0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار دي 1386; 14(26 (ويژه مقالات مديريت 9)):1-16.
 
طراحي مدل تصميم گيري چند شاخصه فازي براي انتخاب مديران
 
مومني منصور,جهانبازي افشين
 
 
 

يکي از بزرگ ترين مشکلات سازمان ها، عدم شناخت دقيق آن ها از نيروهاي بالقوه موجود در سازمان ها است. در اين تحقيق سعي شده با امتزاج فنون آماري، رياضي و تصميم گيري چند شاخصه فازي، مدلي براي انتخاب مديران طراحي شود. سازمان ها به دنبال نيروهاي قوي خارج از سازمان براي تصدي پست هاي کليدي خود هستند، در حالي که با کمي تامل و نگاه خوش بينانه به داخل سازمان، متوجه نيروهاي قوي، مستعد و بالقوه اي خواهند شد که بعضا بهتر از هر نيروي خارجي قادر به سوق دادن سازمان به دستيابي اهداف از پيش تعيين شده اند. با عنايت به مطالب بيان شده، در پژوهش حاضر يک مدل تصميم گيري چند شاخصه فازي براي فرايند جانشيني مديريت در سازمان حمل و نقل و پايانه هاي کشور طراحي شد. در اين تحقيق ابتدا معيارهاي شايستگي مديريتي بر اساس مطالعات کتابخانه اي، نظرخواهي از کارشناسان و استفاده از آزمون هاي آماري کروسکال واليس و آزمون نسبت موفقيت در جامعه شناسايي شدند. سپس از روش ميانگين موزون براي تعيين وزن معيارهاي فرعي و از تکنيک AHP براي تعيين وزن معيارهاي اصلي استفاده شد. در پايان، مدل چند معياره فازي طراحي گرديد و با استفاده از متدولوژي مجموعه هاي فازي و تکنيک تاپسيس (TOPSIS) اقدام به اولويت بندي کانديداهاي جانشيني مديريت گرديد.

 
كليد واژه: انتخاب مدير، AHP، تاپسيس (TOPSIS)، تصميم گيري چند شاخصه فازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:13 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار دي 1386; 14(26 (ويژه مقالات مديريت 9)):17-30.
 
بررسي رابطه بين محدوديت هاي مالي و بازده سهام در بازار سرمايه ايران
 
كنعاني اميري منصور*
 
 
 

آيا شرکت هايي که با محدوديت هاي مالي روبه رو هستند، ارزش آن ها در بازار سهامشان قابل مشاهده است؟ در اين پژوهش، پرسش فوق مورد آزمون قرار گرفته است. در اين مقاله، سبدي از شرکت هاي توليدي پذيرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران بر مبناي ويژگي هايي که مرتبط با محدوديت هاي مالي بودند، تشکيل شد و بازده سالانه آن ها محاسبه گرديد.
پس از بومي سازي شاخص KZ، و محاسبه آن طي سال هاي 1372-1382 براي هر سال و هر شرکت، شرکت ها به سه گروه تقسيم گرديدند. در اين پژوهش، شواهدي دال بر ارتباط بين محدوديت مالي به عنوان متغير وابسته و بازده سهام يافت شد، اما شواهدي دال بر ارتباط بين سطوح مختلف محدوديت هاي مالي و بازده سهام در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، يافت نگرديد.

 
كليد واژه: بازده سهام، بازار سرمايه، شاخص KZ
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:13 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار دي 1386; 14(26 (ويژه مقالات مديريت 9)):31-38.
 
رابطه رضايت شغلي با تعهد سازماني در کارکنان آموزش و پرورش
 
امين بيدختي علي اكبر,صالح پور معصومه
 
 
 

هدف اصلي اين پژوهش، شناخت رابطه رضايت شغلي دبيران دبيرستان ها با تعهد سازماني آنان است. بدين منظور، کليه دبيران دبيرستان هاي 4، 6 و 7 مشهد به عنوان جامعه آماري اين پژوهش در نظر گرفته شدند. تعداد 331 نفر از طريق نمونه گيري طبقه اي تصادفي با تخصيص مناسب به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات از دو پرسشنامه رضايت شغلي ويسوکي و کروم، و تعهد سازماني موادي، استيرز و پورتر استفاده شده است. براي تجزيه و تحليل داده ها از آزمون يک نمونه اي کولموگروف- اسميرنف، ضرايب همبستگي پيرسن و اسپيرمن، آزمون رتبه اي فريدمن، آزمون رتبه هاي علامت دار و يلکاکسون و آناليز رگرسيون چند متغيره به روش گام به گام استفاده شده است. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده ها تاييد فرضيات تحقيق را نشان داده است.

 
كليد واژه: رضايت شغلي، تعهد سازماني، رضايت از کار، رضايت از ترفيع
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:13 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار دي 1386; 14(26 (ويژه مقالات مديريت 9)):39-60.
 
مدلي براي بهبود بهره وري تصميم گيري گروهي
 
خورشيد صديقه,لوكس كارو,تسليمي محمدسعيد
 
 
 

مديريت سازمان هاي پويا، حل مسايل پيچيده و ساختار نيافته سازماني، اداره پويايي و تحول روز افزون محيط هاي سازماني به دانش، توانايي و مهارت گروهي از مديران و خبرگاني نياز دارد که براي تعالي سازماني و کسب برتري رقابتي بايد تصميم هايي به هنگام، صحيح و با کيفيت اتخاذ کنند. تصميم گيري گروهي، ساز و کاري براي تلفيق دانش، تخصص، مهارت و رويکردهاي متفاوت مديران و خبرگاني است که هم افزايي حاصل از آن، سبب اتخاذ تصميم هاي بهتر و با کيفيت بالا مي شود. اما اغلب، تصميم گيري گروهي به سبب برخي ويژگي هايش، نتايج منفي توليد به بار مي آورد. نظريه پردازان و انديشمندان حوزه هاي مختلف علمي براي بهبود تصميم گيري گروهي و ارتقاي کيفيت تصميم هاي گروهي، مدل هاي مفهومي و چند معياره مختلفي طراحي کرده اند و روش ها و تکنيک هاي مختلفي به کار برده اند. در اين مقاله تحقيقي، محققان با هدف بهبود بهره وري تصميم گيري گروهي، مدلي مفهومي طراحي کرده اند که نسبت به ساير مدل ها از جامعيت بيش تر برخوردار است. اين مدل در مرکز تحقيقات مخابرات ايران به عنوان يک سازمان تحقيق و توسعه متشکل از گروه هاي ارزيابي و تصويب کننده پروژه هاي تحقيقاتي آزمون شده و از طريق تحليل رگرسيون و تحليل مسير، مدل نهايي بهبود بهره وري تصميم گيري گروهي تبيين شده است.

 
كليد واژه: تصميم گيري گروهي، بهره وري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:13 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار دي 1386; 14(26 (ويژه مقالات مديريت 9)):61-72.
 
بررسي رابطه بين کيفيت سود و بازده سهام شرکت هاي پذيرفته شده بورس تهران
 
اعتمادي حسين,ايماني برندق محمد
 
 
 

بازار سرمايه با هدايت سرمايه هاي ريز راکد به فرايند توليد، نقش مهمي را در اقتصاد کشورها ايفا کرده، به عنوان شاخص تب نماي اقتصادي عمل مي کند. بنابراين، توجه به مباني اساسي تصميم گيري اين نوع بازارها به خصوص در ايران که ادبيات جواني در اين باره دارد، ضروري مي نمايد. با نگاهي به ادبيات اين بازار ملاحظه مي شود که سود و زيان، مبناي اصلي بيش تر تصميم گيري هايي چون مدل هاي ارزشيابي و قيمت گذاري سهام است که صحت، دقت، قابليت اعتماد، اطمينان و قابليت پيشگويي آن، رابطه مستقيمي با صحت چنين تصميم گيري هايي دارد. ولي وجود ضعف و نارسايي هاي عمده در فرايند تهيه آن، همچون وجود برآوردها، استفاده از روش هاي متنوع حسابداري و هموارسازي، نقش مهم تصميم گيري آن را تهديد مي کند. براي کاهش چنين تهديداتي، تحليل هايي چون کيفيت سود ارايه شده که به طور خلاصه به درجه نقدينگي، ميزان ارايه محافظه کارانه، دقت و صحت اندازه گيري، کاهش ميزان استفاده از برآوردها، قابليت پيشگويي، ميزان اجزاي نرمال و قابليت تکرار آن مربوط است. اين پژوهش نيز که به بررسي رابطه بين کيفيت سود و بازده سهام شرکت هاي پذيرفته شده بورس تهران مي پردازد با جمع آوري و تحليل شاخص هاي کيفيت سود، حکايت از آن دارد که روابط شاخص هاي سود ناخالص، هزينه مديريت فروش، بازده سرمايه به کار گرفته شده و تحقق نقدينگي با بازده سهام در سطح 95 درصد معنادار بوده، حال آن که اين رابطه براي شاخص هاي حساب هاي دريافتني، ارزش مطلق معوقه هاي کل، اجزاي غير عملياتي سود، نسبت سرمايه گذاري مجدد دارايي هاي سودآور، تحقق سود، محافظه کاري، موجودي و نقدينگي عملياتي معنادار نبوده است.

 
كليد واژه: کيفيت سود، محافظه کاري، معوقه ها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:13 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار دي 1386; 14(26 (ويژه مقالات مديريت 9)):73-86.
 
بررسي بازار کار دانش آموختگان مقطع کارشناسي در دانشگاه هاي دولتي ايران
 
مهرعلي زاده يداله,آرمن سيدعزيز
 
 
 

هدف از مطالعه حاضر، پيگيري و رديابي دانش آموختگان کارشناسي دانشگاه هاي شهيد چمران اهواز، لرستان و ايلام طي يک دوره پنج ساله بود. در اين مطالعه با بهره گيري از چارچوب نظري تجديد نظر شده نظريه وبر، توسط براون و اسکيس، رابطه آموزش دانشگاهي و نيازهاي بازار کار ايران بررسي گرديد. با استفاده از روش ميداني- توصيفي (رديابي) ديدگاه 1800 نفر از دانش آموختگان هر سه دانشگاه در گروه هاي آموزشي فني و مهندسي، علوم پايه، کشاورزي و دامپزشکي و علوم انساني که طي سال هاي 1375 تا 1380 فارغ التحصيل شده بودند رديابي گرديد. نتايج به دست آمده نشان داد: اولا مساله اشتغال دانش آموختگان در کشور بحراني بوده است. ثانيا در زمينه مطابقت تجارب و برنامه آموزشي دوره هاي کارشناسي با نيازهاي موجود در بازار کار ناهماهنگي وجود داشته است. ثالثا نتايج اين مطالعه، ديدگاه نظري براون و اسکيس (تجديد نظر شده وبر) را براي دستيابي به اشتغال در بازار کار ايران تاييد مي کند. لذا ضروري است دانشگاه ها در چهار زمينه اساسي «مهارت هاي روش شناسي و کارآفريني، مهارت هاي علمي، مهارت هاي ارتباطي و مهارت هاي اطلاع رساني» فعاليت هاي خود را متمرکز سازند.

 
كليد واژه: دانش آموختگان، اشتغال، مهارت هاي اساسي، کارآفريني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : دانشور رفتار دي 1386; 14(26 (ويژه مقالات مديريت 9)):89-104.
 
پارادايم هاي رقيب در علم سازمان و مديريت: رويکرد تطبيقي به هستي شناسي، شناخت شناسي و روش شناسي
 
دانايي فرد حسن*
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

واژه پارادايم چنان در تار و پود رشته هاي مختلف، از علوم طبيعي گرفته تا علوم انساني، نفوذ کرده که درک مفهوم و ابعاد آن براي هر پژوهشگر لازم و ضروري نمايد و بر اين اساس به مفهومي غالب در فلسفه علم تبديل شده است. تعاريف مختلفي از پارادايم ارايه کرده اند، ولي مي توان پارادايم را مجموعه اي از باورها و پيش فرض هاي بنيادي تصور کرد که در هستي شناسي، شناخت شناسي و روش شناسي متجلي مي شود.
تقسيم بندي هاي متعددي از پارادايم ها انجام شده، ولي در ادبيات علم سازمان و مديريت، تقسيم پارادايم ها به اثبات گرايي، تفسيري، تئوري انتقادي، فمينيست، پست مدرنيست و تئوري آشوب غالب تر است. در اين مقاله با شرح هر پارادايم، ارکان سه گانه آن مورد بررسي قرار گرفته و با اشاره به کاربرد آن ها در علم سازمان و مديريت نتيجه گيري مي شود که در پژوهش هاي مديريتي، همه پارادايم هاي مذکور مي توانند در حوزه هاي مختلف مورد استفاده قرار گيرند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار آبان 1386; 14(25 (ويژه مقالات روان شناسي 9)):1-10.
 
ارتباط باورهاي فراشناختي با نشانه هاي مثبت و منفي در بيماران اسکيزوفرني
 
ابوالقاسمي عباس*
 
* دانشگاه محقق اردبيلي
 
 

هدف پژوهش حاضر تعيين رابطه باورهاي فراشناختي با نشانه هاي مثبت و منفي اسکيزوفرني بيماران داراي توهم و هذيان بود. نمونه اين پژوهش شامل 127 بيمار مبتلا به اسکيزوفرني تحت درمان بود که در چهار ماهه اول سال 1384 براي درمان به صورت سرپايي و يا بستري به مجموعه روانپزشکي بيمارستان امام حسين (ع) مراجعه کرده و تا حد امکان با توجه به محدوده سني 18 تا 30 و تحصيلات (حداقل دبيرستان) انتخاب شدند از اين تعداد 28 نفر داراي هذيان، 33 نفر داراي توهم، 36 نفر داراي هذيان- توهم و 30 نفر بدون هذيان- توهم بودند. مصاحبه باليني سازمان يافته بر اساس ملاک هاي تشخيصي DSM- IV- R، فرم کوتاه پرسشنامه فراشناخت ولز و مقياس نشانه هاي مثبت و منفي اسکيزوفرني کي براي جمع آوري داده ها استفاده شد.
نتايج نشان داد که باورهاي فراشناختي با نشانه هاي مثبت و منفي بيماران اسکيزوفرني رابطه مثبت معناداري دارد
(p<0.01). ضريب رگرسيون گام به گام نشان داد که در بيماران داراي هذيان مولفه باورهاي منفي در مورد کنترل ناپذيري افکار، در بيماران داراي توهم مولفه باورهاي مثبت در مورد نگراني، در بيماران داراي هذيان- توهم به ترتيب مولفه هاي خودآگاهي شناختي، باورهايي در مورد نياز به افکار کنترل و باورهاي مثبت در مورد نگراني و در بيماران بدون هذيان- توهم مولفه باورهاي مثبت در مورد نگراني، قوي ترين پيش بيني کننده براي نشانه هاي مثبت اسکيزوفرني بودند. در صورتي که در بيماران داراي هذيان و داراي توهم مولفه باورهايي در مورد نياز به افکار کنترل و در بيماران داراي هذيان- توهم مولفه هاي باورهاي مثبت در مورد نگراني و اعتماد شناختي، قوي ترين پيش بيني کننده براي نشانه هاي منفي اسکيزوفرني بودند. اين نتايج با يافته هاي تحقيقي ديگر هم خواني دارد. توجه به نقش باورهاي فراشناختي بر هذيان ها و توهمات در اسکيزوفرني و تاکيد بر اصلاح باورهاي فراشناختي در درمان هاي روانشناختي اين بيماران از کاربردهاي مهم اين پژوهش مي باشد.

 
كليد واژه: باورهاي فراشناختي، اسکيزوفرني، توهم، هذيان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار آبان 1386; 14(25 (ويژه مقالات روان شناسي 9)):11-18.
 
رابطه سبک هاي دلبستگي و کمال گرايي
 
بشارت محمدعلي,جوشن لو محسن,ميرزماني بافقي سيدمحمود
 
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه سبک هاي دلبستگي و کمال گرايي بود. يکصد و هفتاد دانشجوي دانشگاه تهران 97) دختر، 73 پسر) با پر کردن مقياس دلبستگي بزرگسال و مقياس کمال گرايي مثبت و منفي در اين پژوهش شرکت کردند. براي تحليل داده هاي پژوهش از شاخص ها و روش هاي آماري شامل فراواني، درصد، ميانگين، انحراف معيار، آزمون t، ضرايب همبستگي، و تحليل رگرسيون استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد که بين سبک هاي دلبستگي و کمال گرايي مثبت و منفي رابطه معنادار وجود دارد. سبک دلبستگي ايمن با کمال گرايي مثبت همبستگي مثبت و با کمال گرايي منفي همبستگي منفي دارد. سبک هاي دلبستگي نا ايمن (اجتنابي، دوسوگرا) با کمال گرايي مثبت همبستگي منفي و با کمال گرايي منفي همبستگي مثبت داشتند. تحليل آماري داده ها نشان داد که اين همبستگي ها براي سبک دلبستگي ايمن فقط نسبت به کمال گرايي مثبت و براي سبک هاي دلبستگي اجتنابي و دوسوگرا فقط نسبت به کمال گرايي منفي توان پيش بيني دارند. سبک دلبستگي از طريق «مدل هاي درونکاري»، مکانيسم «تنظيم عواطف» و «جبران ناايمني» با استفاده از مکانيسم هاي «سرکوبي»، «انکار» و «آرماني سازي»، کيفيت کمال گرايي را مشخص مي کند.

 
كليد واژه: نظريه دلبستگي، سبک هاي دلبستگي، کمال گرايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار آبان 1386; 14(25 (ويژه مقالات روان شناسي 9)):19-30.
 
بررسي رفتار زنان در برابر خشونت شوهر
 
رباني خوراسگاني رسول,جواديان سيد رضا
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي رفتار زنان در هنگام خشونت همسر و رابطه آن با سن، تعداد فرزندان و تحصيلات زنان انجام شده است. بر اين اساس تعداد 125 نفر از زناني که به مراکز بهزيستي شهر اصفهان مراجعه مي کردند و در زندگي مورد خشونت همسر قرار گرفته بودند، به صورت تصادفي ساده انتخاب شده و با آنان در مورد دفعات تکرار خشونت شوهر، رفتارشان و منابعي که جهت گرفتن کمک در زمان بروز خشونت استفاده مي کردند، مصاحبه شد. تحليل توصيفي داده ها نشان داد که حدود 50.4 درصد آنان در زمان بروز خشونت همسر هيچ کاري نمي کنند و 51.2 درصد هنگام بروز خشونت توسط شوهر از هيچ منبعي جهت کمک استفاده نمي کنند. براي آزمون فرضيه ها از آزمون مجذور خي استفاده گرديد. نتايج نشان داد که نوع رفتار زنان با سن آنها رابطه معناداري دارد ولي با تعداد فرزندان و تحصيلات زنان ارتباط معناداري ندارد. در پايان ضمن بحث در مورد نتايج، مشخص شد که زنان در بيش تر مواقع به طور ناخودآگاه با ايفاي نقش انفعالي در برابر خشونت همسر نقش فعالي را در استحکام خانواده و جلوگيري از فروپاشي آن ايفا مي کنند.

 
كليد واژه: همسرآزاري، خشونت خانگي، رفتار زنان، خشونت شوهر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار آبان 1386; 14(25 (ويژه مقالات روان شناسي 9)):61-74.
 
بررسي رابطه انواع راهبردهاي خود ابرازي دفاعي با نشانگان وانمودگرايي
 
شهني ييلاق منيجه,بساك نژاد سودابه
 
 
 

هدف اساسي پژوهش حاضر بررسي روابط ساده و چند گانه انواع راهبردهاي خود ابرازي دفاعي با نشانگان وانمودگرايي در دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه شهيد چمران اهواز بوده است. نمونه اصلي اين تحقيق شامل 286 دانشجوي دختر و پسر تحصيلات تکميلي دانشگاه شهيد چمران اهواز بودند که به روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. از مجموعه کل دانشجويان تحصيلات تکميلي يک نمونه مجزا شامل 200 دانشجوي دختر و پسر تحصيلات تکميلي به منظور بررسي روايي و پايايي آزمون ها مورد مطالعه قرار گرفتند. از دو مقياس پديده وانمودگرايي کلانس و مقياس فنون خودابرازي دفاعي براي سنجش متغيرهاي اصلي اين پژوهش، استفاده شد. نتايج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که بين خودابرازي دفاعي و نشانگان وانمودگرايي همبستگي مثبت معني دار وجود دارد. قابل ذکر است که در دانشجويان دختر بين مقياس فرعي پوزش خواهي و نشانگان وانمودگرايي همبستگي معني دار نبود. هم چنين تحليل رگرسيون چند گانه نشان داد که در دانشجويان دختر متغير خود ناتوان سازي و در دانشجويان پسر متغيرهاي پيش بين خود ناتوان سازي و عذرخواهي بهترين پيش بيني کننده هاي وانمودگرايي هستند. يافته هاي ما با يافته هاي قبلي در اين باره هماهنگ است.

 
كليد واژه: راهبردهاي خودابرازي دفاعي، نشانگان وانمودگرايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:15 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار آبان 1386; 14(25 (ويژه مقالات روان شناسي 9)):47-60.
 
ساخت عاملي «مقياس درجه بندي حرمت خود» (SERS)
 
شعيري محمدرضا,عطري فرد مهديه,شمشادي آزيتا
 
 
 

هدف اساسي پژوهش حاضر، وارسي ساخت عاملي و جنبه هاي روانسنجي «مقياس درجه بندي حرمت خود» (SERS) است. بدين خاطر پس از انجام مراحل مقدماتي و رفع مشکلات احتمالي، وارسي اين مقياس در سه مطالعه انجام پذيرفت: در مطالعه اول، با اجراي مقياس بر روي 322 دانشجوي دانشگاه شاهد که به شيوه نمونه برداري خوشه اي انتخاب شده بود، ساخت عاملي اين ابزار با استفاده از تحليل عاملي وريمکس (متعامد) بررسي گرديد. نتايج اين تحليل عاملي SERS نشان دهنده 6 عامل مناسب بود. در مطالعه دوم، پايايي ابزار با استفاده از محاسبه آلفاي کرونباخ و ضريب پايايي به روش بازآزمايي (با فاصله 15 روز) و ميانگين همبستگي بين آيتم ها بررسي شد. نتايج حاکي از مناسب بودن پايايي ابزار مذکور در نمونه مورد مطالعه است. در مطالعه سوم نيز به وارسي اعتبار سازه SERS پرداخته شد. در بررسي اعتبار سازه اين مقياس، همبستگي گشتاوري پيرسون بين نمرات عوامل SERS با مقياس حرمت خود آيزنک، مقياس حرمت خود MMPI- 2، پرسشنامه سلامت عمومي و مقياس منبع مهارگذاري نويکي استريکلند محاسبه شد. نتايج اين تحليل ها نشان دهنده اعتبار مناسب عوامل مقياس درجه بندي حرمت خود مي باشد و در آخر نويسندگان اين مقاله با توجه به مرور پيشينه پژوهشي در مورد ساخت عاملي اين ابزار و شاخص هاي روان سنجي عوامل آن، فرم کوتاهي از اين مقياس را پيشنهاد مي کنند.

 
كليد واژه: «مقياس درجه بندي حرمت خود» (SERS)، ساخت عاملي، اعتبار، پايايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:15 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار آبان 1386; 14(25 (ويژه مقالات روان شناسي 9)):31-46.
 
بررسي اعتبار و پايايي «سومين نسخه تجديدنظر شده مقياس عاطفه خودآگاهي براي بزرگسالان» (TOSCA- 3)
 
روشن چسلي رسول,عطري فرد مهديه,نوري مقدم ثنا
 
 
 

هدف اساسي پژوهش حاضر، وارسي پايايي و اعتبار «سومين نسخه تجديدنظر شده مقياس عاطفه خودآگاهي براي بزرگ سالان» (TOSCA- 3) است. بدين خاطر با اجراي مقياس بر روي 404 دانشجو، پايايي ابزار با استفاده از روش آلفاي کرونباخ و ميانگين همبستگي بين آيتم ها محاسبه گرديد. هم چنين پايايي ابزار با استفاده از محاسبه ضريب پايايي به روش بازآزمايي (با فاصله يک هفته) بر روي 70 دانشجو که به شيوه نمونه گيري تصادفي انتخاب شده بودند بررسي شد. به منظور وارسي اعتبار سازه TOSCA- 3 نيز، همبستگي گشتاوري پيرسون بين نمرات خرده مقياس هاي TOSCA-3 با خرده مقياس هاي GHQ- 28 بر روي 56 دانشجو محاسبه شد. نتايج اين تحليل ها حاکي از اعتبار و پايايي مناسب سه خرده مقياس شرم، گناه، بروني سازي و پايايي قابل قبول خرده مقياس هاي بي تفاوتي، غرور آلفا و غرور بتا است. البته با توجه به اين که در مطالعه حاضر فقط از يک شيوه و از يک ابزار براي سنجش اعتبار خرده مقياس هاي TOSCA- 3 استفاده شده است، مطالعات آتي براي وارسي بيش تر اعتبار اين خرده مقياس ها با استفاده از روش هاي مختلف پيشنهاد مي گردد.

 
كليد واژه: «سومين نسخه تجديدنظر شده مقياس عاطفه خودآگاهي براي بزرگسالان» (TOSCA-3)، پايايي و اعتبار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:15 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 : دانشور رفتار آبان 1386; 14(25 (ويژه مقالات روان شناسي 9)):75-83.
 
بررسي مقايسه اي ملاک هاي همسر گزيني در دختران جوان شهر اهواز
 
علي اكبري دهكردي مهناز*
 
* دانشگاه پيام نور
 
 

با توجه به نقش مهم معيارهاي همسر گزيني در ازدواج و تشکيل خانواده، پژوهش حاضر بر آن بوده است که به دو سوال زير پاسخ دهد:
-1 دختران جوان شهر اهواز جهت امر ازدواج به چه معيارهايي بيش تر اهميت مي دهند؟
-2 آيا ملاک ها و معيارهاي همسر گزيني دختران جوان شهر اهواز با توجه به سن، زبان مادري، ترتيب تولد، اندازه خانواده، سواد والدين و ناحيه تحصيلي آن ها تفاوت دارد؟
جامعه مورد پژوهش را دانش آموزان مدارس پيش دانشگاهي شهر اهواز تشکيل مي دادند که به طور تصادفي طبقه اي
500 نفر از بين آنان انتخاب شدند. ابزار تحقيق عبارت بود از مقياس ملاک هاي همسر گزيني دختران شهر اهواز (MSS- AGA) (Mate- Selection Criteria of Ahwaz Girl Scale) که در اين پژوهش از طريق تحليل عوامل ساخته شد و از اعتبار و پايايي بالايي برخوردار بود. هم چنين يک پرسشنامه جمعيت شناختي، مورد استفاده قرار گرفت که هر دو توسط نمونه مورد پژوهش تکميل شد. يافته هاي اين تحقيق در رابطه با سوال اول نشان داد که، دختران جوان با معيارهاي صحيح همسر گزيني و ميزان اهميت به آن ها آشنايي دارند. به طوري که نمونه مورد پژوهش به طور معناداري به معيارهاي زير خيلي اهميت مي داد. اين معيارها عبارتند از: معيار توافق، معيار خانواده، معيار پزشکي، استقلال خانواده جديد، خصوصيات اخلاقي و مذهبي. نتايج مرتبط با سوال دوم نشان داده که بين معيارهاي همسر گزيني دختران جوان با توجه به سن، زبان مادري، ترتيب تولد، اندازه خانواده و سواد والدين آنان تفاوت معناداري وجود ندارد تنها بين معيارهاي همسر گزيني دختران نواحي تحصيلي چهارگانه، تفاوت معنادار وجود دارد.
با توجه به يافته هاي به دست آمده در رابطه با شناخت صحيح معيارهاي همسر گزيني توسط دختران جوان، و وقوع برخي از ازدواجهاي قومي و غلط در خانواده ها، به نظر مي رسد که وظيفه همه رسانه هاي گروهي، نهادهاي فرهنگي و تربيتي، مسوولين و دست اندرکاران دولتي است که علاوه بر آموزش و مشاوره قبل از ازدواج جوانان، به آموزش خانواده ها و والدين آنان در اين زمينه نيز مبادرت ورزند.

 
كليد واژه: معيارهاي همسرگزيني، دختران جوان، دانش آموزان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:15 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار شهريور 1386; 14(24 (ويژه مقالات علوم تربيتي 8)):1-22.
 
تدوين شاخص هاي تربيتي در دوره آموزش عمومي
 
ميرزامحمدي محمدحسن*
 
* دانشگاه شاهد
 
 

تحقيق حاضر به منظور تدوين شاخص هاي تربيتي در دوره آموزش عمومي در دو مطالعه جداگانه انجام گرفته است. در مطالعه اول به تحليل اهداف آموزش و پرورش و كتاب هاي درسي مربوط به دوره عمومي، اخذ نظر متخصصان و معلمان پرداخته شده و نسخه اوليه شاخص هاي تربيتي تدوين شده است. در مطالعه دوم نظر متخصصان 6 زمينه تخصصي مربوط در خصوص شاخص هاي تدوين شده اخذ شده است. نتايج تحقيق به طور كلي حاكي از آن است كه از ميان 112 شاخص پيشنهادي در پنج بعد اعتقادي، اخلاقي، فرهنگي - هنري، اجتماعي و سياسي (به عنوان ابعاد تربيتي) مجموعا تعداد 49 شاخص پذيرفته شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:15 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها