0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : مطالعات مديريت راهبردي پاييز 1389; 1(3):89-106.
 
رهيافت راهبردي تاکتيک هاي سياسي در سازمان
 
هادي زاده مقدم اكرم*,رضايي سيدعابد,اكبري خديجه
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه ميان رفتار سياسي و نوآوري حرفه اي افراد انجام شده است. به اين منظور 220 نفر از کارمندان دانشگاه شهيد بهشتي به صورت تصادفي از ميان 1000 کارمند دانشگاه انتخاب گرديد. براي سنجش متغيرها از پرسشنامه استاندارد ابتکار و نوآوري حرفه اي مارتين پاتچن (1965) و پرسشنامه رفتار سياسي اي. جي. دوبرين (1978) استفاده شده است. فرضيه اصلي تحقيق، مبني بر وجود رابطه ميان نوآوري حرفه اي و تمايل به رفتار سياسي تاييد شد. نتايج تحقيق از رابطه معنادار و معکوس ميان نوآوري حرفه اي و تمايل به رفتار سياسي حکايت دارد، بدين معنا که با افزايش تمايل به رفتار سياسي، نوآوري حرفه اي کارکنان کاهش مي يابد. تحليل فرضيه هاي فرعي تحقيق گواه آن است که ارتباط معکوسي ميان نوآوري حرفه اي با چاپلوسي، استفاده سياسي از اطلاعات، ايجاد الزام اخلاقي و معاشرت با افراد صاحب نفوذ وجود دارد. ولي در اين پژوهش ميان نوآوري حرفه اي با تصويرسازي و ايجاد پايگاه حمايتي رابطه اي حاصل نشده است. بين نوآوري حرفه اي و سن رابطه معنادار و معکوس برقرار است، همچنين يافته هاي پژوهش نشان داد که نوآوري حرفه اي در زنان بيش از مردان مي باشد.

 
كليد واژه: رفتار سياسي، نوآوري حرفه اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : مطالعات مديريت راهبردي پاييز 1389; 1(3):107-121.
 
صنعت مشاوره مديريت پويا: ابزار توسعه راهبردي
 
خالقي بايگي مريم*,قره چه منيژه
 
* موسسه آموزش عالي فارابي
 
 

پژوهش حاضر به منظور روشن ساختن نقش صنعت مشاوره مديريت پويا، در توسعه راهبردي طراحي شده است. الزام و ضرورت به کارگيري ميانبرهايي که روند سرعت توسعه راهبردي صنعت را براي کشور ايران امکان پذير سازد، سبب شد که پژوهش حاضر شکل گيرد. تحقيق از نوع بنيادي بوده، به روش توصيفي و پيمايشي انجام شده است. اطلاعات، با استفاده از ابزارهاي مراجعه به اسناد و مدارک، پرسشنامه و مصاحبه گردآوري شده اند. براي آزمون فرضيه تحقيق که شالوده مدل مفهومي را نيز شکل مي دهد، از اطلاعات 127 کشور جهان شامل خريداران بالقوه و بالفعل صنعت مشاوره استفاده شده است. آزمون همبستگي اسپيرمن انجام شده، فرضيه بنيادين و مدل مفهومي را تاييد کرده است. مي توان ادعا کرد که چنانچه صنعت مشاوره اي در جايگاه مناسب قرار گيرد و پويا و رقابتي باشد، در توسعه صنعتي، موثر خواهد بود.

 
كليد واژه: صنعت مشاوره، صنعت مشاوره رقابتي، مزيت توسعه صنعتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : مطالعات مديريت راهبردي پاييز 1389; 1(3):123-143.
 
اثر سرمايه اجتماعي بر تعالي سازماني
 
حسن زاده ثمرين تورج,مقيمي سيدمحمد*
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران
 
 

بسياري از سازمان ها صرف نظر از اندازه و ميزان تجارت به اهميت سرمايه اجتماعي به عنوان منبع پايدار رقابت و تعالي و مبنايي براي نوآوري و تطبيق پذيري شان اعتراف دارند. موضوع اين مقاله طراحي و تبيين مدل سرمايه اجتماعي به منظور دستيابي به تعالي سازماني در شهرداري تهران مي باشد. براي متغير مستقل دو بعد دروني و بيروني شامل اعتماد، هنجار، ارزش هاي ديني، شبکه مشارکت و قانون در نظر گرفته شده است و براي متغير وابسته نه بعد در نظر گرفته شده است. اين تحقيق از نوع کاربردي بوده است و قلمرو جغرافيايي آن مناطق 22 گانه شهرداري تهران در سطوح سازماني کارشناسان، روساي ادارات، معاونين و مديران منطقه بوده است. روش تحقيق توصيفي و از نوع همبستگي است که به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي با تعداد نمونه 342 انجام گرفته است. همچنين از روش هاي تحليل همبستگي، تحليل رگرسيون، مدل معادلات ساختاري و آزمون فريدمن براي تجزيه و تحليل اطلاعات و استفاده شده است. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان داد که در شهرداري تهران بين سرمايه اجتماعي و تعالي سازماني رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. به عبارت واضح تر، با افزايش سرمايه اجتماعي تعالي و سرآمدي سازمان ارتقا و بهبود مي يابد.

 
كليد واژه: سرمايه اجتماعي، اعتماد، شبکه، کيفيت و تعالي سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : مطالعات مديريت راهبردي تابستان 1389; 1(2):15-29.
 
تدوين راهبردهاي توسعه منابع انساني با رويکرد توسعه دانش كاركنان
 
جزني نسرين*,طاهري نادر,ابيلي خدايار
 
* گروه مديريت، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

منابع انساني، مهمترين سرمايه و مزيت رقابتي هر سازمان بوده و بي شک توسعه منابع انساني از محوري ترين فرآيندها در مديريت منابع انساني است. توسعه منابع انساني در هر سازمان، نيازمند راهبرد و راهکارهاي اجرايي خاصي است. اين تحقيق در يک مرکز تحقيق و توسعه محصول صنعتي انجام شده است که توسعه منابع انساني و توسعه دانش کارکنان در موفقيت راهبرد و ماموريت آن، نقش مهمي ايفا مي کند. هدف اصلي تحقيق تدوين راهبردهاي توسعه منابع انساني با محوريت توسعه دانش کارکنان است. ابتدا، وضعيت موجود حوزه هاي تاثيرگذار در توسعه منابع انساني بررسي و تحليل شده و سپس شکاف دانش کارکنان شناسايي و علل اصلي وجود شکاف ريشه يابي گرديده که در انتخاب مناسب راهبردها، مدنظر قرار گرفته است. در نهايت راهبردهاي توسعه منابع انساني در راستاي راهبرد اصلي سازمان و راهبرد مديريت منابع انساني تدوين گرديده است. اين تحقيق، از نوع تحقيقات کاربردي و توسعه اي است و از نظر روش گردآوري داده ها، تحقيق توصيفي - پيمايشي است.

 
كليد واژه: توسعه، منابع انساني، راهبرد، کارکنان و دانش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : مطالعات مديريت راهبردي تابستان 1389; 1(2):31-49.
 
رتبه بندي موانع پياده سازي تصميمات راهبردي
 
كريمي دستجردي داوود*,پورعزت علي اصغر,سيدكلالي نادر,اخوان انوري محمدرضا
 
* دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
 

در اين پژوهش تلاش شده است تا موانع پياده سازي تصميمات راهبردي در سازمان هاي بخش خدمات درماني ايران شناسايي شود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردي و از نظر نحوه گردآوري داده ها، توصيفي / پيمايشي است؛ لذا با مرور ادبيات موضوع و بهره گيري از نظر خبرگان و کارشناسان، با استفاده از تکنيک دلفي، در نهايت تعداد 16 متغير به عنوان موانع پياده سازي تصميمات راهبردي، شناسايي شدند. در ادامه با استفاده از تجزيه و تحليل آماري و به کارگيري آزمون علامت، اصلي ترين موانع که شامل 14 مورد بودند از ميان اين 16 مانع اوليه استخراج شدند. سپس اقدام به رتبه بندي اين 14 مانع با استفاده از آزمون آماري فريدمن گرديد. با مهار اين متغيرها، مي توان احتمال شکست در پياده سازي تصميمات راهبردي را کاهش داد.

 
كليد واژه: پياده سازي تصميم راهبردي، شکست تصميم راهبردي، بخش خدمات درماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : مطالعات مديريت راهبردي تابستان 1389; 1(2):51-71.
 
تاثير عوامل راهبردي زمينه ساز بر مديريت استعداد
 
حاجي كريمي عباسعلي*,حسيني ابوالحسن
 
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

پژوهش حاضر با هدف شناسايي تاثير عوامل راهبردي زمينه ساز بر مديريت استعداد انجام شده است. بدين منظور پرسشنامه اي در قالب نظرسنجي براي سنجش تاثير اين عوامل بر مديريت استعداد طراحي شده و پس از اطمينان از روايي و پايايي ابزار اندازه گيري توسط تحليل عاملي اکتشافي و تاييدي، در ميان نمونه اي متشکل از 174 نفر از مديران کل 10 وزارتخانه توزيع گرديد. اين تحقيق را مي توان از جنبه هاي مختلف تحقيق جديد و نو دانست چرا که بحث مديريت استعداد بحثي جديد است و بررسي عوامل راهبردي زمينه ساز تحقق آن در سازمان ها در کمتر تحقيقي ديده شده است. روش تحقيق حاضر، پيمايشي - همبستگي و به طور مشخص مبتني بر تحليل عاملي در نظر گرفته شده است. در اين مقاله نويسنده با بررسي عوامل راهبردي تاثيرگذار بر مديريت استعداد در سازمان هاي دولتي به دنبال تعيين و بررسي ميزان اهميت آن در سازمان ها مي باشد. محقق در اين مقاله با بررسي و مرور ادبيات مختلف در خصوص مديريت استعداد 5 عامل را بعنوان عوامل راهبردي تاثيرگذار بر مديريت استعداد در نظر گرفته است. با توجه به اينکه در ادبيات فعلي دنيا به بحث مديريت استعداد در سازمان هاي دولتي توجهي نشده است لذا محقق مديريت استعداد با رويکرد مربوط به سازمان هاي دولتي مورد توجه قرار داده است. نتايج بدست آمده نيز به نقش غيرقابل انکار فرهنگ سازماني، مديريت منابع انساني راهبردي و قوانين و مقررات دولتي اشاره داشته است.

 
كليد واژه: مديريت منابع انساني راهبردي، مديريت استعداد، افراد مستعد، سازمان هاي دولتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : مطالعات مديريت راهبردي تابستان 1389; 1(2):89-112.
 
راهبرد زنجيره تامين و انتخاب سامانه توليد
 
حسيني سيدمحمود*,محمدي اميرسالار,پيشوايي ميرسامان
 
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

يکي از مهمترين مباحثي که امروزه سازمان ها با آن روبرو هستند چگونگي مديريت زنجيره تامين به صورتي کارا و اثربخش است. مديريت زنجيره تامين موضوعي ميان رشته اي است و رشته مديريت راهبردي با ارائه راه حل هاي کلان و راهبردي مي تواند نقش عمده اي در دستيابي به اهداف غايي آن داشته باشد. در اين مقاله سعي شده است که ابتدا با استفاده از مطالعات وسيع ميداني، چارچوب مناسبي براي تدوين راهبردهاي زنجيره تامين ارائه شود و سپس اين چارچوب طراحي شده به صورت عملياتي در يک مطالعه موردي اجرا شود. در اين تحقيق پس از طراحي و اجراي چارچوب تدوين زنجيره تامين، سامانه توليد متناسب با اين راهبرد انتخاب شده است. در فرآيند تصميم گيري، از روش تحليل سلسله مراتبي استفاده است. و با بهره گيري از نظرات خبرگان و نيز مديران ارشد سازمان مورد مطالعه، نتايج نهايي بدست آمده اند.

 
كليد واژه: مديريت راهبردي، مديريت زنجيره تامين، انتخاب سامانه توليد، تحليل سلسله مراتبي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:15 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : مطالعات مديريت راهبردي بهار 1389; 1(1):47-68.
 
تحليل شکاف استراتژيک ابعاد مديريت دانش
 
دعايي حبيب اله*,دهقاني سانيج جلال
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

طي دهه گذشته مديريت دانش نه تنها براي دنياي آکادميک، بلکه براي دستگاه هاي دولتي قانون گذار، بنگاه هاي اقتصادي، سرمايه گذاران و سهام داران نيز به عنوان يک موضوع مهم مطرح گرديده است. اگر چه بيشتر پژوهش هاي انجام شده در حوزه سرمايه فکري و مديريت دانش در بخش خصوصي انجام شده است، اخيرا سازمان هاي دولتي از قبيل دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي نيز، به پژوهش در اين حوزه علاقه شديدي پيدا كرده اند. دليل عمده آن اين است که هدف اصلي دانشگاه ها توليد و اشاعه دانش بوده و مهم ترين سرمايه گذاري هاي اين سازمان ها در حيطه تحقيقات و منابع انساني است. علي رغم اين واقعيت که ورودي ها و خروجي هاي اصلي دانشگاه ها ناملموس است، اما ابزارهاي محدودي براي سنجش و مديريت آن ها وجود دارد.
به دليل اينکه عموما ادراک افراد از مديريت دانش به طور ذهني و با استفاده از واژه هاي زباني مبهم صورت مي گيرد، اين مقاله در صدد است تا رويکرد فازي را براي مديريت دانش در موسسات دانشگاهي به کار گيرد و شکاف بين انتظارات و ادراکات کارکنان و اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي دولتي و آزاد يزد و اصفهان را مورد تجزيه و تحليل قرار دهد. يافته هاي اين پژوهش حاکي از آن است که در کل، دانشگاه هاي دولتي از وضعيت مطلوب تري در ابعاد مديريت دانش نسبت به دانشگاه هاي آزاد برخوردارند. بيشترين شکاف مشاهده شده در دانشگاه هاي آزاد به ابعاد خلق دانش و سازمان يادگيرنده مربوط مي شود.

 
كليد واژه: موسسات دانش محور، مديريت دانش، منطق فازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:15 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : مطالعات مديريت راهبردي بهار 1389; 1(1):69-94.
 
تبيين و سنجش مدل راهبردي کيفيت خدمات
 
فارسيجاني حسن*,زندي اميد
 
* دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيدبهشتي
 
 

کيفيت در سازمان هاي خدماتي در طي فرايند ارايه خدمت و در تقابل بين مشتري و ارايه دهنده خدمت رخ مي دهد. براي سنجش کيفيت خدمات، در واقع بايد تفاوت بين آنچه که مشتريان احساس مي كنند که بايد دريافت کنند و آنچه که به طور واقعي ارايه مي شود مورد سنجش قرار گيرد. در اين تحقيق با مطالعه درباره ويژگي ها و مدل هاي کيفيت خدمات، پنج شاخص از سنجه هاي کيفيت، شناسايي شوند و اين شاخص ها يا سنجه ها از طريق فرايند تحليل شبکه وزن دار گرديدند. وزن هاي اولويت بندي شده به نوبه خود، در مدل برنامه ريزي آرماني به کار گرفته شدند تا در گزينش بهترين مجموعه از ابزارهاي سنجش کيفيت خدمات براي اهداف مربوط به مشتري به کار گرفته شوند. اين تحقيق راهي را براي تصميم گيري پيشنهاد مي كند که وزن دار کردن (اولويت بندي) سنجه هاي کيفيت خدمات ويژه يک سازمان را ممکن مي سازد؛ محدوديت هاي منابع دنياي واقعي (بودجه، ساعت، نيروي کار و غيره) را در نظر دارد و بهترين مجموعه از ابزارهاي سنجش کيفيت خدمات را انتخاب مي کند. همچنين در اين تحقيق دو مبحث مهم مطرح مي شود كه اولا: چگونه در صنعت خدمات مي توان درباره ابزار سنجش کيفيت خدمات تصميم گيري كرد و آن تصميمات را به کار بست و ثانيا چگونه مي توان از فرايند تحليل شبکه اي و برنامه ريزي آرماني استفاده نمود. ضمنا يك مطالعه موردي نيز در اين تحقيق صورت گرفته است تا کاربردي بودن اين مدل ترکيبي را نشان دهد.

 
كليد واژه: کيفيت خدمات، فرايند تحليل شبکه اي، برنامه ريزي آرماني و مدل کيفيت خدمات (سروکوال)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:15 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : مطالعات مديريت راهبردي بهار 1389; 1(1):95-139.
 
الگوي قابليت هاي راهبردي مديران مياني دولتي
 
زاهدي شمس السادات,شيخ ابراهيم*
 
* دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

همواره رضايت شهروندان از ارايه خدمات دولتي و کارآمدي دستگاه اداري کشور از يک سو و تحقق راهبردهاي کلان کشور در سند چشم انداز و برنامه هاي 5 ساله توسعه، و سياست هاي بخشي نظام هاي سياسي از مهم ترين اهداف كشور است كه شيوه دستيابي به آن ها ذهن محققان را به بررسي علل توفيق وادار مي کند. از سوي صاحبه نظران، يکي از علل مهم ايجاد ناكامي در كسب اهداف كليدي عملكرد، وجود نداشتن مديران شايسته در نظام اداري کشور عنوان مي شود. حال اين سوال مهم مطرح مي شود که اساسا شايستگي ها و قابليت هاي مديران دولتي در کشور ما کدام است؟ و مديران ما بايد از چه قابليت هايي برخودار باشند تا عملکرد آنان به سطح خوب و عالي ارتقا يابد. اين سوالي است که مقاله حاضر به دنبال پاسخ گويي به آن است. از منظر محقق، قابليت به آن دسته از ارزش ها، دانش، ويژگي هاي فردي و مهارت هاي مديران دولتي اطلاق مي شود که به صورت رفتارهاي شغلي و سازماني قابل مشاهده است و وجود آن در يک فرد به عملکرد برتر شغلي منجر مي گردد.
در اين تحقيق مقصود از مديران دولتي، مديران مياني در بخش صنعتي و اقتصادي است. براي طراحي الگوي قابليت هاي مديران دولتي ايران، به صورت ترکيبي و عمدتا از سه روش استفاده شده است. ابتدا با بهره گيري از شيوه كتابخانه يي و مراجعه به اسناد، منابع و کتب و مدارک گوناگون چارچوب اوليه کار به دست آمده سپس با انجام مصاحبه هاي عميق اکتشافي تبيين الگوي قابليت هاي مديران دولتي ميسر شد و بالاخره با بهره گيري از متد دلفي و از طريق پرسشنامه در دو نوبت ديدگاه هاي خبرگان و مديران داراي عملکرد برتر جهت اصلاح و تاييد الگو دريافت گرديد.
هر چهار بعد دانش و آگاهي ها، ويژگي هاي فردي، مهارت ها و ارزش هاي مديران دولتي با تاييد بسيار بالاي خبرگان مواجه شد. شاخص هاي ارايه شده بايد داراي ويژگي تاثير گذاري در ارتقاي سطح عملکرد باشند. از جهت تاثيرگذاري بر سطح عملكرد تمامي شاخص ها مورد تاييد خبرگان قرار گرفت و در قالب 4 بعد آرايش پيدا کردند. از آنجا که بر اساس آرا کمي و ديدگاه هاي کيفي خبرگان مدل ترسيمي پژوهش مي بايست مورد اصلاح قرار مي گرفت، محقق مجددا مدلي را طراحي و تنظيم کرد و از طريق پرسشنامه به جامعه تحقيق خود ارايه نمود. خبرگان و نمايندگان جامعه آماري در حد بسيار بالايي الگوي طراحي شده را تاييد نموده اند.

 
كليد واژه: قابليت، الگوي قابليت، مديران دولتي، راهبرد، شايستگي، عملكرد، نظام اداري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:15 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : مطالعات مديريت راهبردي تابستان 1389; 1(2):73-87.
 
ارزيابي مديريت راهبردي منابع انساني در صنايع پيشرو ايران
 
دلوي محمدرضا*,انصاري محمداسماعيل,لباف حسن,شائمي برزكي علي
 
* دانشكده علوم اداري و اقتصاد، گروه مديريت، دانشگاه اصفهان، ايران
 
 

هدف اين مقاله شناسايي وضعيت مراحل تحول مديريت منابع انساني به سوي مديريت راهبردي منابع انساني در صنايع پيشرو (نفت، فولاد و پتروشيمي) است. جامعه آماري پژوهش 45 سازمان بزرگ صنعتي از سه صنعت پيشرو است که از 1280 نفر از مديران ارشد، اعضاي کميته هاي راهبردي، اعضاي هيات مديره ها، مديران بخش ها، مديران صفي و متخصصين پرسنلي تشکيل شده است. روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي است و تعداد نمونه برابر با 712 و تعداد پرسشنامه برگشت داده شده برابر با 619 است (نرخ برگشت 87 درصد). روش تحقيق، توصيفي پيمايشي از نوع ميداني است و ابزار پژوهش پرسشنامه بوده که شامل 56 سوال است و ضريب اعتبار و پايايي آن مورد آزمون قرار گرفته است. نتايج تحليل داده ها نشان داد که در صنايع مذکور مديريت راهبردي منابع انساني در وضعيت مطلوبي نيست و نيازمند بسترسازي و توجه به مولفه هاي فرهنگي، اجتماعي و علمي است تا زمينه هاي حرکت به مديريت راهبردي منابع انساني هموارتر شود.

 
كليد واژه: مديريت منابع انساني، راهبرد منابع انساني، انسجام راهبردي، سازگاري راهبردي، مزيت رقابتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:15 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 

 6 : مطالعات مديريت راهبردي تابستان 1389; 1(2):127-144.
 
راهبردهاي شکل گيري تيم هاي تسهيل کننده خلق دانش
 
لاجوردي سيدجليل*,حسيني مهدي
 
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

قلمرو رقابتي سازمان ها در سال هاي اخير، از لحاظ پويايي و بالندگي در سطح بالايي قرار داشته است. براي بقا در چنين شرايط جديد و متغيري، استمرار و پايداري در مزيت رقابتي از طريق توسعه ظرفيت هاي فردي و سازماني، ضرورت يافته است. در اين راستا برخي از انديشمندان و صاحب نظران معاصر اظهار مي دارند که دانش، منبع عمده کسب مزيت رقابتي پايدار محسوب مي شود و به منظور دستيابي سازمان ها به چنين مزيتي، خلق دانش مي تواند به عنوان يک فرصت جديد، مورد توجه قرار گيرد. مطالعات گوناگون نشان مي دهند سازماندهي بر اساس تيم هاي کاري، يک گرايش جديد در تسهيل خلق دانش سازماني است. اما نکته حائز اهميت آن است که سازماندهي به وسيله تيم هاي کاري به تنهايي کافي نيست. بلکه تيم هاي کاري خود بايد از خصوصيات و ويژگي هاي خاصي برخوردار باشند تا بتوانند هدف مورد نظر را تحقق بخشند. در تحقيق حاضر به دنبال بررسي راهبردهاي موثر در شکل گيري تيم هاي تسهيل کننده خلق دانش هستيم.

 
كليد واژه: خلق دانش، تيم کاري، تيم هاي تسهيل کننده خلق دانش، راهبردهاي خلق دانش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : مطالعات مديريت راهبردي بهار 1389; 1(1):7-26.
 
سبک کنترل استراتژيک و عملکرد شرکت هاي هولدينگ
 
اعرابي سيدمحمد,چاوشي سيدكاظم*
 
* پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات اجتماعي جهاددانشگاهي
 
 

موضوع کنترل استراتژيک، به خودي خود پيچيده است و اين موضوع در شرکت هاي هولدينگ داراي پيچيدگي مضاعف است. تحقيقات پيشين، دو متغير رسميت و تعداد معيار عملکرد (شفافيت) در کنترل استراتژيک اعمال شده توسط ستاد مرکزي در شرکت هاي هولدينگ را به صورت نظري مورد توجه قرارداده اند. در اين تحقيق سعي شد تا با جمع آوري اطلاعات از شرکت هاي هولدينگ پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، اين موضوع مورد بررسي قرار گيرد و بهبودهاي لازم ارايه شود. گرچه آزمون هاي انجام شده، ارتباط بين رسميت و تعداد معيارهاي ارزيابي به کار گرفته شده در کنترل استراتژيک را با عملکرد بلند مدت شرکت هاي نمونه تحقيق، تاييد نكرده است، اما ترکيب اين دو متغير و ارايه چهار گونه براي کنترل استراتژيک، موجبات اندکي بهبود را در برقراري رابطه بين گونه هاي کنترل استراتژيک و عملکرد بلند مدت شرکت هاي هولدينگ فراهم آورد. آزمون تحليل واريانس چند متغيره نشان داد که در شرکت هاي نمونه، شرکت هايي از عملكرد بالاتر برخوردار بوده اند که از گونه کنترل رسمي بر مبناي تعداد معيار کم تر استفاده كرده اند. به علاوه، يافته هاي تحقيق مبين آن است که هر شرکت هولدينگ بايد به تناسب نوع تدوين و اجراي استراتژيک خود، از يکي از استراتژي هاي کنترل استراتژيک استفاده نمايد و هماهنگي بيشتر بين اين سه مرحله بر مبناي نقاط مرجع استراتژيک پيشنهاد شده، در يك شركت، به بهبود عملکرد بلند مدت آن شرکت منجر خواهد شد.

 
كليد واژه: کنترل استراتژيک، شرکت هولدينگ، هماهنگي استراتژيک، تدوين استراتژي، اجراي استراتژيک
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : مطالعات مديريت راهبردي بهار 1389; 1(1):27-45.
 
تبيين قابليت هاي توانمندساز سيستم خبره براي ارتقاي تصميمات راهبردي سازمان
 
حميدي زاده محمدرضا*,جعفري سيدمصطفي,بهجتي محمد
 
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيدبهشتي
 
 

تصميم گيري زيربناي ايجاد سازمان و حرکت، رشد و توسعه آن ها براي کسب اهداف مشخص در سطوح راهبردي است و بر پايه ادراک، دانش، آگاهي از پيامدها، شناخت محيط و سرعت عمل رهبران و مديران سازمان صورت مي گيرد. گستردگي و پيچيدگي فرايند هاي لازم براي تحقق به عزم سازمان و اتخاذ تصميم هاي راهبردي ضرورت بهره مندي سازمان از يك سامانه سيستماتيک و هوشمند تصميم گيري را غيرقابل اجتناب مي سازد. در اين مقاله به بررسي و تبيين قابليت هاي توانمندساز سيستم خبره و تاثير آن بر تصميمات سازمان مورد مطالعه در سطوح استراتژيک به مطالعه مي پردازد. جامعه آماري تحقيق را 68 نفر از مديران سازمان در سطوح ارشد و مياني در تعامل با ماهيت محتوايي يك سيستم هوشمند تصميم گيري شکل مي دهد. تحقيق متضمن فرضياتي در چارچوب تشخيص ماهيت مسايل سازمان، قدرت ادراک تصميم گيران، شناسايي فرصت ها، انتخاب راهکار مناسب و ارزيابي تصميمات سطوح استراتژيک است که با توجه به ويژگي هاي سيستم خبره مورد بررسي و آزمون قرار گرفته است. پس از ارايه داده ها، تحليل رفتار آزمودني ها و تبيين نتايج آزمون فرضيه ها، راهبرد هايي جهت اشاعه سيستم هاي هوشمند در سطوح مديريت عالي سازمان ارايه مي شود.

 
كليد واژه: تصميم راهبردي، سيستم خبره، هستارشناختي توانمندي ها، تعامل سازه هاي تصميم خبره محور
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:16 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : مطالعات مديريت راهبردي بهار 1389; 1(1):141-159.
 
ارزيابي عملكرد راهبردي بانك ها
 
موتمني عليرضا*,جوادزاده محمد,تيزفهم مهدي
 
* دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيدبهشتي
 
 

بانك ها و موسسات مالي و اعتباري نقش بسيار مهمي در پيشرفت و توسعه اقتصادي هر كشور ايفا مي نمايند. در حال حاضر با توجه به تعداد قابل توجه بانك ها و موسسات مالي و اعتباري در كشور، همچنين با توجه به روند خصوصي سازي بانك هاي دولتي ونيز تبديل تعاوني هاي اعتبار و موسسات مالي اعتباري به بانک، ارزيابي عملكرد آن ها اهميت ويژه اي پيدا كرده است. هدف از اين مقاله ارايه يك روش تصميم گيري چند معياره فازي براي ارزيابي عملكرد بانك ها و موسسات مالي و اعتباري است. در اين تحقيق با استفاده از نظر خبرگان و مطالعات کتابخانه يي معيارهاي ارزيابي عملکرد بانک ها در دو سطح مالي و غيرمالي براي سه بانک احصا شد، سپس با استفاده از روش Fuzzy AHP معيارها وزن دهي و در نهايت بانک ها به روش TOPSIS رتبه بندي شدند. با توجه به نتايج به دست آمده، عملکرد غيرمالي نسبت به عملکرد مالي از اهميت بالاتري برخوردار است. در ارزيابي عملکرد مالي، معيار سهم منابع از نظر اهميت، رتبه اول و معيارهاي سودآوري و بازده دارايي ها در رتبه هاي بعدي قرار گرفتند. در ارزيابي عملکرد غيرمالي، معيار قيمت گذاري از نظر اهميت در رتبه اول و معيارهاي کيفيت خدمات و بانکداري الکترونيک در رتبه هاي بعدي قرار گرفتند. نتايج نشان مي دهد که به صرف داشتن عملکرد مالي خوب نمي توان انتظار داشت که در کل، عملکرد بانک بهبود يابد. حال آنکه در کشور عمدتا ارزيابي عملکرد بر اساس معيارهاي مالي صورت گرفته و به معيارهاي غيرمالي کمتر توجه شده است.

 
كليد واژه: ارزيابي عملكرد، تصميم گيري چند معياره، Fuzzy AHP، TOPSIS، بانك
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:16 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها