0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار آبان 1384; 12(13 (ويژه مقالات روان شناسي5)):37-46.
 
تاثير طبقه اجتماعي بر كيفيت ادراك بيماران آرتريت روماتوييد از علايم بيماري و درد
 
مسعودنيا ابراهيم,عريضي فروغ السادات,رباني خوراسگاني رسول,زماني احمدرضا,احمدي سيداحمد
 
 
 

اين مقاله به بررسي تاثير خاستگاه طبقاتي بيماران آرتريت روماتوييد بر كيفيت ادارك و تفسير آن ها از بيماري شان در قالب مدل خود گرداني و ديگران مي پردازد. مطالعه حاضر با روش پيمايشي و به صورت مقطعي انجام شده است. داده هاي اين پژوهش از 146 بيمار سرپايي جمع آوري شد كه به صورت تصادفي از ميان مبتلايان به بيماري آرتريت روماتوييدي انتخاب شدند و در فاصله زماني دو ماه در شهر اصفهان به دو مركز دولتي و خصوصي ارائه دهنده مراقبت هاي اين بيماري مراجعه كرده بودند. ابزار گردآوري داده ها عبارت بود از پرسشنامه اصلاح شده ادراك بيماري  (IPQ-R) نتايج به دست آمده تفاوت معنادار بيماران ارتريت روماتوييد را با خاستگاه طبقاتي مختلف در زمينه ادراك بيماري نشان داده است. مقايسه پاسخ هاي بيماران به 10 بعد از متغير ادراك بيماري نيز تفاوت معنادار بيماران سه طبقه اجتماعي را در مورد سه بعد كنترل درمان، انسجام بيماري، و كنترل شخصي نشان داده است. نتايج تحليل رگرسيون سلسله مراتبي چندگانه نيز نشان داده كه متغير محل اقامت (متغير اجتماعي- دموگرافيك) در مرحله اول، وضعيت بيمه بيماران آرتريت روماتوييد و تعداد دفعات مراجعه به پزشك بر اثر آرتريت روماتوييد در مرحله دوم، و خاستگاه طبقاتي بيماران آرتريت روماتوييد در مرحله سوم، توانسته اند به ترتيب 4.5 درصد، 17.9 درصد  و 2.6 درصد از واريانس متغير تحت مطالعه ادراك بيماري را تبيين كنند.

 
كليد واژه: ادراك بيماري، طبقه اجتماعي، مدل خودگرداني، آرتريت روماتوييد، رفتار بيماري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار آبان 1384; 12(13 (ويژه مقالات روان شناسي5)):47-59.
 
مطالعه برخي ويژگي هاي روان سنجي پرسشنامه كيفيت زندگي (QLQ)
 
نايينيان محمدرضا,شعيري محمدرضا,روشن چسلي رسول,صيدمحمدي كبري,خلمي زهره
 
 
 هدف اساسي مطالعه كنوني بررسي برخي ويژگي هاي روان سنجي پرسشنامه كيفيت زندگي (QLQ) بوده است. پرسشنامه حاضر، يكي از پرسشنامه هايي است كه به منظور سنجش كيفيت زندگي افراد بزرگسال توسط ايوانس و كوپ در سال 19?? تهيه گرديد. پرسشنامه ياد شده 16 بعد از كيفيت زندگي را پوشش مي دهد و جمعا داراي 192 سوال است. مفروضه اساسي پرسشنامه ياد شده اين است كه رفتارهاي افراد در پاسخ به جنبه هاي خاص محيطي مي تواند معرف كيفيت زندگي تلقي شود. بدين خاطر QLQ كوشيده تا شاخص چند بعدي از رفتارهاي فردي را مشخص سازد. در بررسي حاضر 400 معلم شاغل در دبيرستان هاي شهر تهران (200 مرد و 200 زن) به صورت خوشه اي مرحله اي از مناطق شمال، جنوب، شرق و غرب انتخاب گرديدند. نتايج به دست آمده نشان داد كه QLQ از آلفاي كرونباخ مناسبي در كل و در نيمه اول و دوم برخوردار بوده و ضريب پاياني (reliability) و همبستگي دو نيمه آزمون نيز مناسب ارزيابي شده است. ضرايب همبستگي مربوط به بازآمايي 16 خرده مقياس QLQ در همه موارد مثبت و معنادار بوده است. از طرف ديگر براساس نظر مولفين پرسشنامه، هر ماده اي از خرده مقياس ها كه همبستگي اش با ديگر خرده مقياس ها از زير مجموعه خود بيش تر بوده حذف شده و در نهايت 163 ماده باقي مانده است. مقايسه نتايج زنان و مردان و نمونه هايي ايراني و غيرايراني در خرده مقياس هاي QLQ نشانگر تفاوت معنادار يافته ها در مورد برخي از خرده مقياس ها است، گرچه تفاوت نمونه هاي ايراني و غيرايراني در سيزده خرده مقياس مشهود است. هنجار گزيني مربوط به نمونه هاي ايراني براساس مواد اصلي پرسشنامه و مواد حذف شده در جدول هاي مربوطه ارايه شده است.
 
كليد واژه: پرسشنامه كيفيت زندگي (QLQ)، پايايي، هنجار گزيني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار آبان 1384; 12(13 (ويژه مقالات روان شناسي5)):61-70.
 
بررسي استرس كاركنان شركت پالايش نفت تبريز و رابطه آن با آسيب پذيري هاي رواني و جسماني براساس مدل همخواني فرد- محيط
 
گروسي فرشي ميرتقي,ماني آرش
 
 
 

استرس براساس ديدگاه هاي مختلف مورد بررسي قرار گرفته كه يكي از آن ها، مدل همخواني فرد- محيط است. هدف از اين پژوهش حاضر، بررسي نيكويي برازش مدل ناهمخواني فرد- محيط با استرس و بازتاب هاي آن به صورت عوارضي رواني است. آزمودني هاي پژوهش، شامل 985 نفر با ميانگين سني و سنوات خدمت به ترتيب 42.5 و 19 سال هستند كه در 8 گروه شغلي مشغول به كارند و به صورت سرشماري در پژوهش شركت كرده اند. به علاوه، مسوولان پالايشگاه نيز 111 پرسشنامه براي كاركنان در اين مورد تكميل كردند. ابزار پژوهش در دو بخش كلي پرسشنامه كاركنان كه بر بررسي همخواني فرد- محيط ذهني و پرسشنامه مسوولان كه به بررس همخواني فرد- محيط عيني مي پردازد، بوده است. علاوه بر اين، كليه آزمودني ها به پرسشنامه استرس شغلي، و چك ليست نشانه يابي 90 سوالي (SCL-90-R) نيز پاسخ گفتند. نتايج حاصل حاكي است كه بين فرد و محيط ناهمخواني و عدم تطابق در دو بعد توانايي هاي فردي- خواسته هاي محيطي، و امكانات محيطي- انتظارات فردي وجود دارد. به علاوه، اظهارات مسوولان در مورد ناهمخواني فردي- محيطي كاركنان با اظهارات خود كاركنان تفاوت بارز و معنادار دارد. همچنين نتايج حاصل از رگرسيون گام به گام نشان داد كه متغيرهاي توانايي هاي فردي، تقاضاي محيطي و امكانات محيطي در تغيير فشار رواني كاركنان تاثير منفي و معكوس داشته، ولي متغيرهاي ارزش ها و انتظارات فردي تاثير مثبت و مستقيم داشته است. نهايتا نتايج حاصل از رگرسيون گام به گام ديگر مشخص كرد كه از دو بعد توانايي هاي فردي- خواسته هاي محيطي، و امكانات محيطي- انتظارات فردي فقط متغير دوم (امكانات محيطي- انتظارات فردي) وارد مدل رگرسيون شده و در تغييرات متغير فشار رواني تاثيرات معنادار داشته است. بنابراين، نتايج پيشنهاد مي كنند كه مدل همخواني فرد- محيط مي تواند مدل مناسب در تبيين ميزان فشار رواني باشد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار آبان 1384; 12(13 (ويژه مقالات روان شناسي5)):71-78.
 
بررسي نگرش فقهي به هيپوتيزم باليني
 
چترچي نوشين,شعيري محمدرضا
 
 
 

هدف اساسي پژوهش حاضر بررسي نگرش فقهي به هيپنوتيزم باليني است. بدين خاطر براي روشن ساختن حكم فقهي هيپنوتيزم، در آغاز به تعيين چيستي هيپنوتيزم پرداخته شده است. سپس با رجوع به منابع ديني، مشخص شده كه نمي توان حكم هيپنوتيزم را از اين منابع مستقيما اخذ كرد. بدين خاطر براساس منابع فقهي و با روش استنباط احكام، به استخراج حكم هيپنوتيزم پرداخته شده كه در نهايت حكم اباحه و جواز در مورد به كارگيري، آموختن با آموزش آن به دست آمده است.

 
كليد واژه: فقه، هيپنوتيزم، روان شناسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار شهريور 1384; 12(12 (ويژه مقالات علوم تربيتي 4)):1-12.
 
اثر آموزش خود گرداني در يادگيري (راهبردهاي گزارش نويسي و تهيه نمودار) درس رياضي دانش آموزان دختر سال اول دبيرستان
 
حميدي سعيده*
 
 
 

هدف اصلي اين پژوهش، بهبود عملکرد رياضي دانش آموزان دختر سال اول دبيرستان از طريق آموزش راهبردهاي خودگرداني در يادگيري (گزارش نويسي و تهيه نمودار) و همچنين بهبود ميزان خودگرداني دانش آموزان است. به اين منظور از آزمون هوش ريون براي کنترل متغير هوش، از آزمون خودگرداني جهت سنجش ميزان خودگرداني و از آزمون معلم ساخته براي سنجش عملکرد رياضي استفاده شد. نمونه تحقيق 60 نفر از دانش آموزان دختر سال اول يک دبيرستان بودند. اين دانش آموزان از منطقه 10 آموزش و پرورش شهر تهران که در درس رياضي و خودگرداني ضعيف بودند انتخاب شدند. دانش آموزان به طور تصادفي به چهار گروه 15 نفري که يک گروه به عنوان گروه کنترل و سه گروه به عنوان گروه آزمايشي اول، دوم و سوم بودند تقسيم شدند. به گروه کنترل، هيچ آموزشي داده نشد. به گروه آزمايشي اول، راهبرد گزارش نويسي، به گروه آزمايشي دوم، راهبرد تهيه نمودار و به گروه آزمايشي سوم، ترکيبي از هر دو راهبرد آموزش داده شد. نتايج به دست آمده از اين پژوهش نشان داد دانش آموزاني که از روش ترکيبي هر دو راهبرد گزارش نويسي و تهيه نمودار استفاده کردند، به طور معناداري ميزان خودگرداني و عملکرد رياضي بالاتري نسبت به دانش آموزان گروه هاي گزارش نويسي تهيه نمودار و کنترل از خود نشان دادند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 : دانشور رفتار شهريور 1384; 12(12 (ويژه مقالات علوم تربيتي 4)):13-28.
 
بررسي ويژگي هاي و مهارت هاي مديريت زمان در مدراس راهنمايي شهر تهران و مقايسه آن با وضع مطلوب
 
جواهري زاده ناصر*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد بروجرد
 
 

در اين پژوهش، بررسي ويژگي ها و مهارت هاي مديريت زمان در مديران مقطع راهنمايي نظام آموزش و پرورش و مقايسه آن با وضع مطلوب مد نظر قرار گرفته است. بدين منظور، نمونه اي مرکب از 177 مدير مدرسه راهنمايي در مناطق مختلف شهر تهران با استفاده از سه ابزار بررسي اسناد و مدارک، مصاحبه، و پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفت و اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون «تي» وابسته و تجزيه و تحليل عاملي مورد تحليل قرار گرفت. نتايج به دست آمده حاکي است که ويژگي هاي مديريت زمان که در پژوهش هاي ديگران مورد تاييد قرار گرفته با اندک تغيير در مديريت مدارس راهنمايي نيز مورد تاييد است. همچنين بين وضع مطلوب و موجود مديريت زمان، تفاوت معناداري وجود دارد. در پايان مقاله نيز پيشنهادهايي به منظور بهبود مديريت زمان ارايه گرديده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار شهريور 1384; 12(12 (ويژه مقالات علوم تربيتي 4)):29-38.
 
بررسي رابطه بين انگيزش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان با ويژگي هاي شخصيتي آنان
 
عابدي احمد,عريضي ساماني سيدحميدرضا,سبحاني نژاد مهدي
 
 
 

پژوهش حاضر تحت عنوان؛ بررسي رابطه بين انگيزش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان با ويژگي هاي شخصيتي آنان به دنبال تعيين رابطه و سهم نسبي انواع متغيرهاي شخصيتي در تبيين انگيزش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان بوده است. به همين منظور 180 نفر نمونه با روش طبقه اي متناسب با حجم و تصادفي ساده از بين جامعه دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته اند. بخشي از نتايج به دست آمده حاکي از آن است که از بين عوامل شخصيتي مرتبط با انگيزش پيشرفت تحصيلي، سر سختي روان شناختي (28 درصد)، خود – اثر بخشي (21 درصد)، ارزش هاي درون زاد (18 درصد)، منبع کنترل دروني (16 درصد) و عزت نفس (16 درصد)، تبيين کننده انگيزش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان بوده اند.

 
كليد واژه: انگيزش پيشرفت تحصيلي، ويژگي هاي شخصيتي، دوره متوسطه، دانش آموزان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار شهريور 1384; 12(12 (ويژه مقالات علوم تربيتي 4)):49-62.
 
بررسي نيازهاي آموزشي مربيان مراکز آموزش فني و حرفه اي استان تهران
 
ميرزامحمدي محمدحسن*
 
* دانشگاه شاهد
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي، سنجش و اولويت بندي نيازهاي آموزشي مربيان مراکز آموزش فني و حرفه اي استان تهران به انجام رسيده است. مقوله هاي مورد بررسي در فرايند نيازسنجي آموزشي شامل دو بعد اساسي «دانش» و «مهارت» بود که در دو وضعيت موجود و مطلوب مورد بررسي قرار گرفته است. براي گردآوري داده هاي مربوط به نيازها از ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد که مربيان مراکز آموزش فني و حرفه اي در بعد دانش در وضعيت قابل قبولي قرار دارند، اما نيازهاي آموزشي آنان به ويژه در موضوعات رايانه، فناوري اطلاعات و زبان تخصصي را نبايد از نظر دور داشت. همچنين در بعد مهارت، نتايج نشان مي دهد که مطلوبيت اين بعد به اندازه دانش مربيان نيست؛ به اين معنا که مربيان از نظر مهارت هاي لازم براي انجام وظايف شغلي خود نيازمند آموزشند. اين موضوع به ويژه در زمينه هاي استفاده و به کارگيري رايانه و سيستم هاي آن به خوبي مشهود است. ترکيب نيازهاي به دست آمده و تدوين برنامه هاي آموزشي مربيان با توجه به اين نتايج مي تواند در برنامه ريزي آموزشي و درسي دوره هاي تربيت مربي مفيد باشد.

 
كليد واژه: نياز آموزشي، مربيان، فني و حرفه اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار شهريور 1384; 12(12 (ويژه مقالات علوم تربيتي 4)):39-48.
 
بررسي پيامدهاي قصد نشده «برنامه درسي پنهان» ناشي از جو اجتماعي مدارس دوره متوسطه شهر اصفهان و ارايه راهکارهايي براي کاهش پيامدهاي منفي آن
 
علي خاني محمدحسين,مهرمحمدي محمود
 
 
 

يکي از مهم ترين برنامه هايي که در نظام آموزشي انجام مي شود، «برنامه درسي پنهان» است. منابع تخصصي و يافته هاي تحقيقاتي حوزه برنامه درسي نشان مي دهد که «محيط اجتماعي مدرسه» مهم ترين عامل شکل گيري برنامه درسي پنهان است، اما در کشور ما تاکنون تلاشي در اين زمينه صورت نگرفته است. پژوهش حاضر با هدف «آشکارسازي تاثير پيامدهاي قصد نشده ناشي از محيط اجتماعي مدرسه بر نگرش هاي دانش آموزان مدارس دوره متوسطه شهر اصفهان و ارايه راهکارهايي براي کاهش پيامدهاي منفي آن» در دو مرحله اجرا شد. در مرحله اول 400 آزمودني به شيوه تصادفي از ميان جامعه دانش آموزان دبيرستان هاي دولتي و غيرانتفاعي شهر اصفهان انتخاب شدند و با به کارگيري «روش توصيفي» و استفاده از پرسشنامه، محقق ساخته، جو اجتماعي مدارس شناسايي و مدارس به دو گروه «باز و بسته» تقسيم گرديد. اعتبار پرسشنامه به روش آلفاي کرانباخ 0.88 بود و روايي محتواي آن به تاييد 8 نفر از متخصصان رسيد. از شاخص هاي آمار توصيفي، آماره آزمون «تي» مستقل و تحليل واريانس چند متغيره (مانوا) براي تحليل داده ها استفاده شد. در مرحله دوم براي تبيين پيامدهاي پنهان و پاسخ به سوال هاي تحقيق از «روش کيفي» مصاحبه نيمه سازمان يافته (با 45 دانش آموز از مدارس باز و بسته) و مشاهده استفاده شده تحليل داده ها و روايي و اعتبار ابزار در اين مرحله متناسب با روش هاي کيفي انجام شد. براي اعتبار بخشي و نتايج و راهکارها از نظر جمعي از متخصصان و صاحبنظران تعليم و تربيت در سطح کشور نيز استفاده گرديد.
نتايج پژوهش نشان داد که بين جو مدارس «باز و بسته» «دخترانه و پسرانه» تفاوت معنادار وجود دارد. همچنين تاثير پيامدهاي پنهان بر دانش آموزان مدارس «باز و بسته»، «دخترانه و پسرانه» به طور قابل ملاحظه متفاوت است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار شهريور 1384; 12(12 (ويژه مقالات علوم تربيتي 4)):63-73.
 
مقايسه ميزان و منابع فشار رواني و رابطه آن با ويژگي هاي جمعيت شناختي معلمان مدارس عادي و استثنايي
 
مشهدي حسن علي,عريضي ساماني سيدحميدرضا,ملك پور مختار
 
 
 

پژوهش حاضر بررسي و مقايسه ميزان فشار رواني، منابع فشار رواني و رابطه آن با ويژگي هاي جمعيت شناختي معلمان دبستان هاي عادي و استثنايي شهرستان اصفهان پرداخته است. جامعه آماري اين پژوهش، کليه معلمان دبستان هاي عادي و استثنايي است که تعداد 150 نفر از معلمان دبستان هاي عادي و استثنايي به طور تصادفي (از هر جامعه 75 نفر) انتخاب گرديدند.
جهت سنجش و مقايسه فشار رواني معلمان از پرسشنامه نشانه هاي فشار رواني کوپر (1983)، و براي تشخيص و شناسايي منابع عوامل فشارزاي آموزشگاهي و عوامل
مرتبط با مدرسه از پرسشنامه کرياکو و ساتکليف (1978) استفاده شد. همچنين براي شناسايي منابع و عوامل فشارزاي اجتماعي از فهرست عوامل و وقايع استرس آفرين تهيه شده توسط هلمز – راهه و پيکل استفاده گرديده و اعتبار و روايي هر قسمت محاسبه شده است.
براي تجزيه و تحليل داده ها از روش هاي آماري تحليل واريانس چندگانه، تحليل رگرسيون و آزمون
z فيشر استفاده گرديد. نتايج پژوهش نشان داد که فرض اول مبني بر اين که بين ميزان فشار رواني در معلمان دبستان هاي عادي و استثنايي تفاوت وجود دارد مورد تاييد قرار نگرفت. همچنين فرض دوم مبني بر اين که بين ميزان فشار رواني معلمان دبستان هاي عادي و استثنايي با توجه به ويژگي هاي جمعيت شناختي و شغلي تفاوت وجود دارد نيز مورد تاييد قرار نگرفت، ولي فرضيه سوم مبني بر اين که بين منابع فشارزاي شغلي و اجتماعي با ميزان فشار رواني در معلمان عادي و استثنايي رابطه وجود دارد تاييد گرديد (0.001=p)، فرضيه چهارم مبني بر اين که بين منابع فشارزاي شغلي (آموزشگاهي) و اجتماعي با ميزان فشار رواني در معلمان عادي و استثنايي تفاوت وجود دارد مورد تاييد قرار نگرفت.

 
كليد واژه: فشار رواني، فشارزاي اجتماعي، مدارس استثنايي، ويژگي هاي جمعيت شناختي معلمان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار تیر 1384; 12(11 (ویژه مقالات مدیریت 4)):1-18.
 
طراحي الگوي رهبري اثربخش دانشگاهي
 
ساعتچي محمود,عزيزپورشوبي علي اكبر
 
 
 

مطالعات نشان داده که موفقيت سازماني در گرو رهبري اثربخش است. اين امر در کليه سازمان ها از جمله مراکز دانشگاهي صادق است. از آن جا که دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي در هزاره سوم ميلادي با چالش هاي فزاينده مواجه هستند، حل و فصل اين گونه چالش ها مستلزم برخورداري از رهبري و مديريت کارامد و اثربخش خواهد بود. در اين مقاله براساس نظريه هاي موجود در زمينه هدايت و رهبري، الگوهاي مختلف رهبري اثربخش ورهبري اثربخش دانشگاهي مورد مطالعه وبررسي قرارگرفته و در نهايت، الگوي مفهومي رهبري اثربخش دانشگاهي کشورمان بر مبناي شاخص هاي هشتگانه که مورد پذيرش خبرگان رهبري دانشگاهي است، طراحي گرديده است.
بر اساس نظر خبرگان رهبري و نتايج آزمون هاي آماري، معيارهاي هشتگانه رهبري اثربخش به ترتيب اهميت در قالب هاي ايجاد جاذبه، تيم سازي، توانمندسازي گروهي، بهبود مستمر عملکرد، دارا بودن چشم انداز، خود ارزيابي، الهام بخشي و مربي گري اولويت بندي شده اند
.

 
كليد واژه: رهبري، رهبري كاريزما، رهبري مراوده اي، رهبري تحول آفرين، رهبري اثربخش، رهبري اثربخش دانشگاهي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : دانشور رفتار شهريور 1384; 12(12 (ويژه مقالات علوم تربيتي 4)):74-89.
 
فرايند تعليم و تربيت با اقتباس از مباني عرفان اسلامي
 
شمشيري بابك,نقيب زاده ميرعبدالحسين
 
 
 

پژوهش حاضر قصد دارد با اقتباس از مباني تربيتي عرفان اسلامي، چگونگي فرايند تعليم و تربيت را از منظر آن مکتب تبيين کند. در حقيقت، اين بررسي در صدد پاسخگويي به اين سوال است که فرايند تعليم و تربيت بر اساس مباني نظري عرفان اسلامي چگونه است؟ در اين پژوهش از روش تحليل فلسفي با رويکرد استنتاجي استفاده شده است. به منظور پاسخگويي به سوال فوق، ابتدا مباني معرف شناسي، هستي شناسي و انسان شناسي عرفان اسلامي تشريح، و سپس ويژگي ها و اهداف تعليم و تربيت عرفاني و همچنين چگونگي نگاه آن به برنامه درسي تبيين شدند. عمده ترين ويژگي هاي تعليم و تربيت عرفاني عبارتند از: 1) وحدت گرايي، 2) اصالت باطن، 3) تاکيد بر شناسايي هاي شهودي، 4) تلقي سفر (سير و سلوک) از مفهوم تربيت. بر اساس اين ويژگي ها، اهداف تعليم و تربيت از منظر عرفان اسلامي را مي توان در سه طبقه هدف غايي، هدف مياني و اهداف کوتاه مدت دسته بندي کرد. هدف غايي اين فلسفه تربيتي عبارت است از فنا في الله و به تعبير ديگر معرفت توحيد هدف مياني نيز مشتمل است بر خودشناسي که در اين مرحله روشن شدگي و يا تحقق ادراکات شهودي حاصل مي شود. آخرين طبقه، يعني اهدافي که به منزله شيوه و روش رسيدن به هدف مياني و غايي محسوب مي شوند. مشتمل است بر: 1) عشق پروري، 2) تربيت اخلاقي، 3) تربيت هنري (زيبايي شناسي).
نتايج استنباط شده در مطالعه حاضر حکايت از آن دارند که روش تربيتي رويکرد ياددهي – يادگيري مکتب عرفان اسلامي مبتني بر فعاليت و تجارب عملي و فردي
متربي است. اصولا تربيت به مثابه يک برنامه سفر است که از مراحل و منازل گوناگون و پشت سر هم تشکيل يافته است. در اين رويکرد، مربي نقش هدايت و راهنمايي متربي را در جريان فعاليت هاي عملي و تجارب فردي وي بر عهده دارد و در واقع، مربي، بيش تر نقش يک مشاور و راهنما را ايفا مي کند. مطابق با الگوي اقتباس شده، دانش آموز در فرايند ياددهي – يادگيري کاملا فعال است، چرا که بصيرت و روشن شدگي امري است باطني که اساسا از خلال تجارب فردي حاصل مي آيد. بنا به اين الگو، رابطه معلم – شاگرد بر دو رکن عمده استوار است. نخست، محبت و عشق دو جانبه بين مربي و متربي و دوم اطاعت متربي از مربي در فرايند تربيت. در واقع، اين دو رکن از ضرورت هاي سفر تربيتي و معرفتي متربي محسوب مي شود. در بخش پاياني اين مقاله ضمن نتيجه گيري، برخي پيشنهادهاي کاربردي ارايه شده اند.

 
كليد واژه: فرايند ياددهي – يادگيري، تعليم و تربيت، برنامه درسي، عرفان اسلامي، اهداف تربيتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار تیر 1384; 12(11 (ویژه مقالات مدیریت 4)):19-36.
 
ارايه يك روش براي شبيه سازي ارتباطات بين سازماني دستگاه هاي دولت
 
آذر عادل,زارعي بهروز,زارعي عظيم
 
 
 

درحال حاضر، وابستگي کارکرد و فعاليت سازمان ها به يکديگر، آن ها را خواسته يا ناخواسته ناگزير به برقراري ارتباطات بين سازماني کرده که تاثير قابل توجهي بر کارايي آن ها دارد. ازاين رو،ارتباطات بين سازماني، يکي از موضوعات و چالش هاي جالب توجه پژوهشگران محسوب مي شود که غالبا در سطح شرکت ها مورد بررسي قرار گرفته است. از سوي ديگر، ارتباطات بين سازماني با همان منطق اما به گونه اي ديگر در دستگاه هاي دولتي وجود دارد که منشا بسياري از مشکلات نيز به شمار مي رود. به دلايل متعدد، نتايج پژوهش هاي ياد شده در بخش دولت قابل پياده سازي نيست. لذا اين مقاله به ارائه يک متدولوژي جهت بررسي و تحليل ارتباطات بين سازماني در بخش دولت پرداخته، با توجه به ابعاد مختلف مترتب بر آن در تحليل از رويکرد شبيه سازي کامپيوتري استفاده شده است. بستر اجراي اين متدولوژي، شبکه الکترونيکي دولت است. به کمک اين شبکه، ارتباطات بين سازماني با نگرش فرايندي شناسايي، مستندسازي و تحليل مي گردد.

 
كليد واژه: ارتباطات بين سازماني، شبيه سازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار تیر 1384; 12(11 (ویژه مقالات مدیریت 4)):37-56.
 
طراحي و تبيين مدلي براي نهادينه كردن نوآوري در بخش دولتي ايران
 
حضوري محمدجواد,خدادادحسيني سيدحميد
 
 
 

سازمان هاي دولتي به دليل ساختار سلسله مراتبي زياد، قوانين و مقررات فراوان و دست و پاگير، وجود بودجه مصوب وعدم وجود سرمايه مخاطره آميز و پاداش هاي موثر بعضا زمينه مساعدي براي ظهور افکار خلاق و طرح هاي نوآور ندارند.
اين تحقيق در نظر دارد تا از طريق شناخت عوامل درون و بيرون سازماني موثر بر نوآوري مدلي را براي نهادينه کردن آن (اشاعه، فراگير و استمرار بخشيدن بدان) تدوين کند. بدين لحاظ اين پژوهش ضمن شناخت عوامل موثر بر نوآوري، ترتيب اهميت آنان را نيز مشخص و با توجه به نوع خاص نظام حکومتي کشورمان، مدلي را ارايه مي کند
.

 
كليد واژه: دولت اسمي، دولت هدايتگر، سرمايه مخاطره آميز، درآمد اختصاصي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار تیر 1384; 12(11 (ویژه مقالات مدیریت 4)):57-70.
 
تئوري پردازي با استفاده از رويكرد استقرايي: استراتژي مفهوم سازي تئوري بنيادي
 
دانايي فرد حسن*
 
* دانشگاه تربیت مدرس
 
 

يکي از استراتژي هاي محوري در پژوهش هاي کيفي، استراتژي، تئوري مفهوم سازي بنيادي است. در اين استراتژي به جاي تمرکز بر رويکرد قياسي، رويکرد استقرايي مبناي تئوري سازي قرار مي گيرد. در اين مقاله، ضمن تشريح مباني تئوريک اين استراتژي، با ارايه نمونه اي از پژوهش صورت گرفته در زمينه پديده هاي سازماني، نحوه اجراي اين استراتژي را تشريح مي کنيم.

 
كليد واژه: رويكرد استقرايي، تئوري مفهوم سازي بنيادي، كدگذاري، پژوهش كيفي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:10 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها