0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار تیر 1384; 12(11 (ویژه مقالات مدیریت 4)):71-78.
 
تعيين پارامترهاي بحراني درافزايش رضايتمندي مشتريان: مطالعه موردي درفعاليت بانكي
 
برادران رضا,بشيري مهدي
 
 
 

مشتری وجلب رضایتمندی اوازموضوعات کلیدی است که دردنیای رقابتی حاضر می تواند موجبات ترقی یک مجموعه را فراهم آورد. دراین راستا توجه به این که چه مواردی می تواند درافزایش رضایتمندی مشتریان به صورت دقیق تر و کامل ترموثرباشد، ضروری و حائز اهمیت است. مقاله حاضر با درنظر گرفتن پارامترهای موثربررضایتمندی مشتریان و میزان اهمیت هریک ازآن ها، روشی را ارائه می دهد که بتوان پارامترهای بحرانی را استخراج کرد. روش پیشنهاد شده دریک مجموعه مالی واعتباری اجرا گردیده و مورد بررسی واقع شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار تیر 1384; 12(11 (ویژه مقالات مدیریت 4)):79-90.
 
طراحي مدل برنامه ريزي نيروي انساني براي بيمارستان هاي آموزشي مورد مطالعه: بيمارستان هاي آموزشي شهر اهواز
 
محمدي جيران,آذر عادل,زارعي ‌متين حسن
 
 
 

تامين نيروي انساني از اهداف استراتژيک هر سازمان در راستاي دستيابي به اهداف خود است. نيروي انساني، به ويژه نيروي انساني متخصص، برخلاف نيروي غيرمتخصص به راحتي در مواقع نياز در دسترس نيست و بايد با برنامه ريزي لازم در جهت تامين و تدارک صحيح آن، متناسب با اهداف آتي سازمان اقدام شود.
هدف از اين پژوهش، در دو مساله اساسي نهفته است: اول پاسخ به اين سوال که آيا بين تعداد پزشک متخصص و تعداد بيمار مراجعه کننده تعادل نسبي برقرار است يا خير؛ و دوم تعيين و شناسايي مدل مناسب براي برنامه ريزي و پيش بيني نيروي انساني متخصص
.
بدين منظور در اين پژوهش کاربردي، سعي شده بين عرضه و تقاضاي نيروي متخصص پزشکي و تعداد بيمار، تعادل نسبي ايجاد شود و براي اين کار از مدل پيش بيني باکس و جنکينز استفاده شده است. اين مدل، با مطالعه اطلاعات و آمار 10سال گذشته تعداد بيماران و پزشکان متخصص که از طريق اسناد و مدارک پزشکي جمع آوري گرديده، ابتدا تعداد بيماران را در پنج سال آينده پيش بيني و سپس با توجه به ضوابط و استانداردهاي پرسنلي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي، تعداد پزشک متخصص مورد نياز را برآورد مي کند
.
فرض اساسي تحقيق اين است که مدل پيش بيني از يک فرتيند اتورگرسيو تلفيقي
(ARIMA) برخوردار است. اما پس از جمع آوري اطلاعات وتجزيه و تحليل آن ها با استفاده از نرم افزار (Statgraph) مشخص شد که مدل مورد استفاده از فرايند اتورگرسيو مرتبه اول (AR 1) پيروي مي کند. همچنين اين تحقيق نشان مي دهد که به طور کلي، تعادل نسبي بين عرضه و تقاضاي نيروي متخصص در جامعه آماري مورد نظر (بيمارستان هاي آموزشي) وجود ندارد و براي برقراري اين تعادل راهکارهايي پيشنهاد مي شود.

 
كليد واژه: برنامه ريزي نيروي انساني، مدل، سري زماني، اتورگرسيو ميانگين متحرك تلفيقي (ARIMA)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار اردیبهشت 1384; 12(10 (ویژه مقالات روان شناسی 4)):23-34.
 
بررسي مقايسه اي ويژگي هاي شخصيتي، شرايط اجتماعي و اقتصادي دختران فراري و دختران غيرفراري
 
رسول زاده طباطبايي سيدكاظم,بشارت محمدعلي,بازياري مهناز
 
 
 

هدف از اين پژوهش، بررسي مقايسه اي ويژگي هاي شخصيتي و شرايط اجتماعي و اقتصادي دختران فراري و دختران غيرفراري شهر تهران است. در اين پژوهش، دو فرضيه مورد بررسي قرار گرفته است: 1) نيمرخ شخصيتي دختران فراري متفاوت از دختران غيرفراري است. 2) شرايط اجتماعي و اقتصادي دختران فراري متفاوت از دختران غير فراري است. بدين منظور تعداد 90 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که از اين تعداد، 45 نفر دختر فراري و 45 دخترغيرفراري بودند. نمونه دختران فراري از زندان و مراکز نگهداري بهزيستي و دختراني که يک بار سابقه فرار داشتند و تحويل به خانواده مي شدند، انتخاب گرديد و نمونه دختران غيرفراري با خصوصياتي شبيه دختران فراري از دبيرستان هاي دخترانه منطقه 6 تهران به طور تصادفي انتخاب شدند. نتايج به دست آمده بعد از انجام بررسي هاي لازم با استفاده از 2 پرسشنامه (آزمون شخصيت 16 عاملي کتل و پرسشنامه شرايط اجتماعي و اقتصادي) فرضيه اول را رد و فرضيه دوم را تاييد کرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار اردیبهشت 1384; 12(10 (ویژه مقالات روان شناسی 4)):1-22.
 
نقش راهبردهاي مقابله با درد در سازگاري با درد مزمن
 
اصغري مقدم محمدعلي,گلك ناصر
 
 
 

اگر چه پژوهش ها روابط مستحکمی را بین راهبردهای مقابله و شدت درد، ناتوانی جسمی و افسردگی مستند ساخته و برای سنجش این راهبردها پرسشنامه های متعددی ساخته شده است اما تاکنون در میان جمعیت ایرانی مبتلا به درد مزمن روابط بین این راهبردها و سازگاری با درد مورد مطالعه قرار نگرفته و برای سنجش این راهبردها در جمعیت ایرانی مبتلا به درد مزمن ابزار مناسبی نیز وجود ندارد. مطالعه حاضر دارای دو هدف مشخص است: 1- بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه راهبردهای مقابله در میان جمعیت ایرانی و 2- بررسی رابطه بین راهبردهای مقابله با درد و تاثیر این راهبردها بر سطح سازگاری افراد دارای درد مزمن. در این مطالعه 231 کارمند مرد با میانگین سنی 41.43 سال (SD=10.39) شرکت داشتند و با تکمیل پرسشنامه های اطلاعات عمومی، راهبردهای مقابله با درد، افسردگی و ناتوانی جسمی اطلاعات لازم برای مطالعه را فراهم آوردند. یافته های این مطالعه حاکی از اعتبار ملاک و ضرایب همسانی درونی قابل قبولی خرده مقیاس های پرسشنامه راهبردهای مقابله است؛ بنابراین می توان پرسشنامه مذکور را در میان جمعیت ایرانی دارای درد مزمن به کار گرفت. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که برخی از راهبردهای مقابله با ناتوانی جسمی، افسردگی و درد رابطه دارد؛ در حالی که فاجعه آفرینی بیش تر در مواجهه با درد، با ناتوانی جسمی، افسردگی و شدت درد بیش تری همراه بود؛ استفاده بیش تر از راهبردهای مقابله نادیده گرفتن درد و گفتگو با خود با ناتوانی جسمی و افسردگی خفیف تری همراه بود. نتایج این تحلیل همبستگی همچنین حاکی از آن بود که ادراک کارامدی مقابله بالاتر از افسردگی، ناتوانی جسمی و درد خفیف تر همراه است. نتایج تحلیل رگرسیون که با هدف پیش بینی سه متغیر ملاک شدت درد، افسردگی و ناتوانی جسمی با استفاده از راهبردها و کارامدی مقابله صورت گرفت نقش غیر انطباقی راهبرد مقابله فاجعه آفرینی را در سازگاری با درد مزمن آشکار ساخت. راهبرد مقابله فاجعه آفرینی نه تنها پیش بینی کننده مستقل و معنادار شدت درد بود بلکه استفاده بیش تر از این راهبرد در مواجهه با درد توانست افسردگی و ناتوانی جسمی را حتی پس از کنترل شدت درد پیش بینی کند. نتایج تحلیل رگرسیون همچنین نقش انطباقی دو راهبرد مقابله نادیده انگاشتن درد و گفتگو با خود را در سازگاری با درد مزمن نشان داد؛ استفاده بیش تر از این دو راهبرد با افسردگی خفیف تر در میان افراد دارای درد مزمن همراه بود. برخی از کاربردهای بالینی این یافته ها در مقاله حاضر مورد بحث قرار گرفته است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار اردیبهشت 1384; 12(10 (ویژه مقالات روان شناسی 4)):35-42.
 
تاثير رابط مشاوران همسان در ارتقاي سلامت رواني و سازگاري دانشجويان جديدالورود غيربومي
 
روشن چسلي رسول,شعيري محمدرضا,يعقوبي حميد
 
 
 

هدف اساسي تحقيق حاضر، بررسي نقش رابط مشاوران در سلامت رواني و سازگاري دانشجويان جديدالورود بوده است. بدين خاطر پانزده نفر از دانشجويان سال بالا، تحت آموزش قرار گرفتند. سپس دو گروه کنترل و آزمايشي از دختران دانشجوي سال اول تشکيل شد. اين دو گروه قبل از شروع ارتباط با مشاوران همسان توسط پرسشنامه سلامت عمومي (GHQ) و پرسشنامه سازگاري بارو بررسي شدند. سپس گروه آزمايشي تحت نظارت رابط مشاوران قرار گرفت، اما گروه کنترل هيچ رابطي نداشت. در پايان يک دوره چهار ماهه، دو گروه بار ديگر توسط آزمون هاي ياد شده بررسي گرديدند. سپس با گذشت 9 ماه و بعد از ادامه آموزش ها، بار ديگر آزمودني هاي گروه کنترل و آزمايشي به آزمون پاسخ دادند تا پايداري مشاوره هاي همسالان مشخص گردد. نتايج حاصل از تحليل واريانس آميخته درون – برون گروهي نشان داد که در اغلب خرده مقياس هاي سلامت عمومي و سازگاري، بين گروه کنترل و آزمايشي تفاوت معنادار وجود دارد. اين تفاوت در طي اندازه گيري هاي مکرر در خلال زمان بعد از شروع و 9 ماه بعد از اتمام آموزش مشهود بوده و ادامه داشته است.

 
كليد واژه: رابط مشاور، سلامت روان، سازگاري، دانشجو
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار اردیبهشت 1384; 12(10 (ویژه مقالات روان شناسی 4)):43-56.
 
بررسي رابطه بين گرايش هاي مذهبي و سالمندي موفق
 
معتمدي شملزاري عبداله,اژه اي جواد,آزادفلاح پرويز,كيامنش عليرضا
 
 
 

سالمندي موفق، الگوي مناسبي از سالمندي است که طي سال هاي اخير مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اين که جمعيت جهان رو به پيري مي رود و اميد به زندگي در کشورهاي مختلف، از جمله کشور ما سير افزايشي نشان مي دهد، موضوع کيفيت زندگي در دوره سالمندي مورد علاقه همگان است. به همين سبب، شناسايي مولفه هاي اساسي سالمندي موفق حائز اهميت است. يکي از متغيرهايي که در اين تحقيق مورد بررسي قرار گرفته، گرايش هاي مذهبي سالمندان و نقش آن بر سالمندي موفق بوده است. با توجه به تعاريفي که صاحبنظران از سالمندي موفق ارائه داده اند، در اين تحقيق، سالمندي موفق با استفاده از دو مقياس رضايتمندي از زندگي و پرسشنامه سلامت عمومي (GHQ-12)، شناسايي و نقش گرايش هاي مذهبي با استفاده از آزمون جهت گيري مذهبي اندازه گيري شد. نتايج به دست آمده با استفاده از آزمون هاي آماري "t"، F و رگرسيون لاجيستيک تجزيه و تحليل شد. نتايج گوياي آن است که سالمندان موفق به طور معناداري گرايش بيش تري به مذهب نشان داده اند.

 
كليد واژه: سالمندي موفق، مذهب، گرايش مذهبي، رضايتمندي از زندگي، پرسشنامه سلامت عمومي GHQ-12، پيري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:17 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار اردیبهشت 1384; 12(10 (ویژه مقالات روان شناسی 4)):57-67.
 
تاثير همانندي / تضاد در ويژگي هاي شخصيتي درونگرايي / برونگرايي بر رضايت زناشويي
 
دانش عصمت*
 
* دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی
 
 

پژوهش حاضر به بررسي تاثير همانندي / تضاد در ويژگي هاي شخصيتي درونگرايي / برونگرايي بر رضايت زناشويي مي پردازد. نمونه مورد بررسي 207 زوج (414 آزمودني) در حال زندگي مشترک هستند. ابزارهاي پژوهش، مقياس 57 سوالي آيزنک، پرسشنامه 47 سوالي رضايت زناشويي انريچ (Enrich) و پرسشنامه محقق ساخته بودند. زوج ها پس از تکميل پرسشنامه ها بر اساس همانندي / تضاد از نظر تيپ و ميزان درونگرايي / برونگرايي به 16 گروه تقسيم شدند. داده ها با استفاده از آمار توصيفي، تحليل پراکندگي يک طرفه و آزمون LSD براي بررسي معنادار بودن تفاوت ميانگين ها مورد تحليل قرار گرفتند. در پرتو پژوهش هاي گذشته و 5 فرضيه پژوهش حاضر، نکات زير برجسته شدند که در مشاوره هاي قبل و بعد از ازدواج مي توان از آن ها سود جست:
- بالاترين سطح رضايت زناشويي در ازدواج ميانگرا با درونگراي عادي تحقق مي يابد
.
- سطح رضايت زناشويي در ازدواج دو برونگراي عادي در مرتبه دوم قرار دارد
.
- در ازدواج دو درونگراي مفرط و همچنين در ازدواج ميانگرا با درونگراي مفرط سطح رضايت زناشويي درمرتبه سوم است
.
- سطح رضايت زناشويي در ازدواج زن درونگرا با مرد برونگرا در مرتبه چهارم است
.
- سطح رضايت زناشويي در ازدواج زن درونگرا با مرد برونگراي مفرط در مرتبه پنجم قرار دارد
.
- بدترين ازدواج، ازدواج زن برونگرا با مرد درونگرا است که در اين پژوهش، اين تضاد که با کم ترين سطح رضايت زناشويي همراه بود
.

 
كليد واژه: درونگرا، برونگرا، ميانگرا، رضايت زناشويي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:17 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار اردیبهشت 1384; 12(10 (ویژه مقالات روان شناسی 4)):69-78.
 
بررسي رابطه بين هيجان خواهي و ميزان رضايت زناشويي
 
كجباف محمدباقر,نشاط دوست حميدطاهر,خالويي قاسم
 
 
 

هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين هيجان خواهي با ميزان رضايت زناشويي، و اهداف ديگر آن، بررسي رابطه بين هيجان خواهي با جنس، سطح تحصيلات، طول مدت زناشويي و تفاوت سني بود.
نمونه مورد بررسي شامل 200 نفر زن و شوهر از خانواده هاي شهرستان اراک بودند که به روش نمونه گيري مرحله هاي انتخاب شده بودند
.
ابزار پژوهش عبارت بود از مقياس هيجان خواهي زاکرمن من فرم پنجم، پرسشنامه رضايت زناشويي انريچ، و پرسشنامه اطلاعات فردي و خانوادگي
.
نتايج تحليل همبستگي نشان داد بين هيجان خواهي و ميزان رضايت زناشويي رابطه منفي وجود دارد
(r=-0.168). نيز رابطه هيجان خواهي و سطح تحصيلات معنادار بود (r=-0.303). همچنين اين نتايج از وجود رابطه منفي بين هيجان خواهي و طول مدت زناشويي حکايت داشت (r=-0.158). در حالي که رابطه بين هيجان خواهي و تفاوت سني معنادار نبود. همچنين نتايج آزمون نشان داد تفاوت ميانگين نمرات هيجان خواهي مردان و زنان و نيز زوج هاي رضامند و نارضامند معنادار است.

 
كليد واژه: هيجان خواهي، رضايت زناشويي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:17 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : دانشور رفتار اردیبهشت 1384; 12(10 (ویژه مقالات روان شناسی 4)):79-84.
 
تاثير تغيير تحمل ابهام بر توانش زباني فراگيران زبان انگليسي
 
شمشادي آزيتا,شعيري محمدرضا
 
 
 

هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر راهبردهای یادگیری ویژه «تحمل ابهام» بر فرایندهای یادگیری و توانش زبانی، زبان دوم یادگیرندگان است. بدین خاطر 135 دانشجوی دوره کارشناسی که دارای حداقل نمره زبان خام کنکور سراسری بودند و بر اساس آزمون سلت (CELT) نیز توانش زبانی نزدیکی داشتند، انتخاب گردیدند. پس از وارسی «تحمل ابهام» آن ها بر اساس مقیاس تحمل ابهام زبان دوم مک لین (Mc Lain, D., 1993)، افرادی که دارای تحمل ابهام بالا و پایین بودند تعیین شدند. سپس دو گروه آزمایش با تحمل بالا و پایین به دو گروه کنترل مشابه تشکیل شد. آنگاه پیش آزمون تافل در مورد آن ها اجرا گردید. سپس گروه های آزمایش در یک ترم تحصیلی تحت آموزش راهبردهای یادگیری ویژه تحمل ابهام قرار گرفتند. بعد از آن، پس آزمون تافل نیز در مورد آن ها اجرا شد. یافته ها نشان داد که راهبردهای یادگیری ویژه تحمل ابهام، بر گروه آزمایش دارای تحمل ابهام پایین موثر بوده و توانسته است توانش زبانی آن ها را به شکل معنادار نسبت به دیگر گروه ها افزایش دهد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:17 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 8 : دانشور رفتار اردیبهشت 1384; 12(10 (ویژه مقالات روان شناسی 4)):85-94.
 
بررسي رابطه بين عملكرد خانواده و سرسختي روان شناختي در دانش آموزان
 
شريفي خليل,عريضي ساماني سيدحميدرضا,نامداري كوروش
 
 
 

نقش و اهميت سرسختي روان شناختي به عنوان يک ويژگي شخصيتي محافظت کننده در برابر فشارهاي زندگي در پژوهش هاي متعدد نشان داده شده است. در خصوص چگونگي شکل گيري اين ويژگي با اهميت نيز فرض ها و تصوراتي صورتبندي شده، اما اين زمينه چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است. اين پژوهش به منظور بررسي رابطه بين عملکرد خانواده با سرسختي روان شناختي در يک نمونه 230 نفري (110 پسر و 120 دختر) از دانش آموزان دوره سه ساله متوسطه انجام شد. مقياس عملکرد خانواده بلوم (FFS) که داراي يک نمره کل و پانزده زير مقياس است براي سنجش عملکرد خانواده، و مقياس سرسختي نوجوانان (AHS) که بر اساس مقياس پيمايش ديدگاه هاي شخصي (PVS) ساخته شد و داراي سه خرده مقياس و يک نمره کل است، براي سنجش سرسختي روان شناختي به کار رفت. داده ها با استفاده از شاخص هاي ضريب همبستگي پيرسون، تحليل رگرسيون چندگانه و آزمون «تي» مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافته ها، حاکي از رابطه مثبت و معنادار بين عملکرد خانواده و سرسختي در کل نمونه و گروه هاي پسران و دختران است. همچنين ابعادي از عملکرد خانواده در تحليل رگرسيون به عنوان پيش بيني کننده نمرات سرسختي، تعهد، کنترل و مبارزه جويي ظاهر شدند. اما تفاوت دو جنس در ميزان سرسختي معنادار نبود. بدين ترتيب از هشت فرضيه اين پژوهش، هفت فرضيه اول تاييد، و فرضيه هشتم رد شد. نتايج اين پژوهش با تصورات و فرض هاي صاحبنظران و نتيجه گيري هاي منطقي به عمل آمده از آن ها هم سو بوده، مويد آن ها است.

 
كليد واژه: خانواده، عملكرد خانواده، سرسختي روان شناختي، دانش آموز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:17 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 9 : دانشور رفتار اردیبهشت 1384; 12(10 (ویژه مقالات روان شناسی 4)):96-102.
 
بررسي رابطه متغير شخصيتي افزايش دهنده و كاهش دهنده درد (ميزان تحمل درد در افراد) و سلامت رواني
 
جلالي محمدرضا,قلعه بان مريم
 
 
 

پژوهش حاضر در واقع، با هدف بررسی میزان تحمل درد در افراد با توجه به متغیر همبسته سلامت روانی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بوده، که به روش نمونه گیری طبقه ای 80 نفر از میان آن ها انتخاب شدند. دو پرسشنامه انتخابی (پرسشنامه سلامت روانی و پرسشنامه محقق ساخته برای اندازه گیری متغیرهای شخصیتی افزایش دهنده و کاهش دهنده درد) به عنوان ابزار پژوهش بر روی آن ها اجرا گردید. نتایج نشان داد که همبستگی میان متغیرها، یعنی متغیر شخصیتی و سلامت روانی وجود دارد و میزان این همبستگی 0.494 بوده که در سطح آلفای یک درصد معنادار است. در عین حال، میان نمره افراد دارای سطوح تحمل بالا، پایین و متوسط درد و نمره سلامت عمومی آن ها همبستگی بالایی مشاهده نشد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:18 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار اسفند 1383; 11(9 (ویژه مقالات علوم تربیتی 3)):1-14.
 
محتواي مناسب براي تربيت جنسي در كتب درسي دوره متوسطه
 
فرمهيني فراهاني محسن*
 
* دانشگاه شاهد
 
 

در ميان مشكلات و معضلات متعدد اين عصر، مشكل روابط نابهنجار جنسي امروزه بي ترديد يكي از مسايلي است كه ذهن بشر را به خود مشغول كرده است. غالب جوامع در قرن حاضر به بحرانهاي جنسي دچار گرديده اند كه شكل حادي به خود گرفته و هر روز به وخامت اوضاع افزوده مي شود و متاسفانه دورنماي حيات سالم حنسي را متاثر ساخته است. در اين ميان دست يازيدن به تعاليم حيات بخش اسلام مي تواند به بشريت در اين راه ياري دهد.
با اينكه در كتب اسلامي به اين موضوع و احكام مربوطه به آن پراخته شده است. لكن اين كه تا چه ميزان اين احكام را عملياتي كرده و چطور آن ها را در قالب محتواي مناسب و در خور فهم كودكان و نوجوانان در اختيار آنها قرار دهيم كم تر تلاش شده است. هدف تحقيق حاضر تعيين محتواي مناسب براي تربيت جنسي با تاكيد بر ديدگاه اسلام در ديدگاه معلمان، دانش آموزان و والدين است
.
در اين تحقيق پس از مطالعه و جمع آوري ديدگاه اسلام در زمينه تربيت جنسي ازمتون ديني، رئوس پيشنهادي براي تربيت جنسي در قالب پرسشنامه تدوين گرديد بدين منظور سه نوع پرسشنامه (پرسشنامه مخصوص دانش آموزان، والدين و معلمان) پس از اطمينان از اعتبار و روايي لازم تدوين گرديد و بين افراد نمونه تحقيق كه بالغ به 780نفر بود توزيع گرديد
.
مهم ترين رئوس مطالبي كه سه گروه نمونه تحقيق بر روي آن بيش ترين توافق نظر را براي تربيت جنسي در كتب درسي داشته اند. عبارتند از: شيوه هاي كنترل و تعديل غريزه جنسي، تشريح نكات بهداشتي در سنين بلوغ، تاثير دوست در سلامت يا سقوط اخلاق جنسي در نوجوان و آگاهي از خطرات و امراض جنسي
.
در انتها نيز توصيه هاي كاربردي در مورد تربيت جنسي و محتواي مناسب آن ارائه گرديده است
.

 
كليد واژه: تربيت جنسي، محتواي تربيت جنسي، دوره متوسطه، ديدگاه اسلام
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:20 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار اسفند 1383; 11(9 (ویژه مقالات علوم تربیتی 3)):15-28.
 
بررسي نگرش دبيران، مديران و كارشناسان آموزش متوسطه درباره تاثير شرايط اقليمي، آموزشي و اجتماعي - اقتصادي بر روز شمار تحصيلي مدارس متوسطه نظري
 
نصراصفهاني احمدرضا,صافي اكرم السادات,نيلي محمدرضا
 
 
 

زمان يكي از منابع محدود، تحديد نشدني و بسيار با ارزشي است كه نحوه برنامه ريزي و تخصيص بهينه آن ازجمله مباحث با اهميت هر نظام آموزشي محسوب مي شود. برنامه ريزي و ارائه الگوي زمان بندي متناسب براي تحصيل جز از طريق شناسايي، تحليل و كاربرد عوامل موثر بر زمان بندي امكان پذير نخواهد بود. به همين منظور پژوهش حاضر درصدد پاسخ به اين سوال است كه شرايط اقليمي، آموزشي و اقتصادي- اجتماعي چه تاثيري بر روز شمار تحصيلي مدارس متوسطه نظري دارد.
روش تحقيق توصيفي- تحليلي بوده و جامعه آماري آن سه گروه دبيران، مديران و كارشناسان دوره آموزشي متوسطه شهرهاي اصفهان و يزد بوده اند. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي دو مرحله اي متناسب با حجم جامعه، 180 دبير و با روش نمونه گيري تصادفي ساده و 35مدير از جامعه تحقيق انتخاب گرديد. براي جمع آوري داده هاي كمي ازنمونه مديران و دبيران از پرسشنامه استفاده شده است. ازمصاحبه نيمه سازمان يافته نيز براي جمع آوري داده هاي كيفي از نمونه هاي كارشناسان (16نفر) استفاده شد. داده هاي كمي پژوهش با نرم افزار
SPSS در دو سطح آمار توصيفي و استنباطي و داده هاي كيفي با روش مقوله بندي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است.
يافته هاي حاصل از پژوهش نشان داده كه شرايط اقليمي، آموزشي، اجتماعي و اقتصادي از جمله مولفه هاي اساسي هستند كه براي تنظيم زمان آموزش و تهيه روز شمار تحصيلي بايد مورد توجه تصميم گيران قرار گيرند. شدت و ميزان تاثير هر كدام از شرايط در مناطق مختلف كشور متفاوت است كه نيازمند پژوهش هاي گسترده ديگري است
.

 
كليد واژه: روز شمارتحصيلي، آموزش متوسطه، زمان بندي آموزش، نگرش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:20 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار اسفند 1383; 11(9 (ویژه مقالات علوم تربیتی 3)):29-34.
 
بررسي رابطه تحمل ابهام و توانش زباني
 
خادمي ابوالفضل,شمشادي آزيتا,شعيري محمدرضا
 
 
 

هدف اسلاسي تحقيق حاضر بررسي رابطه بين تحمل ابهام و امتياز زبان انگليسي كنكور سراسري و نمرات درس زبان انگليسي عمومي دانشجويان است. بدين خاطر 135 آزمودني از بين دانشجويان دانشگاه شاهد كه در نيمسال اول تحصيلي در كلاس هاي زبان انگليسي عمومي شركت داشته اند، مورد وارسي قرار گرفتند. نتايج به دست آمده نشان داده است كه بين تحمل ابهام با امتياز زبان انگليسي كنكور سراسري و نمرات زبان انگليسي عمومي آزمودني ها رابطه مثبت و معنا داري وجود دارد. همچنين يافته هاي رگرسيون چند متغيري بيانگر اين نكته بوده اند كه تحمل ابهام و امتياز زبان انگليسي كنكور سراسري در يك تركيب خطي مي تواند 61 درصد واريانس مربوط به نمرات زبان انگليسي عمومي آزمودني ها را پيش بيني كنند. از سوي ديگر قابل اشاره است كه ميزان تحمل ابهام در گروه هاي مختلف بر حسب جنسيت، رشته تحصيلي و شاهد و غير شاهد، تفاوت معناداري نداشته است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:20 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار اسفند 1383; 11(9 (ویژه مقالات علوم تربیتی 3)):35-48.
 
بررسي وضعيت بهداشت رواني و جسماني دانش آموزان ديرآموز و عادي در مدارس استان همدان
 
رهنما اكبر,غلامي مهرداد علي
 
 
 

سلامت جسماني و رواني دانش آموزان و نيز تاثيري كه اين دو مقوله بر ميزان يادگيري دانش آموزان مي تواند داشته باشد و همچنين نقش مدرسه در راستاي نيل به اين هدف در مطالعات و پژوهشهاي بسياري مورد بررسي و تاكيد قرار گرفته است. در تحقيق حاضر نيز با اتخاذ روش توصيفي از نوع پيمايشي و از طريق اجرايي پرسشنامه هاي محقق ساخته به بررسي وضعيت بهداشت رواني و جسماني دانش آموزان عادي و ديرآموز در مدارس استان همدان پرداخته شده است. جهت اجراي تحقيق، پرسشنامه هايي براي مقاطع سه گانه تحصيلي و همچنين مقياسي جهت درجه بندي نظر معلمان، مربيان، والدين و كارشناسان تنظيم و «روايي» و «اعتبار» آن طي مطالعه مقدماتي محاسبه گرديد. سپس با استفاده از جدول مورگان و با روش نمونه گيري خوشه اي (چند مرحله اي) نمونه هاي تحقيق انتخاب گرديدند.
برسي و تجزيه و تحليل داده ها گوياي آن است كه به طور كلي وضعيت بهداشت رواني و جسماني دانش آموزان ديرآموز نسبت به دانش آموزان عادي در مقاطع سه گانه تحصيلي، نامطلوب تر است. همچنين با تجزيه و تحليل پاسخ هاي مربوط به سوالات تحقيق، به شناسايي و توصيف عوامل موثر در بهداشت جسماني و رواني دانش آموزان پرداخته شده و جهت بهبود شاخص هاي مرتبط با بهداشت رواني و جسماني دانش آموزان جامعه آماري مورد مطالعه، پيشنهاداتي ارايه گرديده است
.

 
كليد واژه: بهداشت رواني، بهداشت جسماني، دانش آموزان عادي، دانش آموزان ديرآموز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:20 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها