پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
|
جايگاه مهارت هاي اجتماعي مورد نياز دانش آموزان در كتاب هاي درسي عمومي دوره متوسطه |
|
نصراصفهاني احمدرضا,فاتحي زاده مريم السادات,فتحي فاطمه |
|
|
هدف پژوهش حاضر آن است كه كتاب هاي عمومي دوره متوسطه را از بعد پرداختن به مهارت هاي اجتماعي مورد بررسي قرار دهد. به اين منظور ابتدا چك ليست مهارتهاي اجتماعي مشتمل بر 369 مهارت اجتماعي در نه مقوله مانند مهارت هاي ارتباطي، مهارت هاي خودگرداني و شغل يابي تهيه گرديد. روايي صوري و محتوايي آن توسط متخصصان تاييد گرديد و اعتبار آن با استفاده از روش اعتبار بين مشاهده گران محاسبه گرديد. ارزيابي ها نشان داد كه ابزار از روايي و اعتبار مناسبي برخوردار است كه شرح آن در مقاله آورده شده است.
سپس جديدترين كتابهاي عمومي دوره متوسطه شامل: قرآن (1)، قرآن (2)، بينش اسلامي (3)، بينش اسلامي (2)، ادبيات فارسي (1)، ادبيات فارسي (2)، مطالعات اجتماعي، جغرافي عمومي، تاريخ ايران و جهان، زبان فارسي (1) و عربي (1) انتخاب و با استفاده از چك ليست فوق مورد تحليل محتوا قرار گرفت. در اين پژوهش واحد تحليل محتوا « كلمه» و « مضمون» است، به اين صورت كه هرگاه در متن كلمات مرتبط با مهارت هاي اجتماعي وجود داشت و يا جمله و پاراگرافي بود كه در محتواي آن به مهارت هاي اجتماعي اشاره شده بود، مورد شمارش قرار مي گرفت.
يافته هاي پژوهش نشان داد كه محتواي كتاب هاي عمومي دوره متوسطه به مهارت هاي اجتماعي فراوان و متنوعي پرداخته است. مهم ترين مهارتهاي اجتماعي كه كتاب هاي فوق به آن ها پرداخته اند عبارت است از: مهارت هاي ارتباطي ( 24.24 درصد)، مهارت درك ارزش هاي اجتماعي (19.7 درصد)، مهارت هاي خودگرداني ( 16.32درصد) مهارت هاي مقابله اي و اصلاح باورها و شناخت هاي غلط (12.31) مهارت هاي جرات ورزي (10.89 درصد) و بالاخره مهارت مسئوليت پذيري ( 9.6 درصد). سه مهارتي كه در كتاب هاي فوق به آنها اصلا اشاره نشده يا اشاره ها درحد بسيار مختصر بوده، عبارتند از: مهارت پركردن اوقات فراغت(2.74 درصد) مهارت آشنايي با قوانين اجتماعي (2.18 درصد) و مهارت شغل يابي (1.89 درصد) ضمنا مهارت هاي مربوط به هر كتاب به تفكيك درمتن مقاله آورده شده است.
|
|
كليد واژه: مهارت اجتماعي، دوره متوسطه، دانش آموز، كتابهاي درسي عمومي، تحليل محتوا |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
شنبه 9 اردیبهشت 1391 11:20 PM
تشکرات از این پست