0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 7 : رهيافتي نو در مديريت آموزشي بهار 1388; 1(3):131-144.
 
بررسي رابطه ميان ساختار سازماني و کارآفريني سازماني (مورد مطالعه دانشگاه شهيد بهشتي)
 
علي مرداني مهرزاد,قهرماني محمد,ابوالقاسمي محمود
 
 
 

هدف اصلي در اين پژوهش بررسي رابطه ميان ساختار سازماني و کارآفريني سازماني در دانشگاه شهيد بهشتي بوده است. پژوهش توصيفي از نوع همبستگي و پيمايشي بوده است. جامعه مورد پژوهش تمامي کارکنان رسمي، قراردادي و پيماني که داراي مدرک کارداني، کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکترا بوده اند که با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي تعداد103 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شده اند .به منظور گردآوري داده ها از فرم پرسشنامه محقق ساخته (پرسشنامه کارآفريني سازماني) وپرسشنامه استاندارد (ساختار سازماني) استفاده شده است. داده هاي جمع آوري شده، به دو شيوه توصيفي و استنباطي (ضريب همبستگي پيرسون، رگرسيون چند متغيره) تجزيه و تحليل شده اند. نتايج پژوهش حاکي از اين است که بين ساختار سازماني و کارآفريني سازماني رابطه اي معنادار وجود دارد و بين مولفه هاي ساختار سازماني (رسميت، پيچيدگي و تمرکز) با کارآفريني سازماني رابطه معکوس وجود دارد. يعني هر چه رسميت، قانون و مقررات و پيچيدگي در سطح (عمودي، افقي، جغرافيايي) و تمرکز سازماني بالاتر باشد، کارآفريني سازماني کمتر مي شود و بين تخصص گرايي و کارآفريني سازماني رابطه معنادار وجود ندارد.

 
كليد واژه: ساختار سازماني، کارآفريني سازماني، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  4:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 8 : رهيافتي نو در مديريت آموزشي بهار 1388; 1(3):145-162.
 
ارتباط مولفه هاي اصلي استراتژي هاي مطالعه و يادگيري با پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي مازندران
 
صالحي محمد*,عنايتي ترانه
 
* دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساري
 
 

اين پژوهش با هدف بررسي ارتباط مولفه هاي اصلي استراتژي هاي مطالعه و يادگيري با پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي مازندران انجام شده است. اين پژوهش به روش همبستگي انجام شد و جامعه آماري پژوهش تمامي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي مازندران بودند. حجم نمونه بر اساس حجم جامعه 386 نفر برآورد شد كه به صورت تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. مولفه هاي اصلي استراتژي هاي مطالعه و يادگيري با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده استراتژي هاي مطالعه و يادگيري (LASSI) اندازه گيري شد. با استفاده از آزمون همبستگي پيرسون، رابطه سه مولفه اصلي مهارت، اشتياق و خودنظم دهي با پيشرفت تحصيلي (معدل كل ترم دانشجويان) مورد بررسي قرار گرفت. يافته ها حاكي از آن بود كه هر سه مولفه اصلي استراتژي هاي مطالعه و يادگيري با پيشرفت تحصيلي رابطه اي معني دار داشتند، مقايسه مولفه هاي اصلي استراتژي هاي مطالعه و يادگيري در دو گروه دانشجويان دختر و پسر تفاوتي معني دار را نشان داد و همچنين نيمرخ استراتژي هاي مطالعه و يادگيري دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي مازندران با جدول نمونه هنجاري دانشجويان آمريكايي تفاوت هاي شايان توجهي داشت.

 
كليد واژه: راهبردهاي مطالعه و يادگيري، مهارت، اشتياق، خودنظم دهي، پيشرفت تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  4:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : رهيافتي نو در مديريت آموزشي زمستان 1387; 1(2):23-38.
 
بررسي رابطه ميان هوش هيجاني، رضايت شغلي و تعهد سازماني در كاركنان كارخانه بخش خصوصي در شهر شيراز
 
استوار صغري,اميرزاده خاتوني ماندانا
 
 
 

هدف از انجام اين پژوهش بررسي رابطه ميان هوش هيجاني، رضايت شغلي و تعهد سازماني در كاركنان يک شرکت خصوصي است. در اين پژوهش پنج فرضيه مورد بررسي قرار گرفت. نمونه پژوهش شامل 200 نفر از كاركنان است كه با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شده اند. اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي بوده است. جهت جمع آوري داده ها، از پرسشنامه هوش هيجاني آوستين، رضايت شغلي (JDI) و تعهد سازماني (OCQ) استفاده شد. براي تجزيه و تحليل داده ها از روش هاي آمار توصيفي (ميانگين و انحراف معيار) و آمار استنباطي (ضريب همبستگي ساده، رگرسيون چندگانه) استفاده شده است. نتايج نشان داد كه رابطه ميان هوش هيجاني و رضايت شغلي، هوش هيجاني و تعهد سازماني، رضايت شغلي و تعهد سازماني معنادار مي باشد. همچنين ميان هوش هيجاني با رضايت شغلي و هوش هيجاني با تعهد سازماني نيز رابطه اي چندگانه وجود دارد كه هوش هيجاني 16 درصد از واريانس رضايت شغلي را پيش بيني مي كند و هوش هيجاني 14 درصد از واريانس تعهد سازماني را پيش بيني مي كند.

 
كليد واژه: هوش هيجاني، رضايت شغلي، تعهد سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  4:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : رهيافتي نو در مديريت آموزشي زمستان 1387; 1(2):1-22.
 
بررسي رابطه ميان يادگيري سازماني و بکارگيري فناوري هاي ارتباطات و اطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار در سال تحصيلي 87 – 86
 
شريفي اصغر,اسلاميه فاطمه
 
 
 

هدف از اين پژوهش بررسي رابطه ميان يادگيري سازماني و بکارگيري فناوري هاي ارتباطات و اطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار بوده است. جامعه آماري پژوهش اعضاي هيات علمي دانشگاه آزاد گرمسار بودند که به تعداد 100 نفر به روش تصادفي ساده به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از دو پرسشنامه بسته پاسخ استفاده شد. جهت تجزيه و تحليل داده ها، از روش هاي آمار توصيفي و آمار استنباطي چون آزمون هاي خي دو و همبستگي اسپيرمن استفاده شد. نتايج نشان داد که با اطمينان %95 بين يادگيري سازماني و بکارگيري فناوري هاي ارتباطات و اطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار رابطه اي معنادار وجود داشت و همچنين بين دو متغير، همبستگي مستقيم و مثبت وجود داشت.

 
كليد واژه: يادگيري سازماني، فناوري هاي ارتباطات و اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  4:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : رهيافتي نو در مديريت آموزشي زمستان 1387; 1(2):91-110.
 
بررسي رابطه ميان ميزان آمادگي دبيران جهت اجراي مديريت کيفيت فراگير با فرهنگ سازماني و اثربخشي مديران متوسطه شهر مرودشت
 
صالحي مسلم,قلتاش عباس,ابراهيمي سارا
 
 
 

هدف از اين پژوهش بررسي رابطه ميان ميزان آمادگي دبيران جهت اجراي مديريت کيفيت فراگير با فرهنگ سازماني و اثربخشي مديران متوسطه شهر مرودشت بوده است. جامعه آماري اين پژوهش تمامي دبيران مقطع متوسطه شهر مرودشت بوده اند، روش نمونه گيري به صورت طبقه اي تصادفي بوده و براي تعيين حجم نمونه از فرمول كوكران استفاده شد که حجم نمونه 299 نفر بدست آمد و از اين تعداد 108 نفر را دبيران مرد و 191 نفر را دبيران زن تشکيل داده اند. جهت جمع آوري داده ها در اين پژوهش از پرسشنامه هاي مديريت كيفيت فراگير و فرهنگ سازماني و اثربخشي سازماني استفاده شد. جهت تجزيه و تحليل داده هاي بدست آمده از روش آماري رگرسيون چند متغيره استفاده شد که نتايج زير بدست آمد:
1- متغيرهاي مديريت کيفيت فراگير و فرهنگ سازماني مي توانند اثر بخشي مديران را پيش بيني کنند
.
2- از ابعاد مديريت کيفيت فراگير، ابعاد مشتري مداري، ارزشيابي، بهبود مستمر و تصميم گيري در تعيين فرهنگ سازماني دبيران نقش دارند
.
3- از ابعاد مديريت کيفيت فراگير، ابعاد مشتري مداري و ارزشيابي در اثر بخشي مديران نقش دارند
.
4- از ابعاد فرهنگ سازماني، ابعاد مشتري مداري، ارزشيابي، ابتکار، هدايت، هماهنگي و مسووليت در تعيين اثربخشي مديران نقش بسزايي دارند
.

 
كليد واژه: مديريت کيفيت فراگير، فرهنگ سازماني، اثربخشي مديران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  4:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : رهيافتي نو در مديريت آموزشي زمستان 1387; 1(2):39-60.
 
بررسي رابطه ميان راهبردهاي رويارويي با استرس شغلي و خشنودي شغلي مشاوران نواحي آموزش و پرورش شهر شيراز
 
شفيعي سروستاني فرحناز*,شجاعتي عباس
 
 
 

هدف از اين پژوهش، بررسي رابطه ميان راهبردهاي رويارويي با استرس شغلي و خشنودي شغلي مشاوران مدارس شهر شيرازبوده است. روش پژوهش از نوع همبستگي و پس رويدادي بوده است و جامعه آماري شامل مشاوران (زن، مرد) نواحي چهارگانه آموزش و پرورش شهر شيراز در سال تحصيلي 86-85 بودند. نمونه پژوهش شامل 104 مشاور (52 مرد، 52 زن) بود كه از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش عبارت بودند از: 1. پرسشنامه راهبردهاي رويارويي (CSQ) كه شامل 60 پرسش است؛ 2. پرسشنامه استرس شغلي كه شامل 57 پرسش است؛ 3. پرسشنامه خشنودي شغلي كه شامل 71 پرسش است. داده ها به روش همبستگي و تحليل رگرسيون چند متغير و آزمون T مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. بررسي ها در سطح 95 تا 99 درصد اطمينان نشان داد که: 1- بين راهبردهاي رويارويي و استرس شغلي و خشنودي شغلي رابطه اي معنادار وجود داشت؛ 2- مشاوراني كه از راهبرد شناختي رويارويي استفاده مي كنند، نسبت به مشاوراني كه از راهبرد هيجاني رويارويي استفاده مي كنند از استرس شغلي پايين تري برخوردارند؛ 3- بين راهبرد شناختي رويارويي با استرس شغلي رابطه اي معنادار وجود داشت؛ 4- بين راهبرد شناختي رويارويي با خشنودي شغلي رابطه اي مثبت و معنادار وجود داشت؛ 5- بين خشنودي شغلي با استرس شغلي رابطه اي معنادار و منفي وجود داشت؛ 6- مشاوران مرد در مقايسه با زنان از رويكرد هيجاني بيشتري استفاده مي كنند.

 
كليد واژه: خشنودي شغلي، راهبرد رويارويي، استرس شغلي، مشاوران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  4:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 6 : رهيافتي نو در مديريت آموزشي زمستان 1387; 1(2):113-133.
 
تعيين رابطه ميان خود كنترلي و استرات‍ژي هاي حل تعارض در بين كاركنان اداري دانشگاه آزاد خوراسگان (اصفهان)
 
اعتباريان اكبر,پورولي زينب
 
 
 

هدف از اين پژوهش، تعيين رابطه ميان خودکنترلي (خودنظارتي) و استراتژي هاي حل تعارض بود. روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي و جامعه آماري تمامي کارکنان دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان، اعم از رسمي و قراردادي (جمعا 303 نفر به غير از (اساتيد و کارکنان زير ديپلم) تشکيل داده که از آن ميان، 164 نفر به روش تصادفي ساده، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوري داده ها، پرسشنامه خودکنترلي اشنايدر و پرسشنامه استراتژي هاي حل تعارض بر اساس الگوي افضل رحيم بود که ضريب پايايي آن از راه شاخص آلفاي کرونباخ به ترتيب 0.84 و 0.82 درصد بدست آمد. داده هاي جمع آوري شده به وسيله نرم افزار spss از راه آزمون هاي آماري t مستقل، تحليل واريانس، ضريب همبستگي پيرسون، آزمون شفه، تي هتلينگ و z فيشر در آمار استنباطي و همچنين آمار توصيفي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته هاي پژوهش نشان داد که خودکنترلي با استراتژي هاي حل تعارض رابطه اي معنادار دارد. استراتژي هاي خدمت رساني (r=0.177 و P=0.027) و مصالحه (r=0.374 و P=0.000) رابطه اي مستقيم و استراتژي هاي انسجام (r=-0.357 و P=0.000)، تسلط (r=-0.277 و P=0.013) و اجتناب (r=-0.198 و P=0.013) رابطه اي معکوس با متغير خود کنترلي داشتند. سبک غالب حل تعارض در افراد با خود کنترلي بالا سبک خدمت رساني و سبک کمکي آنها در حل تعارض سبک مصالحه بود و براي افراد با خود کنترلي پايين سبک غالب افراد در حل تعارض سبک خدمت رساني و سبک کمکي ، تسلط و اجتناب بدست آمد.

 
كليد واژه: خودکنترلي (خودنظارتي)، استراتژي هاي حل تعارض، انسجام، خدمت رساني، تسلط، اجتناب، مصالحه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  4:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 

 7 : رهيافتي نو در مديريت آموزشي زمستان 1387; 1(2):135-151.
 
آموزش مهارت هاي زندگي راهکار پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي نوجوانان
 
رفاهي ژاله*
 
* گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مرودشت
 
 

اين پژوهش با هدف تبيين راهکارهاي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي به بررسي اثر بخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر ويژگي هاي شخصيتي نوجوانان داراي آسيب هاي اجتماعي پرداخته است. بدين منظور از نمونه هاي در دسترس (مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره شهر شيراز) والدين 40 تن از نوجوانان و جوانان گروه سني 15 تا 19 سال که دست كم داراي سابقه 2 بار اقدام به خودکشي يا شش ماه وابستگي به مواد مخدر و يا حداقل تجربه 2 بار فرار از منزل را داشته اند? انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده? مقياس خودکشي بک? تست خود پنداره بک و پرسشنامه محقق ساخته سنجش فکر فرار و اعتياد با اعتبار محاسبه شده (%71) از روش دو نيمه کردن و روايي محتوايي مي باشد که در مورد نوجوانان اجرا شد. طرح پژوهشي پيش آزمون – پس آزمون با يک گروه کنترل است. پس از اجراي پيش آزمون? والدين و نوجوانان آنان در گروههاي آزمايش و کنترل به گونه تصادفي قرار گرفتند و آموزش مهارت هاي زندگي مشتمل بر مهارت رويارويي? حل مساله و تصميم گيري، مهارت ارتباطي و خودآگاهي به مدت 4 ماه به صورت 1 جلسه 90 دقيقه اي در هفته براي والدين و نوجوانان گروه آزمايش اجرا شد و در گروه کنترل تنها نوجوانان مورد آموزش قرار گرفتند و پس از اتمام آموزش? نوجوانان بار ديگر با ابزارهاي پژوهش مورد ارزيابي قرار گرفتند. تجزيه و تحليل نتايج نشان داد که آموزش مهارت هاي مورد نظر باعث کاهش افکار خودکشي گرايانه در نوجوانان داراي سابقه خودکشي مي شود، اما در کاهش افکار فرار در نوجوانان داراي تجربه فرار موثر نمي باشد و همچنين آموزش مهارت هاي مورد نظر بر کاهش خود پنداره منفي در سه گروه نوجوان مورد نظر موثر بود .

 
كليد واژه: مهارت هاي زندگي، پيشگيري، آسيب اجتماعي
 
 
 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  4:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : رهيافتي نو در مديريت آموزشي زمستان 1387; 1(2):61-90.
 
بررسي وضعيت اعزام دانشجو به خارج به منظور ارايه چارچوب ادراکي مناسب در آموزش عالي کشور
 
تقي پورظهير علي,شريفي حسن پاشا,ذوالفقاري زعفراني رشيد
 
 
 

هدف از اين پژوهش بررسي وضعيت اعزام دانشجو به خارج به منظور ارايه چارچوب ادراکي مناسب در آموزش عالي کشور است. روش پژوهش، توصيفي (اسنادي و پيمايشي) بود. جامعه آماري پژوهش، تمامي اعضاي هيات علمي استاديار با دست كم پنج سال سابقه در تمام دانشگاههاي کشور به تعداد 13649 نفر، همچنين تمامي اسناد و مدارک مربوط به اعزام دانشجو به خارج بودند. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي، تعداد 386 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوري داده ها، دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که روايي آن از راه اخذ نظرات از متخصصان و استادان راهنما و مشاور و پايايي آن با اجراي مقدماتي 30 پرسشنامه بر اساس ضريب آلفاي کرونباخ به ترتيب 0.75 و 0.92 برآورد شد. داده هاي گردآوري شده، به کمک آزمون تحليل واريانس، آزمون کروسکال واليس و آزمون t تک گروهي تجزيه و تحليل شد. نتايج اين پژوهش، نشان داد که هزينه تحصيل در دانشگاههاي معتبر خارج در طول سه برنامه توسعه، بالاتر از دانشگاههاي داخلي است، در حالي که هزينه تحصيل دانش آموختگان دانشگاه غير دولتي داخل (دانشگاه آزاد اسلامي)، پايين تر از هزينه تحصيل دانش آموختگان همتراز دانشگاههاي دولتي داخل کشور و دانشگاههاي خارج از کشور است. در خصوص صلاحيت هاي علمي – آموزشي بين سه گروه شرکت کننده از اعضاي هيات علمي، تفاوت چنداني وجود ندارد؛ در زمينه صلاحيت هاي علمي- پژوهشي و علمي - اجرايي، اعضاي هيات علمي دانش آموخته خارج، نسبت به اعضاي هيات علمي دانش آموخته دانشگاه دولتي و غير دولتي هم تراز داخل کشور، رتبه اي بالاتر دارند. در نهايت درجه اعتبار و تناسب چارچوب ادراکي پيشنهادي، مورد تاييد نمونه هاي مورد بررسي قرار گرفته است.

 
كليد واژه: اعزام دانشجو به خارج، صلاحيت هاي علمي دانش آموختگان، چارچوب ادراکي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  4:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 8 : رهيافتي نو در مديريت آموزشي زمستان 1387; 1(2):153-174.
 
بررسي رابطه ميان انگيزه شغلي مديران، رضايت شغلي و تعهد سازماني کارکنان (دبيران) مقطع متوسطه شهرستان مرودشت
 
ساعتچي محمود,قاسمي نوشاد,نمازي سميه
 
 
 

هدف اصلي اين پژوهش بررسي ارتباط انگيزش شغلي مديران، رضايت شغلي و تعهد سازماني دبيران مدارس متوسطه شهرستان مرودشت است. روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است و در زمره پژوهش هاي کاربردي قرار مي گيرد. جامعه آماري شامل تمامي مديران و دبيران دبيرستان هاي شهرستان مرودشت است. بر اساس جدول مورگان 50 نفر از مديران و 250 نفر از دبيران به شيوه تصادفي چندمرحله اي انتخاب شده اند. براي گردآوري داده ها از 3 پرسشنامه انگيزه شغلي مديران، رضايت شغلي و تعهدسازماني استفاده شد. داده هاي جمع آوري شده از راه آزمون هاي همبستگي پيرسون، آزمون t و رگرسيون چندمتغيره مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج بدست آمده نشان داد كه بين متغيرهاي سه گانه انگيزش شغلي مديران، رضايت شغلي و تعهد سازماني كاركنان رابطه اي معنادار وجود ندارد.

 
كليد واژه: انگيزه شغلي، رضايت شغلي، تعهد سازماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  4:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 1 : فصلنامه علوم مديريت ايران بهار 1390; 6(21):1-17.
 
توسعه و تغيير مدل کسب و کار با به کارگيري رويکرد پويايي سيستم ها
 
حاجي حيدري نسترن,سيدجوادين سيدرضا
 
 
 

با توجه به اهميت هم راستايي سازمان ها با تغييرات محيطي از يک سو و ايجاد توانايي پيش بيني نتايج و تاثيرات تصميم هاي مديريتي در تغيير مدل کسب و کار از سوي ديگر، اين پژوهش با هدف فراهم نمودن امکان مدل سازي کسب و کار به شيوه اي پويا و منعطف طراحي شده است. شبيه سازي سناريوهاي متعدد تصميم گيري براي مديران به منظور امکان بررسي نتايج تصميمات مختلف در اجزاي مدل کسب و کار، روابط بين اجزا و از همه مهم تر در نتيجه نهايي يا سود حاصل از تصميم، در محيط متحول کسب و کار کنوني ضروري است. لذا اين پژوهش با هدف عملياتي نمودن رويکرد سيستم هاي پويا به عنوان رويکري کمي و منعطف در طراحي و شبيه سازي مدل کسب و کار انجام شده است. در همين راستا پس از بررسي پيشينه موضوع، با تعيين سطح بررسي متناسب با هدف و رويکرد اين پژوهش، انتالوژي مدل کسب و کار (BMO) به عنوان مدل انتخابي تعيين شده است. سپس با استفاده از رويکرد پويايي سيستم ها، اين مدل طراحي شد و ساختار آن با نظرسنجي از خبرگان مورد تاييد قرار گرفت. در مرحله بعدي با هدف تاييد رفتار پوياي مدل از يک سو و ارزيابي فرضيه اهميت به کارگيري رويکرد پويا در شبيه سازي مدل کسب و کار از سوي ديگر، تعدادي سناريو اجرا شده است. در نهايت نيز رفتار مدل در نمونه انتخابي مورد ارزيابي و تاييد قرار گرفته است.

 
كليد واژه: مدل کسب و کار، پويايي سيستم ها، انتالوژي مدل کسب و کار، شبيه سازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  7:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 2 : فصلنامه علوم مديريت ايران بهار 1390; 6(21):19-46.
 
بررسي سازه کيفيت کار تيمي و اصلاح ابزار اندازه گيري تعاملات تيم: تحليل مفهومي و تجربي
 
كاظمي مهدي,كرمانشاه علي,كرباسفروشان الياس
 
 
 

نقد و بازبيني سازه ها، به ويژه سازه هاي رايج، لازمه تسريع رشد علوم سازماني است. از جمله سازه هاي جديدي که در حوزه کار تيمي مطرح شده و اقبال نسبتا مناسبي هم به آن وجود دارد، سازه کيفيت کار تيمي است. کيفيت کار تيمي را هوگل و گموئندن (2001) براي گردآوري کليه تعاملات تيم در يک سازه تعريف کردند. مقاله آن ها داراي اشکالات مهمي است که در اين مقاله هم در ساحت نظر و هم به صورت تجربي بررسي مي شود. در اين مطالعه به صورت نظري و تجربي نشان داده مي شود به کارگيري سازه کيفيت کار تيمي در مدل هاي مختلف به عنوان زيربناي تعاملات تيم توجيه پذير نيست. در عين حال شيوه مفهوم سازي و عملياتي سازي اين سازه نيز دچار مشکلات جدي است. به منظور اصلاح اين مساله، مفاهيم تلاش و توازن مشارکت در اين سازه با هم يکي شده و مفاهيم تعارض، هدف گذاري و تصميم گيري به آن افزوده شده است. به اين ترتيب ترکيب جديدي از گزاره ها در قالب پرسشنامه اي جديد براي سنجش تعاملات تيم ارائه شده است که با استفاده از داده هاي آماري 152 دانشجوي ايراني و روش مدل معادلات ساختاري، برتري آن بر مدل پيشين کيفيت کار تيمي نشان داده شده است. در انتهاي مقاله نيز به کاربردها، محدوديت ها و پيشنهادها براي پژوهش هاي آتي پرداخته مي شود.

 
كليد واژه: کيفيت کار تيمي، ابزار اندازه گيري تعاملات تيم، پرسشنامه کيفيت کار تيمي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  7:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 3 : فصلنامه علوم مديريت ايران بهار 1390; 6(21):47-76.
 
آينده پژوهي پاسخگويي سازمان هاي غيردولتي حوزه سلامت و بهداشت ايران 1404
 
زاهدي شمس السادات,خانلو نگين
 
 
 

هدف اين پژوهش آينده پژوهي پاسخگويي سازمان هاي غيردولتي حوزه سلامت و بهداشت ايران 1404 است. اين پژوهش به ترسيم تصويري کلان و سازگار از آينده هاي باورپذيري مي پردازد که مي تواند پاسخگويي سازمان هاي غيردولتي و ابعاد مختلف آن را متاثر سازد؛ به اين ترتيب لازم است ابتدا سناريوهايي کلان در خصوص آينده پاسخگويي سازمان هاي غيردولتي تصوير شود و سپس در هر يک از سناريوهاي کلان تدوين شده، وضعيت پاسخگويي و ويژگي هاي آن، تحليل و به پرسش هاي پژوهش در هر يک از سناريوها پاسخ داده شود. جامعه آماري اين پژوهش خبرگان سازمان هاي غيردولتي حوزه سلامت و بهداشت ايران هستند. براي گردآوري داده ها از دو نوع پرسشنامه تاثيرات متقابل و عدم قطعيت، مصاحبه نيمه ساختار يافته، مطالعات آرشيوي، بررسي اسناد و مدارک، پانل تخصصي و مطالعات اکتشافي استفاده شده است. نتايج به دست آمده از پژوهش نشان مي دهد که افزايش يا کاهش توانمندي سازمان هاي غيردولتي حوزه سلامت و بهداشت ايران و مشارکت عمومي مردم در فعاليت هاي غيردولتي دو عدم قطعيت پيش روي اين سازمان ها در ايران 1404 است. موضع گيري دولت، نقش سازمان هاي غيردولتي در تقويت توانمندي خود و آگاهي مردم در خصوص مشارکت در فعاليت هاي غيردولتي بر آينده پاسخگويي سازمان هاي غيردولتي تاثير گذارند.

 
كليد واژه: آينده پژوهي، پاسخگويي، سازمان هاي غيردولتي حوزه سلامت و بهداشت ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  7:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 4 : فصلنامه علوم مديريت ايران بهار 1390; 6(21):77-104.
 
سکوت سازماني: مفاهيم، علل و پيامدها
 
زارعي ‌متين حسن,طاهري فاطمه,سيار ابوالقاسم
 
 
 

علي رغم اينکه ادبيات رايج در زمينه سازمان و مديريت، بر توانمندسازي و ايجاد کانال هاي ارتباطات باز تاکيد دارند، اما نتايج تحقيقات نشان مي دهند بسياري از کارکنان از اين موضوع شکوه مي کنند که سازمان هاي آنها از ارتباطات، تسهيم اطلاعات و دانش آشکار و پنهان حمايت نمي کنند و اينها همه مي تواند دليلي بر شکست اهداف و برنامه هاي مديران در سازمان ها باشد. يکي از موانع مهم در موفقيت برنامه ها و اهداف سازمان، فقدان اطلاعات، فقدان اعتماد و فقدان آن چيزي است که پژوهشگران آن را سکوت سازماني نام نهاده اند که عبارتست از خودداري از بيان ايده ها، نظرات و اطلاعات راجع به مشکلات سازماني. سکوت سازماني پديده اي رايج و شايع در اغلب سازمان ها مي باشد؛ اما با اين حال تحقيقات چندان گسترده اي پيرامون آن صورت نگرفته است. اين مقاله به دنبال آن است تا ضمن پرداختن به مفهوم پديده سکوت و آواي سازماني و مقايسه آن دو با يکديگر، انواع سکوت و انواع آواي سازماني را تحليل نموده، ابعاد فلسفي سکوت و چشم اندازهاي مرتبط با آن را تشريح، متغيرهاي سازماني و مديريتي موثر در ايجاد سکوت سازماني را بيان، مضامين سکوت در سازمان را برشمرده، دلايل بوجود آمدن و پيامدهاي ناشي از آن را توصيف نمايد.

 
كليد واژه: سکوت سازماني، سکوت مطيع، سکوت تدافعي، سکوت نوع دوستانه، آواي مطيع، آواي تدافعي، آواي نوع دوستانه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  7:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت

 5 : فصلنامه علوم مديريت ايران بهار 1390; 6(21):105-122.
 
پژوهشي درباره پايان نامه هاي کارشناسي ارشد مديريت دولتي از حيث موضوع و روش: مورد مطالعه دانشگاه تهران
 
خواستار حمزه,غفاري رحمان,پورعزت علي اصغر,حيدري الهام
 
 
 

در اين مقاله 184 پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت دولتي دانشگاه تهران که در سال هاي 1377 تا 1386 دفاع شده اند، با استفاده از چارچوب کليري (1992، 2000) مورد بررسي قرار گرفت و روندهاي موضوعي و روش هاي مورد استفاده در آن ها با روش تحليل محتوا مطالعه شد. يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که مي توان برخي روندهاي کلي را در موضوع هاي انتخاب شده و روش هاي به کار رفته در پايان نامه هاي کارشناسي ارشد مديريت دولتي شناسايي کرد. نتايج نشان دهنده آن است که بيشتر پايان نامه ها بر سه حوزه اصلي منابع انساني (79 مورد)، رفتار سازماني (78 مورد) و تئوري و طراحي سازمان (72 مورد) تمرکز داشته اند و حوزه موضوع هاي مرتبط با مديريت دولتي و خط مشي گذاري چندان مورد توجه نبوده است. ضمن اين که از لحاظ فنون آماري مورد استفاده براي تجزيه و تحليل يافته ها، اکثر پايان نامه ها از فنون همبستگي (132 مورد)، تحليل واريانس (72 مورد) يا آزمون تفاوت ميانگين ها (69 مورد) استفاده کرده اند. از نظر ابزار گردآوري اطلاعات نيز اکثر پايان نامه ها (174 مورد) از ابزار پرسش نامه استفاده کرده اند، هر چند برخي از آن ها از مصاحبه (43 مورد)، مطالعه اسناد (36 مورد) و مشاهده (4 مورد) سود جسته اند.

 
كليد واژه: مديريت دولتي، روش شناسي، موضوع شناسي، پژوهش هاي دانشگاهي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 15 اردیبهشت 1391  7:54 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها