0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 8 : مدرس علوم انساني 1383; 8(ویژه نامه مدیریت(پیاپی 36)):181-212.
 
مقايسه تطبيقي استانداردهاي 2000 : 9000 ISO با رويكردهاي TQM و ارائه راهكار مناسب براي صنايع ايران
 
والمحمدي چنگيز*,نجمي منوچهر,نورالسنا رسول
 
* واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي
 
 در اين پژوهش بر اساس مقايسه تطبيقي انجام شده بين استانداردهاي 2000 : 9000 ISO با رويكردهاي گوناگون ارائه شده از سوي انديشمندان مشهور جهان مانند مينگ، كرازبي،... و نيز جايزه كيفيت اروپا و جايزه ملي كيفيت مالكوم بالدريج آمريكا هفت معيار اصلي و عناصر فرعي هر يك از اين معيارها شناسايي شدند و ضمن تعيين نقاط اشتراك، افتراق معيارها، عناصر رويكردهاي TQM بر اساس فوق و الزامات و راهنماييهاي استانداردهاي 2000 : 9000 ISO برخوردداري اين استاندارد از رويكردي توانمند و جامع مشخص شد. در ادامه بر پايه معيارها و عناصر شناسايي شده دو ابزار در قالب پرسشنامه كه از جنبه محتوا مشابه‌اند، براي اندازه‏گيري سطح و ميزان اجراي TQM در سازمانهاي اجرا كننده TQM و نظرخواهي از خبرگان كيفيت توسعه داده شد. به كمك آزمونهاي آماري پاياني و اعتبار اين ابزارها از جمله اعتبار ساختاري آنها با استفاده از تجزيه و تحليل عاملي مورد بررسي قرار گرفته و تاييد شده است. در نهايت با تجزيه و تحليل داده‏هاي جمع‏آوري شده از اين ابزارها، اقدام به تعيين شكافهاي موجود در خصوص ميزان و سطح اجراي عناصر TQM در سازمانهاي مورد مطالعه با توجه به ديدگاه و نظرهاي خبرگان كيفيت در خصوص اهميت و اولويت اين معيارها و عناصر شد. نتيجه به‌دست آمده مي‏تواند در جهت نيل به استقرار بهينه مديريت كيفيت جامع در سازمانها و موسسات توليدي و خدماتي كشور سودمند واقع شود.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:30 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : مدرس علوم انساني تابستان 1383; 8(2 (پياپي 33)):35-52.
 
شناسايي نارساييهاي سيستم هزينه يابي محصولات صنعت فولاد ايران
 
اعتمادي حسين*,شمس زاده باقر
 
* گروه حسابداري، دانشگاه تربيت مدرس
 
 

هزينه يابي دقيق محصولات، و ارائه اطلاعات و گزارشهاي مناسب و قابل اطمينان براي تصميم گيريهاي اقتصادي، هدف سيستمهاي هزينه يابي است؛ اما، گزارش حسابرسان مستقل نشان مي دهد که بسياري از شرکتهاي توليدي، به ويژه شرکتهاي دولتي، فاقد روشهاي مناسب هزينه يابي هستند. براي تشخيص نارسايي سيستم هزينه يابي اين شرکتها، دو شرکت فعال در صنعت فولاد برگزيده شد و فرايند عمليات و شيوه عمل قسمتهاي مختلف آنها مورد مطالعه قرار گرفت. نتايج مطالعات نشان مي دهد که سيستم حسابداري صنعتي شرکتهاي مورد مطالعه در مقايسه با يک سيستم مطلوب به علت نبود ِ راهکارهاي مناسب گردش عمليات، نبود حسابهاي مرتبط با فرايند توليد، نبود اطلاعات صحيح ظرفيت خطوط توليد، عدم شناسايي رفتار هزينه ها، عدم استفاده از مبناهاي مناسب تخصيص هزينه هاي سربار، عدم استفاده از مکانيزم بودجه اي مرتبط با فهرست حسابها، عدم محاسبه و ثبت انحرافها، و عدم تهيه گزارشهاي مديريتي قابل اتکا در فاصله هاي زماني معين مناسب نيست.

 
كليد واژه: هزينه يابي محصول، سيستم حسابداري صنعتي، حسابداري مديريت، صنعت فولاد ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:30 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : مدرس علوم انساني تابستان 1383; 8(2 (پياپي 33)):53-80.
 
طراحي الگوي سيستمي توانمند سازي مديران
 
اسكندري مجتبي*
 
* گروه مديريت، دانشگاه امام حسين (ع)
 
 

توجه به موضوع توانمند سازي به عنوان راهبرد توسعه منابع انساني در دهه 90 ميلادي اهميت به خصوصي يافته و اين توجه تاکنون ادامه يافته است. در سير تکامل اين مفهوم، ديدگاهها و مدلهاي مختلفي مطرح شده است. رويکرد مقاله علمي حاضر، رويکرد سيستمي است و با بهره گيري از اين ديدگاه سعي شده است که از نقاط قوت ديدگاههاي قبلي استفاده شود و ديدگاهي جامعتر با استفاده از طبقه بندي متغيرهاي مؤثر بر توانمندي مديران در سه بُعد ساختاري، رفتاري و زمينه اي ارائه گردد.
با توجه به اينکه جامعه مورد تحقيق، مديران کاروانهاي حج جمهوري اسلامي ايران هستند، معرفي تاريخچه حج و مديريت کاروانهاي حج، زمينه آشنايي مخاطبين با موضوع و جامعه آماري تحقيق را فراهم ساخته است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:30 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : مدرس علوم انساني تابستان 1383; 8(2 (پياپي 33)):107-126.
 
هم پايداري و ثبات سيستمها
 
شمس عبدالحميد*
 
* موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت برنامه ريزي
 
 

اگر "تعادل" در سيستمهاي اجتماعي را توزيع بهينه منابع سيستم ميان "بازيگران و اعضاي نظام" بدانيم، به گونه اي که اکثر آنها ضمن پذيرش جايگاه خويش براي تداوم کارکرد و بازده بهتر سيستم فعاليت کنند، در چنين نظامي "ثبات" طبيعتا عبارت است از عدم وقوع مستمر و مکرر حوادث، رفتارها و تحريکاتي که مي توانند کارکرد ياد شده را مورد ترديد قرار دهند.
با پيدايش روزافزون "سيستمهاي بي ثبات کننده" در قرن بيست و يکم، ثبات نظامهاي اجتماعي همواره در خطر نابودي است، به طوري که آنها گاهي اوقات براي گريز از "شوک و تزلزل" نيازمند بازسازي و تغيير هستند. در اينجا چند سؤال مطرح مي شود:
-
آيا همه سيستمهاي انساني، ثبات خود را در تغيير مي يابند؟
-
آيا تغيير و اصلاحات، تمام قسمتهاي يک سيستم اجتماعي را متزلزل مي سازد؟
-
آيا مي توان چنان که ژ. شواليه گفته، اين سيستمها را به "تک ثباتي" و "دو ثباتي" و يا به قول آشباي به چند ثباتي، تقسيم کرد؟
به نظر ژ. شواليه نظامهاي تک ثباتي که تنها بر "ثبات ساختاري" تأکيد دارند، زمينه هاي پذيرش اصلاحات را دارا هستند، چرا که ثبات خود را در "بر هم زدن موقت" سکون عناصر دروني مي يابند، در حالي که نظامهاي دو ثباتي از قابليت تغيير پذيري کمتري برخوردار هستند و در مقابل تغيير مقاومت مي کنند؛ اما اين مکان نيز وجود دارد که "رهبريت" سيستم برخي از زير سيستمهاي خود را در معرض تغيير قرار دهد و در برخي ديگر به "حفظ وضعيت موجود" بپردازد. دنبال کردن تحقيق در باره اين گونه مقولات نويسنده را به فرضيه اي رسانده است که عنوان آن "ثبات در بحران" است. براين اساس، محاصره يک سيستم اجتماعي توسط "سازمان هاي بي ثبات کننده" و قطع نسبي ارتباطات آن با محيط، موجب "داغ شدن" آن و پيدايش فضاي بحراني در درون آن مي گردد.
در چنين فضايي فقط عناصري که از بحران ارتزاق مي کنند، مي توانند با حفظ اين وضعيت و "ارتزاق از عدم کارکرد نظام" ثبات خود را حفظ کنند. البته در صورتي که منابع سيستم، حداقل به صورت محدود استمرار يابد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:30 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : مدرس علوم انساني تابستان 1383; 8(2 (پياپي 33)):127-148.
 
ضرورت ارتقاي تعاونيها و جايگاه آن در بخش سوم اقتصاد
 
صباغ كرماني مجيد,عاقلي كهنه شهري لطف علي*
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

همکاري و تعاون بين انسانها از گذشته هاي دور تاکنون به شيوه هاي مختلف وجود داشته است. تعاونيها به شکل نوين در پاسخ به نابسامانيهاي ناشي از وقوع انقلاب صنعتي ايجاد شدند. عدم کارايي کامل بازار و نهاد دولت به دلايل مختلف، لزوم تشکيل بخش سوم اقتصاد که تعاونيها را در بر دارد توجيه پذير ساخته است. اين مقاله در پي پاسخ به اين سؤالات است که علل شکل گيري تعاونيها کدامند؟ بخش سوم اقتصاد چيست؟ و تعاونيها چه نقشي در ابعاد کلان اقتصادي دارند؟

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:30 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 8 : مدرس علوم انساني تابستان 1383; 8(2 (پياپي 33)):181-194.
 
ارائه مدل ابتكاري براي افزايش راندمان ماشين آلات همزمان درصنايع الكترونيكي
 
متقي هايده*,معمارياني عزيزاله
 
* گروه مديريت، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

امروزه ماشين آلات متعددي جهت توليد محصول در صنايع الکترونيکي مورد استفاده قرار مي گيرد. با توجه بالا بودن هزينه سرمايه گذاري ماشين آلات مونتاژ کننده قطعات الکترونيکي، چگونگي افزايش راندمان آنها از مسائل مهم در اين صنايع محسوب مي شود. در اين مقاله سعي شده با مطالعه نحوه عملکرد ماشين آلات همزمان اکسيال و بريج زني، ابتدا مدل رياضي برنامه ريزي خطي براي بهبود راندمان ماشين آلات فوق مطرح شود و سپس با ارائه يک مدل ابتکاري، تسهيلات لازم به منظور حل مسائل واقعي فراهم گردد. آنگاه نتايج حاصل، بر روي محصولات متفاوت مورد مطالعه قرار گيرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:30 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : مدرس علوم انساني پاييز 1382; 7(3 (پياپي 30)):1-22.
 
طراحي مدل پوياي بهره وري با رويكرد تحليل پوششي داده ها
 
آذر عادل*,موتمني عليرضا
 
* گروه مديريتT دانشگاه تربيت مدرس
 
 

اندازه گيري، جزء عناصر اصلي چرخه بهره وري است و به عنوان سيستم كنترلي براي ديگر اركان چرخه مزبور عمل ميكند. در اين مقاله براي اندازه گيري بهره وري و ارزيابي عملكرد در سازمانها، مدلي جامع با استفاده از مدلهاي تحليل پوششي داده ها (DEA) طراحي گرديده كه از دقت و صحت بالايي برخوردار هستند. مدل مزبور به دليل در نظر گرفتن عامل زمان به عنوان واحد تصميم گيرنده (DMU) مدل "پوياي بهره وري" نام گرفته است. در اين پژوهش از نهادها و ستانده هاي محسوس بر اساس دوره هاي زماني ماهيانه استفاده گرديده، مدلهاي CCR-BCC و BCC-CCR و BCC و CCR بر اساس اطلاعات يك شركت بزرگ توليدي مورد آزمون قرار گرفته و مدل CCR براي اجراي مدل پويا مناسب تشخيص داده شده است. ارزيابي عملكرد به وسيله مدل پويا ابزاري كارآمد براي كنترل سازمان در اختيار مديران قرار داده، به طوري كه آنان قادر خواهند بود درجه انحراف عملكرد را از مرز كارآيي در دوره هاي قبل تشخيص داده، پيش از مواجه شدن با موقعيت جديد، با بررسي علل انحرافات، برنامه ريزي لازم را به منظور افزايش كارآيي انجام دهند. همچنين در اين تحقيق، امكان مقايسه واحدهاي ناهمگون كه يكي از محدوديتهاي مدلهاي DEA است با روش خاصي ميسر شده و امكان ارزيابي عملكرد سازمانهايي كه مشابه ندارند فراهم مي شود.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : مدرس علوم انساني پاييز 1382; 7(3 (پياپي 30)):23-44.
 
طراحي مدل برتري تجاري براي سازمانهاي خدماتي ايران (مطالعه موردي راه آهن ج.ا.ا)
 
مقبل باعرض عباس*,حسن زاده كريم آباد حميدرضا
 
* گروه مديريت دانشگاه تربيت مدرس
 
 

هدف اين پژوهش، شناسايي عوامل و معيارهاي مدل برتري براي سازمانهاي خدمات ايران و ارائه مبنايي براي خود ارزيابي سازمانهاي اين بخش است. در اين راستا، ابتدا ادبيات تحقيق مرور شد و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. سپس با استفاده از روش مفهوم نگاري، مدل برتري تجاري سازمانهاي خدماتي ايران طراحي گرديد. در اين مدل، هشت عامل براي برتري سازمانهاي خدماتي ايران شناسايي شد. توزيع پرسشنامه بين خبرگان و تجزيه و تحليل اطلاعات با spss و 52/8 lisrel نيز اعتبار و روايي مدل را تأييد كرد. عوامل و معيارهاي مدل برتري تجاري سازمانهاي خدماتي ايران عبارتند از: رهبري، فرهنگ سازماني آفريننده، استراتژي خدمت، مديريت اطلاعات و دانش، ساختار سازماني منعطف، كيفيت خدمت، كاركنان و مشتري گرايي، كانالهاي اثرگذاري هر يك از معيارها بر يكديگر نيز شناسايي شده و از طريق پرسشنامه به تأييد خبرگان رسيده است.

 

 
كليد واژه: برتري تجاري، كيفيت، مفهوم نگاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : مدرس علوم انساني پاييز 1382; 7(3 (پياپي 30)):45-61.
 
مدلي براي تعيين ميزان تأثير يكپارچه سازي مجازي CAD/CAM/CAE بر بقاي سازمان توليدي
 
شفيعا محمدعلي*,حسنوي رضا,قاضي طباطبايي سيدمحمود
 
* دانشگاه علم و صنعت ايران
 
 

تحولات شگفت انگيز در زمينه به كارگيري كامپيوتر، استفاده از فناوري اطلاعات و نيز ارتباطات راه دور موجب شده تا سازمانهاي توليدي روشهاي جديدي را در طراحي، توليد، و توسعه محصولات براي حفظ بقاي، خود به كار گيرند. در اين مقاله با توجه به تأثير فناوري اطلاعات بر محيط توليدي، به بررسي تأثير فناوريهاي كامپيوتري جديد در معادله بقاي سازماني پرداخته شده و بر مبناي مرور ادبيات و شواهد جمع آوري شده در محيط كار، مدلي مفهومي و تصميم ساز براي تبيين پيوندهاي علي كليدي مؤثر در بقاي سازمان توليدي پيشنهاد گرديده و ارتباطات اين مدل با داده هاي 139 سازمان كاربر ايراني كه از فناوري CAD/CAM/CAE استفاده مي كنند، مورد آزمون قرار گرفته و اعتبار آن تأييد شده است. در عين حال سعي شده به اين دو سؤال پاسخ داده شود كه: 1- آيا يكپارچه سازي فعاليت CAD/CAM/CAE بر دستيابي به اهداف توليدي توليدي در قالب كاهش زمان و هزينه و افزايش كيفيت و انعطاف پذيري اثر مي گذارد؟ تا چه حد؟ 2- آيا تأمين اين درجه از اهداف توليدي، بقاي سازمان را بهبود مي بخشد؟ اين تحقيق، رابطه ميان يكپارچه سازي مجازي فعاليتهاي CAD/CAM/CAE، درجه دستيابي به اهداف توليدي و بقاي سازمان را بررسي ميكند.

 

 
كليد واژه: مهندسي مجازي، شركتهاي مجازي، مشاركت اينترنتي، يكپارچه سازي مجازي، بقاي سازماني.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : مدرس علوم انساني پاييز 1382; 7(3 (پياپي 30)):61-88.
 
ارزيابي روشهاي پيش بيني پذيري قيمت سهام و تعيين ميزان قابليت پيش بيني در بازار بورس تهران
 
خالوزاده حميد*,خاكي صديق علي
 
* دانشكده مهندسي، گروه برق، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

در اين مقاله با استفاده از اطلاعات سري زماني قميت و بازده سهام چند شركت در بازار بورس تهران به ارزيابي روشهاي پيش بيني پذيري و نيز تعيين ميزان قابليت پيش بيني در بازار بورس تهران برحسب نوع صنعت پرداخته مي شود. روشهاي پيش بيني پذيري، پيش پردازشهايي محسوب مي گردند كه با استفاده از آنها مي توان به خواص مهمي از فرايند مولد سري زماني مربوط پي برد كه در مرحله مدلسازي و پيش بيني اهميت زيادي خواهند داشت. سه روش عمده به عنوان روشهاي آزمون پيش بيني پذيري قيمتها (بازده) معرفي و شده است. سعي شده سهام هاي مورد مطالعه از صنايع مختلفي از جمله صنعت غذاي، خودرو، دارويي، فلزي و سرمايه گذاري انتخاب شوند. در اين تحقيق، ابتدا تحليل تغيير مبناي حوزه تغييرات سري زماني (R/S)، سپس تحليل تخمين بعد همبستگي فرايند و در نهايت تحليل تخمين بزرگترين نماي لياپانوف به سري زماني مربوط به اطلاعات و داده هاي روزانه قيمت و بازده سهام شركتهاي شهد - ايران، ايران خودرو، كابل البرز، كيميدارو، توسعه صنايع بهشهر و همچنين شاخص قيمت سهام در بورس تهران (TEPIX) به عنوان ميانگين وزني كليه سهام شركتهاي موجود در بورس تهران صورت گرفته است. طبق نتايج به دست آمده، در مجموع، قابليت پيش بيني براي سري زماني مولد قيمت سهام توسعه صنايع بهشهر كمترين و اين قابليت براي سري زماني (TEPIX) بيشترين مقدار را دارا است و بنابراين وجود اطلاعات و حافظه دراز مدت در سيستم مولد سري زماني (TEPIX) از بقيه بيشتر بوده، استفاده از روشهاي مدلسازي و پيش بيني براي (TEPIX) مي تواند ساده تر و با كارايي و دقت بيشتر صورت پذيرد.

 

 
كليد واژه: سري زماني، قابليت پيش بيني، تحليلهاي غيرخطي سريهاي زماني، فرايند تصادفي، فرايندهاي آشوب
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : مدرس علوم انساني پاييز 1382; 7(3 (پياپي 30)):89-104.
 
چالشهاي توسعه پايدار از منظر اكوتوريسم
 
زاهدي شمس السادات*
 
* گروه مديريت دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

توسعه پايدار فرايندي است كه طي آن مردم يك كشور نيازهاي خود را بر مي آورند و زندگي خود را ارتقا مي بخشند. بدون اينكه از منابعي كه به نسلهاي آينده تعلق دارد مصرف كنند. بنابراين توسعه را زماني پايدار مي خوانيم كه مخرب نباشد و امكان حفظ منابع، اعم از آب، خاك، منابع ژنتيكي، گياهي و جانوري را براي آيندگان فراهم آورد. در توسعه پايدار، اصل اين است كه منابع طبيعي پايه به گونه اي محافظت شوند كه نسلهاي آينده دست كم بتوانند به اندازه نسل كنوني توليد و مصرف كنند. انواع توريسم را با توجه به عملكرد توريستهاي مي توان به پايدار و ناپايدار تقسيم كرد. از ميان انواع توريسم، اكوتوريسم از ساير انواع، با توسعه پايدار همخواني و سازگاري بيشتري دارد. اكوتوريسم پايدار توريسمي است كه از نظر اكولوژيكي پايدار باشد. يعني به نيازهاي فعلي اكوتوريستها پاسخ دهد و به حفظ و بسط فرصتهاي اكوتوريستي براي آينده بپردازد و به جاي صدمه زدن به اكولوژي، در جهت پايدراي آن تلاش ورزد. در اكوتوريسم پايدار، انگيزه اصلي مسافرت به طبيعت، ديدار از جذابيتهاي طبيعي يك منطقه است و اكوتوريست پس از مشاهده جذابيتها، بدون اينكه خللي در آن وارد آورد و به تخريب آنها بپردازد، محل را ترك كرده، امكان استفاده را براي ديگر علاقه مندان باقي مي گذارد. به اين ترتيب، در عين حال كه از فرهنگ، سوابق تاريخي و نمودهاي طبيعي منطقه، شناخت حاصل ميكند، شذن و جايگاه اكوسيستم را حفظ و در ضمن، فرصتهاي اقتصادي و درآمدزايي را براي مردم محلي ايجاد مي كند. واقعيتهاي موجود حاكي از آن است كه متأسفانه تحت عنوان اكوتوريسم، خسارات جبران ناپذيري بر منابع طبيعي وارد آمده است. در اين نوشتار، ضمن ارائه مدلي براي اكوتوريسم پايدار و اشاره به مصاديقي از رفتار خصمانة بشر با طبيعت، نسبت به ارائه پيشنهادهاي اقدام مي شود كه اميد است با به كار بستن آنها، روند تخريبي فعلي متوقف گردد و در حفظ جذابيتهاي جغرافيايي و پديده هاي زيست محيطي كه سرمايه هاي تجديد ناپذير بشريت هستند تلاش شود و از اين منابع ارزشمند كه براي بقاي امروز و فرداي بشر نقش حياتي دارند محافظت به عمل آيد.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : مدرس علوم انساني پاييز 1381; 6(3 (پياپي 26)):1-16.
 
طراحي نظام مديريت مدرسه محور در ايران
 
جعفري مقدم سعيد*,فاني علي اصغر
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

آموزش و پرورش كشورهايي چون انگلستان و استراليا در دهه پاياني قرن بيستم،‌ گرايش قابل توجهي به مدلهاي مختلف خود مديريتي در مدارس ابراز نمودند. روند ياد شده بر اساس اين ديدگاه بنا نهاده شده بود كه استقلال بيشتر مدارس در اتخاذ تصميمات مربوط به نحوه اداره مدرسه به اثربخشي آموزشي بيشتر مي انجامد. اين نگرش بزودي از سوي كشورهاي در حال توسعه اي چون نيكاراگوا، كامبوج و … نيز مورد استقبال قرار گرفت. آموزش و پرورش ايران نيز بيش از پنج سال است كه مدرسه محوري را به عنوان رويكرد محوري خود اعلام نموده است. اين مقاله، مراحل اجرا و نتايج حاصل از يك پژوهش ميداني، با هدف طراحي نظام مديريت مدرسه محور در ايران را مورد بررسي قرار مي دهد.پژوهش ياد شده زير سيستمهاي اساسي نظام مديريت مدرسه محور و متغيرهاي هر زير سيستم را در فرضيات خود معرفي نموده، از طريق يك پرسشنامه (كه در ميان مديران مناطق، نواحي و ادارات آموزش و پرورش كشور توزيع گرديد) اين فرضيات را در معرض آزمون قرار مي دهد. همچنين از طريق مصاحبه با ده نفر از خبرگان نظام آموزش و پرورش كشور و سپس اجراي روش دلفي در ميان آنان، مراحل اساسي استقرار اين نظام در مدارس كشور را تدوين مي نمايد. نتايج و پيشنهادهاي تحقيق ضمن طراحي نظام مديريت مدرسه محور در كشور، در قالب سه زير سيستم اساسي و متغيرهاي آن و نيز يك الگوي ساختاري از روابط بين مؤلفه هاي نظام، مراحل اساسي اجراي اين نظام را معرفي مي كند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : مدرس علوم انساني پاييز 1381; 6(3 (پياپي 26)):43-66.
 
ابعاد سازماني و كاربرد سيستمها و فناوري اطلاعات در سازمانهاي صنعتي موفق
 
خدادادحسيني سيدحميد*,مباركي محمدحسن
 
* گروه مديريت دانشگاه تربيت مدرس
 
 

در پايان هزاره دوم و آغاز هزاره سوم ميلادي، ادغام فناوري وسيستمهاي اطلاعات در زندگي روزمره آدمي به طور مداوم و پر شتاب بيش از هر زماني مشاهده مي شود. از آنجا كه در اين تحول، اطلاعات رگ حيات سازمان است، اين سؤال اساسي همواره مطرح است كه جايگاه و موقعيت ابعاد متنوع سازماني در راستاي حداكثر استفاده بهينه از فناوري و سيستمهاي اطلاعات و به تبع آن، نيل به موفقيت سازماني چگونه بايد باشد؟ در تحقيق حاضر با تحليل آراي صاحبنظران در خصوص جايگاه و موقعيت بهينه ابعاد سازماني كه متضمن اثر بخشي سيستمها و فناوري اطلاعات در سازمانها مي باشد،‌يك مدل مفهومي طراحي گرديده است. آنگاه براي سنجش كارامدي و تبيين آن در شرايط جاري، مطالعه اي ميداني در ميان تعدادي از شركتهاي وابسته (58=N) به يك گروه اقتصادي انجام شده است. يافته هاي تحقيق نشان داده كه تفاوت معني داري در ابعاد متنوع سازماني بين شركتهاي موفقي كه در سطحي بالا سيستمها و فناوري اطلاعات را به خدمت گرفته اند با شركتهاي كم توفيقي كه در سطح پايين از اين وضعيت بهره مي برند وجود دارد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : مدرس علوم انساني پاييز 1381; 6(3 (پياپي 26)):67-82.
 
روندها و چالشهاي مديريت منابع انساني در بخش دولتي
 
صائبي محمد*
 
* مؤسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي
 
 سازمانهاي پويا آموخته اند كه در برابر تحولات، روندها و چالشهايي كه در ابعاد و زمينه هاي گوناگون پديد مي آيند بازتاب نشان دهند. دولت نيز براي اجراي مأموريتها و مسئوليتهاي خاص خود در عرصه هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي، بايد مجهز به سازمانهايي پويا باشد. تغييرات مداومي كه در محيط پديد مي آيد، مديريت منابع انساني سازمانها را با چالشهاي گوناگون مواجه مي كند و اين مديريت را وادار مي سازد تا هدفها، سياستها، راهبردها و رويه هاي خود را با اين چالشها هماهنگ كند. روندها و تغييرات در بافت جمعيتي، ابعاد اجتماعي و شيوه هاي مديريتي به گونه اي است كه اداره منابع انساني سازمانها را با دشواري روبرو كرده است و واحدهاي مديريت منابع نمي توانند با نگرشهاي پيشين، مأموريت خود را به انجام برسانند. ساختارهاي بوروكراتيك، تخصص گرايي عصر تيلريسم، تمركز گرايي، تأكيد بر نيروي جسمي كاركنان، ساعات كار انعطاف ناپذير و نظاير آن در دنياي پرشتاب امروز كم رنگ شده و چالشهاي جديدي را موجب شده است كه مديران منابع انساني در سازمانهاي دولتي كشورمان بايد با آنها برخورد كنند تا فعاليتها و وظايف خود را به طور اثربخش به انجام برسانند.
عدم يكپارچگي عمليات مديريت منابع انساني، برنامه ريزي نيروي انساني كوتاه مدت، پرداختهاي وقت مزدي، نارسايي يا عدم شفافيت شرحهاي وظيفه و شروط احراز، گزينشهاي بي ارتباط يا كم ارتباط با وظايف شغلي و… نارضايتي گيرندگان خدمات يا مصرف كنندگان، بهره وري اندك، هدر رفتن منابع، كم انگيزگي كاركنان و امثال آن را به دنبال دارد و سازمان را رفته رفته از هدف خود دور مي كند. اين مقاله بر آن است كه با شناسايي روندها و چالشهاي مرتبط با اين وظايف،‌ نگرشهاي نويني را پديد آورد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : مدرس علوم انساني پاييز 1381; 6(3 (پياپي 26)):83-98.
 
بررسي علل شكست برنامه ريزيهاي استراتژيك و ارائه دو يافته جديد
 
غفاريان وفا*,علي احمدي عليرضا
 
* دانشگاه علم و صنعت ايران
 
 

براساس مطالعاتي كه توسط نشريه معتبر فورچون1، به عمل آمده است، بيش از 90درصد از شركتهاي بزرگ دنيا در دستيابي به اهداف استراتژيك خود ناكام مي مانند. در ايران نيز سازمانهاي متعددي روشها و ابزار برنامه ريزي استراتژيك را به كار گرفته اند، ولي اغلب نتوانسته اند به عوامل مزيت بخش رقابتي دست يابند. استراتژي از يك سو، يك رويكرد مديريتي تحول بخش است و از سوي ديگر در تجارب بي شمار، اين ويژگي مهم خود را از دست مي دهد. اما چگونه اين تفاوت اثربخشي قابل تفسير است و چه عواملي در اثربخشي (ياعدم اثربخشي) استراتژيها مؤثرند؟
براي پاسخگويي به سؤالات مذكور، مطالعات زيادي انجام گرفته است. مقاله حاضر يافته هاي يكي از اين مطالعات راو ارائه مي نمايد. در اين مطالعه، اطلاعات مربوط به استراتژي شكست خورده شركتهاي بزرگي همچون زيراكس، پولارويد، كي مارت، ماركوني، ايسر و موتورولا گردآوري شده و با استفاده از متدولوژي رويش نظريه2 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. حاصل كار دهها مفهوم3 و دو يافته جديد در مورد علل شكست برنامه ريزيهاي استراتژيك مي باشد. در يافته اول 6 عامل اصلي براي شكست استراتژيها پيشنهاد شده و اين عوامل به همراه دهها عامل فرعي پشتيبان (مفاهيم) در قالب يك شبكه مفهومي4 سببي5 ارائه گرديده است. در يافته دوم، يك مفهوم جديد تحت نام برنامه ريزي بر مبناي خواسته6 به عنوان سومين پيش رانه سازماني در كنار " برنامه بلند مدت" و"برنامه ريزي استراتژيك" معرفي شده است. اين نظريه نيز يكي از ابعاد مهم شكست استراتژيها را آشكار مي سازد. اين يافته ها و مفاهيم با شواهد واقعي (موارد مورد مطالعه) پشتيباني شده و ابزار مؤثري براي تفسير موارد مشابه به شمار مي آيند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:47 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها