0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : مدرس علوم انساني بهار 1385; 10(1 (پياپي 44) ويژه نامه مديريت):91-110.
 
مديريت قبيلگي و مديريت مدني در نهج البلاغه
 
جعفري سيدمحمدمهدي*
 
* بخش زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه شيراز، شيراز، ايران
 
 

اسلام در روزگاري پديدار شد كه سراسر سرزمين جزيره العرب در زير حكومت قبايل، دوران سختي را پشت سر مي گذاشت. فرهنگ قبيله، آداب و رسومي را بر مردم تحميل كرده بود كه مردم در زير بار آن توان راه رفتن، به رشد و تعالي دست يافتن و به مقصد انساني رسيدن را از دست داده بودند.
اسلام از همان آغاز به از هم پاشيدن نظام قبيلگي و ويران كردن ساختار قبيله همت گماشت و چون اين ساختار كهنسال (و منظم در سراسر زندگي مردم) در مكه آسيب ناپذير و غير قابل فروپاشي به نظر مي رسيد، پيامبر گرامي اسلام به يثرب هجرت كرد. يثرب جايگاه دو تمدن كهن يمني و بني اسراييلي بود كه آن دو تمدن نيز با گذشت سده ها، تحت تاثير فرهنگ قبيلگي به صورت دو فرهنگ بسته و از ريشه گسسته در آمده بودند.
يثرب »مدينه النبي« ناميده شد كه گوياي پاگذاشتن عرب بدوي به مدنيتي نوين و مديريتي مدني بود. پيامبر (ص) با اين شيوه توانستند تا در آنجا نظام قبيله را از هم جدا كنند. بنابراين تا سال هشتم هجرت، پس از تعليم آيات وحي و جنگهايي چند، ساختار قبيله و مديريت آن نيز از هم فرو ريخت. در نتيجه اين فرهنگ كه در ژرفاي وجود سران قريش باقي مانده بود، پس از پيامبر تجديد سازمان كرد و زنده شد.
امام علي (ع) با رسيدن به خلافت و به دست گرفتن زمام امور مسلمانان، به تجديد حيات برنامه پيامبر اكرم (ص) كمر بست و به همه كارگزاران و فرمانداران خويش، شيوه اجرايي مديريت (انساني اسلامي) مدني را آموخت. حضرت علي (ع) با نوشتن »عهدنامه كشورداري« نوين به مالك اشتر، اين مديريت را با همه جزييات ترسيم كرد كه راهنماي عملي است براي مديران همه عصرها، نسلها و در همه شرايط و جايها.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : مدرس علوم انساني بهار 1385; 10(1 (پياپي 44) ويژه نامه مديريت):111-130.
 
سنجش رضايت شغلي منابع انساني در بخش دولتي و عوامل موثر بر آن
 
رجب بيگي مجتبي*,اميني مجيد,پرتوي بامداد,قنبرزاده علم داري ناهيد
 
* موسسه آموزش عالي جهاد كشاورزي، تهران، ايران
 
 

منابع انساني كارامد و پرانگيزه در افزايش اثر بخشي هر سازماني نقشي مهم و اساسي ايفا مي كند. شناخت ميزان رضايت شغلي كاركنان به مديران در پيشرفت و بهبود بهره وري منابع انساني ياري مي رساند. بر اساس پژوهشهاي موجود، عوامل مختلفي در ميزان رضايت شغلي اثر دارد. اين عوامل در سازمانها بسته به اندازه، فرهنگ، نظام جبران خدمت، نظام ارتقاي شغلي، نوع توليد و ساير شرايط محيطي سازمان، متفاوت است. در اين پژوهش بر اساس فرضيه ها و آزمونهاي، علمي انجام شده، سعي شده است تا عوامل موثر و مرتبط با رضايت شغلي در بخش دولتي به دست آيد. به اين منظور وزارت كشور مورد كاوي شد و مشخص شد كه در وزارت كشور كدام عوامل براي متغير وابسته رضايت شغلي نقش پيش بيني كننده را دارد و كدام يك از متغيرهاي مستقل همچون نحوه ارتقاي شغلي، نظام ارزشيابي، سطح درامد و سبك رهبري ارتباط معناداري با رضايت شغلي دارد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : مدرس علوم انساني بهار 1385; 10(1 (پياپي 44) ويژه نامه مديريت):131-160.
 
مدلي براي تعيين ميزان تاثير بازارگرايي بر عملكرد كسب و كار با توجه به قابليت هاي بازاريابي در صنايع شيميايي
 
رضايي دولت آبادي حسين,خايف الهي احمدعلي*
 
* گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

بازارگرايي و تاثير آن بر عملكرد كسب و كار از جمله مباحث مهم و محوري در مديريت بازار و مشتري است. اين مقاله، ابتدا به بررسي ديدگاه ها، مدلهاي مختلف بازارگرايي و تاثير بازارگرايي بر عملكرد كسب و كار با توجه به قابليتهاي بازاريابي مي پردازد؛ سپس روابط علي ميان فرهنگ بازارگرايي، هوشمندي بازار، قابليتهاي بازاريابي و عملكرد كسب و كار را بررسي مي كند و با استفاده از مدلسازي معادله هاي ساختاري و بر اساس داده هاي حاصل از محيط صنعت، مدلي مفهومي و تصميم ساز را براي تبيين پيوندهاي علي موثر بر عملكرد كسب و كار پيشنهاد و مورد آزمون قرار مي دهد. نتايج پژوهش نشان مي دهد كه عملكرد كسب و كار در فضاي رقابتي كنوني تحت تاثير يكپارچگي بازارگرايي و قابليتهاي بازاريابي قرار دارد.

 
كليد واژه: بازارگرايي، عملكرد كسب و كار، قابليتهاي بازاريابي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : مدرس علوم انساني بهار 1385; 10(1 (پياپي 44) ويژه نامه مديريت):161-190.
 
بررسي سيستمهاي سنجش نوآوري و ارايه چارچوبي براي سنجش نوآوري در ايران
 
طباطباييان سيدحبيب اله,پاك زادبناب مهدي*
 
* دانشكده مديريت و حسابداري، علامه طباطبايي، تهران، ايران
 
 

مقاله حاضر در دو بخش با توجه به اهميت و راهكارهاي موجود براي سنجش فعاليتهاي علمي و پژوهشي، چارچوبي را جهت سنجش نوآوري در سطح ملي ارايه مي دهد. بخش اول به بررسي و مرور ادبيات سنجش تغييرات تكنولوژيك اختصاص دارد. در اين بخش ابتدا در مورد زير بناي تئوريك تغيير تكنولوژيك بحث مي شود. در قسمت بعدي سنجش تحقيق و توسعه بعنوان قديمي ترين شاخص فعاليتهاي علمي و پژوهشي تشريح مي گردد؛ سپس با توجه به نارساييهاي سنجش تحقيق و توسعه و واقعيتهاي غير خطي اقتصاد نوين سنجش نوآوري بعنوان تازه ترين راهكار براي سنجش فعاليتهاي تكنولوژيك معرفي مي شود و در ادامه رويكردهاي متداول سنجش نوآوري در سطح ملي تشريح شده و دو رويكرد طبقه بندي سياست تكنولوژي در قسمت نهايي بخش اول بحث مي شود.
در بخش دوم مقاله با استفاده از تحقيق پيمايشي، چارچوب مناسب جهت سنجش نوآوري در سطح ملي پيشنهاد مي گردد. در اين بخش ابتدا به روش شناسي تحقيق پرداخته مي شود
و در ادامه با توجه به توانمنديها و قابليتهاي هر يک از رويکردهاي متداول سنجش نوآوري در سطح ملي، رويکرد مناسب انتخاب مي شود؛ سپس با استفاده از رويکرد مستقيم طبقه بندي سياست تکنولوژي، جايگاه فعاليتهاي نوآورانه کشور تعيين مي شود؛ در قسمت بعدي از بين شاخصهاي متداول سنجش نوآوري در سطح ملي، شاخصهايي که با توجه به مقتضيات ملي و جايگاه فعاليتهاي نوآورانه کشور مناسب مي باشند، شناسايي مي گردند. در ادامه امکان محاسبه شاخصهاي متداول سنجش نوآوري با توجه به وضعيت موجود کشور بررسي مي شود و در نهايت با توجه به نتايج حاصل از تحقيق پيمايشي، در قسمت نتيجه گيري شاخصهاي مناسب و امکانپذير براي سنجش نوآوري در سطح ملي پيشنهاد مي شوند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 10 : مدرس علوم انساني بهار 1385; 10(1 (پياپي 44) ويژه نامه مديريت):245-264.
 
ماهيت كار مديران در ايران در مقايسه با ساير كشورها
 
لطيفي فريبا*
 
* گروه مديريت، دانشگاه الزهرا، تهران، ايران
 
 

مقاله حاضر برخي از دستاوردهاي پژوهشي را كه به بررسي در مورد ماهيت كار مديران ايراني پرداخته است، ارايه مي دهد. روش تحقيق استفاده شده از پژوهش برگرفته از روشي است كه هنري مينتزبرگ در تحقق خود در مورد مديران آمريكايي انجام داد. در اين روش مديران مورد بررسي از طريق مشاهده سايه به سايه مطالعه شدند.
نتايج تحقيق به منظور دستيابي به الگوي كاري مديران ايراني با متوسط كار روزانه
8 ساعت و 6 دقيقه شامل فعاليتهايي به اين شرح است: كار روي ميز (%13)، تلفن (%12)، جلسه هاي برنامه ريزي شده (%43)، جلسه هاي برنامه ريزي نشده (%17)، گشت يا تور (%3)، ناهارهاي اداري (%5)، سفرهاي اداري (%4)، و تاخيرها (%4)، جالب است كه اختصاص وقت مديران به تاخيرها در ميان فعاليتهاي مديران آمريكايي مشاهده نشده است، ولي پژوهش مشابه در هند وضعيت مشابهي در مورد مديران هندي نشان مي دهد.
نتيجه تحقيق در مورد محتواي كار مديران به ارايه مدل دوازده نقش براي مديران ايراني منتهي شد. اين دوازده نقش عبارتند از: مديريت برخود، مديريت كاركنان يا رهبري، توسعه دهنده سيستم، محافظت كننده سيستم، كارآفريني، مديريت منابع، گيرنده اطلاعات، توزيع كننده اطلاعات، شبكه سازي، سخنگو، نقش تشريفاتي و بالاخره نقش اجتماعي. نكته قابل توجه اينكه در ميان اموري كه مديران ايراني به آنها مي پردازند، سهم دو وظيفه آموزش كاركنان و ايفاي نقش اجتماعي ايشان بسيار چشمگير و متمايز از وظايف مديران در كشور توسعه يافته اي مانند آمريكاست.
از آنجا كه بسياري از حقايق در سايه مقايسه ها روشنتر و ملموستر مي شوند، در اين مقاله نتايج برخي از مقايسه هاي ميان كشوري از مطالعه مديران در ايران و تحقيقات مشابه در ساير كشورها آمده است. اين كشورها عبارتند از: آمريكا، ژاپن، كره، هنگ كنگ، سنگاپور، چين و هند. در پايان به برخي از خصوصيات فرهنگي و ملي ايران نظير: سطح پايينتر توسعه يافتگي اقتصادي و آموزشي، فرهنگ جمع گرا، فرهنگ مديريت پدرانه و تمايل به ارتباطهاي شفاهي كه وجود اين تفاوتهاي ميان ملي را تبيين مي كنند، اشاره شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : مدرس علوم انساني بهار 1385; 10((پياپي 46) ويژه نامه مديريت):103-136.
 
بهره وري و فناوري اطلاعات در ايران: مطالعه سطح صنعت
 
پرويزيان كورش*,صارمي محمود
 
* دانشگاه تهران، ايران
 
 روند رو به افزايش سرمايه گذاري هاي مالي و انساني، موضوع بهره وري و فناوري اطلاعات را پيش از گذشته واجد اهميت کرد. تحقيقات، نتايج متفاوتي از بهره وري فناوري اطلاعات را نشان مي دهند؛ در حالي که برخي از تحقيقات بهبود و افزايش بهره وري و سودآوري را به فناوري اطلاعات نسبت مي دهند، تحقيقات ديگري منافع حقيقي فناوري اطلاعات را نااميد کننده دانسته و ادعا مي کنند که فناوري اطلاعات نتوانسته به افزايش بهره وري و ايجاد مزيت اقتصادي کمک کند.
تحقيق حاضر به مطالعه بهره وري فناوري اطلاعات در سطح مياني اقتصاد (سطح صنعت) پرداخته و با مطالعه شاخص هاي کلان اقتصادي و شاخص هاي صنعت، ارزيابي متفاوتي از معيارهاي بهره وري فناوري اطلاعات دارد. نتايج تحقيق ميداني و بررسي اسناد و آمارهاي معتبر روشن ساخت که علي رغم عدم وجود تفاوت معنادار بين سرمايه گذاري هاي مالي و انساني، شکاف ميان بهره وري فناوري اطلاعات در وضع موجود و حدود مورد انتظار وجود دارد. در اين مقاله ضمن بيان شاخص هاي مطالعه و ارايه فرضيه ها و نتايج تحقيق به معيارهاي متفاوت ارزيابي بهره وري فناوري اطلاعات پرداخته مي شود.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : مدرس علوم انساني بهار 1385; 10((پياپي 46) ويژه نامه مديريت):137-170.
 
برنامه ريزي استراتژيک استوار با استفاده از برنامه ريزي سناريو و سيستم استنتاج فازي
 
حنفي زاده پيام*,اعرابي سيدمحمد,هاشمي علي
 
* گروه مديريت صنعتي، دانشکده حسابداري، دانشگاه علامه طباطبايي، تهران، ايران
 
 

در فرآيند برنامه ريزي استراتژيک، زمان و عدم قطعيت، نقش مهمي ايفا مي کنند. تغييرات غير قابل پيش بيني در محيط، بسياري از صنايع را زمين گير ساخته و يا از صحنه رقابت حذف کرده است و پيش بيني ها در مورد آينده را با شکست روبه رو ساخته است. سازمان ها به طور غير قابل پيش بيني با تکنولوژي هاي جديد، محصولات جديد و بازارهاي جديد رو به رو مي باشند و استراتژي هاي تدوين شده، پاسخگوي نياز آنها در چنين محيط پويا و متغيري نيست. اين فشارها در آينده افزايش نيز خواهد يافت، زيرا که تغييرات تکنولوژيکي، اقتصادي و اجتماعي همچنان رو به گسترش است.
بديهي است که آينده قابل پيش بيني نيست. اما نکته قابل توجه اين است که سازمان ها مي توانند خود را براي مقابله با آن آماده کنند و اين آمادگي سبب ايجاد مزيت رقابتي براي آنها مي شود. هر چه عدم قطعيت ها تشديد شود، مزيت رقابتي سازمان هايي که استراتژي هاي پايدار و مقاوم را در برابر تغييرات تدوين کرده اند، نيز افزايش  مي يابد. هدف اين مقاله معرفي روشي است که به سازمان ها قابليت تدوين استراتژي هاي استوار در شرايط عدم قطعيت را مي بخشد و آنها را در جهت مصون کردن استراتژي هاي خود در برابر تغييرات محيطي هدايت مي کند.
روش معرفي شده دراين مقاله، از اين جهت که روش عمومي تدوين استراتژي را با دو ابزار مقابله با عدم قطعيت، يعني برنامه ريزي سناريو و سيستم استنتاج فازي ترکيب مي کند، از تازگي و نوآوري برخوردار ساخته است. اين روش با استفاده از عوامل غير قطعي در محيط، اقدام به طراحي سناريوهاي محتمل پيش روي سازمان کرده و با استفاده از اطلاعات فازي بيان شده به وسيله خبرگان در سيستم استنتاج فازي اقدام به انتخاب استوارترين استراتژي سازمان در مواجهه با سناريوهاي طراحي شده مي پردازد.
اين روش به مديران و برنامه ريزان استراتژيک سازمان ها، کمک مي کند تا بتوانند با ارزيابي محيط آينده خويش، به بينش درستي در تدوين استراتژي هاي سازمان دست يابند و مزيت رقابتي سازمان را در محيط آشفته و متغيير آينده حفظ کنند.
اين روش به مديران و برنامه ريزان استراتژيک سازمان ها، کمک مي کند تا بتوانند با ارزيابي محيز آينده خويش به بينش درستي در تدوين استراتژي هاي سازمان دست پيدا کنند و مزيت رقابتي سازمان را در محيط آشفته و متغير آينده حفظ کنند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : مدرس علوم انساني بهار 1385; 10((پياپي 46) ويژه نامه مديريت):171-210.
 
کنکاشي در مباني فلسفي تئوري پيچيدگي: آيا علم پيچيدگي صبغه پست مدرنيست دارد؟
 
دانايي فرد حسن*
 
* گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

تئوري پيچيدگي، علم مطالعه سيستم هاي انطباقي پيچيده است. علمي است که تئوري آشوب، تئوري خودساماني و هندسه بر خالي را در بر مي گيرد. اين تئوري بر خلاف آشوب که از فيزيک ريشه گرفته، به طور اساسي ريشه در بيولوژي دارد. اگر چه بين هستي شناسي، شناخت شناسي و روش شناسي تئوري پيچيدگي و پست مدرنيست شباهت هايي وجود دارد، ولي نمي توان آن را در گروي پست مدرنيست قرار داد؛ زيرا بين علم پيچيدگي  و پارادايم اثبات گرايي نيز شباهت هايي وجود دارد. در اين مقاله با نگاهي به مفهوم پارادايم، سير تطور مقايسه پارادايم ها با تئوري پيچيدگي، بررسي و ارکان سه گانه پارادايم اثبات گرايي و پست مدرنيست را با پيش فرض هاي تئوري پيچيدگي مقايسه خواهد شد. در اينجا نتيجه گيري مي شود که تئوري پيچيدگي به طور کامل در گروي پست مدرنيسم قرار نمي گيرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چا

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : مدرس علوم انساني بهار 1385; 10((پياپي 46) ويژه نامه مديريت):211-226.
 
مدلسازي جريان مواد زنجيره تامين با رويکرد الگوريتم ژنتيک
 
صادقي مقدم محمدرضا*,افسر امير,سهرابي بابك
 
* دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
 

در ميان جريان هاي موجود در هر زنجيره تامين (مالي، اطلاعات و مواد)، جريان مواد با توجه به سهم آن در بهاي تمام شده محصول از اهميت قابل توجهي برخوردار مي باشد. اين مقاله سعي بر آن دارد تا با بکارگيري روش الگوريتم ژنتيک، مدلي در جهت تخصيص مناسب سفارش ها در سطوح مختلف زنجيره با توجه به حداقل کردن هزينه هاي مورد نظر مساله ارايه کند. جواب هاي مدل ارايه شده بر مبناي الگوريتم ژنتيک با ساير روش هاي متداول جستجوي الگو همچون Mead Nelder- Latin Hypercube در قالب هزينه مقايسه شده است که شواهد حاکي از برتري روش الگوريتم ژنتيک نسبت به ساير روش ها است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 8 : مدرس علوم انساني بهار 1385; 10((پياپي 46) ويژه نامه مديريت):227-267.
 
اندازه گيري عملکرد مديريت روستايي در ايران بر اساس عوامل تاثير گذار بر فرآيند مديريت در روستاهاي ايران
 
عبدالهيان حميد*,شريعتي شيما,شوشتري زاده الهام
 
* گروه ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعي، دانشگاه تهران، ايران
 
 

مطالعات معاونت تحقيقات اقتصادي و اجتماعي وزارت کشاورزي سابق نشان مي دهد که ضعف مديريت در روستاها به خصوص بعد از اصلاحات ارضي سال 1342 مشکلات آسيب شناختي متعددي در حوزه توليد کشاورزي و روابط اجتماعي روستاها به وجود آورده و نتايج خسارت باري براي روند توسعه در کشور و توليد کشاورزي در روستاها به بار آورده است. به همين دليل مقاله حاضر- نتيجه پژوهشي است که موسسه برنامه ريزي و اقتصاد کشاورزي آن را از نظر مالي تامين کرده است- کوششي براي طراحي ابزار اندازه گيري ( تبديل متغيرهاي اجتماعي- اقتصادي به عناصر رياضي در فرمول هاي عام) عملکرد مديريت روستايي بر اساس نوع فعاليت اقتصادي روستا است؛ به نحوي که با بکارگيري ادواري آن بتوان نقاط ضعف مديريت روستايي را شناسايي و متغيرهاي مورد نياز را براي اصلاح اين نقاط به کار گرفت. براي طراحي اين فرمول ها ابتدا عوامل موثر در کاهش يا افزايش کارايي مديريت در روستا به لحاظ نظري و با رويکردي جامعه شناختي- روانشناختي شناسايي و دسته بندي شده و به يک مدل تحليلي تبديل شده اند. اين رويکرد با مطالعه اکتشافي در مناطقي نظير شهميرزاد، سرگست بندرعباس، نوار شمالي از نور تا رامسر، منطقه زرين دشت فيروزکوه و روستاهاي منطقه شاهرود و منطقه کلاردشت مورد اعتبار سازي تجربي نيز قرار گرفته است. سپس اين عناصر نظري به متغيرهاي قابل اندازه گيري تبديل و شاخص سازي معادل شده اند. خصلت اجرايي اين مدل و فرمول هاي آن اين است که در فرآيند کاربرد و با توجه به شاخص هاي تغيير اجتماعي- سياسي و اقتصادي و فرهنگي مي توان عناصر آن را با شاخص هاي جديد جايگزين کرد. به همين جهت اين مدل و ابزار اندازه گيري آن خاصيت خوداصلاحگر دارد و تابع زمان و يا مکان و حتي بعد جغرافياي کاربرد و يا نوع فعاليت اقتصادي روستا نمي باشد. از اين رو اين مدل پس از کاربرد آزمايشي سه تا پنج ساله و پس از اصلاح عناصر آن مي تواند در هر مجموعه اي که با مولفه هاي روستايي همخوان باشد، به کار گرفته شود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 9 : مدرس علوم انساني بهار 1385; 10((پياپي 46) ويژه نامه مديريت):269-292.
 
مدلسازي روش توليد به هنگام با استفاده از رويکرد پويايي سيستم
 
محقر علي*,مروتي شريف آبادي علي
 
* دانشکده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

سيستم توليد به هنگام (JIT) به منظور توليد و ارايه محصولات و خدمات مورد نياز با حداقل موجودي ممکن ارايه شده است. مقاله حاضر با هدف ارايه نمونه اي از کاربرد روش مدلسازي پويايي سيستم براي تحليل و بهبود رفتار سيستم توليد به هنگام تدوين شده است. در اين مقاله ارتباط بين تقاضا براي محصولات، کيفيت محصول توليدي، موجودي و وضعيت نگهداري ماشين آلات و تجهيزات کارخانه، نرخ توليد و کارآيي عرضه کنندگان در يک سيستم پويا بررسي شده است. در ابتداي مقاله صورت مساله، فرضيه ديناميکي و نمودار علي- معلولي حاکم بر مساله و نمودار جريان سيستم ارايه شده است و در ادامه با توسعه يک مدل ديناميکي رفتار مدل از زواياي مختلف بررسي شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 10 : مدرس علوم انساني بهار 1385; 10((پياپي 46) ويژه نامه مديريت):293-318.
 
بازآفريني مفهوم ظرفيت محيط سازمان ها با رويکرد ترکيبي
 
محمدي الياسي قنبر*
 
* گروه مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

در اين مقاله تلاش شده است که با رويکرد روش شناختي- سيستمي ميزان اهميت، مفيد بودن و جامع بودن مفهوم ظرفيت محيط جهت سنجش ماهيت محيط بنگاه هاي ايران بررسي شود. از طريق بررسي ها به شيوه بازنگري متون، مصاحبه با خبرگان مفهوم ظرفيت محيط مورد باز آفريني قرار گرفته است و بر اساس رويکرد ذهني، ابعادي بر آن افزوده شده است؛ همچنين اولويت و اهميت متغيرهاي آن تعيين شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : مدرس علوم انساني پاییز 1384; 9(3 (پیاپی 42) ویژه نامه مدیریت):1-22.
 
طراحي مدل رياضي شبكه حمل و نقل شركت پست جمهوري اسلامي ايران
 
اصغرپور محمدجواد,هاشمي سيدذبيح اله*
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
 
 

مدلهاي بهينه‌سازي از دوران نهضت صنعتـي در جهان و بخصوص در آغاز جنگ جهاني دوم همواره مورد توجه رياضيدانان و دست اندركاران صنعت بود و بخصوص كاربرد مدلهاي مذكور در صنعت و خدمات بعد از جنگ جهاني دوم توسعه يافت. بر همين اساس طراحي مدل رياضي شبكه حمل و نقل شركت پست ج.ا.ا. ‌ـ كه در عمل به‌واسطه تعدد مسيرهاي ارتباطي، تنوع وسايل حمل و نقل و سيستم حمل و نقل غير بهينه و تنوع مرسولات داراي پيچيدگي خاص خود مي‌باشد ـ به‌صورت چند سطحي مطالعه و كنكاش مي‌شود.
ابتدا اطلاعات شبكه حمل و نقل به‌صورت ورودي، به سيستم اطلاعات شبكه حمل و نقل پست انتقال داده مي‌شوند. پس از محاسبه تابع مطلوبيت سيستم، در قدم اول كوتاهترين مسير، كمترين زمان و نوع وسيله نقليه بين دو مركز پستي (به ازاي هم
jو i ‌ها) پيدا كرد؛  سپس مقدار وزن محمولات به هر يك از مسيرهاي انتخاب شده تخصيص داده مي‌شود.
بنابراين ضمن مروري بر ادبيات موضوع، تاريخچه حمل و نقل و شبكه‌هاي حمل و نقل پستي بحث و بررسي مي‌شوند و بر اساس روش تحقيق و متدولوژي موضوع، نتايج تحقيق به‌صورت يك مدل رياضي چند سطحي همراه با پيشنهادهاي مربوط به آن ارایه خواهد شد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : مدرس علوم انساني پاییز 1384; 9(3 (پیاپی 42) ویژه نامه مدیریت):23-52.
 
طراحي ساختار نظام مستندسازي تجربيات سازماني مديران
 
الهي شعبان*,بهاري فر علي,صالحي علي
 
* مركز مطالعات مديريت و توسعه فناوري، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

امروزه براي بقا و عملكرد سازمانها، عبرت از گذشته و آگاهي از اشتباه و رموز موفقيت ضروري است. سازمانها مجبور به يادگيري از تجربه‌هاي خود و ديگر سازمانها مي‌باشند. با مستندسازي تجربه‌ها، امكان افزايش دانش و يادگيري سازماني فراهم مي‌شود و با به‌كارگيري تجربه‌هاي مرتبط با كسب و كار، عملكرد سازماني افزايش پيدا مي‌كند.
به منظور جمع‌آوري، مستندسازي، توزيع و استفاده موثر از تجربه‌هاي سازماني، نياز به نظام و ساختار مناسب ضروري مي‌باشد. در همين راستا، ابتدا در اين مقاله ادبيات و مباني نظري مرتبط با موضوع بررسي شد و سپس مولفه‌ها و ويژگيهاي نظامهاي ثبت، ارزيابي، پاداش و توزيع تجربه‌ها تعيين و تشريح شدند. با اين روش ساختار مفهومي مستند سازي تجربيات سازماني طراحي شد.  در پايان با كسب نظرهاي خبرگان، ساختار طراحي شده آزمون شد.

 
كليد واژه: تجربيات سازماني، ساختار مستند سازي تجربه ‌ها، نظام ارزيابي تجربه ‌ها، دانش و يادگيري سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : مدرس علوم انساني پاییز 1384; 9(3 (پیاپی 42) ویژه نامه مدیریت):79-100.
 
طراحي الگوي بازاريابي صادراتي فرش دستباف ايران
 
شم آبادي محمدعلي*,خدادادحسيني سيدحميد
 
* دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

در ورود به هزاره جديد، تغييرات با شتاب زيادي درحال رخ دادن است. امروز شباهتي به ديروز ندارد و فردا از امروز متفاوت خواهد بود. بنابراين شركتهاي موفق مجبور خواهند بود به سه امر مسلّم گسترش جهاني‌سازي، پيشرفتهاي حيرت‌انگيز فناوري و بروز بي‌نظمي در اقتصاد و تجارت به‌وسيله فشارهاي محيطي توجه كنند. در دهه‌هاي اخير از طراحي الگوي بازاريابي به منظور سازماندهي مسائل موجود در شبكه پيچيده عوامل تاثيرگذار در محيط رقابتي كه انسان را قادر مي‌سازد تا درباره آنها به شيوه‌اي ساده فكر كرده و تصميمهاي موثرتري اتخاذ كنند، استفاده شده است.
اين مقاله درصدد طراحي يك الگو براي بازاريابي صادراتي فرش دستباف ايران، به‌عنوان يكي از كالاهاي مهم صادراتي كشور است. با تكيه بر اصول و مباني نظري و ضمن بهره‌گيري از آراي صاحبنظران و دست‌اندركاران مديريت، صادرات و فروش هنرـ صنعت فرش‌ دستباف ايران، مدل مفهومي تحقيق، طراحي و ارايه شده است. بر اين اساس، با طراحي پرسشنامه‌اي حاوي متغيرهاي اصلي براي سنجش نظرها، اطلاعات از چهار گروه جامعه آماري جمع‌آوري شد. يافته‌هاي تحقيق بيانگر وجود تفاوت معنا‌دار در روابط و تاثيرات عوامل تشكيل‌دهنده الگو است، به‌طوري‌كه مدل تحقيق، فرضيه‌  اصلي و فرضيه‌هاي فرعي تحقيق جز در يكي از موارد مورد نظر، تاييد شده‌اند. نتايج تحقيق حاضر، مبنايي را براي سياستگذاران و تصميم‌گيرندگان صنعت فرش دستباف بويژه در امر صادرات فراهم‌ مي‌آورد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:23 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها