0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار شهريور 1386; 14(24 (ويژه مقالات علوم تربيتي 8)):23-38.
 
تحول باورهاي معرفت شناختي دانشجويان
 
شعباني وركي بختيار,حسين قلي زاده رضوان
 
 
 

هدف از اين پژوهش مقايسه باورهاي دانشجويان سال هاي اول تا چهارم دوره كارشناسي درباره ساده بودن دانش، قطعيت دانش، ذاتي تلقي كردن توانايي يادگيري و سريع دانستن فرايند يادگيري است. لذا به منظور گردآوري داده ها درباره چهار باور كلي دانشجويان در زمينه ماهيت علم و يادگيري در يك مقطع از زمان از روش پيمايشي به شيوه مقطعي به عنوان روش مرجح استفاده شده است. كليه دانشجويان دختر و پسر مشغول به تحصيل در گروه هاي آموزشي علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد در سال 84-1383 جامعه آماري مورد نظر را تشكيل داده اند. حجم نمونه مورد مطالعه در اين پژوهش 305 نفر مي باشد. به منظور گردآوري داده هاي مورد نياز از پرسشنامه باورهاي معرفت شناختي شومر (1993) استفاده شده است. تحليل داده هاي به دست آمده نشان مي دهد كه بين اعتقاد دانشجويان سال هاي اول،‌ دوم، سوم و چهارم راجع به ساده بودن، مطلق بودن، سريع بودن و ذاتي بودن دانش تفاوت معناداري وجود ندارد. همچنين بين باورهاي معرفت شناختي دانشجويان بر حسب جنسيت و تاهل تفاوت معناداري وجود ندارد. در عين حال بين باورهاي معرفت شناختي دانشجويان بر حسب رشته تحصيلي تفاوت معنادار است. به بيان ديگر، بين باورهاي معرفت شناختي دانشجويان رشته هاي الهيات و تربيت بدني با دانشجويان رشته هاي علوم تربيتي، ادبيات، و علوم اداري و اقتصادي تفاوت معناداري وجود دارد.

 
كليد واژه: باورهاي معرفت شناختي، تحول، دانشجو
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار شهريور 1386; 14(24 (ويژه مقالات علوم تربيتي 8)):65-80.
 
بررسي نيازهاي مطالعاتي نوسوادان شهري و روستايي نهضت سوادآموزي
 
رجايي پور سعيد,اكبري عمروآبادي احمدرضا
 
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي نيازهاي مطالعاتي نوسوادان شهري و روستايي استان اصفهان بود. بدين منظور نيازهاي نوسوادان در زمينه هاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، بهداشتي، شخصي، هنري، ديني و شغلي بررسي شده است. روش تحقيق در اين پژوهش، توصيفي از نوع پيمايشي بود و از تكنيك دلفي جهت جمع آوري اطلاعات استفاده شد. جامعه آماري شامل كليه نوسوادان شهري و روستايي استان اصفهان در سال تحصيلي 83-1382 بود كه با روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي تعداد 456 نفر از آنان به عنوان نمونه آماري تحقيق انتخاب شدند. ابزار اندازه گيري در اين پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بررسي نيازهاي مطالعاتي نوسوادان بود كه با استفاده از تكنيك دلفي تدوين شد و شامل 120 سوال بسته پاسخ بر اساس طيف پنج درجه اي ليكرت بود و ضريب پايايي آن در يك مطالعه مقدماتي 0.85 برآورد گرديد. جهت تجزيه و تحليل داده هاي پژوهش از آمار توصيفي (فراواني، درصد، ميانگين و انحراف معيار) و آمار استنباطي (t تك متغيره، t با دو گروه مستقل؛ تحليل واريانس تك متغيري، توكي و آزمون t2 هتلينگ) استفاده شد. يافته ها نشان داد كه t مشاهده شده از مقدار بحراني جدول در سطح خطاي 0.01 (1.64) در خصوص نيازهاي مطالعاتي نوسوادان در زمينه هاي اجتماعي، بهداشتي و ديني به ترتيب با مقدار آزمون 3.43، 16.9، 7.21، 16.68 با احتمال 0.99 بيش از سطح متوسط بوده است. اما t مشاهده شده از مقدار بحراني جدول در سطح خطاي 0.05 در خصوص نيازهاي فرهنگي، اقتصادي، هنري و شغلي كوچك تر است. بررسي نظرات نوسوادان بر اساس عوامل دموگرافيك در چند مورد تفاوت معناداري را نشان داد. بين نظرات نوسوادان مرد و زن در خصوص انواع نيازها تفاوت معناداري وجود دارد. نوسوادان مرد مطالب ديني را با ميانگين 3.66 و مطالب اجتماعي و بهداشتي را به ترتيب با ميانگين 3.27 و 3.11 و نوسوادان زن نيازهاي بهداشتي و ديني را با ميانگين هاي 3.53 و 3.49 مورد تاكيد قرار داده اند. مقايسه ميانگين نمره نيازها بر اساس گروه هاي سني در خصوص نيازهاي بهداشتي و هنري در سطح p?0.05 و در خصوص نيازهاي شخصي و ديني در سطح p?0.01 معنادار بوده است. بررسي نيازهاي نوسوادان مجرد و متاهل در خصوص نياز ديني در سطح p?0.05 معنادار است. همچنين نمره نياز نوسوادان بر اساس دوره هاي تحصيلي در خصوص نياز شخصي در سطح p?0.05 و در خصوص نياز هنري و بهداشتي در سطح p?0.01 معنادار بوده است. مقايسه ميانگين نمره انواع نيازها نشان داد كه بيش ترين نياز مطالعاتي در زمينه هاي ديني و بهداشتي به ترتيب با ميانگين هاي 3.53 و 3.45 است و كم ترين نياز مربوط به موضوعات فرهنگي و هنري با ميانگين هاي 2.53 و 2.47 است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار شهريور 1386; 14(24 (ويژه مقالات علوم تربيتي 8)):53-64.
 
مقايسه تاثير سه رويكرد ياددهي - يادگيري بر عملكرد يادگيري دانش آموزان در درس زيست شناسي
 
شواخي عليرضا,نادري عزت اله,عابدي احمد
 
 
 

در پژوهش حاضر، به منظور بررسي تاثير سه رويكرد ياددهي - يادگيري اكتشافي، تعاملي و انتقالي بر عملكرد يادگيري دانش آموزان در درس زيست شناسي، از طرح شبه تجربي با سه گروه (n3=63, n2=71, n1=60) بهره گيري شد تا به اين سوال پاسخ داده شود كه: آيا عملكرد يادگيري دانش آموزاني كه با اين رويكردها آموزش ديده اند. با هم تفاوت معنادار دارند؟ جهت پاسخ به اين سوال، 194 دانش آموز نمونه تحقيق در سه گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه اول 60 نفر تحت آموزش رويكرد ياددهي - يادگيري اكتشافي، گروه دوم 71 نفر تحت آموزش رويكرد ياددهي - يادگيري تعاملي و گروه سوم 63 نفر تحت آموزش رويكرد ياددهي - يادگيري انتقالي قرار گرفتند. نتايج پژوهش نشان داد، عملكرد يادگيري دانش آموزاني كه با رويكرد ياددهي - يادگيري اكتشافي آموزش ديده اند، از دو گروه ديگر بيش تر و عملكرد يادگيري دانش آموزاني كه با رويكرد ياددهي - يادگيري تعاملي آموزش ديده اند، از گروهي كه با رويكرد انتقالي آموزش ديده اند بيش تر است. هم چنين آزمون تعقيبي شفه نشان مي دهد كه تفاوت ميانگين عملكرد يادگيري اين سه گروه معنادار است. افزون بر اين يافته هاي تحقيق حاكي از آن است كه رويكرد ياددهي - يادگيري اكتشافي مهارت هاي سطح بالاتري يادگيري مانند فرضيه سازي، تجزيه و تحليل، قضاوت و عمل ماهرانه را نسبت به دو رويكرد ديگر در دانش آموزان ارتقا مي دهد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار شهريور 1386; 14(24 (ويژه مقالات علوم تربيتي 8)):39-52.
 
بررسي مقايسه اي عوامل موثر بر افت تحصيلي دانشجويان مشروط و ممتاز
 
تمنايي فر محمدرضا,نيازي محسن,اميني محمد
 
 
 

در رويكردهاي علمي به نظام هاي آموزشي تاكيد شده كه فراگيران بايستي مطابق انتظارات جامعه تحول يابند و در فرايند تعليم و تربيت بايد چرخه توليد به گونه اي باشد كه ميزان عدم كارايي و اتلاف انرژي به حداقل برسد. افت تحصيلي به عنوان يكي از معضلات نظام هاي آموزشي در كشورهاي جهان باعث به هدر رفتن بسياري از منابع مي شود اين مساله در مقطع دانشگاه به طور محسوس مشاهده مي شود. هدف اين پژوهش بررسي عوامل موثر بر افت تحصيلي دانشجويان با مقايسه دانشجويان مشروط و ممتاز بوده است. به اين منظور نمونه هاي از دانشجويان مشروط (با حداقل سه بار مشروطي متوالي يا چهار بار يا بيش تر مشروطي متناوب) شامل 60 دانشجو (39 پسر و 21 دختر) مورد بررسي قرار گرفت. همچنين به منظور مقايسه وضعيت تحصيلي اين دانشجويان با وضعيت تحصيلي دانشجويان ممتاز، نمونه اي از دانشجويان ممتاز (52 دانشجو شامل 25 پسر و 27 دختر) مورد مطالعه قرار گرفت. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه مشخصات فردي، پرسشنامه عزت نفس كوپر اسميت و آزمون هوشي ريون بزرگسالان. نتايج به دست آمده نشان داد كه دانشجويان ممتاز در مقايسه با دانشجويان مشروط از بهره هوشي بالاتري برخوردارند. عزت نفس آنها قوي تر است و از پيشينه تحصيلي (معدل ديپلم) بهتري برخوردارند. همچنين معلوم شد اكثر دانشجويان دچار افت تحصيلي (88.8 درصد) غيربومي و اكثر دانشجويان ممتاز (53.8 درصد) بومي هستند. به علاوه، اين يافته حاصل شد كه دانشجويان دختر در مقايسه با دانشجويان پسر عملكرد تحصيلي بهتري دارند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 8 : دانشور رفتار شهريور 1386; 14(24 (ويژه مقالات علوم تربيتي 8)):111-122.
 
بررسي كيفيت راهنمايي پايان نامه هاي دوره كارشناسي ارشد
 
نيلي محمدرضا,نصر احمدرضا,اكبري نعمت اله
 
 
 

جايگاه آموزش عالي در فرايند توسعه كشورها بسي رفيع و مورد توجه ملت ها و دولت ها بوده و هست. در بين دوره هاي مختلف آموزش عالي، تحصيلات تكميلي داراي نقش و منزلتي والاتر است زيرا وظيفه تربيت نيروي انساني متخصص در عرصه آموزش، پژوهش و خدمات را بر عهده دارد. در سال هاي اخير، رشد كمي تحصيلات تكميلي در ايران روندي روزافزون داشته و اكنون بعد كيفي آن مورد توجه سياستگزاران و تصميم گيران نظام آموزش عالي است. از آن جا كه دوره هاي تحصيلات تكميلي به دو دوره آموزشي (گذراندن دروس مصوب) و پژوهشي (ارايه پايان نامه) تقسيم مي شود فرايند تدوين پايان نامه و به ويژه چگونگي و كيفيت راهنمايي استادان راهنما نيز از اهم موضوعاتي است كه تحقيق پيرامون آن ها را ضروري مي كند. پژوهش حاضر به منظور بررسي كيفيت عملكرد راهنمايي استادان راهنماي دوره كارشناسي ارشد دانشگاه اصفهان بر حسب مراحل و ابعاد گوناگون راهنمايي و نيز به تفكيك دانشكده ها و مرتبه علمي استادان انجام شده است. علاوه بر آن، تدوين پرسشنامه اي معتبر براي ارزشيابي كيفيت راهنمايي از ديد دانش آموختگان نيز از اهداف اين تحقيق بوده است.
تحقيق از نوع پيمايشي بوده و با استفاده از مصاحبه نيمه ساختار يافته و سه پرسشنامه محقق ساخته انجام شده است. جامعه آماري تحقيق اعضاي هيات علمي استاديار به بالا و نيز دانش آموختگان (فارغ التحصيلان) دوره كارشناسي ارشد دانشگاه اصفهان مي باشند. نمونه تحقيق بر اساس روش نمونه گيري طبقه اي متناسب با حجم انتخاب شده اند. داده هاي حاصله در دو سطح آمار توصيفي مانند شاخص هاي گرايش مركزي و استنباطي مانند آزمون
t و تحليل واريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند.
نتايج تحقيق نشان مي دهد استادان راهنما عمدتا در مراحل اوليه پژوهش مانند راهنمايي براي انتخاب موضوع و تدوين پيشنهاد تحقيق
(Proposal) و همچنين مراحل آخرين مانند تدوين گزارش پايان نامه بيش ترين حد راهنمايي را داشته اند. نتايج حاكي است اگر چه بين كيفيت راهنمايي استادان راهنما بر حسب دانشكده و مرتبه علمي تفاوت وجود دارد ولي تفاوت معنادار نبوده است. ميانگين هاي حاصله حاكي از آن است كه ميزان رضايت دانشجويان از استادان داراي مرتبه استادياري بيش از ساير استادان بوده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : دانشور رفتار شهريور 1386; 14(24 (ويژه مقالات علوم تربيتي 8)):98-110.
 
بررسي و تبيين مباني، اصول، و روش هاي تربيت جنسي با تاكيد بر ديدگاه اسلام
 
رهنما اكبر,عليين حميد,محمدي حسين
 
 
 

در پژوهش حاضر با روش تحليل اسنادي، مباني، اصول و روش هاي تربيت جنسي با تاكيد بر ديدگاه اسلام مورد بررسي قرار گرفته است. جامعه آماري، كليه متون اسلامي در زمينه فوق الذكر بوده است و در اين زمينه نمونه گيري انجام نشده است. ابزار پژوهش، فيش برداري بوده است و داده هاي حاصل، مورد تجزيه و تحليل كيفي قرار گرفته اند.
عمده ترين يافته ها عبارتند از: 1- مباني تربيت جنسي در ديدگاه اسلامي شامل ده مبناي تاثير شرايط بر انسان، تاثير انسان بر شرايط، ضعف، اشتياق به تداوم نسل، تفاوت ظرفيت هاي جنسي در انسان، حب ذاتي انسان به جنس مخالف، نيازمندي، انديشه ورزي و وجود مراحل مختلف رشد و تطور در آدمي است. 2- در مبناي تاثير شرايط بر انسان، اصول دو گانه تربيتي شامل؛ پيشگيري از انحراف جنسي قبل از تولد و پيشگيري از انحراف جنسي بعد از تولد است. 3- در مبناي تاثير انسان بر شرايط اصول پنجگانه تربيتي شامل اصل تاثير ظاهر بر باطن، اصل اصلاح شرايط، اصل هدايت انگيزه جنسي، اصل خودسازي و اصل بازسازي است. 4- در مبناي ضعف اصول دو گانه تربيتي شامل مدارا و مسامحت و صعه صدر است. 5- در مبناي اشتياق به تداوم نسل اصل تربيتي، ازدواج است. 6- در مبناي تفاوت ظرفيت هاي جنسي در انسان اصل تربيتي شامل؛ توجه به تفاوت هاي جنسيتي است. 7- ميناي حب ذاتي انسان به جنس مخالف شامل اصل مودت است. 8- ميناي نيازمندي شامل اصل ارضا نيازهاي جنسي از طريق مشروع است. 9- ميناي انديشه ورزي شامل اصول سه گانه پرورش قوه تعقل، تذكر و آگاه سازي است. 10- ميناي وجود مراحل مختلف رشد و تطور در آدمي شامل اصل آموزش جنسي با توجه به مقتضيات سني (اصل تدرج) است. 11- مبناي كرامت شامل اصول سه گانه، تزكيه، عزن نفس و حيا و غيرت است. 12- ده مبنا و 20 اصل ذكرشده مجموعا شامل 96 روش تربيتي استخراج شده هستند. 13- صحت يافته هاي پژوهش به وسيله 15 نفر از اساتيد حوزه و دانشگاه تاييد شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار شهريور 1386; 14(24 (ويژه مقالات علوم تربيتي 8)):81-96.
 
ارزيابي عملكرد شوراهاي دانش آموزي مدارس راهنمايي در جذب دانش آموزان به كميته هاي مشاركتي
 
سبحاني نژاد مهدي,جعفري هرندي رضا,عليين حميد
 
 
 

در پژوهش حاضر، عملكرد شوراهاي دانش آموزي مدارس راهنمايي شهر اصفهان در جذب دانش آموزان به هشت دسته كميته هاي مشاركتي آن شوراها، مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفته است. روش پژوهش توصيفي مشاهده اي و نمونه پژوهش نيز، شامل؛ 30 مدرسه راهنمايي شهر اصفهان بوده كه با روش نمونه گيري طبقه اي متناسب با حجم و تصادفي ساده انتخاب شده اند. ابزار پژوهش چك ليست مشاهده عملكرد كميته هاي شوراهاي دانش آموزي مدارس بوده است. داده هاي حاصل به دو شيوه توصيفي و استنباطي تحليل آماري شده اند. عمده ترين يافته هاي پژوهش نشان داد:
1- ميزان مشاركت دانش آموزان در فعاليت هاي مشاركتي كميته سياسي و اجتماعي، در حد كم؛ كميته هاي علمي و آموزشي؛ تعاون، امداد و بهداشت در حد متوسط و كميته هاي فرهنگي و مذهبي؛ ورزشي؛ اداري و مالي و انضباطي در حد زياد بوده است. به علاوه، ميانگين ميزان مشاركت دانش آموزان در كميته تبليغات و مراسم در حد خيلي زياد بوده است.
2- تحليل هاي استنباطي، مبين ميزان مشاركت موثر و معنادار دانش آموزان در كميته هاي فرهنگي و مذهبي؛ ورزشي، تبليغات و مراسم و انضباطي (بالاتر از حد متوسط) و همچنين، عدم مشاركت موثر و معنادار آنان در كميته هاي علمي و آموزشي؛ سياسي و اجتماعي؛ اداري و مالي و تعاون امداد و بهداشت (كم تر از حد متوسط) بوده است.
3- تحليل هاي استنباطي ديگر، مبين برتري معنادار در ميزان مشاركت دانش آموزان در كميته تبليغات و مراسم بر حسب متغيرهاي؛ نوع مدرسه (دخترانه)، سابقه خدمت مدير (بالاتر از پنج سال)، جنسيت مدير (زن)، جنسيت نماينده مدير (زن) و نوع نماينده مدير در شوراي دانش آموزي (مربي پرورشي)، در كميته تعاون، امداد و بهداشت بر حسب متغير جنس نماينده مدير در شورا (زن) و در كميته انضباطي بر حسب متغيرهاي سابقه خدمت مدير (بالاتر از پنج سال) و جنسيت مدير (زن) بوده است.

 
كليد واژه: شوراهاي دانش آموزي، ارزيابي،‌ عملكرد، مدارس راهنمايي، اصفهان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار تير 1386; 14(23 (ويژه مقالات مديريت 8)):13-32.
 
تعيين جايگاه رقابتي محصول با استفاده از مدل هاي تصميم گيري با معيارهاي چندگانه
 
ناظمي شمس الدين,وصال حسين
 
 
 

با توجه به رقابتي شدن عرصه کسب و کار، شناخت سلسله نيازهاي مصرف کننده و برآوردن آن ها به گونه اي دقيق و همچنين آگاهي از موقعيت شرکت در عرصه رقابت، حياتي ترين معيار براي بقاي شرکت ها در بازار رقابتي قلمداد مي شود. از اين رو در پژوهش حاضر، به شناسايي معيارهاي موثر بر خلق جايگاه رقابتي محصول در ذهن مشتري و همچنين تعيين موقعيت رقابتي يک شرکت توليدي (اسامي واقعي شرکت تحت مطالعه و شرکتهاي رقيب در گزارش تحقيق موجود است) نسبت به رقباي اصلي آن بر اساس معيارهاي حاصل پرداخته شده است. براي انجام فرايند تعيين معيار و اولويت بندي معيارها، از روش فرايند تحليل سلسله مراتبي (AHP) و براي مشخص سازي جايگاه رقابتي شرکت تحت مطالعه، از مدل اصلاح شده کوک و سيفرد (مدلي از گروه مدل هاي تصميم گيري با معيارهاي چندگانه MADM با 19 گام اجرايي) کمک گرفته شده است.

 
كليد واژه: جايگاه محصول، تصميم گيري با معيارهاي چندگانه، جايگاه رقابتي، مشتري، تحليل سلسله مراتبي، استراتژي جايگاه يابي، خرده فروشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار تير 1386; 14(23 (ويژه مقالات مديريت 8)):1-12.
 
بررسي عوامل موثر بر تصميم گيري سهامداران در بورس اوراق بهادار تهران بر مبناي مدل معادلات ساختاري
 
خادمي گراشي مهدي,قاضي زاده مصطفي
 
 
 

از جنبه تئوريک، ميزان و نحوه دسترسي فعالان بازار به اطلاعات مورد نياز جهت تصميم گيري، تاثير مستقيمي بر شکل گيري فعل و انفعالات بازار دارد. با توجه به اين که ماليه رفتاري (behavioral finance) سرمايه گذاران و نحوه تصميم گيري در بورس هاي اوراق بهادار، ناشي از عوامل مختلفي است. تحقيق حاضر به منظور شناسايي اين عوامل صورت گرفت. ابتدا از طريق پرسشنامه، اطلاعات جمع آوري گرديد و سپس با استفاده از روش تحليل عاملي، عوامل مربوط شناسايي شد. در ادامه، عوامل مذکور در حوزه عوامل سياسي، اقتصادي، رواني بازار و متغير هاي مالي در سطح شرکت با انجام تحليل مسير و با استفاده از نرم افزار ليزرل (LISREL) مورد مطالعه قرار گرفت. نتايج تحقيق نشان مي دهد که به ترتيب عوامل سياسي، عوامل رواني بازار، عوامل اقتصادي و عوامل مالي در سطح شرکت، بالاترين تاثير را بر تصميم گيري سهامداران در بورس اوراق بهادار تهران دارند.

 
كليد واژه: تصميم گيري، ماليه رفتاري، تحليل عامل، تحليل مسير، مدل معادلات ساختاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار تير 1386; 14(23 (ويژه مقالات مديريت 8)):33-52.
 
بررسي الگوي مصرف برق در خانوارهاي آذربايجان شرقي و پيشنهاد يک تعرفه هدفمند
 
ابونوري اسماعيل,رحيمي بنه كاغي محمد
 
 
 

تدوين و استفاده از يک تعرفه هدفمند و کارا، نه تنها به سود صنعت برق، بلکه در نهايت به سود کل جامعه و اقتصاد ملي است. اگر روش هاي قيمت گذاري منطقي و ساختار تعرفه، پايه و اساس علمي داشته باشد، مي توان هزينه و سوبسيد برق مشترکان را به صورت هدفمند توزيع کرد. در اين تحقيق، مباني نظري قيمت گذاري و تعرفه بندي در صنعت برق مورد بررسي قرار گرفته است. توزيع آماري مصرف برق خانوارهاي شهر تبريز به تفکيک شش منطقه و دوره هاي دو ماهه طي سال هاي 1380-1378 مشخص شده است. آنگاه دهک هاي مصرفي، فواصل آن ها، نرخ رشد فواصل مصرفي دهک ها و ميزان مصرف آن ها محاسبه شده است. سپس درآمد دريافتي شرکت برق بر اساس تعرفه جاري و سوبسيد دريافتي مشترکين به تفکيک دهک ها برآورد شده است. در پايان با هدف توزيع هدفمند يارانه در اين بخش، روش تعرفه بندي و اعمال ضرايب سياستي مناسب پيشنهاد شده است. نتايج حاکي از آن است که طبق تعرفه هاي موجود سوبسيد دريافتي در دهک هاي بالاتر مصرف برق خانگي به طور قابل ملاحظه بيش تر بوده است. براي مثال، در سال 1380، سهم دهک اول 2 درصد و سهم دهک دهم 20 درصد از کل بوده است. به عبارت ديگر، سهم دهک آخر ده برابر سهم دهک اول بوده است. در تعرفه پيشنهاد شده، يک نوع ضريب سياست گذاري پيشنهاد شده که تغيير آن بر جريان توزيع سوبسيد نظارت علمي داشته، در صورت تمايل آن را به صورت هدفمند به نفع دهک هاي پايين مصرف برق تعديل مي کند.

 
كليد واژه: الگوي مصرف برق خانوارها، تعرفه، يارانه هدفمند، آذربايجان شرقي، تبريز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار تير 1386; 14(23 (ويژه مقالات مديريت 8)):53-64.
 
بررسي اعتبار پارادايم هاي شخصيتي در مطالعه و پيش بيني کارآفريني
 
مسعودنيا ابراهيم*
 
* دانشگاه يزد
 
 

هدف: هدف اين مطالعه، تعيين اعتبار پارادايم شخصيتي در مطالعه و پيش بيني کارآفريني بود.
روش: اين مطالعه به شيوه علي- مقايسه اي و بر روي 120 نفر (60 نفر کارآفرين و 60 نفر غيرکارآفرين) که با روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شده بودند، انجام شد. اين دو گروه، سپس به پرسشنامه هاي استاندارد شده انگيزه موفقيت، منبع کنترل، عزت نفس، گرايش به خطر پذيري، نوآوري، استقلال، آغازگر بودن، احساس نسبت به ديگران، رهبري، مسووليت، پشتکار و انرژي فيزيکي پاسخ دادند
.
نتايج: نتايج نشان داد که دو گروه تنها در مورد سه متغير از دوازده متغير شخصيتي: کنترل شخصي، انگيزه موفقيت و انرژي با يکديگر تفاوت معنادار داشتند. نتايج تحليل رگرسيون لجستيک نيز نشان داد که تنها سه متغير کنترل شخصي، انگيزه موفقيت و مسووليت توانستند کارآفريني را پيش بيني کنند
.
بحث و نتيجه گيري: پارادايم هاي شخصيتي در مطالعه کارآفريني، با مسايل و چالش هاي جدي مواجه هستند. يافته هاي اين پژوهش، ادعاي آن دسته از محققاني را که از "بحران پارادايم هاي شخصيتي" در مطالعه کارآفريني سخن مي رانند تاييد کرده است
.

 
كليد واژه: کارآفريني، شخصيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار تير 1386; 14(23 (ويژه مقالات مديريت 8)):65-80.
 
بررسي رضايت شغلي کارکنان شرکت آب و فاضلاب استان لرستان
 
اسماعيلي محمود رضا,انصاري رناني قاسم
 
 
 

رضايت شغلي، نگرش کلي فرد نسبت به شغلش است. رضايت شغلي از يک سو متغيري مستقل و از سوي ديگر متغيري وابسته است. موضوع اين پژوهش، بررسي رضايت شغلي کارکنان شرکت آب و فاضلاب استان لرستان و مقايسه آن با رضايت شغلي کارکنان در بعضي از کشورهاي پيشرفته صنعتي دنيا (مثل امريکا، انگلستان، آلمان) است و در آن، سه فرضيه اصلي و هجده فرضيه فرعي بررسي شده اند. نتايج بررسي سه فرضيه اصلي به اين صورت است: 1) رضايت شغلي کارکنان شرکت مذکور در سطح مناسبي نيست؛ 2) رضايت شغلي کلي کارکنان شرکت مذکور با متغيرهاي پيش بين پژوهش همبستگي معنادار دارد؛ 3) رضايت شغلي کلي کارکنان بجز با متغير سطح درآمد، با بقيه متغيرهاي تعديل کننده همبستگي معنادار ندارد.

 
كليد واژه: رضايت شغلي، امنيت شغلي، درآمد، نوع کار، فرصت هاي ارتقا و پيشرفت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : دانشور رفتار تير 1386; 14(23 (ويژه مقالات مديريت 8)):91-108.
 
طراحي شرايط احراز صلاحيت متقاضيان ايجاد و توسعه مراکز و آموزشگاه هاي کارآفريني در کشور
 
كردنائيج اسداله,احمدپوردارياني محمود,دلخواه جليل
 
 
 

امروزه کارآفريني، موتور توسعه اقتصادي در کشور محسوب مي شود و تمام مسوولان تلاش مي کنند کارآفريني را در کشورشان توسعه بدهند. آموزش کارآفريني مقوله مهمي است که کشورهاي پيشرفته در فرايند توسعه اقتصادي - اجتماعي نسبت به آن توجه جدي مبذول داشته، آموزش و پرورش کارآفرينان را در اولويت برنامه هاي خود قرار داده اند. با توجه به اهميت فوق العاده کارآفريني و ضرورت توسعه آن در کشور، اين تحقيق با هدف مطالعه و طراحي مدل شرايط احراز صلاحيت متقاضيان ايجاد و توسعه مراکز و آموزشگاه هاي کارآفريني در کشور انجام شده است. در اين تحقيق با استفاده از مطالعات تطبيقي مراکز موفق کارآفريني و با توجه به مباني نظري تعيين شرايط احراز صلاحيت و در نظر گرفتن شرايط بومي و منطقه اي کشور، مدل شرايط احراز صلاحيت متقاضيان ايجاد و توسعه مراکز و آموزشگاه هاي کارآفريني طراحي گرديده است.

 
كليد واژه: کارآفريني، آموزشگاه کارآفريني، شرايط احراز صلاحيت، کارآفريني سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 8 : دانشور رفتار تير 1386; 14(23 (ويژه مقالات مديريت 8)):109-118.
 
بررسي عوامل موثر بر نگرش خريداران فرش ماشيني نسبت به نام هاي تجاري مختلف در شهر اصفهان
 
رنجبريان بهرام,جمشيديان مهدي,دهقان زياد
 
 
 

امروزه پيش بيني و درک رفتار مصرف کنندگان به منظور تاثيرگذاري بر رفتار آن ها محور توجه بازاريابان قرار گرفته است. در ادبيات موجود در زمينه رفتار مصرف کننده، نگرش به عنوان عامل شکل گيري و جهت دهنده رفتار او مورد توجه بوده است. نگرش، بيان احساسات دروني است که نشان از نظر مساعد يا نامساعد يک شخص نسبت به موضوعاتي خاص دارد.
با توجه به اهميت شناخت و پيش بيني رفتار مصرف کننده، مقاله حاضر رابطه بين خصيصه هاي مورد انتظار خريداران از فرش ماشيني و نگرش آن ها را در مورد نام هاي تجاري متفاوت مورد بررسي قرار داده است. خصيصه هاي شناسايي شده عبارتند از: تبليغات، کيفيت متصور، قيمت، اعتبار نام تجاري، و زيبايي، نتايج اين تحقيق حاکي است که تمام اين متغيرها با نگرش خريداران رابطه دارند. در ضمن جنسيت و سطح تحصيلات، تاثير تعديل کننده اي بر نگرش داشته است. به علاوه زيبايي و کيفيت متصور به ترتيب مهم ترين عوامل مرتبط با نگرش خريداران فرش ماشيني در شهر اصفهان شناسايي شدند
.

 
كليد واژه: مصرف کننده، نگرش، فرش ماشيني، رفتار مصرف کننده، نام تجاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار تير 1386; 14(23 (ويژه مقالات مديريت 8)):81-90.
 
بررسي رابطه بين مشارکت در بودجه بندي و عملکرد مديران و اثر اطلاعات مرتبط با شغل در شرکت هاي اصلي زيرمجموعه وزارت نفت
 
توكلي محمدي محمد,اعتمادي حسين
 
 
 

بودجه بندي از وظايف مديران و بودجه، ابزاري براي کنترل، ايجاد انگيزه و ارزيابي عملکرد است. مطالعات زيادي نشان مي دهند که مشارکت کارکنان سطوح  مختلف در تهيه بودجه، موجبات بهبود عملکرد و دستيابي به اهداف سازماني را فراهم مي آورد. در مطالعه حاضر به بررسي رابطه بين مشارکت کارکنان در بودجه بندي و عملکرد مديران و اثر اطلاعات مرتبط با شغل بر اين رابطه در شرکت هاي اصلي زير مجموعه وزارت نفت پرداخته شده است. نتايج نشان مي دهد که مشارکت در بودجه بندي نقش قابل توجهي در دسترسي مديران به اطلاعات مرتبط با شغل دارد و منجر به بهبود عملکرد آن ها مي شود.

 
كليد واژه: بودجه بندي، مشارکت در بودجه بندي، اطلاعات مرتبط با شغل، انگيزش، عملکرد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:31 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها