پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
1 : دانشور رفتار شهريور 1385; 13(18 (ويژه مقالات علوم تربيتي 6)):1-20. |
|
بررسي ديدگاه معلمان نسبت به شيوه هاي نظارت و راهنمايي مديران مدارس |
|
سبحاني نژاد مهدي,آقاحسيني تقي |
|
|
در پژوهش حاضر، شيوه هاي نظارت و راهنمايي موجود و مطلوب مديران مدارس بر اساس نظريه سرجيواني و استارات، طي سه سبک نظارتي مبتني بر مديريت کلاسيک، روابط انساني و منابع انساني مورد بررسي قرار گرفته است. روش پژوهش، توصيفي و از نوع پيمايشي است. حجم نمونه شامل 500 نفر از معلمان دوره ابتدايي استان اصفهان است که با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي، طبقه اي متناسب با حجم و تصادفي ساده انتخاب شده اند. ابزار اندازه گيري داده ها، پرسشنامه 96 سوالي محقق ساخته بر اساس نظريه سرجيواني و استارت بوده که به طور همزمان، وضع موجود و مطلوب نظارت و راهنمايي در مدارس را در مقياس ليکرت مورد بررسي قرار داده و پايايي آن نيز بر مبناي محاسبه ضريب آلفاي کرانباخ در مجموع 0.96 بوده است. داده هاي پژوهش در دو سطح توصيفي و استنباطي تجزيه و تحليل آماري شده اند. عمده ترين يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که: (1 مديران مدارس در حال حاضر از سبک نظارت و راهنمايي کلاسيک در حد متوسط و از سبک هاي روابط انساني و منابع انساني در حد زياد استفاده مي کنند، (2 معلمان ميزان مطلوبيت رفتارهاي نظارتي مبتني بر سبک کلاسيک را در حد متوسط و سبک هاي روابط انساني و منابع انساني را در حد زياد ارزيابي کرده اند، (3 بين ميزان استفاده کنوني و وضع مطلوب بهره گيري مديران از سبک نظارتي کلاسيک تفاوت معنادار وجود ندارد، ولي بين ميزان استفاده کنوني و وضع مطلوب بهره گيري مديران از سبک هاي نظارتي روابط انساني و منابع انساني تفاوت معنادار وجود داشته است، (4 بين ميزان استفاده از سبک هاي نظارتي تفاوت معنادار وجود داشته است، بدين نحو که مديران در درجه اول، سبک نظارتي روابط انساني، در مرتبه دوم سبک نظارتي منابع انساني و در مرتبه سوم، سبک نظارتي کلاسيک را به اجرا مي گذارند، (5 بين ميزان مطلوبيت سبک هاي نظارتي سه گانه، تفاوت معنادار وجود دارد، به اين شکل که معلمان در درجه اول، سبک نظارتي روابط انساني، در مرتبه دوم سبک نظارتي منابع انساني و در مرتبه سوم، سبک نظارتي کلاسيک را مطلوب تلقي کرده اند، (6 بين ميزان استفاده از سبک هاي نظارت و راهنمايي کنوني و ميزان مطلوبيت بهره گيري از آن ها با عنايت به متغير هاي تعديل کننده مورد بررسي، تفاوت معنادار وجود داشته است. |
|
كليد واژه: نظارت و راهنمايي، سرجيواني و استارات، سبک نظارتي کلاسيک، سبک نظارتي روابط انساني، سبک نظارتي منابع انساني، مديران مدارس، معلمان، دوره ابتدايي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:39 PM
تشکرات از این پست