0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : مديريت و منابع انساني در صنعت نفت زمستان 1389; 4(13):61-84.
 
معرفي «ابزار خاکستري ارزيابي فرهنگ سازماني GOCAI» و پياده سازي آن در معاونت مهندسي ساختار و بهره وري شرکت ملي نفت ايران
 
دباغي آزاده,ملك اميرمهدي,شفيعي سعيد
 
 
 

در محيط به سرعت در حال تغيير امروز، شناخت و ارزيابي فرهنگ به عنوان بستر ايجاد تغييرات سازماني، نقشي کليدي در موفقيت سازمان ها بازي مي کند. از ميان مدل هاي مختلفي که تاکنون براي شناخت و ارزيابي فرهنگ سازماني ارائه شده است. مدل کامرون و کويين با توجه به ويژگي هاي آن، نظير جامع بودن معيارها، جديد و پرکاربرد بودن، امکان ترسيم و تحليل گرافيکي نتايج و نيز تعيين نوع فرهنگ جاري و مطلوب حاکم بر سازمان، به عنوان الگوي نظري اين پژوهش انتخاب شده است. «ابزار ارزيابي فرهنگ سازماني «OCAI به عنوان يکي از روش هاي مطرح مبتني بر مدل کامرون و کويين، کاربرد گسترده اي در ارزيابي و شناخت فرهنگ سازماني داشته است. به منظور مرتفع نمودن محدوديت هاي موحود در «ابزار ارزيابي فرهنگ سازماني» و نيز بهره گيري از توانمندي تئوري سيستم هاي خاکستري در ارزيابي و تحليل معيارهاي کيفي در شرايط عدم قطعيت، هدف اصلي اين پژوهش، معرفي و ارائه ابزار ترکيبي جديد با عنوان «ابزار خاکستري ارزيابي فرهنگ سازماني GOCAI» است که گام به گام ارائه و روابط رياضي آن تشريح شده است. علاوه بر آن، ابزار خاکستري ارزيابي فرهنگ سازماني براي شناخت و ارزيابي فرهنگ جاري و مطلوب معاونت مهندسي ساختار و بهره وري شرکت ملي نفت ايران و به کار گرفته شده و نتايج آن ارائه گرديده است.

 
كليد واژه: فرهنگ سازماني، مدل کامرون و کويين، ابزار ارزيابي فرهنگ سازماني، OCAI، تئوري سيستم هاي خاکستري (GOCAI)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  8:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : مديريت و منابع انساني در صنعت نفت زمستان 1389; 4(13):85-104.
 
اولويت بندي عوامل انگيزشي کارکنان با هدف افزايش بهره وري (مطالعه موردي: شرکت پخش فراورده هاي نفتي فارس)
 
خادمي زارع حسن,فخرزاد محمدباقر,اكرمي محمدكاظم
 
 
 

برنامه ريزي دقيق و سيستماتيک جهت ايجاد، حفظ و افزايش انگيزه کارکنان از مهمترين راهکارها جهت افزايش بهره وري سازماني است. اين برنامه نياز مبرم به بررسي همه جانبه و اولويت بندي عوامل موثر بر ارتقا انگيزش و بهره وري نيروي انساني دارد. لذا در اين تحقيق، با استفاده از مدل تحليل شبکه اي فازي، که روشي منظم، جامع و ساختارمند از تصميم گيري چندمعياره است، به مطالعه، دسته بندي و اولويت بندي عوامل موثر بر انگيزش کارکنان پرداخته شده است. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان مي دهد که رابطه مثبت و معني داري بين نظام پاداش، عوامل انگيزش، و بهره وري منابع انساني وجود دارد. همچنين، در بين گزينه هاي نظام پاداش، به ترتيب، عوامل پاداش بيروني غيرمالي، پاداش بيروني مالي، و در انتها پاداش دروني (ذاتي) داراي بيشترين تاثير در افزايش ميزان انگيزش و بهره وري بوده است. نتايج حاصل از اولويت بندي عوامل انگيزشي در شرکت پخش فراورده هاي نفتي فارس نشان مي دهد که احساس دريافت عادلانه افراد بر اساس انجام کار، عملي نمودن ارزشيابي عملکرد، فراهم بودن فرصت پيشرفت براي همه کارکنان، تناسب بين مشخصات شغل و توانايي شاغل، و شايسته و و با صلاحيت بودن مدير، براي افزايش بهره وري سازمان بسيار پراهميت است.

 
كليد واژه: انگيزش، بهره وري، فرايند تحليل شبکه اي فازي، نظام پاداش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  8:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : مديريت و منابع انساني در صنعت نفت زمستان 1389; 4(13):113-129.
 
ويژگي هاي سازماني و تاثير آنها بر کارآفريني سازمان (مطالعه موردي: شرکت نفت و گاز پارس)
 
كوشكي جهرمي عليرضا,بودلايي حسن,نريماني مهدي
 
 
 

به زعم بسياري از محققين و نظريه پردازان سازماني، نقشي که ويژگي هاي سازماني در ايجاد کارآفريني سازمان ايفا مي کنند قابل توجه است و چنانچه رابطه بين اين مولفه ها در فرايند کارآفريني به طور صحيح تبيين شود، مي تواند نويدبخش دست يابي به کارآفريني سازماني باشد. بنابراين، بررسي رابطه بين ويژگي هاي سازماني (5 ويژگي: حمايت مديريت، تشويق و پاداش، تفويض اختيار، فرصت زماني، و ساختار سازماني) و کارآفريني سازماني در شرکت نفت و گاز پارس، که يکي از شرکت هاي تابعه وزارت نفت است، رسالت اين تحقيق مي باشد، تا بدين وسيله سازمان مذکور با استقرار عوامل فوق، مزيت رقابتي خويش را ارتقا بخشد. روش اين تحقيق، از نوع توصيفي – همبستگي است. جامعه آماري اين پژوهش، کارشناسان شرکت نفت و گاز پارس است. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه است که آلفاي کرونباخ آن 0.95 به دست آمده است. بر اساس تحليل استباطي داده ها، يافته هاي پژوهش مويد رابطه مثبت و معنادار دو متغير عوامل ويژگي هاي سازماني (به استثناي متغير حمايت مديريت) و کارآفريني سازماني در شرکت نفت و گاز پارس است. به عبارت ديگر، با افزايش يا کاهش ميزان استقرار عوامل سازماني، ميزان کارآفريني سازماني نيز افزايش با کاهش مي يابد. در پايان، با توجه به نتايج حاصله، پيشنهاداتي براي استقرار و تقويت سامانه کارآفريني سازماني ارائه شده است.

 
كليد واژه: کارآفريني، کارآفريني سازماني، ويژگي هاي سازماني، شرکت نفت و گاز پارس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  8:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : مديريت و منابع انساني در صنعت نفت زمستان 1389; 4(13):131-151.
 
بررسي چالش هاي مديريت همکاري هاي فناورانه بين المللي در صنعت پتروشيمي ايران (مطالعه موردي: همکاري فناورانه در پروژه MTP)
 
صبحيه محمدحسين,جعفري نصر محمدرضا,مجتبي عزيزي
 
 
 

با توجه به وجود ذخاير عظيم نفت و گاز در کشور ايران، صنعت پتروشيمي يکي از محورهاي اصلي توسعه اقتصادي به شمار مي رود؛ اما استخراج اين ذخاير عظيم و تبديل آن به محصولاتي با ارزش افزوده زياد از طريق فرآيندهاي پتروشيمي، نيازمند فناوري هاي مدرن و پيشرفته اي است که عمدتا در اختيار کشورهاي توسعه يافته مي باشد. با توجه به اين که يکي از موثرترين روش هاي دستيابي به اين فناوري ها، انتقال آنها از کشورهاي توسعه يافته است، هر ساله پروژه هايي در قالب همکاري فناورانه با ديگر کشورها، در صنعت پتروشيمي ايران تعريف و به اجرا گذاشته مي شود. اما اين پروژه ها عمدتا با چالش هاي زيادي رو به رو مي شوند که در نهايت منجر به کاهش اثربخشي يا حتي عدم موفقيت آنها از نظر انتقال فناوري مي گردد.
اين پژوهش به کمک مطالعه موردي پروژه احداث واحد تبديل متانول به پروپيلن
(MTP)، که يکي از مهم ترين و جذاب ترين پروژه هاي اخير صنعت پتروشيمي ايران از بعد انتقال فناوري بوده است، به بررسي دقيق و موشکافانه چالش هاي اجرايي و مديريتي اين گونه پروژه ها پرداخته است. پژوهش حاضر با روش ترکيبي کيفي – کمي انجام پذيرفته و يافته ها و پيشنهادات ارزشمندي را براي افزايش اثربخشي و موفقيت پروژه هاي انتقال فناوري که در قالب همکاري فناورانه بين المللي در صنعت پتروشيمي ايران انجام مي شود ارائه نموده است.

 
كليد واژه: همکاري فناورانه بين المللي، چالش هاي مديريتي، انتقال فناوري، صنعت پتروشيمي ايران، موفقيت پروژه هاي انتقال فناوري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  8:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : مديريت و منابع انساني در صنعت نفت پاييز 1389; 4(12):65-87.
 
بررسي رابطه بين فرهنگ سازماني و مديريت دانش (مطالعه موردي: شرکت ملي نفت ايران)
 
حقيقت منفرد جلال*,هوشيار آيلر
 
* گروه مديريت صنعتي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركزي
 
 

امروزه فرهنگ سازماني به عنوان يک زيرساخت، نقشي بسيار کليدي در پياده سازي نظام مديريت دانش در هر سازمان دارد، و در همين راستا تحقيق حاضر جهت بررسي رابطه فرهنگ سازماني به عنوان متغير مستقل و مديريت دانش به عنوان متغير وابسته در شرکت ملي نفت ايران انجام گرفته است. به اين منظور، بعد از مرور ادبيات تحقيق و بررسي مدل هاي مطرح، براي بررسي ابعاد فرهنگ سازماني، مدل دنيسون و براي بررسي ابعاد مديريت دانش مدل کنراد و نيومن انتخاب شد و پس از شناسايي مولفه هاي اين دو مفهوم و صحه گذاري آن توسط خبرگان سازمان، براي بررسي رابطه بين آنها پنج فرضيه بر مبناي اين مولفه هاي تدوين گرديد. براي آزمون فرضيه ها نمونه اي با حجم 70 نفر از بين مديران و کارشناسان شرکت ملي نفت ايران بصورت نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شد و پس از بررسي وضعيت تقارن داده ها با استفاده از آزمون کولموگوروف – اسميرنوف و آزمون همبستگي اسپيرمن، فرضيه هاي تحقيق و ميزان همبستگي بين متغيرها مورد آزمون قرار گرفت. نتايج به دست آمده حاکي از تاييد کليه فرضيات تحقيق و وجود رابطه معني دار بين فرهنگ سازماني و فرآيندها و ابعاد مديريت دانش در اين سازمان مي باشد. در ادامه مولفه هاي فرهنگ سازماني و مديريت دانش با استفاده از آزمون فريدمن مورد رتبه بندي قرار گرفت و اولويت عوامل بر حسب وضعيت موجود در سازمان مشخص گرديد.

 
كليد واژه: فرهنگ سازماني، مديريت دانش، مدل عمومي مديريت دانش نيومن و کنراد، مدل فرهنگ سازماني دنيسون، آزمون همبسنگي اسپيرمن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  8:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : مديريت و منابع انساني در صنعت نفت پاييز 1389; 4(12):113-128.
 
طراحي و تدوين استراتژي شرکت حفاري شمال
 
اميني محمدتقي,مولايي ناصر,ترابي حسين*
 
* دانشگاه پيام نور
 
 

امروزه مهم ترين دغدغه اکثر سازمان ها، طراحي، تدوين و پياده سازي استراتژي هايي است که موفقيت و بقاي آن ها را در شرايط متحول و پيچيده محيطي، تضمين نمايد. هدف از انجام اين پژوهش، طراحي و تدوين استراتژي شرکت حفاري شمال است. براي تدوين استراتژي از چارچوبي با عنوان چارچوب جامع تدوين استراتژي استفاده گرديد. جامعه آماري اين تحقيق شامل هيات مديره، مديران و کارشناسان شرکت حفاري مال (83 نفر) مي باشد. اطلاعات به دست آمده در اين تحقيق با استفاده از آمار توصيفي و ابزارهايي همچون ماتريس ارزيابي عوامل داخلي و خارجي، ماتريس SWOT و ماتريس برنامه ريزي استراتژيک کمي، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. در مرحله تطبيق و مقايسه، استراتژي هاي چهارگانه (تهاجمي، محافظه کارانه، رقابتي و تدافعي) شناسايي گرديد و با توجه به ماتريس داخلي و خارجي، استراتژي هاي تهاجمي انتخاب شد. استراتژي هاي انتخاب شده با استفاده از ماتريس QSPM اولويت بندي و بهترين استراتژي مشخص گرديد که عبارتست از:
سرمايه گذاري در طرح هاي توسعه اي و نوسازي ناوگان شرکت حفاري شمال با توجه به مزيت رقابتي شرکت. در پايان پيشنهادهايي براي انجام هر چه بهتر اين استراتژي ارائه گرديد
.

 
كليد واژه: استراتژي، چارچوب جامع تدوين استراتژي، شرکت حفاري شمال
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  8:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : مديريت و منابع انساني در صنعت نفت زمستان 1389; 4(13):153-166.
 
بررسي روابط بين استرس شغلي، رضايت شغلي، تعهد سازماني و رفتار شهروندي سازماني
 
انصاري محمداسماعيل,ميراحمدي سيدمحمدرضا,ذبيح زاده كاظم
 
 
 

با ورود به قرن بيست و يکم، از مهم ترين چالش هايي که سازمان ها با آن رو به رو هستند، افزايش استرس شغلي در بين کارمندانشان است. در اين بين، اين سوال مطرح مي شود که اين استرس فزاينده چه تاثيري بر کارايي، رضايت و تعهد کارمندان دارد. هدف اين پژوهش، ارائه مدلي است که بتواند روابط بين استرس شغلي، رضايت شغلي، تعهد سازماني و رفتار شهروندي سازماني را بسنجد. نمونه مورد مطالعه، 103 نفر از کارکنان شرکت حفاري نفت فلات قاره ايران بودند. از روش مدل سازي معادلات ساختاري، براي ارزيابي مدل پيشنهادي استفاده گرديد. نتايج حاکي از برازش مناسب مدل پيشنهادي بوده و يک رابطه معنادار و منفي بين متغير استرس شغلي و متغيرهاي رضايت شغلي و تعهد سازماني مشاهده شد. همچنين مشخص شد که رضايت شغلي به صورت مثبت و معنادار، بر رفتار شهروندي سازماني و تعهد سازماني تاثير مي گذارد.

 
كليد واژه: استرس شغلي، عوامل استرس زا، رضايت شغلي، تعهد سازماني، رفتار شهروندي سازماني، مدل سازي معادلات ساختاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  8:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : مديريت و منابع انساني در صنعت نفت پاييز 1389; 4(12):9-32.
 
بررسي رابطه بين فرهنگ سازماني با مديريت دانش (مطالعه موردي: شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران)
 
سيدجوادين سيدرضا,امامي مصطفي,رستگار عبدالغني
 
 
 

تحقيق حاضر به بررسي رابطه فرهنگ سازماني با مديريت دانش در شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران (ستاد مرکزي) مي پردازد. شکل گيري اين تحقيق بر اساس اين سوال بود که با توجه به اهميت مديريت دانش، وضعيت موجود شرکت در اين خصوص به چه صورت است؟ به اين منظور، براي بررسي اين سوال به بررسي مولفه هاي فرهنگي مرتبط با اين سيستم بر اساس مدل فرهنگي دانيل دنيسون پرداخته شد. همچنين براي بررسي وضعيت موجود مديريت دانش از مدل پايه هاي ساختمان مديريت دانش پروست و همکاران استفاده شده است. پرسشنامه استاندارد اين دو متغير، مديريت دانش به عنوان متغير وابسته شامل 21 سوال و فرهنگ سازماني و ابعاد آن شامل 29 سوال مي باشد. ضريب پايايي پرسشنامه فرهنگ سازماني 0.92 و ضريب پايايي پرسشنامه مديريت دانش 0.86 به دست آمد و چون آلفاي کرونباخ هر دو پرسشنامه بيش از 0.7 مي باشند، بنابراين هر دو پرسشنامه ها از پايايي لازم برخوردار بودند. حجم جامعه آماري مورد نظر 150 نفر مي باشد. لذا بر اساس روش نمونه گيري تصادفي از بين آنها نمونه آماري انتخاب گرديد و در نهايت 80 پرسشنامه جمع آوري گرديد. جهت تعيين نرمال بودن داده هاي به دست آمده از آزمون کولموگروف – اسميرنوف استفاده شد و نتايج آزمون نرمال بودن داده ها را تاييد کرد. فرضيات تحقيق با انجام آزمون همبستگي اسپيرمن، مورد تاييد قرار گرفتند و تاثير معني دار و مثبت آنها به اثبات رسيد.

 
كليد واژه: فرهنگ سازماني، مديريت دانش، درگير شدن در کار، سازگاري، انطباق پذيري، ماموريت (رسالت)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  8:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : مديريت و منابع انساني در صنعت نفت پاييز 1389; 4(12):33-64.
 
بررسي عوامل سازماني موثر بر يادگيري سازماني منطقه 8 عمليات انتقال گاز
 
بيك زاد جعفر,فردي آذر علي رضا,فتحي بنابي رقيه
 
 
 

هدف تحقيق حاضر بررسي عوامل سازماني موثر بر يادگيري سازماني منطقه 8 عمليات انتقال گاز مي باشد. براي اين منظور عوامل سازماني موثر بر يادگيري سازماني بر اساس نظريه ريچارد ال دفت و يادگيري سازماني بر اساس نظريه ويک و لئون تعريف گرديده که در راستاي اين هدف شش فرضيه تنظيم شده است. جامعه آماري تحقيق حاضر مديران منطقه هشت عمليات انتقال گاز مي باشد که حدود 32 نفر هستند. ابزار جمع آوري اطلاعات، پرسشنامه اي شامل 61 سوال که با توجه به تعريف عملياتي متغيرهاي يادگيري سازماني تنظيم گرديده است. که پس از سنجش پايايي و روايي آن، در اختيار مديران قرار گرفت. پس از جمع آوري پرسشنامه ها، اطلاعات حاصله تلخيص و طبقه بندي شد و در سطح استنباطي براي آزمون فرضيه هاي تحقيق، از آزمون رگرسيون استفاده گرديد. نتايج حاصل بيانگر تاييد تمام فرضيه هاي تحقيق مي باشد. به عبارتي رهبري انديشمند، مشارکت کامل در اطلاعات، فرهنگ قوي، تفويض اختيار به ديگران، ساختارهاي افقي و استراتژي اضطراري بر يادگيري سازماني منطقه هشت عمليات انتقال گاز تاثير دارد.

 
كليد واژه: يادگيري سازماني، سازمان يادگيرنده، مدل ويک و لئون، مدل ريچارد ال دفت، اولويت گذاري، توسعه سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  8:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : مديريت و منابع انساني در صنعت نفت پاييز 1389; 4(12):89-112.
 
عارضه يابي مديريت منابع انساني در صنعت نفت کشور
 
عباس زاده حسن*
 
 
 

امروزه نقش منابع انساني و مديريت موثر آن جهت رشد و توسعه کشورها و سازمان ها بر هيچ يک از مديران، متخصصان و کارشناسان اين حوزه پوشيده نيست و در صنعت نفت کشور با وجود تلاش هاي انجام شده هنوز منابع انساني از کارآمدي مطلوب برخوردار نيستند. بر اين اساس، در اين مقاله جهت تبيين موضوع، عوامل تاثيرگذار بر عارضه هاي مديريت منابع انساني صنعت نفت بر مبناي سه عامل ساختاري، رفتاري و محيطي مورد بررسي قرار گرفته است و در جستجوي پاسخ به اين سوال بوديم که کداميک از عوامل مذکور نقش بيشتري را در عارضه هاي مديريت منابع انساني صنعت نفت دارند و آيا بين عوامل مذکور تفاوت معني دار وجود دارد يا نه؟ از اين رو با استفاده از روش پيمايشي و آزمون z و فريدمن، اطلاعات به دست آمده تحليل و اين نتيجه حاصل شد که وضعيت عوامل محيطي در مقايسه با دو عامل ديگر از عارضه کمتري برخوردار بود و عوامل ساختاري بيشترين عارضه را به مديريت منابع انساني وارد ساخته است.

 
كليد واژه: عارضه يابي، مديريت منابع انساني، عوامل ساختاري، رفتاري، محيطي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  8:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : مديريت و منابع انساني در صنعت نفت پاييز 1389; 4(12):129-157.
 
رابطه تعهد سازماني و ابعاد آن با تعهد حرفه اي در بين کارکنان پالايشگاه استان اصفهان
 
اخباري مريم سادات,عريضي حميدرضا,علوي سيدكمال
 
 
 

تعهد حرفه اي و تعهد سازماني دو نوع از انواع تعهد هستند که در اين پژوهش مورد توجه قرار گرفته اند. تعهد سازماني به صورت پذيرش اهداف سازمان، تلاش در راستاي اين اهداف و ميل به ماندن در سازمان تعريف مي شود و تعهد حرفه اي به معناي تعيين هويت با حرفه است که شامل تعهد به حرفه، وقف آن شدن و پذيرش اهداف و اخلاق حرفه اي مي باشد. در اين مقاله به بررسي ارتباط تعهد سازماني و تعهد حرفه اي پرداخته شده است. نمونه پژوهش حاضر، شامل 272 نفر از کارکنان پالايشگاه استان اصفهان بود که به شيوه تصادفي ساده انتخاب شدند. شرکت کنندگان به پرسش نامه هاي تعهد سازماني (بالفور و وکسلر، 1996) و تعهد حرفه اي (آرانيا، پولوک و امريک، 1981) پاسخ دادند. رگرسيون گام به گام براي تحليل داده ها مورد استفاده قرار گرفت. نتايج نشان داد که تعهد سازماني و هر زير مقياس آن (تعهد همانندسازي، تعهد پيوستگي و تعهد مبادله اي) رابطه معناداري را در سطح P?0.05 که با تعهد حرفه اي نشان مي دهد.

 
كليد واژه: تعهد سازماني، تعهد همانندسازي، تعهد پيوستگي، تعهد مبادله اي، تعهد حرفه اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  8:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : مديريت و منابع انساني در صنعت نفت پاييز 1389; 4(12):161-176.
 
حداقل سازي ريسک شهرت در شرکت ملي گار ايران
 
قاسمي اسماعيل*
 
* شركت ملي گاز
 
 

با توجه به شرايط اطمينان محيطي در بازارهاي پوياي جهاني امروزي و رقابت روزافزون سازمان ها و نياز به ارتقاي سطح کارايي و اثربخشي سازمان ها، مديران با چالش هاي متعددي مواجه کرده است. جهت مقابله با اين شرايط و همچنين براي افزايش توان رقابتي – به ويژه در بازارهاي بين المللي – رويکردهاي نوين مديريتي مطرح شده است که شناسايي و مديريت ريسک از جمله اين رويکردهاست. در اين مقاله سعي شده است تا حد امکان يکي از مقوله هاي چالش برانگيز ريسک يعني شهرت و ارتباط با اين ريسک با فعاليت هاي شرکت ملي گاز ايران در حوزه داخلي و خارجي مورد بررسي قرار گيرد.
در اين مقاله به طور خلاصه ريسک شهرت و مديريت اين ريسک را با استفاده از بودجه بندي سرمايه اي طي سال هاي 1385 تا 1389 در شرکت ملي گاز ايران مورد بررسي قرار مي دهيم
.
جنبه هايي از قبيل ارتباطات، انجام تعهدات طبق جدول زمان بندي شده، خلاقيت و نوآوري، در نظر گرفتن مسائل زيست محيطي و ... ارتباط بسيار نزديکي با يکديگر داشته که در اين مقاله با بيان آنها تاثيرشان را بر روي ريسک شهرت شرکت ملي گاز ايران بررسي مي کنيم
.

 
كليد واژه: ريسک شهرت، يودجه بندي سرمايه اي، توان رقابتي، ارتباطات، خلاقيت و نوآوري، مسائل زيست محيطي، تعهد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  8:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : مديريت و منابع انساني در صنعت نفت بهار 1389; 4(10):7-37.
 
بررسي رابطه ارتباطات اثربخش و عملکرد سازماني (بر اساس مدل اچيو) در واحدهاي ستادي شرکت ملي گاز ايران در سال 1388
 
عباس پور عباس,باروتيان هدي
 
 
 

پژوهش حاضر به منظور بررسي رابطه ارتباطات اثربخش و عملکرد سازماني (بر اساس مدل اچيو) به روش توصيفي- همبستگي در ميان کارکنان واحدهاي ستادي شرکت ملي گاز ايران در سال 1388 انجام شد. نمونه مورد بررسي بر اساس فرمول نمونه گيري شامل 250 نفر بود. فرضيه هاي اصلي اين پژوهش ناظر بر اين مساله بود که بين ارتباطات اثربخش و عملکرد سازماني مبني بر مولفه هاي مدل اچيو در شرکت ملي گاز ايران رابطه معناداري وجود دارد. ابزار سنجش براي گرد آوري داده ها پرسشنامه اي با 6 مولفه براي ارتباطات اثربخش و 7 مولفه براي عملکرد سازماني بود. در نهايت، نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد که بين ارتباطات اثربخش و عملکرد سازماني در جامعه مورد مطالعه رابطه معناداري وجود دارد.

 
كليد واژه: ارتباطات اثربخش، مدل اچيو، عملكرد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  8:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : مطالعات مديريت بهبود و تحول زمستان 1389 و بهار 1390; 20(63):1-25.
 
رابطه سيبرنتيک و مديريت دانش در سازمان
 
زاهدي شمس السادات,اسداله پور امين,حاجي نوري خاطره*
 
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

امروزه سازمان ها دريافته اند كه هيچ سرمايه اي به اندازه دانش نمي تواند آن ها رادر دنياي رقابتي مطلوب قرار دهد. لذا بيش از هر عامل ديگري كاركنان سازمان به عنوان صاحبان دانش و مهم ترين سرمايه هاي سازمان مورد توجه قرار گرفته اند و مديريت دانش به عنوان ابزاري كه مي تواند دانش موجود را گردآوري و نظم و پويايي بخشيده و در كل سازمان اشاعه دهد، اهميت يافته است. اما مهم تاثيرگذاري و تاثيرپذيري ابعاد ديگر با مديريت دانش مي باشد. اين مقاله تاثير و رابطه متقابل سيبرنتيک كه شامل شش بعد اصلي تنوع و محدوديت، آنتروپي و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعده تصميم، هدف گذاري و كنترل، بازخور و تمايزات و روابط است، با مديريت دانش كه شامل چهار فرآيند اصلي ايجاد دانش، تبديل و انتقال دانش، حفظ و نگهداري دانش و به كارگيري دانش مي باشد را مورد بررسي قرار مي دهد. جامعه آماري پژوهش كاركنان شركت توليدي فراسان بوده و اطلاعات و داده هاي پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوري شده است. بر اساس تحليل هاي انجام شده، بعد تنوع و محدوديت و فرآيند تبديل و انتقال دانش به دليل داشتن شاخص هاي ضعيف حذف شدند. به علاوه يافته هاي پژوهش حاكي از تاييد مدل مفهومي با داده هاي جمع آوري شده و رابطه متقابل و معنادار سيبرنتيك و فرآيند مديريت دانش مي باشد.

 
كليد واژه: سيبرنتيك، مديريت دانش، دانش سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : مطالعات مديريت بهبود و تحول زمستان 1389 و بهار 1390; 20(63):27-62.
 
بررسي رابطه بين فلسفه اخلاق فردي فروشندگان و فرايند تصميم گيري اخلاقي آنها
 
اميرشاهي ميراحمد,آقاحسينعلي شيرازي محمود,قوامي سارا*
 
* دانشگاه الزهرا
 
 

تحقيق حاضر كه توصيفي و از نوع همبستگي است، با هدف بررسي رابطه موجود بين فلسفه اخلاق فردي و فرايند تصميم گيري اخلاقي فروشندگان انجام شده است و در پي پاسخگويي به دو سوال اساسي است: اول، فلسفه اخلاقي فروشندگان جامعه اين تحقيق چيست؟ و دوم، فلسفه اخلاقي فروشندگان، فرايند تصميم گيري اخلاقي آنها را چگونه تحت تاثير قرار مي دهد؟ جامعه آماري اين تحقيق، كه نظراتشان به وسيله پرسشنامه جمع آوري شده است، فروشندگاني هستند كه در مركز پژوهش هاي وزارت بازرگاني دوره آموزش فروش را گذرانده اند. تعداد كل جامعه قابل دستيابي 300 نفر بود. بر اساس جدول كرجي و مورگان تعداد 169 نمونه انتخاب شد. تعداد 142 پرسشنامه از طريق پست دريافت گرديد. 6 عدد به علت نواقصي كه داشتند قابل استفاده نبود. تعداد 137 پرسشنامه باقيمانده مورد تحليل قرار گرفت. تحليل توصيفي داده ها نشان مي دهد كه عمده پاسخ گويان در صنايع غذايي، خدمات مسافرتي، خدمات مهندسي و فروش اتومبيل به كار فروشندگي اشتغال دارند. براي تحليل داده ها از تحليل مسير استفاده شد. يافته هاي تحقيق حاكي از آن است كه بيش تر فروشندگان اصول اخلاقي ايده آل گرايي دارند. با اين حال، اگرچه ايده آل گرايي بر قضاوت اخلاقي فروشندگان تاثير مستقيم دارد، اما تاثير اقتضاگرايي بر تمايل اخلاقي (كه به مرحله عمل نزديكتر است) بيش از ايده آل گرايي است .

 
كليد واژه: تصميم گيري اخلاقي، ادراک اخلاقي، قضاوت اخلاقي، تمايل اخلاقي، فلسفه اخلاقي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:04 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها