0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 9 : دانشور رفتار دي 1387; 15(32 (ويژه مقالات مديريت 11)):125-141.
 
بررسي تاثير به کارگيري بازاريابي الكترونيكي بر عملكرد صادراتي صادركنندگان نمونه بخش صنعت در سال هاي 84-1379 (با تاكيد بر اينترنت)
 
حسيني سيداحمد*,قاضي زاده مصطفي,عباسي اسفنجاني حسين
 
* دانشگاه شاهد
 
 

پيشرفت و توسعه روزافزون فناوري اطلاعات و ارتباطات تاثيرات عميق و گسترده اي در فرايندهاي تجاري به وجود آورده و اينترنت به عنوان موثرترين بستر بازاريابي الكترونيكي با پوشش جهاني امكان رسيدن شركت ها به بازارهاي بين المللي را فراهم ساخته است. اما بسياري از شركت ها در زمينه چگونگي استفاده از روش هاي گوناگون بازاريابي الکترونيکي و تاثيرات آن در بازارهاي صادراتي از اطلاعات و آگاهي هاي لازم برخوردار نيستند. تحقيق حاضر با هدف بررسي تاثير به کارگيري روش هاي بازاريابي الكترونيكي بر عملكرد صادراتي شركت هاي توليدي-صادراتي انجام گرفته است به عبارت ديگر اين تحقيق به دنبال پاسخگويي به اين سوال بوده است که آيا بين استفاده از اينترنت در فعاليت هاي بازاريابي و عملكرد صادراتي رابطه وجود دارد؟ جامعه اين تحقيق صادركنندگان نمونه بخش صنعت در سال هاي 84-1379 مي باشد. به منظور پاسخگويي به سوال تحقيق يك فرضيه اصلي و شش فرضيه فرعي تعريف و با ارايه يك مدل مفهومي، رابطه ميان بکارگيري بازاريابي الكترونيكي وعملكرد صادراتي در شركت هاي مذکور مورد آزمون قرار گرفت. براي بررسي فرضيات از آزمون همبستگي پيرسون و براي تحليل هاي اضافي از تجزيه و تحليل واريانس و رگرسيون استفاده گرديد. نتايج بررسي ها حاكي از آن است كه بين استفاده از اينترنت در فعاليت هاي بازاريابي و عملکرد صادراتي شرکت هاي مورد تحقيق رابطه مثبت ومعنا دار وجود دارد. اين ارتباط در هر يك از ابعاد سه گانه بازاريابي الكترونيكي، يعني استفاده از اينترنت در فعاليت هاي مرتبط با مشتري، مرتبط با كانال هاي توزيع و تحقيقات بازاريابي با عملكرد صادراتي، يعني رشد و سودآوري صادرات، ورود به بازارهاي جديد، بهبود وضعيت سهم بازار و ايجاد ذهنيت مثبت نسبت به محصولات، خدمات و نام و نشان تجاري شركت مورد تاييد قرار گرفت.

 
كليد واژه: بازاريابي الكترونيكي، عملكرد صادراتي، بازاريابي اينترنتي، صادركنندگان نمونه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : دانشور رفتار دي 1387; 15(32 (ويژه مقالات مديريت 11)):93-108.
 
شناسايي متغيرها و نسبت هاي موثر در اندازه گيري کارايي شعب بانک
 
كاشاني پور محمد*,قاضي زاده مصطفي
 
* دانشگاه مازندران
 
 

پاسخگويي سازمان ها به وسيله گزارش ارزيابي عملكرد و يا حسابرسي عملياتي انجام مي شود. يکي از اجزاء مهم ارزيابي عملکرد سنجش کارايي سازمان است. به دليل اين که سنجش کارايي شعب بانک با مدل هاي مختلف و با استفاده از يکسري متغيرها و نسبت ها انجام مي شود، استفاده از متغيرها و نسبت هاي موثر، در سنجش کارايي شعب بانک مساله مهمي است. براي شناسايي متغيرهاي موثر در اندازه گيري کارايي شعب بانک، با استفاده از پرسشنامه از خبرگان بانک سپه نظرخواهي شده است .نتايج دو مرحله نظرخواهي به روش دلفي نشان داد از بين 26 متغير، 18 متغير براي سنجش کارايي شعب بانک با اهميت هستند. نظرخواهي در مورد 13 نسبت بانک براي سنجش کارايي شعب، نشان داد 4 نسبت با اهميت هستند. با روش AHP ضريب اهميت هر يک از چهار نسبت به دست آمد.

 
كليد واژه: ارزيابي عملکرد، سنجش کارايي، شعب بانک، شناسايي داده ها و ستاده ها، شناسايي نسبت ها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار آبان 1387; 15(31 (ويژه مقالات روان شناسي 11)):1-14.
 
مقايسه تاثير سبک هاي رهبري مديران بر ميزان تنيدگي کارکنان ادارات دولتي با توجه به نوع شخصيت آنان
 
علوي سيدحميدرضا*,كاظمي زاده حميدرضا
 
* دانشگاه شهيد باهنر كرمان
 
 

هدف از انجام تحقيق حاضر مقايسه تاثير اعمال سبک هاي رهبري مديران بر ميزان تنيدگي ادارات دولتي با توجه به نوع شخصيت کارکنان آن است. به منظور وصول به اين هدف، از روش علي مقايسه اي و پرسشنامه به عنوان ابزار جمع آوري اطلاعات استفاده شده است. پرسشنامه هاي مربوط، شامل پرسشنامه هاي سبک هاي رهبري، شخصيت، تنيدگي و اطلاعات شخصي بوده است. جامعه آماري، کارکنان ادارات و سازمان هاي دولتي شهر کرمان و روش نمونه گيري، تصادفي ساده بوده است. نمونه مورد نظر معادل 750 نفر از جامعه مذکور بوده اند. از آزمون هاي خي دو، آناليز واريانس يک طرفه، آزمون تعقيبي توکي، و آزمون «تي» به منظور تجزيه و تحليل آماري فرضيات تحقيق استفاده گرديده است.
نتايج تحقيق نشان مي دهد که سبک رهبري استبدادي-استثماري بر افزايش تنيدگي کارکنان با شخصيت نوع
A، سبک رهبري استبدادي-استثماري بر افزايش تنيدگي کارکنان با شخصيت نوع B و سبک رهبري استبدادي-خيرخواهانه بر افزايش تنيدگي کارکنان با شخصيت نوع  Aتاثير دارد. همچنين سبک رهبري استبدادي-خيرخواهانه بر تنيدگي کارکنان با شخصيت نوع B تاثير ندارد. سبک رهبري مشارکتي بر کاهش تنيدگي کارکنان با شخصيت نوع A تاثير دارد. سبک رهبري مشارکتي بر کاهش تنيدگي کارکنان با شخصيت نوع B تاثير دارد. لذا مجموعا مي توان گفت سبک هاي رهبري مديران بر ميزان تنيدگي با توجه به شخصيت کارکنان تاثير دارند.

 
كليد واژه: سبک رهبري استبدادي-استثماري، سبک رهبري استبدادي-خيرخواهانه، سبک رهبري مشاوره اي، سبک رهبري مشارکتي، تنيدگي، شخصيت A، شخصيت B
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار آبان 1387; 15(31 (ويژه مقالات روان شناسي 11)):15-22.
 
بررسي ويژگي هاي خواندن و نوشتن و طبقه بندي نارسا خوان هاي رشدي فارسي زبان
 
سلطاني مجيد,نيلي پور رضا,شيرازي طاهره سيما,رهگذر مهدي,بيگلريان اكبر*
 
* دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي تهران
 
 

نارسا خواني رشدي، يکي از مباحث مهم و ناشناخته مسايل اختلال در خواندن است. شماري از پژوهشگران در پي اين بوده اند که مي توان براي اين اختلال، طبقه بندي ارايه کرد. اين تحقيق، با هدف بررسي و طبقه بندي کودکان نارسا خوان رشدي فارسي زبان، با استفاده از تجزيه و تحليل خطا هاي خواندن و نوشتن انجام شده است.
اين پژوهش از نوع مقطعي تحليلي بود که با استفاده از روش نمونه گيري چند مرحله اي انجام گرفت. آزمودني هاي تحقيق از ميان کودکان فارسي زبان پايه دوم دبستان شهر تهران و با استفاده از آزمون تشخيصي خواندن شيرازي-نيلي پور انتخاب شدند. براي مشخص شدن انواع نارسا خواني رشدي؛ خطا هاي خواندن و نوشتن کودکان در فعاليت هاي خواندن و نوشتن آن ها، مورد بررسي قرار گرفت. جهت تجزيه و تحليل مسيرهاي خواندن و نوشتن آزمودني ها، از آزمون هاي «تي» مستقل و محاسبه ضريب همبستگي پيرسون استفاده شد
(p<0.05)  
در اين پژوهش بيش ترين خطا ها در نوشتن کلمات به خطا هاي بينايي و بيش ترين تعداد خطا هاي خواندن متن، به خطاي امتناع تعلق داشت.
نتايج اين تحقيق نشان داد که به طور مشخص و واضح نمي توان مرزهاي طبقات نارسا خواني را تعيين کرد. اين يافته ها، همخوان با نظرياتي است که نارسا خواني را يک سندرم مي دانند و معتقدند که نارسا خواني رشدي داراي تنوعات مختلف است
.

 
كليد واژه: نارسا خواني رشدي، انواع نارسا خواني، خطا هاي خواندن و نوشتن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار آبان 1387; 15(31 (ويژه مقالات روان شناسي 11)):23-38.
 
بررسي مقدماتي اعتبار و پايايي مقياس هاي افسردگي، اضطراب و استرس (DASS) در نمونه هاي غير باليني
 
اصغري مقدم محمدعلي*,ساعد فواد,ديباج نيا پروين,زنگنه جعفر
 
* دانشگاه شاهد
 
 

هدف پژوهش حاضر، تعيين اعتبار و پايايي مقياس هاي افسردگي، اضطراب و استرس (DASS) در جمعيت عمومي جامعه بوده است. نسخه اصلي DASS داراي 42 عبارت بوده، هريک از مقياس هاي سه گانه افسردگي، اضطراب و استرس از 14 عبارت تشکيل شده است. در پژوهش حاضر 420 آزمودني بزرگسال، مقياس هاي افسردگي، اضطراب و استرس (DASS) را به همراه پرسشنامه افسردگي بک و پرسشنامه چهار سامانه اي اضطراب تکميل کردند. نتايج تحليل عامل اکتشافي نشان داد در حالي که 14 عبارت متعلق به استرس بر روي يک عامل قرار مي گيرد (عامل استرس)، 2 عبارت از عبارات متعلق به مقياس افسردگي و 2 عبارت از عبارات متعلق به مقياس اضطراب بر روي هر سه عامل افسردگي، اضطراب و استرس داراي بارهاي عاملي بالايي هستند. پس از حذف اين 4 عبارت، نتايج تحليل عامل اکتشافي ساختار سه عاملي (DASS) را تاييد کرد. در اين مطالعه، پايايي مقياس هاي DASS از طريق بررسي ضرايب همساني دروني و ضرايب بازآزمايي تاييد شد. به علاوه، اعتبار سازه دو مقياس افسردگي و اضطراب با استفاده از روش محاسبه همبستگي بين نمره هاي دو مقياس مذکور با نمره هاي آزمودني ها در مقياس هاي افسردگي بک و پرسشنامه چهارسامانه اي اضطراب مورد تاييد قرار گرفت. اعتبار همزمان مقياس هاي افسردگي، اضطراب و استرس از طريق مقايسه نمره هاي يک نمونه فرعي برگرفته شده از جمعيت عمومي جامعه (315 نفر) با گروه همتايي از بيماران مبتلا به اختلالات روان شناختي (130 نفر) مورد تاييد قرار گرفت. بر اساس نتايج اين پژوهش مي توان گفت مقياس هاي افسردگي، اضطراب و استرس داراي شرايط لازم براي کاربرد در پژوهش هاي روان شناختي و موقعيت هاي باليني با افراد ايراني است.

 
كليد واژه: افسردگي، اضطراب، استرس، اعتبار، پايايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار آبان 1387; 15(31 (ويژه مقالات روان شناسي 11)):49-56.
 
بررسي مجدد پايايي و اعتبار مقياس حرمت خود روزنبرگ در ايران
 
جوشن لو محسن*,قايدي غلام حسين
 
* دانشگاه تهران
 
 

حرمت خود به «ارزيابي فرد از ارزشمندي خويش» تعريف مي شود. اين سازه، نقشي کليدي در تحقيق و نظريه روان شناختي ايفا مي کند و با بسياري از شاخص هاي کنش وري مثبت در رابطه است. بررسي انجام شده توسط شاپوريان، و همکاران [1] در سال 1987 بر روي مقياس حرمت خود روزنبرگ در ايران حاکي از آن است که اين مقياس از پايايي (همساني دروني) قابل قبول و ساختاري تک بعدي برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، بررسي مجدد پايايي (همساني دروني)، و تک بعدي بودن اين مقياس در يک نمونه دانشجويي ايراني پس از حدود بيست سال بود. 917 دانشجو از دانشگاه هاي تهران و علامه طباطبايي (547 دختر و 370 پسر) وارد مطالعه شدند. همه آزمودني ها به مقياس 10 ماده اي حرمت خود روزنبرگ پاسخ دادند. براي تحليل داده ها از تحليل عاملي اکتشافي و تاييدي استفاده شد. همساني دروني اين مقياس در نمونه حاضر معادل 0.83 به دست آمد. اين يافته مبين آن است که مقياس حرمت خود روزنبرگ در نمونه دانشجويي ايراني از همساني دروني قابل قبول و مشابه تحقيق شاپوريان و همکارانش برخوردار است. اما بررسي ها وجود ساختاري تک عاملي براي اين مقياس را مورد تاييد قرار نداد. هم راستا با يافته ها بعضي از کشورهاي ديگر دنيا، تحليل عاملي اکتشافي و تاييدي، حاکي از وجود دو عامل با عناوين عدم تحقير خود و دوست داري خود در اين مقياس بود.

 
كليد واژه: مقياس حرمت خود روزنبرگ، پايايي، اعتبار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 4 : دانشور رفتار آبان 1387; 15(31 (ويژه مقالات روان شناسي 11)):39-48.
 
بررسي مقدماتي اعتبار و پايايي ابزاري جديد براي اندازه گيري بهداشت رواني
 
اميديان مرتضي*,علوي لنگرودي سيدكاظم
 
* دانشگاه يزد
 
 

گزارش پژوهشي موجود به معرفي ابزاري جديد براي اندازه گيري وضعيت بهداشت رواني مثبت و منفي مي پردازد که در دو پژوهش جداگانه اجرا شد. در پژوهش نخست، آزمون هاي مختلف که نشانه هاي بهزيستي رواني، رضايت از زندگي و شادي را اندازه گيري مي کردند، در کنار آزمون هايي که به اندازه گيري مشکلات رواني مربوط مي شد، به گروهي از دانشجويان ارايه و دانشجويان دراين دو بعد مورد ارزيابي قرار گرفتند. تعداد اين دانشجويان  544نفر بود که به صورت تصادفي انتخاب شده بودند. مجموع گويه هاي 5 پرسشنامه مورد استفاده در مقياس ليکرت، 174 گويه بود. پس از تکميل اين گويه ها که از 5 آزمون مختلف بود، نتايج به دست آمده با روش تحليل مولفه هاي اصلي براي استخراج دو عامل بررسي شدند و تعداد 46 گويه که ضرايب همبستگي مناسبي با دو عامل استخراجي از روش مولفه هاي اصلي داشتند، انتخاب شدند.
اين عوامل با توجه به ويژگي محتوايي و پرسشنامه اي که از آن است
خراج شده بودند با عناوين وضعيت بهداشت رواني مثبت و منفي نام گذاري شدند. در پژوهش بعد، پرسشنامه 46 گويه اي که با روش تحليل عوامل به دست آمده بود به همراه دو پرسشنامه معتبر به گروهي ديگر از آزمودني ها (117 کارمند دانشگاه) داده شد. نتايج مطالعه دوم نشان داد که اين آزمون از ضرايب اعتبار و پايايي مناسبي برخوردار است. به علاوه در تحليل عوامل با روش مولفه اصلي اين بار نيز دو عامل استخراج شده با گويه هاي مربوط، همبستگي هاي مناسبي داشتند. در اين مرحله براي تاييد برازش مدل از روش تحليل عامل تاييدي استفاده شد که برازش مدل را به صورت ضعيف تاييد کرد. نتايج با توجه به ديدگاه جديد در مورد بهداشت رواني مورد بحث قرار گرفت.

 
كليد واژه: بهداشت رواني، اعتبار يابي، بهداشت رواني مثبت و منفي، تحليل عوامل، اندازه گيري بهداشت رواني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار آبان 1387; 15(31 (ويژه مقالات روان شناسي 11)):57-70.
 
بررسي ويژگي هاي روان سنجي مقياس حافظه وکسلر (نسخه سوم WMS-III) در دانشجويان
 
ساعد اميد*,روشن رسول,مرادي عليرضا
 
* دانشگاه شاهد
 
 

هدف اصلي اين پژوهش، وارسي ويژگي هاي روان سنجي مقياس حافظه وکسلر-نسخه سوم (WMS-III) است. به همين منظور، اين آزمون بر روي يک نمونه 266 نفري (120 مرد، 144 زن) از دانشجويان دو دانشگاه شاهد و تربيت معلم تهران که به روش تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شده بودند، اجرا گرديد. ضرايب پايايي به روش آلفاي کرونباخ براي خرده مقياس ها از دامنه 0.65 تا 0.85 و براي شاخص ها از 0.75 تا 0.86 قرار داشت. همچنين ضرايب پايايي به روش دو نيمه کردن براي خرده مقياس ها نيز از 0.62 تا 0.84 و براي شاخص ها از 0.70 تا 0.85 متغير بود. پايايي به شيوه توافق بين ارزياب ها در خرده مقياس هايي حافظه منطقي I،II  و تصاوير خانواده I،II  که احتياج به قضاوت باليني داشتند حاکي از توافق بالاي (0.85) ارزياب ها است. براي ارزيابي اعتبار آزمون از روش هاي مختلف برآورد اعتبار سازه استفاده شد. همبستگي نمرات WMS-III با شاخص ها و نمره کلي آزمون WAIS-R short form محاسبه شد که ضرايب، معنا دار و پايين تر از متوسط بيانگر تمايز دو ساختار حافظه و هوش در عين ارتباط بين آن ها است. همبستگي متقابل بين شاخص ها و خرده مقياس هاي WMS-III نيز حکايت از همبستگي بالا بين خرده مقياس ها بعد-ويژه با هم و همبستگي پايين با خرده مقياس هاي ديگر دارد که نشان دهنده اعتبار سازه قابل قبول اين مقياس است. از روش تحليل عامل اکتشافي (روش مولفه هاي اصلي با چرخش واريمکس) براي بررسي ساختار عاملي مقياس استفاده شد. نتايج به دست آمده نشان دهنده ساختار سه عاملي (حافظه شنيداري، حافظه ديداري، حافظه فعال) مقياس است که اين عامل ها روي هم رفته 76.845 درصد واريانس کل آزمون را تبيين مي کنند. اين داده با يافته هاي به دست آمده از تحقيقات مختلف در زمينه تعداد عوامل هماهنگ، اما در زمينه خرده مقياس هاي زيربنايي عامل حافظه شنيداري اختلاف دارد.

 
كليد واژه: مقياس حافظه وکسلر نسخه سوم، خرده مقياس هاي اوليه، شاخص هاي اوليه، اعتبار، پايايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 7 : دانشور رفتار آبان 1387; 15(31 (ويژه مقالات روان شناسي 11)):71-84.
 
مقايسه اثربخشي نوروفيدبک، ريتالين و درمان ترکيبي در کاهش علايم کودکان مبتلا به اختلال بيش فعالي / کمبود توجه (ADHD)
 
يعقوبي حميد*,جزايري عليرضا,خوشابي كتايون,دولتشاهي بهروز,نيك نام زهرا
 
* دانشگاه شاهد
 
 

پژوهش حاضر با هدف مقايسه اثربخشي نوروفيدبک، ريتالين و درمان ترکيبي در کنترل و کاهش علايم ADHD در قالب يک مطالعه آزمايشي تک آزمودني انجام شد. بدين منظور تعداد 16 نفر از دانش آموزان مبتلا به ADHD نوع مرکب در سه موقعيت درماني و يک موقعيت فهرست انتظار مورد مطالعه قرار گرفتند. کليه آزمودني ها قبل و پس از مداخله با آزمون کامپيوتري Iran TOVA (به عنوان يک آزمون ارزيابي عملکرد مستمر با هدف ارزيابي متغيرهاي توجه)، فرم تجديد نظر شده آزمون هوشي وکسلر کودکان (WISC-R) و آزمون کانرز-فرم والدين ارزيابي شدند. نتايج نشان داد که روش درمان ترکيبي نوروفيدبک به همراه ريتالين موثرتر از هر يک از اين روش ها به تنهايي است. ميزان اثربخشي نوروفيدبک به اندازه ريتالين بود؛ اگر چه ميزان رضايتمندي والدين (که در نمرات پس آزمون کانرز منعکس شده است) از روش نوروفيدبک بيش تر از دارو درماني بود. نتايج اين مطالعه با مطالعاتي که از کاربرد رويکرد هاي درماني چند وجهي حمايت مي کنند همخوان است. همچنين مي توان نتيجه گرفت که نوروفيدبک مي تواند در شرايطي که بيمار به دارو پاسخ نمي دهد يا از عوارض جانبي آن رنج مي برد به عنوان روش درماني جايگزين مطرح باشد.

 
كليد واژه: نوروفيدبک، ADHD، دارو درماني، اختلال بيش فعالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 1 : دانشور رفتار شهريور 1387; 15(30 (ويژه نامه مقالات علوم تربيتي 10)):1-28.
 
بررسي تحليلي مباني، اصول و روش هاي تربيت سياسي از منظر امام علي (ع) در نهج البلاغه
 
رهنما اكبر*,سبحاني نژاد مهدي,عليين حميد
 
* دانشگاه شاهد
 
 

در پژوهش حاضر با روش توصيفي-تحليلي و استفاده از تحليل محتوا، مباني، اصول و روش هاي تربيت سياسي از منظر امام علي (ع) مورد بررسي قرار گرفته است.
 .1مباني تربيت از منظر امام علي (ع) شامل نه مبنا به اين شرح است: عبوديت و بندگي خداوند متعال، اعتدال، مدنيت، تاثير محيط، انديشه ورزي، کرامت، آزادي و اختيار، ضعف و جاذبه احسان مي باشد. .2 در مبناي عبوديت و بندگي خداوند متعال، اصول پنج گانه تربيتي شامل خدا محوري، توکل بر خدا، اعتقاد به عالم آخرت و زندگي پس از مرگ، محوريت دين در همه امور زندگاني از جمله سياست (جدايي ناپذيري دين از سياست) و حاکميت اخلاق است..3  در مبناي توازن، اصول سه گانه تربيتي شامل عدالت، محوريت قانون، و شايسته سالاري است. .4 در مبناي مدنيت، اصول سه گانه تربيتي شامل مردم سالاري، سامان بخشي وضعيت اقتصادي و اجتماعي جامعه و تامين امنيت است..5  در مبناي تاثير محيط، اصول دو گانه تربيتي شامل، اصلاح شرايط و ايجاد زمينه است. .6 در مبناي انديشه ورزي، اصول دوگانه تربيت شامل تعقل و تفکر و کسب بينش است. .7 مبناي کرامت شامل اصل عزت است. .8 مبناي آزادي و اختيار شامل اصل تشبه به ابرار است .9 مبناي ضعف شامل اصل تساهل است .10 مبناي جاذبه احسان شامل اصل فضل است .11 نه مبنا و 22 اصل ذکر شده مجموعا 79 روش تربيتي استخراج شده دارند.

 
كليد واژه: امام علي (ع)، نهج البلاغه، تربيت سياسي، مباني تربيت، اصول تربيت، روش هاي تربيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 2 : دانشور رفتار شهريور 1387; 15(30 (ويژه نامه مقالات علوم تربيتي 10)):29-44.
 
ديدگاه هاي معرفت شناسي نسبت به راهبرد هاي ياددهي-يادگيري در نظام آموزش باز و از راه دور
 
رضايي محمدهاشم*,پاك سرشت محمدجعفر,صفايي مقدم مسعود
 
* دانشگاه پيام نور
 
 

معرفت شناسي به عنوان يکي از شاخه هاي مهم فلسفه، درباره ماهيت دانش، موضوع، منابع و حدود و معيارهاي ارزيابي آن بحث مي کند و در اين راه مي تواند درباره حقيقت و معرفت-که محصول آموزش و پرورش هستند-ديدگاههاي متنوع و گوناگوني را در پيش روي معلمان قرار دهد [1].
موضوع چگونگي رابطه معرفت شناسي با نظام آموزش باز و از راه دور به اين صورت مطرح مي شود که فرض هاي معرفت شناسي ديدگاههايي که از آن ها بحث به ميان آمده است، هر يک در زمان شکل گيري نسلهاي آموزش باز و از راه دور، به نوعي بر مولفه هاي مهم اين نظام آموزشي، از قبيل معلم، شاگرد، برنامه درسي و راهبردهاي ياددهي-يادگيري، تاثير گذار بوده اند.
در اين مقاله براي تبيين رابطه معرفت شناسي و آموزش باز و از راه دور، رويکرد هاي غالب معرفت شناسي و روان شناسي هر يک از نسل هاي سه گانه آموزش و پرورش که به نوعي بر نگرش و عملکرد مربيان اين نظام آموزشي تاثير گذاشته اند، مورد بحث قرار مي گيرد
.
با توجه به پيدايش و سير تحولات نظام آموزش باز و از راه دور، رويکرد هاي معرفت شناختي عمدتا شامل،
.1 اثبات گرايي پاپوزيتيويسم، .2 تعبيري يا تفسيري، .3 انتقادي يا رهايي بخش مي شوند.
در مقاله حاضر، با ارايه تصويري کلي از نظام آموزش باز و از راه دور، استلزامات ديدگاههاي معرفت شناسي در خصوص راهبرد هاي ياددهي-يادگيري در قالب نسل هاي سه گانه آموزش باز واز راه دور مورد کاوش قرار گرفته اند.

 
كليد واژه: معرفت شناسي، راهبرد هاي ياددهي-يادگيري، آموزش باز، آموزش از راه دور، رويکرد اثبات گرايي، رويکرد تفسيري، رويکرد انتقادي، رفتارگرايي، شناخت گرايي، ساختار گرايي، آموزش مجازي، پسامدرن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 3 : دانشور رفتار شهريور 1387; 15(30 (ويژه نامه مقالات علوم تربيتي 10)):45-52.
 
مقايسه اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه ايده آليسم و پراگماتيسم
 
ميرزامحمدي محمدحسن*,عليين حميد,حسني غفور
 
* دانشگاه شاهد
 
 

آشنايي با اهداف تربيتي مکاتب فلسفي و مقايسه آن ها با يکديگر از آن روي که مي تواند باعث ايجاد شناخت و آگاهي، و بروز روحيه نقادي نسبت به خط مشي ها و برنامه ريزي هاي آموزشي شود مطلوب و مفيد است. در اين نوشتار که برگرفته از مطالعه اي اسنادي (کتابخانه اي) پيرامون بررسي و مقايسه اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه ايده آليسم و پراگماتيسم است، وجوه اشتراک و افتراق مباني فلسفي و اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه اين دو مکتب فلسفي مورد مطالعه قرار گرفته است. عمده ترين نتايج حاصله از اين نوشتار عبارتند از:
در خصوص مباني فلسفي اين دو مکتب: در هستي شناسي وجه عمده اشتراک، رسيدن به واقعيت از طريق تحريک و برانگيختگي و راهنمايي و وجه عمده افتراق در ماهيت حقيقي هستي است که در ايده آليسم روحي مطلق ولي در پراگماتيسم تجربه نامعين و متکثر مي باشد. در معرفت شناسي وجه عمده اشتراک در فراهم شدن زمينه هاي يادگيري و راهنمايي غير مستقيم دانش آموز و افتراق آن ها در مطلق و عقلاني بودن معرفت در ايده آليسم و نسبي و تجربي بودن در پراگماتيسم است،
-3 در ارزش شناسي، وجه عمده اشتراک، مربوط به آگاهي در روابط دموکراتيک و نظم اخلاقي جهاني و افتراق آن ها در مطلق و بر اساس عمل انجام يافته بودن در ايده آليسم و نسبي و بر اساس نتيجه عمل بودن در پراگماتيسم مي باشد. در خصوص اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه اين دو مکتب در جنبه جسماني، وجه عمده اشتراک در تندرستي و ايجاد زمينه براي فعاليت هاي اجتماعي و افتراق آن ها در استفاده از فعاليت جسماني براي تقويت عقل به منظور درک حقيقت در ايده آليسم و ارضاي نيازها و غني سازي تجربه ها در پراگماتيسم مي باشد. در اهداف هنري، وجه عمده اشتراک، رشد عاطفي، ذهني و جسمي بچه ها، و وجه افتراق، توجه به آفريدگار زيبايي و اعتدال در ايده آليسم و توجه به بيان ارزش هاي تجربه و تغيير محيط و ارضاي نيازها در پراگماتيسم است. در اهداف اخلاقي، وجه عمده اشتراک، رشد خصوصيات اخلاقي نظير روح همکاري متقابل، مسووليت پذيري، دانايي و ... و افتراق آن ها در توجه به قوانين فراگير مطلق ايده آليستي و توجه به رفتارهاي تحقيق شده سودمند اجتماعي پراگماتيستي مي باشد. در جنبه عقلاني وجه عمده اشتراک در توجه به کارآيي عقل در حل مسايل جامعه، و وجه افتراق در ارتباط با منبع کلي دانش در ايده آليسم و توانا ساختن فرد براي ساخت بناهاي ذهني توسط خود، در پراگماتيسم مي باشد.

 
كليد واژه: ايده آليسم، پراگماتيسم، اهداف تعليم و تربيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

4 : دانشور رفتار شهريور 1387; 15(30 (ويژه نامه مقالات علوم تربيتي 10)):53-70.
 
جهاني شدن و تربيت ديني از منظر مدرنيسم، پست مدرنيسم و عرفان اسلامي
 
شمشيري بابك*
 
* دانشگاه شيراز
 
 

در اين مقاله سعي شده است که تربيت ديني مبتني بر عرفان اسلامي به عنوان متناسب ترين رويکرد در مواجهه با جهاني شدن براي ايران و حتي ساير کشورهاي جهان اسلام، تبيين شود. براي اين منظور ابتدا با روش تحليلي-انتقادي رويکرد مدرنيسم و پست مدرنيسم به عنوان عمده ترين خاستگاه هاي نظري فرايند جهاني شدن مورد نقد و بررسي قرار گرفت. نتايج اين بررسي نشان داد که هر يک از اين رويکرد ها از نارسايي هاي متعددي که اغلب ريشه در مباني نظري و مفروضه هاي بنيادين آن ها دارند، برخوردارند. به علاوه هرکدام از آن ها در ايجاد جريان هاي بحران زا در جهان معاصر نقش دارند. بحران هايي که اساسا مغاير با اهداف جهاني شدن بوده و سلامتي فرايند آن را تهديد مي نمايند. در پايان، مقاله حاضر دلايل انتخاب رويکرد عرفاني به عنوان مناسب ترين رويکرد تربيت ديني اسلامي را تشريح مي نمايد. رويکردي که ضمن سازگاري با اهداف و آرمان هاي مثبت و متعالي جهاني واحد، سلامتي فرايند جهاني شدن را تضمين کرده و همچنين قابليت پاسخگويي به بحرانها و چالش هاي مربوط به جهاني شدن را دارد.

 
كليد واژه: جهاني شدن، تربيت ديني، مدرنيسم، پست مدرنيسم، عرفان اسلامي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 5 : دانشور رفتار شهريور 1387; 15(30 (ويژه نامه مقالات علوم تربيتي 10)):71-84.
 
بررسي زمينه فرايند دانش آفريني در نظام آموزش عالي به منظور ارايه مدل مناسب
 
عدلي فريبا*
 
* دانشگاه الزهرا
 
 

علي رغم اهميت فزاينده دانش به عنوان راهبردي ترين منبع سازماني، شکاف عميقي در درک از زمينه ها و مولفه هاي دانش آفريني و تاثير آن بر عملکرد سازمان ها وجود دارد؛ به ويژه ضعف خيره کننده اي در توانايي براي کاربرد تکنيک هاي مدل سازي کمي در اين قلمرو نو ظهور آشکار است. با توجه به اين کاستي ها، پژوهش حاضر با هدف شناسايي و تعيين زمينه فرايند دانش آفريني در نظام آموزش عالي به منظور ارايه مدل مناسب انجام گرفت؛ و تاکيد آن بر توانمند سازي زمينه براي دانش آفريني به جاي مديريت دانش است. روش پژوهش پيمايشي است؛ مشارکت کنندگان 362 نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاه ها بودند که در سطوح مختلف آن و در دو بخش دولتي و خصوصي-دانشگاه آزاد اسلامي-فعاليت مي کنند و با استفاده از نمونه گيري طبقه اي در اين پژوهش حضور داشتند. ابزار اندازه گيري پرسشنامه بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS شامل روش هاي آمار توصيفي، تحليل عاملي، رگرسيون چند متغيره و تحليل مسير مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته هاي پژوهش نشان داد زمينه هاي دانش آفريني در نظام آموزش عالي عبارتند از: ظرفيت جذب، اکتساب اطلاعات و دانش، يادگيري، يادگيري زدايي، بنيان دانش، مراقبت، همکاري، شبکه سازي، ائتلاف، ترکيب، نوآوري طراحي و حل مساله؛ بر اين اساس، مدل زمينه اي فرايند دانش آفريني در نظام آموزش عالي ارايه شد.

 
كليد واژه: دانش صريح، دانش مستتر، تئوري پوياي دانش آفريني سازماني، زمينه، تعامل اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 6 : دانشور رفتار شهريور 1387; 15(30 (ويژه نامه مقالات علوم تربيتي 10)):85-97.
 
بررسي رابطه هوش هيجاني، يادگيري خود تنظيمي و ساختار هدف کلاس با پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان پايه اول متوسطه شهرستان قروه
 
فرمهيني فراهاني محسن*,عبدالملكي جمال,رشيدي زهرا
 
* دانشگاه شاهد
 
 

هدف از تحقيق حاضر، بررسي رابطه هوش هيجاني، يادگيري خود تنظيمي و ساختار هدف کلاس با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه اول دبيرستان است. جامعه آماري مورد مطالعه دانش آموزان پسر پايه اول دبيرستان شهرستان قروه است که تعداد 120 نفر از آن ها به شيوه تصادفي ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات متغيرها و عوامل از آزمون هاي هوش هيجاني سيبر يا شرينگ (Sibrya shering) در سال 1995، راهبرد هاي خود تنظيمي پينتريج و دي گروت ( p. r & degroot،Pintrich) سال 1990 و ساختار هدف کلاس ميگدلي (Migdleyسال 2000 به دست آمد. داده هاي حاصل از آزمون ها با استفاده از روش آماري ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون چندگانه مورد بررسي و تحليل قرار گرفت، نتايج تحقيق بيانگر آن است که:
اولا: رابطه معناداري در سطح 0.05 بين هوش هيجاني، يادگيري خود تنظيمي و ساختار هدف کلاس با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان وجود دارد، که بيش ترين و کم ترين ميزان همبستگي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان به ترتيب مربوط به متغير هاي يادگيري خود تنظيمي و ساختار هدف عملکرد گريز کلاس است. دوما متغير هاي هوش هيجاني، يادگيري خود تنظيمي و ساختار هدف کلاس قادر به تبيين 0.365 کل واريانس متغير پيشرفت تحصيلي هستند و اين مقدار در سطح 0.05 معنا دار است و بيش ترين و کم ترين ضريب رگرسيوني b مربوط به متغير هاي يادگيري خود تنظيمي و ساختار هدف عملکرد گريز کلاس هستند.

 
كليد واژه: پيشرفت تحصيلي، هوش هيجاني، يادگيري خود تنظيمي، ساختار هدف کلاس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 9 اردیبهشت 1391  10:08 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها