0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
جايگاه مهارت هاي اجتماعي مورد نياز دانش آموزان در كتاب هاي درسي عمومي دوره متوسطه
 
نصراصفهاني احمدرضا,فاتحي زاده مريم السادات,فتحي فاطمه
 
 
 

هدف پژوهش حاضر آن است كه كتاب هاي عمومي دوره متوسطه را از بعد پرداختن به مهارت هاي اجتماعي مورد بررسي قرار دهد. به اين منظور ابتدا چك ليست مهارتهاي اجتماعي مشتمل بر 369 مهارت اجتماعي در نه مقوله مانند مهارت هاي ارتباطي، مهارت هاي خودگرداني و شغل يابي تهيه گرديد. روايي صوري و محتوايي آن توسط متخصصان تاييد گرديد و اعتبار آن با استفاده از روش اعتبار بين مشاهده گران محاسبه گرديد. ارزيابي ها نشان داد كه ابزار از روايي و اعتبار مناسبي برخوردار است كه شرح آن در مقاله آورده شده است.
سپس جديدترين كتابهاي عمومي دوره متوسطه شامل: قرآن (1)، قرآن (2)، بينش اسلامي (3)، بينش اسلامي (2)، ادبيات فارسي (1)، ادبيات فارسي (2)، مطالعات اجتماعي، جغرافي عمومي، تاريخ ايران و جهان، زبان فارسي (1) و عربي (1) انتخاب و با استفاده از چك ليست فوق مورد تحليل محتوا قرار گرفت. در اين پژوهش واحد تحليل محتوا « كلمه» و « مضمون» است، به اين صورت كه هرگاه در متن كلمات مرتبط با مهارت هاي اجتماعي وجود داشت و يا جمله و پاراگرافي بود كه در محتواي آن به مهارت هاي اجتماعي اشاره شده بود، مورد شمارش  قرار مي گرفت
.
يافته هاي پژوهش نشان داد كه محتواي كتاب هاي عمومي دوره متوسطه به مهارت هاي اجتماعي فراوان و متنوعي پرداخته است. مهم ترين مهارتهاي اجتماعي كه كتاب هاي فوق به آن ها پرداخته اند عبارت است از: مهارت هاي ارتباطي ( 24.24 درصد)، مهارت درك ارزش هاي اجتماعي (19.7 درصد)، مهارت هاي خودگرداني ( 16.32درصد) مهارت هاي مقابله اي و اصلاح باورها و شناخت هاي غلط (12.31) مهارت هاي جرات ورزي (10.89 درصد) و بالاخره مهارت مسئوليت پذيري ( 9.6 درصد). سه مهارتي كه در كتاب هاي فوق به آنها اصلا اشاره نشده يا اشاره ها درحد بسيار مختصر بوده، عبارتند از: مهارت پركردن اوقات فراغت(2.74 درصد) مهارت آشنايي با قوانين اجتماعي (2.18 درصد) و مهارت شغل يابي (1.89 درصد) ضمنا مهارت هاي مربوط به هر كتاب به تفكيك درمتن مقاله آورده شده است
.

 
كليد واژه: مهارت اجتماعي، دوره متوسطه، دانش آموز، كتابهاي درسي عمومي، تحليل محتوا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:20 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 

 6 : دانشور رفتار اسفند 1383; 11(9 (ویژه مقالات علوم تربیتی 3)):65-78.
 
بررسي نگرش دانشجويان الهيات نسبت به رشته الهيات و معارف اسلامي
 
پويازاده اعظم,شعيري محمدرضا
 
 
 

هدف بنيادين پژوهش حاضر بررسي نگرش دانشجويان الهيات نسبت به رشته الهيات و معارف اسلامي بوده است. بدين خاطر در آغاز نگرش سنج مربوطه تهيه شد و مسائل مربوط به جنبه هاي روان سنجي آن براساس مطالعه اي مقدماتي انجام گرديد. سپس با ترميم و اصلاح پرسشنامه ياد شده، نگرش سنج مورد نظر آماده گرديد. پس از آن، مرحله اصلي تحقيق بر روي 374 دانشجو از گرايش هاي مختلف رشته الهيات و معارف اسلامي انجام شد. يافته هاي تحقيق به طور كلي بيانگر نگرش منفي دانشجويان رشته الهيات نسبت به رشته خود بوده كه بالاترين نگرش منفي آنها نسبت به منابع، متون درسي و جو و قواعد حاكم بر دانشكده بوده است. اين نتايج در مورد دانشجويان دختر و پسر و متاهل و مجرد نيز صادق بوده است. نتايج نشان داده كه سال هاي تحصيل و جنسيت تاثيري بر نوع نگرش آزمودني ها نداشته، اما گرايش تحصيلي در اين امر موثر بوده است. همچنين دانشجويان مجرد داراي نگرش منفي تري نسبت به دانشجويان متاهل هستند و مقايسه نگرش دو گروه از دانشجوياني كه علاقه مند به تغيير يا عدم تغيير رشته خود هستند، بيانگر تفاوت معنادار است، كه در اين مورد نگرش دانشجوياني كه مايل به تغيير رشته خود هستند، منفي تر از گروه مقابل است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:20 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : دانشور رفتار اسفند 1383; 11(9 (ویژه مقالات علوم تربیتی 3)):80-89.
 
بررسي انتقادي كاركردهاي مدارس در دوران نو
 
صفارحيدري حجت*
 
* دانشگاه مازندران
 
 

اين مقاله به بررسي انتقادي كاركردهاي مدارس در دوران نو مي پردازد. در ديدگاه انتقادي كاركرد اساسي مدرسه بازتوليد مناسبات تبعيض آميز اجتماعي - اقتصادي است. براساس اين ديدگاه دگرگوني كاركرد مذكور بدون تغيير بنيادي جوامع از لحاظ اجتماعي - سياسي امكان پذير نيست. با اين حال متفكراني چون هابرماس بر آنند كه مي توان به اصلاح كاركرد تبعيض آميز مدارس در جوامع جديد پرداخت. براي انجام اين كار او نظريه كنش ارتباطي را مطرح مي كند. مقاله حاضر در واقع تلاشي است بري نشان دادن امكان بكارگيري نظريه كنش ارتباطي در اصلاح كاركردهاي مدارس جديد.

 
كليد واژه: كاركردهاي مدارس، هابرماس، نظريه كنش ارتباطي.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار دی 1383; 11(8 (ویژه مقالات مدیریت 3)):1-14.
 
ارزيابي عملكرد سازمان براساس شاخص هاي جوايز كيفيت - رويكرد DEA
 
صفري سعيد,آذر عادل
 
 
 در اين مقاله با توجه به اهميت ارزيابي عملکرد و دستيابي به عملکرد برتر سازماني، سعي شده است با ترکيب دو رويکرد کيفي در ارزيابي، مدل هاي برگرفته از مديريت کيفيت جامع تحت عنوان مدل هاي تعالي سازماني (جوايز کيفيت) و مدل هاي رياضي تحليل پوششي داده ها، مدلي براي ارزيابي عملکرد سازمان ارائه گردد که ضمن دارا بودن مزاياي هر دو روش، معايب آن ها را به حداقل ممکن برساند. در اين پژوهش با بررسي مدل هاي تعالي سازماني (جوايز کيفيت) معيارهاي مناسب جهت ارزيابي عملکرد سازماني شناسايي وسپس همين معيارها و عناصر در رويکرد تحليل پوششي داده ها که بيش تر با استفاده از ورودي و خروجي هاي مملوس (نهاده ها و ستاده ها) به ارزيابي سازمان ها مي پردازد، مورد استفاده قرار مي گيرد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار دی 1383; 11(8 (ویژه مقالات مدیریت 3)):15-30.
 
مستند سازي گسترده فرايندها در بخش دولت: ارايه يك راهكار
 
زارعي بهروز,زراعي عظيم
 
 
 بخش دولت در حال حاضر با مشکلات فراواني روبرو است که بخش عمده اي از آن ها در فرايندهاي ناهماهنگ انجام امور ريشه دارد. فرايندها به مثابه رگ ها، به جريان در آوردن امور در بدنه سازمان هاي دولتي را بر عهده دارند. اين در حالي است که در سيستم اجرايي دولت به دليل گسترش قابل توجه سازمان ها، عدم بازنگري در نحوه انجام کارها، تنوع، و پيچيدگي سازمان ها، اين فرايندها به شدت ناکارآمد شده اند. از اين رو، بهبود فرايندهاي دولت، مي تواند تاثير قابل توجهي در کارا کردن کل بدنه دولت داشته باشد و مستند سازي اين فرايندها، اولين گام در اين راستا است. تاکنون ابزارها و راهکارهاي موجود مستندسازي در مقياس هاي کوچک سازماني با موفقيت به کار برده شده اند؛ اما عواملي نظير پراکندگي و تنوع سازمان هاي دولتي، شبکه پيچيده ارتباطات بين آن ها، نظام هاي گوناگون مديريتي حاکم بر سازمان هاي مختلف، ساختارهاي متفاوت سازماني و محدوديت هاي زمان وامکانات، چالش هاي جديدي را در مستند کردن فرايندهاي بخش دولت پديد آورده است. از سوي ديگر، مستندسازي موثر فرايند ها بايد کارکردهايي همچون ارائه تصوير کلي از فرايندها، نشان دادن توالي انجام آن ها در بخش هاي مختلف سازمان، تعيين سلسله مراتب آن ها، کمک به درک اهداف و استراتژي سازمان ها و نحوه عملياتي کردن آن ها، تعيين فرايندهاي اصلي، تسهيل ارزيابي سازماني، امکان نمايش جزئيات در سطوح مختلف، امکان مقايسه فرايندها، و کمک در يافتن گزينه هاي بهبود سازي را تامين کند. اين ملاحظات از يک سو و از سوي ديگر، فقدان هر گونه تجربه علمي و علمي در چنين گستره اي، مشکلات و چالش ها را در چندان مي سازد. اين مقاله با پرداختن به موضوعات فوق، راهکاري براي مستندسازي فرايندهاي دولت ارائه مي کند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

3 : دانشور رفتار دی 1383; 11(8 (ویژه مقالات مدیریت 3)):31-40.
 
بررسي الگوي سه نوع تصميم گيري حضرت امام خميني (ره) با استفاده از مدل تصميم گيري حكيمانه – رويكرد فازي
 
تسلیمی سعيد,صفري حسين,سيددانش سيديحيي
 
 
 امروزه آنچه به عنوان علم و تئوري هاي مديريت مطرح مي شود، زايده افکار، انديشه ها و تحقيقات صاحبنظران غربي است. با توجه به اين مطلب، طي سال هاي اخير انديشمندان و محققان مسلمان نيز براي پر کردن خلا ناشي ازعدم حضور مديريت اسلامي، تحقيقات زيادي را در اين حوزه انجام داده اند که ماحصل آن کتب و مقالاتي (هر چند کم و محدود) است. يکي از موضوعاتي که در بحث مديريت جايگاه قابل ملاحظه دارد، بحث تصميم گيري است که از منظر مديريت اسلامي کم تر به آن پرداخته شده است. در اين مقاله، روشي جديد و ابتکاري براي بررسي الگوي تصميم گيري ارائه شده است. براساس اين روش، ابتدا مدل تصميم گيري حکيمانه (يک مدل جديد مطرح شده در مديريت اسلامي) به قوانين «اگر- آنگاه» فازي تبديل مي شود که نتيجه آن، ترسيم منطقه موجه تصميم گيري بر مبناي مدل تصميم گيري حکيمانه است. با وجود اين منطقه موجه، مي توان گزينه هاي جديد را وارد کرد و الگوي تصميم گيري مربوط به هريک از گزينه ها را مشخص کرد. به منظور بررسي روش پيشنهادي، سه مورد از تصميمات حضرت امام خيميني (ره) با اين روش مورد بررسي قرار گرفت که طبق نتايج به دست آمده، الگوي تمامي موارد تصميم گيري از نوع تصميم گيري حکيمانه با درجات مختلف شناسايي شد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار دی 1383; 11(8 (ویژه مقالات مدیریت 3)):41-54.
 
اندازه گيري بهره وري در شركت هاي توليدي به وسيله مدل هاي تحليل پوششي داده ها (DEA)
 
آذر عادل,موتمني عليرضا
 
 
 

اندازه گيري، جز عناصر اصلي چرخه بهره وري بوده، نقش محوري در بهبود بهره وري ايفا مي کند. در اين مقاله براي ارزيابي عملکرد شرکت هاي توليدي، مدلي جامع با استفاده از مدل هاي تحليل پوششي داده ها (DEA) و با دخالت عامل زمان در مدل هاي مزبور به عنوان واتحدهاي تصميم گيرنده (DMU) معرفي مي گردد. به منظور يافتن مناسب ترين مدل از مدل هاي پايه اي DEA براي واحدهاي تصميم گيرنده زماني (DMU1) مدل هاي BCC-CCR و CCR-BCC و BCC و CCR بر اساس دو عامل واقع بينانه بودن و توان نسجش در يک شرکت توليدي بزرگ مورد آزمون قرارگرفته و مدل CCR براي اين منظور مناسب تر از ساير مدل ها تشخيص داده شده است.
با استفاده از مدل هاي
DEA که از دقت و صحت مبالايي به دليل استفاده از رويکرد رياضي برخوردارند، اندازه گيري واحدهاي غير مشابه در قالب DMU1 با روشي خاص فراهم مي شود. در اين پژوهش از نهاده ها و ستانده هاي غيرمحسوس بر اساس دوره هاي زماني ماهيانه استفاده شده و به وسيله مدل هاي CCR و رتبه بندي کامل (AP) کارخانجات مختلف تحت نظارت شرکت مزبور که توليدات مختلفي دارند با يکديگر مقايسه شده و به اين ترتيب امکان مقايسه واحدهاي غيرمشابه که يک از محدوديت هاي مدل هاي DEA است با روشي خاص ميسر گرديده است. اين وسيله، ابزار مناسبي براي کنترل و ارزيابي عملکرد شرکت هاي زيرمجموعه يک شرکت مرکزي (Holding Company) را فراهم نموده و امکان تخصيص صحيح مديران به شرکت ها و توزيع پاداش و کارانه بين آن ها را بر اساس عملکرد امکان پذير مي سازد.

 
كليد واژه: بهره وري، تحليل پوششي داده ها (DEA)، واحدهاي غيرمشابه، مدل CCR، مدل AP
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار دی 1383; 11(8 (ویژه مقالات مدیریت 3)):55-64.
 
رابطه جو سازماني با استرس شغلي و آثار آن بر دبيران مدارس متوسطه
 
قاسمي نژاد افسر,سيادت سيدعلي
 
 
 

هدف اين پژوهش، بررسي رابطه جوسازماني با استرس شغلي دبيران و آثار آن بر دبيران مدارس متوسط بود. اهداف ويژه عبارتند از: 1) تعيين رابطه جوسازماني با استرس شغلي دبيران، 2) تعيين رابطه جو سازماني با شاخص هاي استرس شغلي دبيران، 3) تعيين رابطه جو سازماني، و استرس شغلي با ويژگي هاي دموگرافيک دبيران.
روش مطالعه: توصيفي ازنوع همبستگي بود. براي ارزيابي متغيرها از پرسشنامه جو سازماني ليتوين و استرينجر، و پرسشنامه استرس شغلي کرياکو وساتليف استفاده شد. براي نمونه گيري از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي، متناسب با حجم جامعه استفاده گرديد. جهت تجزيه و تحليل داده ها و تعيين نوع رابطه بين متغيرهاي مورد پژوهش، اين آزمون ها به کار برده شد: ضريب همبستگي پيرسون براي تعيين رابطه بين متغيرهاي جوسازماني و استرس شغلي، آزمون
t براي مقايسه ميانگين هاي دو گروه مستقل (زن و مرد)، و تحليل واريانس يک راهه (ANOVA) براي مقايسه ساير گروه ها.
نتايج پژوهش نشان داد که
:
1. بين جو سازماني و استرس شغلي رابطه معناداري وجود دارد،
2. در تعيين رابطه بين جو سازماني باشاخص هاي استرس شغلي، بيش ترين رابطه به شاخص مسايل مربوط به دانش آموزان تعلق دارد،
3. رابطه بين شاخص هاي جو سازماني و استرس شغلي معنادار است
.

 
كليد واژه: جو سازماني، جومدارس، دانش آموزان، استرس شغلي، دبيران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار دی 1383; 11(8 (ویژه مقالات مدیریت 3)):65-77.
 
طراحي مدل تجربه سازماني مديران و تبيين عناصر اصلي آن
 
الهي شعبان,آذر عادل,رجب زاده قطري علي
 
 
 

در اين پژوهش، تجربه سازماني و تحليل مولفه هاي فرايند کسب تجربه مورد مطالعه و بررسي قرارگرفته است. در يک نگاه ابتدايي، تجربه يک واژه بدهي به نظر مي رسد، ولي در کاربرد، پيچيدگي هاي بسيار زيادي دارد. کسب تجربه، و تحليل و استفاده از نتايج آن، کاربرد بسيار مهمي درموضوعات مديريت نوين از جمله مديريت دانش دارد. علاوه بر آن، موضوع يادگيري و سازمان هاي يادگيري در بسياري از موارد متکي به موضوع تجربه هستند. اين مقاله بر فرايند تجربه در سازمان ها (تجربه مديران) متمرکز شده است. در ابتدا، پيشينه تحقيق در رابطه با موضوع تجربه مورد بررسي قرار گرفته و مولفه هاي اصلي تجربه بررسي تحليلي اين متون به دست آمده اند. در بررسي پيشينه پژوهش، نظر صاحبنظران مختلف در خصوص تجربه مطالعه شده و به نتيجه آن به دست آمدن اين مولفه ها و فرايند کلي براي کسب تجربه است که در قالب يک مدل مفهومي ارايه شده است.
با توجه به شرايط کشور، اين مدل و مولفه هاي اصلي آن مورد بررسي قرارگرفته و آزمون شده اند. بررسي مدل و مولفه هاي مذکور با طراحي يک پرسشنامه نظر سنجي بسته با طيف ليکرت که با استناد به کسب نظر خبرگان طراحي شده، صورت گرفته و نتايج آزمون هاي استنباطي و توصيفي براي ارائه مولفه هاي اصلي و مدل فرايندي تجربه ارائه شده اند. نتيجه نهايي ارائه اين مدل با مراحل وقوع يک رخداد، کسب موضوع، تحليل و بررسي، نتيجه گيري و استفاده در خصوص تجارب مديريتي در سازمان هاي ايران بوده است
.

 
كليد واژه: تجربه، دانش، تجارب مديران، يادگيري سازماني، حافظه سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار آبان 1383; 11(7 (ويژه مقالات روان شناسي)):1-8.
 
رابطه كمال گرايي و مشكلات بين شخصي
 
بشارت محمدعلي*
 
* دانشگاه تهران
 
 

ماهيت چندگونه درون شخصي، بين شخصي و اجتماعي كمال گرايي، مستلزم انتظارات بالاي فرد از خود، فرد از ديگران و ديگران از فرداست. اين انتظارات ممكن است علاوه بر آسيب هاي روان شناختي شخصي،‌ مشكلات بين شخصي را نيز توجيه كنند. در اين پژوهش رابطه ابعاد كمال گرايي با مشكلات بين شخصي بررسي شد. پنجاه دانشجوي دانشگاه تهران (36دختر و 14پسر) با تكميل مقياس كمال گرايي و مقياس مشكلات بين شخصي در اين پژوهش شركت كردند. نتايج تحقيق نشان داد كه بين ابعاد كمال گرايي و مشكلات بين شخصي، همبستگي مثبت معنادار جود دارد: كمال گرايي ديگر مدار با مشكلات بين شخصي در زمينه اطاعت پذيري، صميميت و مهارگري؛ كمال گرايي جامعه مدار با مشكلات بين شخصي در زمينه مردم آميزي و مسئوليت پذيري و كمال گرايي خويشتن مدار با مشكلات بين شخصي درزمينه مسئوليت پذيري همبستگي داشتند. بين نمره هاي آزمودني هاي دختر و پسر برحسب متغيرهاي كمال گرايي و مشكلات بين شخصي، تفاوت معنادار مشاهده نشد و نتايج و پيامدهاي پژوهش صورت گرفته در اين مقاله تبيين و تشريح خواهند شد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار آبان 1383; 11(7 (ويژه مقالات روان شناسي)):17-22.
 
مقايسه برخي فرايند هاي شناختي در بيماران صرعي قبل و پس از درمان
 
نايينيان محمدرضا*
 
* دانشگاه شاهد
 
 

بيماران مبتلا به صرع، بيش تر در معرض مشكلات شناختي هستند. صرع ممكن است موحب آسيب هاي شناختي گردد و يا آسيب هاي موجود از قبل را تشديد كند. عوامل گوناگوني در اين آسيب ها موثر شناخته شده اند، از جمله آسيب شناسي عصبي، نوع حمله، سن شروع حملات، مسائل رواني اجتماعي و آثار جانبي درمان. درمان صرع ممكن است با متوقف كردن يا كاهش حملات، آسيب هاي شناختي را بهبود بخشد. گروهي متشكل از پنجاه بيمار صرعي نوع ايديوپاتيك با حملات پارشيل ( نوع ساده و مركب) و ژنراليزه كه داراي آسيبهاي شناختي بودند، ابتدا قبل از شروع برنامه درماني و مجددا پس ازگذشت سه ماه از متوقف شدن حملات صرع، مورد مطالعه قرار گرفتند. برخي از كنشهاي شناختي همچون هوش (كلامي، عملي و كلي) حافظه، ادراك فضايي و خودپنداري بيماران با انجام آزمون هاي نوروسايكولوژيك مورد ارزيابي واقع شد. محدوده سني بيماران بين 20 تا 40 و حداقل سطح تحصيلات آن ها سوم راهنمايي بود. هيچ يك از بيماران در طول شش ماه قبل از شروع درمان سابقه استفاده از داروي ضد صرع نداشتند و به منظور كنترل كردن حملات، ازداروي ضد تشنج كاربامازپين استفاده گرديد. نتايج حاصل از تحليل داده هاي حاكي از اين است كه نقايص مشاهده شده در هوش و حافظه بيماران صرعي پس از قطع حملات بهبود يافته و اين بهبودی از اعتبار آماري در سطح P<0.01 برخوردار است. در حالي كه در ادراك فضايي و خود پنداري بيماران بهبود قابل ملاحظه اي كه ازنظر آماري معنادار باشد مشاهده نگرديد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
بررسي ازدواج هاي موفق و ناموفق دربين دانشجويان
 
فتحي آشتياني علي,احمدي نوده خدابخش
 
 
 

بررسي حاضر به منظور شناسايي عوامل موثر بر ازدواجهاي موفق و ناموفق دانشجويان انجام گرفته است. دراين مطالعه 136دانشجوي متاهل به صورت غير احتمالي انتخاب شدند و مورد بررسي قرار گرفتند و روش مطالعه، توصيفي- تحليلي گذشته نگر بود و با استفاده ازپرسشنامه سازگاري زناشويي اسپانير به جمع آوري اطلاعات پرداخته، داده ها با استفاده از آزمون« تي» و تحليل واريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج به دست آمده بيانگر آن است كه عوامل موثر بر ازدواجهاي موفق به ترتيب عبارتند از: داشتن اعتماد به يكديگر، روابط كلامي و غيركلامي خوب و مبتني برمراودات سالم، و توافق بر سر مسائل اساسي زندگي از قبيل تصميم گيري شغلي، هدف هاي زندگي، تحصيل، شيوه برخورد با فرزندان، مدت زماني كه با هم سپري مي شود، فعاليتهاي ايام فراغت، بچه دار شدن و روابط جنسي. به علاوه برخي از عوامل شخصي، خانوادگي و اجتماعي موثر بر سازگاري دانشجويان عبارت است از: نوع شغل همسر، طريقه آشنايي با همسر، شيوه حل مشكلات و محل مراجعه در زمان بروز اختلاف با همديگر. همچنين نتايج نشان داد كه سن، رشته تحصيلي، وضعيت تحصيلي دانشجو، و تحصيلات همسر در ميزان سازگاري زناشويي آنان اثر گذار نيست.

 
كليد واژه: دانشجو، ازدواج موفق، ازدواج ناموفق، سازگاري زناشويي.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار آبان 1383; 11(7 (ويژه مقالات روان شناسي)):23-34.
 
حرمت خود، ابعاد سلامت روان و موفقيت تحصيلي
 
شعيري محمدرضا,چترچي نوشين
 
 
 

هدف اساسي پژوهش حاضر، وارسي مقايسه اي رابطه حرمت خود با ابعاد سلامت روان و موفقيت تحصيلي بوده است. بر اين اساس، 525 دانشجوي دوره كارشناسي (224دانشجوي دخترو 301دانشجوي پسر) مورد مطالعه قرار گرفتند. نتايج به دست آمده نشانگر رابطه معنادار بين حرمت خود و سلامت روان (ابعاد A، B، C، D و كل) در دو جنس و به طور كلي بوده است. البته مقايسه همبستگي هاي مشاهده شده در دو گروه دختران و پسران، در مورد متغيرهاي مورد اشاره، بيانگر تفاوت معنادار نبوده است. همچنين گفتني است كه بين پيشرفت تحصيلي و حركت خود رابطه معناداري ديده نشده درحالي كه پيشرفت تحصيلي با سلامت روان به طور كلي و با اضطراب و بي خوابي رابطه معناداري در كل و در آزمودني هاي پسر داشته است. مقايسه نتايج دختران و پسران دانشجو بيانگر تفاوت معنادار دو گروه در متغيرهاي حرمت خود و افسردگي وخيم بوده، بين ديگر متغيرهاي تحقيق در دو گروه دختران و پسران دانشجو تفاوتي ديده نشده است. قابل اشاره است كه اثر تعاملي بين جنس و سالهاي تحصيلي تنها در مورد متغير نارسا كنش وري اجتماعي معنادار بوده است.

 
كليد واژه: حرمت خود، سلامت روان، پيشرفت تحصيلي، دانشجو.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار آبان 1383; 11(7 (ويژه مقالات روان شناسي)):35-45.
 
بررسي مقايسه اي وضعيت ازدواج مجدد و آثار آن در بهداشت رواني همسران شهدا و همسران متوفيان
 
احمدي نوده خدابخش*
 
* دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله « عج»- مركز تحقيقات علوم رفتاري
 
 

اين تحقيق در سال 1380 با هدف بررسي مقايسه اي وضعيت ازدواج مجدد در بين همسران شهدا و همسران متوفيان عادي (زنان فاقد شوهر) انجام گرفت. سوال اصلي پژوهش اين بود كه ميزان ازدواج مجدد دربين اين زنان چقدر است؟ عمده ترين دلايل عدم ازدواج آن ها چيست؟ وضعيت و ميزان سازگاري زناشويي در بين آنان چگونه است و سرانجام اين كه ميزان سازگاري زناشويي در بين آنان با چه متغيرهايي ارتباط دارد؟ تحقيق به روش توصيفي و با استفاده از آزمونهاي SCL90، رضايت زناشويي اينريچ و پرسشنامه محقق ساخته انجام شد و درآن، تعداد 450 نفر از زنان فاقد شوهر ( 243نفر از همسران شهدا و 207 نفر از همسران متوفيان عادي) از شهر تهران انتخاب و مورد بررسي قرار گرفتند.
نتايج تحقيق نشان داد كه حدود 24.5 درصد از زنان فاقد همسر ازدواج مجدد داشته اند. از بين 24.5 درصد از زناني كه ازدواج مجدد داشته اند 36 درصد دچار ناسازگاري زناشويي بودند و ازدواج 16 درصد در حال انحلال بود. سن زنان به عنوان تنها متغير مرتبط با ميزان سازگاري شناخته شد و ساير متغيرها همچون شهيد يا متوفي عادي بودن، ميزان تحصيلات، نسبت فاميلي با همسر فعلي و وضعيت ازدواج شوهر فعلي ارتباط معناداري با ميزان سازگاري زناشويي نداشت. عمده ترين دلايل عدم ازدواج مجدد در بين زنان مورد بررسي عبارت بود از نگراني از آينده فرزندان، نداشتن حوصله، عدم نياز نسبت به ازدواج مجدد، نبود مورد مناسب، و وجود تعهد به پيمان قبلي با شهيد يا متوفي. همچنين تحقيق نشان داد كه بيش ترين علايم در بين زنان فاقد همسر در برگيرنده اختلال بدني شكل، وسواس، افسردگي، اضطراب و پارانوييد بود كه اين نسبت ها در بين همسران متوفيان عادي بيش تر از همسران شهدا ديده شد.

 
كليد واژه: همسران شهدا، همسران متوفيان، ازدواج مجدد، بهداشت رواني، سازگاري زناشويي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار آبان 1383; 11(7 (ويژه مقالات روان شناسي)):47-54.
 
بررسي تفاوتهاي جنسي و طبقه اجتماعي در منبع مهارگذاري گروهي از دانش آموزان مقطع راهنمايي شهر شيراز
 
گودرزي محمدعلي,محرري سامعه
 
 
 

هدف از انجام اين تحقيق، بررسي تفاوتهاي جنسي و تاثير عامل شغل پدر، و تحصيلات والدين بر منبع مهارگذاري دانش آموزان دوره راهنمايي بود. به اين منظور 143 نفر (77پسر و 66 دختر) از دانش آموزان پايه دوم و سوم راهنمايي شهر شيراز به شيوه تصادفي خوشه اي انتخاب گرديدند. براي سنجش منبع مهارگذاري از مقياس ناويكي و استريكلند كه داراي سه خرده مقياس است استفاده شد: 1) قدرت در مقابل نااميدي و درماندگي. 2) مقاومت در درگيري با والدين، در رسيدن به هدف و دربرابر افراد قدرتمند، 3) شانس و سرنوشت در مقابل كوشش. نتايج نشان داد كه در نمره كلي و عامل دوم و سوم مقياس ياد شده بين دختران و پسران تفاوتي وجود ندارد، اما دختران در عامل قدرت در مقابل نااميدي و درماندگي از پسران برتر بودند .(p<0.01) افراد طبقه اجتماعي بالا- براساس ملاك تحصيلات والدين- نسبت به طبقه پايين از منبع مهارگذاري دروني تري برخوردار بودند و در موارد زير نسبت به طبقه پايين برتري داشتند:
1) قدرت در مقابل نااميدي و درماندگي، 2) مقاومت در درگيري با والدين، در رسيدن به هدف و در برابر افراد قدرتمند. همچنين افراد طبقه اجتماعي بالا- براساس ملاك شغل- نسبت به طبقه پايين تنها در عامل دوم مقياس ناويكي و استريكلند برتري نشان دادند
.

 
كليد واژه: جنسيت، طبقه اجتماعي، منبع مهارگذاري، دانش آموزان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:23 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها