پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
4 : انديشه هاي نوين تربيتي زمستان 1389; 6(4):93-122. |
|
ارزش يابي ميزان دانش پژوهانه گي در فرايند هاي پذيرش، آموزش و پژوهش در دوره هاي كارآزمايي (دكتري) دانشگاه الزهرا (س) |
|
حميدي منصورعلي*,برندك معصومه |
|
* دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه الزهرا (س) |
|
در آموزش شناسي و از ديدگاه سازايي گريي گروهي، ارزش يابي از فرايندهاي آموزشي کاري بايسته و در راستاي به سازي فرايندها و فرآورده ها است. پايين بودن چون بود (كيفيت) آموزش دشواري است که پي آمدهاي آسيب زاي بسياري مي تواند داشته باشد. ارزش يابي راهي براي شناسايي دشواري ها و راه هاي گره گشايي براي آن ها است. گواهي هاي چندي در دست اند که مي توانند گوياي پايين بودن چون بود دوره هاي کارآزمايي باشند. با پشت باني معاونت پژوهشي دانشگاه الزهرا (س) در راستاي پي بردن به اين چون بود و شناسايي کاستي هايي که مي توانند زمينه ساز دشواري يادشده در دانشگاه الزهرا (س) باشند، از ميان دوره هاي کارآزمايي در اين دانشگاه چهار دوره برگزيده شدند و برنامه ها، آزمون ها و پايان نامه هاي آن ها از روزن دانش پژوهانه گي ارزش يابي و از استادان و دانشجويان آنها در همين باره پندارپرسي شد. يافته ها گوياي آن هستند که دانش پژوهانه گي چشم گيري در هيچ يک از دوره هاي بررسي شده ديده نمي شود و ميان گروه ها از اين روزن ناهمانندي چنداني نيست. با نيم نگاهي به فرهنگ چيره بر سامانه آموزشي/پژوهشي کشور و نبود بازخورد دانش پژوهانه، چنين يافته هايي نبايد شگفت آور باشند. شايد تنها راه برون رفت از اين گرداب آموزشي/پژوهشي استوارسازي بازخورد دانش پژوهانه و گسترش فرهنگ دانش پژوهي باشد تا برنامه سازي ها و برنامه گزاري ها دانش پژوهانه تر شوند و فرآورده ها از چون بودي والا برخوردار شوند.
|
|
كليد واژه: سازايي گري، ارزش يابي فرايندي، آموزش دانشگاهي، دوره هاي کارآزمايي (دکتري) |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:39 AM
تشکرات از این پست