0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار شهریور 1383; 11(6 (ویژه مقالات علوم تربیتی2 )):1-16.
 
بررسي راهبردها و راهكارهاي تعميم پذيري امر تربيت در آموزش عمومي
 
رهنما اكبر*
 
* گروه علوم تربيتي دانشگاه شاهد
 
 

به منظور بررسي راهبردها و راهكارهاي تعميم پذيري در آموزش عمومي، مطالعه حاضر از دو ديدگاه نظري و علمي به امكان سنجي آن پرداخته است. جامعه آماري اين مطالعه، صاحبنظران و كارشناسان تعليم و تربيت و معلمان و مربيان مدارس در سطح شهر تهران بوده اند. نمونه آماري تحقيق شامل 200معلم و مربي و 20 نفرصاحبنظر و كارشناس بود كه به ترتيب با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي (چند مرحله اي) و نمونه گيري غيرتصادفي (هدفمند) انتخاب شدند. ابزار تحقيق شامل پرسشنامه 50 سوالي محقق ساخته براي معلمان و مربيان و پرسشنامه 24 سوالي محقق ساخته براي صاحبنظران وكارشناسان بود كه به روش دلفي، تنظيم و به مورد اجرا گذاشته شد. نتايج تحقيق درمحورهاي سه گانه مورد نظر (نقش تربيتي معلم، تاثير جو كلي مدرسه و نقش تربيتي برنامه درسي) به طورخلاصه چنين است : در خصوص نقش تربيتي مدرسه، آگاهي معلمان ومربيان از وظايف تربيتي خود، سرمشق و الگو بودن معلم، آشنايي معلمان با اصول و فلسفه تعليم و تربيت و روانشناسي از راهكارهاي داراي اولويت بالا بود. در زمينه جو كلي مدرسه، توجه به پرورش و تقويت تفكر خلاق، خودباروري و اعتماد به نفس در دانش آموزان، مربوط ساختن آموزشهاي مدرسه اي با نيازهاي واقعي شاگردان و هماهنگي سياستها و روش هاي تربيتي خانه، مدرسه و جامعه و توجه به تدوين و تصريح منشور اهداف تربيتي مدارس از راهكار و راهبردهاي داراي اولويت بالا بود. در مورد نقش برنامه درسي، در تعميم پذيري تربيت تاكيد بر رويكرد حل مساله در برنامه هاي درسي، تدوين الگوي برنامه درسي با رويكرد تربيت براي زندگي و آموزش مهارت هاي زندگي درقالب برنامه هاي درسي از اولويت بالايي برخوردار بود.
در پايان مقاله، الگوي پيشنهادي براي تعميم امر تربيت در آموزش عمومي ارايه گرديده است.

 
كليد واژه: راهبرد، راهكار، تعميم پذيري، آموزش عمومي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : دانشور رفتار آبان 1383; 11(7 (ويژه مقالات روان شناسي)):56-70.
 
مباني متافيزيكي انديشه اسلامي بنياني براي تكوين نظريه هاي روان شناختي
 
باقري خسرو*
 
* دانشگاه تهران
 
 

نظريه هاي علمي در وراي خود، داراي مباني متافيزيكي هستند، خواه اين امر به صراحت بيان شود يا نشود. اين مباني نقش مهمي را در تحول نظريه هاي علمي، تقريبا در همه مراحل آن، ايفا مي كنند. در نظر گرفتن ديدگاه ها متافيزيكي جديدي به منزله مباني نوين، مي تواند منجر به فراهم آوردن نظريه هاي علمي نويني خواهد شد. در اين مقاله ديدگاه اسلام در باب ماهيت آدمي به منزله مباني نويني براي بسط علوم انساني، به ويژه روان شناسي، پيشنهاد شده است. بر اساس اين ديدگاه در مورد انسان، اصول معيني براي تبيين عمل در اختيار خواهد بود. اصول زير پيشنهاد شده اند: عقلانيت، تصميم گيري: جدال ورزي، خود فريبي، تحريف نظام مند، و اضطرار. براي نشان دادن اين كه اين ديدگاه در روان شناسي مورد نياز است، تحليلي از نظريه اسكينر در باب عمل صورت پذيرفته است. هرچند وي اصرار مي ورزد كه هم خصيصه التفاتي عمل آدمي و هم قصد، در نظريه وي مورد توجه قرار گرفته است . در اين مقاله استدلال شده است كه سبك وي در تبيين، مكانيستي است و اين سبك، قاصر از آن است كه بتواند قصد و خصيصه التفاتي عمل آدمي را تبيين كند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار شهریور 1383; 11(6 (ویژه مقالات علوم تربیتی2 )):17-28.
 
ارزيابي دانشجويان از كيفيت تدريس اعضاي هيات علمي رشته هاي علوم انساني دانشگاه هاي شهر تهران
 
ذوالفقار محسن,مهرمحمدي محمود
 
 
 

اين پژوهش به منظور ارزيابي كيفيت تدريس(quality of teaching)  اعضاي هيات علمي رشته هاي علوم انساني(humanities faculity members)  دانشگاه هاي شهر تهران بر مبناي برخي ويژگيهاي شخصي و علمي آنان و نيز ابعاد و عناصر رفتارهاي كلاسي در فرايند ياددهي - يادگيري انجام گرفته است.
در اين پژوهش، روش توصيفي(descriptive research)  از نوع پيمايشي(survey)  مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه آماري شامل 20 هزار نفر از دانشجويان رشته هاي علوم انساني و 550 نفر عضو هيات علمي بود.
به منظور تعيين حجم نمونه، ابتدا با بهره گيري از روش نمونه گيري تصادفي سيستماتيك (systematic sampling) از روي ليست اسامي اساتيد، نمونه اي به حجم 55 نفر انتخاب شدو سپس به ازاي هر عضو هيات علمي از روي برنامه تدريس آنان دو كلاس درس و از هركلاس از روي ليست اسامي دانشجويان 10 نفر و در مجموع به ازاي هر عضو هيات علمي 20 نفردانشجو به روش تصادفي ساده(simple random sampling)  انتخاب گرديدند. بنابراين نمونه اي به حجم 1100 نفر از دانشجويان براي پاسخگويي به پرسشنامه محقق در اين پژوهش مشاركت داشتند. اين افراد دانشجويان سال سوم و چهارم تحصيلي بودند وبيش از يك نيمسال تحصيلي درسهايي را با اساتيد خود گذرانده بودند و در واقع، نقش مشاهده گر توام با مشاركت(participant observer)  را درفرايند ياددهي - يادگيري نسبت به عملكرد اعضاي هيات علمي ايفا كردند.
ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته شامل 37 مولفه موثر بر تدريس بود كه درسه محور كلي تسلط بر موضوع ،مديريت كلاسداري(classroommanagement)  و روابط انساني بين استاد و دانشجو تنظيم و براي گردآوري اطلاعات در اختيار دانشجويان نمونه آماري قرار گرفته است.
نتايج با استفاده از روش مقياس رتبه اي، آزمون همگني كاي دو، تحليل واريانس يك عاملي وچندعاملي و آزمون «تي» تجزيه و تحليل گرديده و براي مقايسه هاي چندگانه از آزمون توكي(HSD)  استفاده شده است. نتايج به دست آمده نشان داد كه بين كيفيت تدريس اعضاي هيات علمي برحسب محل خدمت و رشته تحصيلي آنان رابطه معناداري وجود دارد. اما در ساير شاخص هاي مورد نظر در اين پژوهش، يعني بين سن، جنس، سهولت تدريس و دانشگاه محل تحصيل با كيفيت تدريس اعضاي هيات علمي رابطه معناداري به دست نيامد.

 
كليد واژه: كيفيت تدريس، عضو هيات علمي رشته هاي علوم انساني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار شهریور 1383; 11(6 (ویژه مقالات علوم تربیتی2 )):29-42.
 
ترجيحات يادگيري دانشجويان در درس زبان انگليسي
 
خادمي ابوالفضل*
 
* دانشگاه شاهد
 
 

شناخت ترجيحات يادگيري دانشجويان در درس زبان انگليسي، به ويژه از سوي اساتيد مربوط، و نزديك كردن آموزش به اين ترجيحات، مي تواند بازده بيش تر يادگيري را سبب شود. بر اين اساس، تحقيق حاضر هدف اساسي خود را مطالعه ترجيحات يادگيري دانشجويان و اساتيد درس زبان انگليسي قرار داده است. بدين خاطر، ترجيحات يادگيري 215 دانشجوي ورودي دانشگاه شاهد، و نيز نظر 21 استاد درس زبان انگليسي در اين باره مورد بررسي قرار گرفته است. اطلاعات به دست آمده به منظور مقايسه ترجيحات مورد اشاره دانشجويان و اساتيد مورد تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد كه در برخي موارد بين دو نظرهماهنگي و در برخي موارد ناهماهنگي وجود دارد. به عنوان نمونه، درمورد الگوي كارگروهي در كلاس، اختصاص وقت به انجام تكاليف، و روش يادگيري لغات جديد، در بين دو گروه هماهنگي وجود داشت، اما در مورد سبك ها و روش يادگيري، رسانه هاي مورد علاقه دانشجويان، فعاليت هاي كلاسي و نحوه ارزشيابي، تفاوت هاي معناداري بين دو گروه مشاهده شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار شهریور 1383; 11(6 (ویژه مقالات علوم تربیتی2 )):43-54.
 
بررسي تطبيقي هويت زن از منظرمدرنيسم و پست مدرنيسم و دلالت هاي تربيتي آن
 
سجادي سيدمهدي*
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

جهان امروز شاهد تحولاتي است كه دامنه تاثير آن بسيار وسيع و گسترده است كه از جمله آنها مي توان به پديده مدرنيسم و پست مدرنيسم اشاره كرد. اين دو پديده بيش ترين تاثير را در حوزه هاي اجتماعي، از جمله مقوله هويت به جا گذاشته اند. در اين ميان مقوله هويت زن نيز بيش ترين تاثير را پذيرا شده است. البته هويت به معناي كلي و هويت زن به معناي اخص آن از منظر مدرنيسم و پست مدرنيسم به طور کاملا متفاوت نگريسته شده است. به نحوي كه هر كدام دلالت هاي اجتماعي، سياسي، فرهنگي و تربيتي متفاوتي را درپي داشته اند. ما در اين مقاله ضمن بررسي مفهوم هويت - هويت به معناي كلي و هويت زن به معناي خاص - به بررسي تطبيقي هويت زن از منظر مدرنيسم و پست مدرنيسم و دلالتهاي تربيتي آن مي پردازيم.

 
كليد واژه: هويت، مدرنيسم، پست مدرنيسم، جنسيت، ساختارزدايي، نابرابري، عقلانيت، ساخت گرايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار شهریور 1383; 11(6 (ویژه مقالات علوم تربیتی2 )):55-62.
 
مطالعه اضطراب امتحان و پيشرفت تحصيل با توجه به جنسيت و رشته تحصيلي در دانش آموزان دبيرستاني
 
شعيري محمدرضا,ملاميرزايي محمدعلي,پروري مريم,شه مرادي فاطمه,هاشمي اختر
 
 
 

هدف اساسي پژوهش كنوني، بررسي رابطه اضطراب امتحان و پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان دبيرستاني است و همچنين كوشش گرديده تا متغيرهاي ياد شده براساس جنسيت و رشته هاي تحصيلي مورد مقايسه قرار گيرند. بدين خاطر مقاله حاضر در برگيرنده سه مطالعه مستقل در استان هاي ايلام، كردستان و خراسان است كه در مطالعه اول، دوم و سوم به ترتيب 171،120و200 دانش آموز مورد بررسي قرار گرفتند. داده هاي به دست آمده براساس ضريب همبستگي و تحليل واريانس دو راهه مورد تحليل قرار گرفتند. يافته هاي به طوركلي بيانگر وجود رابطه منفي و معنادار بين اضطراب امتحان و پيشرفت تحصيلي است. درحالي كه مقايسه اضطراب امتحان براساس جنسيت و رشته تحصيلي و تعامل دو متغير، همنوا نيست، به گونه اي كه در يك مطالعه تاثير دو متغير ياد شده ديده نشده، اما نقش جنسيت و تعامل آن با رشته تحصيلي، در مطالعه ديگر آشكار بوده و اين در حالي است كه اين نقش در پيشرفت تحصيلي نيز به نفع دختران مشاهده شده است .

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار شهریور 1383; 11(6 (ویژه مقالات علوم تربیتی2 )):63-75.
 
بررسي رابطه تعداد دانش آموزان كلاس پنجم با پيشرفت تحصيلي آنان
 
نصر احمدرضا,معين پور حميده
 
 
 

يكي از مسائلي كه همواره بين معلمان و كارشناسان آموزش و پرورش مطرح بوده، ميزان تراكم يا تعداد دانش آموزان در كلاس درس بوده است. بررسي رابطه تعداد دانش آموزان كلاس با پيشرفت تحصيلي، عامل مهمي است كه مي تواند راهبردي براي تعديل منطقي توزيع دانش آموزان در كلاس ها، تهيه تجهيزات و تامين معلم براي نيل به اهداف باشد. با توجه به اهميت موضوع، مقاله حاضر به بررسي اين رابطه پرداخته است. بدين منظور 72 كلاس پنجم دبستان به صورت تصادفي طبقه اي متناسب با حجم، از سه منطقه پر تراكم، تراكم متوسط و كم تراكم با تعداد 2188دانش آموز همراه با معلمان آنها انتخاب شد. روش هاي مورد استفاده در اين پژوهش،‌ همبستگي و علي- مقايسه اي پس از وقوع بوده و ابزارهاي جمع آوري اطلاعات، پرسشنامه و آزمون پيشرفت تحصيلي بوده است . تجزيه و تحليل آماري پژوهش در دو سطح توصيفي و استنباطي با استفاده از نرم افزار آماريSPSS  انجام شده است.
از بررسي يافته اي تحقيق مشخص شد كه بين ميانگين كل سه درس اصلي و ميانگين درسهاي علوم و رياضي دانش آموزان و تعداد آنها دركلاس، همبستگي معناداري وجود نداشته است. با وجود اين، روش تحليل واريانس نشان داد كه با افزايش تعداد دانش آموزان در كلاس درس ادبيات‌، سطح عملكرد آنها نيز افزايش يافته است.

 
كليد واژه: تراكم دانش آموزان كلاس، پيشرفت تحصيلي، مقطع ابتدايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار تیر 1383; 11(5 (ویژه مقالات مدیریت 2)):1-10.
 
طراحي مدل رياضي برنامه ريزي پوياي احتمالي مديريت دارايي / بدهي شركت هاي بيمه ايران
 
انواري رستمي علي اصغر,حبیبی حميد
 
 
 

هدف از اين مقاله، ارئه مدل رياضي عمومي و مناسبي جهت مديريت بهينه دارايي ها و بدهي هاي شرکت هاي بيمه ايران با تاکيد بر تصميمات سرمايه گذاري است. مدل برنامه ريزي پوياي احتمالي در اين مقاله ارايه شده با توجه به انواع محدوديت هاي موجود، نظير محدوديت هاي قانوني، عملياتي و همچنين با توجه به ويژگي هاي مختلف عمليات سرمايه گذاري در شرکت هاي بيمه، در پي حداکثر کردن ثروت بلند مدت شرکت (ارزش فعلي خالص جريان هاي نقدي آتي منهاي هزينه هاي نهايي عدم رعايت محدوديت هاي آرماني مدل) است. مدل پيشنهادي برنامه ريزي پوياي حتمالي در شرکت بيمه آسيا مورد آزمون عملي قرار گرفته و نتايج ارايه شده توسط مدل برنامه ريزي پوياي حتمالي با نتايج مدل قطعي و با تصميمات سرمايه گذاري شرکت بيمه آسيا در وضعيت کنوني آن مقايسه شده است. نتايج آزمون مدل ها بيانگر آن است که تصميمات سرمايه گذاري پيشنهادي ارايه شده توسط مدل برنامه ريزي پوياي احتمالي نه تنها بانتايج مدل برنامه ريزي پوياي قطعي بسيار متفاوت وبرتر ازآن است، بلکه با تصميمات کنوني سرمايه گذاري در شرکت بيمه آسيا نيز تفاوتي بسيارداشته، ازبرتري چشمگيري نسبت به آن برخوردار است.

 
كليد واژه: برنامه ريزي پوياي احتمالي، مديريت دارايي/ بدهي، مديريت پرتفوي سرمايه گذاري، سناريوسازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار تیر 1383; 11(5 (ویژه مقالات مدیریت 2)):11-38.
 
مباني منطقي طراحي سيستم خط مشي گذاري دولتي براي تحقق عدالت حق مدار (براساس نهج البلاغه)
 
پورعزت علي اصغر,الواني سيدمهدي
 
 
 

اين مقاله حاصل پژوهشي است که با عنوان «طراحي سيستم خط مشي گذاري دولت براي تحقق عدالت اجتماعي، برمبناي مدل حکومت حق مدار علوي در نهج البلاغه» انجام پذيرفته است.
در اين پژوهش، پنج فرضيه مد نظر قرارگرفته اند که بر «ويژگي هاي اهداف»، «نحوه تدوين دستورکارها و شکل دهي به خط مشي ها»، «ماهيت روش ها و رويه هاي اجرايي». و «نحوه ارزيابي سيستم خط مشي گذاري حق مدار» دلالت دارند؛ ضمن اين که درفرضيه پنجم بر «حساسيت اعضاي جامعه به حق طلبي و عدل پذيري». به مثابه يکي از عوامل بسيار مهم موثر بر استقرار و پايداري حکومت عدل تاکيد شده است؛ زيرا پيامد نهايي فعاليت هر سيستم خط مشي گذاري در جامعه ارزيابي مي شود و اعضاي جامعه از مهمترين عوامل موثر براستمرار فعاليت سيستم حکومتي حق مدار محسوب مي شوند
.
در اين تحقيق، علاوه بر تحليل محتواي مباحث مربوط به عدالت در نهج البلاغه، از روش تحليل منطقي، براي استخراج اصول منطقي مبنايي معرف عدالت حق مداراستفاده شده است. حاصل کار، دستيابي به مجموعه اي از اصول و مباني منطقي است که مي توان ويژگي هاي اصلي سيستم خط مشي گذاري حق مدار را بر مبناي آن تعريف کرد
.
اگرچه اين تحقيق بر مبناي متن نهج البلاغه انجام شده، اما رويکرد ايدئولوژيک نداشته و با رويکرد علمي کمال جويانه، درصدد دستيابي به متقن ترين و منقح ترين وجوه معرف عدالت حق مدار بوده است. از اين رو، در جريان آن از روش تحليل منطقي استفاده شده است؛ روشي که قابليت دارد براي تحليل هر متني مورد استفاده قرارگيرد و اگر اين کار با نهج البلاغه انجام شده، توفيق محقق بوده که به يکي از بهترين و غني ترين منابع معرفت عدالت حق مدار دست يافته است
.
حاصل کار، تدوين نظام منطقي نهايي است که بر پنج اصل توحيد، برابري مبتني بريکسان در خلقت، آزادي و اختيار ناشي از همانندي در خلقت، تناسب حق و تکليف، و تسهيل کمال گرايي بنيان نهاده شد و با استناد به نهج البلاغه، نوزده قضيه از اصول فوق استنباط گرديد که با تشريح برخي ابعاد نظريه عدالت حق مدار، امکان تعيين شاخص هاي غالب طراحي سيستم را فراهم مي آورند. براساس اين پنج اصل و قضاياي استنباط شده از آن ها، عدالت آميزه اي از برابري و آزادي است که بر پايه توحيد و اعتقاد به يکساني خلقت، ثبات يافته، با تاکيد بر ضرورت تناسب حق وتکليف پويا و منعطف گشته، با معطوف شدن به کمال گرايي جهت مي يابد
.
بنابراين آموزه حق مدار، تحقق عدالت را مستلزم تمهيد شرايط دستيابي همه آحاد جامعه به حق خود در برخورداري از امنيت کامل، رفاه نسبي، و آگاهي کافي مي داند
.

 
كليد واژه: تدوين دستور كار وشكل دهي به خط مشي، اجرا و ارزيابي خط مشي، شاخص هاي غالب جامعه عدل، نظام منطقي عدالت حق مدار، نهج البلاغه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار تیر 1383; 11(5 (ویژه مقالات مدیریت 2)):39-45.
 
بررسي رابطه روش هاي تامين مالي (منابع خارجي) و بازده و قيمت سهام شركت هاي بورس تهران
 
جعفري صميمي احمد,يحيي زاده فر محمود,عبادی دولت آبادی ميركريم
 
 
 

تحقيق حاضر، اثر منابع خارجي تامين مالي (انتشارسهام و وام بلند مدت) را برقيمت و بازده سهام شرکت هاي پذيرفته شده در بورس در فاصله سال هاي 1379-1375 مورد بررسي قرار مي دهد. در اين مقاله ابتدا تاثير افزايش سرمايه و وام بلند مدت بر قيمت وبازده ماهانه سهام بررسي مي شود. سپس بازده سالانه شرکت هايي که از دو منبع مالي خارجي استفاده کرده اند با همديگر و با متوسط صنعت مقايسه مي شوند.
نتايج نشان مي دهد که تاثير انتشار سهام نسبت به وام بلند مدت بر قيمت سهام بيش تر است. همچنين بازده شرکت هايي که از طريق انتشار سهام تامين مالي کرده اند در مقايسه با بازده شرکت هايي که از وام بلند مدت استفاده کرده اند بيش تر است
.

 
كليد واژه: تامين مالي، منابع خارجي، قيمت سهام، بازده سهام، شاخص قيمت سهام
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار تیر 1383; 11(5 (ویژه مقالات مدیریت 2)):45-54.
 
بررسي رابطه فرهنگ سازماني بر رضايت شغلي در مراكز علمي - پژوهشي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در شهر تهران
 
سرداري احمد*
 
* گروه مدیریت دانشگاه شاهد
 
 

امروزه راهبردهاي نوين و کارآمد براي ايجاد انگيزه، رفتارهاي مطلوب، دستيابي به اهداف سازکاني و افزايش بهره وري اناني مورد استفاده و نظر مديران سطوح بالاي سازماني قرار مي گيرد. يکي از اين راهبردها يا راه کارها ايجاد فرهنگ سازکاني مطلوب در سازکان به منظور هدايت رفتار نيروهاي انساني در سازمان و خق و انعکاس تصويري تصويري روشن، زيبا، جذاب و آراسته از سازمان و مديريت در فکر و انديش جامعه مصرف کنندگان کالا و خدمات سازماني است.
فرهنگ سازماني، در حقيقت تصوير کلي و مشترک اعضاي سازمان است و منبع پيدايش آن انديشه هاي موسسات، مراکز علمي و پژوهشي، بنيان کذاران و مديران سطوح بالاي سازماني است که رفته رفته، به اعضاي سازمان آموخته مي شود تا ضمن ارايه تعارف، مفاهيم و ويژگي هاي فرهنگ سازمان، در عمل به آن پايبندي دارند. در اين پژوهش سعي مي شود تا ضمن ارايه تعاريف، مفاهيم و ويژگي هاي فرهنگ سازماني از نظر ديدگاه ها و تئوري هاي مختلف مورد بررسي قرار گرفته شود. همچنين، تحقيق حاضر به منظور شناخت رابطه بين رضامندي شغلي کارکنان و اعضاي هيات علمي مراکز علمي- تحقيقاتي با فرهنگ سازماني آن مراکز پي ريزي شده است. مولفه هاي فرهنگ سازماني که در اين بررسي مورد توجه قرار گرفته اند عبارتند از: وجدان کاري، حمايت هاي مديريتي، انضباط اداري، انضباط اقتصادي، وضوح اهداف، نظام پاداش، نوآوري و خلاقيت، الگوهاي ارتباطي و تعارض پذيري
.
محدوده جغرافيايي پژوهش شهر تهران و مراکز علمي و پژوهشي تحت نظارت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است. تحقق از نوع توصيفي تحليلي مي باشد و از روش هاي آماري آزمون علامت براي مقايسه وضعيت موجود و مطلوب و آمارهاي توصيفي چون جداول فراواني استفاده شده است. نتايج نشان مي دهد که بين هر يک از مولفه هاي فرهنگي که در فوق بدان اشاره شد در دو وضعيت موجود و مطلوب تفاوت معناداري وجود دارد، همچنين بين هر يک از مولفه هاي فرهنگ سازماني مورد بررسي و رضايت مندي شغلي جمعيت مورد مطالعه رابطه مثبت و معناداري وجود دارد
.
تحقيق حاضر براساس يافته هاي به دست آمده پيشنهاد مي دهد که مديران موسسات مورد بررسي در رعايت انضباط اداري، انضباط اقتصادي، ايجاد رشد و پيشرفت شغل، تهيه ساز و کار هاي ارتباطي کنترل بر نظام پاداش  و موارد ديگر، توجه جدي کنند تا از اين طريق فرهنگ سازماني ارتقاء يافته، رضامندي شغلي بيش تري به دنبال آورد
.

 
كليد واژه: فرهنگ سازماني، رضايت مندي شغلي، ساختار كنترل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار تیر 1383; 11(5 (ویژه مقالات مدیریت 2)):69-82.
 
طراحي مدل رياضي شبكه زنجيره تامين در خدمات پس از فروش در صنعت خودروسازي ايران
 
فطانت محمد,مقبل باعرض عباس
 
 
 

سهم هزينه هاي لجستيک در قيمت فروش محصولات سهم بزرگي است، به نحوي که در کشور آمريکا 30 درصد قيمت فروش يک محصول را هزينه هاي لجستيک تشکيل مي دهد. در اين مقاله، چگونگي طرح شبکه و مدل سازي رياضي جهت بهينه سازي هزينه هاي لجستيک در صنعت خودروسازي در ادبيات تحقيق در عمليات ارائه گرديده است.
طرح شبکه پيشنهادي در چارچوب طرح «ترکيب درراه» است و در مدل شبکه طراحي شده اولا بين مبدا و مقصد ايستگاه واسطه وجود دارد. ثانيا به جاي تک کالا، در شبکه جرياني از ترکيب چند کالا وجود دارد. ثالثا ايستگاه واسطه داراي ظرفيت معيني است و رابعا در ايستگاه واسطه کنترل حداقل موجودي مطرح است، روش حمل قابليت تنوع داشته، تابع هزينه حمل، قطعات خطي است، و عامل هزينه وزمان در طراحي شبکه مدنظر بوده است، به نحوي که بهينه سازي در عمل هزينه حمل، هزينه انبارکردن کالا و زمان وصول کالا از مرکز توليد به مشتري نهايي بوده است
.

 
كليد واژه: شبكه زنجيره تامين، مدل سازي رياضي، خدمات پس از فروش، هزينه هاي لجستيك، توليد چابك
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار ارديبهشت 1383; 11(4):1-14.
 
بررسي ميزان شيوع درد مزمن مستمر و عود كننده و تاثير آن بر عملكرد اجتماعي و زندگي كاركنان يكي از واحدهاي بزرگ صنعتي تهران
 
اصغري مقدم محمدعلي*
 
* گروه روانشناسي دانشگاه شاهد
 
 نوشته حاضر شامل نتايج دو مطالعه جداگانه است كه با هدف برسي ميزان شيوع درد مزمن مستمر و عود كننده و تأثير اين درد بر برخي از وجوه زندگي مبتلايان،انجام شده است. 1175 نفر از كاركنان يكي از واحدهاي بزرگ صنعتي تهران با تكميل پرسشنامه اي در مطالعه اول شركت كردند؛ نتايج به دست آمده نشان داد كه ميزان شيوع درد در جمعيت مورد بررسي در فاصله زماني 6 ماه قبل از شروع مطالعه،39% بوده است.ميزان شيوع درد مزمن مستمر(وجود در در 6 ماه گذشته بدون دوره بهبودي)و درد مزمن عود كننده(وجود درد در 6 ماه گذشته با دست كم يك دوره بهبودي و عود مجدد) به ترتيب برابر بوده است با 14و15 درصد.همچنين نتايج طالعه اول بيانگر آن است كه درد مزمن مستمر و عود كننده،احتمالاً باعث اختلال در خواب مبتلايان مي شود و باعث مي گردد كه اين بيماران در طول روز احساس خواب آلودگي كنند.علاوه بر اين،نتايج مطالعه اول حاكي از آن است كه رويداد درد در 6 ماه گذشته و استمرار و عود كردنش با گروه شغلي افراد مورد آزمايش،رابطه اي ندارد.در مطالعه دوم ،تأثير درد مزمن مستمر و عود كننده بر برخي از وجوه زندگي و عملكرد اجتماعي بيماران مورد مطالعه قرار گرفت و از مجموع 338 نفري كه در مطالعه اول مبتلا به درد مزمن مستمر و عود كننده تشخيص داده شده اند.229 نفر(68%) با تكميل پرسشنامه اي كه تحت تأثير درد مزمن مستمر و عود كننده را بر وجوه گوناگون زندگي مي سنجيدند ، در مطالعه دوم شركت كردند،نتايج برزسي ها نشان داد كه درد مزمن مستمر و عود كننده بر وجوه گوناگون زندگي افراد تأثير منفي دارد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار تیر 1383; 11(5 (ویژه مقالات مدیریت 2)):55-68.
 
ديدگاه هاي نظري توسعه آموزش عالي
 
صالحي عمران ابراهيم*
 
* گروه علوم تربيتي دانشکده علوم انساني و اجتماعي دانشگاه مازندران
 
 

رشد و توسعه آموزش عالي ازويژگي هاي دنياي جديد در سطح جهاني و ملي محسوب مي شود و شکل گيري اين پديده، موضوع بحث بسياري از دانشمندان علوم انساني و اجتماعي است. سوال اساسي اين است که پايه هاي نظري رشد و گسترش آموزش عالي چيستند؟ با توجه به اين سوال کليدي، در اين مقاله سعي شده تا ديدگاه هاي نظري مربوط مورد بررسي و تحليل قرار گيرند. اين نظريه ها شامل نظريه سرمايه انساني، نظريه هزينه فايده، نظريه تضاد (جدال)، نظريه فمينيست ها، و نظريه انتخاب عمومي است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار ارديبهشت 1383; 11(4):15-24.
 
تاثير تحصيلات بر تغيير ساختار طرحواره هاي تبعيض جنسي
 
احمدوند محمدعلي*
 
* دانشگاه پيام نور
 
 مردان،تحت تأثير آموزش ها و ارزش هاي جامعه، رفتارهاي ويژه اي را براي زنان تعيين و طبقه بندي مي كنند.اين باورها نظير ترسو بودن، حسادت و...كه اغلب نادرستند موجب تيپ بندي جنسي شده،تصورهاي قالبي را فراهم مي سازند.بدين سان طرحواره ها با ساخت هاي شناختي شكل مي گيرند.تغيير و اصلاح طرحواره ها با افزايش آگاهي،امكان پذيرند.هدف اين پژوهش،بررسي تأثير سطح تحصيلات مردان در تغيير ساختار طرحواره هاي تبعيض جنسي است.براي رسيدن به اين هدف،200 نفر مرد در دو سطح بالاي ديپلم و زير ديپلم در چهار مقطع تحصيلي به روش نمونه گيري صادفي طبقه اي شناسايي و انتخاب شدند و پاسخ هاي آنان به مقياس ده سؤالي كه از روايي و پايايي لازم برخوردار است، جمع آوري شد.
نتايج تحليل نشان مي دهد كه بالا رفتن سطح تحصيلات در تغيير و اصلاح طرحواره ها مؤثر است و مرداني كه تحصيلات بالاتري دارند،در مورد ويژگي هاي رفتاري زنان، نگرش بهتري نشان مي دهند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:27 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها