0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) زمستان 1388; 13(4 (پياپي 64)):103-139.
 
مقايسه ميزان تمايل به مصرف کالاهاي داخلي در تهران با ساير مناطق جهان و بررسي پيامد هاي آن بر ارزيابي و ترجيح محصولات
 
حقيقي محمد*,حسين زاده ماشااله
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
 

علي رغم تاکيد زياد به مصرف محصولات داخلي و تشويق مصرف کنندگان به اين موضوع، تاکنون تحقيق علمي منسجمي که ميزان گرايش مصرف کنندگان به محصولات داخلي و پيامد هاي آن را بررسي کند و نتايج آن معياري براي مقايسه با نتايج تحقيقات انجام گرفته در ساير کشور ها باشد، انجام نشده است. از اين رو در تحقيق حاضر ابتدا ميزان تمايل مصرف محصولات داخلي را در نمونه اي شامل 400 مصرف کننده در تهران، به صورت کمي اندازه گيري کرده و مقدار آن را با ساير نقاط جهان (که تحقيقات مشابه در آن انجام شده است) مقايسه مي شود. به اين منظور براي سنجش ميزان تمايل به مصرف کالاهاي داخلي، يک مقياس بين المللي به نام CETSCALE معرفي مي شود، سپس تاثير اين تمايل بر ارزيابي طبقات مختلف کالاهاي داخلي و خارجي، ترجيح محصولات داخلي و تمايل به خريد محصولات وارداتي از کشورهاي داراي تشابه مواضع از نظر سياسي، اقتصادي، فرهنگي و مذهبي مورد بررسي قرار مي گيرد.
نتايج اوليه نشان دهنده آن است که مصرف کنندگان با ملي گرايي مصرفي زياد (در مقايسه با مصرف کنندگان با ملي گرايي مصرفي کم) ارزيابي بهتري از محصولات داخلي دارند، اما بررسي دقيق تر نشان مي دهد اين مصرف کنندگان محصولات داخلي را مطلوب تر از محصولات خارجي ارزيابي نمي کنند. در پايان، اين نتايج بحث و بررسي شده و پيشنهادهايي نيز ارايه گرديده است
.

 
كليد واژه: تمايل به مصرف کالاهاي داخلي، مقياس سنجش تمايل به مصرف کالاهاي داخلي، ارزيابي محصول، ترجيح محصول، تشابه مواضع
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) زمستان 1388; 13(4 (پياپي 64)):141-164.
 
ساخت چارچوبي پايه اي و استاندارد براي اندازه گيري شکاف ديجيتالي
 
حنفي زاده پيام*,حنفي زاده محمدرضا,خدابخشي محسن
 
* گروه مديريت صنعتي، دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاهعلامه طباطبايي، تهران، ايران
 
 

يکي از مهمترين مشکلات محققان بررسي کننده شکاف ديجيتالي، نبود مجموعه اي استاندارد از شاخص هايي است که اولا شکاف ديجيتالي ميان کشور ها را به طور مناسبي اندازه گيري کند، ثانيا آمار و اطلاعات آنها بتواند به وسيله بيشتر کشور ها جمع آوري شود و ثالثا به عنوان يک پايه و استانداردي براي آمارهاي قابل مقايسه جامعه اطلاعاتي استفاده شود.
در اين مقاله چارچوبي از اين نوع شاخص ها، که شاخص هاي اصلي شکاف ديجيتالي ذکر مي شود ارايه مي شود تا به وسيله آن بتوان از طريق تنظيم استاندارد ها و هماهنگ سازي آمار ها در سطح جهان، شکاف داده اي و آماري در زمينه شکاف ديجيتالي را کاهش داد
.
مهمترين محدوديت براي استخراج اين نوع شاخص ها، نداشتن آمار و اطلاعات براي برخي شاخص هاي در اغلب کشور ها و در نتيجه عدم امکان استفاده از روش هاي آماري براي استخراج آنها است. در تحقيق حاضر براي غلبه بر اين محدوديت، از دانش و اطلاعات 45 مدل بين المللي اندازه گيري شکاف ديجيتالي به عنوان نظرات خبرگان استفاده شده است. اين امر از طريق به کارگيري روش آنتروپي و در نظر گرفتن اهميت اين مدل ها محقق شده است. از مقايسه شاخص هاي اصلي به دست آمده و شاخص هاي اصلي جهاني آشکار مي شود که در شاخص هاي اصلي جهاني به سه حوزه آموزش الکترونيکي، دولت الکترونيکي و توانمند سازهاي دنياي شبکه اي براي ارزيابي شکاف ديجيتالي توجه نشده است
.

 
كليد واژه: جامعه اطلاعاتي، روش آنتروپي، شاخص هاي اصلي شکاف ديجيتالي، شکاف ديجيتالي، فناوري اطلاعات و ارتباطات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) زمستان 1388; 13(4 (پياپي 64)):165-191.
 
روش شناسي نظريه پردازي در مطالعات سازمان و مديريت: پژوهشي تطبيقي
 
دانايي فرد حسن*
 
* گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس، تهران ايران
 
 

صاحب نظران معتقدند انديشمنداني که مي خواهند نظريه پردازي کنند بايد از دو نوع دانش تخصصي برخوردار باشند، دانش نسبت به پديده اي که برآنند تا در مورد آن تئوري سازي کنند و دانش نسبت به روش شناسي هاي نظريه پردازي. کانون تمرکز اين مقاله مقايسه روش شناسي ها است. بر اين اساس چهار روش شناسي اصلي در نظريه پردازي در علم سازمان و مديريت، يعني روش شناسي دوبين، لين هام، ون دي وِن و کارلايل و کريستنسن مقايسه و رهنمودهاي در مورد نظريه پردازي ارايه خواهد شد. ضمن ارايه نقاط ضعف و قوت هر روش شناسي، پارادايم، نوع رويکرد، فرايند تئوري پردازي، رابطه پژوهشگر با کارگزار و معيار ارزيابي تئوري هر چهار روش شناسي با هم مقايسه مي شود. نتيجه گيري مي شود که اگر چه روش شناسي دوبين براي مبتديان نظريه پردازي فرآيند گام به گام دقيقي ارايه مي دهد ولي روش ون دي ون پيوند تنگاتنگ تري با عمل دارد، دو روش شناسي ديگر شباهت بيشتري با روش شناسي دوبين دارند. در عين هر چهار روش شناسي در حال حاضر مورد توجه تئوري پردازان قرار گرفته است.

 
كليد واژه: استقرايي، روش شناسي، قياسي، نابهنجاري علمي، نظريه پردازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 8 : پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) زمستان 1388; 13(4 (پياپي 64)):193-218.
 
فراموشي سازماني هدفمند (استراتژيک): اکسير رقابت پذيري درسازمان
 
مشبكي اصفهاني اصغر*,ربيعه مسعود
 
* گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس
 
 

در طي دهه گذشته، شرکت ها به شکل فزاينده اي به ارزش مديريت دانش و يادگيري سازماني پي برده اند و محققان چنين فرايند هايي را به شکل وسيعي مطالعه کرده اند. با وجود اين هنوز برخي نکات در مباحث کنوني دانش سازماني مبهم است. ‹‹شرکت ها نه تنها ياد مي گيرند، بلکه آنها فراموش نيز مي کنند››. در حقيقت مديريت دانش به دنبال خلق فرايند هايي است که نه تنها به يادگيري و حفاظت از دانش مفيد، بلکه براي عدم يادگيري و پرهيز از آنچه که مهم نيست هم به کار مي آيد. فراموشي همانند يادگيري ساده نيست و ممکن است زيان آور يا سودمند باشد و در دو بعد هدفمند و غير هدفمند قابل درک است. اما در هر حال به گونه چشم گيري هم در بعد مثبت و هم در بعد منفي بر رقابت پذيري يک شرکت موثر خواهد بود.
در اين مقاله ضمن بررسي مفهوم و اشکال فراموشي سازماني، با توجه به اهميت استراتژيکي فراموشي سازماني هدفمند قصد بر آن است تا علاوه بر سنجش ميزان فراموشي سازماني هدفمند، ارتباط آن با رهبري فرهمند بررسي شود. در اين راستا از طريق پرسشنامه از نظرات 165 مدير سطوح عالي، مياني و سرپرستي در زنجيره تامين صنعت خودرو ايران استفاده شد. تحليل همبستگي داده هاي حاصل از آزمون استقلال کاي مربع بيانگر وجود رابطه معناداري بين هريک از ابعاد فراموشي هدفمند (بعد دانش جديد وبعد دانش موجود ) و رهبري فرهمند مي باشد
.

 
كليد واژه: رهبري فرهمند، زنجيره تامين صنعت خودرو ايران، فراموشي سازماني تصادفي، فراموشي سازماني هدفمند، مديريت دانش، يادگيري سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 9 : پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) زمستان 1388; 13(4 (پياپي 64)):219-248.
 
ارايه مدلي براي طبقه بندي توليدات دانشي بر اساس داده ها و فرايند هاي پردازش داده ها
 
منهاج محمدباقر*,هاشميان بجنورد ناهيد,افرازه عباس,سيفي عباس,فاضل زرندي محمدحسين
 
* دانشكده مهندسي برق، دانشگاه صنعتي اميركبير، تهران، ايران
 
 

جهاني شدن اقتصاد، افزايش رقابت، پويايي و تلاطم محيطي باعث شده است که توليدات دانشي بخش عمده اي از توليدات سازمان هاي امروز را تشکيل دهد. برنامه ريزي براي اين نوع توليدات، به دليل ناملموس بودن آن دشوار است. طبقه بندي توليد منجر به شناخت بهتر هر طبقه و سهولت برنامه ريزي و تصميم گيري مي شود.
در اين مقاله، مدلي براي طبقه بندي توليدات دانشي ارايه مي شود. به اين منظور، فرايند توليد دانش در مشاغل دانشي را بررسي کرده و بر اساس دو معيار اساسي نوع داده  ها و نحوه پردازش آنها، طبقه بندي انجام شده است. جايگاه نوع توليد در يک فضاي دو بعدي مشخص مي شود. ميزان آماده و مشخص بودن داده ها براي پردازش، يک بعد و مشخص بودن فرايند هاي پردازش داده ها، بعد ديگر اين مدل را مشخص مي کند. براي بررسي ويژگي هاي هر طبقه و آزمون سنخيت آنها، از عواملي که در ادبيات موضوع به عنوان عوامل توليد دانش معرفي شده اند، در مطالعات موردي اين تحقيق استفاده شده است. در اين مقاله، بر اساس اين مدل، براي تعدادي از مشاغل، نوع توليد را تعيين کرده و ويژگي ها و شباهت هاي آنها نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.

 
كليد واژه: توليد دانش، طبقه بندي توليد، مديريت دانش، کار دانشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):65-91.
 
تبيين الگوي اثربخشي سازمان هاي دولتي ايران بر اساس نقش رهبري خدمتگزار
 
خايف الهي احمدعلي*,نوروزي محمدتقي,دانايي فرد حسن
 
* گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

توجه به موضوع رهبري خدمتگزار درسالهاي اخير، افزايش پيدا کرده است و انواع سازمان هاي تجاري، غير انتفاعي، آموزشي، و نيز سازمانهاي دولتي براي اداره سازمان خود اصول رهبري خدمتگزار را مورد استفاده قرار داده اند. اما در مورد موثر بودن اجراي رهبري خدمتگزار در اثربخشي سازمان ها، به ويژه سازمانهاي دولتي، ترديد هايي به وجود آمده است. با توجه به عجين بودن فرهنگ ايران با آرمان هاي خدمتگزاري و اهميت موضوع، اين مقاله در نظر دارد تاثير رهبري خدمتگزار بر اثربخشي سازمانهاي دولتي ايران را از دو مسير اثربخشي رهبري و اثربخشي پيروي، بيازمايد. بدين منظور متغيرهاي مدل نظري پژوهش، شناسايي شد و نظرسنجي مديران و کارکنان 22 سازمان دولتي قرار گرفت. از آزمون t استيودنت براي بررسي وضعيت کلي مولفه هاي پژوهش استفاده گرديد و براي آزمون فرضيه ها نيز، آزمون هاي آماري رگرسيون و همبستگي اسپيرمن به کار گرفته شد. در بررسي رابطه بين مولفه هاي تحقيق، کليه روابط مورد بررسي تاييد شدند، اما پايين بودن ميانگين نمره ابزار اندازه گيري رهبري خدمتگزار از ميانگين متوسط، به معناي اجراي ضعيف رهبري خدمتگزار و غلبه رهبري پدر سالارانه در سازمانهاي دولتي ايران است همچنين ارتباط ضعيف تحقق اثربخشي سازماني از مسير رهبري خدمتگزار اثر بخشي پيروي، به معناي عدم توجه بايسته به نقش پيروان در سازمان و اثربخشي سازماني است.

 
كليد واژه: اثربخشي رهبري، اثربخشي سازماني، اثربخشي پيروي، رهبري خدمتگزار، کارآيي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:46 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 10 : پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) زمستان 1388; 13(4 (پياپي 64)):249-280.
 
معرفي و به کارگيري مدل برنامه ريزي ليتل در تدوين استراتژي براي محصولات منتخب يک شرکت مورد مطالعه: شرکت توليدي لوازم خانگي آلفا
 
ناظمي شمس الدين*,مرتضوي سعيد,ملك عفت
 
* دانشكده علوم اداري و اقصادي، دانشگاه فردوسي، مشهد، تهران
 
 

رقابتي شدن روزافزون بازار محصولات مختلف در سطح ملي و جهاني و تغييرات مداوم فناوري و نيازهاي مشتريان، ضرورت برنامه ريزي استراتژيک به ويژه توجه به موقعيت محصولات در چرخه عمر محصولات را بيش از پيش نمايان مي سازد. در اين پژوهش به منظور استفاده از مفهوم چرخه عمر محصول، مدل ليتل براي تدوين استراتژي براي محصولات منتخب يک شرکت توليدي، توزيعي در بازار شهر مشهد به کار گرفته شده است. به اين منظور ابتدا با استفاده از اطلاعات فروش شرکت مذکور، جايگاه محصولات منتخب در چرخه عمرشان مشخص شد. سپس براي تعيين موقعيت رقابتي محصولات منتخب از جامعه 931 عضوي خرده فروشان سطح شهر مشهد، با استفاده از روش نمونه گيري متناسب 97 خرده فروش به صورت تصادفي انتخاب و اطلاعات فروش آنها استفاده شد. پس از تعيين جايگاه محصولات منتخب در ماتريس ليتل، به ترتيب استراتژي هاي کلي «بهبود»، «توسعه طبيعي»، «توسعه طبيعي»، «بهبود» و «توسعه طبيعي»، روش هاي عمده «تغيير جهت»، «رشد»، «کسب تدريجي موقعيت»، «تجديد» و «راه اندازي»، و استراتژي هاي عمومي براي پنج محصول شرکت انتخاب شد.

 
كليد واژه: ماتريس پورتفوي، مدل برنامه ريزي استراتژيک ليتل، موقعيت رقابتي، واحد تجاري استراتژيک، چرخه عمر محصول
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):1-22.
 
ارايه چارچوبي براي عوامل انساني مرتبط در امنيت سيستم هاي اطلاعاتي
 
الهي شعبان*,طاهري مهدي,حسن زاده خوشطينت عليرضا
 
* گروه مديريت فناوري اطلاعات، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

امنيت اطلاعات يک مساله حياتي است و امروزه سازمان ها در سراسر دنيا با آن روبه رو هستند. امنيت سيستم هاي اطلاعاتي هم فناوري و هم افراد (عوامل انساني) را در بر مي گيرد. در بيشتر تحقيقاتي که در زمينه امنيت سيستم هاي اطلاعاتي صورت گرفته، يک نوع ديد و رويکرد فني وجود داشته است. پژوهش حاضر در راستاي الگوي جديدي است که آن را "مساله انساني" و"مساله سازماني" مي نامند. اين الگو بر "امنيت اطلاعات رفتاري" تمرکز دارد و در آن بر اين نکته که کاربران و در کل عوامل انساني، ضعيف ترين و سست ترين عنصر آسيب پذير در مدل هاي امنيت سيستم هاي اطلاعاتي مطرحند تاکيد مي شود. در اين پژوهش با در نظر گرفتن اهميت امنيت، براي سازمان هاي امروزي، يک مدل مديريتي براي بررسي نقش عوامل انساني در امنيت سيستم هاي اطلاعاتي ارايه مي شود. هدف اين پژوهش، به طور خاص شناسايي و مدل سازي سازه هاي مديريتي حياتي و اساسي موثر بر اثربخشي امنيت سيستم هاي اطلاعاتي است. در اين راستا، سازه هاي "حمايت مديريت عالي، آموزش امنيتي، فرهنگِ امنيتي، مهارت امنيتي، تقويت خط مشي امنيتي، تجربيات و خودباوري افراد" به عنوان فاکتور هاي موثر بر اثربخشي امنيت سيستم هاي اطلاعاتي معرفي مي شوند. روش شناسي اين مطالعه، ترکيبي از تکنيک هاي کيفي و کمي تحقيق است. از طريق تکنيک هاي کيفي و بررسي پيشينه موضوع، متغير هاي کليدي موثر بر امنيت سيستم هاي اطلاعاتي شناسايي شده اند.
سپس با توجه به مدل مفهومي پژوهش که از مرور پيشينه و منابع موضوع و بررسي نتايج تحقيقات قبلي به دست آمده است، ابزار جمع آوري داده ها (پرسشنامه) طراحي شده و نسبت به جمع آوري داده ها از طريق نمونه هاي انتخابي (خبرگان و سازماني) اقدام شده است. پس از آن داده ها ي جمع آوري شده توسط
SPSS و LISREL مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند و طبق آن، مدل نهايي تحقيق با عنوان " مدل عوامل انساني موثر بر امنيت سيستم هاي اطلاعاتي" ارايه شده است.

 
كليد واژه: اثربخشي امنيتي، امنيت سيستم هاي اطلاعاتي، سازه هاي مديريتي، سيستم هاي اطلاعاتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):23-64.
 
تبيين عوامل بحراني موفقيت در مهندسي مجدد فرآيند ها: مورد کاوي يکي از شرکت هاي وابسته به صنايع دفاعي
 
جعفري مصطفي*,اخوان پيمان,رضايي نور جلال
 
* دانشكده صنايع، دانشگاه علم و صنعت ايران
 
 

اين تحقيق با استفاده از روش هاي تحليل چند متغير آماري، سعي در شناسائي فاکتور هاي بحراني موثر بر موفقيت مهندسي مجدد فرآيند ها را در يکي از شرکت هاي وابسته به صنايع دفاعي دارد. به همين منظور با توسعه و به کارگيري يک مدل تجويزي مهندسي مجدد در شرکت مذکور، مديريت فرآيند هاي سازماني صورت پذيرفته و پس از آن ميزان موفقيت آن با توزيع و تحليل پرسشنامه مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت. اين تحليل، در ابتدا با استفاده از آزمون ناپارامتري من ويتني يو، موفقيتاميز بودن اجراي فرآيند مهندسي مجدد با رويکرد تجويزي در شرکت مذکور را نشان داده و آنگاه با استفاده از تحليل عاملي، عوامل موثر بر موفقيت مهندسي مجدد فرآيند ها را در سه فاکتور اصلي دنبال مي کند.
در ادامه با استفاده از آناليز رگرسيون چند متغيره، موفقيت مهندسي مجدد فرآيند ها به عنوان متغير وابسته توسط سه فاکتور استخراج شده بالا برآورد گرديد. نتايج نشان دهنده اعتبار و برازش خوب مدل رگرسيوني ايجاد شده است. بر اين اساس مشخص است که احساس ضرورت انجام تغيير، بسترسازي مناسب تغيير، و مشارکت فعالانه پرسنل و کاهش مقاومت در برابر تغيير، به عنوان عوامل بحراني تاثيرگذار بر موفقيت مهندسي مجدد فرآيند ها در شرکت مورد مطالعه است
.

 
كليد واژه: تحليل عاملي، تحليل مولفه هاي اصلي، رگرسيون چند متغيره، مديريت فرآيند ها، مهندسي مجدد فرآيند ها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):93-118.
 
عوامل موثر بر اعتماد مشتري در تجارت الکترونيک (مدل C2B)
 
خدادادحسيني سيدحميد*,شيرخدايي ميثم,كردنائيج اسداله
 
* گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

در مدل هاي C2B از تجارت الکترونيکي، اعتماد مشتريان يکي از فاکتور هاي کليدي و از عناصر اصلي موفقيت در تجارت الکترونيکي است تا آنجا که بسياري از صاحب نظران کليد موفقيت در تجارت الکترونيک را ايجاد و استقرار فراگرد مطمئن و مورد اعتماد براي خريدار مي دانند. با وجود اين معنا و مفهوم اعتماد مشتري در تجارت الکترونيک و ابعاد و عوامل موثر بر آن در هاله اي از ابهام قرار دارد.
موضوع اين تحقيق بررسي عوامل موثر بر اعتماد مشتري در تجارت الکترونيک است. در اين راستا فرضيه هاي تحقيق در چارچوب عوامل فردي، شرکتي و زيرساختي مطرح و بررسي شدند
.
جامعه آماري تحقيق، مشترياني هستند که از فروشگاه هاي الکترونيکي موجود در جامعه مجازي ايرانيان به صورت الکترونيکي خريد کرده، از ميان آنان نمونه گيري تصادفي صورت گرفت. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده ها نشان مي دهد که به جز فرضيه مربوط به عوامل فردي ،ساير فرضيه هاي تحقيق تاييد مي شوند
.

 
كليد واژه: اعتماد مشتري، تجارت الکترونيک، متغير هاي زيرساختي، متغير هاي فردي مشتريان، متغير هاي مربوط به شرکت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):119-157.
 
تاثير فناوري اطلاعات بر تعالي در سازمان هاي ايراني
 
ذگردي سيدحسام الدين*,اسماعيلي مهدي
 
* بخش صنايع دانشكده فني و مهندسي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

فناوري اطلاعات و مدل هاي تعالي سازماني بر بيشتر سازمان هاي ايراني تاثير گذاشته است و اگر چه در مورد هريک از اين دو موضوع، تحقيقاتي به صورت گسترده در سراسر دنيا انجام گرفته است، اما تحقيقات تجربي معتبر اندکي در مورد ارتباط بين اين دو، به ويژه تاثير فناوري اطلاعات بر مديريت کيفيت فراگير و يا مدل هاي تعالي سازماني (به عنوان مدل هاي تکامل يافته مديريت کيفيت فراگير) وجود دارد.
اين تحقيق، تاثير به کارگيري فناوري اطلاعات در تعالي سازمان و سيستم مديريت کيفيت آن در شرکت هاي برتر توليدي در ايران را، بر پايه مدل تعالي بنياد اروپايي مديريت کيفيت، مورد بررسي قرار مي دهد
.
بر اساس نتايج حاصله مشخص گرديد که اندازه سازمان بر عمق پياده سازي سيستم هاي فناوري اطلاعات و مدل تعالي سازماني موثر است. همچنين سازمان هاي ايراني که به صورت گسترده تري از فناوري اطلاعات بهره برده بودند در به کارگيري بهتر مدل تعالي سازماني و دستيابي به امتيازات بالاتر در اين مدل موفقيت بيشتري داشته اند
.

 
كليد واژه: بنياد اروپايي مديريت کيفيت، تعالي سازماني، فناوري اطلاعات، مديريت کيفيت فراگير
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:49 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):159-180.
 
طراحي مدل تحول سازماني در مديريت هزينه مورد زنجيره تامين گروه صنعتي ايران خودرو
 
رضاييان علي*,شاهباز ناصر,مقبل باعرض عباس,مشبكي اصفهاني اصغر
 
* دانشکده مديريت و حسابداري دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

امروزه با تشديد فضاي رقابتي و تلاش شرکت ها در کسب سهم بيشتر از بازار، ضرورت تدوين مدل هاي جديد به منظور به کارگيري استراتژي هاي رقابتي بيش از پيش احساس مي شود. در اين راستا، توجه به بحث مديريت هزينه با هدف جلب رضايت مشتريان از يک سو و حفظ حاشيه سود مورد نظر توليدکنندگان از سوي ديگر، اهميت بسزايي يافته است.
اين پژوهش به منظور طراحي مدل مناسب استراتژي تحول سازماني در مديريت هزينه زنجيره تامين شرکت ايران خودرو انجام شده است. پژوهش حاضر با مطالعه مدل هاي شناخته شده، تحول و شناسايي مولفه هاي موثر در ايجاد تحول در مديريت هزينه و با رويکرد رفتار سازماني، عوامل موثر بر مديريت هزينه يعني عوامل رفتاري، ساختاري، رقبا و فناوري را در جامعه تحقيق بررسي کرده است. ازاين رو مدل مفهومي تحقيق به شکل ارتباط ميان چهار سازه اصلي تاثيرگذار بر مديريت هزينه و ده متغير سازنده اين سازه ها تببين شده است. در خصوص سازه رفتار، بررسي عوامل تاثيرگذار در سه سطح رفتار فردي، گروهي و سازماني انجام مي شود. همچنين در بخش رقبا، تاثير تک منبع بودن و ساختار هزينه شرکت ها و در بخش فناوري، تاثير فناوري اطلاعات و فناوري توليد سنجش مي شود. در بخش سازه ساختار نيز بررسي ميزان تاثير پيچيدگي، رسميت و تمرکز بر استراتژي تحول مديريت هزينه سنجش شده است
.
توزيع و بررسي پرسش نامه هاي جمع آوري شده از ميان 41 توليد کننده گريد
A در زنجيره تامين قطعات شرکت ايران خودرو نشان مي دهد که از ميان عوامل معرفي شده در مدل مفهومي تحقيق، تاثير رقبا بر مديريت هزينه تاييد نمي شود. همچنين بررسي رفتار تامين کنندگان نشان مي دهد که تنها رفتار تامين کنندگان در سطح گروهي بر استراتژي هاي مديريت تحول هزينه در سطح سازماني تاثيرگذار است. همچنين تاثير ساختار سازماني بر مديريت هزينه، تنها بر اساس مولفه پيچيدگي تبيين مي شود. ازاين رو بايد گفت مولفه هاي رسميت و تمرکز تاثير چنداني بر مدل پيشنهادي تحقيق ندارند، اما دستاورد اساسي تحقيق تاييد ارتباط ميان فناوري و مديريت هزينه در دو حوزه فناوري اطلاعات و فناوري توليد است.

 
كليد واژه: رفتار سازماني، ساختار سازماني، فناوري، مديريت تحول، مديريت هزينه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:49 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 8 : پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):209-238.
 
ساخت و اعتباريابي مقياسي براي سنجش ويژگي هاي سازمان يادگيرنده
 
قرباني زاده وجه اله*
 
* دانشگاه تربيت مدرس تهران، ايران
 
 

بسياري از نظريه پردازان مديريت، سازمان يادگيرنده را سيستمي زنده و رو به تکامل مي دانند که به طور مداوم از طريق دستيابي به دانش، عملکرد خود را بهبود مي بخشد. دو عنصر «انديشيدن به آينده يا آينده سازي» و «افزايش ظرفيت يادگيري» نقطه مشترکي است که همه نظريه پردازان سازمانهاي يادگيرنده بر آن تاکيد دارند. در هزاره جديد، سازمانهايي قادر به حفظ و ادامه حيات خواهند بود که يادگيرنده باشند و سازماني که يادگيري مولد نداشته باشد، نخواهد توانست در عصر حاضر به حيات خود ادامه دهد.
مديران سازمان ها، برداشت هاي متفاوتي از ميزان يادگيرنده بودن سازمان هاي خود دارند و براي اينکه بدانند سازمان تحت مديريتشان تا چه اندازه از ويژگي هاي سازمان يادگيرنده برخوردار است، نياز به ابزار اندازه گيري دارند. در اين مقاله، شاخص هاي اندازه گيري پنج دسته ويژگي اصلي سازمان يادگيرنده، شامل ويژگي هاي رهبري، نيروي انساني، طرح سازماني، فرهنگ سازماني و ماموريت، استراتژي، استخراج و روايي محتوي، روايي سازه و روايي همگرا و واگراي آن با استفاده از روش هاي دلفي، تحليل عاملي تاييدي و تحليل متغير سنجيده شده است
.
شاخص هاي تاييد شده در اين مقاله، اجزاي تشکيل دهنده ابزار سنجش ويژگي هاي سازمان يادگيرنده است که مي تواند در اندازه گيري ميزان يادگيرنده بودن شرکت ها و سازمان هاي مختلف مورد استفاده قرار گيرد
.

 
كليد واژه: رهبري، سازمان يادگيرنده، طرح سازماني، فرهنگ سازماني، ماموريت، استراتژي، نيروي انساني، يادگيري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:49 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):181-207.
 
اثر توانمندي هاي چابکي بر عملکرد توليدي در شرکت هاي سازنده قطعات و مجموعه هاي خودرو با رويکرد شبکه هاي بيز (Bayesian Networks)
 
صارمي محمود*,اژدري بهنام
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
 

هدف از اين نوشتار، بررسي اثر توانمندي هاي چابکي شرکت هاي توليدي بر عملکرد توليدي آنهاست. متدلوژي اين بررسي مدل سازي علي با شبکه هاي بيز است. شبکه هاي بيز، ساختارهايي نموداري براي نمايش روابط احتمالي تعداد زيادي متغير و انجام استنباط احتمالي با آن متغيرها هستند. داده هاي اين پژوهش با همکاري شرکت هاي مهندسين انديشه فرافن، سازه گستر سايپا و گروه بهمن، نمونه اي از شرکتهاي سازنده قطعات و مجموعه هاي خودرو، گردآوري شده است. پرسشنامه اين مطالعه، با متدلوژي مفهوم سازي و معتبر سازي ابزار سنجش، توسعه يافته و سنجه هاي رتبه اي هر سازه، بر مبناي نشان گرهاي پرسشنامه، با به کار گيري تحليل خوشه اي K ميانگين به دست آمده است. از اين سنجه ها براي مدل سازي علي و آزمون فرضيه ها با کمک شبکه هاي بيز مورد استفاده استفاده شده است. سپس بهترين مدل با معيار اطلاعات بيز شناسايي شد. اين مدل روابط علي ميان توانمندي هاي چابکي و سنجه هاي عملکرد توليدي را نشان مي دهد که از آن مي توان در توسعه تئوري توليد چابک و پياده سازي توليد چابک در سازمان ها بهره برد.

 
كليد واژه: توليد چابک، شبکه هاي بيز، عليت احتمالي، عملکرد توليدي، مدل سازي علي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:49 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 9 : پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):239-270.
 
روابط مستقيم و غير مستقيم بين مديريت کيفيت فراگير (TQM) و عدالت رويه اي ادراک شدبا تعهد سازماني
 
گل پرور محسن*,عريضي ساماني سيدحميدرضا
 
* دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي خوراسگان اصفهان، اصفهان، ايران
 
 

امنيت اطلاعات يک مساله حياتي است و امروزه سازمان ها در سراسر دنيا با آن روبه رو هستند. امنيت سيستم هاي اطلاعاتي هم فناوري و هم افراد (عوامل انساني) را در بر مي گيرد. در بيشتر تحقيقاتي که در زمينه امنيت سيستم هاي اطلاعاتي صورت گرفته، يک نوع ديد و رويکرد فني وجود داشته است. پژوهش حاضر در راستاي الگوي جديدي است که آن را "مساله انساني" و"مساله سازماني" مي نامند. اين الگو بر "امنيت اطلاعات رفتاري" تمرکز دارد و در آن بر اين نکته که کاربران و در کل عوامل انساني، ضعيف ترين و سست ترين عنصر آسيب پذير در مدل هاي امنيت سيستم هاي اطلاعاتي مطرحند تاکيد مي شود. در اين پژوهش با در نظر گرفتن اهميت امنيت، براي سازمان هاي امروزي، يک مدل مديريتي براي بررسي نقش عوامل انساني در امنيت سيستم هاي اطلاعاتي ارايه مي شود. هدف اين پژوهش، به طور خاص شناسايي و مدل سازي سازه هاي مديريتي حياتي و اساسي موثر بر اثربخشي امنيت سيستم هاي اطلاعاتي است. در اين راستا، سازه هاي "حمايت مديريت عالي، آموزش امنيتي، فرهنگِ امنيتي، مهارت امنيتي، تقويت خط مشي امنيتي، تجربيات و خودباوري افراد" به عنوان فاکتور هاي موثر بر اثربخشي امنيت سيستم هاي اطلاعاتي معرفي مي شوند. روش شناسي اين مطالعه، ترکيبي از تکنيک هاي کيفي و کمي تحقيق است. از طريق تکنيک هاي کيفي و بررسي پيشينه موضوع، متغير هاي کليدي موثر بر امنيت سيستم هاي اطلاعاتي شناسايي شده اند.
سپس با توجه به مدل مفهومي پژوهش که از مرور پيشينه و منابع موضوع و بررسي نتايج تحقيقات قبلي به دست آمده است، ابزار جمع آوري داده ها (پرسشنامه) طراحي شده و نسبت به جمع آوري داده ها از طريق نمونه هاي انتخابي (خبرگان و سازماني) اقدام شده است. پس از آن داده ها ي جمع آوري شده توسط
SPSS و LISREL مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند و طبق آن، مدل نهايي تحقيق با عنوان " مدل عوامل انساني موثر بر امنيت سيستم هاي اطلاعاتي" ارايه شده است.

 
كليد واژه: اثربخشي امنيتي، امنيت سيستم هاي اطلاعاتي، سازه هاي مديريتي، سيستم هاي اطلاعاتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:49 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها