0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار دي 1385; 13(20 (ويژه مقالات مديريت 7)):25-36.
 
مدل راهبردي انتخاب تامين کننده استراتژيک جهاني
 
مقبل باعرض عباس,گودرزي غلام رضا
 
 
 يکي از آثار مهم تحولات قرن حاضر، گسترش تفکر جهاني شدن است. امروزه شرکت ها و سازمان هاي متعددي در نقاط مختلف جهان در حال رقابتند و توليد را از حد تصميمي محدود، به حد قلمروي جهاني و تصميمي استراتژيک تبديل کرده اند. از اين رو، بررسي مسايل و مشکلات سازمان ها و افزايش ميزان رقابت پذيري آن ها، به ويژه برخورداري سازمان از زنجيره تاميني در ابعاد توليد در مقياس جهاني، از جمله مباحث مطرح در ادبيات مديريت است. با توجه به اين نکته که تامين کننده از ارکان مهم و موثر بر ميزان رقابت پذيري سازمان است، مقاله حاضر به معرفي مدل انتخاب تامين کننده استراتژيک جهاني با قابليت گزينش تامين کنندگان با دو شرط اساسي همکاري استراتژيک، و توان توليد در مقياس جهاني پرداخته و نتايج آزمون آن را براي تامين کننده رده اول يکي از شرکت هاي تامين کننده قطعات در صنعت خودرو کشور، تبيين مي کند.
 
كليد واژه: مدل انتخاب تامين کننده استراتژيک جهاني مقبل- گودرزي، توليد در مقياس جهاني، همکاري استراتژيک، تامين کننده استراتژيک، مديريت زنجيره تامين
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار دي 1385; 13(20 (ويژه مقالات مديريت 7)):49-60.
 
بررسي عوامل موثر بر ترجيح مشتريان در انتخاب يک بانک دولتي (مطالعه موردي: شهر اصفهان)
 
رنجبريان بهرام,غلامي كرين محمود
 
 
 هدف اصلي هر سازمان، وراي فروش محصول خود، ايجاد نوعي رابطه و پيوند پايدار بين محصول و گروه خاصي از مشتريان است که عصاره آن نوعي تعهد و وفاداري مشتري نسبت به محصول سازمان خواهد بود. ايجاد چنين تعهدي، طي فرايندي صورت مي گيرد که شامل آشنا شدن مشتري با محصول، شناخت پيدا کردن نسبت به آن و سپس ترجيح محصول است. در صورت موفقيت آميز بودن اين فرآيند، وفاداري مشتري، موفقيت سازمان و مايوس شدن ساير رقبا تضمين خواهد شد. در اين مقاله، عوامل موثر بر ترجيح مشتريان در انتخاب يک بانک دولتي در شهر اصفهان با طرح 9 فرضيه در خصوص تاثير خدمات گسترده بانکي، امکان دسترسي سريع، نماي ظاهري بانک، اعتبار بانک، سرعت عمل، فناوري جديد روز، برخورد کارکنان، سود پرداختي به سپرده ها و هزينه کارمزد تسهيلات بر ترجيح مشتريان مورد بررسي قرار گرفته است. براي آزمون فرضيه هاي پژوهش، از يک نمونه آماري 150 نفري مشتريان شعب بانک هاي دولتي شهر اصفهان که به طور اتفاقي انتخاب شدند، استفاده شده است. نتايج به دست آمده نشان داده است که کليه عوامل فوق بر ترجيح مشتريان در انتخاب يک بانک دولتي تاثير قطعي داشته اند. همچنين بين نظر مشتريان با توجه به سن، شغل، مدرک تحصيلي و نوع حساب بانکي، تفاوت معناداري وجود داشته است. نحوه برخورد کارکنان و امکان دسترسي سريع مشتريان به بانک وسرعت عمل، به ترتيب از مهم ترين عوامل موثر بر ترجيح مشتريان در انتخاب يک بانک دولتي شهر اصفهان بودند.
 
كليد واژه: بازاريابي خدمات بانکي، رفتار مصرف کننده، ترجيح نام تجاري، اصفهان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار دي 1385; 13(20 (ويژه مقالات مديريت 7)):37-48.
 
برنامه ريزي تعميرات و نگهداري پيش گويانه ايستگاه هاي گاز با رويکرد ترکيبي PCA و شبکه هاي عصبي فازي
 
جعفرنژاد احمد,صادقي مقدم محمدرضا,افسر امير
 
 
 با ظهور نگهداري و تعميرات (نت) پيشگويانه در 1980، تحول شگرفي در برنامه ريزي نت تجهيزات پديدار گرديد. باتوجه به اين که نت پيشگويانه، متکي بر پيشگويي وقوع خرابي از خصوص تجهيزات در حال استفاده است، چنانچه بتوان پيشگويي صحيح تري از وقوع خرابي در آينده ارايه داد، مي توان هزينه هاي نت را به طور قابل ملاحظه کم کرد. اين رويکرد، خود مستلزم به کارگيري ابزار و فنون متعدد، از جمله تکنيک هاي هوش مصنوعي، مثل شبکه هاي عصبي و تئوري مجموعه هاي فازي است. فعاليت هاي شرکت ملي گاز ايران در زمره صنايعي است که هزينه هاي نت در آن قابل توجه است و بنابراين استفاده از نت پيشگويانه در مورد آن ها توجيه اقتصادي دارد. فرايند توزيع گاز طبيعي در سطح کشور به گونه اي است که لوله هاي انتقالي که از زيرزمين عبور داده شده اند دچار خوردگي مي شوند و اين موضوع باعث ايجاد هزينه هاي زياد براي شرکت ملي گاز ايران مي شود.
در اين تحقيق، پيشگويي وقوع خرابي بر مبناي مدل ترکيبي شبکه هاي عصبي فازي و تحليل مولفه هاي اصلي انجام شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد که مدل ارايه شده 25 درصد از هزينه هاي بازرسي را نسبت به وضعيت فعلي کاهش مي دهد.
 
كليد واژه: شبکه هاي عصبي فازي، تجزيه و تحليل مولفه هاي اصلي، شبکه هاي عصبي مصنوعي، نگهداري و تعميرات پيش گويانه، خوردگي لوله هاي گاز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار دي 1385; 13(20 (ويژه مقالات مديريت 7)):61-84.
 
بررسي عملکرد شرکت هاي تعاوني کشاورزي استان خراسان بزرگ
 
لطيفيان احمد*
 
* دانشگاه فردوسي
 
 تحقيق حاضر به بررسي عملکرد شرکت هاي تعاوني کشاورزان استان خراسان بزرگ پرداخته است. اهداف اصلي اين پژوهش عبارتند از: 1) تعيين سطح عملکرد شرکت هاي تعاوني کشاورزي در سازماندهي نيروي انساني پراکنده در بخش کشاورزي، 2) تعيين سطح عملکرد شرکت هاي تعاوني کشاورزي در تامين نيازمندي هاي کشاورزان عضو. اين تحقيق از نظر هدف، کاربردي و از نظر روش، توصيفي است. در اين تحقيق از روش زمينه يابي که يکي از شيوه هاي تحقيق توصيفي است استفاده شده است. ابزار جمع آوري اطلاعات، پرسشنامه و مطالعه اسناد و مدارک بوده است. براي ارزيابي متغير ها، پرسشنامه محقق ساخته به کار گرفته شده است. براي احراز اطمينان از ميزان اعتبار پرسشنامه ها از ضريب آلفاي کرونباخ و نرم افزار spss استفاده شده است. ضريب آلفاي کرونباخ براي پرسشنامه 20 سوالي که مربوط به بررسي عملکرد شرکت هاي تعاوني کشاورزي در سازماندهي نيروي انساني پراکنده در بخش کشاورزي است برابر با 0.88 محاسبه گرديد و ضريب آلفاي کرونباخ براي پرسشنامه 56 سوالي که مربوط به بررسي عملکرد شرکت هاي تعاوني کشاورزي در تامين نيازمندي هاي اعضا است. برابر با 0.81 محاسبه گرديد که اين ارقام، ميزان اعتبار بالاي پرسشنامه ها را نشان مي دهد. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي دو مرحله اي، حجم نمونه آماري به شرح زير تعيين گرديد: در مرحله اولي از ميان 22 شهرستان استان خراسان 3 شهرستان (بجنورد، فردوس و مشهد) به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شد. در مرحله دوم از ميان 48 شرکت تعاوني کشاورزي فعال با 36195 نفر عضو در 3 شهرستان (بجنورد، فردوس و مشهد) به طور کاملا تصادفي 15 شرکت و تعداد 300 عضو به عنوان حجم نمونه آماري به روش نمونه گيري تصادفي برگزيده شدند که بدين منظور در هر شهرستان، تعداد 100 عضو به صورت کاملا تصادفي براي مطالعه انتخاب شدند براي آزمون فرضيات تحقيق از آماره آزمون (t) استفاده شده است. فرضيه هاي اين تحقيق تاييد نشده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد که عملکرد شرکت هاي تعاوني کشاورزي بالاتر از حد متوسط و کم تر از حد موفق ارزيابي شده است. کمبود سرمايه و اعتبارات لازم و عدم تامين نياز ها و خواسته هاي اعضا، عدم مشارکت اعضا در فعاليت ها و تعاملات با شرکت هاي تعاوني کشاورزي، مهم ترين عوامل موثر در عدم موفقيت شرکت هاي تعاوني کشاورزي شناخته شدند.
 
كليد واژه: شرکت هاي تعاوني کشاورزي، سازماندهي، نيروي انساني پراکنده، عملکرد، نيازمندي هاي کشاورزان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
مديريت دولت بر رفتار ماموران و موديان مالياتي در شرايط انحراف در اظهارنامه ها
 
نويدي قاضياني حميدرضا,عبدلي قهرمان
 
 
 در اين مقاله، مدلي از نظريه بازي ها در ارتباط با فرار مالياتي و فساد در سازمان مالياتي و فساد در سازمان مالياتي و مديريت دولتي بر استراتژي هاي ممکن در شرايط تباني مورد بررسي قرار گرفته است. در اين مدل، دولت مي تواند ماموران مالياتي را از دو دسته صادق يا غير صادق به کار گيرد. امکان تباني ماموران غير صادق با موديان مالياتي وجود دارد. بازيکنان، يعني مودي مالياتي، ماموران مالياتي و دولت در تعامل با يکديگر قرار دارند. دولت به دنبال يافتن يک استراتژي از ميان استراتژي هاي ممکن خود است تا درآمد خالص خزانه بهينه گردد. در اين طرح استراتژي هاي دولت و تابع هدف (تابع درآمد) آن توصيف و در نهايت استراتژي بهينه دولت نسبت به استراتژي هاي طرفين بازي و پارامتر هاي مدل به دست آورده مي شود.
 
كليد واژه: ماليات، مامور صادق، مامور غير صادق، تباني، رشوه، درآمد مالياتي، کنترل (بازرسي) مالياتي، اظهارنامه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار آبان 1385; 13(19 (ويژه مقالات روان شناسي 7)):1-10.
 
مقايسه توانايي هاي هماهنگي ديداري - حرکتي، دقت و توجه، هوش، اختلالات يادگيري و اختلالات رفتاري کودکان نارس و عادي
 
مهري نژاد سيدابوالقاسم*
 
* دانشگاه الزهرا
 
 

هدف تحقيق حاضر، مقايسه توانايي هماهنگي ديداري - حرکتي، دقت و توجه، هوش، اختلالات يادگيري و اختلالات رفتاري در کودکان نارس متولد شده و عادي بود. 250 دانش آموز نارس متولد شده با 250 دانش آموز عادي به وسيله آزمون هاي بندر - گشتالت، تولوزپيرون، وکسلر کودکان، مايکل باست و راتر مورد آزمون قرار گرفتند.
نتايج نشان داد کودکان نارس متولد شده از نظر هماهنگي ديداري - حرکتي، دقت و توجه و هوش ضعيف تر ازکودکان عادي هستند. به علاوه شيوع اختلالات يادگيري و اختلالات رفتاري در کودکان نارس متولد شده بيش تر از کودکان عادي است.

 
كليد واژه: هماهنگي ديداري - حرکتي، نارسي، توجه، هوش، اختلال يادگيري، اختلالات رفتاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار آبان 1385; 13(19 (ويژه مقالات روان شناسي 7)):11-22.
 
بررسي اثربخشي درمان شناختي رفتاري مبتني بر الگوي 8 مرحله اي کش بر تصوير بدني منفي دختران دانشجو
 
رايگان نيلوفر,شعيري محمدرضا,اصغري مقدم محمدعلي
 
 
 

مطالعه حاضر، با هدف بررسي اثربخشي درمان شناختي - رفتاري، مبتني بر الگوي 8 مرحله اي کش، بر تصوير بدني دختران انجام گرديده است. بدين خاطر در مرحله نخست 226 نفر از دانشجويان دختر دانشگاه شاهد به وسيله پرسشنامه روابط چند بعدي خود - بدن (MBSRQ) مورد بررسي قرار گرفتند. نتايج به دست آمده از مرحله اول پژوهش نشان داد که 38 آزمودني داراي ويژگي هاي تصوير بدني منفي هستند. سپس به تصادف از 38 نفر ياد شده، 16 نفر براي شروع مرحله دوم پژوهش، يعني مداخلات درماني انتخاب شدند. 16 آزمودني مورد نظر به تصادف در دو گروه 8 نفري براي تشکيل گروه هاي آزمايش و کنترل قرار گرفتند. آن گاه درمان شناختي - رفتاري مبتني بر الگوي 8 مرحله اي کش در مورد گروه آزمايشي اجرا شد و گروه کنترل در انتظار ماند. در پايان، پرسشنامه MBSRQ مجدد در مورد 16 نفر اجرا شد.
تحليل داده ها نشان داد که الگوي
8 مرحله اي کش، به طور کلي، تصوير بدني منفي آزمودني هاي گروه آزمايشي را در مقايسه با گروه کنترل بهبود بخشيده است. از سوي ديگر، تحليل داده هاي مربوط به خرده آزمون ها نشانگر تفاوت معنادار دو گروه آزمايش و کنترل در مورد ارزيابي وضع ظاهر و گرايش به تناسب بوده، در حالي که در مورد خرده آزمون هاي گرايش به ظاهر، ارزيابي تناسب، وزن ذهني و رضايت از نواحي بدني اين تفاوت ديده نشده است.
در مجموع مي توان گفت که شيوه درمان شناختي - رفتاري، مبتني بر الگوي
8 مرحله اي کش، توانسته است تصوير بدني منفي نمونه اي از دختران ايراني را بهبود بخشد.

 
كليد واژه: تصوير بدني منفي، درمان شناختي - رفتاري، ارزيابي وضع ظاهري، گرايش به ظاهر، ارزيابي تناسب، گرايش به تناسب، وزن ذهني، رضايت از نواحي بدني، پرسشنامه روابط چند بعدي خود - بدن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار آبان 1385; 13(19 (ويژه مقالات روان شناسي 7)):23-32.
 
بررسي رابطه سبک هاي مقابله اي و سلامت رواني در دانش آموزان دبيرستاني
 
گودرزي محمدعلي,معيني رودبالي زهرا
 
 
 

يکي از متغيرهاي موثر بر سلامت رواني در دوره نوجواني، سبک مقابله اي است که نوجوان براي رويارويي با فشارهاي رواني محيط خود به کار مي گيرد. هدف اين تحقيق، بررسي اين مطلب بود که تا چه حد سبک هاي مقابله اي مورد استفاده نوجوانان مي توانند سلامت رواني آن ها را پيش بيني کنند. به اين منظور 180 نفر 80) پسر و 100 دختر) از دانش آموزان کلاس دوم دبيرستان از بين مدارس متوسطه شهرستان سپيدان به شيوه خوشه اي انتخاب گرديدند. براي سنجش سبک هاي مقابله اي از پرسشنامه جهت گيري هاي مقابله اي در برابر مشکلات و براي سنجش سلامت رواني از پرسشنامه سلامت عمومي استفاده شد. نتايج نشان داد که سبک هاي مقابله اي مساله مدار و منطقي توانستند شاخص هاي سلامتي، و سبک هاي مقابله اي هيجاني و ناکار آمد يا اجتنابي شاخص هاي بيماري را پيش بيني کنند. از سوي ديگر، پسران نسبت به دختران از سلامت رواني بيش تر برخوردار بودند، ولي در همه انواع سبک هاي مقابله اي، ميانگين نمرات دختران بيش تر از پسران بود. اين نتايج نشان مي دهد که پيش گرفتن سبک هاي ناکار آمد و اجتنابي مي تواند سلامت رواني نوجوانان را به خطر بيندازد و در پيش گرفتن سبک هاي مقابله اي مساله مدار و منطقي مي تواند اثر مثبتي بر سلامت رواني آن ها داشته باشد.

 
كليد واژه: راهبردهاي مقابله اي، سلامت رواني، سبک هاي مقابله اي، اضطراب، افسردگي، علايم جسماني، ناکار آمدي اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
اشتغال زنان و ضرورت کنترل فشارهاي ناشي از کار خانگي
 
رستگارخالد امير*
 
* دانشگاه شاهد
 
 

غالبا خانه داري، اشتغال خاص زنان تلقي مي شود، حتي اگر آن ها در پايگاه هاي شغلي همطراز با شوهرانشان شاغل باشند. به همين دليل، مسووليت هاي خانوادگي و به ويژه وجود فرزندان خردسال، کار آن ها در خارج از خانه را تحت تاثير قرار مي دهد و آن ها را وادار مي کند که براي تثبيت هويت شغلي خود به فشارهاي ناشي از اضافه بار نقش و تداخل نقش ها تن در دهند و در عين حال بکوشند به هر قيمت، تعادل لرزان ميان تعهداتشان در برابر خانواده و کار را حفظ کنند. در شرايطي که اين وضع اجتناب ناپذير است وجود کدام ويژگي هاي شغلي و خانوادگي مي تواند به زنان شاغل در مديريت نقش هاي چندگانه و کاهش فشار کمک کند؟ در پژوهش حاضر سعي شده با انجام يک بررسي پيمايشي در بين 311 زن شاغل داراي همسر در دو منطقه از شهر تهران به اين پرسش پاسخ داده شود. نتايج حاکي از آن است که مشارکت همسر در کار خانه، تحصيلات وي، احساس برابري زوجين در تقسيم کار خانگي، ميزان رضايت زنان از شغل خود، انگيزه اشتغال، محتواي شغل، انعطاف شغلي، سابقه کار و حجم ساعات کار هفتگي، منابع مطلوبي براي زنان در جهت انطباق با فشار به شمار مي آيند.

 
كليد واژه: اشتغال، زنان، نقش هاي چندگانه، خانواده
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار آبان 1385; 13(19 (ويژه مقالات روان شناسي 7)):53-64.
 
بررسي رابطه ساخت ارزشي خانواده با حرمت خود دانش آموزان
 
جان بزرگي مسعود,نوري ناهيد,مستخدمين حسيني خيرالنسا
 
 
 

نظام ارزشي و حرمت خود، دو مولفه اساسي سلامت رواني و اجتماعي به حساب مي آيند. ترجيحات ارزشي گاهي تعيين کننده مسير زندگي هستند و با اثرگذاري بر سبک تربيت، رفتار و شخصيت فرزندان را تحت تاثير قرار مي دهد. در اين پژوهش، فرض بر اين است که نوع ترجيح حرمت خود فرزندان را به عنوان يک مولفه مهم سلامت رواني تحت تاثير قرار مي دهد و اين تاثير در مناطق مختلف متفاوت است. حرمت خود از مولفه هاي بنيادي سلامت رواني است. اين مطالعه در پي بررسي رابطه بين ساخت ارزشي خانواده و حرمت خود دانش آموزان پايه دوم و سوم مدارس متوسطه شهر تهران بوده است.
بدين منظور
212 نفر آزمودني پس از نمونه گيري خوشه اي به طور تصادفي از بين دانش آموزان پايه هاي دوم و سوم دوره متوسطه در رشته رياضي فيزيک از پنج منطقه جغرافيايي شامل شمال، غرب، مرکز، شرق و جنوب تهران به همراه 212 نفر از والدين آن ها انتخاب و مورد بررسي قرار گرفتند. براي بررسي حرمت خود دانش آموزان از پرسشنامه «حرمت خود کوپراسميت» و براي بررسي ترجيحات ارزشي از آزمون «آلپورت – ورنون - ليندزي» استفاده شده است. داده ها علاوه بر توصيف با روش هاي استنباطي (همبستگي، آنوا و تحليل رگرسيون) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند. نتايج تجزيه و تحليل داده ها نشان داده که بين برخي از رحجان هاي ارزشي خانواده ها و حرمت خود دانش آموزان با درجه اطمينان 95 درصد رابطه معنادار وجود دارد. البته نوع اين ترجيحات بر حسب مناطق تغيير مي کند. هر چند جهت گيري ارزشي اجتماعي رابطه معنادار معکوس با حرمت خود فرزندان دارد، ولي برخي رحجان هاي ارزشي تاثير مستقيم از جانب مادر بر حرمت خود فرزندان دارد.
به طور کلي به نظر مي رسد تاثير رحجان هاي ارزشي متفاوت بر حسب جنسيت، نوع والدين (پدر يا مادر) و منطقه جغرافيايي متفاوت است.

 
كليد واژه: نظام ارزشي، حرمت خود، ساخت ارزشي خانواده، دانش آموز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار آبان 1385; 13(19 (ويژه مقالات روان شناسي 7)):65-74.
 
مقايسه اثربخشي دو شيوه شناختي - رفتاري و آموزش والدين در افزايش عزت نقس دانش آموزان
 
امامي طاهره,فاتحي زاده مريم السادات,عابدي محمدرضا
 
 
 

هدف از انجام اين پژوهش، بررسي و مقايسه اثربخشي دو شيوه شناختي - رفتاري و آموزش والدين در افزايش عزت نفس دانش آموزان بود. طرح تحقيق، تجربي و از نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. به اين منظور، شش کلاس از بين کلاس هاي سال دوم راهنمايي شهر اصفهان به طور تصادفي انتخاب و آزمون عزت نفس اليس پوپ به عنوان پيش آزمون روي آن ها اجرا گرديد. سپس در هر کلاس، پانزده نفر از دانش آموزاني که نمره عزت نفس آن ها زير نقطه برش بود، انتخاب و به صورت تصادفي به گروه هاي آزمايشي و کنترل تقسيم شدند. چهار گروه آزمايشي (دو گروه دختران و دو گروه پسران) به دو شيوه تحت آموزش قرار گرفتند. در گروه هاي شناختي - رفتاري دختران و پسران، آموزش هايي به دانش آموزان داده شد و در گروه هاي آموزش والدين، والدين دانش آموزان تحت آموزش هاي خاص قرار گرفتند. در گروه کنترل هيچ مداخله اي اعمال نگرديد. پس از اتمام جلسات و اجراي پس آزمون، نتايج با استفاده از آزمون تحليل واريانس دو راهه و سه راهه و آزمون هاي تعقيبي لازم تحليل گرديد. نتايج به اين قرار است:
آموزش شناختي - رفتاري، عزت نفس دانش آموزان دختر را به طور موثر افزايش مي دهد، و آموزش والدين در افزايش عزت نفس دانش آموزان پسر موثر است. دو شيوه مذکور تمام ابعادت عزت نفس، شامل عزت نفس کلي، تحصيلي، خانوادگي، اجتماعي و جسمي را همزمان افزايش داده، تغيير در يک بعد چشمگيرتر از ساير ابعاد نيست.

 
كليد واژه: عزت نفس، درمان شناختي - رفتاري، آموزش والدين، عزت نفس، دانش آموز، دوره راهنمايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : دانشور رفتار آبان 1385; 13(19 (ويژه مقالات روان شناسي 7)):75-84.
 
بررسي کارايي بازي درماني رفتاري شناختي روي پرخاشگري کودکان مبتلا به اختلال سلوک
 
قادري نيلوفر,اصغري مقدم محمدعلي,شعيري محمدرضا
 
 
 

در اين پژوهش، کارايي بازي درماني رفتاري شناختي روي پرخاشگري کودکان پسر 8-11 ساله مبتلا به اختلال سلوک، ساکن در مراکز بهزيستي شهر تهران مورد بررسي قرار گرفت. نمونه اين پژوهش 24 نفر بود که از ميان 75 کودک ساکن 3 مرکز بهزيستي، پس از تکميل پرسشنامه CSI- 4 توسط مربيان انتخاب و در دو گروه آزمايشي و کنترل جايگزين شدند. سپس چک ليست پرخاشگري توسط مربيان در هر دو گروه تکميل شد و جلسات بازي درماني رفتاري شناختي به مدت 5 هفته و در 10 جلسه روي گروه آزمايشي توسط درمانگر و دو کمک درمانگر که از کودکان نرمال ساکن همان مراکز بودند انجام گرفت. پس از اتمام جلسات درمان، دوباره چک ليست پرخاشگري در هر دو گروه کنترل و آزمايشي توسط همان مربيان تکميل شد و نتايج توسط آزمون t براي گروه هاي مستقل مورد مقايسه قرار گرفت. نتايج نشان داد که تفاوت معناداري بين دو گروه در تفاضل نمرات پيش آزمون - پس آزمون پرخاشگري به نفع گروه آزمايشي وجود دارد.

 
كليد واژه: بازي درماني رفتاري شناختي، اختلال سلوک، پرخاشگري، کودک
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار شهريور 1385; 13(18 (ويژه مقالات علوم تربيتي 6)):1-20.
 
بررسي ديدگاه معلمان نسبت به شيوه هاي نظارت و راهنمايي مديران مدارس
 
سبحاني نژاد مهدي,آقاحسيني تقي
 
 
 در پژوهش حاضر، شيوه هاي نظارت و راهنمايي موجود و مطلوب مديران مدارس بر اساس نظريه سرجيواني و استارات، طي سه سبک نظارتي مبتني بر مديريت کلاسيک، روابط انساني و منابع انساني مورد بررسي قرار گرفته است. روش پژوهش، توصيفي و از نوع پيمايشي است. حجم نمونه شامل 500 نفر از معلمان دوره ابتدايي استان اصفهان است که با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي، طبقه اي متناسب با حجم و تصادفي ساده انتخاب شده اند. ابزار اندازه گيري داده ها، پرسشنامه 96 سوالي محقق ساخته بر اساس نظريه سرجيواني و استارت بوده که به طور همزمان، وضع موجود و مطلوب نظارت و راهنمايي در مدارس را در مقياس ليکرت مورد بررسي قرار داده و پايايي آن نيز بر مبناي محاسبه ضريب آلفاي کرانباخ در مجموع 0.96 بوده است. داده هاي پژوهش در دو سطح توصيفي و استنباطي تجزيه و تحليل آماري شده اند. عمده ترين يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که: (1 مديران مدارس در حال حاضر از سبک نظارت و راهنمايي کلاسيک در حد متوسط و از سبک هاي روابط انساني و منابع انساني در حد زياد استفاده مي کنند، (2 معلمان ميزان مطلوبيت رفتارهاي نظارتي مبتني بر سبک کلاسيک را در حد متوسط و سبک هاي روابط انساني و منابع انساني را در حد زياد ارزيابي کرده اند، (3 بين ميزان استفاده کنوني و وضع مطلوب بهره گيري مديران از سبک نظارتي کلاسيک تفاوت معنادار وجود ندارد، ولي بين ميزان استفاده کنوني و وضع مطلوب بهره گيري مديران از سبک هاي نظارتي روابط انساني و منابع انساني تفاوت معنادار وجود داشته است، (4 بين ميزان استفاده از سبک هاي نظارتي تفاوت معنادار وجود داشته است، بدين نحو که مديران در درجه اول، سبک نظارتي روابط انساني، در مرتبه دوم سبک نظارتي منابع انساني و در مرتبه سوم، سبک نظارتي کلاسيک را به اجرا مي گذارند، (5 بين ميزان مطلوبيت سبک هاي نظارتي سه گانه، تفاوت معنادار وجود دارد، به اين شکل که معلمان در درجه اول، سبک نظارتي روابط انساني، در مرتبه دوم سبک نظارتي منابع انساني و در مرتبه سوم، سبک نظارتي کلاسيک را مطلوب تلقي کرده اند، (6 بين ميزان استفاده از سبک هاي نظارت و راهنمايي کنوني و ميزان مطلوبيت بهره گيري از آن ها با عنايت به متغير هاي تعديل کننده مورد بررسي، تفاوت معنادار وجود داشته است.
 
كليد واژه: نظارت و راهنمايي، سرجيواني و استارات، سبک نظارتي کلاسيک، سبک نظارتي روابط انساني، سبک نظارتي منابع انساني، مديران مدارس، معلمان، دوره ابتدايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار شهريور 1385; 13(18 (ويژه مقالات علوم تربيتي 6)):21-32.
 
تاثير برخورد مناسب معلم بر سبک هاي مقابله اي بدرفتاري و ضد اقتدار دانش آموزان مقطع ابتدايي
 
كريمي بهروز,فتحي آزاد اسكندر
 
 
 پژوهش حاضر به منظور بررسي تاثير برخورد مناسب معلم بر سبک مقابله اي بدرفتاري (A) و ضد اقتدار (B) دانش آموزان در پايه چهارم و پنجم ابتدايي ناحيه 3 تبريز انجام يافته است. در اين پژوهش 28 نفر از دانش آموزاني که داراي سبک هاي مقابله اي B و A بودند با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب گرديدند. از آزمون شناسايي سبک هاي مقابله اي B و A براي تعيين دانش آموزان داراي سبک مقابله اي مزبور و از آزمون ريون کودکان به منظور سنجش هوش اين دانش آموزان استفاده گرديد. هدف استفاده از آزمون ريون، کنترل متغير هوش در دانش آموزان مذکور بود.
نتايج حاصل نشان دادند که: برخورد مناسب معلم به طور معنا دار مي تواند بدرفتاري (سبک
A) و رفتار هاي ضد اقتدار (سبک B) دانش آموزان را در کلاس درس کاهش دهد. بنابراين، برخورد مطلوب معلم در کلاس از عوامل بسيار مهم و تعيين کننده در چگونگي رفتار کلاسي دانش آموزان است. بر مبناي يافته هاي اين تحقيق، پيشنهاد هايي براي معلمان و دست اندرکاران ارايه شده است.
 
كليد واژه: رفتار مناسب معلم، سبک مقابله اي A، سبک مقابله اي B، پرخاشگري و ضد اقتدار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:39 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار شهريور 1385; 13(18 (ويژه مقالات علوم تربيتي 6)):45-56.
 
بررسي نگرش دانش آموزان دبيرستان هاي شهر تهران به درس عربي و عوامل مرتبط با آن
 
اختري طاهره*
 
* دانشگاه شاهد
 
 هدف اساسي پژوهش کنوني، در گام نخست، مطالعه نوع نگرش دانش آموزان پايه اول، دوم و سوم دبيرستان هاي دولتي شهر تهران به درس زبان عربي بوده و در گام دوم، تاثير جنسيت، پايه هاي تحصيلي و مناطق آموزش و پرورش بر اين نگرش نيز مورد بررسي قرار گرفته است. بدين خاطر، در آغاز ساخت نگرش سنج مربوط بر اساس نظر متخصصين و مطالعه اوليه بر روي 372 دانش آموز (192 دختر و 180 پسر) انجام شده است. پس از پالايش و آماده سازي نگرش سنج بر مبناي ويژگي هاي روان سنجي، مرحله اصلي تحقيق بر روي 1085 آزمودني (535 پسر و 560 دختر) پي گرفته شده است. نتايج به دست آمده بيانگر نگرش منفي دانش آموزان به درس عربي است. اين امر در مناطق آموزش و پرورش، پايه هاي تحصيلي، و دختران و پسران مشابه بوده است. يافته هاي ديگر، نشانگر تاثير منطق آموزش و پروش بر نوع نگرش دانش آموزان است. اين در حالي است که پايه هاي تحصيلي و جنسيت به تنهايي تاثيري بر نوع نگرش دانش آموزان نداشته است. هر چند بايد توجه کرد که تعامل جنسيت با پايه هاي تحصيلي و منطقه آموزش و پرورش، نشانگر تاثير تعاملي متغيرهاي ياد شده بر نوع نگرش دانش آموزان بوده است.
 
كليد واژه: نگرش، زبان عربي، دانش آموز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:40 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها