0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : مدرس علوم انساني زمستان 1387; 12(4 (پياپي 59) (پژوهشهاي مديريت در ايران)):155-176.
 
تبيين روابط ذهنيت مشترک، ظرفيت جذب دانش، نوآوري و انعطاف پذيري: شرکت هاي دارويي کشور
 
حسيني سيدمحمود*,حاجي پور بهمن
 
* گروه مديريت، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

رويکرد مبتني بر منابع، عملکرد سازمان را تابعي از منابع و قابليتهاي آن مي داند. از بين منابع سازماني، دانش سازماني مهمترين آنها قلمداد مي شود. دانش ممکن است حاصل يادگيري مبتني بر تجربه يا مبتني بر به کارگيري منابع دانش خارج از مرزهاي سازمان باشد. توان يک سازمان در استفاده از منابع خارج از مرزهاي سازمان، ظرفيت جذب دانش معرفي مي شود. ديدگاه رايج مبتني بر نظريه يادگيري فردي، ظرفيت جذب دانش را تابعي از فعاليتهاي R&D قلمداد مي کند. در اين مقاله بر مبناي رويکرد يادگيري جمعي، ظرفيت جذب دانش به عنوان فعاليتي چند سطحي و به عنوان يک اقدام جمعي تبيين شده است. از يک سو اثر ذهنيت مشترک بر ظرفيت جذب دانش بررسي شده و از سوي ديگر تاثير ظرفيت جذب دانش بر نوآوري و انعطافپذيري مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج حاصل حاکي از تاثير معنادار ذهنيت مشترک بر ظرفيت جذب دانش است. بخش ديگر نتايج بيانگر وجود تاثير ظرفيت جذب دانش بر دو متغير مذکور است. اين نتايج نشان مي دهد مدل تحقيق از توان تبيين بالايي براي تبيين ظرفيت جذب دانش، عوامل موثر بر آن و نتايج آن برخوردار است.

 
كليد واژه: انعطاف پذيري، ذهنيت مشترک، ظرفيت جذب دانش، مدل معاملات ساختاري، نوآوري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 10 : مدرس علوم انساني زمستان 1387; 12(4 (پياپي 59) (پژوهشهاي مديريت در ايران)):265-296.
 
طراحي مدل آوازه براي بانکهاي ايران با تاکيد بر تفاوتهاي ادراکي ذينفعان
 
مقبل باعرض عباس*,عسگري غلام رضا,خايف الهي احمدعلي
 
* گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

تحقيق حاضر در جستجوي يافتن يک تعريف مورد قبول از آوازه، ادبيات موضوعه پژوهش شده است. اما پژوهشها نشان مي دهد به دليل آنکه آوازه در حوزه هاي مختلف بررسي شده است، در اين صورت تعريف مشترک و جامعي از آن در ميان صاحبنظران وجود ندارد. از اين رو ضمن گردآوري تعاريف مطرح در ادبيات موضوعه، مدل جديدي براي ساخت آن در بانکهاي تجاري ايران معرفي شده است. در مدل جديد سازه ها و روابط جديدي از آميخته هويت شرکت، تصوير شرکت، فرهنگ سازماني، مسووليت اجتماعي، مديريت بحرانها و کنش ذينفعان پيشنهاد شده است. در ادامه به منظور سنجش صحت مدل پيشنهادي، اطلاعات لازم از شعب هفت بانک بزرگ تهران جمع آوري شده است. نتايج تحليل داده ها به شکل مدل تحليل مسير صحت ارتباط ميان سازه هاي پيشنهادي را نشان مي دهد. در ادامه تحقيق، ضمن بررسي تفاوت هاي موجود در عناصر آوازه شرکت از نظر ذينفعان شعب بانکهاي ايران و ارايه پيشنهادهاي مربوط به آن، تفاوتهاي ادراکي ذينفعان در اين زمينه مورد بررسي قرار گرفته است.

 
كليد واژه: آميخته هويت شرکت، آوازه شرکت، تصوير شرکت، مديريت بحرانها، مسووليت اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : مدرس علوم انساني پاييز 1386; 11((پياپي 55) (ويژه نامه مديريت)):1-29.
 
بررسي ارتباط ميان ميزان سرمايه گذاري در سپرده‌ هاي بانکي و اوراق مشارکت با ميزان جذابيت سرمايه گذاري (نقدشوندگي و تشکيل سرمايه) در بورس اوراق بهادار تهران
 
انواري رستمي علي اصغر*,لاري سمناني بهروز
 
* دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

يکي از سوالات اساسي در خصوص بورس اوراق بهادار اين است که ارتباط ميان جاذبيت سرمايه  گذاريهاي غيربورسي و بورسي چگونه است؟ اين مقاله درصدد بررسي روابط ميان سرمايه گذاريهاي منتخب غيربورسي (سپرده  هاي بانکي و اوراق مشارکت) با جذابيت سرمايه گذاري در سهام (نقدينگي سهام و ميزان تشکيل سرمايه) شرکتهاي بورس اوراق بهادار تهران است. بر پايه نتايج حاصل از تحليلهاي به عمل آمده در اين تحقيق در سطح اطمينان 95 درصد مي توان چنين ادعا کرد که ميان ميزان جاذبيت سرمايه گذاري در سپرده  هاي بانکي و ميزان جاذبيت سرمايه گذاري در بورس اوراق بهادار تهران، ارتباط مثبت و معناداري وجود دارد. اين به معناي هم سويي ميزان جاذبيت سرمايه گذاري در دو بازار مختلف پولي و سرمايه اي در ايران است. نتايج حاصل از تحليلهاي به عمل آمده همچنين نشانگر آن است که علي  رغم برخي باورها و برخلاف تصورات اوليه، سرمايه گذاري در اوراق مشارکت در ايران، مخرب و رقيب فعاليتهاي بازار بورس اوراق بهادار تهران و کاهنده جذابيت سرمايه گذاري در آن نبوده و عرضه و فروش آن به عموم، تاثير بسزا و معناداري بر فعاليتهاي بورس نداشته است.

 
كليد واژه: بورس اوراق بهادار، تشکيل سرمايه، جذابيت سرمايه گذاري، نقدشوندگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : مدرس علوم انساني پاييز 1386; 11((پياپي 55) (ويژه نامه مديريت)):31-58.
 
طراحي مدلي مبتني بر شبيه سازي جهت بررسي و تحليل ارتباطات بين سازماني
 
آذر عادل*,زارعي عظيم,الهي شعبان,رعنايي حبيب اله
 
* گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

در حال حاضر، سازمانها با تعدد و تنوع ذينفعان و به تبع آن، خواسته ها و انتظارات روبه رو بوده، به علت عقلانيت اقتصادي و يا عدم توانمندي در تامين امکانات و تجهيزات لازم، قادر به پاسخگويي مطلوب نيستند. برقراري و توسعه ارتباطات بين سازماني به عنوان راهکاري براي اين امر مطرح است که در حال حاضر، بيش از پيش مصداق يافته است. در واقع، سازمانها، خواسته يا ناخواسته مجموعه اي از ارتباطات را با ساير سازمانها انجام مي دهند که علي القاعده بخشي از مشکلات و چالشها و در نقطه مقابل بخشي از مزيتهاي رقابتي و کارامدي آنها در اين حوزه قابل طرح و بررسي است. با عنايت به اين موضوع، مقاله حاضر به ارايه مدلي مبتني بر شبيه سازي جهت بررسي و تحليل ارتباطات بين سازماني پرداخته است. در اين مدل، ارتباطات بين سازماني با نگرش فرايندي، شناسايي و مستندسازي شده و از لحاظ حجم، زمان، نيروي انساني درگير، شبکه وابستگي متقابل و تصميم گيريها مورد بررسي و تحليل قرار مي گيرند و بر اساس نتايج حاصل، اقدام به طراحي مجدد يا بهبود فرايندهاي مربوط مي شود. مطلوبيت اين تغييرات بار ديگر به کمک شبيه سازي بررسي و در صورت تاييد، اقدام به پياده سازي آنها مي شود. اين مدل در دفتر امور صنايع تبديلي و تکميلي بخش کشاورزي وزارت جهاد کشاورزي اجرا شده است.

 
كليد واژه: ارتباطات بين سازماني، شبيه سازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : مدرس علوم انساني پاييز 1386; 11((پياپي 55) (ويژه نامه مديريت)):161-179.
 
چگونگي بهبود کيفيت محصول با استفاده از تکنيک طراحي آزمايشها (DOE)، (مطالعه موردي بر روي آجر MgO-C در شرکت فراورده هاي نسوز پارس)
 
متقي هايده*,رباني مژده
 
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

امروزه کيفيت محصولات توليدي کارخانجات صنعتي، به مساله اي چالش آفرين براي سهم بازار آنها در دنياي رقابتي تبديل شده است. روش طراحي آزمايشها به عنوان يکي از روشهاي بهبود کيفيتي نوين، با انجام طرحهاي آزمايشي، مهمترين عوامل موثر بر کيفيت محصول را شناسايي و سطوح بهينه آنها را تنظيم مي کند. در اين ميان، طرحهاي کسري عاملي در طراحي آزمايشها، به دليل کاهش تعداد آزمايشها، ارجحيت دارند. تاکنون در ايران از طرحهاي تاگوچي که زيرگروه طرحهاي کسري هستند، به دليل سادگي تحليلشان استفاده شده است، اگرچه اين طرحها قابليت تفکيک آثار متقابل عوامل را نداشته اند. در اين مقاله، طرحهاي کسري با درجه تفکيک بالاي آثار اصلي و متقابل، در قالب مطالعه موردي در زمينه کيفيت محصول آجر ديرگداز در شرکت فراورده هاي نسوز پارس معرفي شده اند. در اين راستا، طرح 1-25 با درجه تفکيک بالاي V، طراحي و پياده شده است. نتايج نشان دادند که تنظيم و کنترل آثار اصلي و متقابل در سطوح بهينه، امکان توليد محصول در حداقل زمان توليد و افزايش مشخصه کيفيتي محصول به ميزان 41 درصد را به وجود مي آورد.
واحد هاي تحقيقات و توسعه مي توانند با اجراي طرحهاي کسري با درجه تفکيک مناسب و تجزيه و تحليل آثار اصلي و مخصوصا آثار متقابل، منجر به ارتقاي کيفيت محصولات کشور شوند.

 
كليد واژه: ارتقاي كيفيت، طراحي آزمايشهاف طرحهاي عاملي كسري، آثار اصلي و متقابل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 8 : مدرس علوم انساني پاييز 1386; 11((پياپي 55) (ويژه نامه مديريت)):181-209.
 
طراحي چارچوب يک GDSS جهت انتخاب شاخصهاي سنجش و مديريت سرمايه هاي دانسته اي در يک شرکت خودروساز ايراني
 
محقر علي*,مصلحي عادل,بديع كامبيز,لوكس كارو
 
* گروه مديريت صنعتي، دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
 

با توجه به اهميت روزافزون سرمايه هاي دانسته و ضرورت ارزيابي آنها جهت مديريت بهتر اين منابع در راستاي ايجاد مزيت رقابتي پايدار، يکي از وظيفه هاي مهم مديريت در يک سازمان (اعم از توليدي و خدماتي)، تعيين شاخصهايي است که وضعيت موجودي و به کارگيري اين داراييها را به گونه اي کارامد واثربخش نشان دهد. در اين راستا، تعيين معيارهايي براي انتخاب شاخصهاي سنجش، ضروري به نظر مي رسد. از سوي ديگر به منظور افزايش دقت و کاهش پيچيدگي و ابهام ناشي از تازگي موضوع در سطح جهاني و به ويژه در ايران، در اين مقاله، روش فرايند تحليل سلسله مراتبي با رويکرد فازي جهت تصميم گيري در مورد رتبه بندي شاخصها مورد استفاده قرار مي گيرد. به طور خلاصه اين GDSS پيشنهادي، 3 مرحله از فرايند انتخاب شاخصهاي ارزيابي سرمايه هاي دانسته اي را پشتيباني مي کند. در اين مقاله در مرحله اول جهت توسعه مدل ضرايب اهميت معيار ها، از دانش برخي از مديران صنعت خودرو بهره گرفته شد. سپس در مرحله دوم به کمک روش AHP فازي، رتبه بندي شاخصهاي سنجش سرمايه هاي دانسته اي در صنعت خودرو انجام مي شود و در نهايت با به کارگيري قواعدي، در مورد به کارگيري سرمايه هاي دانسته اي تصميم گيري مي شود.

 
كليد واژه: سرمايه هاي دانسته اي، Fuzzy-AHP، معيارهاي انتخاب شاخصهاي سنجش سرمايه هاي دانسته اي، سيستم پشتيباني تصميم گيري گروهي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : مدرس علوم انساني پاييز 1386; 11((پياپي 55) (ويژه نامه مديريت)):57-80.
 
تقسيم بازار با استفاده از شبکه هاي عصبي مصنوعي مطالعه موردي: فرآورده هاي گوشتي (سوسيس)
 
حسن قلي پور طهمورث*,ميري سيدمهدي,مروتي شريف آبادي علي
 
* دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
 

تقسيم بازار با شبکه هاي عصبي مصنوعي، سابقه طولاني در دنيا ندارد. به طور عمده، اين روش در دنيا، از چندين سال پيش در مديريت گردشگري به صورت گسترده آغاز گرديد و پس از آن به ساير حوزه هاي بازاريابي نيز سرايت کرد. امروزه اين روش در کنار روشهاي آماري از شايعترين شيوه هاي تقسيم بندي مشتريان بوده و روزبه روز در حال گسترش است.
در اين تحقيق به دليل ضرورت شناخت مشتريان هدف براي يک شرکت توليدکننده فرآورده هاي گوشتي، نياز به استفاده از روشي موثر براي بخش بندي مشتريان احساس گرديد و در نهايت روش تحليل خوشه اي با شبکه هاي عصبي خودسازمان دهنده، که به خوشه بندي مشتريان اختصاص داشته و نمونه هاي زيادي از کاربرد آن در دنيا تجربه گرديده است، انتخاب و مورد استفاده قرار گرفت.
براي انجام تحقيق، در ابتدا معيارهاي مفيد در بخش بندي مشتريان مشخص شده و بر اساس آن پرسشنامه اي طراحي گرديده است. پس از جمع آوري پرسشنامه ها و اخذ اطلاعات، با استفاده از شبکه هاي عصبي مصنوعي، مشتريان خوشه بندي گرديدند و در نهايت نتايج به دست آمده مورد تبيين و تحليل قرار گرفته است.
همچنين مقايسه روش شبکه هاي عصبي براي خوشه بندي با روشهاي کلاسيک خوشه بندي مشتريان با استفاده از روش آماري K-means انجام شده است.

 
كليد واژه: تحليل خوشه اي، تقسيم بازار، شبکه هاي عصبي مصنوعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : مدرس علوم انساني پاييز 1386; 11((پياپي 55) (ويژه نامه مديريت)):81-113.
 
ارزيابي مشخصه هاي کارآفريني دانشجويان (مورد مطالعه: دانشگاه مازندران)
 
زالي محمدرضا*,مدهوشي مهرداد,كردنائيج اسداله
 
* گروه مديريت بازرگاني، دانشگاه مازندران، مازندران، ايران
 
 

در اين تحقيق، ويژگي پنجگانه کارآفريني تحت عناوين توفيق طلبي، استقلال طلبي، خطرپذيري، خلاقيت و عزم و اراده براي ارزيابي نيم رخ کارآفريني دانشجويان دانشگاه مازندران، اندازه گيري شده است. مطابق نتايج نظرسنجي از 2843 نفر از دانشجويان اين دانشگاه، در حدود 21 درصد داراي ويژگيهاي کارآفريني هستند. ميانگين امتياز کلي دانشجوياني که داراي ويژگي کارآفريني بودند، برابر 67/39 و براي گروه دانشجويان غير کارآفرين، 89/29 بود. به طور کلي ميانگين امتياز کارآفريني دانشجويان برابر 92/31 بود که با حداقل ميانگين قابل قبول (امتياز 37) تفاوت بسيار فاحشي دارد.
از سوي ديگر، مقايسه هر يک از ويژگيهاي پنجگانه کارآفريني نشان مي دهد که ويژگي عزم و اراده (با ميانگين 8/7) در مقايسه با ساير خصيصه ها بيشتر در نزد دانشجويان اين دانشگاه ملاحظه مي شود. امتياز ويژگيهاي توفيق طلبي، استقلال طلبي، خطرپذيري و خلاقيت دانشجويان، فاصله کمي با حداقل امتياز قابل قبول دارند.

 
كليد واژه: ويژگيهاي كارآفريني، توفيق طلبي، استقلال طلبي، خطرپذيري، خلاقيت، عزم و اراده دانشجو
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : مدرس علوم انساني زمستان 1385; 10(4 (پياپي 49) ويژه نامه مديريت):1-16.
 
مقايسه روشهاي كلاسيك و هوش مصنوعي در پيش بيني شاخص قيمت سهام و طراحي مدل تركيبي
 
آذر عادل*,افسر امير,احمدي پرويز
 
* دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

امروزه، سرمايه گذاري در بورس، بخش مهمي از اقتصاد كشور را تشكيل مي دهد. به همين دليل پيش بيني قيمت سهام براي سهامداران از اهميت خاصي برخوردار شده است تا بتوانند بالاترين بازده را از سرمايه گذاري خود كسب كنند. از سوي ديگر، شاخص قيمت سهام نشان دهنده وضعيت كلي بازار سهام است و مي تواند به پيش بيني سهامداران جهت سرمايه گذاري كمك كند. اغلب در سالهاي گذشته از روشهاي كلاسيك براي پيش بيني قيمت سهام استفاده مي كردند، اما با پيشرفت و توسعه مداوم روشهاي فرا ابتكاري، شبكه هاي عصبي و شبكه هاي عصبي فازي، كاربردهاي روزافزوني در مبحث پيش بيني شاخص قيمت سهام پيدا كرده اند.
در اين تحقيق، سه رويكرد مطرح مي شود:
1) پيش بيني شاخص قيمت سهام با رويكرد روشهاي كلاسيك؛ 2) رويكرد هوش مصنوعي؛ 3) رويكرد تركيبي. به اين منظور ابتدا ارزيابي عملكرد روشهاي كلاسيك از قبيل روشهاي هموارسازي نمايي، تحليل روند، ARIMA و هوش مصنوعي از قبيل شبكه هاي عصبي و شبكه هاي عصبي فازي انجام شده است، سپس سناريو سوم، يعني طراحي مدل تركيبي از ARIMA، شبكه هاي عصبي فازي مورد بررسي قرار گرفته است. تركيبي از ARIMA، شبكه هاي عصبي و شبكه هاي عصبي فازي مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج تحقيق بيانگر آن است كه توانايي مدل تركيبي نسبت به تمامي روشهاي هوش مصنوعي و كلاسيك بالاتر است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : مدرس علوم انساني پاييز 1386; 11((پياپي 55) (ويژه نامه مديريت)):115-140.
 
ارزيابي ساختار وب سايت با استفاده از مدل سازي رفتار بازديدکنندگان: يک مطالعه موردي
 
سهرابي بابك*,عابدين بابك
 
* گروه مديريت فناوري اطلاعات، دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
 

رشد رو به گسترش اينترنت و به تبع آن، توسعه کسب و کارهاي الکترونيک در جهان باعث شده تا وب سايتها از اهميت بالايي برخوردار شده، نقش غيرقابل انکاري در برقراري ارتباط الکترونيکي بين سازمانها و موسسات با مشتريانشان پيدا کنند. هر چند در سالهاي ابتدايي توسعه خدمات الکترونيکي، توسعه وب سايت از نظر کمي و اندازه مورد توجه بود، اما اکنون توسعه وب سايتها از نظر کيفي و کارايي مد نظر است، به اين معنا که چگونه و با چه ابزارهايي مي توان عملکرد وب سايتها را بهبود داد تا مشتريان زودتر و موثرتر به مقاصد خود در وب سايت دست يافته، از سرگشتگي آنها در شبکه عظيم صفحات وب جلوگيري گردد. در اين راستا، ساختار وب سايت، بيانگر نحوه سازمان دهي پيوندها و ارتباطات صفحات وب سايت بوده، ارزيابي آن نيازمند استفاده از روش و شاخصي مناسب است. اين مقاله، علاوه بر مرور روشهاي فعلي مدل سازي وب سايت و ارزيابي ساختار آن، روشي را براي اندازه گيري وضعيت فعلي ساختار ارتباطات صفحات سايت ارايه کرده و نتايج استفاده از آن را در سايت يکي از دانشگاههاي کشور ارايه مي کند.

 
كليد واژه: تحليل رفتار مشتري، مدل سازي وب سايت، وب کاوي، گراف
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 : مدرس علوم انساني زمستان 1385; 10(4 (پياپي 49) ويژه نامه مديريت):169-210.
 
طراحي الگويي براي تعيين سطح يادگيرندگي سازمانها: شركتهاي قطعه سازي خودرو
 
قرباني زاده وجه اله,مشبكي اصفهاني اصغر*
 
* گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس تهران، ايران
 
 

ايجاد و حفظ مزيت رقابتي براي سازمانها در قرن بيست و يكم، مستلزم شناخت تغييرات تاثيرگذار بر سازمان، چابكي و انعطاف در مواجهه با تغييرات و افزايش قابليتها در ارتباط با تقاضاهاي متنوع مشتريان است و تنها سازمانهاي يادگيرنده اين گونه اند.
سازمانها به منظور يادگيرنده شدن، فرايند چهار مرحله اي شناسايي و خلق اطلاعات، تعبير و تفسير و تبادل اطلاعات، كاربرد علمي اطلاعات / توليد دانش و نهادينه كردن دانش را به كار مي گيرند و اجراي چنين فرايندي نيازمند بستر مناسب سازماني است. سازمانهايي كه ويژگيهاي خاصي را در رهبري، نيروي انساني، طرح سازماني، فرهنگ و ماموريت و استراتژي خود ايجاد مي كنند، زمينه را براي يادگيرنده شدن فراهم مي سازند.
نوآوري تحقيق در اين است كه سطوح يادگيررندگي سازمانها را بر اساس دو سنگ بناي فرايند يادگيري و ويژگي سازمانهاي يادگيرنده تعيين مي كند و يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه شركتهاي قطعه سازي خودرو از نظر سطح يادگيرنده بودن با يكديگر متفاوتند و مي توان آنها را با توجه به ميزان تاكيد و استفاده آنها از داده، اطلاعات و دانش به ترتيب به سازمانهاي داده مدار، اطلاعات مدار و دانش مدار تقسيم كرد. هر سازمان با توجه به اينكه تا چه مرحله از فرايند يادگيري سازماني را به كار گرفته است و به چه ميزان ويژگيهاي سازمان يادگيرنده را به دست آورده است، در يكي از سطوح يادگيرندگي سازمانها قرار مي گيرد.

 
كليد واژه: يادگيري سازماني، فرايند يادگيرنده، سازمان يادگيرنده، ويژگي سازمانهاي يادگيرنده، سطح يادگيرندگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : مدرس علوم انساني پاييز 1386; 11((پياپي 55) (ويژه نامه مديريت)):141-159.
 
بررسي موانع کارآفريني سازماني: مورد مطالعه، شرکت صنعت چوب شمال
 
كردنائيج اسداله*,اكبري حسن,رضاييان علي
 
* گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

بدون ترديد سازمانهاي عصر حاضر با تحولات و تهديدهاي گسترده ملي، منطقه اي و بين المللي روبه رو هستند و تضمين و تداوم حيات و بقاي سازمانها نيازمند يافتن راه حلها و روشهاي جديد مقابله با مشکلات است که به نوآوري، ابداع، خلق محصولات يا خدمات، فرايندها و روشهاي جديد بستگي زيادي دارد. از اين رو سازمانهاي عصر حاضر به کارآفريني سازماني به دليل نقشي که در تقويت موقعيت رقابتي سازمانها ايفا مي کند توجه خاصي داشته اند. کارآفريني سازماني، شامل پرورش رفتارهاي کارآفرينانه در سازمان است که در آن، سازمان شرايطي را فراهم مي کند تا کل سازمان و کارکنان آن از روحيه کارآفريني برخوردار شوند.
اين مقاله درصدد شناسايي موانع کارآفريني سازماني است و تلاش دارد تا ضمن در نظر گرفتن نکات مطروح در رويکرد فراي، وسپر و ساير صاحب نظران، با نگاهي جامعتر و با توجه به عوامل اثرگذار به بررسي موانع کارآفريني سازماني بپردازد. موانعي که در اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفتند، شامل فرهنگ سازمان، نحوه کنترل در سازمان، توجه به سودهاي کوتاه مدت و بلند مدت و شيوه هاي تشويق و ارايه پاداش است. نتايج به دست آمده بر اساس آزمونهاي تي اسيتودنت، آزمون معناداري ضريب همبستگي اسپيرمن(r)  و آزمون معناداري بتا  (b)در رگرسيون خطي، حاکي از آن است که فرهنگ سازماني محافظه کارانه، توجه به سودهاي کوتاه مدت، اعمال کنترل شديد و شيوه هاي نادرست تشويق و ارايه پاداش، از موانع اساسي کارآفريني سازماني به شمار مي روند.

 
كليد واژه: كارآفريني، كارآفريني سازماني، كارآفريني مستقل، كارآفريني درون سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 9 : مدرس علوم انساني پاييز 1386; 11((پياپي 55) (ويژه نامه مديريت)):211-234.
 
تبيين مدل تاثيرگذاري هوش عاطفي مديران بر تعهد سازماني کارکنان با توجه به نقش سبکهاي رهبري
 
مشبكي اصفهاني اصغر*,دوستار محمد
 
* گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

علم به قدرت و نفوذ عواطف در حيات ذهني انسان پي برده و در حال کشف و تببين جايگاه هيجانات و عواطف در فعاليتها، رفتارها، حرکات و سکنات انساني است. در حوزه مطالعه هوش، سير مطالعات از هوش منطقي که بر پايه شناخت استوار است به سمت هوش عاطفي حرکت کرده است. از دهه 1990 اين مفهوم در ادبيات مديريت به کار رفته و از مهارتهاي جديد مديريت رفتار سازماني است. تحقيقات نشان مي دهد که رهبران موثر از درجه بالايي از هوش عاطفي برخوردارند. مديران برخوردار از هوش عاطفي، رهبراني موثر هستند که اهداف را با حداکثر بهره وري و با کسب رضايت و تعهد سازماني کارکنان محقق مي سازند. از آنجا که سبک رهبري به عنوان يک الگوي رفتاري مستمر مديران نقش تعيين کننده اي در تعهد سازماني کارکنان دارد. سوال اساسي اين است که نقش سبکهاي رهبري (تحول گرا، تعامل گرا) بر فرايند تاثيرگذاري مولفه هاي هوش عاطفي مديران بر تعهد سازماني کارکنان چگونه است. در تحقيق حاضر با تحليل آراي صاحبنظران در خصوص جايگاه هوش عاطفي مديران بر تعهد سازماني کارکنان براي بررسي نقش سبکهاي رهبري يک مدل مفهومي طراحي گرديد. يافته ها نشان مي دهد که سبک رهبري تحول گرا و تعامل گرا مکمل هم بوده، بر رابطه بين هوش عاطفي مديران بر تعهد سازماني کارکنان تاثيرگذار هستند و تاثيرگذاري سبک رهبري تحول گرا بيش از سبک رهبري تعامل گرا است.

 
كليد واژه: تعهد سازماني، هوش عاطفي، مولفه درون فردي، مولفه سازگاري، مولفه ميان فردي، مولفه خلق و خوي عمومي، مولفه كنترل تنيدگي، رهبري تعامل گرا، رهبري تحول گرا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 10 : مدرس علوم انساني پاييز 1386; 11((پياپي 55) (ويژه نامه مديريت)):235-263.
 
طراحي مدل ارزيابي کيفيت خدمات سيستمهاي اطلاعاتي مبتني بر الگوريتم ژنتيک
 
مهدوي عبدالمحمد*
 
* گروه مديريت، دانشكده اقتصاد و علوم اجتماعي، دانشگاه شهيد چمران، اهواز، ايران
 
 

اين مقاله برگرفته از رساله دوره دکتري با عنوان «طراحي و تبيين سيستم ارزيابي کيفيت خدمات سيستمهاي اطلاعاتي با استفاده از الگوريتم ژنتيک» است. در اين نوشتار، ضمن اشاره به مساله و متدلوژي تحقيق و همچنين مروري اجمالي بر مباني نظري، مدل پيشنهادي MISSQM مبتني بر الگوريتم ژنتيک و ويژگيهاي عمده مدل تبيين شده است. اين ويژگيها، شامل تضمين امکان انتخاب و اولويت بندي نزديک به بهينه شاخصهاي سنجش کيفيت خدمات سيستمهاي اطلاعاتي، فراهم ساختن امکان مشارکت خبرگان و دانشگاهيان در فرايند تعيين شاخصها و کمک به مديران جهت اتخاذ تصميم بهينه يا نزديک به بهينه درباره سرمايه گذاري براي توسعه کيفيت خدمات سيستمهاي اطلاعاتي است که با کمک فرايند تحليل سلسله مراتبي و الگوريتم ژنتيک تحقق يافته اند.
آنگاه مشارکت علمي تحقيق حاضر در توسعه مبحث سيستمهاي اطلاعاتي و به ويژه سنجش کيفيت خدمات سيستمهاي اطلاعاتي مورد اشاره قرار گرفته و پيشنهادهايي براي تحقيقات آتي ذکر شده است.

 
كليد واژه: سيستم هاي اطلاعاتي، ارزيابي كيفيت خدمات، كيفيت خدمات سيستمهاي اطلاعاتي، الگوريتم ژنتيك
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : مدرس علوم انساني بهار 1385; 10(1 (پياپي 44) ويژه نامه مديريت):67-90.
 
برنامه ريزي ملي با رويكرد مديريت كيفيت جامع
 
پاسوار محمدحسن,مشبكي اصفهاني اصغر*
 
* دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

هر چند امروزه اعتقاد به برنامه ريزي ملي همانند سالهاي گذشته وجود ندارد، ولي اين به آن معنا نيست كه بايد برنامه ريزي كنار گذاشته شود، بلكه دنياي امروز روشهاي جديد و موثرتري را براي برنامه ريزي ملي مي طلبد. خاستگاه برنامه ريزي ملي با هر رويكردي، دست يافتن به نيازها و مطالبه هاي مردم مي باشد و مديريت كيفيت جامع كه از نيازهاي مشتري شروع شده و به دنبال تامين رضايت مشتريان مي باشد، بخوبي مي تواند نگاهي جديد به برنامه ريزي ملي ارايه دهد. هدف اين مدل تامين رضايت مشتريان برنامه مي باشد كه واجد ويژگي هايي است كه در صورت تحقق آنها رضايت براورده خواهد شد. جامع بودن، عدالت، انعطاف پذيري، هماهنگي، سازگاري دروني و بيروني، عقلانيت و اثر بخشي از خصوصيات هدف مدل مي باشند كه بر اساس نظرهاي صاحبنظران برنامه ريزي به دست مي آيد. همچنين مباني اصلي تحقق هدف، سه عامل اصلي، بهينه سازي فرايندهاي برنامه ريزي، توانمندسازي دست اندركاران برنامه و تمركز بر نيازهاي مشتريان برنامه مي باشد. برنامه ريزي به مرحله تدوين برنامه خلاصه نشده و شامل تدوين، اجرا بررسي و اصلاح برنامه است و زماني هدف مدل، يعني رضايت مشتريان برنامه محقق مي شود كه كليه مباني ذكر شده به طور مستمر بهبود پيدا كنند.

 
كليد واژه: برنامه ريزي ملي، مديريت كيفيت جامع، رضايت مشتريان، بهينه سازي فرايندها و توانمندسازي دست اندركاران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  2:25 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها