0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 : دانشور رفتار شهريور 1385; 13(18 (ويژه مقالات علوم تربيتي 6)):33-44.
 
رابطه بين آگاهي مديران از ناتواني هاي ويژه يادگيري با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در مدارس ابتدايي
 
شريف سيدمصطفي,بختيارنصرآبادي حسن علي,سپنتا ماندانا
 
 
 اين پژوهش به بررسي رابطه بين ميزان شناخت مديران مدارس دوره ابتدايي شهر اصفهان از ناتواني هاي ويژه يادگيري دانش آموزان و پيشرفت تحصيلي آن ها مي پردازد. سوال هاي ويژه پژوهش در زمينه ارتباط ميزان شناخت مديران دوره ابتدايي از ناتواني هاي يادگيري، همچون ناتواني در زبان گفتاري و زبان نوشتاري، حساب، خواندن و مسايل عاطفي - اجتماعي دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي آن ها، بر اساس متغير هاي جنسيت، مدرک تحصيلي و سنوات خدمت است. روش پژوهش، توصيفي و از نوع همبستگي و جامعه آماري آن شامل کليه مديران دوره ابتدايي شهر اصفهان به تعداد 411 نفر و تمام دانش آموزان دوره ابتدايي به تعداد 116832 نفر است. نمونه پژوهش شامل 120 نفر از  مديران دوره ابتدايي، است. روش نمونه گيري چند مرحله اي و ابزار اندازه گيري، شامل پرسشنامه 35 سوالي محقق ساخته با ضريب پايايي 0.92 است که روايي آن از نظر محتوايي مورد تاييد اساتيد و کارشناسان واحد اختلالات يادگيري سازمان آموزش و پرورش اصفهان قرار گرفته است. تجزيه و تحليل داده ها در محيط نرم افزاري SPSS و با استفاده از آزمون هاي آماري تحليل واريانس يک طرفه و رگرسيون چند متغيره صورت گرفته است. نتايج نشان داده که بين ميزان آگاهي مديران مدارس نسبت به مسايل عاطفي - اجتماعي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه معنا دار وجود دارد و بين ميزان آگاهي مديران زن و مرد مدارس دوره ابتدايي تنها در مولفه هاي ناتواني در زبان گفتاري و خواندن تفاوت به چشم مي خورد. همچنين بين ميزان شناخت مديران بر اساس سطح تحصيلات و سابقه خدمت در تمام مولفه هاي ناتواني ويژه يادگيري تفاوت معنادار وجود دارد.
 
كليد واژه: آگاهي مديران مدارس، ناتواني هاي ويژه يادگيري، پيشرفت تحصيلي، ناتواني در زبان گفتاري و نوشتاري، حساب، خواندن و مسايل عاطفي - اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار شهريور 1385; 13(18 (ويژه مقالات علوم تربيتي 6)):77-90.
 
تاثير انتظارات معلمان بر نحوه ارزشيابي دروس علوم اجتماعي و تجربي دانش آموزان دوره راهنمايي
 
عزيزي نعمت اله,هيبت الهي سيدمحمد
 
 
 به منظور بررسي اثر انتظارات معلمان دوره راهنمايي شهرستان سنندج بر نحوه ارزشيابي از دروس علوم اجتماعي و تجربي دانش آموزان دختر و پسر، طرح آزمايشي پس آزمون با گروه گواه با سه عامل (موقعيت هاي ايجاد انتظار، جنسيت معلمان و جنسيت دانش آموزان) به صورت يک طرح 3×2×2 به مورد اجرا گذاشته شد. در اين پژوهش از 120 معم زن و مرد مدارس دوره راهنمايي در درس هاي علوم تجربي و علوم اجتماعي جهت نمره گذاري 80 برگه امتحاني دانش آموزان دختر و پسر در 12 موقعيت آزمايشي براي آزمون فرضيه هاي تحقيق و پاسخگويي به سوالات پژوهش استفاده شد. يافته ها از تاثير کلي اثر انتظار معلمان حمايت مي کرد، اما در مورد تعامل جنسيت معلمان با جنسيت دانش آموزان، انتظارات ايجاد شده در موقعيت هاي سه گانه آزمايشي (انتظارات مثبت، انتظارات منفي، بدون اثر انتظار) تغيير معناداري در نحوه ارزشيابي معلمان از دانش آموزان به وجود نياورد.
 
كليد واژه: ارزشيابي، انتظار، عملکرد تحصيلي، موقعيت هاي ايجاد انتظار، معلم، دانش آموز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار شهريور 1385; 13(18 (ويژه مقالات علوم تربيتي 6)):57-76.
 
عوامل موثر بر اثربخش سازي مديريت مدارس دوره متوسطه از ديدگاه مديران و دبيران
 
آقاحسيني تقي,سبحاني نژاد مهدي,عابدي احمد
 
 
 در اين مقاله، عوامل موثر بر اثربخش سازي مديريت مدارس متوسطه استان اصفهان از نظر مديران و دبيران مورد بررسي قرار گرفته است. روش پژوهش، توصيفي و از نوع پيمايشي است. حجم نمونه شامل 200 نفر از مديران و دبيران دوره متوسطه استان اصفهان بوده که با روش نمونه گيري خوشه اي، طبقه اي متناسب با حجم، و تصادفي ساده انتخاب شده اند. ابزار جمع آوري داده ها پرسشنامه 110 سوالي محقق ساخته بوده که طي آن تاثير چهار عامل اصلي؛ ويژگي هاي فردي مديران، تقويت برنامه هاي آموزشي، اداره کيفي مدرسه و ارزيابي مستمر بر اثر بخش سازي مديريت مدارس از ديد پاسخگويان مورد بررسي قرار گرفته است.
يافته هاي پژوهش نشان داد که از ديد پاسخگويان، کليه عوامل مورد بررسي در سطح بالاتر از متوسط بر اثر بخش سازي مديريت مدارس تاثير داشته است به علاوه، از بين عوامل مذکور، مجموعه عوامل مرتبط با تقويت برنامه هاي آموزشي مدرسه و ويژگي هاي فردي مديران در بالاترين سطح اثرگذاري بوده و پس از آن به ترتيب عوامل مرتبط با اداره کيفي مدرسه و ارزيابي مستمر قرار دارند. پاسخگويان از بين متغير هاي مرتبط با ويژگي هاي فردي مديران؛ خصايص رفتاري و عاطفي، متغير هاي مرتبط با تقويت برنامه هاي آموزشي؛ هدف گذاري کلي، متغير هاي مرتبط با اداره کيفي مدرسه؛ ارتباط سازنده و خلاق و متغير هاي مرتبط با ارزيابي؛ ارزيابي مستمر را بيش از ساير متغيرها بر اثر بخش سازي مديريت مدارس متوسطه تاثيرگذار دانسته اند.
 
كليد واژه: اثر بخشي سازماني، توسعه مديريت، توسعه سازماني، يادگيري سازماني، سازمان يادگيرنده، مديريت کيفيت جامع
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : دانشور رفتار شهريور 1385; 13(18 (ويژه مقالات علوم تربيتي 6)):91-99.
 
معرفي يک روش عيني براي پيش بيني اعضاي هيات علمي
 
موسي پور نعمت اله*
 
* دانشگاه شهيد باهنر ، کرمان
 
 روش هاي پيش بيني نيروي انساني به «ذهني» و «عيني» تقسيم شده اند و شواهد حاکي از آن است که روش هاي عيني از قابليت اعتماد بيش تر برخوردارند. براي پيش بيني اعضاي هيات علمي مورد نياز در دانشگاه هاي فعال، در قالب روش هاي عيني مي توان به دو طريق عمل کرد:
(1 شيوه مبتني بر نسبت استاد به دانشجو، (2 شيوه مبتني بر ساعات خدمت موظف. به نظر مي رسد شيوه مبتني بر ساعات خدمت موظف از سوي بيش تر متغيرهاي اثرگذار بر تقريب برآورد را در نظر مي گيرد و از سوي ديگر با داده هايي قابل انجام است که همه آن ها جزء داده هاي در دسترس محسوب و به طور معمول در دانشگاه ها تهيه مي شوند. براين اساس، چارچوبي سهل و عملي براي برآورد اعضاي هيات علمي مورد نياز دانشگاه ها ارايه مي کند که قابليت به کارگيري در سطوح ديگر را نيز دارد؛ يعني مي توان آن را در سطح دانشکده، گروه آموزشي و رشته تحصيلي به کار گرفت و به پيش بيني عضو هيات علمي مورد نياز اقدام کرد.
 
كليد واژه: عضو هيات علمي، دانشگاه، روش هاي پيش بيني، آموزش عالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار تير 1385; 13(17 (ويژه مقالات مديريت 6)):1-14.
 
مدل سازي پويايي هاي سيستم صف با استفاده از رويكرد پويايي سيستم
 
مومني منصور,مروتي شريف آبادي علي
 
 
 

در يك تعريف ساده، تئوري صف، علم تجزيه و تحليل و مديريت خطوط انتظار است. تئوري صف، شاخه اي از علم رياضيات است كه در اوايل قرن بيستم در حين مطالعه بر روي خطوط انتظار تلفن توسعه پيدا كرد. بايد توجه داشت كه در تمام سيستم هاي صف، انسان حضور ندارد، ولي در سيستم هاي صفي كه در آن ها انسان به عنوان ارايه دهنده خدمت فعاليت مي كند مي توان سيستم صف را يك سيستم پويا در نظر گرفت؛ زيرا در اين گونه سيستم ها، اجزاي سيستم با يكديگر تعامل و برهم كنش بيش تر دارند. در اين مقاله با استفاده از رويكرد پويايي سيستم، يك مدل ديناميك از پوياي هاي يك سيستم صف ارايه گرديده و سپس با بررسي اثر اجزاي مختلف مدل بر ديگر اجزا به مطالعه پويايي هاي يك سيستم ساده صف پرداخته شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار تير 1385; 13(17 (ويژه مقالات مديريت 6)):15-30.
 
نيازهاي كاركنان نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران: اولويت ها و مقايسه آن ها برحسب ويژگي هاي جمعيت شناختي
 
احمدوند علي محمد,صادقي منصور
 
 
 هدف از تحقيق حاضر شناسايي نيازهاي كاركنان ناجا و تعيين اهميت و اولويت اين نيازها بود. 3917 نفر از كاركنان ناجا در سطح كشور پرسشنامه نيازها را تكميل كردند. تحليل داده ها با استفاده از آزمون خي دو نشان داد كه نسبت هاي متفاوتي از كاركنان در سطح هر يك از نيازهاي پنج گانه قرار گرفته اند (p<0.001). نتايج يك هرم معكوس را نشان داد. بيش ترين درصد كاركنان اولويت نيازشان در سطح نيازهاي رده بالا (خودشكوفايي، احترام، اجتماعي) و درصد كمي از كاركنان اولويت نيازشان در سطح نيازهاي رده پايين (ايمني و فيزيولوژيكي) بود.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار تير 1385; 13(17 (ويژه مقالات مديريت 6)):31-56.
 
طراحي و تبيين سيستم خط مشي گذاري حق مدار براي تحقق عدالت اجتماعي (براساس نهج البلاغه)
 
پورعزت علي اصغر*
 
* دانشگاه تهران
 
 

اين مقاله بر مبناي بخشي از نتايج يك پژوهش با عنوان «طراحي سيستم خط مشي گذاري دولتي براي تحقق عدالت اجتماعي، بر مبناي مدل حكومت حق مدار علوي در نهج البلاغه» تدوين شده است. در بخش اول اين پژوهش، ضمن تحليل منطقي متن نهج البلاغه، گزاره هايي استخراج شدند و به مثابه مباني منطقي عدالت حق مدار، در يك نظام منطقي با پنج اصل و نوزده قضيه معرفي گرديدند. پس از مراجعه به گروه هاي خبرگان و كسب نظرهاي اصلاحي آنان، نظام منطقي مذكور مورد اصلاح و تجديد نظر قرار گرفت و براساس آن «نظام منطقي نهايي تحقيق» طراحي و تنظيم شد؛ ضمن اينكه آراي صاحبنظران درباره امكان تحقق جامعه عدل حق مدار و ميزان اولويت عوامل موثر بر تحقق آن بررسي گرديد. عدالت حق مدار با تمهيد شرايط دستيابي همه آحاد جامعه به حق خود در برخورداري از امنيت كامل، رفاه نسبي، و آگاهي كافي تجلي مي يابد و تحقق آن، مستلزم در نظر گرفتن و طراحي رويه ها و فراگردهاي مناسب براي تنظيم خط مشي، اجرا و ارزيابي آن است. از اين رو، در اين مرحله از تحقيق، با استفاده از نمودارهاي جريان خط مشي گذاري، براي طراحي يك سيستم قابل اجرا در وضعيت موجود جوامع انساني اقدام شد. حاصل كار نمايانگر امكان استقرار عدالت حق مدار در جامعه است كه با استفاده از 12 نمودار تا سطح چهارم رابطه ملت و حكومت، با تاكيد بر كاركرد خرده سيستم اجرايي در عرصه هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي حيات اجتماعي ارايه مي شود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار تير 1385; 13(17 (ويژه مقالات مديريت 6)):57-86.
 
ارايه مدل تعيين ميزان مخارج سرمايه اي در شركت هاي پذيرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از اطلاعات حسابداري
 
جهان خاني علي,كنعاني اميري منصور
 
 
 

استراتژي تامين مالي در شركت ها، از مباحث مهم دانشمندان مالي و حسابداري است. يكي از اهداف مهم تامين مالي، انجام سرمايه گذاري در شركت ها براي سودآوري بيش تر است. طرق مختلف تامين مالي، شامل تامين مالي داخلي و تامين مالي خارجي و يا تركيبي از اين دو نوع است. مساله اين است كه آيا سرمايه گذاري با بازار سهام ارتباط دارد؟ آيا مي توان پيش بيني مقايسه اي بين شركت هايي كه براي انجام سرمايه گذاري خود، كانال تامين مالي داخلي را انتخاب مي كنند با آنان كه تامين مالي خارجي را انتخاب مي كنند انجام داد؟
همچنين آيا بازار سهام (قيمت هاي سهام) با سرمايه گذاري در شركت هاي سرمايه اي در ارتباط است؟ پاسخ همه سوالات مذكور، مثبت است. سرمايه گذاري شركت و بازار سهام، هم به طور سري هاي زماني و هم به صورت متقاطع بهم وابسته اند. اما دو طيف شركت هاي سرمايه اي و شركت هاي اهرمي را محققان با شاخص معرفي بنام
KZ درجه بندي و تعريف كرده اند.
شركت هاي سرمايه اي در مقايسه با شركت هاي اهرمي، در زمان تامين مالي داراي حساسيت بالاتري نسبت به اجزاي غيربنيادي قيمت سهام در بازار سهام هستند. اجزاي غيربنيادي سهام در بازار با شاخص معروفي به نام شاخص
Q مشخص مي گردد.
همچنين شركت هاي سرمايه اي در مقايسه با شركت هاي اهرمي، در زمان تامين مالي، داراي حساسيت كمتري نسبت به بازده آتي سهامشان به طور مثبت در بازار هستند.
در اين پژوهش يك مدل ساده براي شرايطي كه تحت آن، سرمايه گذاري شركت نسبت به حركات ضريب
Q كه حاوي اطلاعات حسابداري و بازار سهم است، حساس خواهند بود، طراحي و ذكر گرديده است.
كليد پيش بيني متقاطع مدل اين است كه قيمت هاي سهام داراي يك تاثير قوي تري نسبت به سرمايه گذاري شركت هاي سرمايه اي است. با استفاده از شاخص وابستگي به حقوق صاحبان سهام (سرمايه اي) آقايان
Zingales، Kaplan، و بومي سازي شاخص KZ، حمايت خوبي براي اين مدل پيش بيني يافت گرديد. بخصوص شركت هايي كه در پايين پنجگاه شاخص KZ قرار مي گرفتند، حساسيت سرمايه گذاري شان، به قيمت هاي سهام، بسيار بيش تر از شركت هايي كه در بالاي پنجگاه شاخص KZ قرار مي گرفتند، بوده است. همچنين مدل هاي پيش بيني متعددي در اين پژوهش مورد بررسي و حمايت قرار گرفت.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار تير 1385; 13(17 (ويژه مقالات مديريت 6)):87-96.
 
برنامه ريزي درسي در دانشگاه به كمك مدل سازي دو مرحله اي برنامه ريزي رياضي
 
عليرضايي محمدرضا,منصورزاده سيدمهدي,خليلي مسعود
 
 
 

در مساله برنامه ريزي درسي در دانشگاه، لزوم در نظر گرفتن متغيرهاي متناظر با دروس، اساتيد، كلاس ها، روزهاي هفته و ساعات قابل برنامه ريزي در روز سبب مي شود كه با يك مساله برنامه ريزي رياضي از نوع برنامه ريزي خطي با اعداد صحيح و با ابعاد بزرگ مواجه باشيم. غالبا مساله آن قدر بزرگ مي شود كه با ابزارهاي موجود قابل حل نيست و به جاي استفاده از مدل هاي برنامه ريزي رياضي، مجموعه اي از الگوريتم هاي ابتكاري براي حل آن پيشنهاد شده است. در اين مقاله، ضمن تشريح مساله و دسته بندي شرايط به شرايط سخت كه حتما بايد برقرار باشند و شرايط نرم كه حتي المقدور بهتر است برقرار باشند مساله را به صورت يك مساله برنامه ريزي خطي با اعداد صحيح فرمول بندي مي كنيم. آنگاه با واردكردن متغيرهاي قابل برنامه ريزي، طي دو مرحله، مساله را حل مي كنيم. ضمنا بر اساس مدل پيشنهادي، يك سيستم نرم افزاري طراحي و ساخته شده كه ضمن ارايه اين سيستم آن را با داده هاي واقعي مربوط به نيمسال دوم 83-82 دانشكده رياضي دانشگاه علم و صنعت ايران اجرا كرده، برنامه ريزي درسي را انجام مي دهيم و نتايج حاصل را با برنامه ريزي صورت گرفته دستي مقايسه مي كنيم.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار تير 1385; 13(17 (ويژه مقالات مديريت 6)):98-120.
 
استراتژي تحول در بخش دولتي ايران
 
دانايي فرد حسن,الواني سيدمهدي
 
 
 در راستاي جهاني سازي، مديريت دولتي نوين به رويكردي غالب در اصلاح بخش دولتي كشورها تبديل شده است. مديريت دولتي ايران نيز براي تحقق آرمان هاي مصرح در قانون اساسي در زمينه ارايه خدمت به مردم، استراتژي مديريت دولتي نوين را در پيش گرفته تا از آن طريق، بخش دولتي را متحول سازد؛ اما مديريت دولتي نوين چيست؟ محورهاي بنيادي آن كدامند؟ چه انتقاداتي بر اين استراتژي وارد شده و كدام تدابير احتياطي بايد در اجراي اين استراتژي مدنظر قرار گيرد؟ هدف مقاله حاضر پاسخ به اين پرسش ها است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

2 : دانشور رفتار ارديبهشت 1385; 13(16):11-16.
 
پايايي و اعتبار مقياس سلامت رواني (MHI)
 
بشارت محمدعلي*
 
* دانشگاه تهران
 
 

هدف اصلي اين پژوهش، بررسي پايايي و اعتبار مقياس سلامت رواني بود. يكصد و شصت دانشجو از دانشگاه تهران و دانشگاه علم و صنعت ايران در دو گروه بيمار (80-n؛ 50 دختر، 30 پسر) و بهنجار (80-n؛ 50 دختر، 30 پسر) با اجراي مقياس سلامت رواني، مقياس افسردگي بك، مقياس اضطراب بك، و پرسشنامه سلامت عمومي در اين پژوهش شركت كردند. پايايي بازآزمايي مقياس سلامت رواني بر حسب نتايج دو بار اجراي آزمون و همساني دروني مقياس برحسب ضريب آلفاي كرونباخ محاسبه شد و مورد تاييد قرار گرفت. اعتبار همزمان مقياس سلامت رواني برحسب ضرايب همبستگي زير مقياس هاي بهزيستي روان شناختي و درماندگي روان شناختي با نمره كلي پرسشنامه سلامت عمومي بررسي و تاييد شد. نتايج مربوط به اعتبار تفكيكي مقياس سلامت رواني نيز نشان داد كه اين مقياس مي تواند افراد دو گروه بيمار و بهنجار را متمايز كند.

 
كليد واژه: مقياس سلامت رواني، پايايي، اعتبار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار ارديبهشت 1385; 13(16):17-26.
 
بررسي رابطه كارايي خانواده و دينداري با بحران هويت
 
نجفي محمود,احدي حسن,دلاور علي
 
 
 

هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه كارايي خانواده و دينداري با بحران هويت در دانش آموزان است. بدين منظور 312 دانش آموز دختر و پسر پايه سوم دبيرستان در رشته هاي تحصيلي علوم تجربي، انساني و رياضي با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند كه نهايتا 287 پرسشنامه براي تجزيه و تحليل آماده شد. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش، پرسشنامه كارايي خانواده (family assessment devic:FAD)، آزمون معبد و آزمون هويت شخصي بوده است. داده هاي به دست آمده با روش هاي آماري «تي» براي مقايسه دو گروه، همبستگي و رگرسيون گام به گام مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد كه بين كارايي خانواده و دينداري با بحران هويت رابطه معكوس معنادار وجود دارد. بين سازه هاي كارايي خانواده، يعني نقش ها و حل مساله با بحران هويت نيز رابطه معكوس معنادار مشاهده شد. همچنين مشخص گرديد كه از بين دو عامل دينداري و كارايي خانواده، دينداري، و از بين سازه هاي كارايي خانواده، نقش ها و سپس حل مساله، بيش ترين تغييرات مربوط به بحران هويت را تبيين مي كنند. علاوه بر اين مشاهده شد كه بين دينداري دختران و پسران تفاوت معنادار وجود دارد و دختران نسبت به پسران باورهاي مذهبي قوي تر دارند. اما بين بحران هويت دو گروه تفاوت معناداري يافت نشد. در اين تحقيق، تاثير كارايي خانواده و دينداري بر بحران هويت تاييد شد كه اين بيانگر اهميت نقش خانواده و مذهب در هويت يابي نوجوانان است.

 
كليد واژه: كارايي خانواده، دينداري، هويت، بحران هويت، نوجوان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار ارديبهشت 1385; 13(16):1-10.
 
استفاده از رويكرد نشر اطلاعات در برنامه هاي پيشگيري از اعتياد در ميان نوجوانان
 
يونسي سيدجلال,محمدي محمدرضا
 
 
 

يكي از برنامه هاي پيشگيري در مقابل اعتياد، استفاده از رويكرد نشر اطلاعات در برنامه پيشگيري از اعتياد است. در اين گونه برنامه ها تصور مي شود كه افراد، اطلاعاتي را در مورد نتايج اعتياد كسب مي كنند. نوجواناني كه با تجارب منفي معتادان خود معرف و خانواده هايشان مواجه گرديده اند مي توانند مقدار زيادي در مورد نتايج منفي اعتياد بياموزند و رفتارها و نظر خود را در آينده براساس آن تنظيم كنند. در اين پژوهش معتادان خود معرف و خانواده ايشان با هدف توضيح نتايج منفي اعتياد و تاثير مخرب آن بر زندگي رواني اجتماعي شان در دبيرستان ها حضور يافتند. بيش از هزارنفر از دانش آموزان دبيرستان به عنوان گروه تجربي بعد از پاسخ گويي به آزمون سنجش نگرش نسبت به اعتياد در اين برنامه در قالب 7 جلسه حضور يافتند. آنان همچنين به اين آزمون بعد از حضور در اين جلسات، مجددا پاسخ دادند. نتايج نشان مي دهد كه تفاوت معناداري در نگرش دانش آموزان نسبت به اعتياد ايجاد گرديد، به طوري كه در مقايسه با گروه كنترل كه حضوري در برنامه هاي مواجهه نداشت، نظر آزمودني ها در گروه آزمايشي در نتيجه مواجهه با معتادان و خانواده هايشان، در مورد اعتياد منفي تر گرديد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار ارديبهشت 1385; 13(16):27-36.
 
بررسي ويژگي هاي روان سنجي «پرسشنامه شخصيتي 5 عاملي نئو» (NEO-FFI)
 
روشن چسلي رسول,شعيري محمدرضا,عطري فرد مهديه,نيك خواه اكبر,قائم مقامي بهاره,رحيمي راد اكرم
 
 
 

هدف اساسي پژوهش حاضر، وارسي جنبه هاي روان سنجي «پرسشنامه شخصيتي 5 عاملي نئو» (NEO-FFI) است. بدين خاطر پس از انجام مراحل مقدماتي و رفع مشكلات احتمالي، وارسي اين مقياس در دو مطالعه انجام پذيرفت: در مطالعه اول، براي محاسبه پايايي با استفاده از روش ثبات دروني، 604 دانشجوي دوره كارشناسي دانشگاه هاي تهران، اميركبير و شاهد (334 دختر و 270 پسر) با ميانگين سني (sd=2.49) 21.8، به شيوه نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند و NEO-FFI را تكميل كردند. نتايج اين مطالعه نشان داد كه تنها عوامل روان آزرده گرايي و مسووليت پذيري در تمام آزمودني ها، ثبات دروني قابل قبولي دارند (يعني بزرگ تر از 0.70) كه البته آلفاي كرونباخ عوامل برون گرايي و توافقي بودن نيز، از سطح توصيه شده براي مقايسه هاي گروهي بالاتر است (يعني بزرگ تر از 0.50). بنابراين تنها عامل پذيرا بودن، فاقد ثبات دروني قابل قبول است. در مطالعه دوم، به منظور بررسي اعتبار سازه NEO-FFI، همبستگي گشتاوري پيرسون بين 5 عامل NEO-FFI و 9 بعد «سياهه نشانگان تجديد نظر شده 90 ماده اي» (SCL-90-R) محاسبه شد. نتايج اين تحليل ها نشان مي دهد كه عامل روان آزرده گرايي با تمام ابعاد SCL-90-R، عامل مسووليت پذيري نيز با تمام ابعاد SCL-90-R به غير از بعد افكار پارانوييد (بدون در نظر گرفتن تصحيح بونفروني) و وسواسي- اجباري (با در نظر گرفتن تصحيح بونفروني)، عامل هاي توافقي بودن و برون گرايي نيز با توجه به تصحيح بونفروني به ترتيب با 7 و 3 بعد SCL-90-R همبستگي معنادار دارد و عامل پذيرا بودن با هيچ بعدي ارتباط معناداري ندارد. لازم به ذكراست كه در بين اين عوامل تنها رابطه روان آزرده گرايي با ابعاد SCL-90-R رابطه مثبت است و بقيه عوامل يا رابطه منفي دارند و يا رابطه معناداري ندارند. در مجموع، نتايج مطالعه كنوني، با توجه به مرور پيشينه پژوهشي در مورد بررسي ويژگي هاي روان سنجي NEO-FFI در فرهنگ هاي غيرانگليسي زبان، لزوم وارسي ساخت عاملي اين ابزار را در جمعيت ايراني نمايان مي سازد.

 
كليد واژه: «پرسشنامه شخصيتي 5 عاملي نئو» (NEO-FFI)، اعتبار، پايايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار ارديبهشت 1385; 13(16):49-56.
 
تاثير آموزش گروهي عزت نفس بر ميزان سازگاري اجتماعي دانشجويان
 
مظاهري اكرم,باغبان ايران,فاتحي زاده مريم السادات
 
 
 

هدف از پژوهش حاضر، بررسي تاثير آموزش گروهي عزت نفس با شيوه هاي رفتاري و رفتاري شناختي بر سازگاري اجتماعي دانشجويان ساكن خوابگاه دانشگاه اصفهان بود. به منظور دستيابي به هدف فوق 30 نفر از دانشجويان ساكن خوابگاه از طريق نمونه گيري داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفي به سه گروه (دو گروه آزمايش و يك گروه كنترل) تقسيم شدند. گروه هاي آزمايشي هر يك به طور جداگانه به مدت 8 جلسه تحت آموزش شناختي- رفتاري و رفتاري عزت نفس قرار گرفتند. ابزار اين تحقيق، آزمون عزت نفس اليس پوپ و آزمون محقق ساخته سازگاري اجتماعي بود كه پايايي و روايي آن ها مورد تاييد است.
نتايج تحليل واريانس، حاكي از اثربخشي شيوه هاي مختلف آموزشي و افزايش معنادار سازگاري اجتماعي و همچنين عزت نفس بود. به عبارت ديگر، شيوه هاي رفتاري و رفتاري- شناختي عزت نفس با رويكرد گروهي، باعث افزايش سازگاري اجتماعي دانشجويان ساكن خوابگاه گرديد، اگرچه نتايج نشان داد كه آموزش شناختي- رفتاري موثرتر از آموزش رفتاري بوده، لكن اين تاثير از نظر آماري معنادار نبوده است. همچنين تفاوت ميانگين هاي نمرات عزت نفس و سازگاري اجتماعي در سه گروه رفتاري- شناختي و رفتاري، و گروه كنترل در پيگيري پايدار بوده است.

 
كليد واژه: سازگاري اجتماعي، عزت نفس، رويكرد رفتاري- شناختي و رويكرد رفتاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:43 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها