0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : فصلنامه علوم مديريت ايران بهار 1389; 5(17):23-45.
 
تبيين پيامدهاي عوامل روان شناختي مثبت در سازمان
 
سيماراصل نسترن,فياضي مرجان,قلي پور آرين
 
 
 

هدف از پژوهش حاضر، بررسي پيامدهاي عوامل روان شناختي مثبت و اجزاي آن (خود كارآمدي، اميدواري، تاب آوري و خوش بيني) در سازمان است. جامعه آماري اين پژوهش، كتابداران عضو انجمن كتابداري ايران هستند كه از ميان آن ها، 128 نفر به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. بنابر يافته هاي اين پژوهش، سطح متغير عوامل روان شناختي مثبت و مولفه هاي تشكيل دهنده آن در كتابداران بالاتر از سطح متوسط است. در رابطه با تاثير اجزاي تشكيل دهنده عوامل روان شناختي مثبت شامل خودكارآمدي، اميدواري، خوش بيني و تاب آوري بر تعهد سازماني و رضايت شغلي كتابداران، بيشترين تاثير مربوط به متغير خوش بيني است. هم چنين در بين اجزاي تشكيل دهنده عوامل روان شناختي مثبت، در سطح اطمينان 95 درصد، تنها متغير خود كارآمدي با متغير ميزان تحصيلات پاسخ دهندگان رابطه معنادار دارد، به طوري كه خودكارآمدي در دارندگان مدرك دكتراي بيشتر از دارندگان مدارك تحصيلي پايين تر است. علاوه بر اين، در سطح اطمينان 95 درصد، ميزان تاب آوري كاركنان متاهل بيشتر از تاب آوري كاركنان مجرد است.

 
كليد واژه: عوامل روان شناختي مثبت، اميدواري، خوش بيني، تاب آوري، خودكارآمدي، تعهد سازماني، رضايت شغلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  7:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : فصلنامه علوم مديريت ايران بهار 1389; 5(17):47-65.
 
كوچ سهام در بورس اوراق بهادار تهران (1377 – 1386)
 
تهراني رضا,خان احمدي فاطمه
 
 
 

در بازار سهام، تغيير در ويژگي هاي شركت هاي مورد معامله منجر به تغيير در جريانات بازار و انتظارات سرمايه گذاران مي شود. بنابراين تغيير در ميزان متغير نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار، كه تبيين كننده موقعيت ارزشي يا رشدي بودن سهام شركت هاي مورد معامله است و نيز تغيير در اندازه شركت ها مي تواند حايز اهميت بسيار باشد. در مطالعات اخير، از تغيير موقعيت شركت ها بر اساس ميزان متغير نسبت ارزش دفتر به ارزش بازار و نيز تغيير اندازه شركت ها با عنوان «كوچ» ياد مي شود (فاما و فرنچ، 2007). هدف اين پژوهش، مطالعه اثر پديده كوچ بر بازدهي سهام شركت هاي مورد معامله در بورس اوراق بهادار تهران است. در اين راستا با به كارگيري مدل سه عاملي، افزايش ثروت سرمايه گذاران ناشي از پديده كوچ تاييد گرديده است.

 
كليد واژه: كوچ سهام، نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار، افزايش ارزش شركت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  7:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : فصلنامه علوم مديريت ايران بهار 1389; 5(17):67-87.
 
شناسايي عوامل موثر بر عملكرد زنجيره تامين (مطالعه موردي صنعت قطعه سازي خودرو)
 
مانيان امير,دهقان نيري محمود,اخوان انوري محمدرضا,قرباني داوود
 
 
 

در اين تحقيق عوامل موثر بر عملكرد زنجيره هاي تامين در ادبيات موضوع مورد بررسي قرار گرفت و با استفاده از نظر كارشناسان 34 شاخص جهت سنجش عملكرد زنجيره هاي تامين شناسايي شد. در ادامه با استفاده از تحليل عاملي اكتشافي و تاييدي (مطالعه همبستگي رگرسيوني) از ميان شاخص هاي شناسايي شده، 21 شاخص در قالب 6 عامل براي سنجش عملكرد زنجيره تامين در صنعت توليد قطعات خودرويي به دست آمد. اين مدل عوامل مشتريان (0.81)، فرآيند (0.75)، هزينه (0.54)، انعطاف پذيري (0.30)، تامين كننده (0.29) و زمان (0.21) را به ترتيب تاثير در عملكرد اين صنعت معرفي و براي هر عامل شاخص هايي را جهت سنجش و ارزيابي ارايه نموده است.

 
كليد واژه: ارزيابي عملكرد، عوامل موثر بر زنجيره تامين، مديريت زنجيره تامين
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  7:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : فصلنامه علوم مديريت ايران بهار 1389; 5(17):89-111.
 
طراحي مدل نقش رسانه هاي جمعي در مديريت مرحله پيش از بحران
 
روشن دل اربطاني طاهر,صلواتيان سياوش
 
 
 

وقوع انواع بحران ها در جوامع امروزي و لطمات و آسيب هاي فراوان آن ها باعث شده در چند دهه اخير مدل هاي گوناگوني در حوزه مديريت بحران ارايه گردد، اما معمولا مرحله پيش از بحران در اين مدل ها مغفول واقع مي شود. هدف اين مقاله بررسي نقش رسانه هاي جمعي به عنوان قدرتمند ترين ابزار مديريت افكار عمومي در مديريت مرحله پيش از بحران و رسيدن به مدلي در اين خصوص است. براي رسيدن به مولفه هاي اين مدل افرادي كه در حوزه  رسانه و مديريت بحران هم خبرگي آكادميك و هم خبرگي تجربي داشتند، برگزيده شدند و با آن ها مصاحبه عميق شد. با تجزيه و تحليل اين مصاحبه ها به روش تئوري سازي داده بنياد، «مدل پروانه اي نقش رسانه ها در مديريت مرحله پيش از بحران» طراحي شد. بر اساس اين مدل، رسانه ها در مديريت مرحله پيش از بحران پنج كاركرد اصلي رصد و پايش محيط، آموزش، هدايت افكار عمومي، اطلاع رساني و ايجاد همبستگي عمومي دارند. يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد كه رسانه ها مي توانند در مديريت مرحله پيش از بحران نقش به سزايي داشته باشند و لذا توصيه مي شود با عمل بر اساس مدل ارايه شده به پيش بيني به موقع بحران، پيش گيري از آن و آمادگي براي مقابله با آن بپردازند.

 
كليد واژه: بحران، مديريت بحران، مرحله پيش از بحران، رسانه هاي جمعي، تئوري سازي داده بنياد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  7:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : فصلنامه علوم مديريت ايران زمستان 1388; 4(16):1-25.
 
تاثير حمايت ادراك شده از سوي سازمان بر تعهد كاركنان و عملكرد سازماني: مطالعه اي در شعب بانك ملت شهر تهران
 
طالقاني غلام رضا,ديواندري علي,شيرمحمدي مليكا
 
 
 

حمايت ادراك شده از سوي سازمان يكي از موضوعاتي است كه به تازگي در حوزه رفتار سازماني و مديريت منابع انساني مطرح شده است. حمايتي كه كاركنان از سوي سازمان احساس مي كنند باوري است مبتني بر اين كه سازمان تا چه حد از همكاري هايشان قدرداني مي كند و به رفاه آن ها اهميت مي دهد. هدف اصلي اين پژوهش بررسي رابطه بين حمايتي كه كاركنان از سوي سازمان ادراك مي كنند و تعهد آن ها به سازمان و همچنين عملكرد سازماني است. اين پژوهش در 64 شعبه بانك ملت انجام گرفت و ابزار گردآوري داده هاي آن پرسشنامه حمايت ادراك شده آيزنبرگر، هانتينگتون، هاچيسون و سوآ (1986) و پرسشنامه تعهد سازماني مير و آلن (1997) بود كه بين 789 نفر از كاركنان شعب منتخب توزيع و جمع آوري شد. براي تحليل داده ها از تحليل همبستگي استفاده شد و نتايج نشان داد همبستگي مثبت و معناداري بين حمايت ادراك شده از سوي سازمان و تعهد عاطفي و همچنين تعهد هنجاري كاركنان وجود دارد. علاوه بر اين بين حمايت ادراك شده از سوي سازمان و تعهد استمراري و عملكرد سازماني رابطه معناداري مشاهده نشد. اين پژوهش نقش حمايت از كاركنان را در بالا بردن تعهد عاطفي و تعهد هنجاري نشان مي دهد. سازمان مي تواند با ارزش قايل شدن براي همكاري كاركنان در جهت بهبود عملكردش، قدرداني به موقع از تلاش هاي اضافي كاركنان، توجه به رفاه كلي كاركنان و توجه به رضايت همه جانبه آن ها سطح حمايت ادراك شده را ارتقا بخشد و از پيامد مثبت آن يعني تعلق خاطر و وابستگي عاطفي و همچنين تعهد هنجاري كاركنان بهره مند شود.

 
كليد واژه: حمايت ادراك شده از سوي سازمان، تعهد سازماني، عملكرد سازماني، بانك
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  7:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : فصلنامه علوم مديريت ايران زمستان 1388; 4(16):27-53.
 
ويژگيهاي حاكميت شركتي و محتواي اطلاعاتي سود در بورس اوراق بهادار تهران با تاكيد بر نقش مديريت سود
 
آقايي محمدعلي,اعتمادي حسين,آذر عادل,چالاكي پري
 
 
 

هدف اين تحقيق بررسي رابطه بين ويژگيهاي حاكميت شركتي (تمركز مالكيت، مالكيت نهادي، نفوذ مديرعامل، دوگانگي وظيفه مديرعامل، اندازه هيات مديره، استقلال هيات مديره، اتكاي بر بدهي و مدت زمان تصدي مدير عامل در هيات مديره) و محتواي اطلاعاتي سود در صورت وجود مديريت سود در شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طي سالهاي 1380-1386 مي باشد. براي آزمون فرضيه ها از مدل رگرسيون خطي چند متغيره به روش حداقل مربعات تعميم يافته تلفيقي  (PGLS)استفاده شده است. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد رابطه مالكيت نهادي و استقلال هيات مديره با محتواي اطلاعاتي سود در شركتهاي با انگيزه مديريت سود بالا قويتر از شركتهاي با انگيزه مديريت سود پايين مي باشد. همچنين از نظر سهامداران ساير ويژگيهاي حاكميت شركتي (تمركز مالكيت، نفوذ مدير عامل، دوگانگي وظيفه مدير عامل، اندازه هيات مديره، اتكاي بر بدهي و مدت زمان تصدي مدير عامل در هيات مديره) تاثيري در بهبود محتواي اطلاعاتي سود چه در زمان وجود انگيزه مديريت سود بالا و چه در زمان وجود انگيزه مديريت سود پايين ندارند. لذا، به منظور حمايت از حقوق سهامداران اقليت، افزايش قابليت اتكاي سود و كمك به توسعه و رشد بازار بورس، لازم است موضوع تصويب آيين نامه راهبري شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار با در نظر گرفتن نتايج حاصل از تحقيقات انجام گرفته در خصوص موضوع حاكميت شركتي، در اولويت كاري شوراي عالي بورس و اوراق بهادار قرار بگيرد.

 
كليد واژه: ويژگيهاي حاكميت شركتي، محتواي اطلاعاتي سود، مديريت سود، بورس اوراق بهادار تهران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  7:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : فصلنامه علوم مديريت ايران زمستان 1388; 4(16):55-84.
 
جهت گيري هاي شغلي و مراجع دروني شغلي برنامه نويسان نرم افزار
 
شهرزاد سيدزروان,علوي سيدبابك
 
 
 

جهت گيريهاي شغلي يا گرايش افراد به انتخابهاي شغلي مي تواند تابع عوامل دروني و بيروني باشد. عوامل دروني شامل نيازها، ارزشها و تواناييهاي افراد در رابطه با شغل آنها است . عوامل بيروني همان شرايط محيطي مي باشند كه دستاورد نهايي و پاداش يك جهت گيري شغلي خاص را معين مي كنند. در اين تحقيق به كمك تحليل عاملي اكتشافي روايي اندازه گيري مراجع دروني شغلي شين بررسي و ساختار هشت عاملي شين تنها با يك تغيير پشتيباني شد. سپس با استفاده از رگرسيون چندگانه، عوامل دروني شغلي پيش بيني كننده دو جهت گيري شغلي كارشناسي و مديريتي 200 برنامه نويس ايراني شناسايي شدند. اثر عامل ادراك افراد از برتري حقوق مديران نيز به عنوان يك عامل محيطي تعديل كننده اين روابط بررسي شده است. نتايج نشان داد مرجع دروني شايستگي تكنيكي با جهت گيري كارشناسي و مراجع دروني چالش، مديريت عمومي، كارآفريني و امنيت شغلي با جهت گيري مديريتي رابطه آماري معني داري دارا مي باشند.

 
كليد واژه: جهت گيري شغلي، مرجع دروني شغلي، توسعه شغلي، برنامه ريزي مسير شغلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  7:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : فصلنامه علوم مديريت ايران زمستان 1388; 4(16):85-117.
 
طراحي الگوي حكمراني خوب بر پايه نظريه سيستم هاي باز
 
جاسبي جواد,نفري ندا
 
 
 

از دغدغه هاي اصلي كشورهاي در حال توسعه قرار گرفتن در مسير توسعه و توسعه يافتگي است. عدم رشد اقتصادي، فقر و فقدان پاسخگويي، فساد و عدم حاكميت قانون ازجمله چالشهايي است كه اين كشورها با آن مواجه اند. از سوي ديگر مطالعات توسعه و آمارهاي سازمانهاي جهاني بيانگر آن است كه از مهمترين عوامل رشد و توسعه كشورها، «حكمراني خوب» است. چنانكه حكمراني خوب را بنيان توسعه خوانده اند. مقاله پيش رو ضمن مروري بر ادبيات حكمراني، با جمع بندي تعاريف حكمراني و با نگاهي تازه به بازخواني اين مقوله مي پردازد. در اين راستا با بهره گيري از مفهوم «تصميم گيري» به عنوان جوهره حكمراني، سه ويژگي اصلي حكمراني خوب يعني « كارايي »، « اثربخشي» و « تعادل» مطرح مي گردد. الگوي پيشنهادي با رهيافتي فرايندي – غايتمندانه، حكمراني خوب را سيستمي متشكل از ويژگيهاي فرايندي (ابزاري) و غايتمندانه (ارزشي) در تمام حوزه هاي اداري، اقتصادي، سياسي و اجتماعي معرفي مي نمايد كه مي بايست انواع نهادهاي نظام سياسي بنابر موقعيت هر كشور در ايجاد آن نقش ايفا نمايند. به سخن ديگر توسعه حاصل تعادل و روند افزايشي كارايي و اثربخشي است. با بكارگيري منطق فازي و طراحي سيستم استنتاج فازي، اين امكان فراهم شده است كه الگوي مذكور در شرايط واقعي مورد بهره برداري قرار گيرد. با كمك اين ابزار، پژوهشگران، مديران و دولتمردان قادر خواهند بود وضعيت حكمراني كشور را در اوضاع و احوال كنوني شناسايي نمايند و از طريق تغيير در مولفه هايي كه از اهميت بيشتري برخوردارند، آينده را تحليل و در راستاي بهبود آن تلاش كنند .

 
كليد واژه: حكمراني خوب، سيستم، تصميم گيري، كارايي، اثربخشي، تعادل، سيستم استنتاج فازي، پايگاه قواعد فازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  7:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : فصلنامه علوم مديريت ايران زمستان 1388; 4(16):119-137.
 
سياست پيشگي مديران، ادراك سياسي كاركنان و مقاومت در برابر تغيير
 
هادوي نژاد مصطفي,خايف الهي احمدعلي,علي زاده ثاني محسن
 
 
 

اين پژوهش مقاومت كاركنان را در برابر تغيير از منظر نظريه سياسي سازمان مورد توجه قرار مي دهد و هدف از آن بررسي رابطه ادراك سياست سازماني و مقاومت كاركنان در برابر تغيير، ضمن تبيين نقش تعديلگر رفتار سياسي مديران است. داده هاي مربوط به سه پرسشنامه پژوهش، از نمونه متعلق به جامعه آماري كاركنان و مديران سازمانهاي دولتي شهر رفسنجان، با روش طبقه اي نامتجانس گردآوري شده است. بر اساس نتايج پژوهش، بين ادراك سياست سازماني و مقاومتهاي شناختي و هيجاني كاركنان در برابر تغيير رابطه مثبت معناداري وجود دارد، هر چند مقاومت رفتاري، رابطه معناداري را با متغير پيش بين پژوهش نشان نمي دهد. با استفاده از فن رگرسيون سلسله مراتبي تعديل شده، مشخص شد سياست پيشگي مديران، رابطه ادراك سياست سازماني و مقاومتهاي شناختي و عاطفي كاركنان را در برابر تغيير تشديد مي كند.

 
كليد واژه: مقاومت در برابر تغيير، ادراك سياست سازماني، رفتار سياسي، مقاومت شناختي، مقاومت هيجاني، مقاومت رفتاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  7:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : فصلنامه علوم مديريت ايران زمستان 1388; 4(16):139-154.
 
ارايه مدلي به منظور تجزيه و تحليل، گزينش و اجراي راهبرد زنجيره تامين كسب و كار
 
طبيبي محمدرضا,مظلومي نادر
 
 
 

امروزه انتظار مي رود حداقل مديران، كارآفرينان و دست اندركاران كسب و كارهاي بزرگ فعال در كشاورزي از ساختاري علمي براي مديريت و تصميم گيري هاي مربوط به كسب و كار خويش استفاده كنند. در اين مقاله اين ساختار علمي مديريتي با دو ويژگي بارز و عمده زنجيره تامين و مديريت راهبردي تحت عنوان مديريت راهبردي زنجيره تامين از ساختار سنتي تبيين مي شود. بدين منظور مولفه هاي مدل مديريت راهبردي و روابط ميان آن ها از ديدگاه جامعه آماري يعني مديران كسب و كارهاي كشاورزي فعال در بورس كالايي كشاورزي تهران، شناسايي، غربال سازي و با روش معادلات ساختاري تحليل شده است. بر اساس نتايج مشخص مي شود، با اين كه مديران به بيشتر متغيرهاي شناسايي و تبيين شده مديريت راهبردي توجه دارند، وليكن از رابطه ميان آن ها و نحوه استفاده از آن آگاه نيستند. در نهايت مدل مديريت راهبردي ارايه شده در اين مقاله راه گشاي آنان خواهد بود.

 
كليد واژه: مديريت راهبردي، زنجيره تامين، كسب و كارهاي كشاورزي، بورس كالايي كشاورزي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  8:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : فصلنامه علوم مديريت ايران پاييز 1388; 4(15):1-30.
 
شناسايي عوامل موثر بر ظرفيت نوآوري بنگاه هاي اقتصادي: مطالعه موردي شركت هاي اتوماسيون صنعتي ايران
 
آراستي محمدرضا,پوركرمي آزيتا,قريشي بابك
 
 
 

اين مقاله به موضوع ظرفيت نوآوري و نحوه اندازه گيري آن در بنگاه هاي اقتصادي مي پردازد. ظرفيت نوآوري، توان بالقوه يك بنگاه / كشور در انجام فعاليت هاي نوآورانه است كه از آن جمله مي توان به معرفي و عرضه محصولات و خدمات جديد، رويه ها و فرايندهاي نو و يا ايده هاي جديد در رابطه با سازمان اشاره كرد. در اين مقاله مفهوم ظرفيت نوآوري و ديگر مفاهيم مرتبط با آن تبيين شده و معيارها و مدل هاي ارزيابي ظرفيت نوآوري مورد بررسي قرار گرفته است. از ميان مدل هاي موجود، مدل نظري ارايه شده توسط مورل و بولي (محققين فرانسوي)، انتخاب و توسعه داده شده است. همچنين ابزاري (يك پرسشنامه) براي ارزيابي ظرفيت نوآوري در سطح بنگاه هاي اقتصادي، بر مبناي اين مدل طراحي و به هدف اعتبارسنجي سازه اي، در ميان 108 شركت اتوماسيون صنعتي ايران توزيع شده و مورد آزمايش قرار گرفته است. نتايج حاصل از تحليل عاملي اكتشافي، پايايي و روايي پرسشنامه را مورد تاييد قرار داده و به علاوه امكان بكارگيري آن را در شرايط كسب و كار ايران نشان مي دهد. دستاورد ديگر تحقيق، ارايه يك دسته بندي اوليه از عوامل شكل دهنده ظرفيت نوآوري است كه در قالب پنج شاخصه كلي تقسيم مي شوند: «ايجاد فضاي كاري مناسب از طريق رهبري فعاليت هاي نوآوري»، «رويه مند بودن فرايندها و ارتباطات درون و برون سازماني»، «مديريت استراتژيك دانش»، «جمع آوري و توليد ايده هاي نو» و «مديريت منابع انساني بر محور نوآوري». اين عوامل به همراه پرسشنامه تاييد شده مي تواند مبناي تحقيقات بعدي را تشكيل دهد.

 
كليد واژه: ظرفيت نوآوري، ابزار اندازه گيري، تحليل عاملي اكتشافي، شركت هاي اتوماسيون صنعتي ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  8:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : فصلنامه علوم مديريت ايران پاييز 1388; 4(15):31-57.
 
هوش پيش بيني كننده رهبري تحول آفرين: بررسي روابط ميان هوش معنوي، هوش عاطفي و رهبري تحول آفرين
 
فرهنگي علي اكبر,فتاحي مهدي,واثق بهاره,نرگسيان عباس
 
 
 

هدف اين تحقيق بررسي اثرات هوش عاطفي و هوش معنوي به عنوان عوامل پيش بيني كننده رهبري تحول آفرين است. هوش عاطفي به معناي توانايي شناخت احساسات و عواطف خود و ديگران جهت مديريت ديگران است. هوش معنوي نيز كه بعد از سال 2000 به طور جدي مطرح شده است، از جنبه هاي كاربردي مفهوم معنويت است و مي توان آن را استفاده از توانايي ها و منابع معنوي جهت اتخاذ تصميمات معنادار، تعمق در موضوعات وجودي و استفاده از اين دانش براي حل مساله در زندگي دانست. در اين تحقيق ما با مرور ادبيات و تحقيقات درباره اين سه مفهوم، فرضيات تحقيق را بيان كرده ايم. براي سنجش هوش معنوي محققين اين تحقيق با استفاده از تحليل عاملي اكتشافي و تاييدي پرسشنامه اي براي سنجش هوش معنوي ساخته اند. نتايج آزمون فرضيات به روش تحليل معادلات ساختاري نشان دهنده آن است كه هم هوش عاطفي و هم هوش معنوي اثر قابل ملاحظه اي بر رهبري تحول آفرين دارند.

 
كليد واژه: رهبري تحول آفرين، هوش، هوش عاطفي، هوش معنوي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  8:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : فصلنامه علوم مديريت ايران پاييز 1388; 4(15):59-85.
 
تاثير فرهنگ سازماني، تمركز مالكيت و ساختار مالكيت بر كيفيت اطلاعات مالي شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
 
اعتمادي حسين,باباجاني جعفر,آذر عادل,ديانتي ديلمي زهرا
 
 
 

يكي از مهمترين وظايف مديران، تهيه و انتشار اطلاعات مالي شركت است. در كشورهاي توسعه يافته تحقيقات بسياري در جهت روشن ساختن عوامل موثر بر نحوه گزارشگري اطلاعات در شركتها انجام شده است، اما در كشور ايران خلا تحقيقاتي شديدي در اين زمينه وجود دارد. از اينرو در تحقيق حاضر سعي شده تا برخي از جنبه هاي سازماني اثرگذار بر كيفيت اطلاعات مالي (شامل فرهنگ سازماني، تمركز مالكيت، ساختار مالكيت) مورد توجه و بررسي قرار گيرد. در اين تحقيق از روش مدل معادلات ساختاري و نرم افزارspls2  كه مبتني بر روش حداقل مربعات جزيي و واريانس محور است، استفاده گرديد. زيرا اين روش در اولين مراحل تدوين و ارايه يك تئوري مناسبتر است و در ضمن به حجم نمونه زياد و فرض نرمال بودن جامعه محدود نيست. نتايج اين تحقيق كه روي  105شركت بورسي انجام شد نشان مي دهد سه عامل فرهنگ سازماني، تمركز مالكيت و ساختار مالكيت بر كيفيت اطلاعات مالي شركتها اثر گذارند. از ميان اين عوامل، ساختار مالكيت كمترين اثر مستقيم را بر كيفيت اطلاعات دارد اما حايز اهميت ترين نقش آن، اثر تعديل شوندگي است كه بر ارتباط بين فرهنگ سازماني و كيفيت اطلاعات مالي و نيز رابطه بين تمركز مالكيت و كيفيت اطلاعات مالي دارد. بنحوي كه هرچه ساختار مالكيت شركتي خصوصي تر باشد، تمركز مالكيت منجر به افزايش كيفيت اطلاعات مالي مي شود، اين در حالي است كه در شركتهاي با مالكيت كمتر خصوصي، اين رابطه برعكس مي باشد. از اينرو پيشنهاد مي شود تا ترتيبي اتخاذ شود كه شركتهاي غيرخصوصي / با مالكيت كمتر خصوصي، تنها مجاز به داشتن حداكثر%25  سهام شركتهاي بورسي (بطور مستقيم يا با واسط و از طريق شركتهاي زير مجموعه يشان) باشند.

 
كليد واژه: كيفيت اطلاعات مالي، قابليت اتكا اطلاعات، مربوط بودن اطلاعات، فرهنگ سازماني، تمركز مالكيت، ساختار مالكيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  8:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : فصلنامه علوم مديريت ايران پاييز 1388; 4(15):117-144.
 
مدلي براي ارزشيابي و قيمت گذاري نشان تجاري بر اساس روش گزينه واقعي
 
بندريان رضا*
 
* دانشگاه تهران
 
 

آگاهي سازمانها از قابليت هاي ارزش آفريني دارايي هاي نامشهود منجر به حركت آنها در بكارگيري دارايي هاي نامشهود مي شود. يكي از مهمترين دارايي هاي نامشهود شركت ها علايم تجاري آنها است. علايم تجاري در بسياري از موارد موجب افزايش يا تقويت ارزش دارايي هاي مشهود و نامشهود شركت مي شوند. با توجه به اهميت بحث تصويرسازي از نام تجاري و ايجاد يك نام تجاري متمايز و مطلوب براي ذينفعان در مديريت استراتژيك، مديران به منظور دستيابي به موفقيت در اهداف مديريت نشان تجاري و ارتقاي ارزش نشان تجاري نيازمند آگاهي مستمر از وضعيت و ارزش آن در بازار مي باشند كه لازمه آن داشتن يك مكانيزم اجرايي است. براين اساس هدف اين مطالعه طراحي مكانيزمي براي اندازه گيري ارزش نشان تجاري با استفاده از يك رويكرد تركيبي برپايه وضعيت جاري و آتي پيشرانه هاي ارزش نشان تجاري مي باشد. بدين منظور ابتدا پيشرانه هاي ارزش نشان تجاري كه پارامترهاي اصلي براي خلق و مديريت نشان تجاري مي باشد شناسايي و پس از آن فرايندي براي تعيين چگونگي و اندازه گيري ميزاني كه هر يك از پيشرانه ها به طور مستقيم بر ارزش نشان تجاري دارند تعريف مي گردد. در انتها پس از تشريح مدل، نتايج استفاده از اين مدل براي ارزشيابي يك نشان تجاري داخلي و مقايسه نتايج آن با ارزشيابي همان نشان تجاري داخلي بر اساس مدل هاي رايج در سطح جهان ارايه مي شود.

 
كليد واژه: نشان تجاري، ارزش نشان تجاري، پيشرانه هاي ارزش نشان تجاري، دارايي نشان تجاري، دارايي نامشهود، سرمايه معنوي، ارزشيابي نشان تجاري، فرايند ارزشيابي نشان تجاري، گزينه واقعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  8:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 

 4 : فصلنامه علوم مديريت ايران پاييز 1388; 4(15):87-115.
 
تفكيك شركت هاي موفق و ناموفق با استفاده از رويكرد تركيبي (FAHP – TOPSIS) در بورس اوراق بهادار تهران
 
دانش شكيب معصومه,فضلي صفر
 
 
 روش هاي رايج تفكيك و رتبه بندي بنگاهها در بورس تهران، از قابليت اتكا كمي برخوردار هستند و نتايج حاصل از آنها فاقد اعتبار مي باشند. هدف از اين مقاله ارايه مدلي تركيبي براي تصميم گيري است كه عملكرد مالي شركت ها را مورد ارزيابي قرار داده و روشي بهينه در حل مساله رتبه بندي ارايه نمايد. رويكرد مطرح شده بر مبناي تحليل سلسله مراتبي فازي و تكنيك الويت بندي با تشابه به راهحل ايده آل است؛ تحليل سلسله مراتبي فازي در تعيين وزن و اهميت معيارها (نسبت هاي مالي) مورد استفاده قرار مي گيرد و رتبه بندي نهايي بنگاه ها با استفاده از اوزان و ارزش مقداري نسبت هاي مالي، به وسيله تكنيك الويت بندي با تشابه به راهحل ايده آل انجام مي شود. اين رويكرد تركيبي در رتبه بندي و ارزيابي عملكرد مالي شركت هاي صنعت سيمان بورس اوراق بهادار تهران (30 شركت)، با استفاده از جداول و صورتهاي مالي آنها در بازه زماني 1380 تا 1386 بكار گرفته شد. همچنين نتايج حاصل از رويكرد تركيبي با هر يك از دو تكنيك (ذكر شده در بالا) بطور جداگانه مورد مقايسه قرار گرفت؛ در نتيجه برتري و توان بالاتر رويكرد تركيبي اثبات شد. با توجه به توان بالاتر اين رويكرد، نتيجه حاصل از اين پژوهش براي سرمايه گذاران بسيار راهگشا خواهد بود. شركت ها نيز مي توانند جايگاه خود را در صنعت به درستي تشخيص دهند و استراتژي هاي لازم را جهت حفظ يا بهبود آن بكار گيرند.
 
كليد واژه: رتبه بندي شركت ها، تحليل سلسله مراتبي فازي (FAHP)، تكنيك الويت بندي با تشابه به راه حل ايده آل (TOPSIS)، تركيب تحليل سلسله مراتبي فازي و تكنيك الويت بندي با تشابه به راه حل ايده آل (FAHP – TOPSIS)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  8:01 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها