پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
1 : دانشور رفتار اسفند 1384; 12(15 (ويژه مقالات علوم تربيتي 5)):1-20. |
|
ميزان توجه به نگرش فرهنگ كار در كتاب هاي درسي دوره راهنمايي كشور |
|
سبحاني نژاد مهدي,همايي رضا |
|
|
در اين پژوهش با هدف تحليل ميزان توجه كتاب هاي درسي دوره راهنمايي كشور به انواع مولفه هاي فرهنگ كار و ابعاد سه گانه نگرش مذكور (شناختي، عاطفي و رفتاري) شش سوال اصلي پژوهش مورد بررسي واقع شده است. پژوهش حاضر توصيفي و از نوع تحليل محتوا و جامعه پژوهش نيز كليه كتاب هاي درسي دوره راهنمايي تحصيلي چاپ سال 81-82 بوده است. از جامعه مذكور پانزده كتاب آموزش حرفه و فن، تعليمات اجتماعي، فرهنگ اسلامي (تعليمات ديني)، ادبيات فارسي و علوم تجربي پايه هاي اول، دوم و سوم (جمعا 15 كتاب) با روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شده است. ابزار اندازه گيري، چك ليست تحليل محتواي محقق ساخته بوده و يافته هاي پژوهش نيز با بهره گيري از شاخص آماري توصيفي و استنباطي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. عمده ترين يافته هاي پژوهش از اين قرار است:
1-در مجموعه كتاب هاي دوره راهنمايي به ترتيب در كتاب حرفه و فن از 171 مرتبه توجه به مولفه هاي فرهنگ كار، تنها در 31 درصد موارد به همه ابعاد نگرش فرهنگ كار توجه شده است. فرايند مذكور در كتاب هاي تعليمات اجتماعي از 316 مرتبه توجه تنها در 41 درصد و در كتاب هاي علوم تجربي از 45 مرتبه توجه فقط در 78 درصد موارد بوده است. در كتاب هاي فرهنگ اسلامي و تعليمات ديني و همچنين فارسي به ترتيب 30 و 32 مرتبه به بعد شناختي مولفه هاي فرهنگ كار توجه شده و به ساير ابعاد نگرش مذكور (عاطفي و رفتاري) توجه نشده است.
2-فرايند مذكور بر اساس سه پايه تحصيلي بيانگر آن است كه در كتاب هاي پايه اول دوره راهنمايي از 206 مرتبه توجه به مولفه هاي فرهنگ كار، تنها در 30 درصد موارد، در كتاب هاي پايه دوم از 245 مرتبه توجه در 68.5 درصد موارد و در كتاب هاي پايه سوم از 146 مرتبه توجه تنها در 39 درصد موارد به طور كامل به همه ابعاد نگرش فرهنگ كار توجه شده است.
3-در مجموع كتاب هاي دوره راهنمايي، 597 مرتبه به بعد شناختي نگرش فرهنگ كار، 389 مرتبه (65.1 درصد) به بعد عاطفي و 217 مرتبه (36.3 درصد) به بعد رفتاري نگرش مذكور توجه شده كه در اين راستا 226 مرتبه از توجهات شناختي (37.8 درصد) اشاره مستقيم و 367 مرتبه (60.9 درصد) اشاره غيرمستقيم بوده است. مولفه هاي رعايت بهداشت و ايمني حرفه اي (132 مرتبه) و همدلي و همكاري گروهي (112 مرتبه) داراي بيش ترين توجه و مولفه هاي مشاركت در انجام فعاليت ها، صداقت در انجام كارها و ارايه انتقادات سازنده با يك مرتبه داراي كم ترين توجه بوده اند.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:45 PM
تشکرات از این پست