0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار ارديبهشت 1386; 14(22 (ويژه مقالات روان شناسي 8)):1-10.
 
تاثير روش مواجهه و جلوگيري از پاسخ به شيوه خوددرماني در كاهش نشانه هاي اختلال وسواس - اجبار
 
نصراصفهاني مهدي,نشاط دوست حميدطاهر,مولوي حسين,عابدي محمدرضا
 
 
 

اين پژوهش با هدف بررسي تاثير روش مواجهه و جلوگيري از پاسخ به شيوه خوددرماني بر ميزان نشانه هاي اختلال وسواس - اجبار در بيماران سرپايي مراجعه كننده به مراكز خدمات روانشناختي و روانپزشكي شهر اصفهان اجرا گرديد. بدين منظور تعداد 20 بيمار مبتلا به اختلال وسواس - اجبار كه بر اساس مصاحبه باليني توسط روانشناسي باليني و روانپزشك عدم ابتلا آنها به اختلال افسردگي اساسي و اختلالات شخصيت تاييد شده بود، به روش تصادفي ساده از ميان جامعه پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفي در دو گروه 10 نفري شامل يك گروه آزمايشي و يك گروه كنترل قرار گرفتند. پرسشنامه وسواس - اجبار مادزلي به عنوان پيش آزمون در مورد هر دو گروه اجرا گرديد. گروه آزمايشي به مدت 6 هفته با استفاده از كتابچه راهنماي درماني كه توسط پژوهشگر تدوين شده بود و شامل آموزش عملي و ارايه تكاليف خانگي استفاده از روش مواجهه و جلوگيري از پاسخ بود به خوددرماني پرداختند و در طول درمان هر هفته طي يك برنامه زمانبندي شده از طريق تماس تلفني با پژوهشگر، گزارشي از روند درمان را ارايه مي كردند. آزمودني هاي گروه كنترل نيز در ليست انتظار قرار گرفتند. فرض بر اين بود كه روش مواجهه و جلوگيري از پاسخ به شيوه خود درماني باعث كاهش نشانه هاي اختلال وسواس - اجبار گروه آزمايش نسبت به گروه كنترل در مرحله پس از آزمون و پيگيري مي شود. نتايج تحليل كوواريانس نشان داد كه روش مواجهه و جلوگيري از پاسخ به شيوه خوددرماني منجر به كاهش معني دار نشانه هاي اختلال وسواس - اجبار گروه آزمايش نسبت به گروه كنترل در مرحله پس آزمون شده است (P<0.001). اين بهبودي در پيگيري يك ماه بعد همچنان مشهود بود (P<0.001). با توجه به يافته هاي پژوهش حاضر مي توان اينگونه نتيجه گيري كرد كه روش مواجهه و جلوگيري از پاسخ به شيوه خوددرماني مي تواند به عنوان روش موثري در درمان اختلال وسواس - اجبار بكار رود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار ارديبهشت 1386; 14(22 (ويژه مقالات روان شناسي 8)):27-35.
 
بررسي بي تفاوتي و نوعدوستي در جامعه شهري ايران و عوامل موثر بر‌ آن
 
كلانتري صمد,اديبي مهدي,رباني خوراسگاني رسول,احمدي سيروس
 
 
 

از اواسط دهه 1960 مطالعات و بررسي هاي گسترده اي در مورد نوعدوستي و بي تفاوتي در روابط اجتماعي انجام شده، اما انجام چنين مطالعاتي در ايران چندان مورد توجه نبوده است. هدف از پژوهش حاضر اولا تعيين ميزان نوعدوستي - بي تفاوتي در جامعه شهري ايران و ثانيا بررسي ارتباط آن با متغيرهاي همدلي، مسووليت پذيري و تحليل هزينه - پاداش مادي است. اين پژوهش به روش پيمايش علي - مقايسه اي و طي دو مرحله انجام شده است. در مرحله اول كه براي تعيين گروه هاي نوعدوست و بي تفاوت انجام شد، همدستان پژوهشگر با مراجعه به منازل مختلف، يك صحنه اضطراري ساختگي پديد آوردند و بر حسب عكس العمل هايي كه افراد نشان دادند به دو گروه نوعدوست و بي تفاوت تقسيم شدند. در مرحله دوم، پرسشگران به همان افراد مراجعه و اطلاعات مورد نياز را جمع آوري كردند. واحد نمونه گيري در اين پژوهش، خانه ها بودند و با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي به 384 خانه در نقاط مختلف شهر شيراز مراجعه گرديد. ابزار سنجش، پرسشنامه اي محقق ساخته و 39 سوالي بود كه 13 سوال آن جهت سنجش همدلي 16 سوال براي سنجش مسووليت پذيري و 10 سوال به منظور سنجش تحليل هزينه - پاداش مادي با سطح سنجش رتبه اي از نوع مقياس پنج بخشي ليكرت، طراحي شده بود. اين پرسشنامه با ارزيابي داوران مختلف تعيين اعتبار و با محاسبه آلفاي كرونباخ كه ضريب آن براي اين سه عامل از 0.68 تا 0.82 متغير و براي كل پرسشنامه 0.75 بود تعيين روايي گرديد. نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد اولا در مواجهه به حالت هاي اضطراري 75.3 درصد از شهروندان نوعدوست و 24.7 درصد بي تفاوتند. به علاوه گروه نوعدوست در مقايسه با گروه بي تفاوت داراي همدلي بيش تر، مسوليت پذيري بيش تر و تحليل هزينه - پاداش مادي كم تر است. يافته هاي اين پژوهش با توجه به نتايج مطالعات پيشين مورد بحث قرار گرفته و نشان داده شده كه با افزايش همدلي، افزايش مسووليت پذيري و كاهش تحليل هزينه پاداش مادي در بين شهروندان مي توان نوعدوستي را افزايش و بي تفاوتي را كاهش داد.

 
كليد واژه: بي تفاوتي، نوعدوستي، همدلي، مسووليت پذيري، تحليل هزينه - پاداش مادي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار ارديبهشت 1386; 14(22 (ويژه مقالات روان شناسي 8)):47-58.
 
بررسي ميزان شيوع علايم اختلالات شخصيت ضداجتماعي، خودشيفته، نمايشي و مرزي در بين دانش آموزان دختر
 
فاتحي زاده مريم السادات,امامي طاهره,نجاريان بهمن
 
 
 

هدف پژوهش حاضر تعيين شيوع علايم اختلالات شخصيت طبقه دوم (شامل اختلالات شخصيت ضداجتماعي، خودشيفته، نمايشي و مرزي) در بين دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر اصفهان بود. جامعه آماري، كليه دانش آموزان دختر پايه هاي سه گانه دوره متوسطه در نواحي پنجگانه آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شد. حجم نمونه شامل 1400 نفر دانش آموز بود كه از هفتاد و پنج مدرسه به شيوه تصادفي مرحله اي انتخاب شدند. ابزار تحقيق، پرسشنامه باليني چند محوري ميلون -2 بود. در تجزيه و تحليل نهايي مشخص شد كه ميزان شيوع علايم اختلال شخصيت ضداجتماعي 0.08 درصد، خودشيفته 1.9 درصد، نمايشي 6.4 درصد، و مرزي 0.08 است. اين آمار مربوط به دانش آموزاني است كه نمره آن ها در آزمون 85 و بالاتر است و داراي علايم جدي اختلال هستند. ولي افرادي كه نمره بين 85-74 است، در صورت فراهم شدن عوامل زمينه ساز، احتمال زيادي براي ابتلا به اختلال شخصيت دارند. ميزان شيوع اختلال در بين اين دسته از افراد عبارت است از: اختلال شخصيت ضداجتماعي 1.15 درصد، خودشيفته 1.3 درصد، نمايشي 14.7 درصد و مرزي 1.9 درصد.

 
كليد واژه: شخصيت، اختلال شخصيت، طبقه «ب» اختلالات شخصيت، ضداجتماعي، خودشيفته، نمايشي، مرزي، دانش آموز دوره متوسطه، دختر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار ارديبهشت 1386; 14(22 (ويژه مقالات روان شناسي 8)):37-46.
 
ارتباط سبك فرزندپروري والدين با مهارت هاي اجتماعي و جنبه هايي از خودپنداره دانش آموزان دبيرستاني
 
يوسفي فريده*
 
* بخش روان شناسي تربيتي، دانشگاه شيراز
 
 

اهداف پژوهش حاضر عبارت بودند از 1) بررسي رابطه بين نحوه ادراك از سبك فرزندپروري والدين و مهارت هاي اجتماعي و 2) بررسي رابطه بين نحوه ادراك از سبك فرزند پروري والدين و جنبه هايي از خود - پنداره. براي اين منظور، 256 دانش آموز دبيرستاني شيراز، دو آزمون زمينه يابي نگرش ها و ادراكات دانش آموز (SAPS) و مهارت هاي اجتماعي ماتسون (MESSY) را تكميل كردند. نتايج نشان دادند كه در فرهنگ ايراني، ادراك از خانواده به عنوان قاطع و/ يا مستبد، پيش بيني كننده رفتارهاي غير اجتماعي، پرخاشگري و رفتارهاي تكانشي افراد؛ و ادراك از خانواده به عنوان صميمي و حمايت كننده، پيش بيني كننده تمامي جنبه هاي خود - پنداره دانش آموزان است. نتايج با توجه به يافته هاي حاصل از مطالعات بين فرهنگي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار ارديبهشت 1386; 14(22 (ويژه مقالات روان شناسي 8)):59-67.
 
مقايسه نيمرخ رواني همسران شاغل جانبازان قطع نخاع با زنان شاغل جامعه عادي
 
اميري ماندانا,سليمي سيدحسين,ميرزماني بافقي سيدمحمود,هاشميان كيانوش,كرمي نيا رضا,اديب مصطفي
 
 
 

هدف اصلي اين پژوهش، مقايسه نيمرخ رواني همسران شاغل جانبازان قطع نخاع با زنان متاهل و شاغل جامعه عادي است. تحقيق حاضر به دنبال پاسخ به اين سوال بوده كه آيا بين همسران شاغل جانبازان قطع نخاع با زنان متاهل شاغل جامعه عادي در مقياس هاي آزمون MMPI تفاوت معناداري وجود دارد؟ ابزار به كار گرفته شده در اين تحقيق شامل آزمون MMPI و برگه اطلاعات فردي بود. جامعه آماري، شامل همسران شاغل جانبازان قطع نخاع و همسران شاغل افراد عادي در شهر تهران بود. تعداد آزمودني ها در هر گروه 45 نفر بود كه از نظر مشخصات دموگرافيك همگن بودند. اطلاعات به دست آمده با شيوه آماري آزمون «تي» مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج به دست آمده بيانگر تفاوت معنادار بين گروه آزمودني ها در ويژگي هاي روان شناختي و شخصيتي بود. بر اين اساس مشخص شد كه گروه همسران جانباز در مقايسه با همسران شاغل جامعه عادي به طور معنادار داراي وضعيت رواني نامناسب هستند و از مشكلات افسردگي، خود بيمار انگاري، هيستري و هيجاني بيش تري رنج مي برند.

 
كليد واژه: نيمرخ رواني، فشار رواني، آزمون MMPI، جانباز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : دانشور رفتار ارديبهشت 1386; 14(22 (ويژه مقالات روان شناسي 8)):83-107.
 
بررسي سلسله مراتب ارزش هاي دانشجويان دانشگاه شاهد طي سال هاي 1377 تا 1380
 
نوربالا احمدعلي,روشن چسلي رسول,فقيه زاده سقراط,شاكري رضا,صالحي رضامحمد
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي سلسله مراتب ارزش هاي دانشجويان پي ريزي گرديد. به همين منظور ارزش هاي دانشجويان دانشگاه شاهد در يك مطالعه توصيفي مورد بررسي قرار گرفت. براي نيل به اين هدف كليه دانشجوياني كه در طول سال هاي 1377 تا 1380 وارد دانشگاه شاهد شده بودند به عنوان جامعه آماري تحقيق تعيين شده و سپس طي مطالعات جداگانه اي نظام ارزشي دانشجويان ورودي هر سال تحصيلي مورد مطالعه قرار گرفت. به عبارت ديگر در هر مطالعه، جامعه آماري از كليه دانشجويان ورودي هاي همان سال دانشگاه تشكيل مي گرديد و نمونه مورد مطالعه از بين آنها انتخاب مي شد و پرسشنامه هاي تحقيق را تكميل مي نمودند. سپس در مرحله دوم و دو سال بعد از ورود دانشجويان به دانشگاه پرسشنامه تحقيق بر روي همان دانشجويان مجددا اجرا مي گرديد. اين روش براي دانشجويان ورودي هاي 1377 تا 1380 دانشگاه شاهد تكرار شد. در اين مطالعه از پرسشنامه سلسله مراتب ارزش هاي آلپورت، ورنون و ليندزي استفاده گرديد كه نظام ارزش ها را بصورت سلسله مراتبي (در برگيرنده ارزش هاي نظري، ديني، اجتماعي، اقتصادي، هنري و سياسي) در نظر مي گيرد. نتايج تحقيق نشان داد كه در تمام مراحل تحقيق ارزش هاي ديني و اجتماعي اولويت هاي اول و دوم را در سلسله مراتب ارزش هاي دانشجويان به خود اختصاص داده بودند و ارزش هنري آخرين سنخ ارزشي دانشجويان بود. مقايسه ارزش هاي دانشجويان در طي مراحل تحقيق نشان داد كه ارزش هاي مذهبي، نظري و عمدتا ارزش سياسي در سال دوم مطالعات معمولا كاهش پيدا مي كرد ولي با اين وجود ارزش مذهبي هم چنان بعنوان اولين ارزش نزد دانشجويان محسوب مي گرديد. علي رغم جا به جايي در ساير ارزش ها؛ تفاوت معني داري در طول مراحل مطالعه ديده نشد. علاوه بر اين در مطالعه حاضر نقش متغيرهاي فردي و اجتماعي از قبيل جنس، وضعيت تاهل، محل سكونت خانواده سهميه مورد پذيرش در دانشگاه و دانشكده محل تحصيل دانشجويان نيز در سلسله مراتب ارزش هاي دانشجويان مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گرفته است.

 
كليد واژه: سلسله مراتب ارزش ها، دانشجويان، ارزش نظري، ارزش ديني، ارزش اجتماعي، ارزش اقتصادي، ارزش هنري و ارزش سياسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار ارديبهشت 1386; 14(22 (ويژه مقالات روان شناسي 8)):69-81.
 
رابطه خودكار آمدي و سلامت روان در دانش آموزان دبيرستاني
 
نجفي محمود,فولادچنگ محبوبه
 
 
 

هدف اساسي پژوهش حاضر، بررسي رابطه خودكار آمدي با سلامت روان مي باشد. بدين منظور 300 دانش آموز دختر و پسر پايه سوم دبيرستان در رشته هاي تحصيلي علوم تجربي، انساني و رياضي با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش سياهه نشانگان مرضي 90 سوالي (SCL-90-R) و پرسشنامه خودكار آمدي شرر و همكاران در 1982 بوده است پس از اجراي پرسشنامه ها داده هاي بدست آمده با روش هاي آماري همبستگي و t براي مقايسه دو گروه مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد كه بين خودكار آمدي و نشانگان مرضي رابطه معكوس و معناداري وجود دارد. بين خودكار آمدي و سلامت روان همبستگي مثبت معني دار يافت شد. همچنين مشاهده شد كه بين دو گروه دختر و پسر از لحاظ خودكار آمدي و سلامت روان تفاوت معني داري وجود ندارد. در اين پژوهش وجود رابطه معنادار بين باورهاي خودكارآمدي و سلامت روان (نشانگان مرضي كم تر) تاييد شد.

 
كليد واژه: خودكارآمدي، سلامت روان، نشانگان مرضي، دانش آموزان دبيرستان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار اسفند 1385; 13(21 ( ويژه مقالات علوم تربيتي7)):1-14.
 
بررسي ميزان انطباق محتواي کتاب هاي درسي جديدالتاليف حرفه و فن دوره راهنمايي تحصيلي با اهداف مصوب
 
سبحاني نژاد مهدي,طيباني طيبه
 
 
 در پژوهش حاضر با روش تحليل محتوا، ميزان انطباق محتواي سه کتاب درسي حرفه و فن جديد التاليف دوره راهنمايي تحصيلي (81-82) با اهداف مصوب جزيي آن ها براي هر يک از واحد هاي درسي مورد بررسي قرار گرفته است. جامعه آماري، سه کتاب درسي مذکور بوده که همه آن ها نيز مورد بررسي واقع شده اند. ابزار هاي پژوهش، سه فرم فهرست وارسي کتاب هاي سال اول، دوم و سوم بوده که روايي صوري و محتوايي آن ها به وسيله صاحبنظران تاييد شده و پايايي آن ها نيز طي محاسبه ضريب همبستگي داده هاي حاصل برابر با 0.83, 0.87 و 0.88 بوده است. تجزيه و تحليل آماري داده هاي حاصل از تحليل محتوا، بيانگر آن است که (1 ميزان انطباق محتوا با اهداف مصوب شناختي به ترتيب در کتاب هاي پايه اول، دوم و سوم به طور متوسط برابر با 2.4, 3.7 و 3.2 مرتبه براي هر هدف و با اهداف مصور رواني- حرکتي نيز به طور متوسط برابر با 3.2, 3.3 و 2.8 مرتبه براي هر هدف بوده است. به علاوه، اهداف مصوب حاوي هيچ هدفي در حيطه عاطفي براي واحد هاي درسي کتاب هاي مذکور نبوده است. (2 ميزان انطباق محتوا با مجموع اهداف مصوب کتاب هاي مذکور، به ترتيب در کتاب هاي پايه اول، دوم و سوم به طور متوسط برابر با 3.1, 2.6 و 3.1 مرتبه براي هر هدف بوده است. (3 در مجموع سه کتاب درسي، رتبه بندي ميزان انطباق در حيطه اهداف شناختي به تريب شامل؛ محتواي کتاب هاي درسي پايه اول، سوم و دوم و در حيطه رواني - حرکتي به ترتيب شامل محتواي کتاب هاي درسي پايه اول، دوم و سوم و در مجموع اهداف مصوب نيز به ترتيب شامل محتواي کتاب هاي درسي پايه اول، سوم و دوم بوده است. (4 در جمع بندي نهايي، کتاب حرفه و فن پايه اول راهنمايي، بيش ترين ميزان انطباق را با اهداف مصوب خود داشته است. (5 هر سه کتاب درسي در اهداف مصوب جزيي واحد هاي درسي، فاقد هدف در حيطه عاطفي بوده اند که اين امر، امکان تحليل انطباق را در اين حيطه منتفي ساخت، هر چند اين امر به معناي فقدان مضامين عاطفي در محتواي کتاب هاي مذکور نيست.
 
كليد واژه: محتوا، کتاب هاي درسي ، حرفه و فن، دوره راهنمايي، اهداف مصوب، انطباق، برنامه درسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار اسفند 1385; 13(21 ( ويژه مقالات علوم تربيتي7)):25-31.
 
بررسي رابطه تامين سلسله مراتب نيازهاي مازلو با ميزان رضايت شغلي مديران آموزشي
 
ميرزامحمدي محمدحسن,زاهدي زهرا
 
 
 هدف اساسي مقاله حاضر، بررسي رابطه تامين سلسله مراتب نيازهاي مازلو با ميزان رضايت شغلي مديران آموزشي منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران بوده که البته در اين ارتباط، نقش متغيرهاي جنسيت و تحصيلات مديران نيز مورد توجه قرار گرفته است. روش مورد استفاده در تحقيق حاضر، همبستگي است. نمونه اين پژوهش 174 مدير است که با استفاده از روش طبقه اي تصادفي انتخاب شدند. ابزار گرد آوري داده ها، شامل دو پرسشنامه رضايت شغلي و سنجش نيازها بوده است. نتايج تحليل رگرسيون چند متغيري نشان داد که بين تامين سلسله مراتب نيازهاي مازلو و ميزان رضايت شغلي مديران، رابطه معنادار وجود دارد. همچنين بين جنسيت و تحصيلات مديران آموزشي با ميزان رضايت شغلي آنان رابطه وجود ندارد.
 
كليد واژه: رضايت شغلي، نياز، مدير آموزشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار اسفند 1385; 13(21 ( ويژه مقالات علوم تربيتي7)):15-24.
 
بررسي عوامل روان شناختي، اجتماعي و اقتصادي موثر بر شادماني دانش آموزان از نظر مديران و مربيان پرورشي
 
دريكوندي هدايت اله,ميرشاه جعفري سيدابراهيم,عابدي محمدرضا
 
 
 هدف اصلي اين پژوهش، بررسي عوامل موثر بر شادماني دانش آموزان مدارس راهنمايي پسرانه شهر اصفهان از نظر مديران و مربيان پرورشي بود. به منظور محدود کردن مساله، صرفا عوامل روان شناختي، اجتماعي و اقتصادي مورد بررسي قرار گرفت. براي دستيابي به هدف پژوهش از بين مديران و مربيان پرورشي شهر اصفهان تعداد 88 مدير و 86 مربي پرورشي به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي تصادفي انتخاب شدند و با پرسشنامه محقق ساخته، عوامل مذکور مورد بررسي قرار گرفتند.
نتايج مطالعه نشان داد مديران و مربيان پرورشي هر سه عامل روان شناختي، اجتماعي و اقتصادي را در شادماني دانش آموزان موثر مي دانند و بين ميزان تحصيلات و سابقه خدمت آنان و نظرشان در مورد تاثير عوامل سه گانه فوق در شادماني دانش آموزان، رابطه معناداري وجود ندارد.
 
كليد واژه: شادماني، عوامل روان شناختي، عوامل اجتماعي، عوامل اقتصادي، دانش آموزان پسر، اصفهان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار اسفند 1385; 13(21 ( ويژه مقالات علوم تربيتي7)):33-42.
 
بررسي وضعيت فضاي فيزيکي مدارس شهر اصفهان با توجه به استانداردهاي سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس
 
بختيارنصرآبادي حسن علي*
 
* دانشگاه اصفهان
 
 فضاي آموزشي مناسب، از عوامل مهم و موثر در بهبود و بالا بردن کيفيت آموزش و يادگيري است و يکي از مقوله هاي مهم در آموزش و پرورش به حساب مي آيد. بهبود فضاهاي فيزيکي مي تواند به يادگيري دانش آموز در حيطه شناختي، عاطفي و مهارتي کمک کند و انگيزه هاي او را بالا ببرد. در پژوهش حاضر، محقق وضعيت فيزيکي مدارس شهر اصفهان را در ارتباط با استانداردهاي سازمان نوسازي و تجهيز مدارس مورد بررسي و ارزيابي قرار داده و مدلي بهينه براي فضاسازي آينده مدارس ارايه کرده است. اين مدل با توجه به شرايط جديد و رويکردهاي جديد علمي - فلسفي، نظير ديدگاه جانسون و جانسون در اواخر قرن بيستم طراحي شده است. در اين بررسي، تعداد 193 باب مدرسه از ميان تمام مدارس شهر اصفهان به روش طبقه اي انتخاب شدند و با استفاده از چک ليست، اطلاعات مربوط به آن ها جمع آوري شد و مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد که مدارس شهر اصفهان از نظر وضعيت کتابخانه، بهداشت، فضاي باز، سالن اجتماعات و راهرو ها در سطح نسبتا مطلوب و از نظر کلاس هاي درس، آزمايشگاه و فضاهاي اداري در وضعيت مطلوب قرار دارند. همچنين سرانه فضاهاي اداري سه دوره تحصيلي، سرانه فضاي پرورشي در مدارس راهنمايي و سرانه فضاي باز در دبيرستان مطلوب ارزيابي شد. البته فضاهاي ديگر از ميانگين سرانه استاندارد فاصله داشته، در وضعيت مطلوب قرار ندارند.
 
كليد واژه: فضاي آموزشي، وضعيت فيزيکي، فضاسازي، مدارس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار اسفند 1385; 13(21 ( ويژه مقالات علوم تربيتي7)):43-54.
 
آسيب شناسي تربيت ديني دانش آموزان از ديدگاه مديران مدارس راهنمايي شهر تهران
 
رهنما اكبر,طباطبايي فرزانه,عليين حميد
 
 
 هدف اساسي پژوهش حاضر، شناسايي عوامل آسيب زاي عمده در تربيت ديني دانش آموزان مقطع راهنمايي شهر تهران از ديدگاه مديران مدارس آن ها بوده است. جامعه آماري، مديران مدارس راهنمايي مناطق 19 گانه شهر تهران بوده که در سال تحصيلي 1382-83 در يکي ازمدارس راهنمايي به کار اشتغال داشته اند. به روش نمونه گيري خوشه اي (چند مرحله اي) از ميان 850 نفر از آنان، تعداد 230 نفر به عنوان نمونه آماري برگزيده شده اند. روش پژوهش از نوع توصيفي - تحليلي بوده و به منظور آزمون فرضيه هاي تحقيق، از پرسشنامه محقق ساخته که روايي آن از طريق سنجش تجانس دروني سوالات و پايايي آن به روش دو نيمه کردن و با استفاده از فرمول اسپيرمن - براون به ترتيب 0.37 و 0.77 محاسبه گرديده استفاده شده است.
يافته هاي تحقيق حاکي از آن است که:
.1 محتواي کتب درسي مربوط به ترتيب ديني از عوامل آسيب زا در تربيت ديني دانش آموزان دوره راهنمايي شهر تهران است.
.2 وجود و يا عدم وجود برخي ويژگي ها و خصوصيات در معلمان ديني و پرورشي مي تواند از عوامل آسيب زا در تربيت ديني دانش آموزان دوره راهنمايي شهر تهران باشد.
.3 محيط مدرسه و عوامل مربوط به آموزشگاه مي تواند از عوامل موثر آسيب زا در تربيت ديني دانش آموزان راهنمايي شهر تهران باشد.
.4 خانواده و اجتماع، از عوامل موثر در تربيت ديني دانش آموزان دوره راهنمايي هستند که نگرش منفي آنان نسبت به تربيت ديني از عوامل آسيب زا در اين حيطه است.
 
كليد واژه: آسيب شناسي ديني، دانش آموز، مدير، مدرسه راهنمايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار اسفند 1385; 13(21 ( ويژه مقالات علوم تربيتي7)):55-62.
 
بررسي رابطه سبک هاي تفکر و برخي شاخص هاي طبقه اجتماعي با پيشرفت تحصيلي
 
خير محمد,استوار صغري
 
 
 هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين سبک هاي تفکر و برخي شاخص هاي طبقه اجتماعي با پيشرفت تحصيلي در گروهي از کودکان بود. بدين منظور، تعداد 102 دانش آموز (48 دختر و 54 پسر) از کلاس هاي چهارم و پنجم دبستان انتخاب شدند و معلمين، پرسشنامه سبک هاي تفکر TSI)، اقتباس از استرنبرگ و واگنر 1992) را براي کودکان تکميل کردند و از معدل آنان به عنوان ملاک پيشرفت تحصيلي استفاده گرديد. يافته ها نشان داد که از بين پنج متغير مستقل تحقيق در درجه اول، سبک هاي تفکر ليبرال و سپس تحصيلات مادر و شغل پدر بهترين پيش بيني کننده پيشرفت تحصيلي کودکان است.
 
كليد واژه: پيشرفت تحصيلي، شاخص هاي طبقه اجتماعي، سبک هاي تفکر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار دي 1385; 13(20 (ويژه مقالات مديريت 7)):1-25.
 
ارايه و تبيين مدل انگيزشي مبتني بر معنويت کارکنان
 
فرهنگي علي اكبر,رستگار عباسعلي
 
 
 انگيزش در کار، پديده هاي چند وجهي است که نمي توان آن را مستقيما به وسيله يک متغير واحد سنجيد، انگيزش در کار به صورت مجموعه اي از نيرو هاي دروني و بيروني است که آغاز، شکل، جهت، شدت و مدت رفتار مربوط به کاري را تعيين مي کند. همچنين انگيزش در کار، نتيجه تلفيق خصيصه هاي فردي، ماهيت کار و ويژگي هاي محيط کاري است. هر چند براي تبيين، توجيه، تشريح و کنترل جنبه هاي مختلف انگيزش در کار کارکنان، تئوري هاي گوناگوني ارايه شده اما بيش تر آن ها در يکپارچه ساختن ساحت هاي گوناگون وجودي انسان و در ارايه چارچوبي جامع در برانگيختگي کارکنان در کارشان فقيرند. مقاله اي که پيش رو داريد، مدلي نسبتا جامع در زمينه انگيزش در کار کارکنان با ابعاد وجودي زيستي، اجتماعي، رواني و معنوي يک فرد در سازمان است که تحت عنوان «مدل انگيزشي مبتني بر معنويت کارکنان» طراحي و تبيين شده است. اين مدل داراي ابعاد چهارگانه ارتباط فرا فردي، ارتباط درون فردي، ارتباط ميان فردي و ارتباط برون فردي با نشان گر هاي مربوط به آن است که نتيجه اش «معنويت» خواهد بود. به عبارت ديگر، «معنويت» با چهارگونه ارتباط يک فرد با نيروي برتر (خدا)، با خويشتن خويش، با ديگران و با محيط تعريف شده که هر يک از آن ها با بخشي از ساحت هاي وجودي انسان مربوط مي شوند؛ بدين معنا که ارتباط فرا فردي با ساحت معنوي، ارتباط درون فردي با ساحت رواني، ارتباط ميان فردي با ساحت اجتماعي و ارتباط برون فردي با ساحت زيستي انسان سر و کار دارند. همچنين چهارگونه ارتباطاتي مذکور کار با معنا، هدفمند، خود شکوفايي در کار و به هم پيوستگي با هر چيز در محيط کاري و طبيعي را به ارمغان خواهند آورد، و سرانجام هر يک از آن ها در انگيزش در کار کارکنان موثر خواهند بود. بر اساس تحقيقاتي که به منظور آزمون فرضيه هاي مدل به روش هاي تحليل مسير و تحليل عاملي تاييدي در دو سطح صف و ستاد در دانشگاه تهران انجام گرفت. کارکنان دانشگاه تهران بر اين عقيده بودند که ارتباط ميان فردي و ارتباط برون فردي در انگيزش در کارشان موثرند، اما در نظر آنان ارتباط فرافردي و ارتباط درون فردي در برانگيختگي در کارشان رابطه اي ندارد.
 
كليد واژه: معنويت، معنويت فراديني، انگيزش، فراانگيزش، ارتباط افرادي، ارتباط درون فردي، ارتباط ميان فردي، ارتباط برون فردي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : دانشور رفتار اسفند 1385; 13(21 ( ويژه مقالات علوم تربيتي7)):64-76.
 
تبيين، تحليل و نقد روش ها و محتواي تربيت ديني کثرت گرا (پلوراليستي)
 
سجادي سيدمهدي,اسدي حسن
 
 
 تکثر و تنوع ديني و مذهبي در دنياي امروز واقعيتي مسلم است و اين تکثر تا به امروز منشا مجادلات و مناقشات بسيار شده است. به طور کلي در زمينه تبيين و تفسير تنوع و تکثر اديان، سه ديدگاه عمده وجود دارد: ديدگاه انحصار گرايي، ديدگاه شمول گرايي و ديدگاه تکثر گرايي. از اين ميان، ديدگاه تکثر گرايي ديني، ديدگاه جديدي است که در عرصه معرفت ديني پيدا شده و چندي است در کشور ما نيز مطرح گرديده و موافقان و مخالفان جدي نيز دارد. تربيت ديني و معنوي بشر و نقش آن در حيات دنيوي و اخروي در کشور ما از اهميت و حساسيت دو چندان برخوردار است. اين مقاله با عنوان تبيين، تحليل و نقد تربيت ديني تکثر گرا که روش ها و محتواي تربيت ديني مطلوب تکثر گرايي ديني را نشان مي دهد، تربيت ديني کثرت گرا را از حيث نظري و عملي مورد بررسي و نقد قرار مي دهد. اين تحقيق به اين نتيجه رسيده است که روش ها و محتواي مطلوب تعليم و تربيت ديني تکثر گرا داراي اشکالات نظري و عملي جدي است که بايد مورد توجه برنامه ريزان تعليم و تربيت قرار گيرد.
 
كليد واژه: دين، تکثر گرايي ديني، تعليم و تربيت ديني، نقد و تحليل، تبيين، تربيت کثرت گرا، محتواي تربيتي، روش هاي تربيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:36 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها