0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : دانشور رفتار ارديبهشت 1385; 13(16):57-70.
 
ساخت عاملي و ويژگي هاي روان سنجي «مقياس بازخورد نسبت به بيماري» (IAS) در نمونه هاي ايراني
 
عطري فرد مهديه,شعيري محمدرضا,اصغري مقدم محمدعلي
 
 
 

هدف اساسي پژوهش حاضر، وارسي ساخت عاملي و جنبه هاي روان سنجي «مقياس بازخورد نسبت به بيماري»IAS)) است. بدين خاطر پس از انجام مراحل مقدماتي و رفع مشكلات احتمالي، وارسي اين مقياس در سه مطالعه انجام پذيرفت: در مطالعه اول، با اجراي مقياس بر روي 929 دانشجوي دانشگاه شاهد كه به شيوه نمونه برداري خوشه اي انتخاب شده بودند، ساخت عاملي اين ابزار با استفاده از تحليل عاملي موازي، بررسي گرديد. در اين مطالعه، IAS در قالب 5 عامل مفهوم سازي شد: «ترس از بيماري و ناخوشايندي»، «فراواني درمان»، «باورهاي خود بيمارپندارانه و آثار نشانه»، «رفتار سلامتي» و «هراس از مرگ». در مطالعه دوم، پايايي ابزار با استفاده از محاسبه آلفاي كرونباخ و ضريب پايايي به روش بازآزمايي (با فاصله 15 روز) و ميانگين همبستگي بين آيتم ها، بررسي شد؛ نتايج حاكي از مناسب بودن پايايي ابزار مذكور در نمونه مورد مطالعه است. در مطالعه سوم نيز به وارسي اعتبار تشخصيص و سازه IAS پرداخته شد. نتايج تحليل هاي اعتبار تشخيصي نشان داد كه 4 عامل «ترس از بيماري و ناخوشايندي»، «فراواني درمان»، «باورهاي خودبيمارپندارانه و آثار نشانه» و «رفتار سلامتي» توانست به طور معناداري، بيماران داراي مشكلات روان شناختي را از آزمودني هاي سالم متمايز كند. اين نتيجه بيانگر اعتبار تشخيصي مناسب اين 4 عامل است. در بررسي اعتبار سازه مقياس مذكور نيز، همبستگي گشتاوري پيرسون بين نمرات مقياس IAS با سه مقياس ديگر يعني مقياس خودبيمارپنداري MMPI-2، خرده مقياس شكايات جسماني SCL-90-R و خرده مقياس نشانه هاي بدني GHQ محاسبه شد. نتايج اين تحليل ها نيز حاكي از اعتبار سازه مناسب عامل هاي IAS، به استثناي عامل هراس از مرگ است. در مجموع نتايج مطالعه كنوني شواهدي براي صحت ساخت عاملي و پايايي قابل قبول عامل هاي IAS ارايه مي دهد. ضمن اين كه اعتبار عوامل اين مقياس به استثناي عامل هراس از مرگ نيز در مطالعه تاييد شد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار اسفند 1384; 12(15 (ويژه مقالات علوم تربيتي 5)):1-20.
 
ميزان توجه به نگرش فرهنگ كار در كتاب هاي درسي دوره راهنمايي كشور
 
سبحاني نژاد مهدي,همايي رضا
 
 
 

در اين پژوهش با هدف تحليل ميزان توجه كتاب هاي درسي دوره راهنمايي كشور به انواع مولفه هاي فرهنگ كار و ابعاد سه گانه نگرش مذكور (شناختي، عاطفي و رفتاري) شش سوال اصلي پژوهش مورد بررسي واقع شده است. پژوهش حاضر توصيفي و از نوع تحليل محتوا و جامعه پژوهش نيز كليه كتاب هاي درسي دوره راهنمايي تحصيلي چاپ سال 81-82 بوده است. از جامعه مذكور پانزده كتاب آموزش حرفه و فن، تعليمات اجتماعي، فرهنگ اسلامي (تعليمات ديني)، ادبيات فارسي و علوم تجربي پايه هاي اول، دوم و سوم (جمعا 15 كتاب) با روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شده است. ابزار اندازه گيري، چك ليست تحليل محتواي محقق ساخته بوده و يافته هاي پژوهش نيز با بهره گيري از شاخص آماري توصيفي و استنباطي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. عمده ترين يافته هاي پژوهش از اين قرار است:
1-در مجموعه كتاب هاي دوره راهنمايي به ترتيب در كتاب حرفه و فن از 171 مرتبه توجه به مولفه هاي فرهنگ كار، تنها در 31 درصد موارد به همه ابعاد نگرش فرهنگ كار توجه شده است. فرايند مذكور در كتاب هاي تعليمات اجتماعي از 316 مرتبه توجه تنها در 41 درصد و در كتاب هاي علوم تجربي از 45 مرتبه توجه فقط در 78 درصد موارد بوده است. در كتاب هاي فرهنگ اسلامي و تعليمات ديني و همچنين فارسي به ترتيب 30 و 32 مرتبه به بعد شناختي مولفه هاي فرهنگ كار توجه شده و به ساير ابعاد نگرش مذكور (عاطفي و رفتاري) توجه نشده است.
2-فرايند مذكور بر اساس سه پايه تحصيلي بيانگر آن است كه در كتاب هاي پايه اول دوره راهنمايي از 206 مرتبه توجه به مولفه هاي فرهنگ كار، تنها در 30 درصد موارد، در كتاب هاي پايه دوم از 245 مرتبه توجه در 68.5 درصد موارد و در كتاب هاي پايه سوم از 146 مرتبه توجه تنها در 39 درصد موارد به طور كامل به همه ابعاد نگرش فرهنگ كار توجه شده است.
3-در مجموع كتاب هاي دوره راهنمايي، 597 مرتبه به بعد شناختي نگرش فرهنگ كار، 389 مرتبه (65.1 درصد) به بعد عاطفي و 217 مرتبه (36.3 درصد) به بعد رفتاري نگرش مذكور توجه شده كه در اين راستا 226 مرتبه از توجهات شناختي (37.8 درصد) اشاره مستقيم و 367 مرتبه (60.9 درصد) اشاره غيرمستقيم بوده است. مولفه هاي رعايت بهداشت و ايمني حرفه اي (132 مرتبه) و همدلي و همكاري گروهي (112 مرتبه) داراي بيش ترين توجه و مولفه هاي مشاركت در انجام فعاليت ها، صداقت در انجام كارها و ارايه انتقادات سازنده با يك مرتبه داراي كم ترين توجه بوده اند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار اسفند 1384; 12(15 (ويژه مقالات علوم تربيتي 5)):21-32.
 
بررسي تاثير دانشگاه بر مهارت هاي ارتباطي بر اساس مقايسه دانش آموزان و دانشجويان
 
حسين چاري مسعود,فداكار محمدمهدي
 
 
 

هدف از اين پژوهش بررسي و مقايسه مهارت هاي ارتباطي در دانش آموزان دبيرستاني و دانشجويان دانشگاه بود. بدين منظور، آزمون مهارت هاي ارتباطي كوئين دام (2004) به 733 نفر، شامل 481 دانش آموز (198 پسر، 283 دختر) و 252 دانشجوي سال آخر دانشگاه هاي شهيد باهنر و علوم پزشكي كرمان (93 پسر و 159 دختر) ارائه شد. نتايج حكايت از كارآيي آزمون مذكور در سنجش مهارت هاي ارتباطي داشتند. دانشجويان از لحاظ سطح كلي مهارت هاي ارتباطي در مقايسه با دانش آموزان نمرات بالاتري كسب كردند، ليكن تفاوت هاي دو گروه در خرده مهارت هاي ارتباطي-بجز در يك مورد - معنادار نبود. همچنين، دختران در مقايسه با پسران از لحاظ سطح كلي مهارت هاي ارتباطي نمرات بالاتري كسب كردند و بجز در دو خرده آزمون مربوط به مهارت در تنظيم عواطف و قاطعيت در ارتباط، در ساير خرده آزمون ها هم نمرات آن ها به طور معناداري بيش از پسران بود. يافته هاي اين پژوهش در پرتو روند پژوهشي مربوطه به بحث گذاشته شده اند و پيشنهادهايي براي انجام پژوهش بيش تر ارائه شده است.

 
كليد واژه: رشد اجتماعي، مهارت هاي ارتباطي، تحصيل در دانشگاه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار اسفند 1384; 12(15 (ويژه مقالات علوم تربيتي 5)):33-44.
 
مقايسه رشد اجتماعي دانش آموزان شاهد و غير شاهد شهر تهران
 
رهنما اكبر,عليين حميد
 
 
 

هدف اساسي پژوهش حاضر بررسي و مقايسه رشد اجتماعي دانش آموزان شاهد و غير شاهد مقطع راهنمايي تحصيلي در شهر تهران بوده است. جامعه آماري دانش آموزان دوره راهنمايي مناطق 20 گانه شهر تهران در سال تحصيلي 1383-84 بوده اند، كه به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي 104 نفر پسر و 96 نفر دختر به عنوان نمونه از ميان آنان برگزيده شده اند. روش تحقيق توصيفي- پيمايشي بوده و به منظور آزمون فرضيه هاي تحقيق، پرسشنامه 27 سوالي آزمون رشد اجتماعي اليس وايتزمن بر روي آزمودني ها به اجرا در آمده است و نتايج حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصيفي و روش هاي آمار استنباطي تحليل واريانس يك راهه، آزمون «t» مستقل و تعقيبي توكي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است.
يافته هاي حاصل از پژوهش نشان مي دهد كه:
?. بين رشد اجتماعي دانش آموزان شاهد دوره راهنمايي با دانش آموزان غير شاهد دوره راهنمايي شهر تهران تفاوت معناداري وجود ندارد.
?. بين رشد اجتماعي دانش آموزان شاهد و غير شاهد دوره راهنمايي شهر تهران كه مادران شاغل دارند با دانش آموزان شاهد و غير شاهد دوره راهنمايي شهر تهران كه مادران خانه دار دارند تفاوت معنادار وجود دارد. و اين نتيجه تاييد گرديد كه دانش آموزان شاهد و غير شاهد دوره راهنمايي كه مادران شاغل دارند از رشد اجتماعي بيش تري نسبت به دانش آموزان دوره راهنمايي كه مادران غير شاغل دارند، برخوردارند.
?. رشد اجتماعي دانش آموزان شاهد و غير شاهد دوره راهنمايي شهر تهران رابطه مستقيم با سطح تحصيلات مادر داشته است. و تاييد گرديد كه دانش آموزان شاهد و غير شاهد دوره راهنمايي كه مادرانشان داراي سطح تحصيلات بالاتري هستند، از رشد اجتماعي بيش تري برخوردارند.

 
كليد واژه: رشد اجتماعي، مهارت هاي اجتماعي، دانش آموز، شاهد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار اسفند 1384; 12(15 (ويژه مقالات علوم تربيتي 5)):45-62.
 
زنان و چالش هاي پذيرش مديريت در آموزش و پرورش
 
نيك پي ايرج*
 
* دانشگاه لرستان
 
 

توسعه پايدار، مشاركت همه جانبه نيروي انساني را مي طلبد. به زعم بسياري از صاحبنظران علم مديريت، مشاركت منابع انساني نقش بسزايي در اثربخشي و كارايي سازمان دارد. هدف اين پژوهش، شناسايي آن دسته از عوامل (عوامل سازماني و مديريتي، اجتماعي، فرهنگي، انگيزشي و بيولوژيكي) است كه پذيرش مسووليت هاي مديريتي و ستادي زنان شاغل در سازمان آموزش و پرورش استان لرستان را با مشكل و مخاطره مواجهه كرده است. براي اين كار از ميان 13169 نفر از زنان شاغل در جامعه مورد مطالعه، تعداد 375 نفر به روش نمونه گيري تصادفي-طبقه اي انتخاب گرديد. با انجام روش تحقيق پيمايشي و استفاده از پرسشنامه اي مركب از 30 سوال باز و بسته پاسخ، داده هاي مورد نياز جمع آوري گرديد. نتايج تحليل نشان داد عامل سازماني و مديريتي، عمده ترين مشكل در پذيرش مسووليت هاي مديريتي و ستادي است كه اين موضوع در بين افراد با سطوح تحصيلي بالا، بيش تر خود را نشان مي دهد. عوامل اجتماعي، فرهنگي و انگيزشي به ترتيب در مرتبه هاي بعدي اولويت قرار داشته و زنان مجرد تمايل كم تري به پذيرش مسووليت هاي مديريتي و ستادي نشان داده اند. كم ترين مشكل مربوط به عامل جسماني است كه تنها در ميان افراد با سنوات كاري بالا مطرح است. از نظر ساير متغيرهاي سن، محل كار (از نظر جغرافيايي و مقطع تحصيلي) و مسووليت يا عدم مسووليت در مديريت مدرسه نيز تفاوت معناداري مشاهده نگرديد.

 
كليد واژه: چالش، آموزش و پرورش، زنان، مديريت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار اسفند 1384; 12(15 (ويژه مقالات علوم تربيتي 5)):63-75.
 
بررسي ميزان آشنايي معلمان دوره ابتدايي شهر اصفهان با نظريه هاي يادگيري و نحوه به كارگيري آن ها در فرايند تدريس
 
عابدي احمد,عريضي ساماني سيدحميدرضا,سبحاني نژاد مهدي
 
 
 

از جمله وظايف علم روان شناسي در حوزه پرورشي، بررسي، تحليل و معرفي آن دسته از نظريه ها و قوانين يادگيري است كه معلمان را در فرايند تدريس مدد خواهد رساند. پژوهش حاضر به بررسي ميزان آشنايي معلمان دوره ابتدايي شهر اصفهان با نظريه هاي يادگيري و نحوه به كارگيري آن ها در فرايند تدريس پرداخته است. به همين منظور 170 نفر نمونه با روش نمونه گيري تصادفي ساده از بين جامعه معلمان دوره ابتدايي آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفته اند. بخشي از نتايج به دست آمده حاكي است كه ميزان معلومات و آگاهي معلمان دوره ابتدايي شهر اصفهان (گروه نمونه) از نظريه هاي يادگيري در سطح پايين تر از متوسط بوده است. به عبارت ديگر، ميانگين نمره هاي معلمان از آزمون سنجش نظريه هاي يادگيري كم تر از 10 بوده، بيش ترين ميانگين نمره ها مربوط به حوزه نظريه رفتارگرايي با 8.78 و كم ترين ميانگين ها نيز مربوط به حوزه نظريه فراشناخت با 6.38 بوده است.

 
كليد واژه: نظريه هاي يادگيري، تدريس، معلم، دوره ابتدايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار اسفند 1384; 12(15 (ويژه مقالات علوم تربيتي 5)):76-88.
 
بررسي نظريه هاي كار و تربيت با تاكيد بر مباني معرفت شناسي و تاثير آن بر آموزش حرفه اي
 
مرجاني بهناز*
 
* سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي
 
 

چگونگي ارتباط كار يا حرفه با آموزش و پرورش، منجر به ارائه ديدگاه هايي در تاريخ تعليم و تربيت غرب و نيز جهت گيري هايي در نظام هاي آموزشي شده است؛ از جمله نظريه تربيت آزاد (ليبرال) كه ارزش كار را در كسب فراغت براي فعاليت هاي عقلاني مي داند و تعليم و تربيت را به عنوان خود زندگي و نه صرفا آماده سازي براي زندگي توصيف مي كند؛ نظريه ماركسيسم كه تمايل به ستايش و تمجيد كار به خاطر خودش دارد و آموزش حرفه اي را بخش اساسي تعليم و تربيت تلقي مي كند و بالاخره عمل گرايي كه كار را عامل رشد و تربيت عقلاني و اجتماعي مي داند. اين نوشتار كه برگرفته از مطالعه اي اسنادي (كتابخانه اي) در زمينه كار و تربيت است، مباني معرفت شناسي نظريه هاي مذكور و نقش آن ها در جهت گيري تربيت حرفه اي را مورد مطالعه قرار مي دهد.

 
كليد واژه: كار، تربيت، معرفت شناسي، تربيت آزاد، ماركسيسم، عمل گرايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار دي 1384; 12(14(ويژه مقالات مديريت 5)):1-20.
 
طراحي و تبيين الگوي ارتباطات سازماني در فرايند كارآفريني سازماني (با تاكيد بر شركت هاي پخش سراسري ايران)
 
فرهنگي علي اكبر,صفرزاده حسين
 
 
 

فرايند كارآفريني سازماني در برگيرنده سه مرحله اصلي توليد ايده،اجراي ايده و بهره برداري و برداشت از ايده است. از طرفي با توجه به اين كه كارآفريني سازماني، فرايندي درون سازماني بوده، متاثر از عوامل دروني سازمان نظير حمايت و پشتيباني مديريت، مكانيزم هاي پاداش و تقويت، فرهنگ سازماني، ارتباطات سازماني و ساختار سازماني است، به نظر مي رسد بررسي نقش و اثر اين عوامل در فرايند آن مي تواند موجب بهبود، تسهيل و تسريع پيامدهاي مرتبط با اهداف كارآفريني در سازمان گردد.
بنابراين، ارايه الگويي براي تبيين نقش مولفه هاي ارتباطات سازماني، شامل سبك ارتباطات، كانال ارتباطات، مسير ارتباطات و محتواي ارتباطات، در فرايند كارآفريني سازماني در شركت هاي پخش سراسري (جامعه آماري تحقيق كه مشتمل بر 836 نفر بوده و از اين تعداد 191 نفر نمونه گيري تصادفي طبقه بندي شده اند) هدف اصلي مقاله حاضر بوده است. مدل مفهومي نيز با استفاده از روش تحقيق توصيفي- همبستگي و به كارگيري ابزارهاي مختلفي همچون پرسشنامه و مصاحبه و در قالب آزمون هاي آماري كاي دو، تحليل عاملي، كولموگروف-اسميرنوف، تحليل معادلات ساختاري و كرويت با رتلت مورد تاييد قرار گرفت.
مدل ارايه شده، مدلي است كه به ارتباطات سازماني در فرايند كارآفريني سازماني توجه كرده و بر همين اساس نيز در راستاي نتايج به دست آ‌مده بر مبناي مدل مفهومي، برخي از سازه ها تاييد شده اند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار دي 1384; 12(14(ويژه مقالات مديريت 5)):21-34.
 
عوامل محيطي موثر بر توسعه حسابداري در ايران
 
اعتمادي حسين,توكلي محمدي محمد
 
 
 

مطالعه حاضر با استفاده از مجموعه اطلاعات سال 1352 تا 1382 به بررسي تجربي جهت و ابعاد تاثيرات عوامل محيطي بر توسعه حسابداري در ايران و همچنين به آزمون روابط بين حسابداري و محيط تجاري آن در طول دوره مورد مطالعه پرداخته است. بررسي توسعه حسابداري به تجزيه و تحليل و بررسي عوامل محيطي آن از ابعاد گوناگون وابسته است. چهار عامل محيطي براي توضيح تفاوت هاي مشاهده شده در توسعه حسابداري در طول زمان مورد استفاده قرار گرفت. اين عوامل شامل توسعه اقتصادي، توسعه سياسي، توسعه بازار سرمايه و ميزان سرمايه گذاري بخش خصوصي است. يافته هاي به دست آمده از رگرسيون سري هاي زماني و آزمون هاي آماري مشخص مي كند كه يك رابطه قوي بين عوامل محيطي و توسعه حسابداري در ايران وجود داشته و اين رابطه ها در دوره مورد مطالعه متنوع و متفاوت بوده است.
يافته هاي تجربي نشان مي دهد كه توسعه اقتصادي به صورت مثبت در ارتباط با توسعه حسابداري در ايران است. همچنين يافته هاي آزمون هاي « و Z و آزمون من ويتني نشان مي دهد كه اثر عوامل محيطي بر توسعه حسابداري در طول دوره مورد مطالعه متفاوت بوده كه نشان دهنده مراحل مختلف اصلاحات اقتصادي و سياسي در ايران است. اين مطالعه، اطلاعات بيش تري را در خصوص عوامل محيطي موثر بر توسعه حسابداري در كشورهاي در حال توسعه در اختيار سرمايه گذاران و محققان بين المللي قرار مي دهد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار دي 1384; 12(14(ويژه مقالات مديريت 5)):47-66.
 
طراحي سيستم ارزشيابي كاركنان در سيستم بانكي: با استفاده از رويكرد تحليل سلسله مراتبي
 
رجب زاده قطري علي,خدادادحسيني سيدحميد,پرويزيان كورش
 
 
 

مديريت عملكرد به عنوان موضوعي مهم و نوين در مطالعات استراتژيك منابع انساني مد نظر قرار گرفته است. ارزشيابي عملكرد كاركنان نيز به عنوان يك بخش مهم مديريت عملكرد مورد توجه است.
در اين مقاله، طراحي سيستم ارزشيابي عملكرد كاركنان در سيستم بانكي براي سطوح مختلف شغلي با رويكرد ارزشيابي 360° و مبتني بر تحليل هاي سلسله مراتبي انجام شده است.
مراحل مختلف طراحي سيستم جديد به شرح زير انجام شده است:
1. مطالعه و بررسي تحليلي ادبيات نظري و تطبيقي،
2. شناسايي متغيرهاي اصلي سيستم هاي ارزشيابي كاركنان،
3. طراحي چك ليست و پرسشنامه كسب نظر خبرگان،
4. طراحي پرسشنامه AHP براي اختصاص اوزان،
5. تحليل الگوريتم AHP و اختصاص اوزان.
نتايج تحليلي به دست آمده موارد 1) طراحي نظام جامع براي كاركنان صف و ستاد، 2) ارزشيابي كاركنان با رويكرد 360° (همكاران، بالا دست و كميته ارزشيابي)، 3) اختصاص مجموع اوزان 100 براي مولفه هاي تدوين شده نظام ارزشيابي، را شامل شده است. در اين طراحي، در رويكرد 360° ارزشيابي از طريق همكاران (2 نفر)، مدير بالا دست، خود فرد و كميته ارزشيابي كاركنان مد نظر قرار گرفته است و معيارهاي مختلفي كه اوزان آن ها از طريق تحليل سلسله مراتبي به دست آمده در اين ارزشيابي مد نظر قرار مي گيرند. نتايج طراحي حاكي است در اين نوع ارزشيابي، قضاوت فرد مدير (سرپرست) بالا دست كم رنگ شده و يا درصد معيني از نظر مدير بالا دست با توجه به وزن اختصاص داده شده ذكر مي شود.

 
كليد واژه: ارزشيابي كاركنان، بانك، تحليل سلسه مراتبي، مديريت عملكرد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار دي 1384; 12(14(ويژه مقالات مديريت 5)):35-46.
 
طراحي و تبيين مدلي جهت زمينه سازي براي خلاقيت در موسسات پژوهشي كشور (حوزه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري)
 
سعادت اسفنديار,صادقي منصور
 
 
 

اين تحقيق با هدف طراحي و تبيين مدلي به منظور زمينه سازي براي خلاقيت در موسسات پژوهشي انجام پذيرفت. براي نيل به اين هدف، موضوع تحقيق در قالب ادبيات خلاقيت در موسسات پژوهشي به پژوهش سپرده شد كه نتيجه آن، دستيابي به مدل مفهومي تحقيق بود. اين مدل در بردارنده چهار عامل يا متغير پنهان، شامل خلاقيت، عوامل فردي، عوامل گروهي و عوامل سازماني است. هر كدام از اين عوامل داراي شاخص هاي مشخصند. خلاقيت داراي سه شاخص مساله يابي، ايده يابي و اجراي ايده ها است. عوامل فردي متشكل از دو شاخص توانمندي و شخصيت است و عوامل گروهي، سه شاخص تنوع گروه، انسجام گروه و سيستم ارتباطات را شامل مي شود. عوامل سازماني متشكل از چهار شاخص سبك رهبري، سيستم پاداش، جو سازماني و ساختار سازماني است.
بر اساس مدل مفهومي، پرسشنامه سنجش شاخص ها تهيه و تنظيم شد. پرسشنامه مذكور بين افراد نمونه در موسسات پژوهشي توزيع و پس از تكميل، جمع آوري گرديد. بعد از كنترل و بررسي مندرجات پرسشنامه هاي جمع آوري شده، تعداد 315 پرسشنامه به دست آمد. داده هاي حاصل از پرسشنامه هاي مذكور با استفاده از نرم افزار Lisrel 8.5 حول فرضيه هاي تحقيق در قالب يك مدل واحد آزمون شدند كه نتايج نشان داد تمام شاخص هاي مربوط به هر كدام از عوامل چهارگانه به نحو معناداري عامل مربوط را سنجنيده، عوامل فردي به طور مستقيم و عوامل گروهي و سازماني به طور غير مستقيم در شكل گيري خلاقيت پژوهشگران موسسات پژوهشي موثرند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار دي 1384; 12(14(ويژه مقالات مديريت 5)):67-80.
 
تجزيه و تحليل آثار عوامل درون سازماني بر جذب سپرده بانكي (مطالعه موردي: بانك ملت تهران)
 
ابونوري اسماعيل,سپانلو هادي
 
 
 

هدف از اين تحقيق، برآورد آثار عوامل درون سازماني، مانند ميزان تسهيلات بانكي، تعداد كاركنان، تعداد باجه، ضريب تغييرات حقوق، موقعيت مكاني و تجهيزات شعبه، بر جذب سپرده در بانك ملت بوده است. براي اين منظور از اطلاعات تلفيقي حاصل از نمونه 51 تايي از شعبه ها در سطح شهر تهران در سال هاي 78، 79و 80 استفاده شده است. براي كنترل و كاهش واريانس ناشي از عوامل ديگر، از ميانگين متغيرها در خلال سه سال استفاده گرديده است. نتايج حاصل از اين تحقيق تجربي، حاكي است كه تعداد كاركنان بانك به حد اشباع رسيده، در حالي كه تعداد باجه كم تر از حد مطلوب است، ميزان اعطاي تسهيلات، مكان شعبه و تجهيزات شعبه بر جذب سپرده اثر مثبت دارد. علاوه بر اين، نتايج نشان مي دهد نابرابري در ميزان پرداخت ها به كاركنان، با فرض استقرار شايسته سالاري، در اثر افزايش انگيزه، موجب افزايش در جذب سپرده مي گردد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار دي 1384; 12(14(ويژه مقالات مديريت 5)):81-99.
 
خصوصيات كيفي مطلوب روش هاي اندازه گيري از ديد استفاده كنندگان در ايران
 
آقايي محمدعلي,موسوي شيري سيدمحمود
 
 
 

ارزش هر اطلاعات، از جمله اطلاعات صورت هاي مالي، همانند ساير كالاها و خدمات به كيفيت آن بستگي دارد كه توسط استفاده كنندگان تعيين مي گردد. به دليل نقش با اهميت روش هاي اندازه گيري حسابداري در تهيه صورت هاي مالي، كيفيت اين روش ها مي تواند نقش موثري بر تعيين كيفيت ارقام صورت هاي مالي داشته باشد. لذا به منظور افزايش كيفيت و در نتيجه، ارزش صورت هاي مالي، استفاده از روش هاي اندازه گيري با كيفيت مطلوب ضروري است. در تحقيق حاضر به منظور شناسايي خصوصيات كيفي مطلوب در روش هاي اندازه گيري، ابتدا با توجه به تعريف خصوصيات كيفي در متون حسابداري، خصوصيات كيفي موجود در هر يك از روش ها را فهرست كرده، پس از آن، طي پرسشنامه اي از استفاده كنندگان صورت هاي مالي كه طبق چارچوب مفهومي حسابداري ايران قابل شناسايي هستند (شامل سرمايه گذاران، اعتبار دهندگان، تحليل گران مالي و موديان مالياتي) خواسته شد تا در اندازه گيري هر يك از اقلام ترازنامه، خصوصيات كيفي مطلوب را اولويت بندي كنند.
نتايج نشان مي دهد كه استفاده كنندگان از صورت هاي مالي در اندازه گيري اقلام مختلف ترازنامه، كيفيت هاي متفاوتي را مطلوب مي دانند، به طوري كه براي اندازه گيري كليه ارقام ترازنامه يك روش خاص مناسب نيست، بلكه استفاده از روش هاي مختلف در اندازه گيري با توجه به نوع حساب، مناسب تر است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار آبان 1384; 12(13 (ويژه مقالات روان شناسي5)):1-22.
 
نقش باورهاي مرتبط با درد در سازگاري با بيماري سرطان
 
اصغري مقدم محمدعلي,كريم زاده نرگس,عمارلو پروانه
 
 
 

مقاله حاضر رابطه بين باورهاي مربوط به درد و سردرد سرطان و تاثير اين باورها را بر سطح سازگاري بيماران مبتلا به سرطان مورد مطالعه قرار داده است. در اين مطالعه 232 بيمار با ميانگين سني 34.6 سال (SD=15.26) شركت داشتند. تمام بيماران پرسشنامه اطلاعات عمومي و پرسشنامه ادراك ها و باورهاي مربوط به درد را تكميل كردند. 132 نفر از اين بيماران پرسشنامه زمينه يابي سلامت (فرم كوتاه 36 سوالي) را تكميل كردند. نتايج تحليل ساختار عاملي پرسشنامه ادراك ها و باورهاي درد به استخراج 4 عامل منجر گرديد. اين عوامل به شرح زير نام گذاري شد: باور به استمرار درد در آينده، باور به ثبات درد در زمان حال، باور به اسرار آميز بودن درد و سرزنش كردن خود به خاطر درد. ضرايب همساني دروني (آلفاي کرونباخ) عبارات تشکيل دهنده 4 عامل مذکور بين 0.70تا 0.77 متغير بود. اين ضرايب حاکي از همساني دروني قابل قبول عوامل پرسشنامه مورد مطالعه است. نتايج تحليل همبستگي نشان داد كه باورهاي مربوط به درد با شدت درد و ميزان اختلال در عملكرد روزانه رابطه دارد. همچنين همبستگي معناداري بين باور به استمرار درد آينده، باور به ثبات درد در زمان حال و باور به اسرار آميز بودن درد و بسياري از شاخص هاي سلامت وجود داشت. نتايج تحليل رگرسيون چند متغيري نشان داد كه پس از كنترل عامل عميق تر به ثبات درد در زمان حال، پيش بيني كننده درد شديدتر و اختلال بيش تر در عملكرد روزانه است. علاوه بر اين، نتايج تحليل رگرسيون چند متغيري حاكي از آن است كه پس از كنترل شدت درد، باور عميق تر به ثبات درد در زمان حال پيش بيني كننده درد بدني بيش تر و سلامت عمومي و سرزندگي ضعيف تري است؛ همين تحليل ها نشان داد كه باور عميق تر به استمرار درد در آينده پيش بيني كننده سلامت عمومي ضعيف تر و نيز باور عميق تر به اسرار آميز بودن درد پيش بيني كننده سلامت عمومي و سلامت رواني ضعيف تري است. برخي از كاربردهاي باليني اين يافته ها در مقاله حاضر مورد بحث قرار گرفته است.

 
كليد واژه: باورهاي مربوط به درد، درد سرطاني، شدت درد، سازگاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار آبان 1384; 12(13 (ويژه مقالات روان شناسي5)):23-36.
 
بررسي خشونت خانوادگي در خانواده هاي تهراني
 
پورنقاش تهراني سيدسعيد*
 
* دانشگاه تهران
 
 

تحقيق كنوني به عواملي كه مي توانند موجبات خشونت خانوادگي را در خانواده هاي تهراني سبب شوند، مي پردازد و اين سوالات را كه آيا خشونت خانوادگي با عقايد و باورهاي نادرست فرهنگي و نيز شاهد خشونت بودن در دوران كودكي ارتباط دارد، مورد مطالعه قرار مي دهد. بدين منظور، پرسشنامه هاي پژوهشگر ساخته ميان 50 زوج توزيع گرديد که به شکل تصادفي، از ميان زوجيني كه به علت خشونت خانوادگي در خواست طلاق داشتند و به سه دادگاه و نيز پزشكي قانوني مراجعه كرده، ‌انتخاب شده بودند. نتايج اين تحقيق نشان داد كه مردان، عواملي مانند فقدان ارتباط كلامي و بهانه گيري همسرشان در خصوص فرزندان را عمدتا مورد اختلاف مي پنداشتند. در حالي كه زنان عواملي مانند كنترل بيش ازحد همسر، بهانه گيري همسر در خصوص غذا و فقدان همكاري همسر در رسيدگي به امور منزل را عوامل مورد اختلاف گزارش كردند. علاوه براين، نتايج حاكي از آن بود كه ارتباط معناداري ميان خشونت خانوادگي و عقايد و باورهاي نادرست فرهنگي و نيز شاهد خشونت بودن در دوران كودكي وجود دارد.

 
كليد واژه: خشونت خانوادگي، عقايد و باورهاي نادرست فرهنگي، شاهد خشونت بودن در سنين كودكي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:47 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها