التعليمان مناطق جنوبي استان و لازم التعليمان شهري بيش از مناطق روستايي به فرصت هاي آموزشي دسترسي داشته اند.
در پايان نيز با توجه به اين كه در مناطقي نظير استان آذربايجان غربي كه داراي محدوديت منابع محلي و امكانات زيربنايي و شرايط خاص سياسي (مرزي بودن) و فرهنگي (تنوع قومي و مذهبي) هستند، نقش دولت در تزريق توسعه درون زا مي تواند در فراهم سازي نهادهاي آموزشي مورد نياز بسيار موثر باشد، پيشنهاد شده است كه ساختار تشكيلاتي نظام اجرايي حاكم بر سازمان هاي دولتي، به ويژه نظام آموزشي در منطقه از بستر تنظيم اهداف برنامه ريزي منطقه اي عبور نمايد و با شرايط خاص منطقه انطباق يابد.
|
|
كليد واژه: آموزشي (نابرابري)، فضاي قومي، فضاي منطقه اي، آموزش ابتدايي، آذربايجان غربي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 3:15 PM
تشکرات از این پست