0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار ارديبهشت 1383; 11(4):35-48.
 
بررسي تعارض نقش شغلي- خانوادگي و عوامل اجتماعي موثر بر آن
 
رستگارخالد امير*
 
* گروه علوم اجتماعي دانشگاه شاهد
 
 موضوع تحقيق حاضر،بررسي تعارض نقش هاي شغلي_خانوادگي و عوامل اجتماعي مؤثر بر آن است.در اين تحقيق سعي شده است با استناد به دو رويكرد كميابي و انباشتگي نقش،به ويژه نظريه هاي مجموعه نقش مرتون،فشار نقش گود، پاداش هاي انباشت نقش سايبر و توازن نقش ماركز و با بهره گيري از برخي مدل هاي تعارض كار_خانواده كه در بحث از رابطه متقابل اين دو نهاد در حوزه مطالعات رفتار سازماني و بهره وري مطرح هستند،مدلي براي تبيين تعارض مذكور ارائه شود.اين مدل سه انديشه كلي را مطرح مي كند كه عبارتند از:دو سويه بودن ماهيت تعارض، تأثير عوامل كاري بر تعارض كار با خانواده و عوامل خانوادگي بر تعارض تجربه شده،نتايج تحقيق حاضر به طور كلي اين مدل را تأييد مي كند،ضمن آنكه مهم ترين متغيرهاي مؤثربر تعارض كار بر تعارض كار_خانواده و هريك از ابعاد آن را به تفكيك زنان و مردان مشخص مي كند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار ارديبهشت 1383; 11(4):25-34.
 
بررسي رابطه مهارت هاي مقابله با استرس و پيشرفت تحصيلي دانشجويان با توجه به برخي از عوامل جمعيت شناختي
 
خير محمد,سيف ديبا
 
 
 يافته هايي كه اخيراً با پژوهش هايي ميان دانشجويان به دست آمده مبيّن آن است كه عدم استفادة موفقيت آميز از مكانيسم مقابله با استرس،منتهي به خستگي و فرسودگي عاطفي مي شود و يكي از پيامدهاي آن افت تحصيلي است هدف از اين پژوهش بررسي رابطه مهارت هاي مقابله با استرس و پيشرفت تحصيلي دانشجويان با توجه به برخي از عوامل جمعيت شناختي مانند جنسيت،وضعيت تأهل و محل اقامت (خوابگاه يا غير خوابگاه) بود.بدين منظور گروه نمونه مشتمل بر 488 دانشجوي مقطع كارشناسي (272زن و 216 مرد) با ميانگين سني22سال ،از دانشكده هاي علوم تربيتي و روان شناسي،ادبيات و علوم انساني،حقوق،علوم و مهندسي دانشگاه شيراز انتخاب شد.ابزار سنجش،پرسشنامه مهارت¬هاي مقابله¬اي جرابك بود،كه براي استفاده در فرهنگ ايراني مورد انطباق و اعتباريابي قرار گرفت.تحليل عاملي نشان داد اين پرسشنامه داراي چهار عامل است:ارزيابي موقعيت،واكنش به استرس،چاره جويي و انعطاف و انطباق پذيري. ضرايب آلفا كرونباخ براي اين عوامل چهارگانه بين 38%تا 78% متغير و براي كل پرسشنامه 77%به دست آمد.شاخص پيشرفت تحصيلي،معدل كل نمرات دانشجويان شركت كننده در تحقيق بود.تجزيه و تحليل آماري اطلاعات از طريق تحليل رگرسيون مرحله اي و تحليل واريانس يك طرفه انجام شد.نتايج، حاكي از آن بود كه مهارت ارزيابي موقعيت تأثيري مثبت بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان دارد.به علاوه پيشرفت تحصيلي دانشجوياني كه در خوابگاه هاي دانشجويي زندگي مي كنند،كمتر از ساير دانشجويان است.زنان نسبت به مردان و دانشجويان مجرد نسبت به دانشجويان متأهل،از پيشرفت تحصيلي بالاتري برخوردارند.يافته هاي اين پژوهش با توجه به نتايج مطالعات پيشين مورد بح قرار گرفته و از كاريرد هاي مشاوره اي آن سخن به ميان آمده است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار ارديبهشت 1383; 11(4):49-60.
 
بررسي سطوح و انواع تنيدگي و راهبردهاي مقابله اي در دانشجويان و مقايسه آن ها در دانشجويان شاهد و غير شاهد
 
روشن چسلي رسول,شعيري محمدرضا
 
 
 هدف اساسي اين پژوهش، بررسي تنيدگي زاها و شيوه هاي مقابله اي در دانشجويان بوده،البته مقايسه دو گروه دانشجويان شاهد و غير شاهد نيز انجام شده است.به همين دليل 530 آزمودني،در رشته هاي مختلف تحصيلي،متناسب با حجم زيرگروه ها،مورد بررسي قرار گرفتند كه 354 نفر از آزمودني ها را دانشجويان غير شاهد و 166 نفر را دانشجويان شاهد تشكيل مي دادند(10 نفر از آزمودني ها وضعيت خود را مشخص ننموده اند). ابزار هاي مورد استفاده در اين تحقيق شامل پرسشنامة سنجش تنيدگي(90سؤالي)و پرسشنامة شيوه هاي مقابله اي(72سؤالي)بوده است. نتايج به دست آمده نشان داده است كه بيشترين تنيدگي ها مربوط به مشغله فراوان،نگراني از انتخاب شغل متناسب با رشتة تحصيلي،تغيير در عادت هاي خواب و...و كمترين تنيدگي ها مربوط به حاملگي خواسته،ازدواج مجدد،تولد فرزند،دستگير شدن موقت و...مي باشد.راهبردهاي مقابله اي كه بيشترين استفاده را داشته اندعبارتند از:توكل به خدا و طلب ياري از او،تفكر دقيق درباره اقدامات لازم براي حل مشكل،تلاش و فعاليت بيشتر براي حل مشكل و...كمترين راهبردهاي مقابله اي مورد استفاده عبارتند از :مصرف مواد مخدر يا دارو،داروهاي آرامبخش،سيگار كشيدن،مراجعه به فالگير يا دعا نويس و....مقايسة دانشجويان شاهد و غير شاهد نشان مي دهد كه اين دو گروه ،به شكل گسترده اي در مورد عوامل تنيدگي زا با يكديگر تفاوت دارند.اما در مورد راهبردهاي مقابله اي تمايز معناداري بين دو گروه مشاهده نشده است،جز راهبرد مقابله اي انكار،كه توسط دانشجويان شاهد بيشتر از دانشجويان غير شاهد مورد استفاده قرار گرفته است.
 
كليد واژه: تنيدگي،راهبردهاي مقابله اي،شاهد،دانشجو
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار ارديبهشت 1383; 11(4):61-72.
 
بررسي وضعيت سلامت رواني كاركنان شركت پالايش نفت تبريز
 
گروسي فرشي ميرتقي,ماني آرش
 
 
 هدف از پژوهش حاضر بررسي وضعيت سلامت رواني كاركنان شركت پالايش نفت تبريز بده است.به اين منظور كلية كاركنان به صورت سر شماري،مشتمل بر 985 نفر با ميانگين سني42.5 سال و ميانگين سنوات خدمت19سال در پژوهش شركت كردند.ابزار پژوهش فرم تجديد نظر شده چك ليست نشانه يابي 90 سؤالي است.نتايج نشان داد كه بعد از افسردگي و بعد ترس مرضي،به ترتيب بالاترين و پايين ترينميانگين را در پژوهش داشته اند. تفاوت بين دو گروه روزكار و نوبتي فقط در بعد اختلال وسواس،معنادار بوده است و در ساير ابعاد تفاوت معناداري به دست نيامده است.علاوه بر اين با تقسيم آزمودني ها بر حسب سطح تحصيلات نيز فقط در بعد پارانوئيد تفاوت معناداري معناداري به دست آمد.همچنين در بين ابعاد آزمون،به تفكيك مجرد و متأهل تفاوت معناداري به دست نيامد ولي تفاوتهاي معناداري د ابعاد اضطراب،افسردگي،وسواس،پارانوئيد و شكايات جسماني در بين سازمان هاي هشتگانه پالايشگاه به دست آمد.سرانجام اين نتيجه حاصل شد كه كاركنان با افزايش سن و سابقه خدمت از سلامت رواني بهتري برخوردار بودند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) بهار 1389; 6(1 (پياپي 89)):3-26.
 
تعليم و تربيت در راستاي همزيستي مسالمت آميز عادلانه: بررسي هدفي تربيتي
 
هاشمي سيدجلال*,پاك سرشت محمدجعفر,صفايي مقدم مسعود,سپاسي حسين,مهرعلي زاده يداله
 
* دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

در اين مقاله، همزيستي مسالمت آميز به عنوان هدفي تربيتي معرفي شده که از حمايت سه مبناي علمي و يافته هاي پژوهشي، مبناي فلسفي - تربيتي عملگرايي، و مبناي اسلامي برخوردار است. در مقاله حاضر، الگويي کامل تر از همزيستي، يعني همزيستي مسالمت آميز عادلانه به مثابه هدفي تربيتي ارايه شده که متناسب با نظام آموزشي و فرهنگ کشورمان است. اجزا يا چارچوب اين هدف را به لحاظ مفهومي، تعليم و تربيت در راستاي همزيستي حداقلي عادلانه، سازش عادلانه ميان گروه ها، همزيستي حداکثري عادلانه و تعليم و تربيت در راستاي ايجاد جامعه متعادل تشکيل مي دهد که در هر چهار مرحله، بر تغيير، اصلاح، يا شکل دادن ذهنيت رواني - اجتماعي افراد و گروه ها در جهت همزيستي، و آموزش در راستاي پذيرش وجود و حقوق ديگران، و نهايتا آموزش و جلب توجه براي تلاش در جهت تحقق زيست مسالمت آميز عادلانه تاکيد شده است. در مرحله آموزش همزيستي، دروني سازي ارزش ها، مهارت ها و رفتارهاي همزيستي مسالمت آميز عادلانه فرايندي است که طراحان و مجريان برنامه ها بايد در آن مسير بکوشند.

 
كليد واژه: همزيستي مسالمت آميز عادلانه، هدف تربيتي، آموزش همزيستي مسالمت آميز، کاهش خشونت در مدرسه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) بهار 1389; 6(1 (پياپي 89)):27-44.
 
بررسي عامل هاي موثر بر افت تحصيلي درس رياضي دوره متوسطه (منطقه سردرود)
 
يارمحمدي واصل مسيب*,مقامي حميدرضا
 
* دانشگاه بوعلي سينا
 
 

هدف: هدف اين پژوهش شناخت عامل هاي موثر در افت تحصيلي دانش آموزان دوره متوسطه در درس رياضي است.
روش: اين پژوهش بر اساس روش توصيفي - تحليلي انجام شد. بدين منظور تعداد 152 نفر (98 نفر دانش آموز و 54 نفر مدير و معلم) با روش نمونه گيري طبقه‌ اي تصادفي انتخاب شد. داده ها به وسيله پرسشنامه محقق ساخته علل افت تحصيلي رياضي به دست آمد. داده ها با آزمون
c2 تحليل شد.
يافته ها: تحليل داده ها نشان داد كه: 1- عامل هاي مربوط به فرد (عدم برنامه ريزي صحيح، كم كاري و تلاش كم، ترس و اضطراب از رياضي، تلقين مشكل بودن درس رياضي، پايه ضعيف رياضي، عدم آشنايي دانش آموز با روش صحيح مطالعه رياضي).
2- عامل هاي مربوط به آموزشگاه (بي توجهي معلمان، عدم حل تمرين هاي كتاب رياضي، عدم تدريس تمامي مطالب رياضي، خلق و خوي نامناسب معلم، سهل انگاري معلم، رفتار نامناسب معلم، تاخير در تشكيل كلاس ها) 3- عامل هاي مربوط به خانواده (بي توجهي والدين، عدم برقراري رابطه صحيح و دوستانه با دانش آموز، ممانعت والدين از تحصيل، دوري از خانواده، فقر اقتصادي خانواده، اشتغال دانش آموزان) در افت تحصيلي درس رياضي موثر است. تلويح يافته هاي پژوهش براي دست اندركاران تعليم و تربيت، توجه به نقش اين عامل هاي در پيشگيري از افت تحصيلي رياضي است.

 
كليد واژه: افت تحصيلي، درس رياضي، دوره متوسطه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) بهار 1389; 6(1 (پياپي 89)):45-78.
 
بررسي رابطه فرهنگ سازماني، کيفيت زندگي کاري، تعهد سازماني با بيگانگي از کار مديران مدرسه هاي متوسطه نظري شهر شيراز
 
مصطفوي راد فرشته*,بهرنگي محمدرضا,عسكريان مصطفي,فرزاد ولي اله
 
* دانشگاه تربيت معلم تهران
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين متغيرهاي مستقل کيفيت زندگي کاري و فرهنگ سازماني با متغير ميانجي تعهد سازماني با بيگانگي از کار در مديران مقطع متوسطه شهر شيراز انجام شد. نمونه مورد بررسي 412 مدير بودند. که 234 نفر از آنها به پرسشنامه هاي ارسالي جواب دادند. چهار پرسشنامه فرهنگ سازماني دنيسون، تعهد سازماني ماير و آلن، کيفيت زندگي کاري والتون و کاسيو و بيگانگي از کار محقق ساخته مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به مباني نظري، نمونه اي ارايه شد که يافته هاي پژوهش، مدل را تاييد نمود و نتيجه تحليل مسير نشان داد که رابطه منفي و معني داري بين متغير فرهنگ سازماني با بيگانگي از کار، بين متغير فرهنگ سازماني از طريق متغير ميانجي تعهد سازماني، و بين کيفيت زندگي کاري و بيگانگي از کار با متغير ميانجي تعهد سازماني وجود دارد. بين متغير کيفيت و تعهد نيز رابطه مثبت و معني داري به دست آمد. با انجام تحليل مسير، فرهنگ سازماني پيش بيني کننده قوي تري براي کاهش بيگانگي از کار در سازمان هاي آموزشي شناخته شد.

 
كليد واژه: بيگانگي از کار، فرهنگ سازماني، کيفيت زندگي کاري، تعهد سازماني، مديران آموزشي، تحليل مسير
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) بهار 1389; 6(1 (پياپي 89)):79-102.
 
بررسي نقش جشنواره هاي فعال تدريس بر بهبود کيفيت آموزش و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان (مطالعه نگرش دبيران مقطع متوسطه استان خوزستان)
 
پارسا عبداله*,ناخدا طوبي,مرعشي سيدمنصور
 
* دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

به منظور انجام تحقيقي پيمايشي درباره نگرش دبيران مقطع متوسطه استان خوزستان در مورد اثر جشنواره روش هاي فعال تدريس بر بهبود کيفيت آموزش و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در سال 1385-1386، 324 نفر از دبيران درس هاي ادبيات فارسي، عربي و زمين شناسي پرسشنامه اي با 42 گويه و 5 خرده مقياس فرعي را تكميل نمودند.  37.8 درصد از نمونه آماري تحقيق (125 نفر) شامل تمامي دبيران شركت كننده در جشنواره هاي ساليانه روش هاي تدريس بودند، و حدود 60 درصد باقيمانده (199 نفر) نيز دبيراني بودند که در جشنواره شرکت نکرده، به شيوه نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. نتيجه تحقيق نشان داد که بين نگرش دو گروه دبيران درباره اثر جشنواره بر كيفيت آموزش تفاوت معناداري وجود ندارد. دبيراني كه در جشنواره ها شركت داشتند، معتقد بودند كه حمايت هاي سازماني كافي نيست، و تفاوت نگرش آنها با ساير دبيران در اين مورد معنادار بود. به استثناي درس عربي، تفاوت معناداري بين پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در درس هاي ادبيات فارسي و زمين شناسي در دو گروه نمونه آماري تحقيق مشاهده نشد. بر اساس يافته ها، رابطه مثبت و معناداري بين متغيرهاي مهارت معلمان، تعهد معلمان و پيشرفت تحصيلي فراگيران وجود دارد، و فقط متغير نگرش معلمان نسبت به حمايت سازماني قادر است پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را پيش بيني نمايد. (b=0.155 و (P£0.01

 
كليد واژه: جشنواره روش هاي فعال تدريس، تعهد معلمان، مهارت معلمان، کيفيت آموزشي، عملکرد تحصيلي دانش آموزان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

5 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) بهار 1389; 6(1 (پياپي 89)):103-128.
 
مطالعه قابليت هاي كارآفريني دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
رعدي افسوران نقي*
 
 
 

هدف پژوهش حاضر مطالعه قابليت هاي كارآفريني دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز است. روش پژوهش، توصيفي از نوع پيمايشي، و جامعه آماري كليه دانشجويان مقطع كارشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز در سال تحصيلي 87-88 است. براي اجراي پژوهش تعداد 400 نفر نمونه از بين كليه دانشجويان، با بهره گيري از روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي متناسب با حجم انتخاب شده اند. ابزار اندازه گيري، پرسشنامه سنجش ويژگي هاي شخصيتي كارآفرينان ايراني است که پايايي آن 0.92 و روايي همزمان آن 0.74 گزارش شده است. عمده ترين يافته هاي پژوهش عبارتند از: قابليت هاي كارآفريني دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز از حد متوسط بالاتر بوده و بر اساس متغيرهاي جنسيت، سال تحصيلي، دانشکده و گروه هاي پنجگانه (علوم انساني، علوم پايه، مهندسي، كشاورزي و هنر) تفاوت معناداري نداشته است. اما بين قابليت هاي كارآفريني دانشجويان گروه هاي پنج گانه بالا در خرده مقياس هاي نياز به پيشرفت و تحمل ابهام، تفاوت معنادار مشاهده شده است. همچنين به زعم دانشجويان بين خرده مقياس هاي كارآفريني تفاوت معنادار وجود دارد. ضمن اينکه آموزش كارآفريني در پرورش قابليت هاي كارآفريني دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز موثر نبوده است، 0.84 آنان به كار كردن در كنار درس خواندن ابراز تمايل كرده اند.

 
كليد واژه: كارآفريني، قابليت هاي كارآفريني، دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز، مقطع کارشناسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) بهار 1389; 6(1 (پياپي 89)):129-150.
 
ضرورت سنجي آموزش و توسعه علمي مهارت هاي کارآفريني در دانشجويان کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي و ارايه الگوي آموزشي مناسب
 
ايزدي يزدان آبادي احمد*,فدايي شهاب معصومه
 
* دانشگاه شاهد
 
 

هدف اصلي اين مقاله بررسي ضرورت آموزش و توسعه مهارت هاي کارآفريني براي دانشجويان رشته مديريت آموزشي و ارايه الگوي آموزشي مناسب با اتکا به نظر خبرگي متخصصان مي باشد. براي اين منظور پرسشنامه اي تهيه و پس از تعيين روايي صوري و محتوايي و اطمينان از پايايي آن، داده ها از نمونه هاي مورد مطالعه 95 نفر (شامل 63 نفر دانشجو و 32 نفر عضو هيات علمي) که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه‌يي انتخاب شدند، جمع آوري شد. اين داده ها با توجه به سوال هاي تحقيق و با استفاده از روش هاي آمار توصيفي (ميانگين، درصد و فراواني) و آمار استنباطي (چون آزمون (T تک نمونه‌يي مستقل مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتيجه بدست آمده نشان داد که آگاهي دانشجويان از مباني و مفاهيم کليدي و مهارت هاي کارآفريني در سطح پايين مي باشد. و بر همين مبنا، اعضاي هيات علمي بر ضرورت آموزش کارآفريني تاکيد داشتند. الگوي آموزشي مناسب برحسب مولفه هدف هاي آموزش کارآفريني، طول دوره و شکل نظام، محتواي درسي، شيوه هاي آموزش با استفاده از نظر اعضاي هيات علمي اعتباريابي شد. در نهايت بر اساس يافته هاي تحقيق، برنامه درسي کارآفريني براي دانشجويان رشته مديريت آموزشي پيشنهاد شد.

 
كليد واژه: کارآفريني، برنامه درسي، آموزش کارآفريني، الگو
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) بهار 1389; 6(1 (پياپي 89)):151-180.
 
ارزيابي نقش جو سازماني در روحيه کارآفريني دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اهواز
 
بهرام زاده محمدمهدي*,باورصاد بلقيس,جعفرپور محمود
 
 
 

هدف اصلي اين پژوهش بررسي رابطه جو مدرسه ها با گرايش به کارآفريني در دانش آموزان پسر پايه هاي سوم متوسطه و پيش دانشگاهي شهر اهواز است. با توجه به ماهيت تحقيق، روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. نمونه هاي آماري مشتمل بر 162 کارمند مدرسه و 181 دانش آموز است که از طريق نمونه گيري طبقه بندي و خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شده اند. براي گردآوري داده ها از دو پرسشنامه جو سازماني (OCDQ) و پرسشنامه محقق ساخته روحيه کارآفريني استفاده شده است. تجزيه و تحليل داده ها در دو سطح آمار توصيفي و استنباطي، و از طريق نرم افزار SPSS انجام شد. نتيجه ها نشان داد که شاخص هاي روحيه کارآفريني (خلاقيت، عزت نفس، انگيزه پيشرفت، منبع کنترل دروني، آينده نگري و ريسک پذيري) در دانش آموزان از حد ميانگين بالاتر است. همچنين بين برخي شاخص هاي جو سازماني (يعني صميميت، عدم جوشش، بازدارندگي) با روحيه کارآفريني در سطح p<0.05 رابطه معناداري وجود دارد. اما بين ساير شاخص هاي جو سازماني (يعني روحيه کناره گيري، نفوذ، تاکيد بر توليد، مراعات) با روحيه کارآفريني رابطه معناداري وجود ندارد.

 
كليد واژه: جو سازماني، روحيه کارآفريني، جو مدرسه، دانش آموز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) پاييز 1388; 5(3):3-26.
 
شناسايي و تحليل فلسفه آموزشي مربيان آموزش بزرگسالان استان يزد
 
زندوانيان احمد*,صفايي مقدم مسعود,پاك سرشت محمدجعفر,سپاسي حسين
 
* دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

هدف از مقاله حاضر، شناسايي و تحليل فلسفه آموزشي آموزشياران نهضت سوادآموزي استان يزد است. روش تحقيق در اين مطالعه روش توصيفي پيمايشي است. جامعه تحقيق شامل 410 آموزشيار شاغل در ده شهرستان استان يزد در سال 86-1385 بود که با استفاده از روش تمام شماري، پرسشنامه فلسفه آموزش بزرگسالان (PAEI) بين همه آنها توزيع گرديد و از اين ميان 322 مورد عودت داده شد. داده هاي گردآوري شده با استفاده از آزمون تحليل واريانس با اندازه هاي تکراري تجزيه و تحليل گرديد. نتايج تحقيق نشان داد که بين نمره هاي آموزشياران در گرايش به مکاتب فلسفي تفاوت معني داري وجود دارد. بيش ترين وابستگي فکري و عاطفي آموزشياران به فلسفه پيشرفت گرايي و رفتارگرايي و کم ترين وابستگي فکري و عاطفي آنها به فلسفه ليبراليزم سنتي (محافظه کارانه) است. عامل هاي مدرک تحصيلي، شهر محل سکونت و اثر متقابل مدرک تحصيلي و شهر محل سکونت تفاوت معني داري را در گرايش آموزشياران به فلسفه هاي آموزشي ايجاد نمي کنند. در نهايت پيشنهادهايي براي بهبود عملکرد اين آموزشياران ارايه شده است.

 
كليد واژه: آموزش بزرگسالان (آندراگوژي)، فلسفه آموزشي، پيشرفت گرايي، رفتارگرايي و ليبراليسم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) پاييز 1388; 5(3):27-50.
 
تحليل و نقدي بر فلسفه تربيتي کانت با تاکيد بر نظريه تربيت اخلاقي وي
 
بهشتي سعيد*,نيكويي روشنك
 
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

هر چند معرفت شناسي، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه دين، حوزه هاي اصلي تاملات فلسفي حکيم برجسته اروپايي، امانوئل کانت است، اما وي، چونان بسياري از فيلسوفان ديگر، از تعليم و تربيت غافل نمانده، در اين عرصه نيز به انديشه گري و نظريه پردازي روي آورده است. کانت پس از تبيين آخرين ديدگاه هاي خود در کتاب هايي چون «نقد خرد ناب»، «دين در محدوده عقل تنها» و «بنياد مابعدالطبيعه اخلاق» بحث هايي را در حوزه تعليم و تربيت مطرح ساخت که حاصل آنها در کتاب «تعليم و تربيت» گردآوري شد. کانت با تقسيم بندي تعليم و تربيت به چهار مرتبه «پرورش»، «تاديب»، «آموزش» و «اخلاق» از يکصد و سيزده نکته تربيتي سخن گفت. پرورش جسماني، مرکب از دو بخش تغذيه و پرستاري و مخصوص دوران کودکي است. در اين مرحله، اصل هايي (مانند: ضرورت تغذيه با خوراک طبيعي، يادگيري از راه فعاليت هاي شخصي و طبيعي، اعتدال، تربيت سختگيرانه، جلوگيري از عادتهاي نامطلوب) مطرح است. تاديب جنبه منفي و بازدارنده دارد، و مانعي در برابر خوي سرکش آدمي است. در اين مرتبه مي توان از اصل هايي چون عادت کردن به مخالفت با خواهش هاي نفساني و کاربرد روش هايي چون پاداش و تنبيه سخن گفت. آموزش (يا فرهنگ)، بخش مثبت تعليم و تربيت بوده و شامل پرورش قوه هاي ذهني و يادگيري اطلاعات و معلومات است. اصل هايي مانند رعايت اعتدال، پرورش قوه هاي داني ذهني به منظور رشد قوه هاي عالي ذهني، و کاربرد قوه هاي ذهني در اين مرتبه به بحث گذاشته مي شوند. و سرانجام اخلاق (يا تربيت اخلاقي)، برترين مرتبه تعليم و تربيت و به منزله مقصد و غايت آن است. در اين مرحله مي توان از اصل هايي همچون عمل مطابق با تکليف و کاربست قوه هاي عالي ذهني سخن به ميان آورد. اين مقاله با نقدهايي بر ديدگاه هاي تربيتي کانت به پايان مي رسد. عدم مرزبندي دقيق مراتب تربيتي چهارگانه، خدشه دار بودن نظر کانت در باب عدم جواز کاربرد روش پاداش دهي، و آينده گرايي شديد وي در بحث هاي تربيتي از جمله اين نقدها است.

 
كليد واژه: فلسفه تربيتي، پرورش جسماني، تاديب، آموزش، تربيت اخلاقي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) پاييز 1388; 5(3):51-72.
 
بررسي نظام توسعه منابع انساني آموزش و پرورش طي برنامه پنج ساله سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي کشور (183- 1379): مطالعه موردي يکي از کلان شهرهاي ايران
 
مهرعلي زاده يداله*,قلندري معصومه,رجبعلي پور حسين
 
* دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

تحقيق حاضر با هدف ارزيابي ميزان تحقق اهداف برنامه سوم توسعه منابع انساني آموزش و پرورش يکي از کلان شهرهاي ايران طي سال هاي 1379 تا 1383، بر اساس الگوي تعالي سازمان EFQM صورت گرفته است. در اين پژوهش، از روش تحقيق كاربردي، از نوع توصيفي - تحليلي بهره گرفته شد. در مطالعه حاضر، از ميان جامعه آماري که شامل تمامي مديران، معاونان و کارکنان بخش ستادي آموزش و پرورش کلان شهر هدف بوده اند، تعداد 120 نفر براي انجام تحقيق انتخاب شدند. نتايج به دست آمده نشان داد: الف - فاصله بين شاخص موجود و مطلوب توسعه منابع انساني چشم گير بوده است. بدين گونه که در اين کلان شهر، از 500 امتياز توانمندسازها، 207.18، از 500 امتياز نتايج، 185.44 و از جمع کل (1000 امتياز)، 395.25 به دست آمد. ب - تفاوت بين عوامل توانمندساز و نتايج حاصل از آن ها تفاوت معني دار و نتايج به دست آمده کمتر از توانمندسازها است. ج - آموزش و پرورش کلان شهر مورد مطالعه در راستاي توسعه منابع انساني در سال 1383 نسبت به سال 1379 از عملکرد مطلوب تري برخوردار بوده است.

 
كليد واژه: نظام آموزش و پرورش، توسعه، منابع انساني، برنامه پنج ساله سوم توسعه، الگوي تعالي سازمان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) پاييز 1388; 5(3):73-96.
 
بررسي مدل علي عملكرد گذشته، باورهاي معرفت شناختي، جهت گيري هدف، مهارت هاي خودتنظيمي، خودکارآمدي و عملکرد بعدي در درس رياضي دانش آموزان سال اول دبيرستان هاي شهر دلفان
 
حافظي كن كت حسين*,سپاسي حسين,شهني ييلاق منيجه
 
* دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

هدف از پژوهش حاضر طراحي، تدوين و برازش الگويي ساختاري از رابطه هاي بين متغيرهاي باورهاي معرفت شناختي، جهت گيري هدف، مهارت هاي خودتنظيمي، خودکارآمدي و عملکرد قبلي رياضي با عملکرد بعدي در درس رياضي دانش آموزان دختر و پسر مي باشد. اين تحقيق در دو مرحله مطالعه مقدماتي و اصلي انجام گرفت. هدف مطالعه مقدماتي بررسي ويژگي هاي روان سنجي (پايايي و روايي) ابزارهاي پژوهش بود. در اين مرحله، 140 دانش آموز دختر و پسر سال اول دبيرستان هاي شهر دلفان براي تکميل پرسشنامه ها بصورت تصادفي مرحله اي انتخاب شدند. هم چنين، براي سنجش عملکرد قبلي و بعدي رياضي دانش آموزان به ترتيب از نمره هاي پايان سال آنان در سال هاي سوم راهنمايي و اول دبيرستان استفاده شد. در مرحله اصلي نيز 420 دانش آموز (210 دختر و 210 پسر) سال اول دبيرستان هاي دولتي شهر دلفان با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي به منظور آزمون فرضيه ها و برازش مدل پيشنهادي تحقيق انتخاب شدند. روش هاي آماري به کار گرفته شده براي اين مطالعه در مرحله اصلي، ميانگين، انحراف معيار و روش تحليل «معادله هاي ساختاري» با استفاده از نرم افزارهاي SPSS16  و AMOS16 بود. به طور کلي، در مدل پيشنهادي تحقيق مسيرهاي مستقيم باورهاي معرفت شناختي رياضي به مهارت هاي خودتنظيمي رياضي، باورهاي معرفت شناختي رياضي به خودکارآمدي رياضي، جهت گيري هدفي رياضي به عملکرد بعدي رياضي و مهارت هاي خودتنظيمي رياضي به عملکرد بعدي رياضي معنادار بدست نيامد. لذا، فرضيه هاي متناسب با اين مسيرها نيز مورد تاييد قرار نگرفت. هم چنين، در جريان برازش مدل هاي پيشنهادي و اصلاح شده، مشخص شد که متغيرهاي مشاهده شده نقش معناداري در اندازه گيري متغيرهاي مکنون تحقيق دارند.

 
كليد واژه: باورهاي معرفت شناختي ، جهت گيري هدف، مهارت هاي خودتنظيمي، خودكارآمدي، عملكرد قبلي و بعدي، رياضيات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:46 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها