0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : مطالعات مديريت بهبود و تحول زمستان 1388 و بهار 1389; 20(61):121-147.
 
ارتقاي پژوهش هاي تفسيري در سازمان: مروري بر مباني فلسفي و فرايند اجراي روش پديدارنگاري
 
دانايي فرد حسن*,كاظمي سيدحسين
 
* گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس
 
 

پديدارنگاري روشي است كه در زمره روش هاي پژوهش كيفي قرار مي گيرد و در حيطه پارادايم تفسيري جاي دارد. اين روش در دهه 1970 در دانشگاه گوتنبرگ سوئد ايجاد شد و هدف آن دستيابي به دركي عميق از مفاهيم متفاوت يك پديده در نزد افراد مختلف است. اساس اين روش بر اين موضوع استوار است كه افراد مختلف مي توانند تجارب و يا مفاهيم متفاوتي از يك پديده داشته باشند. پديدارنگاري در پي احصا و طبقه بندي اين تجارب مختلف است و در اين راستا، مصاحبه هاي انفرادي عميق را به عنوان ابزار كسب داده به کار مي گيرد. نتايج يك مطالعه پديدارنگاري، تعداد محدودي طبقات توصيفي است كه هر يك معرف مفهومي متفاوت از يك پديده معين در نزد گروه خاصي از افراد هستند. پديدارنگاران همچنين براي ارايه تصويري كلي و چندبعدي از يك پديده، طبقات توصيفي مذكور را در قالب چهارچوبي بزرگتر كه «فضاي نتيجه» ناميده مي شود، مرتبط و منظم مي سازند. به اين ترتيب نتايج مطالعات پديدارنگاري براي درك عميق مفهوم يك پديده از منظر گروه خاصي از افراد بسيار سودمند است.

 
كليد واژه: مطالعات كيفي، پارادايم تفسيري، پديدارنگاري، نظريه گوناگوني، فضاي نتيجه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : مطالعات مديريت بهبود و تحول زمستان 1388 و بهار 1389; 20(61):91-120.
 
بررسي تاثير ادراک عدالت سازماني بر رفتار شهروندي سازماني (مطالعه موردي: ادارات كل (بنادر و دريانوردي) و (گمرك) استان گيلان-بندر انزلي)
 
گنجي نيا حسين*,گودرزوندچگيني مهرداد,غفارزاده احمد
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد رشت
 
 

هدف مقاله حاضر، بررسي تاثير ادراك عدالت سازماني بر رفتار شهروندي سازماني در ادارات كل «بنادر و دريانوردي» و «گمرك» استان گيلان بندرانزلي است. مبناي اين پژوهش در واقع تاثير لايحه قانون مديريت خدمات كشوري به عنوان ايجاد کننده عدالت ساختاري در سازمان هاي متاثر از اين قانون به جز موارد خاص كه قانون گذار از آن نام مي برد، در کنار عدالت اجتماعي متاثر از نوع برخورد مديران بر رفتارهاي شهروندي سازماني است. پژوهش مذكور از نظر هدف كاربردي و از نظر جمع آوري اطلاعات پيمايشي و از نظر روش توصيفي تحليلي است. در اين تحقيق از تعداد 359 نفر 186 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و از پرسشنامه به عنوان ابزار جمع آوري اطلاعات استفاده شده است. جهت تجزيه و تحليل داده ها از آزمون هاي تحليل واريانس و آزمون دانكن استفاده شده است. نتايج اين پژوهش نشان مي دهد كه در اين تحقيق برخلاف پژوهش هاي مشابه در داخل و خارج از كشور كه در آن ادراك عدالت توزيعي تا اندازه اي توانايي تبيين رفتار شهروندي سازماني را داشته است، ادراك عدالت توزيعي در سطح اطمينان 95% تاثير معناداري بر رفتارهاي شهروندي سازماني ندارد، اما ساير ابعاد ادراك عدالت سازماني يعني بين فردي، اطلاعاتي و رويه اي بر رفتار شهروندي سازماني همانند پژوهش هاي مشابه تاثير دارد. علت اين امر آن است که رفتار شهروندي سازماني رفتاري داوطلبانه است و بيشتر تحت تاثير نحوه برخورد و تعامل سرپرستان و رويه ها و خط مشي هاي سازمان قرار دارد.

 
كليد واژه: ادراک عدالت سازماني، ادراک عدالت ساختاري، ادراك عدالت اجتماعي، رفتار شهروندي سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : مطالعات مديريت بهبود و تحول زمستان 1388 و بهار 1389; 20(61):167-191.
 
ارزيابي عملکرد CRM در شرکت ايران خودرو مبتني بر کارت امتيازي متوازن
 
بامدادصوفي جهانيار,كريمي سعيده*,ميراب آستانه پيمان
 
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

با توجه به اين که امروزه قدرت فروشنده به خريدار انتقال يافته است، سازمان ها متوجه اين امر شده اند که رقابت با محصولات متمايز و ارزان تر کافي نيست، و مزيت رقابتي صرفا از طريق محصولات متمايز به دست نمي آيد، بلکه از طريق ارتقاي روابط با مشتري حاصل مي شود. در عين حال، مشتريان هزينه هاي متغير پايين متحمل مي شوند و به سهولت مي توانند وفاداريشان را از يک شرکت به شرکت ديگر تغيير جهت دهند. در حال حاضر وفاداري مشتري به يک شرکت خودروساز و رضايت وي از محصول و خدمات شرکت خودروساز به عنوان دو عامل اساسي، ذهن مديران را به خود مشغول کرده و تحقق آنها، جزء برنامه هاي مديران موفق در صنعت خودروسازي است. در اين پژوهش به منظور ارزيابي CRM از کارت امتيازي CRM که داراي چهار بعد (زير ساختار، فرايند، مشتري و عملکرد سازماني) است استفاده شده است. پس از شناسايي عوامل به منظور تائيد موثر بودن آنها در ارزيابي CRM شرکت ايران خودرو، اقدام به تهيه پرسشنامه جهت انجام مصاحبه هاي ساختاريافته با کارشناسان و مديران گرديد که نتايج حاکي از تائيد اين عوامل مي باشد. در گام بعدي، وضعيت شرکت در زمينه اجراي CRM با در نظر گرفتن اين عوامل مورد ارزيابي قرار گرفت در نهايت تحليل شکاف به منظور شناسايي عوامل ايجاد کننده شکاف بين وضعيت مطلوب و وضعيت فعلي صورت گرفت. شناسايي عوامل موثر در ارزيابي CRM، ارزيابي CRM ايران خودرو و ارائه راه کار به منظور بهبود وضعيت فعلي اجراي CRM، مهمترين خروجي اين پژوهش است.

 
كليد واژه: مديريت ارتباط با مشتري، کارت امتيازي، تحليل شکاف
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : مطالعات مديريت بهبود و تحول زمستان 1388 و بهار 1389; 20(61):149-165.
 
طراحي و پياده سازي سيستم سنجش كيفيت توزيع مرسولات عادي در شركت پست جمهوري اسلامي ايران
 
شيباني كاوه*,واحديان افسانه,صالحي پور امير,پايدار محمدمهدي
 
* پژوهشكده مطالعات راهبردي و اقتصادي، مركز تحقيقات مخابرات ايران
 
 

يكي از مهم ترين شاخص هاي موفقيت سازمان هاي خدماتي و توليدي، ارتقاي سطح رضايت مندي مشتريان مي باشد. شرکت پست جمهوري اسلامي ايران نيز به مثابه اين گونه سازمان ها با هدف ارائه خدمات پستي به آحاد مردم و افزايش سود دهي، تلاش لازم را در ارائه خدمات مطلوب و مورد انتظار مشتريان در واحدهاي پستي دنبال مي نمايد. يكي از مهمترين معيارهاي ارزيابي كيفيت پست، مدت زمان سير مرسولات آن، از لحظه دريافت از فرستنده تا لحظه تحويل به گيرنده است. در اين مقاله سيستمي به منظور تعيين و ارزيابي مدت زمان سير مرسولات پست عادي بين نقاط مختلف کشور ارايه شده است. در پايان، خلاصه اي از نحوه اجراي آزمايشي اين طرح در شرکت پست جمهوري اسلامي ايران گزارش شده است.

 
كليد واژه: ارزيابي مدت زمان سير مرسولات، پست عادي، رضايت مشتري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : مطالعات مديريت راهبردي زمستان 1389; 1(4):15-41.
 
ارزيابي چندسطحي عوامل موثر بر رقابت مندي کل صنعت در ايران
 
رحمان سرشت حسين*,قدرتيان كاشان سيدعبدالجابر
 
* گروه مديريت بازرگاني، دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

امروزه هيچ شکي نيست که در بستر جهاني شدن، تنها صنايعي از کشورها مي توانند در حيطه رقابت با صنايع ساير کشورها موفق مي شوند که از رقابت مندي بالاتر برخوردار باشند. مقوله رقابت مندي، يک موضوع چند سطحي بوده و در سطح بنگاهي، صنعت و ملي کاربرد دارد. از آنجا که بيشتر تاکيد مطالعات نظري و تجربي بر روي رقابت مندي در سطح بنگاهي و ملي مي باشد؛ اين مقاله بر آن شد تا به تبيين اين مفهوم در سطح صنعت بپردازد. براي دستيابي به الگوي جامع رقابت مندي کل صنعت، بايد علاوه بر سطح صنعت، دو سطح ملي و بنگاهي نيز مورد بررسي قرار مي گرفت. از اين رو با برخورداري از يک نگرش چندسطحي، متغيرهاي مناسب و اثرگذار بر رقابت مندي در هر سطح به تفکيک معرفي شد. سپس با استفاده از روش فرآيند تحليل شبکه اي (ANP)، الگوي عمومي مزبور بر اساس نظرات خبرگان براي شرايط ايران آزمون شد و مشخص شد که در صنعت ايران به طور کلي، رقابت مندي کل صنعت به شدت تحت تاثير عوامل مطرح در سطح ملي يا فضاي رقابت مندي کلان مي باشد و بقيه عوامل در سطوح ديگر (مانند عوامل در سطح بنگاهي، بين بنگاهي و صنعت) از اهميت چنداني برخوردار نيست. بنابراين جهت افزايش رقابت مندي کل صنعت کشور، بايد تاکيد بيشتري بر اصلاح و بهبود عوامل کلان در سطح ملي صورت پذيرد.

 
كليد واژه: صنعت، بوم شناسي، رقابت مندي، رقابت مندي صنعت، فرآيند تحليل شبکه اي (ANP)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : مطالعات مديريت راهبردي زمستان 1389; 1(4):43-64.
 
خلاقيت محور بنيادين تصميم گيري راهبردي
 
توحيدي ارسطو*
 
* دانشگاه عالي دفاع ملي
 
 

هدف اين مقاله شناخت اثرات خلاقيت بر تصميم گيري هاي راهبردي با هدف بهبود بخشي روش هاي تصميم گيري در سطوح راهبردي سازمان ها است. نوع تحقيق، توصيفي همبستگي است. تحقيق داراي يک فرضيه است که با حجم نمونه سي نفر در يک سازمان نظامي مطابق آماره کاي دو و ضريب همبستگي آزمون شد. به هر حال، خلاقيت هاي تصميم گيرندگان زير بناي پويايي هاي تصميم گيري و اجرا است، بنابراين، موفقيت و اثر بخشي تصميم گيري راهبردي در ارتباط بالا به توانايي هاي رفتاري و شهودي تصميم گيرندگان به ويژه ميزان خلاقيت و ابداع راهکارها دارد.

 
كليد واژه: تصميم، تصميم گيري راهبردي، خلاقيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : مطالعات مديريت راهبردي زمستان 1389; 1(4):65-85.
 
مزاياي استفاده از خدمات شرکتهاي مديريت صادرات در راهبردهاي توسعه صادرات بنگاه هاي کوچک و متوسط
 
قره چه منيژه*,شمشيري فيروز
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

بنگاه هاي کوچک و متوسط به دليل محدوديتهايي که دارند نمي توانند به تنهايي منابع مالي و اطلاعاتي لازم براي اداره فعاليتهاي بازرگاني بين المللي خود را تامين کنند به همين دليل بهترين راه براي اين واحدها براي ورود به بازارهاي جهاني و افزايش صادرات، حداقل در ابتداي کار استفاده از خدمات يک واسطه صادراتي است. واسطه هاي صادرات در کشورهاي مختلف به اسامي مختلفي شناخته مي شوند ولي تقريبا در همه جا خدمات مشابهي را ارائه مي دهند که عموما به دو دسته: 1) خدماتي در راستاي شناسايي نياز و ايجاد تقاضا. 2) خدماتي در جهت پردازش و پاسخ به تقاضا، تقسيم کنند. اين پژوهش ابتدا به بيان نظريه بين المللي شدن بنگاه هاي کوچک و متوسط پرداخته و نيازهاي اطلاعاتي اين بنگاه ها را در طول مسير بين المللي شدن و در سطوح مختلف آن بيان مي کند. سپس اشاره اي به موانع و مشکلاتي شده است که اين واحدها در زمينه مديريت فعاليتهاي صادراتي خود با آنها در حال چالش هستند. از طرفي در اين پژوهش همچنين به بررسي اثرات استقرار شرکت مديريت صادرات به عنوان يکي از واسطه هاي صادراتي بر توسعه صادرات بنگاه هاي کوچک و متوسط استان بوشهر پرداخته است تا با توجه به مشکلاتي که شناسايي و اولويت بندي مي شوند راهکاري ارائه شود. اين پژوهش از نوع تحقيقات توصيفي غير آزمايشي بوده و داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوري شد ه اند. بر اساس نتيجه تجزيه و تحليل و آزمون فرضيه ها، شايد بتوان که با استقرار شرکت مديريت صادرات به عنوان يک واسطه صادراتي، باعث توسعه صادرات در استان شد.

 
كليد واژه: بنگاه هاي کوچک و متوسط (SMEs)، شرکتهاي مديريت صادرات (EMCs)، بين المللي شدن بنگاه هاي کوچک و متوسط، برنامه هاي توسعه صادرات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 
رابطه چندگانه کارکردهاي مديريت راهبردي منابع انساني و سرمايه فکري در دانشگاههاي دولتي استان اصفهان
 
بهرامي سوسن*,رجايي پور سعيد,يارمحمديان محمدحسين,كاظمي ايرج
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

در پژوهش حاضر رابطه چندگانه کارکردهاي مديريت راهبردي منابع انساني و سرمايه فکري بررسي مي شود. کارکردهاي مديريت راهبردي منابع انساني، ابزارهايي براي ارتقا و تقويت دانش کارکنان و تجربيات آنها در سازمان محسوب مي شوند. طبق فرضيه هاي پژوهش مديريت راهبردي منابع انساني با سرمايه فکري رابطه مثبت دارد. نمونه پژوهش شامل 492 نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاههاي دولتي استان اصفهان که به صورت طبقه اي تصادفي انتخاب شدند و به ابزارهاي پژوهش که عبارت بودند از پرسشنامه کارکردهاي مديريت راهبردي منابع انساني و پرسشنامه سرمايه فکري پاسخ دادند. براي تحليل داده ها از روش هاي آماري رگرسيون چندگانه، تحليل واريانس چندگانه، تحليل کوواريانس و آزمون بن فروني استفاده شد. نتايج نشان داد که رابطه بين کارکردهاي مديريت راهبردي منابع انساني با اجزاي سرمايه فکري (انساني، ساختاري و رابطه اي) معنادار بود. همچنين بين نظرات اعضا در خصوص رابطه کارکردهاي مديريت راهبردي منابع انساني با سرمايه فکري برحسب مشخصات دموگرافيک آنان تفاوت معنا دار وجود داشت.

 
كليد واژه: مديريت راهبردي منابع انساني، سرمايه فکري، سرمايه انساني، سرمايه ساختاري، سرمايه رابطه اي، دانشگاه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : مطالعات مديريت راهبردي زمستان 1389; 1(4):107-120.
 
بررسي ارتباط راهبردهاي رقابتي عام و پذيرش كسب و كار الکترونيکي بين شركت هاي کوچک و متوسط
 
رضاييان علي,ميكائيلي فتاح,تاجيك مهدي*,احمدي زاد آرمان
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

كسب و كارهاي کوچک و متوسط نقش حياتي را در اقتصاد کشورها در سراسر دنيا ايفا مي کنند و از اين رو از ابعاد مختلف توسط صاحبنظران مورد مطالعه قرار گرفته اند. يکي از موضوعات مورد توجه در اين زمينه بررسي ميزان پذيرش كسب و كار الکترونيکي و عوامل موثر بر آن توسط اين نوع از كسب و كارها است. مطالعات گذشته حکايت از آن دارند که راهبردهاي سازماني يکي از عواملي محسوب مي شوند که مي توانند بر فرايند پذيرش كسب و كار الکترونيکي تاثيرگذار باشند. از اين رو اين تحقيق با هدف دستيابي به اين سوال طراحي شده است که آيا انتخاب راهبرد هاي رقابتي عام گوناگون منجر به دستيابي به سطوح مختلف پذيرش کسب و کار الکترونيکي مي شوند يا خير؟ اين تحقيق بر روي شركت هاي کوچک و متوسط توليدکننده نرم افزار. نتايج اين تحقيق نشان مي دهد که هيچ گونه ارتباط معناداري بين نوع راهبردهاي عام و سطح پذيرش کسب و کار الکترونيکي وجود ندارد.

 
كليد واژه: کسب و کار الکترونيکي، راهبردهاي رقابتي عام، پذيرش كسب و كار الکترونيک، سازمان هاي کوچک و متوسط
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : مطالعات مديريت راهبردي زمستان 1389; 1(4):121-149.
 
بازآفريني راه هاي خلاق همسوسازي تصميمات راهبردي مديران در فرايند مديريت سبد پروژه
 
يزدان پناه احمدعلي*,حسينعلي پور مجتبي,محمدي صالح
 
* گروه پژوهش هاي آماري و فناوري اطلاعات، موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي
 
 

مديريت سبد پروژه به عنوان الگوي نوين مديريتي، سازمانها را در برنامه ريزي، ارزيابي، اولويت بندي و انتخاب پروژه ها ياري مي رساند. اين الگو ضمن رعايت پيش نيازي هاي مابين پروژه ها، برآورده کردن اهداف راهبردي سازماني را با مديريت جمعي و يکپارچه تثبيت مي کند. پژوهش حاضر، با تمرکز بر نظريه هاي مختلف در زمينه راهبرد سازمانهاي پروژه محور به ايجاد ديدگاهي در انتخاب و تعيين اولويت اجراي پروژه ها همسو با راهبرد کلي سازمان دست يافت. در اين پژوهش، از طريق مصاحبه هاي جهت دار، آن دسته از معيارهايي كه بيشتر بر روي جهت گيريهاي راهبردي سازمان تاکيد دارند، را گزينش کرده است. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه فرايند انتخاب پروژه در مجموعه شركت هاي مادر تخصصي، به علت بزرگتر شدن روز به روز اندازه سبد پروژه هاي سرمايه گذاري و رويکردهاي مقطعي، تصميم گيري ها با اهداف و چشم انداز سازمان در دوره هاي بلند مدت همسو نيست. تفاوتهاي مشاهده شده حاكي از ضرورت تغييرات مشخصي در الگوها و فرايندهاي موجود انتخاب سبد پروژه و تضمين اجراي موفق راهبردهاي سازماني در سير اين فرايند است. اين تحقيق با مفروض داشتن نشانه هايي كه منعکس كننده اهميت همسويي متغيرهاي راهبردي پروژه با چشم انداز سازماني از منظر تصميم گيران است، برجسته ترين معيارهاي الگوهاي موجود را به روش خلاق حل مساله بازآفريني کرده است.

 
كليد واژه: همسوسازي، تصميمات راهبردي، سبد پروژه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : مطالعات مديريت راهبردي زمستان 1389; 1(4):151-166.
 
شناسايي تاثير متقابل فرهنگ و راهبرد در شرکتهاي سرمايه گذاري صنعت ساختمان
 
خورشيدي غلامحسين,احمدي محمد*,پرهيزگار محمدمهدي
 
* گروه مديريت بازرگاني، دانشگاه پيام نور
 
 

تدوين راهبرد در شرکتها نيازمند شناختي است که از وضعيت محيط دروني و بيروني شرکت صورت مي پذيرد. اين راهبرد عموما از فرهنگ سازمان تاثير مي پذيرد و شرايطي که بر سازمانها حاکم است ايجاب مي کند که يکي، راهبرد پيشرو را اتخاذ کند و ديگري راهبرد از نوع مدافع را برگزيند. گاهي نيز شرکتها، راهبردي را انتخاب مي کنند که کارکنان سازمان را ناچار به پذيرش عادت ها و رويه هايي مي کند که تا قبلا به صورت ديگري بوده است. به عبارت ديگر، ممکن است راهبرد برخي از سازمانها، فرهنگ آنان را تغيير دهد و در برخي نيز فرهنگ، به سازمان حکم کند که راهبردي را اتخاذ کند.
اين پژوهش به تعيين روابط ميان راهبرد و فرهنگ سازماني مي پردازد و با توجه به اين که عوامل موثر بين متغيرهاي مذکور را در سطح سازمان ها بررسي مي کند، يک پژوهش بنيادي به شمار مي رود. هم چنين از نظر نحوه گردآوري داده ها، اين پژوهش توصيفي از نوع پيمايشي است
.
جامعه آماري اين پژوهش شامل شرکت هايي است که در صنعت ساختمان در کشور مشغول به فعاليت و سرمايه گذاري هستند. از آن جا که اين تحقيق به صورت کمي به بررسي رابطه ميان متغيرها مي پردازد، نتايج آن قابل تعميم به کل جامعه هستند
.
با توجه به داده هاي گردآوري شده از 89 نمونه آماري، مي توان گفت که راهبرد در سطح کسب و کار و فرهنگ سازماني، با هم ارتباط متقابل دارند و وجود هر کدام از انواع فرهنگ در سازمان، سبب مي شود که نوع خاصي از راهبرد در سازمان تدوين شود و بر عکس، هنگامي که راهبرد، طبق نوع شناسي اسنو-مايلز، از نوع خاصي در سازمان تدوين شود، مي تواند بر تغيير شرايط فرهنگي سازمان تاثير بگذارد و احتمال تغيير در نوع شناسي فرهنگ را در پي خواهد داشت
.
اين پژوهش از نظر اينکه اولين مرتبه است که در شرکتهاي سرمايه گذاري صنعت ساختمان در ايران، به شناسايي راهبرد و شرايط فرهنگي پرداخته است در نوع خود بي نظير است و مي توان اين را جزو نوآوري تحقيق به شمار آورد
.

 
كليد واژه: فرهنگ نوآوري، فرهنگ بوروکراتيک، فرهنگ حمايتي، راهبرد در سطح کسب و کار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : مطالعات مديريت راهبردي پاييز 1389; 1(3):15-31.
 
ارزيابي اجراي راهبردي برنامه ريزي منابع سازمان در شرکت هاي کوچک و متوسط
 
عالم تبريز اكبر*,مطهري فريماني ناصر,يزداني حميدرضا
 
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

سيستم هاي برنامه ريزي منابع سازمان لزوما سيستم هاي توجيه پذيري براي همه سازمان ها در راستاي تحقق اهدافشان نمي باشند. اين موضوع در نزد سازمان هاي کوچک و متوسط از اهميت بسيار زيادي برخوردار است زيرا که يک تصميم خريد اشتباه در مورد چنين پروژه هاي سرمايه بري چه بسا که به نابودي اين گونه سازمان ها منجر گردد. بحث ارزيابي خريد سيستم برنامه ريزي منابع سازمان تاکنون از زاويه برنامه راهبردي سازمان در تحقيقات گذشته مورد تحليل قرار نگرفته است. لذا اين تحقيق با هدف ارائه يک مدل ارزيابي براي طرح خريد سيستم برنامه ريزي منابع سازمان با محوريت تحقق برنامه راهبردي سازمان و با تمرکز بر روي شرکت هاي کوچک و متوسط انجام گرفته است. روش شناسي در مرحله ساخت مدل کاملا کيفي و بر اساس مصاحبه اکتشافي و در مرحله آزمون مدل کمي و از نوع توصيفي - تحليلي و مطالعه موردي مي باشد. نتايج نشان داد که براي شرکت داروسازي نصر بر اساس مدل ساخته شده، طرح خريد سيستم برنامه ريزي منابع سازمان از توجيه پذيري متوسطي برخوردار است.

 
كليد واژه: سيستم برنامه ريزي منابع سازمان، برنامه راهبردي، قابليت اساسي سيستم برنامه ريزي منابع سازمان، مطالعه موردي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : مطالعات مديريت راهبردي پاييز 1389; 1(3):49-68.
 
آميخته بازاريابي راهبردي در صنعت گردشگري
 
امين بيدختي علي اكبر*,زرگر سيدمجتبي,نظري ماشااله
 
* دانشگاه سمنان
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي نقش راهبردي عناصر آميخته بازاريابي در ارتقاي جايگاه صنعت گردشگري استان سمنان بر اساس مفهوم چرخه حيات مناطق گردشگري از ديدگاه بوهاليس مي باشد. بدين منظور ابتدا با استفاده از داده هاي ارائه شده توسط سازمان هاي تخصصي گردشگري و مراجع آماري ذيربط و بکارگيري 15 شاخص مختلف و بهره گيري از تکنيک موريس، جايگاه استان سمنان در صنعت گردشگري در ميان استان هاي کشور مشخص شد. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که اين استان علي رغم دارا بودن جاذبه هاي بي شمار طبيعي، تاريخي و مذهبي، در ميان 30 استان مورد مطالعه در زمينه تسهيلات و زيرساخت هاي گردشگري، رتبه 26 را به خود اختصاص داده و در گروه استان هاي محروم در اين خصوص قرار گرفته است. در ادامه با استفاده از روش تحقيق پيمايشي و ميداني و بهره گيري از نظرات صاحب نظران و خبرگان امر، اثر هر يک از عوامل آميخته بازاريابي گردشگري بر ارتقاي جايگاه اين صنعت در استان سمنان مورد بررسي و تحليل قرار گرفت. نتايج تحليل هاي آماري نشان داد که تمامي عناصر آميخته بازاريابي گردشگري بر ارتقاي جايگاه و توسعه اين صنعت تاثيرگذار مي باشند.

 
كليد واژه: آميخته بازاريابي گردشگري، مدل بوهاليس، روش موريس، استان سمنان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : مطالعات مديريت راهبردي پاييز 1389; 1(3):33-48.
 
تبيين توسعه ساختار بازار اوراق بهادار
 
فتحي سعيد*,صامتي مجيد,عسگرنژادنوري باقر
 
* گروه مديريت، دانشگاه اصفهان
 
 

هدف اصلي اين پژوهش، بررسي اثر متغيرهاي کلان اقتصادي بر توسعه بورس اوراق بهادار تهران مي باشد. بدين منظور درآمد ملي، نرخ سرمايه گذاري، سطح توسعه موسسات مالي واسطه و بي ثباتي اقتصاد کلان به عنوان متغيرهاي کلان اقتصادي و عمق و عرض به عنوان شاخص هاي توسعه بورس اوراق بهادار در نظر گرفته شدند. داده هاي مورد نياز به صورت فصلي سري زماني طي دوره زماني 68-1377 گردآوري شد. روش آماري پژوهش بدين ترتيب مي باشد که ابتدا پايايي متغيرها با استفاده از آزمون ريشه واحد ديکي - فولر تعميم يافته بررسي شد. سپس به منظور برآورد بردارهاي هم جمعي از آزمون هم جمعي يوهانسون استفاده گرديد. در نهايت الگوهاي پژوهش با الگوي تصحيح خطاي برداري تخمين زده شدند. به طور کلي نتايج تخمين ها نشان مي دهد که درآمد ملي و نرخ سرمايه گذاري بر عمق و عرض بورس اوراق بهادار اثر مثبت و معنادار دارد. همچنين سطح توسعه موسسات مالي واسطه و بي ثباتي اقتصاد کلان به طور منفي و معناداري بر عمق و عرض بورس اوراق بهادار اثر دارند.

 
كليد واژه: بازار سرمايه، توسعه بورس اوراق بهادار، عمق بورس اوراق بهادار، عرض بورس اوراق بهادار، متغيرهاي کلان اقتصادي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : مطالعات مديريت راهبردي پاييز 1389; 1(3):69-88.
 
تبيين رفتار نيروهاي جهاني شدن بر سياست گذاري بازرگاني خارجي ايران
 
مولانژاد محمود,نداف مهدي,موسي زاده بهروز*
 
* دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

حوزه بازرگاني خارجي از جمله مهمترين بخشهاي اقتصادي جوامع محسوب مي شود. سياست گذاري دولت در اين حوزه شامل ارايه طرح هاي بلندمدت و ميان مدت جهت هدايت فرايند تصميم گيري در مواردي نظير صادرات، واردات و سرمايه گذاري خارجي است که به منظور حضور اثربخش و کارآمد کسب و کارها (دولتي و غير دولتي) در بازارهاي منطقه اي، بين المللي و جهاني صورت مي پذيرد. از سوي ديگر در سه دهه اخير پديده جهاني شدن تاثيرات شگرفي در ابعاد اقتصادي، سياسي و فرهنگي بر جوامع داشته است و رويدادهاي توسعه را به اشکال گوناگون و متفاوت متاثر نموده است. در اين تحقيق مدلي براي تبيين اين تاثيرها در حوزه بازرگاني خارجي جمهوري اسلامي ايران ارايه شده است. وزارت بازرگاني نيز به دليل نقش محوري در دولت جمهوري اسلامي ايران، جهت سياست گذاري بازرگاني خارجي به عنوان جامعه آماري انتخاب گرديد‍‍. نتايج به دست آمده نشان مي دهند که نيروهاي جهاني شدن در سه بعد اقتصادي، سياسي و فرهنگي بر فرايند سياست گذاري بازرگاني خارجي موثر بوده اند.

 
كليد واژه: بازرگاني خارجي، سياست گذاري تجاري، جهاني شدن، وزارت بازرگاني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:14 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها