پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
2 : پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت) نيمه اول 1389; 2(3):20-45. |
|
رابطه بين توانمندسازي و يادگيري سازماني (مورد مطالعه: دانشگاه تربيت مدرس) |
|
خان علي زاده رقيه,كردنائيج اسداله*,فاني علي اصغر,مشبكي اصفهاني اصغر |
|
* دانشگاه تربيت مدرس |
|
به منظور غلبه بر شرايط نامطمئن، پيچيده و پويا تنها راهي كه پيش روي مديران قرار دارد، داشتن نيروي انساني توانمند و کارآمد كه بنياد ثروت و دارايي هاي حياتي سازمان به حساب مي آيند، منافع بسيار زيادي براي کليه موسسات و سازمان ها، خواهد داشت. در مقاله حاضر، به بررسي رابطه يادگيري سازماني و توانمندسازي كاركنان و سنجش ميزان احساس توانمندي کارکنان و تعيين موقعيت دانشگاه از نظر يادگيري سازماني پرداخته شده است. از اين رو از دو پرسشنامه استاندارد يادگيري و توانمندسازي استفاده گرديد. جامعه آماري در اين تحقيق تعداد 271 نفر از کارکنان دانشگاه تربيت مدرس با تحصيلات ليسانس و بالاتر است. نمونه آماري تحقيق 74 نفر محاسبه شد. با اين حال تعداد 90 پرسشنامه توزيع گرديد و تجزيه و تحليل داده ها بر اساس تعداد 89 نفر با استفاده از نرم افزار SPSS 15 انجام گرفت. نتايج پژوهش نشان داد رابطه معني دار ميان يادگيري بر توانمندسازي و تاثير بسيار قوي يادگيري بر توانمندسازي است و نيز مشخص گرديد كه در دانشگاه، پنج بعد توانمندي كه عبارتند از: احساس شايستگي، استقلال، موثر بودن، معني داري و اعتماد در كاركنان وجود دارد، اما از هفت بعد يادگيري سازماني، سه بعد: کار و يادگيري گروهي، اشتراک دانش و رهبري مشارکتي از حد متوسط کمتر و چهار بعد: چشم اندار مشترک، فرهنگ يادگيري، تفکر سيستمي و توسعه شايستگي کارکنان، از حد متوسط بالاتر است.
|
|
كليد واژه: يادگيري، يادگيري سازماني، توانمندسازي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 1 اردیبهشت 1391 9:52 PM
تشکرات از این پست