0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت) نيمه اول 1389; 2(3):20-45.
 
رابطه بين توانمندسازي و يادگيري سازماني (مورد مطالعه: دانشگاه تربيت مدرس)
 
خان علي زاده رقيه,كردنائيج اسداله*,فاني علي اصغر,مشبكي اصفهاني اصغر
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

به منظور غلبه بر شرايط نامطمئن، پيچيده و پويا تنها راهي كه پيش روي مديران قرار دارد، داشتن نيروي انساني توانمند و کارآمد كه بنياد ثروت و دارايي هاي حياتي سازمان به حساب مي آيند، منافع بسيار زيادي براي کليه موسسات و سازمان ها، خواهد داشت. در مقاله حاضر، به بررسي رابطه يادگيري سازماني و توانمندسازي كاركنان و سنجش ميزان احساس توانمندي کارکنان و تعيين موقعيت دانشگاه از نظر يادگيري سازماني پرداخته شده است. از اين رو از دو پرسشنامه استاندارد يادگيري و توانمندسازي استفاده گرديد. جامعه آماري در اين تحقيق تعداد 271 نفر از کارکنان دانشگاه تربيت مدرس با تحصيلات ليسانس و بالاتر است. نمونه آماري تحقيق 74 نفر محاسبه شد. با اين حال تعداد 90 پرسشنامه توزيع گرديد و تجزيه و تحليل داده ها بر اساس تعداد 89 نفر با استفاده از نرم افزار SPSS 15 انجام گرفت. نتايج پژوهش نشان داد رابطه معني دار ميان يادگيري بر توانمندسازي و تاثير بسيار قوي يادگيري بر توانمندسازي است و نيز مشخص گرديد كه در دانشگاه، پنج بعد توانمندي كه عبارتند از: احساس شايستگي، استقلال، موثر بودن، معني داري و اعتماد در كاركنان وجود دارد، اما از هفت بعد يادگيري سازماني، سه بعد: کار و يادگيري گروهي، اشتراک دانش و رهبري مشارکتي از حد متوسط کمتر و چهار بعد: چشم اندار مشترک، فرهنگ يادگيري، تفکر سيستمي و توسعه شايستگي کارکنان، از حد متوسط بالاتر است.

 
كليد واژه: يادگيري، يادگيري سازماني، توانمندسازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  9:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت) نيمه اول 1389; 2(3):46-67.
 
نقش عوامل شخصيتي در شکل گيري اعتياد به کار (مورد مطالعه: اعضاي هيات علمي دانشگاه تهران)
 
احمدي پرويز*,طهماسبي رضا,باباشاهي جبار,فتاحي مهدي
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

امروزه کار جزء جدايي ناپذير زندگي انسان ها به حساب مي آيد. همه روزه افراد، زمان زيادي از وقت خود را در سازمان ها مي گذرانند. فشارها و خواسته هاي نامحدود سازماني، افراد را مجبور مي کند که مدام در حال کارکردن باشند، در نتيجه احتمال شکل گيري "اعتياد به کار" در آنها افزايش مي يابد. پديده اعتياد به کار به ويژه در مشاغلي بيشتر مشاهده مي شود که انرژي ذهني بالايي را از فرد مي طلبد. اين پژوهش با هدف بررسي نقش عوامل شخصيتي در شکل گيري اعتياد به کار در اعضاي هيات علمي دانشگاه صورت گرفته است. روش تحقيق حاضر از نوع توصيفي از شاخه همبستگي و مبتني بر مدل سازي معادلات ساختاري است. جامعه آماري تحقيق دربرگيرنده اعضاي هيات علمي دانشگاه تهران بوده است، بدين منظور 230 پرسش نامه توزيع و جمع آوري گرديد. نتايج تحقيق نشان مي دهد که ويژگي هاي شخصيتي، چون وظيفه شناسي، برون گرايي و گشودگي، رابطه مثبتي با اعتياد به کار دارند، در حالي که بين ابعاد شخصيتي روان رنجوري و سازگاري با اعتياد به کار رابطه معناداري مشاهده نشد.

 
كليد واژه: اعتياد به کار، مدل پنج عاملي شخصيت، برون گرايي، سازگاري، روان رنجوري، گشودگي، وظيفه شناسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  9:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت) نيمه اول 1389; 2(3):68-89.
 
تدوين شاخص هاي عملکرد زنجيره تامين با الگو برداري از مدل اروپايي مديريت کيفيت (مورد مطالعه: شرکت فروشگاه هاي زنجيره اي شهروند)
 
اصغري زاده عزت اله,مومني منصور,قاسمي احمد رضا*
 
* دانشگاه تهران
 
 

طي ساليان اخير، مديريت و به تبع آن سنجش عملکرد زنجيره  تامين، توجه جمع کثيري از مديران و محققين را در حوزه مديريت توليد و عمليات به خود معطوف داشته است. هدف از انجام اين پژوهش، ارايه شاخص هاي تعالي زنجيره تامين بر اساس مفاهيم مديريت کيفيت جامع و مدل اروپايي مديريت کيفيت(EFQM)  است. از اين رو اين معيار ها به وسيله مطالعه تطبيقي معيار هاي نه گانه مدل اروپايي مديريت کيفيت با عوامل دخيل در عملکرد زنجيره تامين توسعه داده شده و مدل استخراج شده با رويکرد پرسشنامه اي ارزيابي گرديده  است. روايي، پايايي و اوزان معيار ها نيز از طريق روش هاي پيشرفته رياضي آماري مورد ارزيابي قرار گرفته  است. يافته ها نشان از فاصله معنادار بين وضع موجود و مطلوب در برخي از ابعاد نه گانه مدل تعالي عملکرد زنجيره تامين دارد. از آنجايي که اين مدل تنها بر روي زنجيره تامين داخلي يک شرکت آزمون گرديده، در تعميم نتايج آن به زنجيره تامين ساير سازمان ها مي بايد احتياط کرد. به ديگر سخن به واسطه ماهيت روش مطالعه موردي، اعتبار بروني نتايج تحقيق مورد ترديد است.

 
كليد واژه: مديريت زنجيره تامين، سنجش عملکرد زنجيره تامين، مدل اروپايي کيفيت، فروشگاه هاي زنجيره اي، مدل سازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  9:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت) نيمه اول 1389; 2(3):90-108.
 
تاثير ارزيابي عملكرد بالنده ساز بر عملكرد کاري
 
دعايي حبيب اله*,علي زاده مسعود
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

ارزيابي عملکرد بالنده ساز، توجه ويژه اي به عکس العمل هاي کارکنان در قبال ارزيابي دارد. در اين نوع ارزيابي، پاسخ و احساس مثبت کارکنان نسبت به ارزيابي عملکرد، نشان از موفقيت آن دارد. اين نوع ارزيابي شامل دو جزء هدف گذاري و بازخورد است. در هدف گذاري و بازخورد بالنده ساز، کارکنان اهداف و بازخورد را واضح، مرتبط و قابل درک تشخيص مي دهند. در اين تحقيق بيان مي شود كه بين دو متغير ارزيابي عملكرد بالنده ساز و عملكرد کاري، ارتباط وجود دارد و متغيرهاي تعهد سازماني، انگيزش دروني و گرايش هاي استقلال طلبانه بر اين ارتباط تاثير مي گذارند. هدف از اين تحقيق، بررسي نوع ارتباط بين ارزيابي عملکرد بالنده ساز با عملکرد شغلي مي باشد، که در يکي از سازمان هاي توليدي در ايران مورد آزمون قرار گرفته است. جهت سنجش متغيرهاي تحقيق از پرسشنامه هاي استاندارد استفاده شده و روايي و پايايي آنها سنجيده شده است. نتايج تحقيق نشان داد، براي كاركناني كه گرايش هاي استقلال طلبانه در آنها ضعيف است، ارتباط بين ارزيابي عملكرد بالنده ساز و عملكرد کاري مثبت است، اما براي كاركناني كه اينگونه گرايش هاي استقلال طلبانه در آنها قوي است، اين ارتباط منفي مي باشد. همچنين مشخص شد که انگيزش دروني شغل به عنوان عامل واسطه اي بين ارزيابي عملكرد بالنده ساز و عملكرد کاري ارتباط برقرار مي كند.

 
كليد واژه: ارزيابي عملکرد بالنده ساز، عملکرد کاري، گرايش هاي استقلال طلبانه، انگيزش دروني، تعهد احساسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  9:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت) نيمه اول 1389; 2(3):128-152.
 
بررسي تاثير علي ميان پنج عامل اصلي شخصيت و بهبود عملکرد كاري
 
صفرزاده حسين,حبيبي بدرآبادي عباس*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي تهران مرکزي
 
 

در اين تحقيق، سعي شده با سنجش پنج عامل اصلي شخصيت نيروهاي فروش، بر اساس آزمون نئو اف اف آي، روابط همبستگي و علت و معلولي موجود بين عوامل اصلي شخصيت با عملکرد کاري فروشندگان حضوري و تلفني يک شرکت پخش مواد غذايي مورد سنجش قرار گيرد. بر اساس يافته هاي اين تحقيق، عامل عصبيت (يا روان آزرده خويي) بر عملکرد فروشندگان تاثير منفي داشته و دو عامل برون گرايي و مسئوليت پذيري بر عملکرد آنها تاثير مثبت دارد. بين عوامل شخصيتي بازبودن به تجارب و سازگاري با عملکرد فروشندگان روابط معني دار مشاهده نمي گردد. همچنين نتيجه تحليل عاملي عملکرد فروشندگان تلفني و حضوري با روش چرخش واريماکس، حاکي از آن است که اين عملکرد داراي چهار عامل است: فعاليت هاي فروش مستقيم، شناخت بازار و مشتريان، بهبود و توسعه روابط و دقت در سنجش اعتبار مشتريان، فروش هاي محقق نشده، که در مقايسه با وظايف فروشندگان تبيين شده توسط آرمسترانگ مي توان عنوان نمود که عامل هاي عملکرد "دقت در سنجش اعتبار مشتريان" و "فروش هاي محقق نشده" ويژه بازار ايران هستند.

 
كليد واژه: فروشندگان حضوري و تلفني، پنج عامل اصلي شخصيت، آزمون نئو، عملکرد فروش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  9:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 8 : پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت) نيمه اول 1389; 2(3):153-178.
 
بررسي رابطه ساختار سازماني و توانمندسازي کارکنان در شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران – منطقه تهران
 
واعظي رضا,سبزي کاران اسماعيل*
 
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

هدف از اين تحقيق شناسايي ارتباط توانمندسازي روانشناختي كاركنان با ساختار سازماني مي باشد. توانمندسازي روانشناختي نيز بعنوان يکي از مهمترين مباحث توسعه منابع انساني، داراي چهار مولفه  شايستگي، خود تعيين کنندگي، معني داري و اثرگذاري است (مطالعات اسپريتزر). اين پژوهش به لحاظ اهداف پژوهشي کاربردي و با شيوه توصيفي - همبستگي اجرا شده است. جامعه آماري اين تحقيق شامل 560 نفر از کارکنان شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران - منطقه تهران بوده که به کمک فرمول تعيين حجم نمونه در فضاي دوجمله اي و روش نمونه گيري تصادفي ساده، تعداد 230 نفر از آنان بعنوان نمونه انتخاب گرديد. همچنين با محاسبه و آزمون ضريب همبستگي اسپيرمن، رابطه بين ساختار سازماني و توانمندسازي کارکنان مورد بررسي قرار گرفت. بر اين اساس، نتايج تحقيق منجر به معرفي ابعاد ساختاري مورد نياز براي توانمندسازي کارکنان شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران - منظقه تهران شد. ارايه الگوي ساختاري مناسب جهت توانمندسازي کارکنان جامعه تحقيق نيز از ديگر نتايج اين پژوهش مي  باشد.

 
كليد واژه: ساختار سازماني، توانمندسازي، توانمندسازي روانشناختي، ساختار مکانيک، ساختار ارگانيک
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  9:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت) نيمه اول 1389; 2(3):109-127.
 
رابطه جامعه پذيري سازماني و تعهد سازماني در شرکت گاز استان کردستان
 
شائمي برزكي علي,اصغري ژيلا*
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

جامعه پذيري سازماني نقش حياتي در مراحل اوليه استخدام نقش مهمي دارد. تحقيقات نشان داده جامعه پذيري، اثرات منفي انتظارات برآورد نشده کارکنان بر اثربخشي کلي سازماني را کاهش مي دهد، از جمله تعهد کارکنان، مشکل اساسي بسياري از شرکت ها ست. هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسي رابطه جامعه پذيري سازماني و تعهد سازماني در شرکت گاز استان کردستان بوده است. حجم نمونه آماري، 190 آزمودني بود كه به شكل تصادفي ساده انتخاب شدند. براي گردآوري داده هاي پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد برگرفته از مدل جامعه پذيري جونز و تعهد سازماني آلن و مي ير استفاده شد. براي روايي هر دو پرسشنامه از نظر چند تن از صاحب نظران مديريت منابع انساني و رفتار سازماني بهره گرفته شد و براي سنجش ميزان پايايي نيز از روش آلفاي كرونباخ استفاده شد، که آلفاي كرونباخ براي پرسشنامه جامعه پذيري سازماني 0.85 و تعهد سازماني 0.82 به دست آمد. نتايج آزمون همبستگي نشان داد بين جامعه پذيري سازماني و تعهد سازماني رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و نتايج تحليل رگرسيون نشان داد دو روش ثابت و تاييد جامعه پذيري سازماني، پيش بيني كننده هاي قوي تري براي تعهد سازماني هستند.

 
كليد واژه: جامعه پذيري، جامعه پذيري سازماني، روش هاي جامعه پذيري، تعهد سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  9:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 9 : پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت) نيمه اول 1389; 2(3):179-202.
 
عدالت ادراک شده از احيا خدماتي و تاثير آن بر اعتماد مشتريان در شرکت هاي مسافربري هوايي داخلي
 
كاظمي مهدي,بريد نظيف يحيي*
 
* دانشگاه سيستان و بلوچستان
 
 

با توجه به بروز اجتناب ناپذير خطا و اشتباهات در ارايه خدمات و شکايات متعاقب آن از جانب مشتري، اتخاذ سياست هاي مناسب براي رسيدگي به شکايات مشتريان ضروري مي نمايد. تحقيق حاضر با هدف بررسي تاثير ادراك عدالت در رسيدگي به شکايات مشتريان شرکت هاي هواپيمايي، بر رضايت و اعتماد مشتريان نسبت به اين شرکت ها انجام شده است. از اين رو تعداد 273 پرسش نامه بين آن دسته از مسافرين فرودگاه بين المللي شهيد هاشمي نژاد مشهد توزيع گرديد که در طول دو سال گذشته حداقل با يک مشکل خدماتي مواجه شده و مشکل خود را به شرکت منعکس کرده بودند. براي پردازش داده ها و تحليل يافته هاي اين تحقيق، از روش مدل يابي معادلات ساختاري استفاده شده است. نتايج به دست آمده، تاثير هر يک از ابعاد عدالت، به ترتيب اهميت، شامل تعاملي، رويهاي و توزيعي، بر رضايت از احيا خدماتي را تاييد مي کند. همچنين تاثير رضايت از احياء خدماتي بر اعتماد مشتريان، نيز مورد تاييد قرار گرفته است.

 
كليد واژه: احيا خدماتي، عدالت توزيعي، عدالت رويه اي، عدالت تعاملي، اعتماد، شرکت مسافربري هوايي داخلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  9:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت) نيمه دوم 1388; 1(2):1-20.
 
ارزيابي اثر مديريت دانش در خلق استراتژي رقابتي تمايز از مجراي زنجيره ارزش فعاليت هاي سازمان
 
انصاري رناني قاسم,قاسمي نامقي محمد*
 
* گروه مديريت، دانشگاه شهيد چمران
 
 

هدف تحقيق ارزيابي اثر مديريت دانش در خلق استراتژي رقابتي تمايز از مجراي زنجيره ارزش فعاليت هاي سازماني است. اين مقاله بر اساس يافته هاي تحقيق ميداني در شرکت هاي فعال در زمينه صنعت نرم افزار شکل گرفته است. براي تدوين چارچوب نظري مدل تحقيق ادبيات و پيشينه تحقيق بررسي و مدل زنجيره ارزش فعاليت هاي سازمان مبناي ارزيابي اثر مديريت دانش بر فرآيندهاي سازماني قرار گرفت. در اين تحقيق پس از انجام مطالعات کتابخانه اي و اجراي مصاحبه هاي اکتشافي، مولفه هاي اثرگذار مديريت دانش بر بخش هاي مختلف سازماني استخراج؛ و از طريق تحقيق زمينه يابي و ابزار پرسش نامه مورد ارزيابي قرار گرفتند. سپس با استفاده از پرسش نامه هر کدام از مولفه هاي تحقيق مانند فرآيندهاي مديريت دانش، نوآوري (فردي، گروهي و سازماني)، مهارت هاي تخصصي کارکنان و رضايت مشتريان مورد سنجش قرار گرفتند. از مدل معادلات ساختاري و نرم افزاريLISREL  جهت بررسي روابط ميان مولفه ها استفاده شد و در پايان صحت روابط مولفه ها در مدل مفهومي مورد تاييد قرار گرفت.

 
كليد واژه: مديريت دانش، استراتژي رقابتي تمايز، زنجيره ارزش فعاليت هاي سازمان، نوآوري، توسعه مهارت هاي تخصصي کارکنان و رضايت مشتريان از خدمات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  9:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 : پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت) نيمه دوم 1388; 1(2):21-46.
 
بررسي نقش تعديل کنندگي عدالت سازماني بر رابطه بين ادراک از فضاي سياسي سازمان و ارتباط گريزي افراد
 
رحيم نيا فريبرز*,فرزانه حسن زاده ژاله
 
* گروه مديريت، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

ارتباط سرچشمه فرهنگ و تکامل جامعه است و انسان ها از طريق آن مهارت ها و دانسته هاي خود را منتقل مي کنند. از اين رو، فقدان آن عواقب و آثار جبران ناپذيري بر جاي مي گذارد و پديده اي به نام ارتباط گريزي مي تواند بر روابط بين فردي در محيط کار و کارآيي کارکنان تاثير منفي گذاشته و باعث اخلال در جريان ارتباطات سازماني شود. هدف اين مطالعه، بررسي تاثير ادراک پرسنل سازمان از فضاي سياسي از طريق عدالت سازماني درک شده بر ميزان ارتباط گريزي آنهاست. بدين منظور تحقيق پيمايشي در يک نمونه 265 نفري از پرسنل تمامي شعبات يکي از بانکهاي دولتي استان خراسان رضوي با استفاده از ابزار پرسش نامه مورد آزمون قرار گرفت. نتايج تحقيق تاثير مستقيم ادراک از فضاي سياسي بر ميزان ارتباط گريزي را تاييد، اما تاثير غيرمستقيم ادراک پرسنل از فضاي سياسي بر ميزان ارتباط گريزي از طريق ادراک عدالت سازماني به اثبات نرسيد. با توجه به نتايج بيان شده، مديران بهتر است براي تسهيل و تسريع ارتباط بين کارکنان به فضاي سياسي سازمان و ادراک کارکنانشان از آن توجه کنند چون اين مسأله مي تواند منجر به افزايش کارآيي و بهره وري سازمان شود .

 
كليد واژه: ارتباط گريزي، سياست سازماني، رفتارهاي سياسي، عدالت سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  9:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت) نيمه دوم 1388; 1(2):47-64.
 
تبيين و تحليل موانع موثر بر کارآفريني زنان (مطالعه موردي: استان يزد)
 
ميرغفوري سيدحبيب اله*,صيادي تورانلو حسين,طاهري دمنه محسن
 
* دانشگاه يزد
 
 

کارآفريني زنان نقش با مهمي را در اقتدار زنان و توسعه جوامع ايفا مي کند. بررسي هاي اخير نشان داده است که در بسياري از جوامع و فرهنگ ها از جمله کشور ما، زنان به شدت به کارآفريني روي آورده اند؛ اما عليرغم اين موضوع، ورود زنان به عرصه کارآفريني همواره با موانع و محدوديت هاي زيادي رو به رو بوده است. آمارها نشان مي دهد کمتر از 10 درصد از کارآفرينان در ايران زن هستند؛ و عوامل گوناگوني مانع از بروز و رشد استعدادهاي بالقوه زنان در عرصه کارآفريني شده است. در اين مقاله ، سعي شده است تا موانع کارآفريني زنان در ايران شناسايي و بررسي شود. بدين منظور جهت شناسايي موانع و محدوديت ها ابتدا به بررسي ادبيات موضوع موانع کارآفريني زنان پرداخته شده و از نظر خبرگان اين موانع در هفت بعد و 41 مولفه دسته بندي شد. سپس با استفاده از روش هاي آماري به تحليل داده هاي جمع آوري شده در ارتباط با موانع کارآفريني زنان در استان يزد پرداخته شد. نتايج نشان داد که 30 مانع در شش بعد خانوادگي، علمي - تحصيلي، شخصيتي، مالي، فرهنگي - اجتماعي و قانوني، بر کارآفريني زنان تاثير گذار بوده و موانع بعد پرورشي تاثيرگذار نيستند.

 
كليد واژه: کارآفريني، زنان، زنان کارآفرين، موانع و مشکلات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  9:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت) نيمه دوم 1388; 1(2):90-110.
 
تعارض ادراک شده و سبک هاي مديريت آن
 
فياضي مرجان*
 
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

برخورد موثر با تعارض، چالش اساسي در تعاملات افراد در محيط کار است. تعارض امري طبيعي و پديده اي اجتناب ناپذير در زندگي فردي و سازماني است و به دلايل متعدد و در اشکال مختلف ظهور مي کند. مساله اصلي در اين پژوهش، شناخت فضاي سازمان از لحاظ وجود تعارض و تضاد و بررسي سبک هاي مورد استفاده مديران و کارکنان جهت حل و رفع اين تعارضات است. براي اين منظور، مطالعه در فضاي يک سازمان آموزشي (دانشگاه) و در بين 43 مدير و کارمند آن که به شيوه تصادفي انتخاب شده اند؛ انجام شد. اطلاعات جمع آوري شده (توسط دو پرسش نامه ادراک تعارض دوبرين و سبک هاي تعارض رحيم) با استفاده از آزمون من ويتني، کاي دو و ضريب همبستگي پيرسون مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان مي دهد اگر چه اختلاف معني داري بين مديران و کارکنان از لحاظ ادراک تعارض در سازمان وجود ندارد، اما مديران تعارض بيشتري را در سازمان تشخيص داده اند. اگر چه اختلاف معني داري در استفاده از سبک هاي تعارض بين مديران و کارکنان وجود ندارد، اما نتايج نشان مي دهد کارکنان به نسبت مديران تمايل بيشتري براي استفاده از سبک اجتناب و مصالحه دارند. از بين عوامل جمعيت شناختي نيز تاثير جنسيت، سن، تحصيلات و سابقه خدمت بر ادراک تعارض به اثبات رسيد.

 
كليد واژه: تعارض، سبک هاي مديريت تعارض، رقابت، اجتناب، مصالحه، سازش و همکاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  9:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت) نيمه دوم 1388; 1(2):65-89.
 
بررسي رابطه بين ادراک از عدالت سازماني و رفتار شهروندي سازماني مورد مطالعه: (شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ستاد تهران)
 
رامين مهر حميد*,هادي زاده مقدم اكرم,احمدي ايمان
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

رفتار شهروندي سازماني رفتارهاي فرانقشي و خودجوشي است که؛ کارکنان را در وضعيتي قرار مي دهد که به صورت داوطلبانه فراتر از انتظارات وظيفه و شرح شغل خود عمل نمايند. در اين ميان ادراک کارکنان از منصفانه بودن پرداخت ها و برابري در رويه هاي سازماني و همچنين منصفانه بودن رفتارهاي بين شخصي در سازمان نقش بسزايي در تشويق و توسعه رفتار شهروندي سازماني دارد. مقاله حاضر همبستگي ابعاد ادراک از عدالت سازماني و همبستگي ادراک از عدالت با رفتار شهروندي سازماني را مورد بررسي قرار داده است. براي سنجش رفتار شهروندي سازماني از پرسش نامه ارگان و براي سنجش عدالت از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است. از اين رو، ابتدا از طريق تکنيک تحليل عاملي روايي ادراک از عدالت سازماني مورد تاييد قرار گرفت، سپس رابطه ميان ادراک از عدالت و رفتار شهروندي سازماني از طريق تحليل مسير سنجيده شد. نتيجه تحقيق نشان داد که رابطه بين ادراک از عدالت سازماني با رفتار شهروندي سازماني معني دار است. از بين ابعاد عدالت، عدالت مراوده اي از همبستگي قوي تري نسبت به دو بعد ديگر برخوردار است و سه بعد عدالت سازماني نيز با يکديگر همبستگي دارند.

 
كليد واژه: رفتار شهروندي سازماني، عدالت توزيعي، عدالت رويه اي، عدالت مراوده اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  9:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت) نيمه دوم 1388; 1(2):132-153.
 
بررسي ابعاد و نتايج کمک هاي دولت به تعاوني هاي توليدي (مورد مطالعه: تعاوني هاي توليدي استان خراسان رضوي)
 
ناظمي شمس الدين*,فياضي مرجان,نوري علي
 
* گروه مديريت، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

در اين پژوهش ابعاد و نتايج کمک هاي دولت به تعاوني هاي توليدي فعال استان خراسان رضوي و مقايسه آن با کمک هاي دولت به صنايع غيرتعاوني مورد بررسي قرار گرفته است. بدين منظور، نمونه اي به حجم 96 تعاوني توليدي فعال در دو بخش صنعتي و معدني بررسي شده است. اطلاعات مورد نياز براي اين تحقيق، توسط پرسش نامه و در قالب حمايت هاي ارايه شده در 4 بخش تسهيلات فيزيکي، تکنولوژيکي، تجاري و آموزشي گردآوري شده است. نتايج نشان مي دهد که 78% از تعاوني هاي توليدي فعال هيچ گونه حمايت و کمکي را از طرف دولت دريافت نکرده اند و تنها 22% از آنها دريافت حمايت از دولت را تاييد کرده اند. مقايسه بين ميزان حمايت هاي واقعي ارايه شده به تعاوني هاي توليدي با ميزان حمايت هاي مورد انتظار آنها نيز نشان مي دهد که اختلاف معني داري بين ميانگين حمايت هاي واقعي و ميانگين حمايت هاي مورد انتظار تعاوني هاي توليدي وجود دارد. اين در حالي است که بيشترين اختلاف بين ميانگين حمايت هاي واقعي و ميانگين حمايت هاي مورد انتظار تعاوني هاي توليدي نيز به ترتيب در بخش هاي تجاري،تسهيلات فيزيکي، تکنولوژيکي و آموزشي ديده مي شود.

 
كليد واژه: تعاون، تعاوني هاي توليدي، سياست هاي حمايتگري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  9:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

6 : پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت) نيمه دوم 1388; 1(2):111-131.
 
تاثير تحقيقات بازاريابي بر عملکرد از طريق فرهنگ بازارگرايي در آژانس هاي مسافرتي شهرستان مشهد
 
كفاش پور آذر*,نجفي سياهرودي مهدي
 
* گروه مديريت، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

آشفتگي روند تجاري، افزايش رقابت در ميان شرکت هاي تجاري، محيط پيرامون سازمان ها را بسيار متفاوت تر از گذشته نموده است. شناخت مسيرهاي آتي تجاري و حرکت در راستاي آنها به نحوي که منافع سازمان را به همراه داشته باشد، ضرورت وجود تحقيقات بازاريابي را التزام مي بخشد. به نظر مي رسد بنابر باور برخي از صاحبنظران، بازارگرايي با تاثر از تحقيقات بازاريابي بتواند نتايج عملکردي سازمان را به نحو مطلوبي بهبود بخشد. از اين رو به منظور بررسي فرضيه هايي که مبتني بر مدل اين مطالعه مي باشند، پرسش نامه ساخته شده پس از تاييد روايي و پايايي، بين آژانس هاي مسافرتي شهر مشهد به عنوان جامعه آماري توزيع گرديد. تحليل داده هاي احصايي از پرسش نامه ها مبتني بر روش تحليل مسير مي باشد. نتايج حاصل از تحليل داده ها، حاکي از آن بود که تحقيقات بازاريابي اثر بسزايي بر بازارگرايي و همچنين عملکرد دارد، از طرفي بازارگرايي نيز از اثر زيادي بر عملکرد دارد. با اين وجود، اگر چه نتايج حاصل از تحقيق تمامي فرضيه ها را مورد تاييد قرار مي دهد؛ اما فرضيه اصلي تحقيق که همانا نقش واسطه گري بازارگرايي در ميان تحقيقات بازاريابي و عملکرد بود با ترديد روبرو گرديد.

 
كليد واژه: تحقيقات بازاريابي، بازارگرايي، عملکرد، مشتري، رقابت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  9:57 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها